Sosiaalisessa mediassa herätti keskustelua Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan maankäytön ja kaupunkirakenteen palvelukokonaisuuden kaupunkitila- ja maisemasuunnittelupäällikön pitkä titteli.
On kuitenkin yksi titteli joka on vielä pidempi kuin Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan maankäytön ja kaupunkirakenteen palvelukokonaisuuden kaupunkitila- ja maisemasuunnittelupäälliköllä nimittäin Prinssi Philipin täydellinen kuninkaallinen titteli on 133 sanaa pitkä.
Tässä titteli kokonaisuudessaan. Osaisitko opetella ulkoa?
His Royal Highness The Prince Philip, Duke of Edinburgh, Earl of Merioneth, Baron Greenwich, Royal Knight of the Most Noble Order of the Garter, Extra Knight of the Most Ancient and Most Noble Order of the Thistle, Member of the Order of Merit, Grand Master and First and Principal Knight Grand Cross of the Most Excellent Order of the British Empire, Knight of the Order of Australia, Additional Member of the Order of New Zealand, Extra Companion of the Queen’s Service Order, Royal Chief of the Order of Logohu, Extraordinary Companion of the Order of Canada, Extraordinary Commander of the Order of Military Merit, Lord of Her Majesty’s Most Honourable Privy Council, Privy Councillor of the Queen’s Privy Council for Canada, Personal Aide-de-Camp to Her Majesty, Lord High Admiral of the United Kingdom.
Tubecon järjestettiin tänä vuonna ensimmäistä kertaa Messukeskuksessa. Tila on isompi kuin aikaisempien vuosien Hartwall Areena, mutta ensisilmäyksellä tila vaikutti eritäin toimivalta, ilmavalta ja viihtyisältä.
Tube Awardseissa Messukeskuksessa valittiin 19.8.2018 vuoden 2018 parhaat tubettajat sen perusteella kuka on tehnyt parhaan videon.
Vuoden action-video
Video, joka koukuttaa taidolla tai toiminnalla ja joka saa katsojan adrenaliinin virtaamaan. Jännän äärellä!
Jorkki 4 Länsimetro // Biisonimafia
Vuoden kauneus- ja muotivideo
Video, joka on inspiroinut tyylillään tai auttanut katsojia löytämään jotain uutta omaan lookiinsa. Olet ainutlaatuinen!
Get Cyber With Me // Pahalapsi
Vuoden komediavideo
Video, joka on viihdyttänyt ja naurattanut kekseliäällä tavalla. Hyväntuulisuutta maailmaan viljelevä teos. Ettei elämä olisi liian laiffia!
Ope Rageaa Pahasti // Hurhur
Vuoden pelivideo
Video, joka on temmannut mukaansa toiseen universumiin ja tarjonnut ainutlaatuisia kokemuksia arjen lagauksen keskelle. Game on!
Miten ne ei löydä mua?? // Deata
Vuoden kuvaus ja editointi
Video, jonka kuvaus, leikkaus ja visuaalinen kokonaisuus häikäisee laadullaan. Erinomaista taitoa ja osaamista osoittava teos. Well done!
Travel Near // Timo Wilderness
Vuoden kaupallinen yhteistyö
Video, joka on luovalla ja oivaltavalla tavalla ilahduttanut sekä tubettajan katsojakuntaa että edistänyt yhteistyökumppanin tavotteisiin pääsyä. Win-win -video!
1980-luvulla // Justimusfilms
Vuoden maailmanparannus
Video, joka on edistänyt hyviä arvoja tai saanut aikaan konkreettista muutosta, tehnyt maailmasta hieman paremman paikan elää. Valopilkku, joka on tuonut toivoa!
Kiusaaminen // Jennysvoices
Vuoden tarina
Video, jonka fiktiivinen tai tositapahtumiin perustuva tarinankerronta on temmannut mukaansa. Käsikirjoitus tai tarinallinen sisältö ovat omaa luokkaansa. Jokaisella meillä on tarina, joka ansaitsee tulla kuulluksi!
Käytin kolikkoa karttana kahden päivän ajan // Eloaville
Vuoden vlogi
Video, joka on parhaalla tavalla tuonut esille vloggaajan elämää tai ajatuksia. Aitoutta ja persoonallisuutta esiin tuova kokonaisuus. Elämä on laiffia!
Kyltissä varotetaan murmeleista. Auringonpaiste muuttuu äkkiä vesisateeksi ja pian taas paistaa aurinko. Alpeilla kesä on lyhyt ja talvi pitkä. Murmeli saattaa nukkua horroksessa lokakuusta huhtikuuhun eli seitsemän kuukautta vuodesta. Sieltä se sitten herää moikkaamaan ohikulkijoita.
Alpeilla on monta hienoa vuorten ylitystä, mutta yksi on ylitse muiden - Großglockner Hochalpenstraße. Maksullinen Großglockner. Sinne on kätevä mennä omalla vuokratulla autolla. Saksasta saa esim Munchenista edullisesti autoja. Kannattaa tarkistaa paljonko maksaa, että autolla saa ajaa muissakin maissa kuin vain Saksassa, jotkut autoyhtiöt veloittavat suolaisia hintoja useissa maissa ajoista.
Alpeille reissaavan kannattaa huomioida, että lähellä asuvat tulevat sinne useimmiten viikonloppuna, joten pe-su on ruuhkaa enemmän. Viikolla on enemmän tilaa.
Alpit on seikkailu. Suosittelen. Menestystä elämääsi!
Viimeksi kun kävin Sloveniassa, ajelin täällä moottoripyörällä. Moni suositteli Blediä. Tällä kertaa se sitten piti kokea ja kannatti.
Slovenia on pieni maa. Sloveniassa asuu noin 2 miljoonaa ihmistä ja sen naapurimaita ovat Italia, Unkari, Itävalta sekä Kroatia. Euroilla pärjää hyvin.
Sloveniassa autolla ajaessa kannattaa ostaa Vinjetti. Poliisit ovat ahkerampia kuin Itävallassa. Sakkoa pamahtaa 300 euroa ja se on maksettava heti. Joo älä kysy mistä tämän tiedän. Vituttaa vieläkin.
Slovenia on hieno maa joka kannattaa tsekata. Ja Bled on hieno kaupunki. Yksi kauneimmista tällä planeetalla.
Tein kerran testin ja yritin olla viikon anonyyminä. Ei ollut helppoa. Meillä on valtavan monta seurantajärjestelmää ja lukematon määrä valvontalaitteita, millä sinua voi seurata. Käyn tässä nyt läpi niitä keinoja millä Suomessa isoveli valvoo ja profiloi. Kerro toki jos tiedät vielä muita.
Kauppojen valvontakamerat
Kokeileppa käydä kaupassa niin, ettei sinua huomata. Kasvontunnustus läpi isoimpien kauppojen videomateriaaliin, niin anonyymiytesi on mennyttä.
Kännykkä
Jos käytät omaa kännykkääsi, anonyymiytesi on mennyttä koska IMEI paljastaa sinut.
Kännykkäliittymä
Jos käytät omaa kännykkäliittymääsi toisella kännykällä, anonyymiytesi on mennyttä.
Prepaid kännykkäliittymä
Jos käytät prepaid liittymää vanhalla kännykälläsi, anonyymiytesi on mennyttä koska IMEI koodi paljastaa operaattorille sinut.
Uudet Prepaid liittymät
Jos suljit juuri kännykäsi, niin todennäköisesti ostat uuden prepaid liittymän jostain sulkupaikan läheltä ja lähiaikoina. Prepaid liittymäsi liikkuu todennäköisesti samoissa paikoissa, missä vanha kännykkäsi ja anonyymiytesi on mennyttä.
SMS, WhatsApp, Messenger ja Hangout viestiliikenne
Puheluhistoriasi perusteella voidaan päätellä tuleva käyttäytyminen. Varmasti laitat jossain vaiheessa jonkun viestin jollekin vanhoista kavereistasi ja paljastut. Tämä koskee sms viestejä, puheluita, WhatsApp viestejä sekä messenger viestejä. Vain joitain Suomessa harvinaisia viestimiä kuten Telegram meidän isoveli ei osaa purkaa edes valmistajan avulla. Toistaiseksi. Telegramia taas ei käytä kukaan muu joten varmasti anonyymiytesi on mennyttä pian kun joudut turvautumaan jäljitettävissä oleviin viestikanaviin.
Parkkihallit
Parkkihalleissa autosi rekisterinumero tunnistetaan automaattisesti ja anonyymiytesi on mennyttä. Jos et käytä omaa autoasi, niin kaikkien Facebook ja LinkedIn kaveriesi autoja seuraamalla paljastut varmasti.
Liikennevalvonta
Liikennevalvonta kuvaa autoja. Kasvontunnistuksella löydyt vaikka olisit vain kyydissä ja anonyymiytesi on jälleen mennyttä.
Bonuskortit
Vilauta vahingossa bonuskorttia ja anonyymiytesi aika on ohi.
Työpaikalla käynti
Jos käyt työpaikallasi, olet mennyttä. Jos valvontakamerat matkalla tai toimistolla eivät vielä kuvanneet sinua, niin joku työkavereistasi varmasti kertoo isoveljelle että olit siellä.
Lentoasema
Turha yrittää maasta pois. Vaikka lentokoneessa ei aina pyydetä passia tai henkilökorttia, olet varannut lennon todennäköisesti netistä, mistä lentoyhtiö ja isoveli saa nimesi Amadeus järjestelmän kautta. Voit yrittää rekisteröidä lippuja valenimellä, mutta maksoit matkan varmaan silti nimelläsi olevalla visakortilla ja anonyymiytesi on vain vitsi.
Tilin käyttö
Varmaan käteisesi loppuu jossain vaiheessa ja tarvitset lisää rahaa. Jos et nosta valvontakameralla varustetusta automaatista omalta tililtäsi rahaa, niin varmasti siirrät rahaa jonkun kaverin tilille jolloin kaverisi kautta viimeistään anonyymiytesi on mennyttä.
Pankkitili
Tilisiirroista ja maksuista voi päätellä missä liikut ja kenen kanssa liikutat rahaa. Anonyymiä tiliä on mahdotonta saada Euroopassa.
Sähköposti
Sähköpostiliikenteesi tallennetaan ja sitä voidaan lukea. Gmail, Hotmail, Elisa, DNA. Kaikki voidaan lukea ja anonyymiytesi on ohi.
Nettiliikenne
Käytät varmasti kotona wifiä. Se on nimissäsi ja liikennettä lukemalla sinut voidaan jäljittää. VPN:n käyttö auttaa, mutta senkin varmaan ostit luottokortillasi ja latasit tiettyyn ip-osoitteeseen ja taas paljastuit?
Facebook
Jos avaat Facebook-tilisi jossain, laitteesi selaimen tiedot tallentuvat ja jäät jälleen kiinni.
Google
Vaikka käyttäisit Googlea anonyymitilassa, tietosi kirjautuvat silti Googlelle jos käyttäydyt kuten ennen.
Apple
Ipadia ei voi käyttää kirjautumatta. Paljastuit.
Youtube
Jos katsot samoja Youtube kanavia kuin ennen, uusi anonyymi cookie on helppo tunnistaa kun kaikki muut ovat kirjautuneina ja jälleen laitteesi on paljastunut ja anonyymiytesi on ohi.
Twitter
Se vaatii kirjautumisen, mutta jos seuraat jotain tyyppiä jota ennenkin seurasit, sinut on helppo huomata uusien seuraajien joukosta. Yksityisviestit luetaan ja olet paljastunut.
Historiasi määrittää sinut
Kun haet asuntoa vuokralle, luottotietosi tarkistetaan. Kun haet töitä, sometilisi katsotaan läpi vaikket antaisi siihen lupaa. Kaveriesi liikkumisen perusteella sinut löydetään. Historiasi kertoo mitä teet seuraavaksi.
Voiko isoveljeen luottaa? Kuka valvoo valvojaa? Kuka määrää milloin saat olla anonyymi ja milloin jälkesi jätetään arkistoihin?
Oikeuslaitos, poliisi, isoveli, verottaja, armeija. Jos näistä joku haluaa löytää sinut, sinut löydetään. Suomessa on mahdotonta elää anonyymisti. Edes turvaluokitus ei suojaa sinua koska sekin tallennetaan näiden sankarien rekisteriin. Toivottavasti heihin voi luottaa paremmin kuin tapaus Aarnioon. Onneksi ei ole syytä olla anonyymi.
Menestystä elämääsi!
Ilkka O. Lavas
ict-alan asiantuntija, ohjelmoija, tietoliikenneturvallisuuden ammattilainen ja sarjayrittäjä
Olen nyt vuoden päivät huristellut sähköautolla. Se on riittävän pitkä aika, että saa jonkun käsityksen sähköautoilun toimivuudesta. Sähköautoilu on yleinen sähköllä liikkumisen muoto, mutta on muitakin missä jo liikumme sähköllä ja tulemme liikkumaan nyt ja tulevaisuudessa. Niin joo, ylläolevan kuvan auto ei liity omaan autooni muuten mitenkään. Ajan edullisella Nissan Leafilla.
Sähköautoilu
Sähköautoilussa eniten ihmisiä pelottaa, että miten pitkälle sillä pääsee ennenkuin akku loppuu ja miten lataus toimii. Tätä pelkoa ei voi voittaa muuta kuin kokeilemalla sähköautoilua. Useimmiten päivittäinen ajo on yllättävän pientä pyörimistä kaupungissa: töihin, kotiin, kauppaan ja taas kotiin. Monesti näitä ajoja on maksimissaan sata kilometriä päivässä. Sellainen on myös minun tyypillinen päiväni. Sata kilometriä menee muuten lähes millä tahansa nykyaikaisella sähköautolla yhdellä latauksella ja sen taas useimmat sähköautoilijat pystyvät hoitamaan oman kotinsa pistokkeesta yön aikana.
Matkalla lataaminen onkin sitten oma hommansa. Moni intohimoinen sähköautoilija jaksaa ladata, mutta monella, myös minulla esimerkiksi on kakkosautona hybridi, millä voin sitten ajaa bensalla pidempiä matkoja ilman pitkiä lataustaukoja, rikkoutuneilla lautauspisteillä kiroilua ja loskasta likaisten kaapelien kanssa taistelua. Sähköautolla pääsee kyllä pitempiäkin matkoja, mutta se vaatii toistaiseksi suunnittelua ja kompromisseja. Varsinkin talvella sähköautojen lämmitys syö sähköä usein niin paljon, että ajomatka tipahtaa jopa puoleen. On muuten aika stressaavaa seurata akun latausmittaria moottoritiellä jos välillä pitää ottaa lämmitys pois, että pääsee kotiin asti sellaisena päivänä kun työpaikan kaikki latauspistokkeet ovat olleet koko päivän varattuja ja aikataulu niin kiireinen, ettei ole ehdi ladata akkua missään muuallakaan ja illan harrastusmenoissa pitäisi jo olla.
Sähköpyöräily
Sähköpyöräilyllä on vähän sellainen maine, että jotkut mutisevat partaansa, etteikös tuo nyt jaksa polkea. Höpötystä sanon minä. Sähköpyöräily on autoilulle ja joukkoliikenteelle varsin mainio vaihtoehto. Pyöräilyä ilman sähköä ei pidä sekoittaa sähköpyöräilyyn. Ne on eri liikkumisen muotoja. Ebiket ovat Kiinassa ja aasiassa todella suosittuja. Länsimaissa tulemme kaukana perässä tässä kehityksessä. Sähköpyörä on yksi parhaista kaupunkiliikenteen muodoista, kunhan tiet ovat puhtaita ja latausta riittää. Sähköpyörä on siitä kätevä, että sen voi ladata useimmiten tavallisesta sähköpistokkeesta ihan mistä vain.
Sähkömopot, sähkömoottoripyörät ja sähköskootterit
Sähköskootterit, moottoripyörät ja -mopot ovat suosittuja monissa maissa. Suomessa niiden katsastus ja rekisteröinti on valitettavasti pitkän byrokratian takana. Jos rekisteröinti helpottuisi, niin yhä useampi ajelisi sähköskootterilla tai mopolla.
Testasin ruotsalaista ”Cake” sähkömoottoripyörää, josta on tulossa kaduille rekisteröitävä malli piakkoin. Sähköprätkällä pääsee kovaakin vauhtia ja jos asuu kauempana laitakaupungillla. Sähkömoottoripyörä vie myös vähän tilaa, koska sillä voi ajaa autojen välissä, jolloin kaupungin arvokasta tilaa säästyy ja liikenne on sujuvampaa. Sähkömoottoripyörässä on tavalliseen moottoripyörään verrattuna varsin mainio kiihtyvyys ja ”Cake” pyörässä miellytti myös sen keveys - vain 60 kiloa akun kanssa, mikä kestää 2-3 tuntia ajoa.
Sähköveneily
Sähköveneily on harvinaista. Aiemmin kehitystä on haitannut se, ettei veneisiin ole saanut kunnon akkuja. Nyt BMW on kuitenkin tuonut markkinoille akun, mikä sopii hyvin myös veneisiin. Sama akku toimii sähkövarastona myös X Shore veneessä. Kahdella akulla varustetulla X Shorella ajaa perus ajoa 40 merimailia ja täydellä vauhdilla 20 merimailia. Jokaisessa satamassa on saatavilla sähköä, jolla voi ladata akut täyteen. Sähköveneily ei ole mitenkään halpaa, tällainen vene maksaa helposti 300 kiloeuroa.
Sähköllä kulkee moni jo huomaamattaan päivittäin
Sähköhissi, sähköjuna, sähköraitiovaunu ja sähkörullaportaat. Käytämme sähköä huomaamattamme päivittäin liikkumisessa. Sähkömoottorin avulla on helppo liikkua paikasta toiseen. Näissä ei ole edes murheena akkujen kestävyys tai akkujen lyhyestä elinkaaresta johtuvat ekologiset kysymykset. Ainoa murhe näissä on, että millä sähkö on tehty ja Suomessa ja Euroopassa edelleen iso osa sähköstä tehdään valitettavasti fossiilisilla polttoaineilla, jolloin sähköautoilu ei olekaan oikeasti niin ekologista kuin mitä saattaisi äkkiä mainoslauseista kuvitella.
Sähkön voimalla liikkuminen lisääntyy
Kun akkuteknologia toivottavasti kehittyy ja byrokratia vähenee, niin uskon, että sähköpyöräily, mopoilu, autoilu ja sähköskoottereilla huristelu tulee varmasti lisääntymään kaupungeissa. Se on hyvä niin melusaasteen kannalta kuin pienhiukkasten ja saasteen kannalta, mutta myös kaupunkilaiselle hyvä, koska sähköpyörällä pääsee usein jopa autoa, ratikoita ja busseja nopeammin liikenteessä oikoreittejä pitkin.
Menestystä ja sähköisiä innovaatioita elämääsi!
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä ja sähköautoilija joka haaveilee kunnollisesta sähkömoottirpyörästä työmatka-ajoihin
Vihdoin Suomessa. Suoraan Intiasta. 17 maata. 17 rajatarkastusta. 15609 km. Korkein kohta 5.3km Himalajan Mount Everestin base campilla. Matalin -28m Kaspian merellä. Kuumin 45-53 riippuu mitä mittaria uskoo. Kylmin -5astetta.
Oliko teillä huoltoauto? Miten saitte tavarat kuljetettua?
Meillä oli kaikki tavarat kyydissä omissa moottirpyörissä. Kaksi alumiinista lukittavaa sivulaukkua ja vedenkestävä Ortliebin vaatekassi. Osalla oli lisäksi reppu tai tankkilaukku. Meillä ei ollut huoltoautoa käytössä kuin Kiinassa ja Intiassa, joissa matkantekoa helpotti kun sai osan tavaroista auton kyytiin ja oli kevyempi ajaa. Muuten koko elämä oli moottoripyörän päällä. Pesimme vaatteita taukopäivinä, joita oli noin yksi viikossa ja välillä nyrkkipyykillä hotellissa. Sukkia, pöksyjä ja t-paitoja oli edullista myös ostaa matkalta. Suunnilleen tällaisella varustuksella menin.
Millä pyörillä ajoitte? Miten Royal Enfield Himalayan kesti?
Royal Enfield on vanhan brittimerkki. Se on Intian suurin prätkämerkki. Ostimme pyörät Chennain tehtaalta. Matkanjohtaja Dani PeterPanBikeltä lensi sinne, rekisteröi pyörät meille paikallisen avustuksella. Intiassa ulkomaalainen ei nimittäin saa ostaa uutta moottoripyörää, joten käytimme bulvaania jolta ostimme lähes uudet sitten käytettynä.
Pyörä kesti hyvin. Vaikka Royal Enfield Himalayan on aika pieni, 410 kuutioinen, 24,5 hevosvoimaa, on se tällaiseen reissuun varsin hyvä pyörä, koska se on niin yksinkertainen että se toimii korkealla ja matalalla. Kylmässä ja kuumassa. Mudassa, sorassa ja asfaltilla. Kestää töyssyt ja kaatumiset. Pyörä on riittävän kevyt mutta siinä on sopivan kokonen tankki että bensa riitti aina seuraavalle tankkausasemalle. Vain kerran jouduimme tankkaamaan 92 oktaanista bensaa ja kone toimi silti. Muutoin pääasiassa 95:sta löytyi joka maassa. Renkaat öljyt ja ketjut vaihdettu matkalla. Kaatumarauta hitsattu takaisin kun olin kaatunut niin monta kertaa että sekin hajosi. Vain yhdestä pyörästä hajosi moottori.
Miten liikenne? Oliko onnettomuuksia? Pysyittekö terveenä?
Kerran törmäsin rekkaan kun tuktuk ajoi päin ja jäin väliin. Siitä enää jäljellä vain pieniä ruhjeita. Matkalla oli tietenkin flunssaa sekä vilustumisia. Niitähän tulee kun lämpötila vaihtelee. Muuten olen enemmän hengissä kuin koskaan. Kaikilla meistä ei käynyt yhtä hyvä tuuri. Yhden perään ajoi auto ja pyörä lensi kaaressa päin tolppaa. Kuljettaja lensi vielä isommassa kaaressa mutta onneksi tolpan ohi ja pysyi hengissä. Toinen ajoi ulos tieltä ja pari kylkiluuta katkesi ja selkäranka murtui parista kohtaa. Kolmannelle tuli niin valtava vuoristotauti, että hän muututtuaan siniseksi sai pikakiidätyksen sairaalaan ja lentokoneelta äkkiä alas pois vuorilta.
Pitikö olla jotain viisumeita?
Intiaan, Kiinaan, Tajikistaniin, Turkmenistaniin, Uzbekistaniin ja Valko-Venäjälle piti olla viisumit etukäteen. Nepalin viisumin saimme rajalta.
Menisitkö uudestaan?
Meillä oli missiona auttaa paikallisia tyttöjen kouluja. Autoimmekin. Iso tärkeä missio auttoi jaksamaan ne kaikki hullut siltojen ylitykset, päiväkausien palelun, vuoristotaudin, jatkuvan päänsäryn, lihassäryn, pienet ruhjeet, muutaman katkenneen kylkiluun, mutaan jumiutumiset sekä viranomaishaasteet. Pelon ja kauhun sekaan tulevat onnistumiset, surrealistisen upeat maisemat ja reissun isomman tarkoituksen onnistumiset saivat meidät jatkamaan.
Himalajan ylitys oli ehkä matkalla erityisen haastava. Myös loputtomalta tuntuva odottaminen Turkmenistanissa tuntui kuin olisin ollut jälleen Pohjois Koreassa. Silti saimme paljon aikaan.
Intian sotkuisuus oli jotain käsittämätöntä. Muovipusseja ja roskaa oli joka paikassa. Kyllä, kävin Gagnes -joessa uimassa, mutta en kyllä menisi uudestaan. Niin likainen se on.
Se julkisuus mitä tämä reissu on saanut aikaan paikallisissa medioissa auttaa matkamme varrella olleita ihmisiä kouluttamaan lapsiaan. Tätä on vaikea käsittää Suomesta käsin, koska uskomatona on että iso haaste esim Intiassa ja Nepalissa on se, että paikalliset eivät halua antaa lapsiaan kouluun. Koulussa olo tarkoittaa sitä, ettei ole aikaa auttaa kotitöissä. Koulussa olo voi tarkoittaa nälkää kotona ja vaikka moni aloittaa koulun, niin silti vanhemmat hakevat lapset pois koulusta ja tällainen awareness projekti vaikuttaa mielipiteisiin.
Olemme saaneet Intiassa suuria medioita kirjoittamaan tästä lasten koulutuksen puolesta puhuvan motoristiryhmän hullusta tempauksesta. Laajuudesta kertoo ehkä se, että Hindustan Timesia lukee joka päivä yli miljoona ihmistä. Varanasin suurin lehti kirjoitti myös sekä myös Nepalin päämedia Kathmandu Today. Tempauksen hyväntekeväisyyden media-arvo voidaan laskea sadoissa tuhansissa euroissa jollei jo miljoona mene rikki. Tajikistanissa meistä kirjoitti, ja kuvasi Radio Free Europe.
En tekisi täsmälleen samaa reissua missään nimessä uudestaan koska tämä on jo osaltani nähty. Afrikassa ja Etelä-Amerikassa on maita ja kulttuureita joita en ole nähnyt. Jos joskus elämässäni vielä löytyy aikaa, niin voisin ihan hyvin lähteä. En kyllä moneen vuoteen. Hyväntekeväisyyden pitää kyllä reissuun liittyä jotenkin seuraavissakin reissuissa. Se on palkitsevaa ja silmiä avaavaa.
Nyt on ihana palata takaisin töihin ja Suomeen
On kiva olla taas Suomessa. Pääsee tekemään oikeita töitä. Vientibisnestä. Kehittämään maailmaa paremmaksi omalla tavallamme. Sitä ennen perinteinen Suomi-juhannus. Juhannussauna mökillä. Pulahdus raikkaassa puhtaassa järvivedessä. Metsämansikoita. Ihanat maisemat. Hyvät luotettavat tiet. Mahtava luonto. Maailman paras maa on oma rakas kotimaa.
Harva osaa piirtää kartalle Euroopan ja Aasian rajan. Se kulkee Venäjällä pohjoisesta Ural vuoristoa pitkin. Laskeutuu Volgaa myötäillen Mustanmeren ali ja Bosborinsalmea Välimerelle.
Siellä Bosborinsalmella on ikiaikojen vanha salaisuus. Vanha kauppakaupunki, kulttuurien kohtamispiste. Idän, etelän, pohjoisen ja lännen välissä. Muinainen Bysantti, nykyinen Istanbul.
Bosborinsalmin yli menee monta siltaa.
Istanbul olisi Euroopan suurin kaupunki, jos osa siitä ei olisi Aasian puolella ja Aasian suurin jos Kiinassa ja Intiassa ei olisi nykyään niin suuria kaupunkeja. Suuri Istanbul kuitenkin on 15,3 miljoonaa ihmistä. Lontoossa vain 8.1 miljoonaa ja Moskovassa 11,9 miljoonaa. Miljoonat ihmiset syntyvät, asuvat, elävät, syövät hyvin, rakastuvat, työskentelevät, käyvät kauppaa ja musisoivat niinkuin on ollut aina.
Moni on käynyt Istanbulissa, mutta Turkissa on muutakin. Etelässä Välimeri. Pohjoisessa Mustameri. Kukkuloita. Kebabia. Historiaa.
Jos joskus kokeilet Turkkia matkakohteena, tsekkaa Istanbul mutta myös muita kaupunkeja, erityisesti pikkukaupunkeja.
Hamam kylpy
Turkissa on myös saunakulttuuri. Yksi perinteinen saunan kaltainen kylpy on Hamam. Perinteinen Hamam kylpy on suomalaiselle tutun oloinen kokemus.
Turkissa on erikseen Hamam kylvyssä miesten vuorot ja naisten vuorot. Suihkun jälkeen köllötellään kuumalla kivellä ja sen jälkeen pestään saippualla oikein kunnolla. Lopuksi suihku ja sitten rentoutuneena vaikka teekupponen.
Vanhimmat Hamam kylpylät Istanbulissa ovat yli 500 vuotta vanhoja. Vierailin 1557 ottomaaniarkkitehti Mimar Sinanin suunnittelemassa kylpylässä jossa myös ottomaanien valtakunnan suuri sulttaani Suleyman on kylpenyt. Siinä kuumalla kivellä köllötellessä voi miettiä, että mikään ei ole muuttunut tässä huoneessa pariinkymmeneen sukupolveen. Moni asia maailmassa muuttuu mutta ihmisissä moni asia pysyy samana.
Ottomaanien valtakunta on kadonnut, mutta edelleen haluamme kylpeä, syödä hyvin, rakastua, nauttia, käydä kauppaa ja olla onnellisia niinkuin on aina ollut.
Mikä salaisuus piilee Aasian ja Euroopan kohtaamispisteessä?
Kohtaamispiste. Kahden välissä. Idän ja lännen. Aasian ja Euroopan raja. Se raja on olemassa, mutta harva tietää sitä, että raja on täysin fiktiivinen. Se on yhtä keksitty kuin minkä tahansa maan raja. Ennen vanhaan luultiin, että Eurooppa ja Aasia ovat eri mantereita, mutta Eurooppa ja Aasia ovat samaa Euraasian mannerlaattaa. Bosborinsalmi on ihan normaali salmi siinä missä mikä tahansa salmi.
Kun olen tässä ajanut koko Euraasian mannerlaatan halki, voin sanoa että Eurooppalaisilla ja Aasialaisilla on paljon yhteistä vaikka kulttuureissa on paljon eroavaisuuksia.
Rajat ovat politiikkaa. Ihmiset ovat ihmisiä.
Menestystä elämääsi, mitä ikinä se sinulle tarkoittaakaan. Ja seikkailuja muihin maihin ja itseen.
300 km on kuin Helsingistä Jyväskylään tai Turusta Tukholmaan. Normaalisti siihen menisi 3 tuntia tai yksi yö laivalla.
Paitsi jos olet Kaspian merellä.
Kaspian meri on oikeastaan järvi. Tai maailman suurin mantereen ympäröimä meri. Tuuli ja haihtuminen nostavat ja laskevat Kaspian meren pintaa jopa 2 metriä alas ja ylös.
Kaspian meren etelärannalla on Iran, pohjoisessa Venäjä ja Kazakstan. Meren länsirannalla on Azerbaidžan, itärannalla Turkmenistan.
Olemme Turkmenistanissa. Haluamme täältä Azerbaidžaniin, Bakun kaupunkiin. Meillä on laivaliput varattuna 28.5.2018 lähtevään laivaan.
Turkmenabashy. Turkmenistan. Maanantai 28.5.2018 klo 8 aamulla.
Kaikki moottoripyörät valmiina lähdössä laivaan. Tiedotustilaisuudessa kerrotaan. Ei olekaan kiire: ennen klo 12 ei tule mitään tietoa laivan lähtöaikataulusta.
Klo 13. Laivaan ei myydä lippuja. Tilaa on mutta lippuja ei. Klo 1 ensi yönä tulee toinen laiva. Silloin tiedämme pääsemmekö siihen laivaan.
Video satamasta. Satamassa on ihmisiä odottamassa, mutta henkilökuntaa ei löydy mistään.
Hetken päästä kaikki ovat moottoripyörien luona lähtövalmiina.
Tätä on odotettu. Tai emmehän me tiedä vielä edes että monelta laiva lähtee.
Olemme Turkmenistanissa ja aiomme mennä laivalla Kaspian meren yli Azerbaidžanin Bakuun.
Tulimme tähän satamakaupunkiin jo kaksi päivää sitten sunnuntai illalla. Laivan piti lähteä jo eilen. Pakkasimme moottoripyörät valmiiksi heti aamusta. Meillä oli liput varattu laivaan. Kun matkanjohtajamme meni lunastamaan varaamiamme lippuja, hän sai tietää että ne oli myyty muille. Ei auttanut edes se, että meillä oli varausvahvistus. Tämä satama on aivan uusi. Sataman pomo oli vaihtunut viisi päivää sitten ja meidän varauksessa oli edellisen pomon allekirjoitus. Uusi pomo ei sitä allekirjoitusta hyväksynyt.
Laivassa olisi ollut tilaa, mutta sinne ei myyty lippuja. Todella outoa. Jotenkin sitä vaan lakkaa kummastelemasta outoja juttuja kun niitä tulee riittävän monta päivää putkeen liukuhihnalta.
Klo 6.52.
Rekat ajavat odottamaan. Mitään laivaa ei vielä näy.
Tää on unta tää satama. Eilen täyteltiin lappuja ja tänään täytellään lappuja. Vastaanottotiskillä on upouudet tietokoneet. Ne on vielä pakkausmuoveissa. Kaikki täytetään käsin.
Porukka nukkuu käytävillä. Yksi nukkuu turvatarkastuksen läpivalaisinlaitteen sisällä.
7.30. Pääsemme passitarkastukseen. Voiko olla totta että pääsemme tänään pois Turkmenistanista. Virkailija lyö maastapoistumisleiman.
Ajamme moottoripyörät jonotusalueelle.
8.30 Pelailemme odotellessa Yatsyä. Joku vitsailee että viiden minuutin päästä pääsemme odottamaan puoli tuntia lisää.
9.36. Herään. Vierestä kuuluu vielä kuorsausta. Aamu-unet sataman valtavalla pihakivetyksellä.
10.06 on selvinnyt, että satamassa oleva sininen laiva on meidän. Ajamme lähemmäs laivaa kyselemään. Laivaa kuulemma tyhjennetään vasta. Meidät komennetaan takaisin odotusalueelle. Emme mene.
11.00 syömme meetvursti eväät. Pelaamme korttipelejä. Heittelemme noppia. Sitten päiväunet.
12.00 laivan lastaajilla alkoi ruokatunti. Meillä ei vieläkään tietoa milloin laiva lähtee.
13.20 sotilas viittilöi että seuratkaa tuota autoa. Ajamme laivalle. Passit tarkastetaan ja ajamme prätkät laivaan sisään.
13.40 Kiipeämme laivan messiin. Keittelemme instant kahvit ja teet. Joku kaivaa väkevämpää esiin. Laivan henkilökunta melkein takavarikoi sen.
14.00 saamme hytit. 6 per huone. Yhteen huoneeseen tulee myös paikallinen turkmeeni turisti.
16.18 laiva ei ole vieläkään lähtenyt. Syömme eväitä. Osa nukkuu kolmansia päikkäreitä.
17.19 sotilaat nousivat laivaan laskusiltaa pitkin.
17.40 sotilaat poistuivat. Laskusilta poistettiin.
20.00 iltaruoka.
20.45 pesimme hampaat. Ei väsytä yhtään kun on nukkunut pitkin päivää
Keskiviikko 30.5.2018
3.23 herään. Kuuntelen kuuluuko moottorin ääntä. Ei kuulu. Olemme edelleen satamassa.
6.15 herään uudelleen. Olen kuulevinani moottorin ääntä. Ehkä kuvittelen. Eihän laiva edes keinu. Taidetaan olla vielä satamassa.
8.00 aamupalan piti alkaa. Ei alkanut. Laitan vedenkeittimen seinään ja keitän instant kahvit. Olemme ilmeisesti siirtyneet Azerbaidžanin aikaan. Siirrän kelloa. Se on nyt sitten vasta seitsemän.
7.30 Azerbaidžanin aikaa. Kokki tulee paikalle ja lisää vedenkeittimeen vettä ja iskee minulle silmää.
7.42 laivan messi alkaa olla täynnä aamiaista odottavia ihmisiä
9.11 laivaa vedetään irti satamasta
9.25 laiva suuntaa kohti ulappaa omilla moottoreilla.
11.44 meidät ohittaa tykkilaiva. Henkka ottaa siitä kuvan. Ongelma. Tykkilaiva käskee meidän pysähtyä. Ankkuri lasketaan. Odotamme että rannikkovartiosto nousee laivaan.
12.00 lounas. Keittoa ja kanaa nuudelilla.
Lounaan aikana ja jälkeen kameroita ja kännyköitä tarkastetaan. Matkustajaluettelo käydään läpi ja kaikkien pitää ilmoittautua.
Kameroita katsotaan läpi pistokokeilla.
12.42 ankkuri nostetaan ja matka jatkuu.
14.22 selviää että rekkamiehillä on oma pimeä kauppa hytissä. Sieltä osa käy ostamassa juotavaa ja tupakkaa. Hinta vodkapullolle 15 dollaria.
18.30 rekkamiehet tulevat jo hytteihin myymään. Vodkapullon hinta 35 dollaria. Joku ostaa kaksi.
19.00 Laivan piipun juurella bileet. Aurinko paistaa. Teepaita ja shortsikeli.
20.00 iltaruoka. Nuudeleita, kanaa ja perunakeittoa.
Torstai 1.6.2018
5.30 katson kännykästä mitä verkkoja näkyy. Siitä voisin päätellä olemmeko lähelläkään Azerbaidžania. Iranin operaattori näkyy muttei yhdisty. Mitenkähän se näkyy näin pitkälle. Ehkä joku saari tai voimakas signaali tai tukialus missä verkon tukiasema on?
6.30 keittelen messissä aamukahvit. Maata näkyvissä.
8.00 aamupala. Samaa kuin eilen. Kananmuna, teetä ja leipää.
8.45 vasemmalle ja oikealla öljynporauslauttoja. Lakanat palautetaan.
9.12 katson kartasta ja huomaan: ei me kyllä Bakuun mennä. Baku jäi oikealle taakse. Nokka on kohti Alatia. Edessä näkyy mutatulivuoria.
9.26 kyllä se Alat on edessä. Laiva ei mennytkään Bakuun. 70 km ajo tiedossa.
10.48 saavumme Alatin satamaan. Azerbaidžaniin. Tai siis laiva saapuu. Me emme vielä
11.10 Odotamme kannella. Emme pääse ulos laivasta. Odottelemme jotain passintarkastajaa. Hämmästyttävää etteivät nämä tienneet tulostamme ja passin tarkastajan tulemisessa voi kestää.
11.59 odotamme kannella edelleen.
12.52 pääsemme pois laivasta. Tullaus ja viisumitarkastus. Yhden viisumi on haettu vahingossa kuukauden päähän vasta. Hänelle haetaan netistä uusi pikaviisumi.
15.58 näytämme maksukuitit portilla ja pääsemme vihdoin Azerbaidžaniin.
Turkmenistan. Turkmenabashy 28.5.2018. +28 astetta.
Satama on upouusi. Valkoista marmoria joka paikassa. Kahvilassa kiillotetut ekspressokoneet. Turvatarkastuksen laitteet käyttämättömät. Pääoven saranoitakanaan ei kuluteta vielä. Sisääntulokaistoista vain toinen on käytössä. Pomon taulu on kiillotettu.
Hiivin sisään sivuovesta. Katselen ympärilleni. Joka puolella istuu ihmisiä. Kahvila on suljettu lippusiimalla. Siellä istuu pari ihmistä syömässä omia eväitä. Kahvilaa ei ole käytetty vielä koskaan muuhun kuin eväiden syömiseen. Tämä satama avattiin pari viikkoa sitten. Tai sivuovet avattiin. Henkilökuntaa ei ole selkeästi vielä palkattu. Turvatarkastuksen läpivalaisinlaitteen sisällä on patja. Joku on selkeästi nukkunut siinä.
Meidän laivan piti huhujen mukaan lähteä tänään. Ei lähtenyt. Olemme nyt toista päivää odottelemassa laivan lähtöä. Ehkäpä se lähtee huomenna. Virallinen tieto tuli klo 12 ja siinä sanottiin: “Ei ainakaan tänään”.
Täältä ei pääse Internetiin. Ei Wikipediaan. Ei Facebookiin. WhatsApp on blokattu.
Täältä ei pääse myöskään iltamenoihin. Klo 11 jälkeen on ulkonaliikkumiskielto. En aio kokeilla mitä käy jos liikun sen jälkeen ulkona.
Teitä valvotaan. Checkpointeilla autot ja moottoripyörät kuvataan.
Valuuttakin vangitsee
Dollareita saa vaihtaa pankissa. Yhdellä dollarilla saa neljä paikallista. Pimeillä markkinoilla yhdellä dollarilla saa parhaimmillaan 25 paikallista. Paikalliset haluavat rahansa pois pankista. Eilen kurssi oli 20, viikko sitten 15. Täällä on joku hyperinflaatio. Ihmiset pelkäävät, että rahan arvo romahtaa. Yksi kertoo ostaneensa kultaa. Paikalliset ovat oman, lähes arvottoman valuutan vankeja. Luottamus paikalliseen pankkiin on kriisissä. Pankkikortit on paikallisilta suljettu.
Jos joku turkmenistanilainen haluaa pois maasta, pitää tallettaa 4000 dollaria lähetystöön. Se on hinta vapaudesta. Sen saa jos palaa takaisin.
Olen vankina Turkmenistanissa. Toivottavasti pääsen pian pois.