Tavattuani viime vuonna barista Riku Uskin, olen alkanut kiinnostua entistä enemmän kahveista. Rikulla on nettisaitti nimeltä KuppiKuumaa.fi. Huomaan vähän väliä salaa eksyneeni Rikun saitille.
Ensimmäiset oireet kahviriippuvaisuudesta tuli, kun erehdyin vertailemaan kahvin hintoja ja kirjoitin ensimmäisen kahvin hintavertailu -blogauksen.
En usko, että tästä on enää paluuta normaaliin. Jatkan kahviaddiktion kehittymisen raportointia.
Voiko firman nimi oikeasti olla "Glow Finland Oy
Valotikutfi'); DROP TABLE users;--Oy"
Tekniset osaajat huomaavat, että "DROP TABLE users" on hakkerointiyritys, jolla yritetään tuhota käyttäjätietokantaa. Miten ja mistä kyseinen rivi on ilmestynyt YTJ:n tietokantaan.
Olkaahan tarkkana kun suunnittelette sovelluksia. SQL Injektio on yksi tavallisimmista tietomurtotavoista. Teknologiaratkaisuna näköjään on Microsoft , todennäköisesti IIS tai Sharepoint ja .aspx eli .NET.
Toivottavasti YTJ:n tietokanta ei ole nyt tuhoutunut. Ihmetyttäisi, jos firman nimessä oikeasti lukisi DROP TABLE users.
Menestystä elämääsi ja Glow Finland Oy:lle toivon paljon hyvää julkisuutta!
Markkinointi on prosessi, jonka avulla kommunikoidaan viesti yrityksen palvelun tai tuotteen tai palveluotteen arvosta ja merkityksestä asiakkaille.
Mitä kaikkea markkinointi on?
Markkinointi on
Elämää
Hengittämistä
Mysteerien selvittämistä
Tässä hetkessä
Voimakasta
Soljuvaa
Raakaa
Vallankumouksellista
Maailmaa muuttavaa
20% maailman Google hausta on sellaisia, joita ei ole ikinä ennen haettu.
Maailma demokratisoituu.
Sosiaalinen media on tullut jäädäkseen.
Maailma on keskustelevampi.
Tiedon välitys ei ole enää kallista.
Digitaalisuus muuttaa maailmaa
Suhteita solmitaan verkossa.
Palavereita sovitaan digitaalisesti.
Eroamiset tapahtuvat digitaalisesti.
Mitä tiellä tapahtuu, tielle jää laulaa laulaja. Mutta niin ei ole enää.
Mitä tiellä tapahtuu, on jo Facebookissa, Twitterissä, Youtubessa.
Y ja Z -sukupolvi eivät kaipaa sähköpostilaatikoita
Jotkut yliopistot ovat jo lakanneet meiliosoitteiden jakamisen
Koulussa opetetaan älytaululla, ei liitutaululla
69% aikuisista on "kavereita" lastensa kanssa sosiaalisessa mediassa.
92%:lla alle 2 vuotiaista on jo digitaalinen jalanjälki
Joka sekuntti 2 ihmistä liittyy LinkedIniin.
Nettipelaajat ostavat virtuaalisia tuotteita 4,5 miljardilla eurolla kun samaan aikaan leffoissa ihmiset ostavat fyysisiä tuotteita (popcornia, limua yms) 1,9 miljardilla.
YouTube on maailman toiseksi isoin hakukone.
Joka minuutti YouTubeen ladataan 72 tuntia Videota.
Jos Wikipedia painettaisiin kirjaksi. Se olisi 2.25 miljoonaa sivua pitkä.
Markkinoinnin yhteydessä kuulee usein termin digitaalinen markkinointi. Digitaalisuus on viestin välitykseen käytetty menetelmä, markkinointi sopeutetaan kulloinkin käytettyyn tiedonsiirtokanavaan. Mitä kaikkia tiedonsiirtokanavia on ja miten markkinoijan viestit näissä kanavissa eroavat?
Kaikki yrityksen viestintä ja tekeminen on markkinointia
Puhelinmarkkinoinnissa markkinointiviesti siirretään puhumalla mikrofoniin ja toisessa päässä se tulee ääniaaltoina kaiuttimesta. Puhelinmyyjät ovat tyypillisiä toimintaan kehoittavia markkinoijia. Puhelimet ovat nykyään digitaalisia ja tiedonsiirtokanava on digitaalisia ykkösiä ja nollia. Siis puhelinmarkkinointi hyödyntää digitaalista.
Face 2 Face työnantajamielikuvamarkkinointia on kun kaveri saunaillassa alkaa kehumaan miten hienot työolot heillä on: toimistolla on ilmaista kahvia ja sohvat joissa voi hengailla. Kanava ei ole digitaalinen, vaan analoginen. Siihenkin liittyy digitaalinen puoli: luot mielikuvan pomostasi ja työyhteisöstä useimmiten digitaalisten välineiden kautta. Moni yrityksen työntekijä käy oman firmansa nettisivuilla katsomassa, että mitäs me oikein tehtiinkään ja missä firmassa mä oikein olinkaan töissä. Digitaalinen viestintä siis muuttaa myös jokaisen työntekijän mielikuvaa työpaikastaan.
Feissareita ovat rautatieasemalla päivystävät suoramyyjät, jotka pyrkivät saamaan ihmisiä yrityksen tai yhteisön säännölliseksi kuukausilahjoittajaksi. Ensikontakti analoginen, jälkimarkkinointi tietokoneellistettua kanta-asiakas markkinointia, jälkimarkkinointia ja digitaalista laskujen lähettämistä sähköisenä tai printattuna.
Myyjä on yrityksen tyypillisin markkinointityöntekijä. Hän kertoo suusanallisesti, elein, ilmein, esityksin ja tarjouksen muodossa mitä yritys tekee. Tarjoukset lähetetään useimmiten digitaalisesti sähköpostilla. Esitykset vedetään digitaalisesti videotykille, josta fotonit heijastetaan valkokankaalle tai suoraan seinälle.
Markkinointia on myös massamarkkinointi, jossa viesti välitetään kohderyhmälle kertarysäyksellä. Usein viesti on typistetty johonkin lauseeseen: esim Tiikeriä tankkiin, Se on nyt vaan tyhmää maksaa liikaa jne. Massamarkkinoinnissa hyödynnetään kuvia, videota, ääntä ja (digitaalisia ja ei digitaalisia) verkostoja. Useimmiten näissä markkinointiviesti itsessään tehdään digitaalisesti ja Youtuben ja television kautta markkinointiviestit siirtyvät kuluttajan vastaanottimeen digitaalisesti, jossa ne muutetaan silmien ja korvien ymmärtämään fotonien ja ääniaaltojen muotoon.
Netissä nähtävät display -mainokset eli bannerit ovat viestejä yrityksen palveluista tai tuotteista. Toteutettu digitaalisesti. Suunniteltu luovasti. Mietitty miten voidaan tiivistää viesti, joka kertoo parhaiten yrityksen brändistä ja tuotteen, palvelun tai palvelutuotteen arvosta.
Netin display mainonta ei eroa ulkomainonnasta juuri ollenkaan (paitsi mitattavuus, nopeus ja kohdennettavuus tietty). Molemmissa ihminen näkee mainoksen hetken ajan ja muodostaa mielikuvan yrityksen tuotteista tai palveluista. Molemmissa voidaan kehoittaa toimintaan tai voidaan tyytyä vahvistamaan aivojen synapseja ja tietoisuutta yrityksen viestin kohteen (brändin/tuotteen/palvelun/palvelutuotteen tms) olemassaolosta. Ulkomainonnassa kanava on digitaalinen siihen asti, kunnes mainos printataan ja liimataan näyttöpintaan josta viesti siirtyy silmiemme verkkokalvoille fotoneina.
Sisältömarkkinointi on sitä, että luodaan sisältöjä siitä mitä yritys haluaa viestiä. Tällä blogauksella haluan viestiä, että itseasiassa ei ole mitään muuta markkinointia kuin sellaista, johon liiittyy jotenkin digitaalisuus. Digitaalisuus on tullut jäädäkseen. Tämä blogaus on minun viestintääni, mutta koska olen töissä ja omistajana yrityksissä, tämä liittyy automaattisesti myös City Digitalin ja W3 Groupin markkinointiviestintään.
Kaikkeen markkinointin liittyy siis tavalla tai toisella digitaalinen tiedonsiirtokanava ja digitaalinen tuotantoprosessi. Varmasti luet tätä myös kännykällä tai padilla tai isomman ruudun omaavalla digitaalisella laitteella. Sormeni ovat fyysisesti näppäilleet näppäimistöä jonka jälkeen kaikki tiedon tallennus ja siirto on ollut digitaalista kunnes näyttölaitteesi muuttaa sen ledien tai vastaavien valonlähteiden muodossa fotoneiksi silmiäsi varten.
Markkinointi ja digitalisoituminen muuttaa maailmaa, Lähes kaikki markkinointi hyödyntää digitaalisia välineitä. Menestystä digitaaliseen markkinointiin.
Tieteiskirjailija Isaac Asimov ennusti vuonna 1964 miltä maailma näyttää vuonna 2014. Ei lentäviä autoja, mutta sellaisia autoja, joilla voi ylittää vesistöjä. 11 Isaacin unelmista ja ajatuksista on toteutunut. Mitä unelmia ja ajatuksia sinulla on? Uskalsitko tehdä uudenvuodenlupauksia? Varo, ne saattaa toteutua.
Tulevaisuus on nyt.
Tässä Isaac Asmovin visioita vuodesta 2014. Kirjoitettu 50 vuotta sitten, eli vuonna 1964 New York Timesille. Englanniksi olevat on Isaacin käsialaa ja suomenkieliset otsikot mun havaintoja miten Isaacin unelmat on toteutuneet.
“Gadgetry will continue to relieve mankind of tedious jobs. Kitchen units will be devised that will prepare ‘automeals,’ heating water and converting it to coffee; toasting bread; frying, poaching or scrambling eggs, grilling bacon, and so on. Breakfasts will be ‘ordered’ the night before to be ready by a specified hour the next morning.”
2. Kännykällä voi lukea kirjoja, katsella kuvia ja tietenkin facettaa
“Communications will become sight-sound and you will see as well as hear the person you telephone. The screen can be used not only to see the people you call but also for studying documents and photographs and reading passages from books. Synchronous satellites, hovering in space will make it possible for you to direct-dial any spot on earth, including the weather stations in Antarctica.”
3. Kaupungistuminen lisääntyy. Ihmiset etääntyvät luonnosta.
“[M]en will continue to withdraw from nature in order to create an environment that will suit them better. By 2014, electroluminescent panels will be in common use. Ceilings and walls will glow softly, and in a variety of colors that will change at the touch of a push button.”
4. Robotit yleistyvät. Lasten lemmikkirobotit, siivoojarobotit yms.
“Robots will neither be common nor very good in 2014, but they will be in existence.”
5. Kännykät, padit ja muut härvelit toimivat ilman sähköjohtoja
“The appliances of 2014 will have no electric cords, of course, for they will be powered by long- lived batteries running on radioisotopes.”
6. Moottoriteitä alkaa olla riittävästi, uusia ei enää rakenneta
“[H]ighways … in the more advanced sections of the world will have passed their peak in 2014; there will be increasing emphasis on transportation that makes the least possible contact with the surface. There will be aircraft, of course, but even ground travel will increasingly take to the air a foot or two off the ground.”
7. Google tai joku muu kehittää itsestään kulkevan auton. Navigaattorit osaavat löytää tien perille ilman ihmistä. Varastoissa trukit kulkevat itsekseen.
“[V]ehicles with ‘Robot-brains’ … can be set for particular destinations … that will then proceed there without interference by the slow reflexes of a human driver.”
8. 3D -taulutelevisiot yleistyvät
“[W]all screens will have replaced the ordinary set; but transparent cubes will be making their appearance in which three-dimensional viewing will be possible.”
9. Maailmassa tulee olemaan 6.5 miljardia ihmistä (tämä ennustus ei mennyt kuin 600 miljoonaa ihmistä huti)
“[T]he world population will be 6,500,000,000 and the population of the United States will be 350,000,000.” And later he warns that if the population growth continues unchecked, “All earth will be a single choked Manhattan by A.D. 2450 and society will collapse long before that!” As a result, “There will, therefore, be a worldwide propaganda drive in favor of birth control by rational and humane methods and, by 2014, it will undoubtedly have taken serious effect.”
10. Rutiinityöt kannattee tehdä mieluummin koneellisesti kuin käsin. Koulussa opetetaan tietoteknologian tehokasta käyttöä
“The world of A.D. 2014 will have few routine jobs that cannot be done better by some machine than by any human being. Mankind will therefore have become largely a race of machine tenders. Schools will have to be oriented in this direction…. All the high-school students will be taught the fundamentals of computer technology will become proficient in binary arithmetic and will be trained to perfection in the use of the computer languages that will have developed out of those like the contemporary “Fortran.”
Bonus. Työ antaa ihmisen elämälle merkitystä. Työ ei ole enää tylsää rutiinityötä, vaan useimmiten innostavaa ja haastavaa.
”[T]he most glorious single word in the vocabulary will have become work!” in our ”a society of enforced leisure.”
Unelmoi ja rakenna oma tulevaisuutesi
Kannattaa siis suunnitella ja visioida omaa tulevaisuutta. Unelmasi saattavat toteutua. Millainen elämäsi on vuoden päästä? Entä viiden vuoden päästä?
Kuvaile unelmapäiväsi, miten heräät, miten syöt aamupalasi, mitä työtä teet työksesi. Mitä syöt lounaaksi? Mitä iltapäivällä tapahtuu? Millainen on päivärytmisi? Mitä illalla teet? Kenen kanssa olet? Millaisessa talossa asut? Missä asut? Mistä tiedät että päiväsi on onnistunut?
Menestystä elämääsi! Hymyile, se ei maksa mitään!
Ilkka O. lavas
sarjayrittäjä
Ps. Jos et usko, että tulevaisuutta voidaan unelmoida, katso tämä video, jossa netti on unelmoitu vuonna 1969
Pps. Kiitos Jussi Pullinen / NYT nyt.fi/a1305767279781 inspiraatiosta!
Aika hauska perinne pojilla. "E.P.M.T." eli Ei pahalla mutta tahallaan on rap-yhtye Herrasmiesliigan vuosittain julkaistava uudenvuodenlahja bändin faneille. Perinne vuodesta 2008 asti.
"E.P.M.T." on rap-yhtye Herrasmiesliigan vuosittain julkaistava uudenvuodenlahja bändin faneille. Vuonna 2008 ensimmäisen kerran tehty E.P.M.T.-biisi on yhteenveto Liigan vuodesta ja perustuu aina johonkin klassikko-sampleen.
Lataa edellisvuosien biisit täältä: http://www.cheekki.com/musiikki/
Ensi vuonna päiväkirjassa on 365 sivua. Juoni kirjaan on hyvä suunnitella nyt.
Tässä mun kirjan rakennusosat. Juonen suunnittelu koostuu neljästä osasta.
1. Prioriteettifiltteri
5 tärkeintä asiaa elämässäni. Näistä en luovu. Toki oma terveys tulee ennen näitä, mutta sen jälkeen:
-Läheisten kanssa oleminen (perhe, lähimmäiset)
-Vapaus (autonomia, itsenäisyys, riippumattomuus, innovointi)
-Jonkun saavuttaminen (tavoitteiden, tutkinnon valmistuminen, valmiksi saaminen)
-Taloudellinen turva tai jopa riippumattomuus (taloudellinen vakaus, taloudellinen riippumattomuus ja itsenäisyys)
-Seikkailu (uudet elämykset ja haastavat kokemukset)
Tässä mun isot linjaukset ja haaveet ens vuodelle. Saas nähdä mitä näistä taas toteutuu. Usein tavoitteilla on tapana toteutua.
Tavoitteet 2014
Oman ajan arvostaminen, 1 päivä viikosta itselle, aikatauluta aikaa jolloin ei ole mitään
Aikaa perheelle ja pojille
Opettele neuvottelemaan ennen päätöksentekoa
Soita ne puhelut, joita et uskaltanut soittaa 2014 (JS, SCH)
Opiskele brändeistä ja brändimainonnan mittaamisesta kaikki mitä voit
Opettele mittaamaan brändimainontaa
Kirjoita ja testaa miten brändimainonta toimii
Rakenna brändejä
Keskity kannattaviin bisneksiin
Prätkäseikkailu (alpit?)
Kehity Inbound markkinoinnissa
Muista positiivisuus, myös lähijohtamistilanteissa
Ui tai urheile joka viikko vähintään 2 tuntia jollet ole kipeä. Prätkäily radalla lasketaan, samoin lumilautailu.
Käy vähintään yhdellä ei-oman-alan messuilla tms, jotta opit esillepanon tärkeydestä ja opit pois oman alan juurtuneista tavoista. Tutustu ei-oman-alan ihmisiin. Tämä on luovuusharjoitus.
Tapaa 1-4 gurua, joita arvostat ja mieti mitä voisit oppia heiltä. Ei ole pakko olla oman alan juttu. Mieti mitä haluat antaa heille.
Soita näille guruille ja sovi ne tapaamiset. Muista: he ovat vain tavallisia ihmisiä.
Kehu tai kiitä ihmisiä vähintään yhtä joka viikko. Ei ole vaaraksi jos lipsautat kiitoksen useamminkin. Tämä on oikeasti aika hauskaa kun yhtäkkiä muistaa olla kiitollinen toisille toisten tekemisistä.
Ole läsnä.
Kehity paremmaksi mainonnan ja markkinoinnin parissa, lue alan kirjallisuutta, blogeja, ota kantaa keskusteluihin ja levitä eteenpäin hyviä käytäntöjä.
Kokouksiin agenda. Kokouksiin aikataulu. Printtaa agenda. Harrasta instant-muistioita.
Keksi poikien kanssa joku yllätys vierailukohde kerran kuussa äläkä kerro minne olet viemässä lapsiasi. Vaimoa ei päästetä mukaan, tämä on poikien reissu. Aiheita voi olla: Salapoliisimuseo, Katajanokan vankila, ilmailumuseo, IT -museo, rautatiemuseo, Karting rata, prätkärata, meren ranta... Kyllä paikkoja löytyy.
Vie toimialaa eteenpäin.
Käy puhumassa alan kehityksestä ja yrittäjyydestä.
Julkaise 1 kirja englanniksi (tai valmistele julkaisu).
Portfolion hallintaa: Kansainvälinen yritys (Vivas).
Kansainvälisiä kontakteja.
Ole ja nauti kotona olemisesta, opettele pyöräilemään ja ui luonnon järvissä
Aseta realistisia tavoitteita ja välitavoitteita
Opi parhailta: Lue jonkun menestyneen ihmisen elämänkerta, jotta voit oppia häneltä jotain.
Käy useammin hierojalla. Venyttele ja hakkeroi tauoista venyttelyhetkiä.
Käy viikon isoimmat tavoitteet läpi ennen viikon alkua (sunnuntai –iltana). Joka päivän tärkeimmät tehtävät edellisenä iltana. Näin mielesi muistaa keskittyä oleelliseen.
Duunikaveri Karolla on ollut tänä vuonna "Mä en oo koskaan..." -teema ja hän on inspiroinut minuakin kokeilemaan uusia asioita. En ole koskaan ollut Havaijilaisessa hieronnassa enkä olisi tiennyt sellaisen olemassaolosta, jollei Burman reissulla kämppikseni Ville Saarinen olisi kertonut sellaisesta. Hieroja Ville Saarinen lupasi minulle ilmaisen testihieronnan. Uteliaana ihmisenä päätin tietenkin kokeilla.
Havaijilainen hieronta
Dagmara Saarinen avaa oven ja astun sisään Havaijihenkiseen kivijalkaliiketilaan. Tila on sisustettu viihtyisäksi. Taustalla ei soi ennakko-odotuksista huolimatta Bob Marley vaan ihan chilli hissimusa. Sellainen taustamusiikki mitä normaalistikin hierojilla on.
Dagmara on avannut liikkeensä syyskuussa 2013. Hän kertoo opiskelleensa Havaijilaista hierontaa 2 vuotta euroopassa 3 kuukautta Havaijilla. Lomi Lomi Nui -hieronta perustuu 2000 vuotta vanhaan Havaijilaiseen hierontatraditioon, jossa paneudutaan lihaksiin ja ihmiskehoon kokonaisuutena.
"This can be very painful"
Kuten hierojalla yleensäkin. Hieronnan voi ottaa iisisti tai rankasti. Havaijilaiseen hierontaan kuuluu yleensä lihasten voimakas liikuttelu ja voimakas painaminen. Dagmara kysyy varmuuden vuoksi onko minulla ollut jotain onnettomuksia ja myös miten synnyin.
Syntyminen keisarileikkauksella tai alateitse vaikuttaa kuulemma ihmisen lihasten ja luiden rakenteeseen. Myös onnettomuuksien jälkeen ihminen ei ole kropaltaan eikä psyykkeeltään sama kuin ennen onnettomuutta. Havaijilaisessa hieronnassa ihminen nähdään kokonaisuutena ja siksi on tärkeää tietää myös vähän hierottavan taustoja. Olen syntynyt keisarileikkauksella. Eipä ole kukaan ennen kysynyt moista.
Riisun ylimääräiset ja puen lannevaatteen päälleni. Olen valmis. Havaijilainen hieronta eroaa aika paljon perinteisestä hieronnasta. Dagmarasta huomaa, että hän tuntee ihmisen kropan ja lihakset perinpohjaisesti. Samaa mieltä on eilisestä uintitreenistä vielä palautuvat lihakseni. Huomaan, että lihaksilleni tekisi hyvää käydä useamminkin hieronnassa. Venyttelykään ei tekisi pahitteeksi. Hieronta tekee hyvää.
Dagmara oli ennen hieroja-uraansa kotimaassaan Puolassa teatterikoulussa. Siellä opiskeltiin kovia fyysisiä liikkeitä ja miten koko ihmisen keho elää teatterin tarinaa. Kroppa tuli tutuksi. Kehon tuntemuksesta on selkeästi hyötyä myös hierojan ammatissa ja Havaijihierontaopettajakurssilla Dagmara tajusi heti ensimmäisenä päivänä, että tämä on hänen juttunsa.
Tulevaisuus mielessä
Havaijilaiseen Lomi Lomi Nui hierontaan liittyy mieli ja ajattelu. Sain ohjeen miettiä jotain asiaa mitä haluan tulevaisuudessa tai mihin haluan päästä. Ei saa miettiä miten vaan mieti millainen olet ja miltä sinusta tuntuu kun olet siellä minne haluat päästä.
En tiennyt tästä ajattelu ja visiointijutusta mitään. Suoraan kuin eilisestä blogaukseltani. Havaijilaista hierontaa tehdään usein esim häiden yhteydessä. Kun halutaan siirtyä ajanjaksosta toiseen. Kun halutaan keskittyä tulevaisuuteen. Aika sopivasti tähän uudenvuoden vaihteeseen.
Uudenvuoden lupaus, käy hierojalla useammin
Havaijilainen hieronta on minulle hyvä kokemus. Päätän kirjoittaa uudenvuodenlupaukseeni, että käy Ilkka hierojalla useammin.
Voin suositella. Kiva että Suomeen tuodaan eri kulttuureista tällaisia palvelutuotteita. Mietin hieronnan aikana mitä kaikkia muita hierontamuotoja on. "Mä en oo koskaan" -viikkotehtäviä löytyy varmasti muitakin.
Menestystä elämääsi ja kiitos Villelle ja Dagmaralle hyvästä kokemuksesta. Tulen varmasti uudelleen!
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä
Ps. Tässä vielä Havaijikeskuksen yhteystiedot jos kiinnostut:
Kuka Sini Saarela? Wikipediassa käydään keskusteluja onko Sini Saarela edes niin merkittävä, että hänestä kannattaa kirjoittaa Wikipedia -sivu.
Sini Saarela on suomalainen ympäristöaktivisti. Saarela oli syyskuussa 2013 mukana Greenpeacen mielenosoituksessa Venäjän arktisen alueen öljynporauksia vastaan Greenpeacen Arctic Sunrise -laivalla.
Toisten mielestä Sini Saarela on vandaali. Toisen mielestä sankari. Kaksi totuutta, riippuu kuka katsoo.
Saarela joutui kaikkien muiden Greenpeacen aluksella olleiden tavoin tutkintavankeuteen kahdeksi kuukaudeksi ja sai syytteen huliganismista.
Saarelan ja muiden aktivistien oikeuskäsittely lopetettiin joulukuussa 2013 osana Venäjän perustuslain 20-vuotisjuhlien yhteydessä voimaan tullutta joukkoarmahdusta. Saarela palasi Suomeen junalla 27. joulukuuta 2013.
Rohkea, hullun rohkea, uhkarohkea Sini Saarela
Sini Saarela sopisi hyvin yrittäjäksi. Hänellä on rohkeutta jopa niin paljon, että vaarantaa oman henkensä tärkeän asian puolesta. Rohkeus, uhkarohkeus ja hulluus ovat asioita, jotka saavat meidät maailmanparantajat liikkeelle. Ilman rohkeita, maailma ei etenisi.
En sano, onko Sini Saarelan tekemiset hyväksi vai huonoksi. Tee itse oma johtopäätöksesi. Kehun Siniä rohkeaksi ja kannustan muitakin taistelemaan sen edestä, mihin uskot. Muista myös kuunnella muita ja oppia muilta.
Tiedätkö mikä on viisaan ja älykkään ero: älykäs selviää tilanteista joihin viisas ei joudu. Se kuvaa näiden eroa melko hyvin. Rohkeuden ja uhkarohkeuden välillä on hiuksenhieno ero. Esim poikien saunailloissa voi olla hauskaa juosta korttelin ympäri alasti, mutta viisautta on olla juoksematta, hauskaa on juosta ja fiksu se, joka keksii parhaan poissaoloselityksen seuraavan päivän kuumeen syyksi.
Seuraava käytöskukkanen -video kertoo vähän rohkeuden eri lajeista:
DISCLAIMER: Ja jotta kukaan ei nyt sitten käsittäisi väärin tätä juttua, tarkoitus ei ole ylistää eikä mollata Siniä eikä edes kannustaa ketään tekemään vastaavia juttuja kuin Sini. Sini ja kaikki rohkeat ansitsisivat oman sivun Wikipediaan. Kaikki maailman ihmiset pitäisi laittaa Wikipediaan. Tämän kirjoituksen tarkoituksena on nostaa esille se, että kuka tahansa meistä voi olla rohkea ja saada aikaan elämässään niitä asioita, mitä pitää tärkeänä. Sini on rohkeudessaan esimerkillinen tapaus.
Onko Sinin rohkeus rohkeutta vai uhkarohkeutta jää sinun arvioitavaksi. Milloin sinä olet ollut rohkea? Milloin uhkarohkea?
Uuden vuoden alla on kiertänyt kirjoita googleen "oma nimi saa", hakusana ja kerro mitä saat. Kävin kirjoittamassa ja huomasin samalla, että moni etsii mun verotietoja.
Olen ollut 17 vuotiaasta asti työelämässä.
En ole kertaakaan nostanut työttömyyskorvausta.
En ole euroakaan nostanut opintolainaa.
En ole saanut euroakaan asumistukea.
En ole saanut euroakaan opintotukea.
Hei joo lapsilisiä mä sain siihen asti ku oli 17v. Tai siis meidän perhe sai. Meidän perhe ei ollut mikään rikas. Välillä lapsena jouduttiin elämään ruoka-avun varassa. Lapsilisät tuli kyllä ihan tarpeeseen.
Soitin työkkäriin ja sossuun voisinko saada edes mitään. Vastasivat, etten saa koska olen yrittäjä. Yritin selittää, että firma on velkaa satoja tuhansia. Ei auttanut. Euroakaan ei valtiolta tippunut koska olen yrittäjä.
Kaikki syyt katkeroitumiseen verottajaa ja yhteiskuntaa kohden ovat valmiina.
Minusta voisi hyvinkin tulla veropakolainen. En silti ryhdy sellaiseksi.
Maksoin kaikki velat pois. Maksoin viimeisenkin rästin, jotten saa luottohäiriömerkintää. Se olisi ollut ruma jälki. Silloin ainakin ajateltiin niin. Maksoin kaikki pois. Jokaisen euron. Maksoin, jotta saan pyörittää bisnestä. Maksoin, jossa saan työllistää. Maksoin, jotta voin kehittää maailmaa eteenpäin. Saneeraus kesti 14 kuukautta. Se oli rankkaa aikaa.
Silti.
Haluan maksaa veroni Suomeen.
Haluan, että lapsillani on maailman paras koulutus.
Haluan, että verorahoillani autetaan myös vähäosaisia.
Toivon, että jonain päivänä Suomessa lakeja saadaan muutettua niin, että myös yrittäjä voi saada vaikeina aikoina työttömyyskorvausta tai sossusta rahaa. Ei aina ole niin helppoa.
Toivon myös, että yrittäjälle mahdollistettaisiin henkilökohtainen konkurssi.
Mutta verottajakaan ei saa olla ahne. Ettemme katkeroituisi ja ettemme ryhtyisi optimoimaan veroja.
Yrittäjänkin pitää saada palkkansa.
Rikastuminen pitää olla sallittua.
Menestyminen pitää olla sallittua.
Minä ja firmat missä olen mukana maksoivat vuonna 2013 veroja yli miljoonalla eurolla. Jos emme työllistäisi, ja jos ei olisi yrittäjyyttä, ei olisi noita miljoonan euron verotuloja valtiolle. Yrittäjyydellä on tarkoituksensa.
Olen jo pitkään käyttänyt Sibeliuksen tekniikkaa kiireellisille asioille. Sibeliuksen kerrotaan sanoneen: ”kiireellisimmätkin asiat muuttuvat vähemmän kiireellisiksi, kun niiden antaa olla pöydällä, kirjekuoressa avaamattomina pari viikkoa”.
Toki täytyy myöntää, että jotkut asiat ovat oikeasti kiireellisiä, ja jos on jotain luvannut, niin ainakin itselleni on tärkää (prioriteettifiltteri) olla luottamuksen arvoinen.
Varoitus: Toki täytyy muistaa, että jos Sibelius tekniikkaa käyttää liian ahkerasti, niin leimataan herkästi epäluotettavaksi, jolla on myös negatiivisia vaikutuksia siihen, miten luotettavana sinua pidetään.