Raskaat työt ja vähäiset huvit. Onneksi bunkkerin ensimmäinen huone sai tänään lattian. Tekninen tila kun on olemassa niin on jotain mahdollisuuksia ripustaa vesimittari oikeaan kohtaa. Kun se on paikallaan olisi aika laittaa maalämpöä toimintaan.
Vähän harrastuksia, paljon töitä ja nukkumisesta on turha runoilla. Blogi on alkanut sinkkuuntumisen jälkeen ja varmaan loppuu kunnollisen naisen iskiessä.
Raskaat työt ja vähäiset huvit. Onneksi bunkkerin ensimmäinen huone sai tänään lattian. Tekninen tila kun on olemassa niin on jotain mahdollisuuksia ripustaa vesimittari oikeaan kohtaa. Kun se on paikallaan olisi aika laittaa maalämpöä toimintaan.
Sinne se sitten hyytyi VR:n ylpeys Allegro ja hinattiin ilmeisesti perille venäläisen veturin voimin. Junassa oli kylmää ja pimeää.
http://www.kymensanomat.fi/Online/2011/12/20/Allegro
Mutta mukamas kylmää - Forecan mukaan 0 - +5 astetta. Mitäs sen kolmen tunnin aikana olis tapahtunut jos lämpötila olisikin ollut - 33?
Pulmansa kullakin, mutta iloitsen kun on päässyt vähillä lumitöillä.
Bunkkeri sai tänään täytettä. Tekninen tila odottaa eristystä ja valua.
Onneksi sai nukkua tunnin normaalia pidempään. Sit ostamaan laakereita ja uudet äärivalot. Paluumatkalla näin että maalämpöputkea menee kovaa vauhtia autosta kohti taloa. Se sit tarkoitti että pääsi pikapikaa syömään ja pistämään bunkkerin viimeistä nurkkaa piiloon.
Autoja oli piha täyteen kun oli ainakin viiden eri firman ukot ja sit rakentaja vaimoineen eri autoilla tietenkin.
Vähän sadevesiputkea jäin kaipaamaan, mutta sitä saa kaupasta huomennakin.
Tänään kuoli sekä suuri johtaja että SAAB meni konkurssiin. Saabilla itsekin aloitin autoilun, 96:lla opin ajamaan 99:n ostin korjasin ja katsastin, mutta ajot jäi tosi vähiin. 99 olikin uljas auto, jumalattomat kaksoiskaasarit ja kevennetty vauhtipyörä.
Vaunu sai tänään pohjalevyn- siihen se sitten jäikin. Laakereita ei ollut tarpeeksi koko kaupungissa, joten muutama meni tilaukseen.
Bunkkerin suunnittelija oli viimein ehtinyt käymään ja ihmetellyt valtavaa porrasaukkoa. Aukko saunan katossa on oltava ja onkin, mutta betonilaatan koloaminen vaati alle tukirakennetta.
Aamupäivällä otettiin mitat ja sit rupesin tekemään palkkia. Palkin teko paljasti myös sen että yksi vedenerottimen lasinen pohjakuppi oli painanut pitosangan mutkan suoraksi.
Palkki syntyi, perävaunu käännettiin katolleen ja palkki meni paikalleen kattoon. Tällä kertaa ei ollut mitään holvitukia, ihan vaan hallitunkkiesijännitystä varten. Varmaan suunnittelijalla oli joku hieno visio tai pystypalkki mielessä. Voi toki olla että nyt kun näki miten teknisen tilan ristikko on paikallaan niin sauna katto alkoi näyttää heikolta. Itse en olisi lähtenyt saunan ilmanvaihtoputkia piikkaamaan katosta läpi kun tekninen tila on seinän takana ja sine oli jo timantilla sahatut aukotkin valmiina.
Putkimiehiä piti tulla oikein kahdesta firmasta- no ei ollut aikakaan klo 17:30 mennessä tullut. Silloin sentään saapui toisesta takasta puuttunut kääntöpelti.
Vaunu ei valmistunut tänäänkään. Pohjalevy on paikallaan, mutta ei kiinnii kun ei millään viitsi ruveta poraamaan läpipultteja. Alapuolelta piti kiinnittää pienillä ruuveilla vaan ne ruuvit meni järjestään akkukoneella poikki ennen kuin levy törmäsi metallirunkoon. Sitä se teettää kun on uudet akut ja vain 4 mm lyhyitä ruuveja. Ei kateruuvit poikki mene kun väänsi ne sit teräkseen tai vaneriin.
Taas on käsissä palovammoja kaikkia asteita. Tällä kertaa vain pieniä pisteitä ja hyvää vauhtia paranemassa.
No huomenna päässee lastaamaan bunkkeriin viimeiset sepelit- se tosin edellyttää kahden eri firman putkimiesten käyntejä sitä ennen, mutta mentävä kuitenkin katsomaan ja ehkä haettava vielä noin kolme kuutiometriä sepeliä täyttöä varten. Jos ei pääse niin sit taitaa tulla ostospäivä.
Eletäänkö sosialismissä- no ei eletä, ei vaikka tunnenkin yhden demarin joka ajaa pösöllä.
Tällä kertaa on kyse vain noin kahdesta ja puolesta tuhannesta eurosta ruotsalaista laatutyötä ja Hardoxia. RF Hardox in my body meinasi jo lähteä työn alle, mutta se ei vaan käy noin.
Samainen demari osti Keto 100 hakkuupään puomeineen ja mittalaitteineen- on kai saanut jo valtaosin sen maksettuakin, mutta siihen ei ole saanut edes pikakiinnikettä laitettua reilun kahden vuoden aikana.
Kaivakoot vaikka lapiolla ja täyttäköön kaapelikauhallaan, mutta mun punainen RF pysyy irti kilpailevan firman koneesta.
Sinkki saa luvan kuivaa huomiseksi. Ainakin pohja saa jotain suojaa suolaa vastaan. Renkaat on perävaunussa yllättävän painavat- kun ne poisti ja aisa oli jo irti niin ei tarvinnut konevoimaa perävaunun katolleen kääntämiseen. Alapuolella huomattavasti vähemmän vikapaikkoja kuin ylhäällä.
Mielestäni näppäräna tein aisan puolelle aisankannattajapalat ja 12 mm poralla reijät. Kasatessa tulikin ongelma kun neljästä pultista paikalleen sai kaksi- siis siitäkin huolimatta että kannatinpalat oli ihan irtonaiset ja ovat edelleen. Pultti menee läpi kuten kuuluukin, mutta että kokonaisuuden sai kasaan oli pakko surauttaa milli suuremmaksi. Seuraavat kaksi oli vielä pahemmat, vaikka niihin kohtiin ei ollut tehty mitään muutoksia. Sidontaliinalla ja isolla vasaralla meni paikalleen ja huomenna näkee onnistuiko sinkitys. Ei kannattaisi kennekään vieraalla teettää moista operaatiota.
En ole vielä lukenut mitä Ylen ylläpito tulee ensi vuonna maksamaan. Maksun joutuvat maksamaan nekin joilla ei ole televisiota tai eivät sitä katsele. Samanlainen logiikka kuin vanhassa vitsissä: Parturi sai kirkollisverolapun ja ihmetteli kirkkoherralle:" Miksi tämäkin lasku tarvii maksaa kun en edes käy kirkossa?"
Johon sitten kirkkoherra totesi: "Jumalanpalvelus on joka sunnuntai ja pyhä klo 10 alkeaen ainakin- Miksette ole käynyt."
Seuraavalla viikolla kirkkoherra sai sitten jumalattoman suuren parturilaskun ja soitti parturille kysyäkseen:" Miksi olette lähettäneet minulle parturilaskun kun en ole käynytkään liikkeessänne" johon parturi vastaa: " Parturi on auki arkisin 9-17 ja la 12-18- Miksette ole käynyt."
No jos nyt sitten joltain koti uskonto, äiti, isä, isänmaa tai kansanperinne kieltää television niin ei se ainakaan Ylen ohjelmien osalta mikään suuri tappio ole. Vielä pienempi tappio on jos ei näy Sub eikä MTV3:n venytetyt saipuat ja realitypaskat. Huonosti on asiat jos laamanaattorimainoskin on tekemisen arvoinen. Odotin koska sick brot saa seurakseen kaivuriskaba 24/7:n tai valvontakamerakuvan Olkiluoto 3:n työmaalta tai länsimetron porakoneen porapäästä.
No joka tapauksessa huonommat ohjelmat on hyvä juttu sikäli että aina vaan vähemmän tekee mieli katsoa televisiota. Ehkä sit kun tulee -35 ja poutaa muutamaksi viikoksi niin toivoo että olisi tallentanut jotain katsomisen arvoista.
Kun saa peruustuskameran toimintaan niin mahtaakohan päätelaitteella pystyä tallentamaan? Ohjelma voisi olla nimeltään idiootit ei osaa ohittaa, pellet kiinni puskurissa tai missä viipyy virkavalta. Tasan kerran noin 18 vuotta erinäisillä ajoneuvoilla laillisesti liikenteessä ollessani olen nähnyt kuinka poliisi puuttui järjettömään idoottiohitukseen. Siis ajamani kone kulki reilut 50 ja 50 alue, auto painoi ohi ja sai siitä ilosta sakot, sen 400 metriä kun olisi malttanut ajaa rajoituksen mukaan niin olisin ehtinyt kääntyä toiselle väylälle. Noin periaatteessa olisin vastaavassa tilanteessa saattanut itsekin ohittaa, mutta en tuossa paikassa tai missään yhtä vaarallisessa kohdassa. Nopeus on vain lukema mittarissa, mutta muut tienkäyttäjät ja liikennesäänöt tarvis muistaa vaikka edessä menisi hevonen.
Joku puhelinmyyjä oli varmaan soittanut klo 17:20 kun ei näkynyt numeroa. En olisi kuitenkaan mitään ostanut, joten parempi kun en ottanut puhelinta pajalle.
Piti laittaa otsikoksi seuraavat särkyneet ja järjestysnumero, mutta perävaunu on sen verran pieninä palasina että oikeastaan on kyse uudelleen rakentamisesta.
45 halkeamaa- kovilla on ollut eikä telissä ainuttakaan laakeroinniltaan ehjää napaa.
Eka vähän lievempi korjaus meni oikomisella ja muutalla hitsauspisteellä. Sitten saapui ensimmäinen DH 130, kauhakoko kasvoi ja toisessa remontissa hitsattiin Riemukuplan tyylin vanhojen hitsausten päälle.
Siitä seuraavalla kerralla ei edes yritetty hitsata vanhojen saumojen päälle vaan viereen. Myös yksi rengas puhkesi kiitos kuuman hitsauslangan ja nopean hitsarin
Tällä kertaa otin suosiolla renkaat pois. Saumaa meni ja menee tehtaan saumojen kohtiin, niiden viereen ja ihan uusiinkin paikkoihin. Hyvät akselit, mutta heikot navat.
Eiliset kanankoivet on nyt sit syöty. Vähän oli kuivaa ja ylikypsää pinnalta rapsakan palanutta, mutta ihan syötävää. Jonkun puolisen tuntia lyhempi paistoaika olisi ollut paljon parempi.
Bunkkerissa meni vaihteeksi omalta osaltani ihan ok. Vain sauna ja tekninen tila on täyttöjä vailla. Niihin ei montaa kuutiometriä uppoa. Harmittavasti maalämpömies ei tänään kerinnyt käymään ja näin ollen ei ole mahdollista laittaa linjaa umpeen. Tai on mahdollista, mut sen joutuu sit taas avaamaan uudestaan, eikä siinäkään ole mitään järkeä.
Ei näkyny putkimiehiäkään, eikä putkiosia- en tosin itse osaa tuota rakennelmaa oikein kasata pelkistä osista. Ohjeen kanssa ehkä viemäröinit, mutta putkitöistä on kokonaisurakka, joten turha stressata.
Takkamuurari tuli juuri silloin kun pitikin, teki oikein hienon takan ja lähti ihmisten aikoihin.
Pankissakaan ei saa edes vähäisiä veronpalautuksia hakea rauhassa, sitäkin pitää olla jonkun naapurin todistamassa perkele.
Työmaalle johtavaa tietä ei ole aurattu koko talvena. Takkakiviä viedessäni kylvin hiekkaa ettei suotta sudi. Mut tänään noin klo 9 kun olin jo täydessä työn touhussa ja toisella paikkakunnalla puhelin soi.-no arvasin soittajan nimestä että aamulla väistämäni viljarekka on täyteen lastattu ja vaikeuksissa mäkien kanssa.
No kolme minuuttia siitä puhelusta puhelin soi jotta hiekoituskauha ei ole kiinni- no ei tietenkään ollut kun kauha keulassa + 3 metriä leveä perälevy perässä ei mene helposti talliin- tai menee kauha ylhäällä, mutta jos kauha laskee niin jotain särkyy taas + kun etukuormainta rasvaa niin kauha on tiellä. Joten nappulat oikeaan asentoon ja kauha keulaan. Sikälikin harvinainen tilanne että oli peräti kolme vaihtoehtoa mihin keulaan koukata kiinni.
Taas meni muutama minuutti ja taas joku kaipasi hiekkaa. Kerroin saman kuin viime vuonnakin eli niin kauan kuin minä pääsen omalla autollani ja ikivanhoilla kitkarenkailla mäen ylös tie ei kertakaikkiaan ole silloin liukas tai ajokelvoton ja helvetti sentään siellä oli hiekan kylvö menossa ja +6 koneen lämpömittarissa niin kivet menee jään sisään. Jos ette näillä keleillä pärjää auton kanssa jäisillä pikkuteillä niin älkää muuttako mihinkään missä ei pärjää julkisilla kulkuneuvoilla. Jos olette jo muuttaneet niin A tarkistakaa onko ajokorttinne voimassa, myös 2. vaihe tai käykää ennen liukkaita liukkaalla radalla= kuskin kunto B tarkistakaa autonne kunto, myös renkaat ja ilmanpaineet. C tarkistakaa ajoneuvonne vetotapa, jos etuveto niin ei hätää. Jos neliveto vielä vähemmän hätää kunhan se vaan on päällä. Jos takaveto niin sit on syytä opetella ajamaan takavedolla. Kaikilla vetotavoilla kaikki sähköavut voi olla hyväksi, mut kuskin tarvii silti osata ajaa.
Jos vika on autossa ja pidossa niin kaupasta saa edelleen lumiketjuja- voi olla jopa että ostan sellaiset oman auton takakonttiin- jos ei muuta niin painoksi. Jos kuskissa niin neuvo on yksinkertainen: Oikea tilannenopeus.
Näin pahaa unta että keräilin penkkaan osuneen auton etupuskurin osia. Ei ollut oma auto.
Toinen neuvo on se että menkää radalle tai suljetulle alueelle, pistäkää auto turvallisesti luistoon ja ottakaa se haltuun. Jos ei tiedä miten oma auto käyttäytyy niin turha ottaa edes ulos tallista.
Ainakin tuo oma auto mis on ABS välittää penkkiin ja rattiin hyvin tietoa tiestä. Mut jos aina vaan ajaa pitävällä hyvällä tiellä niin sitä tietoa huonosta pidosta ei osaa hiljentää nimerkillä tyhjä tuulinen moottoritie ja matkanopeus treffeille 70
On sitä itsellekin sattunut ja tapahtunut, mutta koskaan vika ei ole ollut tiessä. On tullut rekkaa vastaan väärällä kaistalla, puhjennut rengas, jarrukenkä hajonnut, mutta ratin ja selkänojan välissä määräytyy miten pienillä vahingoilla päästään.
Tämän soittajan tapauksessa ilmeisesti oma ajotaito riittäisi keliin kuin keliin, mutta emäntä ei meinaa pysyä tiellä. Ihan samanlaisia PÄÄKALLOKELEJÄ on ollut myös silloin kun itse olin ala-asteella ja silloin mentiin näilläkin keleillä kouluun polkupyörillä- ei puhettakaan että vanhemmat kuskaa aamulla ja iltapäivällä. Ei hiekoitusta, ei nastoja ja ihan sama tie.
Kanakoivet taisi kärähtää uunissa.