Hulluja nuo suomalaiset. Keksivät kaikenlaista hassua. On kuitenkin jotain mitä et ole vielä nähnyt missään. Nimittäin maailman korkeimmalla ja pohjoisimpana oleva jääsauna.
Luit oikein: JÄÄSAUNA.
Olemme Tahkolla ja matkalla hississä Panorama Baariin. Silmiini osuu jotain käsittämätöntä. Panoraman pihalalla on joku uusi rakennus. Hieron silmiäni, se näyttää vähän betonilta mutta se ei ole. Kysyn itseltä voiko tuo olla oikeasti jäätä? Mikä rakennus on kyseessä? Miksi siinä on savupiippu?
Läheisestä järvestä on sahattu 40 cm paksuja jääharkkoja, jotka on rekalla kuljetettu Tahkovuoren huipulle. Näistä harkoista on rakennettu jääsauna. Lauteet tietenkin kunnon suomalaisesta koivusta. Kiukaaksi puukiuas. Pihalle kunnon lämmitettävä palju.
Ilman rakennuslupaa tällainen ei synny. Panorama barin jääsaunalle on haettu 5 vuoden rakennuslupa. Itse rakentaminen ei ole ihan halpaa. Yli 30 000 euroa maksava sauna tulee kuulemma myyntiin toukokuussa, tosin ilman jääkuutioita. Seuraavalle kaudelle todennäköisesti rakennetaan sitten uusi.
Ylös lumikissataksilla
Panorama baariin pääsimme lumikissalla. Lisämaksua tästä "taksikyydistä" ei meille tullut. Enpä ollut ennen päässyt lumikissan kyytiin. Matka alhaalta jäältä ylös kesti alle vartin. Musiikki pauhasi ja pääsimme katsomaan läheltä muiden lumikissojen puuhastelua.
Kun heität löylyä, seinät ohenevat
Kun rakennat saunan jäästä, jokainen löylykerta ohentaa seiniä. Seiniä pitää jokaisen käyttökerran jälkeen tilkitä ja paikata, jotta sauna kestää. Kesällä tällainen sauna kestää noin kuusi päivää. Talvella pystyy seiniä paikkaamaan ja saunan pitäisi kestää koko kauden ajan. Sitä ei tietenkään tiedä miten kovia löylyjä ihmiset heittävät koska mitä kuumempi, niin sitä nopeammin seinät sulavat. Ulkopuolelle voi vähän lisätä vettä, niin seinä paksuuntuu.
Tässä video jääsaunasta
Sauna lämpenee kun heittää vettä kiukaalle
On ihan luonnollista, että sauna lämpenee kun heität vettä kiukaalle, mutta jääsaunassa tämä on todellakin pakollista. Nimittäin jos et heitä, niin jää viilentää saunaa ja saattaa tulla kylmä. Jos taas tulee heitettyä liikaa löylyä, niin voit nojata seinään ja viilenet nopeasti.
Saunasta tuli hypättyä lumihankeen ja siitä sitten kuumaan paljuun lämmittelemään. Paljun vesi lämpenee samoilla koivuhaloilla millä saunakin. Vesi oli tullessamme 42 astetta mutta nopeasti kannen avattuamme viileni 38 asteeseen mikä on erittäin sopiva.
Suihkuista tuli Tahkovuoren huipulta lähteestä pulppuavaa raikasta ja puhdasta lämmitettyä vettä.
Tuli käytyä monta kertaa saunassa ja paljussa. Taisi siinä pari juomaakin mennä.
Erittäin huikea kokemus. Mukanaolijoiden mukaan kokemus oli 11,5 / 10. Lisää tällaista! Suosittelen!
Paikka: Jääsauna
Sijainti: Panorama bar, Tahko, 63°17'45.1"N 28°00'52.0"E
Korkeus: 29 600 cm
Hinta: 400 euroa + juomat kulutuksen mukaan
Varaus: Ei vielä saatavilla SaunaOnlinessa, soittamalla saa
Muuta: Panorama barissa voi myös syödä illallista.
On vuosi 2045 ja hallituksen työryhmän suunnittelema tavoite on toteutunut. Sähköautoja on jo kaksi miljoonaa. Sähköautolla koko ikänsä ajanut Jonne syntyi vuonna 2019 ja on nyt 26 vuotias. Hän kuulee isältään polttomoottoriautosta ja haluaa käydä koeajamassa sellaista.
Tässä on Jonnen koeajokertomus.
--
Koeajo: Polttomoottoriauto
Minulle tarjoutui ainutlaatuinen mahdollisuus päästä kokeilemaan polttomoottorilla toimivaa autoa, joten päätin kirjoittaa kokemuksistani myös muille.
Ulkoapäin polttomoottoriauto näyttää lähestulkoon samalta kuin sähköauto. Polttoainesäiliön täyttöluukku muistuttaa hieman latausporttia, joskin se on suurempi ja tässä, kuten käytännössä kaikissa muissakin polttomoottoriautoissa, sijoitettu auton takakulmaan jommalle kummalle puolelle. Herääkin kysymys, miksei sitä ole sijoitettu hieman huomaamattomampaan paikkaan. Lisäksi auton takaosasta törröttää palamiskaasujen poistoon tarkoitettu putki.
Kuoren alla eroja onkin enemmän. Polttomoottori on suuri ja se on sijoitettu tavanomaisen etutavaratilan paikalle auton keulaan. Varsinaisen moottoriyksikön lisäksi sen ympärillä on valtava määrä erilaisia apulaitteita, joiden merkitys ei maallikolle aukea, ei eikä varmasti tarvitsekaan. On kuitenkin muutama asia, jotka tavallisen kuljettajankin tulee ymmärtää moottorin toiminnasta.
Polttomoottorin sisäisten kitkojen vuoksi moottorissa on voiteluaineena öljyä. Vaikka nykyaikainen koneistus ja tarkat valmistusmenetelmät ovat parantaneet tilannetta huomattavasti, moottoreissa on usein pieniä öljyvuotoja. Tämän vuoksi öljyn määrä tulee tarkistaa säännöllisesti. Ilman öljyä moottori voi vahingoittua pysyvästi. Moottoriyksikön vaihtaminen on hyvin kallis remontti, minkä takia vähänkään vanhemman auton ollessa kyseessä ei korjaaminen välttämättä kannata enää ollenkaan moottoririkon sattuessa.
Moottoria pitää myös jäähdyttää nestekierrolla. Niinikään jäähdytysnesteen riittävyyden seuraaminen kuuluu säännöllisiin toimenpiteisiin. Kaikki kuulostaa alkuun vaivalloiselta ja tarpeettoman tekniseltä, mutta muutaman kerran jälkeen asiaan tottuu eikä sitä oikeastaan edes ajattele.
Ohjauslaitteet näyttävät samankaltaisilta kuin sähköautossa. Koska polttomoottorin toiminta perustuu jatkuvaan pyörimisliikkeeseen, on moottori kuitenkin käynnistettävä ennen kuin autoa voi ajaa. Tämä tuppaa aluksi aina unohtumaan, mutta myöhemmin käynnistämisestä tulee refleksi. Koeajoautossa käynnistäminen tapahtuu kätevästi nappia painamalla ja kestää vain muutaman sekunnin. Vastaavasti ajon päätyttyä moottori pitää muistaa sammuttaa.
Moottori pitää selkeästi kuultavaa, pörisevää ääntä. Auton sisällä melutaso on kuitenkin siedettävä. Taustapeilistä näkyy pakoputkesta tuleva pahanhajuinen, sankka harmaa savu. Kesäkelillä ongelma on vähäisempi, samoin kun moottori muutaman kilometrin ajon myötä lämpenee. On kuitenkin tärkeää muistaa että nämä pakokaasut ovat hengenvaarallisia, eikä autoa saa missään nimessä ajaa tai edes käynnistää sisätiloissa ilman erityisesti tätä varten suunniteltua, voimakasta ilmanvaihtoa. Parkkihalleista tällainen kuitenkin onneksi löytyy.
Kun moottori on käynnissä, voidaan lähteä liikkeelle. Toisin kuin sähköauto, polttomoottori tarvitsee lisäksi vaihteiston, jolla moottorin ja pyörien välistä välitystä voidaan muuttaa ajon aikana. Koeajoauto on varustettu 7-vaihteisella automaattivaihteistolla. Liikkeelle lähteminen tapahtuu samalla tavalla kuin sähköautolla: Valitaan kulkusuunta eteen (D) ja painetaan kiihdytinpohjinta. Joissain autoissa on myös käsin (ja jaloin) operoitavia vaihteistoja, mutta niiden käytön opettelu vie aikaa.
Liikkeellelähtö tuntuu kuitenkin hieman erilaiselta. Polttomoottorin toiminta yhdistettynä vaihteistoon aiheuttaa melkoisen viiveen pedaalin painamisen ja liikkeelle lähtemisen välillä. Polttomoottorin ääni myös voimistuu pyörimisnopeuden kiihtyessä. Auto lähtee verraittain pehmeästi liikkeelle. Voiman säännöstely on yllättävän helppoa, mutta ei sähköauton tasolla. Etenkin hyvin hitaasti ajaminen on hankalaa.
Melko pian nopeuden noustessa vaihteisto valitsee suurempia vaihteita moottorin kierrosnopeuden säätämiseksi. Jokainen vaihdos aineuttaa kiihtymisen keskeytymisen lyhyeksi ajaksi ja tuntuu kiihdytyksen voimakkuudesta riippuen pienenä nykäyksenä. Sähköautoon verrattuna polttomoottoriauto kiihtyy hitaasti haluttuun nopeuteen.
Merkittävä yllätys tulee myös kun jalan nostaa kiihdytyspolkimelta. Auto ei juurikaan hidastu, vaan pienimpiinkin hidastuksiin täytyy painaa jarrupoljinta. Tämän vuoksi jalkaa täytyykin siirtää jatkuvasti polkimelta toiselle. Tästä johtuen jarrut kuluvat nopeasti. Tämä osaltaan lisää polttomoottoriauton muutenkin suurta huoltojen tarvetta ja hintaa.
Testin osuessa talviaikaan kiinnittyy huomio seuraavaksi siihen kuinka hitaasti auton sisätila lämpenee. Tämä on ymmärrettävää, sillä sisätiloja lämmitetään polttomoottorin hukkalämmön avulla, eikä moottori lämpene kunnolla ennen kuin kilometrien ajon jälkeen. Kesällä ongelma on päinvastainen; ilmastointilaite toimii vain auton moottorin pyöriessä. Koska niin sanottu “tyhjäkäynti” on saastuttamisen takia lailla kielletty, ei autoa voi jäähdyttää etukäteen ennen liikkeelle lähtemistä.
Kahden päivän ajelun jälkeen auto ilmoitti merkkivalolla polttoaineen olevan vähissä, joten edessä oli jännittävä käynti huoltoasemalle. Tällainen vierailu on käytännössä ainoa tapa saada lisää ajokilometrejä, sillä bensiiniä ei jaella koteihin. Tämän vuoksi polttoainetasoa täytyykin muistaa tarkkailla päivittäin. Koeajon aikana kävikin kertaalleen niin, että aamulla töihin ajellessa polttoaine loppui kesken ja auto hyytyi hankeen tien vierustalle ja jouduttiin hinaamaan huoltoasemalle. Huoltoasemakäynteihin varmasti kyllä tottuu ajan myötä. Polttoaineen jakeluverkosto on nykyään melko tiheä haja-asutusalueita lukuunottamatta, vaikkakin sähköverkon kattavuuteen verrattuna tietysti melko vaatimaton.
Polttoaine maksetaan huoltoasemalla tyypillisesti itsepalveluna ja mutkattomasti pankki- tai luottokortilla. Hankaluudeksi muodostuikin se, että polttoainetta oli saatavilla neljää eri lajia. Kaikki polttoainepistoolit eivät sopineet täyttöaukkoon ja kaikissa oli erilainen kirjain/numerokoodi. Soitto auton omistajalle ja oikea aine selvisi. Tankin täyttö ottaa onneksi vain muutaman minuutin, mikä sekin tosin tuntui pakkasessa seistessä pitkältä. Pistooli ja letku olivat likaisia tankkauksen jälkeen ja kädet haisivat melko kamalalle. On jokseenkin luotaan työntävä ajatus että tätä pitäisi tehdä miltei viikottain.
Eräs tankkaamiseen liittyvä huoli on myös se, että siinä missä Suomen sähköstä tuonnin osuus on vain alle 20%, kaikki öljy täytyy tuoda ulkomailta, mikä laskee maan omavaraisuutta. Lisäksi polttoaine on kallista; sadan kilometrin ajoon kuluu yli kymmenen euroa tavanomaisen muutaman euron sijaan. Toisaalta polttoaineella pääsee tarvittaessa keskeytyksettä 50% pidemmälle kuin sähköllä – ehkäpä siksi polttomoottori voisikin sopia hyvin esimerkiksi sotilaskäyttöön, jossa korkea käyttökustannus ei haittaa ja miehistö on koulutettu selviämään pitkiä aikoja ilman taukoja.
Polttomoottoriauto on sähköautoon verrattuna hankintahinnaltaan halpa. Ehkäpä sellaisen hankkimista voisi siksi, puutteistaan huolimatta, ajatella perheen kakkosautoksi. Ainakin jos ympäristöasiat eivät huoleta.
--
Alkuperäisen koeajokertomuksen kirjoitti Lasse Laurila Facebookissa.
Ekologisuus on kasvava trendi. Jonkun on oltava edelläkävijä, jotta Jonnelle riittää ihmettelemistä. Menestystä elämääsi!
Ilkka O. Lavas
sähköautoilija, hybridisähköautoilija, polttomoottoripyöräilijä, polkupyöräilijä, sekasyöjä ja sarjayrittäjä
Olen silloin tällöin lueskellut Biohakkerin käsikirjaa ja oppinut paljon kehon toiminnasta. Yksi tärkeä asia itsensä hakkeroinnissa on säännöllinen mittaaminen. Itsensä mittaamisesta onkin tullut trendikästä. Askelmittarit, unimittarit, ajankäytön mittaaminen on peruskauraa, mutta mitä jos mittaisimmekin soluissamme liikkuvia asioita. Miten se olisi mahdollista? Sain mahdollisuuden testata liikkujille suunniteltua Puhti-terveystarkastusta ilmaiseksi.
Labra saa verestä paljon irti
Tilasin puhti paketin ja sähköpostiin tuli ohjeet laboratoriotestiin. 10-14 tuntia ennen labraa pitää paastota. Labraan ajan saa varattua netin kautta ja itseäni lähin labra löytyi muutaman kilometrin päästä kotiani. Klikkasin itselleni ajan ja valmistauduin paastoon.
Laboratoriossa otettiin verta 4:ään eri näytepulloon. Olin melkein pyörtyä kun näin pullojen määrän. Onneksi pullot olivat pieniä ja itse näytteenotto olikin nopea toimenpide eikä pulloihin mennyt niin paljoa verta kuin luulin ja näytteenotto oli ohi nopeasti eikä sattunut kuin pienen nipistyksen verran.
Nämä 4 näytepulloa kertovat paljon. Mittauksessa tehdään nimittäin 34 testiä:
- Täydellinen verenkuva.
Täydellinen verenkuva koostuu 18 eri testistä. Testeillä selvitetään veren solujen määrät ja punasolujen rakenne.
Lisäksi testeistä näkee kaikenlaisia asioita jotka äkkiseltään näyttivät koodarien, nörttien tai avaruustieteilijöiden salakieleltä:
Aika pelottavilta vaikuttivat aluksi. Onneksi Puhdin sivustolla kerrottiin mitä nämä oikeasti tarkoittavat.
Labrassa näyteenottaja kertoi, että Puhti-terveystarkastuksia on viime aikoina tullut lisääntyvässä määrin. Hän lupasi, että saisin tulokset parin päivän sisällä.
Entä ne tulokset? Mitä opin?
Tulokset tulivat todella nopeasti. Parin päivän päästä sähköpostissani oli tieto, että tulokset ovat luettavissa. Kirjauduin oma Puhtiin kännykkänumerollani ja tulokset olivat siellä raporttina.
Useimmat tulokset olivat raja-arvojen sisällä. Selitysteksteistä lukiessa pystyin ymmärtämään paljon enemmän itsestäni.
LDL-kolesteroli oli minulla koholla. Juon liian paljon kahvia. Luulen, että se vaikuttaa tähän. Joulu on myös juuri takana, joten sieltä on varmasti kertynyt myös paljon sellaista ravintoa kehooni mikä kohottaa LDL-kolesterolia.
Olen ollut tipattomalla monta vuotta niin oletinkin että maksa on kunnossa. Ihan kiva saada asiaan varmistus myös näin mittaamalla.
Talvella D-vitamiinia ei saada riittävästi. Itselläni oli myös d-vitamiinit alhaalla. Lisäsin ruokavaliooni yhden d-vitamiinikapselin aamujumpan yhteyteen.
Tulokset vahvistivat käsitystä itsestäni. Reagoin myös tuohon d-vitamiinien puutteeseen. Olisi mielenkiintoista olisi tehdä uusi mittaus jossain vaiheessa jotta näkee onko terveys muuttunut. Ehkäpä tästä tulee itselleni uusi vuotuinen mittaus, niin näen miten olen kehittynyt.
Mittaamisessa haittapuolena on, että sekin saattaa mennä yli. Mittaus on työkalu jonka ei ole tarkoitus olla rajoittava vaan sparraava. Muista myös elää ja ole armollinen itsellesi. Älä ole liian ankara itsellesi. Menestystä elämääsi mitä ikinä se sinulle tarkoittaakaan!
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä
ps. Tämä ei ole maksettu mainos, mutta itse testin sain ilmaiseksi. Olen pyrkinyt kirjoittamaan kokemukset mahdollisimman rehellisesti.
Suomalaisille pk-yrityksille tarkoitettu liiketoimintapalveluiden markkinapaikka B2Bmarket.fi näkee avaa verkkokaupan, jolla suomalaiset palveluita myyvät ja ostavat yritykset voivat käydä kauppaa.
Espoosta ponnistava startup -yritys, B2B Market Oy on vastannut markkinoiden huutoon luomalla digitaalisen markkinapaikan yritysten väliseen kaupankäyntiin. Palvelu helpottaa erityisesti pk-yrityksiä myymään netissä tehokkaammin omia palveluitaan, mutta tarjoaa myös ostajille aikaa säästävän keinon vertailla palveluntarjoajia ja tehdä hankintoja välittömästi verkkokauppamaiseen tapaan.
Palvelun idea ei ole ihan tuulesta temmattu. Johdon konsulttiyhtiöt McKinsey ja Accenture Interactive sekä eMarketer ovat tutkineet kasvavaa B2B-verkkokaupan trendiä ja ennustavat sen olevan kahden vuoden päästä jo tuplasti B2C-verkkokauppaa isompi.
- Tällaista palvelua ei ole ollut ja se on sapettanut minua yrittäjänä sekä vastaavanlaisia palveluita aiemminkin hankkineena. Googlettaminen, palvelun tarjoajien etsiminen sekä arviointi, tapaamiset, tarjouksien pyytäminen, tinkaaminen ja vielä pahimmassa tapauksessa fyysisten sopimusten allekirjoittaminen vievät älyttömästi aikaa, kommentoi yhtiön toimistusjohtaja, Paul Arpikari tiedotteessa.
- Palvelu on otettu todella hyvin vastaa yrittäjien keskuudessa ja mukaan on tullut nopeaan tahtiin kymmeniä yrityksiä, vaikka markkinointiin ei ole käytetty vielä muuta kuin minun aikaani. Olemme yrittäjyyden puolella ja uskomme, että ilmainen mukaan liittyminen on kannustanut yrityksiä hyppäämään kelkkaamme, Arpikari pohtii.
“Kaikki paitsi ostamisen helpottaminen on asiakkaan kiusaamista” –lausahdus on toiminut meille ohjenuorana, jonka pohjalta digitaalinen kaupankäyntitapa, markkinapaikkalogiikka sekä alennuskäytäntö on tuotu osaksi sivustoa.
Startupilla on kunnianhimoiset tavoitteet maailmanvalloitukseen:
- Autetaan nyt ensin suomalaisia yrityksiä ostamaan ja myymään helpommin ja viedään konseptia sen jälkeen muiden avuksi, Arpikari unelmoi.
Palvelussa on tällä hetkellä noin 40 yritystä kotisivujen tekijöistä tilitoimistoihin ja videotuotannoista Facebook –mainonnan koulutuksiin.
Yrittäjä Paul Arpikari kertoo tavoitteekseen saada 500 yritystä mukaan jo ensi juhannukseen mennessä.
"Maailmassa on ihmisiä, jotka olisivat erittäin kovia koodareita, jos vain kokeilisivat", kertoo Ilkka Paananen. Supercell ja lukuisat muut teknologia ja pelitalot kärsivät kroonisesta koodaripulasta ja tähän lääkkeeksi Helsinkiin perustataan koodikoulu Hive.
Supercell rahoittaa Hiven ensimmäiset vuodet ja on sitoutunut sijoittamaan koodikouluun 8-10 miljoonaa euroa. Tämän jälkeen he toivovat, että mukaan liittyy muita yrityksiä tai myös valtio.
Paananen kertoi uudesta koulusta Slushissa.
Koodikoulun pääsykoe avautuu verkkoon tammikuussa 2019 ja ensimmäinen vuosikurssi aukeaa elokuussa 2019.
Koulua varten on perustettu oma yhdistys, jonka hallituksen puheenjohtajana on Hello Ruby kirjoistakin tuttu Linda Liukas. Hallituksessa ovat mukana myös muun muassa Jaakko Lehtinen ja Petteri Koponen.
Hive Helsingin opetussuunnitelma on rakennettu Pariisilaisen École 42:n konseptin pohjalle. Pariisilaiskoulua Linda Liukas kuvailee Tylypahkan ja Matrixin sekoitukseksi.
Menestystä ja toimivaa koodia elämääsi!
Ilkka Lavas
Serial Entrepreneur
City Digital, TableOnline, Improve Media, City Dev Labs etc
Slack on maailmanlaajuinen chat -ohjelmisto, jota käytetään lukuisissa yrityksissä. Jopa 8 miljoonaa ihmistä käyttää Slackia päivittäin. Julia Grace, Slacking Senior Director of Infrastructure Engineering kertoo mitä he oppivat kehittäessään Slackiä.
Mitä pitää muistaa kun kehitetään tuntematonta?
Kehitysprosessissa on aina loputon määrä toivomuksia. Kun toivomuksia tulee, niitä kaikkia ei varmasti voida toteuttaa. Mielenkiintoista onkin katsoa toivomuksista usein toistuvia toivomuksia ja keskittyä niihin. Toinen tapa on katsoa mitä kukaan ei toivo. Esimerkiksi kaikki halusivat Slackin toimivan nopeammin, mutta kukaan ei halunnut offline modea. Tiesimme helposti mihin keskitymme.
API:t olivat portti tuntemattomaan
Julia kertoo siitä kun he kehittivät API rajapintoja, emme tienneet mihin ihmiset käyttävät niitä. Kun sitten API:t olivat rakennettu, huomasimme, että erään asiakkaan API:n kautta poistetaan valtava määrä viestejä. Huomasimme tilanteen ja luulimme, että siellä on joku bugi. Soitimme pikapikaa asiakkaalle että tietävätkö he, että kaikki viestit poistetaan pian tätä myötä ja asia selvisi. API:en avaaminen on ollut yksi Slackin menestyksen salaisuuksista, koska sitä kautta Slack on pystynyt tarjoamaan enemmän asiakkaille yhdessä asiakkaiden ja kehittäjien kanssa kuin mitä itse pystyisi kehittämään.
Priorisointi on tärkeä
Yksi menestykseen liittyvä asia on priorisointi. Priorisoinnissa tärkeää on varmistaa, että kaikki ymmärtävät mikä on tärkeintä. Julia Grace oppi lastaan opettaessaan, että lapselta kannattaa aina kysyä, että onko hän ymmärtänyt asian. Esimerkiksi jos pyydät lasta tekemään jotain, kannattaa pyytää toistamaan voisitko kertoa mitä haluan, että teet? Vastaavasti yrityksessä kun olet kertonut mikä on tärkeää, on hyvä kerrata tiimiltä kannattaa että mitä olikaan tärkein asia nyt ja oletteko samaa mieltä. Näin tulee varmistuttua, että kaikki ovat tekemässä samaa asiaa.
Paras johtamisvinkki: Hanki lapsia
Julia Grace kertoo hyvän johtamisen salaisuutensa: hanki lapsia. Lapsia kasvattaessa oppii johtamaan.
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä
City Digital & EatAndTheCity
Slush 2018 on jälleen Helsingissä. Slush on kaksipäiväinen teknologiatapahtuma joka kokoaa yhteen sijoittajia ja startuppeja. Slushia on kuvailtu “BurningMan kohtaa TED-talkit”. Tapahtuma on muutamassa vuodessa kasvanut suureksi.
Saatat pohtia miten isoksi Slush on kasvanut. Tässä muutamia numeroita
Slush 2018 is in Helsinki again. Slush in Helsinki is a two-day startup and investor event organized every "November", accompanied by hundreds of side events. Described by many as “BurningMan meets TED”, the event has grown in just a few short years to 20,000 attendees.
You might wonder how many people attend to Slush. Here are the numbers:
Mentorit ovat valmentajia, jotka sparraavat yritystä. Monilla startupeilla, yrittäjillä, johtajilla ja urallaan eteenpäin haluavilla on mentori. Olen itse ollut mentorina ja aktorina uraani ja työhöni liittyen mutta myös vapaaehtoisena mentorina erilaisissa uratilanteissa oleville ihmisille, työttömille tai uutta työpaikkaa etsiville.
Mentorina oltuani olen huomannut miten mahtavaa on nähdä kun ihminen päätettyään jotain, useimmiten pääsee sinne kunhan vain tavoite on realistinen. Toisilla menee useampi vuosi, toisilla käy joskus jopa tuuri ja maali hyppää oikotien kautta lähemmäksi ja pitääkin aika pian asettaa seuraava maali taas kauemmas. Joskus taas maali tuntuu niin kaukaiselta, että on pakko tehdä pieniä maaleja lähemmäs, jotta saa onnistumisia ja havaitsee edistymisen.
Törmäsin Eric Riesin Startup Way -johtaminen kirjaa kääntäessäni Techstarsin manifestiin, jossa on hyviä ohjeita mentoreille. Tässä seuraavassa Techstarsin vinkkejä jotka jokaisen mentorin ja aktorin kannattaa lukea ja huomioida.
Techstars mentorien manifesti
Techstars on teknologiayritysten kiihdyttämö, joka on ottanut valmennuksen sen verran tosissaan, että on julkaissut oman manifestinsä joka linjaa “mitä yrittäjät voivat ja mitä heidän pitäisi vaatia mentoireiltaan” sekä “mitä mentorien pitäisi muistaa rakentaessaan hyödyllisiä suhteita yrittäjien kanssa.”
- Ole kuin Socrates.
- Älä odota mitään vastineeksi (tulet ilahtumaan siitä mitä saat takaisin).
- Ole aito / toteuta sitä mitä saarnaat.
- Ole suora. Kerro totuus oli se miten vaikeaa tahansa.
- Kuuntele myös.
- Parhaista mentori aktori suhteista tulee lopulta kaksisuuntaisia.
- Ole vastaanottavainen.
- Adoptoi vähintään yksi uusi firma vuodessa. Kokemuksella on merkitystä.
- Erota mielipiteet selkeästi faktoista.
- Pidä saamasi tiedot luottamuksellisena.
-Ilmoita selkeästi oletko mentori vai etkö. Kumpikin vastaus on ok.
- Tiedä mitä et tiedä. Sano “En tiedä” kun et tiedä. “En tiedä” parempi vastaus kuin että puhuisit puuta heinää.
- Opasta, älä kontrolloi. Tiimien täytyy tehdä omat päätöksensä. Opasta mutta älä ikinä käske tiimejä tekemään jotain. Ymmärrä, että kyseessä on heidän yrityksensä, ei sinun.
- Hyväksy myös muut mentorit ja kommunikoi heidän kanssaan.
- Ole optimistinen.
- Tarjoa selkeitä neuvoja, älä ympäripyöreitä.
- Toimi haastajana ja sparraajana mutta älä ikinä hajota tai riko.
- Ole empaattinen. Muista, että startupin vetäminen on rankkaa.