Slush17 starttaa tänään Slush Music etkoilla. Itseasiassa etkojen etkot ovat jo alkaneet. Startup hubiksi muutetussa Marian sairaalassa oli tänään hulina päällä. Side eventtejä on järjestetty jo perjantaista lähtien ympäri Helsinkiä. Matchmaking laulaa ja tapaamisia sovitaan startuppien ja sijoittajien välille.
Slushissa ollaan tänä vuonna siististi
Slushin Marianne Vikkula toimitusjohtaja kertoo, että edellisvuoden palautteen perusteella tänä vuonna on tehty parannuksia, että ihmiset olisivat siistimmin. Seksuaalista häirintää ei suvaita. Slush julkaisi myös erillisen säännöstön, jonka mukaan epäasiallisesti käyttäytyvälle voidaan antaa porttikielto.
"Olemme lisänneet turvallisuusihmisten näkyvyyttä Slushissa ja varmistamme, että kaikilla osallistujilla on badget näkyvillä, näin jokainen muistaa ketä edustaa ja muistaa käyttäytyä.", kertoo Marianne Vikkula
Slush on Euroopan kiinnostavin teknologiatapahtuma
Slushin merkittävyydestä kertoo se, että kaikki maailman suurimmat investorit ovat nyt Helsingissä. Kiinnostavimmat startupit on Helsingissä.
Helsingistä on tullut teknologiamaailman päänäyttämö. Slush on Euroopan kiinnostavin ja modernein teknologiatapahtuma.
Menestystä elämääsi!
Ilkka O. Lavas
City Digital, EatAndTheCity, City Dev Labs, Eat.fi, Improve Media ja TableOnline
Buli osa jengist menee raflaan siks, ett ne haluu dokaa. Bissemestoi Stadist hittaaki joka ostarilta. Mut onneks on rafloi niilleki, ku diggaa skruudaa gutaa safkaa.
Stadi on siit magee mesta, ett on mist valkkaa. Rafloi hittaa ihan joka lähtöön. Yhet haluu hifistellä ja diggaa niit snadei piperryksii, mis kokki on funtsannu puol päivää, stellaaks se retiisin lautaselle suoraan vai vinoon. Jonku toisen täytyy saada nopeesti safkaa, ku on karmee nälkä eikä saa bungaa ku muutaman egen ja pitäs viel saada limu kaupan päälle. Kaikkien mielest kyl jotain tuplajuustomestoi ei pitäis kutsuu rafloiks. On sit muitki mättömestoi, mist saa femmal pizzan tai kebabin. Niit on vilde ja kai pizza koht julistetaan härmäläiseks kansallissafkaks lihaboltsien tilalle.
Mut onhan se kliffaa, ett voi skruudaa eri maiden safkoi, eikä tartte shingraa Stadist mihinkää. Sitä voi fiilistellä, ett on ihan ku ois jossain ulkomail. Jotkut ei kyl diggaa, jos joutuu viel bamlaan enkkuu, ku kaikki kyypparit ei bonjaa härmää. Se ois kyl snygii, jos Stadis ois jossain rafla, mis bamlattas meidän omaa kieltä – slangii. Siel pluggais menus tsieguraa, fisuu, fläsäsoosii ja botlareit tai muit perinteisiä stadilaissafkoi. Jälkkäriks voi divaa tsufet ja skruudaa bulkit. Se ois piristävä poikkeus kaikkien mestojen joukos, mis blisataan lattee, espressoo tai cappuccinoo ja tacoi, nachoi, sushei ja muit safkoi, minkä nimiikään ei aina bonjaa.
Ehkä joku vaik jo funtsii slangiraflaa. Nyyii mestoiha tulee nopeemmi ku niit ehtii testaa. Ja sit on kaikki gamlat helmet, mihi jengi haluu skruudaan vuodest toiseen. Siin on oma fiiliksensä, ett voi tsittaa samas mestas ku Sibbe tai Leinon Eikka tai Tauno Palo joskus kauan sitte. Jos siis tsennaa, ketä ne oli.
Onki mielenkiintost, ett on mestoi, mihin pitää varaa pöytä jotain puol vuotta etukäteen, vaik safkat bungaa monta kybää. Ja sit on niit, ku kituuttaa ja yrittää tsögaa bulimmin asiakkait. Vuoden tai parin pääst ne pannaan boseen, ku omistajan fyrkat on finaalis. Jotai ne niis toisis osaa duunaa eri taval, ku kerran jengi diggaa. Joskus on kyl vaan tsägäst kii, ett sun idis onnistuu ja jengi hiffaa sun mestan. Siel sattuu vaik käymään joku hemmo, jonka kaikki tsennaa, niinku lätkän skulaaja tai shungaaja. Tai sä oot perustanu sun raflan just oikeeseen mestaan.
Mut ei raflan pitäminen mikään iisi duuni oo muutenkaan. Kylhän sä sen snaijaat, ett Härmäs kaikki on kiellettyy, mitä ei oo erikseen sallittu. Tai ainaki meil on bulisti sääntöi. Ennen on ollu kyl viel dillempii. Niinku vaik se, ett joskus sata vuot sit friidut ei voinu mennä raflaan ilman kundei! Friidujen onneks Stadis oli kyl muutama poikkeuski, mis ei tällast dorkaa sääntöö ollu. Ja oli sekin monen mielest ihan hanurist, ku sulle ei blisattu brenkkuu, jos sä et skruudannu jotain, vaik smergarii. Tai se, ett kundeil piti olla skraga kaulas. Siin oli kyl portsarien mielest hyvä pointti, ett ne sai lisää bisnestä, ku niil oli narikas niit skragoi ja jossain mestois kans sprigin rotsei, mitä kundit sai londaa, ku ne bungas, ja pääs sit ineen.
Kaikkien starbujen mielest skraga ei ollu mikään dorka sääntö. Nyt ne samat starbut tsiigaa yrmeenä, ku jengi menee raflaan mis kuteis sattuu. Ne minnailee, ku enne friidut oli aina staileis kledjuis, fleda kondikses. Ja kundeil oli snygit sprigit päällä. On niit tietty vielki mestoi, mihin ei viitti mennä missään rupukuteis, ettei jengi tsiigais longaan.
Ihan mahtavaa siis, ett Stadis on bulisti erilaisii rafloi. Kuhan viel hittais ne kliffat mestat, muutki ku omat lempparit. Jos haluu koklaa jotain, mis ei oo enne ollu tai mist frendit ei oo bamlannu, kandee tsekkaa netist. Sielt hittaa iisisti vinkkei. Ja ku hogaa sen helmen, mihin haluu mennä, kandee varaa pöytä, ettei joudu gartsal spiidaan, ku ei pääsekään ineen.
Jos opiskelijat saisivat tehdä robotilla mitä vaan, syntyisi varmaan drinkkirobotti.
Pädillä ohjattava Raspberry Pi:hin kytketty Drinkkirobotti osaa tehdä parikymmentä eri drinkkiä. Opiskelijoiden Pullonkaula -kerhossa tehty robotti on tehty opiskelijoiden vapaa-ajalla. Robotin tekeminen, esimttäminen ja virittäminen on konkreettista tekemistä, jonka tarkoitus on tuoda robotiikkaa lähemmäs ihmisten arkea.
Katso miten drinkkirobotti toimii
Korvaako drinkkirobotti sitten baarimikon?
Drinkkirobotti voi helpottaa helppoja tehtäviä. Robotit voivat tehdä rutiinitehtäviä jolloin baarimikkojen rooliksi jää tehdä haastavampia drinkkejä ja reseptiikkaa. Robotiikan alalla puhutaan co-boteista, jossa ihminen tekee yhdessä robotin kanssa hommia. Myös tässä drinkkirobotissa ihmisellä on roolina suunnitella reseptit, hankkia ja järjestellä ainesosat robottia varten sekä palvella ihmistä ja opastaa käytössä. Robotti ei korvaa ihmistä, mutta helpottaa monesti elämää.
Menestystä ja innovaatioita elämääsi!
Ilkka Lavas
sarjayrittäjä
City Dev Labs
City Digital
TableOnline
Tube Awardseissa Hartwall Areenalla valittiin 13.8.2017 vuoden 2017 parhaat tubettajat.
Tänä vuonna TubeCon tapahtuma keräsi yhteensä 17 500 kävijää.
Vuoden video
Vuoden video on viraali tubekulttuurin ilmentymä. Video herättää tunteita ja viihdyttää vielä vuosienkin päästä. Vuoden video erottuu valtavirrasta ja inspiroi myös yhteisöä innovatiivisuudellaan tai tärkeällä aiheellaan.
- Mansikka
Vuoden kauneuskanava
Vuoden kauneuskanava on informatiivinen ja tuottaa kokonaisvaltaista ja viihdyttävää sisältöä kauneudesta. Kauneuskanavan palkitsemisessa kiinnitetään huomiota estetiikan tajuun ja monipuolisuuteen oman jutun toteuttamisessa. Vuoden kauneuskanavan sisältö keskittyy esimerkiksi ihonhoitoon ja meikkaukseen.
- Uino Aino
Vuoden lifestylekanava
Vuoden lifestylekanava tarjoaa hyvin suunniteltuja, laadukkaita ja monipuolisia videoita. Vuoden lifestylekanavalla näkyy tubettajan persoonallinen elämäntapa sekä luova editointi ja tubettaja tuo videoillaan esille oman elämäntapansa. Palkittu kanava tuottaa muita inspiroivia ja piristäviä videoita.
- Sita Salminen
Vuoden vloggaaja
Vuoden vloggaaja on persoonallinen ja kiinnostava tubettaja. Vuoden vloggaajasta paistaa intohimo videoiden tekemiseen ja hän jakaa omaa elämäänsä ihmisten nähtäväksi. Vloggaaja tekee kanavalleen päiväkirjamaisia videoita ja kuvaa eri tilanteissa elämäänsä, kuljettaen kameraa mukanaan paikkaan kuin paikkaan.
- Roni Back
Vuoden vauhtikanava
Vuoden vauhtikanava saa katsojan pidättämään hengitystään, ja viihdyttää läpi vuoden. Vauhtikanava on hauska, yllättävä ja omaperäinen ja kannustaa katsojiaan rohkeuteen ja ottamaan elämästä kaiken irti. Vuoden vauhtikanavan sisältö keskittyy esimerkiksi urheiluun tai moottoriurheiluun.
- Stunts Freak Team
Vuoden lelukanava
Vuoden lelukanava tuottaa koskettavaa ja hyvin käsikirjoitettua sisältöä. Palkittu lelukanava ymmärtää lelujen kauneuden ja tuo niiden persoonallisuuden esiin. Kanavan valinnassa korostuvat tarinankerronta ja jatkuvuus. Lelukanavaksi lasketaan esimerkiksi LPS- eli Little Pet Shop-videoita tekevät kanavat tai lelu-unboxauksia tekevät kanavat.
- LPS Madison
Vuoden musiikkikanava
Vuoden musiikkikanava on intohimoinen harrastuksessaan ja kaikessa materiaalissa näkyy rakkaus musiikkiin. Kanava tuo uuden näkökulman kaikille tuttuun taiteenlajiin ja kunnioittaa tekijänoikeuksia. Musiikkikanavaksi lasketaan kanava, joka tekee esimerkiksi cover-videoita muiden artistien kappaleista tai lataa kanavalleen omia musiikkikappaleitaan.
- Tuuli
Vuoden huumorikanava
Vuoden huumorikanava saa maailmasta hauskemman paikan. Palkitun kanavan sisältö on hyvällä maulla tuotettua ja viihdyttävää. Huumorikanavan valinnassa kiinnitetään huomiota oivaltavuuteen ja omaperäisyyteen. Huumorikanavaksi lasketaan esimerkiksi sketsivideoita tekevät kanavat.
- MiskaMH
Vuoden pelikanava
Vuoden pelikanava tekee videoita rakkaudesta pelaamiseen. Kanavan pääasiallinen sisältö koostuu peliaiheisista videoista. Vuoden pelikanava osaa tuoda pelistä parhaat puolet irti ja tuottaa sisältöä tavoitteellisesti. Kategoriassa korostuu myös tarinankerronta ja tubettajan huumorintaju pelaamisen ohella.
- Roponen
Vuoden tähtilupaus
Vuoden tähtilupaus on vasta viimeisen vuoden aikana noussut esiin Suomen tubekentällä. Vuoden tähtilupaus valloittaa yleisön karismaattisella persoonallaan ja tuottaa videoillaan iloa ja hyvää mieltä katsojilleen.
- Miklu
Vuoden aikuistubettaja
Vuoden aikuistubettaja on yli 30-vuotias ja hänen pääasiallinen kohderyhmänsä ovat muut aikuiset. Kanava erottuu edukseen muiden joukosta viihdyttävällä tai opettavalla sisällöllä ja laadukkailla videoilla.
- Milli & Abe
Yleisön suosikki
Yleisön suosikki on lunastanut paikkansa katsojakunnan sydämissä persoonallaan ja samaistuttavalla sisällöllään. Palkittu tubettaja näyttää esimerkkiä toiminnallaan fanien huomioimisesta ja katsojayhteisön ylläpitämisestä.
- Roni Back
Hienoa Tubecon! Onnea voittajille! Menestystä elämääsi!
Mitä mittareita yrityksissä pitäisi seurata? Mistä tiedämme, että koko firma on onnistunut? Näitä kysymyksiä pohditaan ammattimaisessa hallituksessa säännöllisesti. Yhtä tärkeä kysymys on, mittaammeko oikeita asioita?
Talousluvut ovat tärkeitä
Kun bisnes toivottavasti kehittyy tulevaisuudessa johonkin suuntaa, historia auttaa katsomaan peräpeiliin, mutta on joitain mittareita, jotka kertovat myös tulevaisuudesta. Niitä samoja mittareita käytetään yritysten arvon määrityksessä.
1. Liikevaihto eli kokonaismyynti
Kertoo yrityksen koosta, mutta vielä tärkeämpi on:
2. Jatkuva liikevaihto eli MRR tai ARR
ARR = Annual Recurring Revenue eli vuosittain toistuva liikevaihto. Voidaan myös laskea kuukausittaisesta MRR:stä (Montly Recurring Revenue).
Kertoo sen, mikä varmasti jatkuu ilman, että pitää uudelleen jotain myydä. Tämä on yritykselle tärkeä mittari, koska se kertoo jatkuvuuden. Jossain määrin myös pitkään toistunut bisnes jossa asiakkaat ostavat uudelleen, voidaan arvioida jatkuvaksi.
Meillä City Digitalissa tätä mitataan %:na liikevaihdosta. Emme ole vielä 100%:ssa, mutta lähestymme sitä. Sijoittajat arvostavat yrityksen usein jatkuvuutta ja kasvua. Valuaatiolaskelmissa esim ARR voi olla kertoimella 9 kun kertakaupat lasketaan 1x kertoimella.
3. Tulos
Startupille tämä ei ole niinkään tärkeä, mutta vakiintuneelle bisnekselle, joka ei enää kasva tämä on tärkeä. Startupille voi olla jopa parempi, että mitä enemmän tehdään miinusta, koska sitä enemmän on investoitu tuotteeseen. Yritysten sisäiset startupit pitäisi pystyä irroittamaan tästä tulosajattelusta investointiajatteluun jotta sisäinen startup voi hakea tulevaisuuden kassavirtoja ja liikevaihtoa.
Yrityksissä on lukuisia muitakin mittareita. Laitan tähän listan. Valitse sieltä maksimissaan 3 omaan firmaasi. Meillä seurataan MRR sekä CLV / CAC, koska rakennamme tulevaisuutta ja kansainvälistä menestystä.
CLV = Lifetime Customer Value
Paljonko asiakas tuo MRR:ää asiakkuutensa aikana joka voi olla vuosikausia.
CLV / CAC eli kuinka paljon asiakkuuden elinkaaren aikana tulee rahaa ja mikä oli hankintahinta. Mitä isompi tämä on sitä parempi ja jos luku on pienempi kuin 1, niin silloin pitää kehittää asiakkuuden kestoajalla saatavaa arvoa tai pienentää asiakashankintahintaa.
Churn Rate eli mikä on asiakaspoistuma.
Burn Rate eli paljonko teillä palaa rahaa kuukaudessa yrityksen kehittämiseen ja pyörittämiseen kassasta.
ARPU (Average Revenue Per User) eli paljonko yksi asiakas tuo kuukaudessa. Teleoperaattoreilla esim tärkeä mittari.
TCV (Total Contract Value), mikä on uuden sopimuksen kokonaisarvo.
ACV (Annual Contract Value), mikä on sopimuksen vuotuinen arvo, eli lisäys ARR:ään.
AU (Active Users) eli kuinka monta käyttäjää teillä on.
Users eli kokonaiskäyttäjämäärä. Aktivisten käyttäjien määrä kertoo enemmän ja maksavien vielä enemmän.
MoM Growth (Month on Month Growth) eli kuukausittainen kasvu.
Gross Profit ja Gross Margin joilla voit mitata yrityksen tuotteiden ja liiketoimintojen kannattavuutta.
Product Usage / Engagement eli miten paljon tuotetta käytetään oikeasti.
NPS (Net Promoter Score) eli miten hyvin olemassaolevat asiakkaat suosittelisivat teitä muille.
Total Addressable Market eli kokonaismarkkina joka kertoo siitä miten isoksi voitte kasvaa jos teillä olisi 100% markkinasta, useimmiten kylläkin markkinaosuus jaetaan usean kilpailijan kesken.
Sources fo Traffic eli mistä saat asiakkaita ja kiinnostuneita.
New vs Return Visitors eli uudet vs palaavat kävijät.
Brand Awareness eli miten hyvin kohderyhmä tuntee ja muistaa teidät. Verkkosivujen kävijämäärä usein korreloi tämän kanssa.
Conversion rate eli miten iso % kävijöistä tekee jonkun ostoksen.
Number of New Trial Signups or Free Accounts eli kuinka monta kokeilijaa olet saanut.
Free to Paying Customers Conversion Rate eli kuinka monta kokeilijaa ja ilmaiskäyttäjää on muuttunut maksavaksi asiakkaaksi.
Sitä saat mitä mittaat
Muista, että jos mittaat yli 3:a asiaa mittaaminen menee vaikeaksi. Valitse tärkeimmät mittarit, useat muut ovat esimittareita niille. Kerro myös kommenteissa jäikö jokin mittari puuttumaan?
Menestystä bisneksiisi!
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä
City Digital, EatAndTheCity & City Dev Labs
Lofootit on monen luonnosta, vuorista, merestä, melomisesta ja vaelluksesta pitävän suosikkikohde. Enkä yhtään ihmettele. Sinne on helppo matkustaa autolla ja majoittuminen teltassa tai autiotuvissa on ilmaista. Kaikki muu sitten maksaakin.
Miten Lofooteille pääsee?
Lofooteille pääsee lentämällä, laivalla esim Bodøstä Moskenesiin tai ajamalla siltoja pitkin koko Lofoottien saariryhmän läpi. Suosittu reitti on Suomen käsivarren ja Kilpisjärven kautta ja toinen suosittu reitti menee Ruotsin Kiirunan kautta.
Lofooteille pääsee 19 tunnissa autolla. Tiedän, että jotkut ovat senkin ajaneet yhteen putkeen, mutta tämä suoritus vaatii vähintään 2 kuskia, koska vaikka matka on täynnä upeita maisemia, on se myös pitkä ajettavaksi.
Paikan päällä on hyvä olla auto vuokrattuna, koska upeimpiin paikkoihin pääsee vain ajamalla autolla johonkin pikkutielle ja siitä sitten kävelemällä. Julkinen liikenne toimii, mutta vain päätien varressa. Liftaajia näkyi vain vähän, mutta autoja menee niin paljon, että liftaamalla pystyy varmasti myös hyvin liikkumaan.
Mitä Lofooteilla sitten voi tehdä?
Lofooteilla ollaan luonnossa. Siellä vaelletaan, telttaillaan, kalastellaan, käydään laivalla valassafarilla ja nautitaan maisemista.
Vaellusreittejä löytyy ut.no -sivustolta. Kannattaa katsoa etukäteen, koska netti ei kaikkien vuorien takana toimi.
Myös majoitus kannattaa varata etukäteen, koska Lofoottien majoituskapasiteetti on usein täynnä ja telttailua ja autiotupia lukuunottamatta majoitus kallista. Ut.no sivustolta löytyy myös autiotupien sijainnit. Kesä-aikaan kannattaa olla oma teltta mukana, koska autiotuvat saattavat olla aika täynnä.
Lofootit on täynnä hienoja maisemia, jonne voisi palata uudestaankin. Suosittelen. Menestystä ja seikkailuja elämääsi!
Miten urbanisaatio on muuttanut Suomea 100:ssa vuodessa? Entä 1000 vuodessa? Entä 10000 vuodessa? Näihin kysymyksiin saa vastauksen kun käy katsomassa historiallisia kohteita.
Elämää 10000 vuotta sitten
Suomessa oli 10000 vuotta sitten kivikautista elämää. Ihmiset viihtyivät 20-30 henkilön kylissä, urbaaneissa ympäristöissä. Yhdessä asuessa oli helpompi järjestää työssä käynti, lasten hoito ja yhteiset metsästysretket sekä illanvietot. Suomessa asui noin 200-300 kaupunkia ja noin 6000-9000 ihmistä. Ihmiset söivät lihaa, kalaa ja kasviksia.
Elämää 1000 vuotta sitten.
Asutus oli muuttunut 9000-vuodessa pysyvämmäksi. Metsästys ja kalastus oli edelleen tärkeitä elinkeinoja, mutta mukaan oli tullut maanviljely. Maanviljely täällä pohjolassa vaatii lannoitusta ja siihen olikin opittu kaski- ja huhtaviljely, jossa maa poltetaan, jotta siitä tulee ravinnerikasta. Suomessa asui noin 100 000 ihmistä.
Elämää 100 vuotta sitten.
Suomi oli teollistunut, mutta edelleen suurin osa ihmisistä asui maaseudulla. Helsingin väkiluku oli alle 100 000 ihmistä. Suurin osa ihmisistä asui alle 1000 ihmisen urbaanissa ympäristössä. Suomessa asui noin 3,1 miljoonaa ihmistä.
Suomi on hieno matkailumaa, josta löytyy paljon nähtävää.
Ilkka O. Lavas
urbaanissa ympäristössä digitaalisia viestimiä kehittävä sarjayrittäjä
EatAndTheCity - globaalisti kasvava ravintola-arvostelu konsepti
Eat.fi - löydä ravintolat läheltäsi
CityDigital - Verkkopalveluita urbaaniin elämään
City Dev Labs - Urbaaneita innovaatioita kehittävät tiimit
Lähteet:
- Tilastokeskus. Taajama-aste alueittain haettu 31.7.2017
- Pentti Virrankoski, Suomen Historia 1&2
City-lehti perustettiin 31 vuotta sitten kertomaan ihmisille kaupungin upeista paikoista, kaupunkikulttuurista, ilmiöistä ja ravintoloista. Rakastamme edelleen sitä, että löydämme uutta ja voimme kertoa siitä lukijoille.
City-lehden rooli mediana
Median rooli on olla viestin välittäjä, kertoja. Lehden aikakautena se tarkoitti deitti-ilmoitusta ihmiseltä ihmiselle, tietoa tapahtumista lukijoille, tietoa uudesta ravintolasta, brändien viestien eli mainosten välityksestä paperilla artikkelien vieressä. Rooli saattoi olla myös puhelinnumeron välittäminen esimerkiksi pöytävarauksia varten. Digiaikana tämä rooli ei ole muuttunut, mutta tapa toteuttaa on muuttunut. Mahtavinta on, että toteutustapa monessa roolissa on valtavan paljon helppokäyttöisempi lukijalle. Esimerkiksi ravintolapöydän voit varata suoraan artikkelista eikä tarvitse edes soittaa ja jonottaa ravintolaan.
Digimenestys edellyttää rohkeaa kokeilukulttuuria
Vuonna 2012, eli 4,5 vuotta sitten City-lehti ryhtyi keskittymään digitaaliseen bisnekseen ja vaihdoimme konsernin nimeksi City Digital. Rakensimme kaiken uusiksi: City Digitalin kansainvälistä kasvua edistävän kokeilukulttuurin, uudet myynnin digitaaliset ohjelmallisen ostamisen kanavat, videosisällöt, videomainonnan, verkkopalvelut, tapahtumakalenterit, kuluttajapalvelut sekä huikeita ravintola-alan tapahtumakonsepteja kuten SYÖ -viikot ja Lux Helsinki -viikot. Kehitimme toimintaa osin ostamalla, osin uudistamalla ja osin etsimällä City-lehden historiasta asioita, joita voisi digiaikana toteuttaa aivan uudella tavalla. Yksi iso innovaatioiden lähde ovat olleet born global startupit, jossa olemme mukana. Näissä tähtäin on korkealla maailmalla sadoissa miljoonissa ja kasvuhalu valtava. Jokin tai ehkäpä useampikin niistä voi pian kasvaa koko kansan tuntemaksi kasvuraketiksi. Ainakin EatAndTheCityä kannattaa seurailla.
Onnistunut muutos on vaatinut rohkeita kokeiluja
Rakensimme Cityn ympärille Suomen johtavat ravintola-alan digipalvelut osin ostamalla, osin kehittämällä. Olemme sijoittaneet seitsemännumeroisen summan tuotekehitykseen ja kansainvälistymiseen. Meidät tunnetaan nyt City-lehden lisäksi Improve Media data- ja mainosverkostosta, SYÖ-viikoilta, Lux Helsinki Eat -viikoilta, Deitti.netistä, uudistuneesta Eat.fi:stä, pöytävarauksia tehdään sekä TableOnline.fi, että TableOnline.ee ja Eat palveluiden kautta.
Kaikessa tekemisessä noudatamme Lean Startup menetelmästä tuttua kehitä - mittaa - opi -rakennetta. Päätämme ensin mitä haluamme tietää, sitten kehitämme jotain millä voimme mahdollisimman nopeasti testata hypoteesimme ja pian opimme tuloksista jotta voimme kehittää lisää.
Digimaailma on kansainvälinen
Globaalissa kilpailussa voit voittaa vain olemalla maailman paras. Se tarkoittaa sitä, että City-lehden digirooli täytyy suunnitella aina niin, että olemme valitsemissa teknologioissa ja konsepteissa maailman parhaita. Se asettaa tuotekehitykselle, tekemiselle ja palveluille oikean vaatimustason.
Tämä kova vaatimustaso on mahdollistanut sen, että meillä on nyt globaalia bisnestä kehitteillä. Toimimme Suomen lisäksi Virossa, Saksassa ja pian myös muualla Euroopassa. Olemme sopineet merkittäviä sopimuksia muiden globaalien toimijoiden kanssa ja City-lehden digi-inkarnaatio voi visioidemme toteutuessa ilmestyä muutamien vuosien päästä 500:ssa kaupungissa ympäri maailmaa meidän uusien teknologioiden ja tuotteiden avulla. Yksi näistä on muille mediataloille ravintolamedian työkaluja ja konseptia lisensoiva EatAndTheCity.com.
Tässä videossa vähän fiiliksiä nykyisestä City Digitalista:
Digitalisaatio on globaalia verkostoitumista
Digitalisoituminen uudessa maailmassa tarkoittaa myös verkostojen hyödyntämistä. Jotta voimme olla maailman paras, meidän täytyy liittoutua muiden maailman parhaiden kanssa. Meillä on nyt maailman paras teknologia, jota olemme jo lisensoineet mediataloille Suomessa ja maailmalla. Digitalisoituminen tarkoittaa uusia arvoketjuja ja verkostoja globaalisti.
Miten tämä näkyy esim ravintoloiden löytämisen palvelu Eat.fi:ssä?
Saimme Eat.fi:n meille 1.1.2016. Eat.fi oli jäänyt kehityksestä jälkeen, joten meidän piti kuroa umpeen kehitysvelka. Eat.fi uudistuksessa siitä tulee vihdoin mobiili-yhteensopiva. Digimedian rooli on kohtauttaa, ja digiaikana se mahdollistaa myös kaksisuuntaisen viestinnän. Eat.fi:n kautta voi pian tehdä myös pöytävarauksia, ostaa ravintoloihin lahjakortteja, maksaa lounaita etukäteen ja tilata sen kautta vaikka pizzaa tai sushia. Median rooli on muuttunut yksisuuntaisesta kaksisuuntaiseksi ja median rooli on palvella kuluttajaa niin hyvin, että palvelukokemus esimerkiksi pöytävarauksessa on suoraviivaisempi ja nopeampi kuin koskaan.
Menestystä elämääsi! Nauti kokeiluista ja uusien mahtavien ravintoloiden löytämisestä uudistuneessa maailman parhaassa ravintoloiden arvosteluyhteisö eat.fi:ssä ja muissa City-lehden digitaalisissa palveluissa.
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä joka digitalisoi mediaa, koska kaupunkilaisille pitää antaa mahdollisuus löytää paras palvelu helpommin
Kirjoittaja on City Digitalin toimitusjohtaja ja osakas. City Digital on yksi Euroopan nopeiten kasvavista yrityksistä, joka kehittää digitaalisia palveluita kaupunkilaisille. City Digital kehittää urbaania elämää rakentamalla kaupungeista älykkäämpiä.
Testasin miten auton jakaminen toimii käytännössä. Elin 3 kuukautta ilman omaa autoa. Lainailin, vuokrailin ja pummin autoja tutuilta ja autoliikkeiltä.
Kaikki maailman kaupungit ovat tännä autoja, joista suurin osa seisoo tälläkin hetkellä paikallaan. Autojen käyttöaste on huonompi kuin talojen ja toimistojen. Meillä on valtava määrä autoja, joita voisimme jakaa ystävien, tuttavien ja luotettavien vaikkapa samaan klubiin kuuluvien kanssa.
Car Sharing teollisuudella on tällä hetkellä asiakkaita ja jäseniä noin 1,7 miljoonaa 27 eri maassa. Pelkästään yhdysvalloissa Zipcarilla on 767000 jäsentä ja 11000 autoa. Car2Go:lla on 900000 jäsentä ja 12000 autoa.
Suomessa autojen vuokrausta on tehty tietenkin iät ja ajat ja se on autojen jakamistalouteen liittyvää tekemistä. Jakamistaloudeksi se muuttuu isosti vasta, kun kuluttajat ja yritykset isossa mittakaavassa lainaavat autoja toisilleen. Myös muutamat autoliikkeet ja startupit ovat käynnistäneet autojen jakamisen kokeiluja. Omien autojen vuokraamisen mahdollistavia palveluita ovat mm. ShareIt Blox Car, City Car Club, Ekorent, Ald Sharing sekä Gonow. Näitä testasin käyttökokemukselta, mutta yhdestäkään en vielä vuokrannut autoa.
Autojen jakamisen filosofiaa voi kokeilla ihan siten, että lainaat kavereiltasi autoja kun he ovat vaikkapa lomamatkoilla tai työmatkoilla. Tässä mun kokeilemat ja autot ja päiväkirjamaisia kommentteja ja muistiinpanoja.
Ajelin testimielessä myös kaasuautolla. Hyvin pelitti.
Testasin myös Sähkötalon Tuomas Raejärven Teslaa. Tuomas on kehittänyt oman aurinkovoimalan, jolla hän tuottaa energiaa enemmän kuin omalla Teslallaan ehtii käyttämään.
Kehitettävää toimialalla:
- Nouto- ja palautuspalvelu. Ihan pakollinen.
- Tankkauskäytännöt sovittava
- Hinnoittelu aika villiä
- Hakutoiminnot hieman haastavia, jos vaikka haluaisi jonkun tietynlaisen auton, niin saatavuus on heikkoa, jos riittää mikä vain auto, niin mukavampi
- Jos tarvitset autoa harvoin, niin jakamistalous on järkevää. Jos taas päivittäin, niin oma on lähes pakollinen, koska pidemmät vuokrat tulevat kalliimmaksi kuin oma.
Auton jakamistalous toimii, jos alueella on useita autoja, joita oikeasti voi jakaa. Jo 5 km välimatka autoon tekee hakemisesta haastavan projektin varsinkin jos julkinen liikenne ei toimi silloin kun tarvitsisit autoa. Auton jakamistalous onkin pääsääntöisesti tiheään asuttujen keskustojen ratkaisu ja landella tai keskustan ulkopuolella tarvitset edelleen oman auton. Ennustan, että jakamistalous on tullut jäädäkseen ja ottaa tietyn osuuden markkinasta, mutta omistamisen muodoille on myös paikkansa.
Elon Musk nukkuu vain 6 tuntia päivässä. Johtaa Teslaa, joka rakentaa sähköautoja ja akkuja. Hän myös vetää avaruusteknologiayhtiö SpaceX:ää, mikä aikoo rikkoa kaikki avaruusmatkailun säännöt kierrättämällä rakettimoottoria uudelleen ja uudelleen avaruusalusten lähettämisessä. Elon Musk myös oli ensimmäinen, joka innovoi Hyperloopin. Hän aikoo rakentaa yhdyskunnalle elämää Marsiin, jotta sitten kun ihmiskunta on tuhonnut maapallon, vielä muutama onnekas ja erityisen onnekas (ja äärimmäisen rikas) voi jatkaa elämää uudella planeetalla. Vasta viime vuonna hän päätti alkaa rakentamaan tunneleita, jotta Los Angelesin järjesttömät ruuhkat voidaan ratkaista. Vapaa-ajallaan hän pohtii teko-älyä ja nyt myös ravintoloiden löytämisen vallankumousta yhdessä City Digitalin kanssa.
Musk pyrkii rakentamaan Teslasta ensimmäisen auton, joka osaa ajaa itse haluamaasi paikkaan. Elon Musk sijoittaa City Digitaliin, koska suomessa kehitetty EatAndTheCity -alustaa mullistaa ravintoloiden löytämisen uudella vallankumouksellisella tavalla: vihdoin on keksitty teknologia, joka voidaan kytkeä suoraan älyautoihin. Tesla muuttu älykkääksi itseohjautuvaksi kaupunkioppaaksi ja kaikista muista kulkupeleistä tulee tarpeettomia. Elon Musk uskoo, että kaikki julkinen liikenne voidaan tulevaisuudessa hoitaa älyautojen verkostolla, jotka osaavat ennakoivasti tietää mistä tarvitaan kyyti seuraavaksi ja minne. Tesla haluaa olla paras navigoinnissa ja ravintoloiden löytämisen teknologia on mullistava lisä Teslan sähköautoilun ja älyautojen ylivoimaan. City Digitalin teknologialla voimme ennustaa, minne ja milloin haluat mennä syömään ja löydät Teslastasi suoraan kaupungin parhaat paikallisten suosimat ravintolat.
Elon Musk on aina vuosia, jollei vuosikymmeniä edellä aikaansa. Hän uskoo, että tulevaisuudessa Tesla voi suositella älykkäällä EatAndTheCity -teknologialla ravintoloita, varata pöydän, kutsua kavereita mukaan ja voit jopa maksaa ravintola-annoksesi suoraan sähkölaskun yhteydessä. Kehitämme myös teko-älyä, joka osaa lukea ja ennakoida kuljettajan ajatuksia. Musk, jonka mielestä Marsiin on hyvä suunnitella siirtokuntaa, sanoo, että tämä ravintoloiden löytämisen vallankumous on hyvä esimerkki siitä, miten yksinkertaiset asiat voi loistavasti tehtynä mullistaa suuria. Elon Musk sanoo, että olemme City Digitalissa muutaman vuoden päästä maailman suurin paikallisten suosimien ravintoloiden löytämisen toimija media-alalla sekä älyautoissa.
Ilkka Lavas
CEO, Co-Founder, Future CEO of The Year 2017 winner of Public votes
City Digital Oy, +2367% kasvua 4:ssä vuodessa. – Deloitte Fast500 competition 2016, EMEA
EatAndTheCity.com
Elon Musk
Restaurant Discovery Revolution Evangelist for Automotive Business
Tesla
SpaceX EatAndTheCity