Tiedote: tämä blogaus sisältää tuotesijoittelua.
Olen paljon tutkinut ihmisten verkkokäyttäytymistä ja median teknologioiden kehittymistä.
Mediat kehittyvät hiljalleen. Massamedioista tulee yhä kohdennetumpia. Kohderyhmät ovat entistä tarkemmin valittuja. Kokeiluja ja oppimista tarvitaan edelleen. Digimediassa on paljon mainontaa, josta menee paljon ohi, osa on kuitenkin kohdennettua. Kun olet käynyt www.ebookers.com -sivuilla, sen jälkeen sinulle näytetään matkailuun liittyvää mainontaa. Ebookersiin törmäsit ensimmäisen kerran brändimainonnan kautta. Jatkossa viestit ovat yhä paremmin ja paremmin sinulle kohdennetumpia.
Aina pitää vähän epäonnistua, sitten pitää tapahtua oppimista ja
oppimisen jälkeen me osaamme paremmin. Sama pätee mainonnan kohdennukseen. Brändimainontaa tehtiin ennen massamedialla. Kun massamedia ei enää toiminut, piti alkaa kohdentamaan viestiä sopivia kohderyhmämedioita valitsemalla.
Digimainonnassa brändiä luodaan ensin summittaisella kohdentamisella. Kun ensin emme osaa kohdentaa riittävän tarkasti ja huomaamme, että ehkä voisimme, opimme ja aloitamme kokeilut. Kokeiluista tulee onnistumisia ja onnistumisen kaltaisia lisäkokeiluja teemme uudestaan. Näin maailma kehittyy kamppis kerrallaan kohti parempaa suuntaa.
Pari havaintoa käyttäytymisen muutoksesta ja kohdennuksen parantumisesta:
1. Uusi sukupolvi pitää mainoksista.
Harvalla on mitään mainontaa vastaa, kunhan mainonta on relevanttia. Eli: mainonnan pitää olla relevanttia.
2. Uusi sukupolvi haluaa kohdennetumpaa mainontaa
Uusi sukupolvi on kohdennetumpaa mainontaa vastaan valmis antamaan itsestään tarkempaa tietoa (tykkään Dr. Pepperistä, kahvista ja Pepsi Max:ista, minulle saa retargetoida näitä mainoksia).
Myös mediat kannattaa valita entistä tarkemmin: Kaikkea-kaikille medioiden sijasta kohdennetumpia saittivalintoja. Urbaaneille ihmisille urbaanin City Digitalin mediaratkaisu (tämä oli se harkittu tuotesijoittelu. Mieti: Ärsyttikö tämä mainos vai osuiko esimerkki?)
3. Tarkempi kohdennus parantaa mainontaa.
Kohdennus- ja mittauspikselien asennus pitäisi olla jokaisen yrityksen verkkosivujen ja ländärien suunnittelun lähtökohta. Pikseleistä data kiinni retargetointikoneeseen ja muistutusmainonta pyörimään. Jos suutarin lapsella olisi kengät, tässä olisi pikseli esimerkiksi: < img src=www.citydigital.fi/mainonnanhallinta/retargetointipikseli.gif=utm_source=lavaksenblogi&utm_campagn=media_alan_sisältömarkkinointi&retargeting_phase=jälkimarkkinoi_näille_citydigital_mediaratkaisuja >
4. Massamainonta ei ole ikinä toiminut kuin niillä jotka myyvät kaikkea-kaikille.
Kun tuotteiden ja tuoteryhmien kohderyhmät muuttuvat entistä kapeammiksi, niin mainonnankin on muututtava. Mainonnan on muututtava kohdennetummaksi.
5. Mainonta muuttuu entistä personoidummaksi mainonnaksi
Mitä parempaa dataa sinulla on asikkaistasi ja potentiaalisista asiakkaista, sitä kohdennemmaksi kuva-video-teksti -ilmoitteluksi käytetystä kanavasta riippuen voit mainontasi tehdä. Nykyajan mainonnanhallintahärveleillä voi tehdä vaikka mitä kohdennustaikatemppuja.
6. Kohdennus vaatii lisäksi houkuttelevia keinoja
Kohdennus vaatii kohderyhmämedioiden hyödyntämistä. Sellaisten avulla ihmiset voidaan kohdata tarkemmin. Siihen meillä City Digitalissa käytetään pakettivalinnan ja mediakohdennuksen lisäksi paljon sisältömarkkinoinnin keinoja, kohderyhmän tunnistamista, retargetointia ja aihepiirikeskeistä markkinointia.
Kannattaa myös asentaa niitä seurantapikseleitä, jotta osataan kohdentaa toisto-impressiot niille, jotka aktivoituivat lukemaan aihepiiriä koskevan artikkelin tai uutisen.
7. Ländäreitä rakennetaan yritysten saittien ja kamppissaittien lisäksi medioiden sisälle.
Uskon, että ländäreitä rakennetaan yritysten saittien ja kamppissaittien lisäksi medioiden sisälle. Natiivi mainonta tulee myös lisääntymään medioiden sisällä.
Jotta digimainonta olisi tehokkaampaa ja miellyttävämpää meidän pitää tutkia, kehittyä ja oppia tekemään asioita pitkäjänteisesti.
Kampanjoista pitää tehdä isompia ja pitkäjänteisempiä. Edellisen kampanjan tuloksia kannattaa hyödyntää seuraavassa kampanjassa. Kamppisten välillä pyöritetään koko vuoden ajan säännöllisesti toistuen kohdennettua engagement mainontaa.
Mittaa, paranna, kehitä, analysoi.
Digi kehittyy ja kun joku kehittyy se tarkoittaa että se muuttuu. Kun joku muuttuu on meidän ihmistenkin muututtava. Meidän on opittava. Meidän on havaittava mikä on muuttunut ja opittava siitä.
Ilkka O. Lavas
verkkomainonnan ja viestinnän sarjayrittäjä
City Digital Oy
http://www.citydigital.fi