Hävikkiolut on ekoteko, mutta täydellisyyteen pyrkiessä tärkeintä on ensimmäinen askel. Tällä viikolla luimme Citystä, ettei hävikkioluen teko ollut helppoa, eikä pullo-olut voi edes olla täysin jätteetön, sillä jätteettömän oluen tekeminen vaatii oluen toimittamisen tynnyreissä. Kuluttajille tuottaminen vaatii edelleen pullon ja siihen korkin. Onneksi lasipullojen palautusaste on 88% ja varmasti lopuistakin osa siirtyy pienpanimoiden omaan lähikiertoon. Hävikkioluen tekeminen on kuitenkin tärkeä ja hieno askel kohti ekologisempaa olutta.
Synnitön heittäköön ensimmäisen kiven
Elämme ristiriitaisten arvovalintojen maailmassa. En ole mikään ekologisuuden täydellisyys. Ajan sähköautolla, mutta silti joudun käyttämään lentokonetta työmatkoihin ja monesti myös meidän toista hybridi-autoa pitempiin matkoihin. Esimerkiksi klo 9 Mikkeli, klo 15 Helsinki, klo 17 Kerava ja klo 19 Helsinki päivään vaan tarvitsen auton, koska asiakkaiden aikataulut ja sijainnit eivät jousta. Edes yli sadan tuhannen euron Teslalla en olisi selviytynyt tuosta. Enkä ole muuten edes varma, miten ekologisia auton vain 7-10 vuotta kestävät akut ovat luonnolle.
Yritän olla parempi aina kun ehdin. Pidän kompostia takapihalla, kerään sadevedet talteen ja pesen kierrätetyllä sadevedellä auton ja kastelen nurmikon. Talvella lämmitän lähipuulla taloa. Asunto lämpenee biokaukolämmöllä. Sähköstä osa tehdään aurinkoenergialla, osa tuulella, silti osa sähköstä on tuontisähköä mikä tehdään ties millä kivihiilellä.
Rakensin talon energiatehokkaaksi ja pitkäikäiseksi. Syön usein kasvista, mutta kyllä lähiruokapihvi tipahtaa silloin tällöin lautaselle. Eettisesti kalastettua lähikalaa arvostan ja syön sitä aina kun voin. Voisin olla huonompikin eko-ajattelija, mutta pyrkimys on parantaa omaakin toimintaa pikku hiljaa. Tärkein askel on ensimmäinen askel kohti ekologisempaa elämää.
Ekologisuus on kompromisseja. Emme valitettavasti voi muuttaa jokaista maailman ihmistä lähikala, lähikarja, lähiriista & kasvissyöjäksi sekunnissa. Ekologisuus on kompromisseja ja askeleita kohti ekologisempaa elämää.
Yritän olla parempi. Minua saa moittia, kannustaa, kehua, haastaa. Saa kertoa vinkkejä. Muistutan silti, että joudun elämään kompromissien keskellä ja se on vähintäänkin helvetin hyvä tekosyy jos joskus en pysty olemaan täydellinen.
Ekologiseen täydellisyyteen on loputtoman pitkä matka. Siksi tärkeintä on ensimmäinen askel.
Menestystä elämääsi!
Ilkka O. Lavas
Omana itsenäni, mutta ekologisemman kaupunkielämän ajatuksia myös pikku hiljaa City Familyn osakkuusfirmoissa esiin tuoden.
Olen nyt ollut tipattomalla 7 vuotta. Kannattiko? Onko mitään järkeä?
Plussat:
- työn teko ei enää häiriinny bileistä kun ei juo ollenkaan. Ei tarvitse varata torstain poikain saunaillan jälkeiselle perjantai-aamulle "etätyövarausta".
- työskentely tehostuu huomattavasti
- arki tehostuu huomattavasti, perjantaisin ja viikonloppu-aamuisin on paljon virkeämpi ja voi vaikka lueskella ja kirjoitella blogia
- olen keksinyt uusia tapoja nollaamiselle: olen itse löytänyt säännöllisen sporttailun. Käyn uimassa, venyttelen, otan päiväunet (max 7-8 min). Hyvä hyvä.
- parempi puolisko ei valita juomisesta, (keksii kyllä muita valittamisen aiheita)
- nukun paremmin, yöunet ovat parempi laatuisia
- pärjään noin 1,5h lyhyemmillä yöunilla (tutkimustenkin mukaan unen laatu on pituutta merkittävämpää)
- jaksan paremmin töissä, vapaa-ajalla yms.
- on aina ajokunnossa (etenkin prätkäilykunnossa nöön nöön)
- musta on tullut aamuvirkku
- bileissä on edelleenkin yhtä hauskaa tai jopa hauskempaa
- pulloja ja tölkkejä ei tartte viedä kauppaan niin usein, siitä säästyy paljon aikaa
- säästyy ihan törkeänä rahaa esim Pohjois Korean, Burman reissuihin, Alpeille, Kaliningradiin, Dubaihin yms
- ruokien yms tuoksut ja maut ovat voimakkaampia
- lasten kanssa tulee touhuttua enemmän
- tulee kirjoitettua enemmän blogia yms
- säästyy taksikuluissa
- muistaa paremmin mitä on tehnyt :D
- ei oo ollut krapulaa seitsemään vuoteen
Miinukset:
- Ei voi vetää päätä täyteen nollatakseen. Alkoholi on yksi tapa nollata, tipattomalla ei voi vetää päätä täyteen vaan pitää sportata tai ottaa päiväunet nollatakseen aivot
- Kun vituttaa, ei voi mennä jääkaapille nappaa bissee ja painua autotalliin, asiat pitää ratkaista puhumalla
- Ei voi ottaa yömyssyä (tyypillinen tekosyy: en saa muuten unta)
- Ravintoloissa tulee tilattua laadukkaampia ruokia jotka maksavat enemmän, toki saman rahan säästää sitten kun ei ota viinipulloa.
- Jotkut tyrkyttävät sinulle väkisin juotavaa väittäen: "Mun kanssa kukaan ei ole ennenkään lasiin sylkenyt. Nyt kyllä juot!"
- Yksille lähteminen tarkoittaa sitä, että toivot baarimikon osaavan tehdä hyviä alkoholittomia drinkkejä
- Joskus baarissa baarimikko ei suostu ymmärtämään, että oikeasti haluat alkoholitonta vaan yrittää ehdottaa "alkoholitonta olutta", jossa on kuitenkin 0,5% eli se ei todellakaan ole alkoholitonta. Usein joudut juomaan limpparia, koska joissain baareissa baarimikot ovat niin taidottomia, etteivät osaa tehdä hyviä alkoholittomia drinkkejä. (Helsingissä on muuten monta todella hyvää ravintolaa, mistä saa törkeä hyviä alkoholittomia drinkkejä: Bro, Pastor, Bar Con esim)
- Joissain koktailkutsuissa ei ole ollenkaan alkoholitonta vaihtoehtoa, siinähän sitten koitat elää tipatonta elämää ja heilut täyden lasin kanssa samalla, kun muiden lasit tyhjenevät
- ei voi keskustella eri viinilajikkeiden toimivuudesta muuten kuin tuoksun (ja vanhentuneiden muistojen) perusteella
- kun ostat firman bileisiin kopan kaljaa ja sidukkaa, sinulla ei ole hajuakaan mitä kaikki nykyajan monipuoliset olutlajit ovat ja ostat vaan randomilla ison kasan kaikenlaisia, ettei vaan lopu kesken :D
- ei voi keskustella eri oluiden toimivuudesta muuten kuin tuoksun perusteella
- olet ärsyttävä ruokakriitikko. Sama ruoka maistuu sulle surkealta mauttomalta, kun taas vieressä pullon viiniä juovalle se ateria oli hemmetin hyvä. Totuus on, että se ruoka oli surkeaa, mutta viininousuhumala sai (dopamiinin) avulla juojalle mielihyvätunteen, joka sekoitti arvostelukyvyn.
- Kaikki odottavat, että olet baarissa myös ilmainen taksikuski
- Klo 02.30 jälkeen jengi tulee tyrkyttää juotavaa eivätkä usko edelleenkään, että olet tipattomalla
- Klo 02.30 jälkeen tekee mieli lähteä himaan, koska useimmilla on sama levy päällä, sama levy päällä, sama levy päällä. Sä oot vitun hyvä jätkä. Sä oot vitun hyvä jätkä. Sä oot vitun hyvä jätkä.
- lapsille ei kerry niin paljon rahaa pullojen viennistä
- juhannus, uusivuosi ja muut perinteiset kosteat bileet oli aluksi haasteellisia, mutta myöhemmin muuttuvat paljon hauskemmiksi, kun on muutakin tekemistä kuin juominen
- ei muista minkälainen krapula oli
Menestystä elämääsi! Kokeile tipatonta jos siltä tuntuu :D
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä, tipattomalla toistaiseksi
Mainoksilla on ollut ja tulee aina olemaan 2 tehtävää:
1) inspiroida uusista asioista,
2) saada meidät toteuttamaan asiaa mitä mainostaja haluaa.
Integroidussa mediassa 1 ja 2 ovat yhtä ja samaa käyttökokemusta - siis suoraan inspiraatiosta voi tehdä jotain. Mennääpä takaisin mainonnan luonteeseen ja tehtävään.
Matka toimintaan menee markkinoinnin mallien, esim AIDA mallin mukaan tietoisuuden (Awareness) kautta kiinnostuksen heräämiseen(Interest) harkintaan(Desire) ja toimintaan (Action).
Esimerkiksi matkayhtiön mainoksen tehtävä voi olla
1) inspiroida meitä kiinnostavista kohteista
2) kehottaa matkan ostamiseen
Näin on ollut aina ja näin on aina oleva. Esimerkiksi ruokapöydässä kysytään haluatko leipää ja sen tehtävä on mainostaa leivän olemassaoloa (rising Awareness) ja tarjota mahdollisuus leivän syömisen harkitsemiseen ja lopulta syömiseen (Action).
Ennen media myi mainospaikkoja mainostajille, tulevaisuudessa media integroituu mainoksiin ja mainokset mediaan.
Mediahan on filosofisesti viestinvälityskanava. Esimerkiksi usb-muistitikku on media. Trumpin muistitikku voi herättää jotain tunteita. YouTube -kanava on media. Jokainen henkilö omalla brändillään on media. Sinäkin olet media ja niin on myös perinteisesti medioina pitämämme talot kuten Sanoma, jolla on satoja eri medioita viestien välittämiseen.
Sanomat on esimerkiksi perustanut ja ostanut uusia medioita kuten Oikotie, Rakentaja, Loop ja Ruutu.
Oikotie:llä mainos on keksitty uudestaan siten, että voit suoraan asunnon mainoksesta ottaa yhteyden ilmoittajaan, laskea lainan tai klikata jättämään tarjousta, jos ilmoittajalla on sellainen palvelu kyseiseen kohteeseen.
Rakentaja fi:ssä voit suoraan artikkelista tehdä tarjouspyynnön, tai jopa tilata vaikkapa puhallusvillaa katollesi.
Maailmalla Amazon on pisimmällä mediamainonnan uudelleenkeksimisessä, mutta Google seuraa perässä
Google ja Amazon ovat suuria medioita, joilla on isot lukijamäärät. Molemmilla on valta päättää mitä me ostamme tai olemme ostamatta.
Googlen mainokset ovat olleet pitkään kuin suoraan 90-luvulta: keltaisten sivujen luokiteltuja ilmoituksia maksettuna "luonnollisten" hakutulosten edellä. Luonnollisissa korkealle pääsee kun maksaa seo firmalle. Nyt Google on tuonut hakutuloksiin suoraan hotellien ostamisen. Pian varmasti lentojakin voi varata suoraan Googlen moderoimasta mediasta. Google omistaa jo puhelimesi datan, hakukoneisiisi syöttämäsi datan sekä Google keyboardilla syöttämäsi datan. Heillä on erinomainen datastrategia.
Mitä isot edellä sitä pienet perässä ja mitä pienet edellä sitä isot perässä.
Näitä juttuja täälläkin mietitään. Olemme Suomen johtava ravintolamedia ja haluamme lukijoille entistäkin parempia palveluita. Siksi mekin innovoimme ostamalla ja integroimalla.
TableOnline on ravintolaelämää rakastavan ihmisen tärkein työkalu. Olemme avanneet City mediaan TableOnline tarinoita kertovan palstan. Lisäksi olemme integroineet artikkeleihin kehittämäämme EatAndTheCity -teknologiaa hyödyntävän rikasteen, jolla voit tehdä pöytävarauksen suoraan artikkelista.
Olemme myös uudistaneet ravintolahakukone Eat.fi:n, jotta lukijana voit katsoa myös muiden lukijoiden kokemuksia ravintoloista, tehdä varauksia ja vaikkapa tilata ruokaa suoraan mediakokemuksen kautta.
Tuomme myös kanta-asiakaskortti EatPass:in ravintoloille kantiskortiksi. Ai miten tämä liittyy mediaan? No siten, että kanta-asiakkaat saavat ravintoloista ilmaisia lounaita esimerkiksi joka kymmenes lounas ilmaiseksi. Kun annat EatPass Appilla palautetta se tulee eat.fi:hin, mutta myös EatAndTheCity -ravintolatietoverkoston kautta kaikkiin mediajakeluihin, missä EatAndTheCity -rikasteet ovat käytössä. EatPass kanta-asiakkaiden käyttäkokemus paljastaa City median lukijoille siis suoraan millainen ravintola on tänään.
Johtopäätös: Tulevaisuuden media on integroidumpi ja käyttäjäkokemus suoraan tietoisuudesta tekemiseen on nopeampi. Kun mediasta tulee älykäs, myös käyttökokemus paranee.
Älykäs ravintolamedia on osa älykästä kaupunkia. Älykäs ravintolamedia voi auttaa löytämään ravintoloita, missä voit syödä eettisesti, lähiruokaa, luomua ja kestävästi. Menestystä ja kestäviä valintoja elämääsi!
Ilkka Lavas
Älykkäiden kaupunkien rakentaja
Kirjoittaja on osakkaana mm. City-lehteä kustantavassa City Digitalissa. Lavas on mukana myös älykaupunkeja kehittävässä City Familyssä, pöytävarauksia digitalisoivassa TableOnlinessa, älykkäämpää mainontaa kehittävässä Improve Mediassa sekä älykkäitä sovelluksia ja markkinointia kehittävässä City Dev Labsissa.
Me City Familyn jäsenet kehitämme tulevaisuuden älykaupunkeja markkinoinnin ja digitaalisten alustojen avulla. City Family on kasvualusta ihmisille ja yrityksille, jotka haluavat luoda kaupungeille paremmin kestävän tulevaisuuden.
City-lehti on osa isompaa vastuullisia älykaupunkeja ja monipuolista ravintolaelämää kehittävää City Familyä. Pari vuotta sitten aloimme pohtia voisiko Cityä listata pörssiin.
Katselin pörssin listoja. Mediataloja Suomessa on kovin vähän. Kyllä mukaan mahtuisi yksi digitaalinen.
Deloitten pörssiaamussa 2015 kävi selväksi, että liikevaihtoa pitäisi kasvattaa reippaasti, että voisimme listautua. Opin myös, että pörssissä olo maksaa 200-400 tuhatta euroa vuodessa koska pitää olla lakimiestä, pörssin valvontamaksuja ja raportointia enemmän.
Palasimme duunin pariin.
Jatkoimme kansainvälistymistä, EatAndTheCity breikkasi Saksassa. Eestin bisnes kasvoi ja käynnistimme toiminnan UK:ssa ja Kiinassa.
Olemme sijoittaneet kansainväliseen ainutlaatuiseen älykaupunkiratkaisuun. Meillä on käsissä jotain, mitä ei ole kenelläkään muulla. Meidän EatAndTheCity.com -tuotetta on nyt lisensoitu Saksaan Süddeutsche Zeitungille, mikä on vähän niinkuin Saksan Hesari. SZ.de -lehteä luetaan kaikkialla Saksassa ja heidän kanssa bisneksemme voi lisenssimallilla jopa 10-20 kertaistua 30-60 miljoonaan euroon. Olemme suuren äärellä.
Rakenne kuntoon ja toimialan päättäminen
Olen tavannut satoja A, B ja C tason sijoittajia viimeisen vuoden aikana ja testannut meidän mallia. Älykaupungit kiinnostavat. Pörssissä ei ole yhtään, joka rakentaisi älykaupunkeja. Suomen pörssissä ei ole edes toimialaa nimeltä Internet. Lähimpänä on "teknologia", "tietoliikennepalvelut" tai "kulutuspalvelut" mistä mikään ei sovi suoraan älykaupunkien digitalisoitumiseen. Jos listautuisimme Helsinkiin, meidän pitäisi luoda kokonaan uusi toimialaluokittelu ensin tänne pohjolaan. Olemme Deutsche Börsen Venture Network -sisäpiiriklubissa ja mm siellä Rocket Internetin, Zalandon ja PizzaOnlinen omistaja Marc Samwerin kanssa keskustellessani olen oppinut, että Frankfurtissa on jo toimiala nimeltä Internet.
Emme vielä ole valmiita Helsingin pörssiin, eikä pörssi ole valmis meitä varten. Pohdin edelleen pitäisikö listautua suoraan Lontooseen, Frankfurtiin vai kotimaahan. Usein opetan muita, että hakeudu suoraan maailmalle, koska se ei ole paljoa vaikeampaa kuin kotimaahan ja saat heti tehtyä asioita isommin. Pitäisikö kuunnella omia vinkkejä?
Näytin viime vuonna meidän konsernirakennetta yhdelle sijoittajalle. Hän pyöritteli silmiään ja sanoi, että:
Ile sun pitää laittaa toi teidän rakenne kuntoon.
Näytin tällä viikolla meidän konsernirakennetta eräälle henkilölle, jonka firma on jo pörssissä ja hän lohdutteli:
Tuolta meidänkin rakenne näytti vielä listauduttuamme, mutta nyt olemme saaneet selkeytettyä sitä. Rakenteen kehittäminen on jatkuvaa työtä.
Tänä vuonna pistämme rakenteen kuntoon.
Rutiinit kuntoon
Yksi parhaista vinkeistä oli sisäisen kvartaaliraportoinnin käynnistäminen. Helpommin sen saa käyntiin, kun perustamme konsernihallituksen, missä on osaamista ja kokemusta pörssiyhtiöiden raportoinnista ja viestinnästä. Kun hallitus kokoontuu (vähintään) kvartaaleittain ja raportointi on samaa mitä pörssissäkin, niin silloin pörssiraportointi syntyy "ikään kuin" automaattisesti.
Eihän mikään automaattisesti synny. Pitää ensin kehittää raportointi kuntoon ja sitten sitä voi automatisoida pikku hiljaa. Onneksi meillä on talossa automaatio-osaamista. Sitähän älykaupunkien kehittäminen on. Tehostamista, parantamista, ekologisuutta ja pienempää hiilijalanjälkeä.
Menestystä elämääsi ja bisneksien kehittämiseen!
Ilkka Lavas
Älykkäiden kaupunkien rakentaja
Kirjoittaja on osakkaana mm. City-lehteä kustantavassa City Digitalissa. Lavas on mukana myös älykaupunkeja kehittävässä City Familyssä, pöytävarauksia digitalisoivassa TableOnlinessa, älykkäämpää mainontaa kehittävässä Improve Mediassa sekä älykkäitä sovelluksia ja markkinointia kehittävässä City Dev Labsissa.
Me City Familyn jäsenet kehitämme tulevaisuuden älykaupunkeja markkinoinnin ja digitaalisten alustojen avulla. City Family on kasvualusta ihmisille ja yrityksille, jotka haluavat luoda kaupungeille paremmin kestävän tulevaisuuden.
Parempi kaupunkielämä koostuu kolmesta sanasta:
parempi
kaupunki
elämä.
Parempi on eri kuin huonompi. Jos pyrimme koko ajan paremmaksi, niin meidän on tehtävä töitä sen eteen. Pienimmässä mittakaavassa tämä on sitä, että kitkemme kukkapenkistä rikkaruohot, että kauneus saa kukoistaa. Isossa mittakaavassa tämä tarkoittaa lämpöä, sähköä, valoa, koulutusta ja kaikkea mitä kulutamme. Jos emme tee töitä hyvinvoinnin eteen, rikkaruohot kasvavat. Parempi vaatii siis ponnisteluja. Duunia. Unelmia ja innovointia paremmasta.
Kaupunki on negaation kautta vähän niinkuin ei-lande. Landella ei ole kauppoja, kaupungissa on. Landella ei ole koulua pyöräilymatkan päässä, kaupungissa on.
Wikipedian mukaan kaupunki on väestökeskittymä, jossa asutus on kaupunkia ympäröivää maaseutua tiheämpää, mutta määrittely on häilyvää ja eri maissa erilaista.
Itse sana kaupunki on alun perin tarkoittanut kauppapaikkaa. Usean eri kaupungin kasvaessa ja sulautuessa yhteen syntyy konurbaatio. Miljoonakaupungeista käytetään myös nimitystä metropoli. Suurten metropolien yhteensulautumaa kutsutaan megalopoliksi.
Ilman landea ei olisi kaupunkia. Lande ruokkii kaupungin. Lande tarvitsee myös kaupunkia, koska kaupunki on kauppapaikka, minne voi myydä kauramaidon, nyhtökauran ja porkkanat.
2050 mennessä kaupunkeihin maapallolla syntyy ja muuttaa 2,5 miljardia uutta ihmistä. 2050 vuonna 66% kaikista asuu kaupungeissa. Se on muuten aika paljon. Maapallo kestää vain jos kaupunki ei rasita liikaa landea.
Lande on kaupungin tärkein kaveri. Kaupungin tärkein kaveri on lande.
Lande on kaupungin tärkein kaveri. Kaupungin tärkein kaveri on lande.
Elämä on vaikea määritellä koska se on henkilökohtainen. Yhdelle elämä tarkoittaa inspiroivaa duunia. Toiselle elämä tarkoittaa että juoksee maratonin omaan ennätysaikaan. Kolmannelle elämä tarkoittaa tyytyväisyyttä vakiduuniin kaupan kassalla ja jokailtaista Netflix annosta Ben & Jerry's jäätelön kanssa. Neljännelle se on hetki kivassa ravintolassa kaverien kanssa.
Elämä on sun oma valinta. Parempi kaupunkielämä vaatii toisten hyväksymistä, landen ja kaupungin yhteiseloa ja sen, että me jatkuvasti kelaamme mikä on elämän tarkoitus.
Hyvä kaupunkielämä on tasapainoa jokaisen oman itsensä ja ympäröivän landen kanssa. Parempi kaupunkielämä on mielestäni toimivaa infraa mutta myös jatkuvaa digitaalisten innovaatioiden hyödyntämistä, henkilökohtaista kasvua ja kehittämistä.
Menestystä oman kaupunkilaisuuden pohtimiseen ja elämään, mitä ikinä menestys, kaupunkilaisuus ja elämä sinulle tarkoittaakaan.
Ilkka Lavas
CEO
City Family, paremman kaupunkielämän puolesta
300 km matkan lentävä lentokone on hiljaisempi kuin helikopteri. Lilium Jettiä rakentava Daniel Wiegand kertoo, etteivät he myy näitä vaan, voit Appin kautta ostaa lennon. Tavoitteena on luoda lentokoneiden verkosto, millä pääset nopeasti paikasta toiseen.
Hyötyjä:
- Kaupungista toiseen liikkuminen muuttuu nopeammaksi.
- Pääset esimerkiksi lentokentälle keskustasta ruuhka-aikaan murto-osassa ajasta
- Lentäminen ei ole yhtään kalliimpaa kuin autolla ajaminen, koska lentokoneet voi turvallisesti laittaa lentämään autonomisesti
Videossa yksi koelennnoista
Itse lentävät jetit eivät ole kuitenkaan helppo nakki. Aiheeseen liittyy paljon kysymyksiä.
Pohdintoja:
- Kuka hallitsee ilmatilaa
- Kuka kontrolloi ilmatilaa
- Kuka rakentaa uudet kaupunkilentokentät näille
Tulevaisuudessa:
- Fiksuissa kaupungeissa on uudenlaista fiksua liikennettä, jopa automaattimetroja, vaikka se olisikin länsimetrossa tullut ilmeisesti liian kalliiksi.
- Lentäminen on yksi arkisista liikkumisen muodoista
- Autojen, polkupyörien ja nykyisten liikkumisvälineisen lisäksi näemme uusia automaattisesti liikkuvia laitteita maassa, tunneleissa ja ilmassa
Maailma ei ole valmis
Smart Cities - Älykkäät kaupungit ovat iso lupaus ja unelma vihreämmistä kaupungeista. Todellisuuden ja lupausten välillä on iso kuilu joka vaatii paljon työtä reguloinnin, lupien ja kaavoituksen osalta.
Iso missio on kuitenkin tärkeämpi kuin pienet kysymykset fiksujen kaupunkien tiellä: kehittämällä fiksuja kaupunkeja, voimme kehittää kaupungeista kaupunkilaisia paremmin palvelevia ja näin parannamme meidän ihmisten elämän laatua.
Kasvua, rohkeutta ja innovaatioita elämääsi!
Ilkka O. Lavas
tulevaisuuden kaupunkien rakentaja
City Family, City Digital, City Dev Labs, TableOnline, EatAndTheCity
Olen useamman vuoden tehnyt julkista vuosisuunnittelua. Kun kerron asioista tästä teille, olen pohtinut niitä niin paljon, että olen varma mitä haluan ja jopa niin varma, että voin ne teille kertoa. Sitä paitsi kun kerrot asioista muille, kerrot ne myös itsellesi ja sitoudut niihin paremmin.
Pidän seikkailusta työssä ja vapaalla. Työssä luomme uutta asiakkaille, kuluttajille ja itselle. Seikkailu, rohkeus ja innovointi inspiroi ja tekee maailmaa paremmaksi.
Vapaa-ajan seikkailut antavat inspiraatiota työhön. Pari vuotta sitten seikkailut suuntautuivat Itä-Eurooppaan ja Romaniaan. 2016 vuonna kävin Korakoram roadilla Kiinassa ja Tashkurganissa. Viime vuonna jätin oman pidemmän prätkäreissun väliin, koska tarvitsin aikaa EatAndTheCityn kansainvälistämiseen. Tarvitsin aikaa, että saimme luotua teknologiat, resursseja, pääomaa ja tiimin, missä voimme viedä kv bisneksiä eteenpäin. Voimme tehdä asioita peräkkäin, muttemme samaan aikaan.
Uusi vuosi on kuin kirja. 365 sivuinen. Kirjan kirjoittaminen aloitetaan otsikosta ja sisällysluettelosta. Samalla tavalla uuden vuoden suunnittelu alkaa siitä, mikä on tärkeää. Sisältö syntyy tärkeimpien asioiden kautta: mietin ensin tärkeimmät asiat, mitkä haluan vuodessa saada aikaan. Jos kiinnostavia asioita tulee enemmän kuin vuoteen mahtuu, osa jää seuraavalle, mutta priorisointi auttaa valitsemaan ne, mitkä ovat tärkeimpiä tehdä ensin.
Tässä mun uuden vuoden rakennusosat. Viime vuoden päätavoite oli saada City Digitalin EatAndTheCity pyörimään vähintään yhdessä uudessa maassa. Saimmekin. Tavoitteilla on tapana toteutua. Uuden alkavan vuoden tavoitteet kannattaa asettaa rohkeasti. Juonen suunnittelu itselläni koostuu neljästä osasta: priorisoinnista, unelmoinnista, isoista linjauksista ja edistymisen seurantamenetelmästä.
5 tärkeintä asiaa elämässäni. Näistä en luovu. Toki oma terveys tulee ennen näitä, mutta sen jälkeen:
-Läheisten kanssa oleminen (perhe, lähimmäiset, työkaverit)
-Jossain mukana olo (osallistuminen toimintaan, kuuluminen yhteisöön)
-Vapaus (autonomia, itsenäisyys, riippumattomuus, innovointi)
-Seikkailu (uudet elämykset ja haastavat kokemukset)
-Taloudellinen turva tai jopa riippumattomuus (taloudellinen vakaus, taloudellinen riippumattomuus ja itsenäisyys)
Tämän pidän salaisuutena. Olen kirjoittanut ylös "Unelmapäiväni 5 vuoden päästä alkaa sillä, että herään... aamulla .. päivällä ... iltapäivällä ... illalla.. jne.". Kirjoita itsellesi unelmapäivän kuvaus.
Tässä yksi työkalu siihen, miten voi edetä urallaan. Eri elämänvaiheissa ollaan eri kohdissa tätä kenttää ja uralla pyritään jatkuvasti kohti unelmaduunia.
3. Aseta vuositavoitteesi
Tässä mun isot linjaukset ja haaveet vuodelle 2018. Saas nähdä mitä näistä taas toteutuu. Usein tavoitteilla on tapana toteutua. Joskus vähän eri tavalla kuin kuvittelit, joskus nopeammin, joskus hitaammin, mutta suunta itsellesi on oikea kun itse päätät suunnan nyt.
Tavoitteet 2018
Tärkeimpänä seuraavista on kansainvälinen bisnes. Moni pieni asia muu liittyy siihen täysin tai ohuesti. Osa on luovuuden ylläpitämistä.
Oman ajan arvostaminen, 1 päivä viikosta itselle, aikatauluta aikaa jolloin ei ole mitään
Kirjoita selkeämpiä blogikirjoituksia
Kirjoita paljon rohkeudesta, kasvusta, lean startup innovoinnista, tekoälystä, data strategioista, uusista globaaleista bisnesmahdollisuuksista, luotettavien sisältöjen vallankumouksesta
Kansainvälisen verkoston rakentamisen jatkaminen
Kansainvälisesti bisneksen kasvattaminen
Kansainvälisesti nimen ja näkyvyyden luominen
Kehitä mediamarkkinaa eteenpäin
Rakenna ja kehitä brändejä
Kirkasta konsernin brändihierarkia
Kasvata kannattavia bisneksiä
Valmistele kohti listautumista
Kasva yritysostoin
Tee enkelisijoituksia, mutta vain strategisia
Prätkäseikkailu (Intia-Suomi)
Kertaa markkinoinnin perusjuttuja ja kirjoita siitä
Luo viestinnästä uutta huippuosaamista
Kehitä monikanavaisuutta ja monikanavaista mittaamista
Muista positiivisuus :)
Ui, juokse, pyöräile tai urheile joka viikko vähintään 2 tuntia jollet ole kipeä.
Kehitys paremmaksi pyöräilyssä, uimisessa ja juoksemisessa.
Syö säännöllisemmin ja monipuolisemmin. Kiinnitä huomiota siihen, mitä laitat lautasesellesi.
Kuuntele äänikirjoina hyviä teoksia. Kuuntele TED talkkeja.
Käy vähintään yhdellä ei-oman-alan messuilla tms, jotta opit esillepanon tärkeydestä ja opit pois oman alan juurtuneista tavoista. Tutustu ei-oman-alan ihmisiin. Tämä on luovuusharjoitus.
Tee messuista liidigeneraattoreita ja järjestä niistä tapaamisia.
Tapaa 1-4 gurua, joita arvostat ja mieti mitä voisit oppia heiltä. Ei ole pakko olla oman alan juttu. Mieti mitä haluat antaa heille.
Kehu tai kiitä ihmisiä vähintään yhtä joka viikko. Ei ole vaaraksi jos lipsautat kiitoksen useamminkin. Tämä on oikeasti aika hauskaa kun yhtäkkiä muistaa olla kiitollinen toisille toisten tekemisistä.
Ole kiitollinen siitä mitä olet saanut.
Ole läsnä.
Kehity entistäkin paremmaksi viestinnän, mainonnan ja markkinoinnin parissa, lue alan kirjallisuutta, blogeja, ota kantaa keskusteluihin ja levitä eteenpäin hyviä käytäntöjä.
Kokouksiin agenda. Kokouksiin aikataulu. Tarkista aikataulu kokouksen aluksi. Kertaa agenda kokouksen aluksi. Printtaa agenda. Harrasta instant-muistioita.
Keksi poikien kanssa joku yllätys vierailukohde kerran kuussa äläkä kerro minne olet viemässä lapsiasi. Vaimoa ei päästetä mukaan, tämä on poikien reissu. Aiheita voi olla: Salapoliisimuseo, Maailman suurin graniitisavusauna, puumajahotelli, Sotilassaari, Alamäkimaastopyöräilyä, Katajanokan vankila, ilmailumuseo, IT -museo, Karting rata, prätkärata, meren ranta... Kyllä paikkoja löytyy. Voi myös olla pyöräretki lähimetsässä tai ihan yksinkertaista pullojen palautusta yhdessä. Ihan arkista yhdessä tekemistä.
Aikaa perheelle ja pojille
Lomareissu yhdessä perheen kanssa on hyvää yhteistä aikaa.
Vie toimialaa eteenpäin.
Vie ravintola-alan ekosysteemiä eteenpäin.
Kannusta yrityksiä kehittämään digitaalisia palveluita ja hyödyntämään sähköisiä työkaluja yritysten arjessa.
Käy puhumassa alan kehityksestä ja yrittäjyydestä.
Portfolion hallintaa: Kansainvälisiä bisneksiä. KV yrityskauppa jos sopiva tulee eteen.
Ole ja nauti olemisesta, ui luonnon järvissä, juokse metsissä, pyöräile luonnossa.
Aseta realistisia tavoitteita ja välitavoitteita.
Opi parhailta: Lue tai kuuntele jonkun menestyneen ihmisen elämänkerta, jotta voit oppia häneltä jotain.
Venyttele ja hakkeroi tauoista venyttelyhetkiä kuten Minna Tervamäki.
Arjen kehonpainoharjoitukset ja HIIT pikatreenit.
Rappusia pitkin toimistolle aina.
Käy viikon isoimmat tavoitteet läpi ennen viikon alkua (sunnuntai –iltana). Joka päivän tärkeimmät tehtävät edellisenä iltana. Näin mielesi muistaa keskittyä oleelliseen.
4. Tee menestysmuistutin
Eli kopioi 1-3 asiat kalenteriisi ja tee siitä säännöllinen kuukausittain toistuva muistutus eli menestysmuistutin.
Joka kuukauden neljäs lauantai klo 10 toistuvaismuistutus, missä on tämä kirjoitus. Tehty.
Sukupolvikäsitteet ovat kiehtovia. Ne ikäänkuin määrittelevät meidät johonkin luokkaan ja määrittelevät sen mitä meidän kuuluisi osata ja minne meidän ei missään nimessä kuulu mennä. Huuhaata sanon minä.
Sukupolvikäsite harhauttaa meidät ajattelemaan, että milleniaali diginatiivi ymmärtää netistä enemmän kuin aiemmat sukupolvet. Dinosaurukset ovat niitä, jotka edelleen kertovat "menevänsä nettiin". Lumihiutalesukupolvi (eng Snow Flake Generation) on kuulemma ainutlaatuisen herkkä, eivätkä he kestä ensimmäistäkään poikkipuolista sanaa. Lumihiutaleet haluavat elää turvallisessa kuplassa. Alla oleva video kategorisoi lumihiutaleita.
Höpöhöpöä sanon minä. En halua lokeroida ihmisiä. Lokerointi rajoittaa. Toisaalta ymmärrän, että tulemme sellaiseksi, minkälaisilla ihmisillä ympäröimme itsemme. Jos ympärillämme on paljon urheilijoita, meidänkin tekee mieli harrastaa jotain. Jos kaikki kaverimme katsovat Netflixiä, meidänkin ilmeisesti pitää. Olemme laumasieluja. Ihmisen on hyvä ja turvallinen olo kun on kaltaistensa kanssa.
Voimme kuitenkin valita elämämme muiden meille määrittelemän lokeron ulkopuolelta. Lumihiutale voi opetella psykologiaa, dinosaurus voi ryhtyä kouluttamaan somea ja diginatiivi voi opetella lukemaan juna-aikataulut paperisesta versiosta - myöhässä se juna on kuitenkin. On meidän oma päätös, mihin lokeroimme itsemme. Lokero ei määritä meitä jollemme anna sen määritellä.
Pysähdy - olet jo perillä
Olen kuunnellut Tommy Hellstenin Pysähdy - olet jo perillä äänikirjaa tässä viime aikoina. Se kertoo pysähtymisestä. Äänikirja on siitä mukava, että sitä voi kuunnella silmät kiinni, ylinopeudella tai vaikka muuta puuhastellessa. Sopii supertehokkaalle ihmiselle. Huvittaa, kun pysähtymisestä puhuvaa kirjaa kuunnellessa luen välillä meilejä, sometan, pohdin mennyttä vuotta ja tulevaisuutta. Kuinka sopiva kirja sattuikin kuunteluun juuri nyt. Kokeilin eilen kuunnella silmät kiinni äänikirjaa. Onnistuin ehkä minuutin ajan. Minulle pysähtyminen tarkoittaa maksimissaan kolmea minuuttia.
Kun tekee paljon työtä, viihteeksi riittää lepo
Kirjassa Tommy Hellsten kertoo kuinka tykkää ajella moottoripyörällä vuorilla. Vuorilla vuorilla kaikki näyttää pysähtyneen. Pirstaleisuus ja hajautuneisuus häviää ja syntyy tilaa oivalluksille. Vuorilla aika pysähtyy. Sama vuori on ollut siinä miljoonia vuosia ennen minua ja on myös minun jälkeeni. Ihmisen elämä saa uudet mittakaavat. Hektinen tiukkaan hallittu elämä muuttuu ihmettelyksi. Sitähän elämän pitäisi olla. Vai pitäisikö?
Elämä ei ole hallitsemista vaan elämä on ihmettelemistä varten. muistuttaa Tommy Hellsten
Vauhdilla ihmettelyä ja pysähdyksissä ihmettelyä
Tämä vuosi meni vauhdilla. Minulla oli tasan yksi tavoite. Halusin, että meillä on bisnes pyörimässä vähintään yhdessä uudessa maassa. Tavoitteilla on tapana toteutua. Nyt meillä on Saksassa bisnes pyörimässä. Virossa loistava kasvusuunnitelma. UK:ssa 2 myyjää ja Kiinassa jotain vielä salaisia juttuja käynnissä. Kaiken lisäksi teimme myös onnistuneen rahoituskierroksen.
Tämä kirjoittaminen on minulle tapa pysähtyä. Jäsennän ajatuksiani. Kirjoitan ne tähän. Itselleni. Koetan jäsennellä nämä sekavat ajatukseni niin, että sinäkin voit saada tästä jotain irti. Tämä on minun tapani pysähtyä. Jokaisella on oma tyyli ja minun tyylini ei sovi kaikille.
Tavoitteiden saavuttaminen vaatii myös uhrauksia
Et voi tehdä kaikkia asioita samaan aikaan, mutta voit tehdä niitä peräkkäin. Asioiden järjestäminen peräkkäin on priorisointia. Joskus iso suoritushaaste voi vaatia myös uhrauksia. Uhrauksia on päätös siitä, mitä en tee. Se on usein vaikeaa.
Itse uhrasin kansainvälistymisen alttarille tämän vuoden prätkäreissun. Pidempi prätkäreissu jäi tältä vuodelta. Haikeana katselin prätkäilykavereideni reissuja Baltiasta, Alpeilta, Norjasta ja Aasiasta. Se oli uhraus, jonka annoin bisneksen kansainvälistymisen eteen.
Reissasin kyllä paljon, mutten moottoripyörällä. Matkailu avartaa ja olihan se palkitsevaa päästä puhumaan samoille lavoille New York Timesin Michael Goldenin sekä samassa tapahtumasta kestävästä johtajuudesta Kofi Annanin kanssa. Täytyy myöntää, että menin epämukavuusalueelleni. Onneksi sain maailman parhaat sparraajat mukaan auttamaan tässä. Onneksi meillä on huipputiimi, jonka kanssa tämä on mahdollista.
Sankaruus syntyy sinne, missä on rohkeutta seistä yksin
Menestyminen on jokaiselle henkilökohtainen asia. Toiselle se tarkoittaa rahaa, toiselle kuuluisuutta, kolmannelle se tarkoittaa säännöllistä työtä ja aikaa iltaisin ja viikonloppuisin perheen kanssa.
Minulle menestyminen on sitä, että voin auttaa ihmisiä ja yrityksiä kasvamaan töissä ja muutenkin elämässä. Samalla kasvan ja kehityn myös itse. Olen kuin tutkimusmatkailija, joka etsii mahdollisuuksia ja avaa ovia.
Titteliksi olen valinnut Restaurant Discovery Revolution Evangelist, mikä rehellisesti suomeksi tarkoittaa, että olen myyjä. Myyjän ammatti on maailman paras ammatti: myynti on ongelmanratkaisua ja tutkimusmatkailua.
Kansainvälinen myynti on mahtavaa. Pääsen jatkuvasti opettelemaan uusia kulttuureita ja auttamaan erilaisia mediataloja ja yrityksiä ja yksilöitä näissä kehittymään. Mielenkiintoista nähdä mihin tämä johtaa.
Olemme lokeroineet meidät maailman parhaiden joukkoon. Siinä porukassa on hyvä olla. Ympärillämme on muita maailman parhaita ja voimme oppia. Nöyryys on vahvuutta, joka on tehnyt sovun heikkouden kanssa. Vahvuus on sitä, että uskallat seistä yksin. Tässä porukassa kannattaa olla rohkeasti omassa kategoriassa.
Palataan sukupolvikategorioihin. Siellä tunnen monia, jotka ovat rikkoneet ulkoa heille asetetut rajat. Lumihiutalesukupolven edustajista tunnen monen monta ihanaa ihmistä, jotka uskaltavat sisukkaasti seistä yksin omana itsenään. Omana itsenä oleminen on sitä, että määritän oman lokeroni enkä tyydy siihen määritelmään, minkä joku muu on ehkä minulle ehdottanut.
Rohkeutta on se, että rakennan oman elämäni, luon omat rajani. Kestän kivun, mitä rajojen rikkominen aiheutta ja kannan omat ihmisvelvollisuuteni, jotta voin elää elämäni rohkeasti ja omien arvojeni mukaan.
Menestyksen kysymykset
Vuosi vaihtuu pian. On hyvä pohtia menestyksen kysymyksiä:
- Miten määrittelen menestykseni?
- Mikä on minulle tärkeää?
- Mitä kipua kestän ja miten paljon uskallan venyttää omia rajojani?
- Miten pitkälle epämukavuusalueelle uskallan mennä?
- Miten lokeroin ja määrittelen itseni jatkossa?
- Missä menee lasikattoni raja ja laatikkoni reuna?
Näitä kysymyksiä on hyvä pohtia taas tässä vuoden vaihteessa.
Menestystä elämääsi, mitä ikinä se sinulle tarkoittaakin, se on sinun menestyksesi ja juuri sellaisena maailman paras menestymisen määritelmä.
Ilkka O. Lavas
tutkimusmatkailija
ps. Ostin itselleni joululahjaksi Royal Enfieldin. Se odottaa Intiassa. Siitä seikkailusta lisää myöhemmin.
Ennen Slushia Hupparihörhö trollaili ettei usko pitchaamiseen. Oikeastihan se oli trolli, Hupparihörhö eli Sami Kuusela paljastaa. Sami kertaa, että aina pitää pitchata, mutta tyrkyttäminen väärille ihmisille on oikeasti pelkkää ajanhukkaa. Kaikki julkisuus on loppujen lopuksi hyväksi. Jätän Samin siemailemaan avaruusolion tarjoilemaa drinkkiä massipäälliköiden kanssa. Olemme Moni -maksuvälinestartupin bileissä Haikaranpesässä, mikä on lavastettu ufoksi. Fintech startup Monin järjestämä Moniparty on yksi Slushin kuumimmista privaattibileistä.
Älä pyytele tai anele
Kuusela trollaili myös, että ”Älä pyytele tai anele”. Toisaalta sijoittaminen on myyntiä siinä missä muukin myynti. Kuusela ei kannusta juoksemaan sijoittajien perässä ja vetämään hihasta jokaisessa mahdollisessa välissä.
Oikeasti juuri näin, jos yritätä pokata väärää kontaktia, ei auta vaikka kuinka pyytelisit tai anelisit, ei siitä tule kauppaa. Pitchaaminen ja sijoittajien etsiminen on matchmakingia. Kuin deittailua. Täytyy tavata useita ihmisiä, joista jonkun kanssa sitten vain synkkaa.
Törmään Jufoon, jonka useimmat muistavat edelleenkin Raptorista vaikka maailmalla isompia tarinoita on ZenRobotics, Hybrid Graphics sekä Jufon nykyinen Immersal startuppi.
Juttelen Jufon kanssa ja hän kertoo kuinka kerran oli ihan varma, että yhden sijoittajan kannattaa lähteä mukaan ja match olisi täydellinen. Monen kuukauden kuumottamisen jälkeen hän luovutti, ettei tästä taidakaan tulla kauppaa. Parin kuukauden hiljaiselon jälkeen yhtäkkiä sijoittaja laittoikin viestin, että minne tilille voin laittaa rahat? Sijoittaja olikin vain kiireinen ja ehti käsittelemään asian vasta pitkän ajan päästä.
Sijoittaminen on arvojen ja tarpeiden kohtaamista
Slushin matchmakingissa oli 1500 ihmistä. Valitsin näistä 18, jotka halusin tavata. Yksi valitsemistani kertoi tapaamisessa, että meidän EatAndTheCity oli hänen tapaamistoivomuslistallaan ja aikoi laittaa tapaamispyynnön, mutta olit nopeampi ja ehdit ensiksi. Tästä matchmakingissa on kyse. Älä ammu tykillä vaan valitse tarkasti kenet haluat tavata. Sijoittaja haluaa tavata relevanteja startuppeja. Käy jokaisen sijoittajan kotisivu huolella läpi. Tarkista minkä kokoisiin he sijoittavat ja mihin kategorioihin. Jos joku sijoittaa vain peleihin, he eivät ole kiinnostuneita mistään muusta ja heille on turha lähettää tapaamispyyntöä.
Tässä omat hakukriteerini.
Ole rehellinen
Yhdelle sijoittajalle, jonka kanssa sovin tapaamisen olemme liian pieni. Aloitin tapaamisen: "We might be too small for you, and if you think this is waste of time, anytime say to me and we can stop.". Rehellisyys palkittiin: "Yes I know I did my research BUT WE HAVE CUSTOMERS WHO WANT TO INVEST IN SMALLER PLAYERS IN EARLIER STAGES WHERE YOU ARE RIGHT NOW AND THAT'S WHY I WANTED TO MEET YOU."
Niinpä joskus sattumalla on myös mahdollisuus. Älä silti yritä myydä väärin. Rehellisesti sanottuna näistä 18:sta vain 6 oikeasti tajusi mitä me teemme. Loppujen 12 kanssa en edes aio jatkaa keskusteluja. Matchmaking on myös ymmärryksen kohtaamista. Voin taata, että et halua osakkaaksi tai hallitukseesi ketään jolle joka kerta joudut selittämään mitä teette. Elämästäsi tulee helvettiä jos hankit sijoittajan, joka on sijoittanut väärin perustein ja väärällä ymmärryksellä.
Oikea sijoittaja voi auttaa löytämään suunnan. Oikea sijoittaja voi auttaa sinua etabloitumaan markkinaan. Oikea sijoittaja voi antaa sinulle tärkeitä kontakteja. Oikea sijoittaja voi auttaa laittamaan kaasun pohjaan ja pysymään ojien välissä.
Menestystä oikean sijoittajan löytämiseen. Muista pitchata aina, mutta keskity relevantteihin sijoittajiin. Menestystä elämääsi!