Painettujen lehtien ja painokoneiden omistajat yleensä toitottavat, että "sanomalehti sivistää". Otsikko on valittu tähän provosoivasti, vaikka olen samaa mieltä sisällön sivistävyydestä. Sanomalehti itsessään ei sivistä vaan sisältö jos sisältö on sivistävää. Olen siis samaa mieltä, mutta eri termein.
Otan vertailuksi esimerkkiparin: Twitteri vs sanomalehti. Voit ajatella Twitterin paikalle minkä tahansa seuraamisen työkalun (esim seuraamasi julkkis Instagramissa, City.fi Facebook, City.fi etusivu, Cityn blogisivu, Vivas.fi, Cityn Twitter -tili tai kaveriesi nostot eri medioista ja blogeista).
Sanomalehti on kuin kasa perättäisiä Twiittejä
Sanomalehti on kooste sisällöistä, siis sisältöjä peräkkäin laitettuna. Siis sanomalehti on ikäänkuin ylipitkiä twiittejä joltain seuraamaltasi nimimerkiltä. Sanomalehdessä voi olla samaa mitä netissä: infograafeja, kuvia, tekstiä.
Seuraamasi nimimerkki painetussa mediassa / sanomalehdessä voi olla ihan hyvin @hsfi tai @lavas. Molemmilla on päätoimittaja. Hesarin päätoimittaja oli ennen Mikael Pentikäinen, nykyään Pentikäinen Facettaa ja bloggaa yksityishenkilönä. Seuraan häntä Facessa. Mikaelilla on ihan hyviäkin juttuja vaikka osan joudun suodattamaan koska näkemykseni joistain asioista on eri. Silti hän on kokenut mies ja hänellä on hyvät verkostot, niin mieluusti seuraan Mikael Pentikäinen -nimistä Facebook-sisältövirtaa.
Sisältö ratkaisee ja se, miten paljon luotat päätoimittajan valitsemaan linjaan. Päätoimittaja sanomalehdellä saattaa myös vaihtua ja lehti on aina päätoimittajansa ainakin hieman värittämä. Vaikka journalismin tulisi olla riippumatonta, niin silti ihmisen valinnat ja elämänkatsomus paistaa aina läpi niistä valinnoista ja jopa rekryistä joita toimitukseen tehdään. Nykyään Hesarilla on kahden twitter -tilin kombo ikäänkuin "retweettaamassa toimittajien juttuja" tiettyyn järjestykseen: Kaius Niemi, vastaava päätoimittaja ja Riikka Venäläinen, päätoimittaja. Joka päivä he valitsevat ne toimittajien tekemät Twiitit joita painetaan seuraavan päivän lehteen.
Miten Twitter ja painettu sanomalehti eroavat toisistaan?
Sanomalehdessä on rajattu palstatila. Twitter ja ylipäätänsä netti hyperlinkitykseineen on rajaton. Twitteriin mahtuu paljon enemmän tavaraa. Sanomalehteen vain rajattu määrä. Sanomalehteen joudutaan tieto puristamaan usein niin pieneen tilaan, että totuus hämärtyy. Citynkin printtiin sisällöt joudutaan useimmiten lyhentämään, laitamme mukaan aina linkin nettiin, josta voi lukea tarkemmin ja syventyä taustoihin. Typojen ja asiavirheiden korjaukset eli sanomalehtien kutsumat "oikaisut" joudutaan tekemään painetussa sanomalehdessä todella kankeasti. Netissä nettijulkaisun tai nettilehden oikaisu ja korjaus voidaan tehdä suoraan juttuun tai blogitekstiin johon linkataan uudestaan Twiitissä tai nostossa. Netissä on myös helpompi tehdä viittauksia, joista voi jatkaa eteenpäin itseään sivistämään.
Sisältö ratkaisee, eli viestin välityskanava
Sisältö sivistää, ei kanava jonka kautta sisällön luet. Twitter ei sivistä, vaan sisällöt Twitterin välittämänä. Kehen luotat? Kuka on sinulle auktoriteetti? Voi olla, että luotat päätoimittajaan tai tiettyihin toimittajiin niin paljon, että he ovat sinulle auktoriteetteja. Tämä minun bloginikin on osalle ihmisistä auktoriteetti. Luottamus lisääntyy luottamalla. Valitset itse seurattavat mediasi. Paperilehdissä ja netissä on laatusisältöä, kun vain poimit itsellesi niistä sen sivistävän osuuden.
Sisältö sivistää. Suhtaudu sisältöön aina kriittisesti. Sanomalehdessäkin voi olla sisältöä, joka sivistää, mutta paperille painaminen ei muuta viestin arvoa yhtään luotettavammaksi.
Sisältöä ja menestystä elämääsi!
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä
Määritelmät, joihin terminologinen näkemys perustuu: "Sanomalehti
Sanomalehtinä tilastoidaan lehdet, jotka ilmestyvät 1-7 kertaa viikossa ja jotka sisältävät valtakunnallista tai paikallista uutisaineistoa. Sanomalehdet jaetaan 4-7 kertaa viikossa ilmestyviin päivälehtiin ja 1-3 kertaa viikossa ilmestyviin muihin sanomalehtiin."
"Twittertilille ilmestyy 1-7 kertaa viikossa sisältöä joka sisältää valtakunnallista, globaalia tai paikallista uutisaineistoa. Twitter jaetaan 24 tuntia vuorokaudessa joka sekunti sikälimikäli ilmestymisen aiheita on. Twittertilit jaetaan medioiden twittertileihin ja yksityishenkilöiden tileihin. Rajanveto näiden välillä on häilyvä, sillä moni käsittää yksittäisen ihmisenkin mediaksi."
Kirjoittaja on City Digital Oy:n pääomistaja. "City Digital on digimediaperhe, joka julkaisee juttuja seitsemänä päivänä viikossa ja tavoittaa noin puoli miljoonaa lukijaa viikottain netissä. City Digital julkaisee myös 4 kertaa vuodessa ilmestyvää printtiä, joka luokitellaan aikakauslehdeksi. Lehteen painettavat sisällöt ovat pääsääntöisesti aina ensin netissä julkaistuja ja ne painetaan kokonaisina tai lyhennettyinä lehteen. Sisällöt ratkaisevat, ei jakelukanava."
ps. Jos sanomalehti haluaa sivistää, on sen kiinnitettävä entistä enemmän huomiota sisällön laatuun. Useille lehdille se tarkoittaa harvenevia painosmääriä ja entistä konsolidoituneempaa toimitusta, jossa laadukkaat sisällöt tehdään yhdellä paneutumisella ja tekemisellä useampaan kanavaan, moneen lehteen, nettiin, videolle, podcastiksi, radioon jne.