Vihdoin normaalit yöunet ja epänormaali päivä edessä. Ei siis ole ennusteessa yhtään lumihutaletta tälle päivälle. Illalla ladulla 6,5 km surkealla luistolla
Eilen piti käydä rautakaupassa. Ei oikein mitään ostettavaa, mutta 55,75 maksettu liikaa eikä vähennetty laskuista-hyvin hoitui.
Niin maalla kuin kaupungissakin on paikkoja joissa pystyy käyttämään lumilinkoa- ei sillä että pahastuisin jos joku tulee perälevyineen tai alueauroineen vähän naapurin puolelle. Siinä menee vaan pahasti hukkaan matalina pidetyt penkat kun joku puupää painaa hyvyyttään tai pahuuttaan menemään levy alhaalla.
Sen yhden lumisateen ja noiden noin kolmen sentin osalta mitä vielä maahan oli lenkin jälkeen lunta pudonnut ei tullut tappioita, mutta pitää ajatella myös seuravia ajokertoja ja liikennettä. Eli auraviittoja ei saa kaataa, ei kasata korkeita penkkoja, eikä aurata tietä tyhjän päälle.
Eilen oli joku käynyt tekemässä kaikki nuo virheet ja niitä on aika paskamainen paikata. Kunnilla ja kaupungeilla tarvis olla joka auraustraktoriin linko- jos ei muuta niin ainakin vastapainoksi. Harvempaan asutulla alueella mis on vähemmän tyhjiä pulloja linko on lyhyellä tähtäimellä hitaampi, mutta pitkällä tähtäimellä nopeampi työkalu. Linkovamistajien vaan pitäisi älytä laittaa joka koneeseen karhennusterä ja suojalumellakin toimiva syöttö.
Nykyään linkoja on saatavilla sekä eteen että taakse (sivusiirtokin). Jos koneessa on voimaa (voiman otto tai linko omalla moottorilla) ja kantavuutta niin linko voidaan laittaa joko eteen tai taakse, samoin hiekotin. Jos on tarpeen karhentaa niin alustaterä koneen keskelle. Toki moinen varustelu maksaa, mutta kyllä maksaa sekin kun lunta pusketaan korkeita penkkoja vasten. Jos sieltä lingon putkesta joku tyhjä pullo tai polkupyörä lentoon lähtee niin se on sen varkaan tai roskaajan vika.
Josko kävisi kurkistamassa Suzukin kannen alle- toisesta sylinteristä ainakin puuttuu männänrenkaita, joten otettava auki joka tapauksessa.
Suzukissa oli siis neljästä männänrenkaasta tallessa 2 1/2 ja puolikaskin kahdessa osassa. Ilmeisesti kasattu männäntapit vanhoilla sokilla kun ensimmäinen meni purkaessa kolmeen osaan. Aukoissa ei juuri pyöristyksiä ollut vaan huuhtelukanavan reunoilla olisi voinut vaikka kyntensä veistellä.
Motoliikkeessä käynti edessä- saa nähdä mitä tuumaavat kun laittaa kuusi mukia riviin. Saavat päivän ahkerida kun lyövät ne ensin pesukoneeseen, korjaavat muutaman kierteen helicoileilla, sit poraavat, viistävät ja hoonaavat. Varmaan joutuu aukot pyöristelemään ihan itse. Sit kestää laittaa käyntiin ja ajaa. En tosin tiedä kannattaako porata enempää kuin yksi pari- kai niitä mäntiä vielä ainakin originaaleina saa.