180 sekunnin media koostuu useasta viiden sekunnin mediasta sekä 30 sekunnin kohtaamisista. Brändi kohtaa kuluttajan 5 sekuntia kerrallaan. Kuluttajan ja brändin välinen yhteys, kaupankäynnin tilanne, ostoskorissa olevat merkkikengät nousevat uudelleen ja uudelleen kuluttajan eteen. Brändi puhuttelee.
1. Brändimainonta, brändisi esiintuominen laadukkaissa medioissa
5 sekuntia, intro
5 sekuntia, intron toisto. Toista näitä loputtomasti.
Herätä kiinnostus, jotta pääset pelissä eteenpäin.
2. leveli. Kiinnostunut ihminen. Nyt kannattaa olla tarkkana.
30 sekuntia, kiinnostuminen, tutustuminen, unohtaminen
Keskustele. Tutustuta. Kirjaa ylös, mistä hän oli kiinnostunut.
3. Luulen tietäväni mikä sinua kiinnostaa, haluaisin muistuttaa, että mikäli sinua kiinnostaa markkinointi ja mainonta, voit ostaa sitä meitä
5 sekuntia, jatkokertomus, muistuttaminen
Muistuta eri variaatioilla. Kiinnostaako markkinointi? Haluatko ostaa mainontaa? Haluatko lisätä myyntiäsi? Onko verkkokaupassasi hiljaisia jaksoja, joihin haluat boostia? Haluatko mainostaa? Mainosta nyt! Mainosta heti. Tilaa mainonnan vinkit uutiskirje meiliisi. Tykkää meistä. Osta nyt mainostilaa ilman postikuluja!
4. Leveli, myynti, kaupankäynti
5 sekuntia, toisto, asiakas tulee luoksesi ostoaikeissa
30 sekuntia, uudelleenmuistaminen, kiinnostuminen, harkitseminen
5 sekuntia, kehoitus toimintaan, kaupan closaaminen, ostaminen
5. Level: Älä unohda asiakastasi.
5 sekuntia, jälkimarkkinointi
Tämä on vähän niinkuin level 1, mutta nyt asiakas tuntee jo sinut. Asiakas on tyytyväinen tai ei ole. Kysy häneltä sähköpostitse. Kysy häneltä retargetingilla.
Digimainonta muuttaa mainosten suunnittelijoiden työtä.
Ei riitä, että on 1 luova. On oltava visuaalisempi. On oltava lyhyempiä versioita mainoksista. Mediatoimistot kehittyvät. Mainostajat oppivat. Mediat oppivat. Kuluttajat oppivat. On oltava toistoa. On oltava variaatiota. On oltava koneellista keskustelua. Verkkokauppa kohtaa kuluttajan askel kerrallaan.
Fyysisessä maailmassa vastaavat vaiheet ovat:
1. Kaupan ohikävely. Ohikävely. 2. Näyteikkunan ihmettely. 3. Display esiin kaupan eteen. Toistoja. 4. Pysähtyminen. Sisään astuminen. Poistuminen. Ohikävely. Ohikävely. Muistutus. Harkinta. Ostopäätös. Ostaminen. 5. Lisämyynti.
Brändimainonnan merkitys
Ensimmäiset 5 sekuntia ovat ratkaisevia. Sitä pitää toistaa loputtomasti. Loputtomasti. Loputtomasti. Mitä enemmän toistat relevanteilla viesteillä, sitä varmemmin saat kuluttajan kiinnostumaan 30 sekunnin keskusteluista. Ilman kohtaamisia, ei ole oven avaajia.
Jos tämä olisi mainos, sanoisin tässä, että soita City Digitalin mediamyyntiin heti. Koska tämä on sisältömarkkinointia, sanon, että tämä kappale sisältää mainoksellisia elementtejä. Ja nyt sanon, että surffaa sivulle http://www.citydigital.fi/ ja soita mediamyyntiimme heti.
Menestystä elämääsi!
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä
http://www.citydigital.fi
http://www.vivas.fi
http://www.w3.fi