Contour

Vähän harrastuksia, paljon töitä ja nukkumisesta on turha runoilla. Blogi on alkanut sinkkuuntumisen jälkeen ja varmaan loppuu kunnollisen naisen iskiessä.

Näkymättömiä ja olemattomia  1

Tänään oli hyvä työpäivä. Ei mitään ongelmia koneiden kanssa ja päivä meni nopeasti. Meni nopeasti kun ei näkynyt putkieristäjää eikä kummankaan työmaan putkimiestä.

Toisen työmaan putkimies oli ilmeisesti käynyt, tuonut työkalunsa, radionsa ja lähtenyt syömään + kenties hakemaan puuttuvia osia. Muuten en olisi sielle edes käynyt, mut haarukkavaunu on siellä lainassa ja meinasin että sen saisi sieltä pois kun pumppu on omalla paikallaan.

En ruvennut soittelemaan tai odottelemaan vaan kerrankin ajelin ihmisten aikoihin kotiin.

Valitettvasti sääennuste osui tällä kertaa oikeaan ja ilo työpäivän lyhyydestä ei kauan kestänyt. Tositteet on kirjattu vaikken mikään ekonomi olekaan.

01.24 kotona lumitöiden päätteeksi. Muuten ihan hyvä reissu, mutta kävi ilmi että uudella alueella olin putsannut väärän haaran. Mun logiikallani tie on se mikä on hoidetun näköinen ja mis on katuvalot. Olihan sekin tie, mutta viereinen kinttupolku oli se mikä olisi pitänyt avata jo kahdella edellisellä kerralla + laittaa auraviitta kiven merkiksi.


Elvytystä  1

Uusilla koneilla on näköjään taipumus purkaa akut omia aikojaan pienellä ja vähän isommalla pakkasella. Toki voi olla ettei lähtötilannekaan ihan täysinäinen ollut.

Meinasin että nyt kun on kaikki paikat kiinni olisi hyvä rako lähteä liikenteeseen ja tuoda kone pajalle. Ei vaan oikein lähtenyt sujumaan. Linko lähti hyvin perästä, hiekoitin meni keulaan että napsahti ja lavettikin kulki koneen viereen lapiointituokion jälkeen kivuttomasti.

Sitten kun piti laittaa kone käyntiin ja ajaa lavetille ei tapahtunutkaan yhtään mitään. Edes mittaristo ei herännyt ja pikadiagnoosi akut jäässä. Siihen ei lavetin kyydissä lääkkeitä ollut joten lavetti irti ja hakemaan työkaluja, sekä syömään.

Toki nyt kun ajattelee niin samalla vaivalla olisi voinut sen lavetin kanssa pajalla käydä lastaamassa, mutta arvelin että käyn auton kanssa kun ei ole takeita saako konetta käymään akkuja vaihtamatta.

Kone laturiin ja virtaa ei mennyt yhtään, lämpöpuhallin koneen alle ja gamokuvioitu kevytpeite konen päälle. Se ei vielä herättänyt edes mittaristoa joten oli purettava suojuksia että sai maajohdon johtavaan kohtaan. Sitten heräsi mittaristo, hullunkolmio syttyi ja analoginen diagnostiikka näytti 10.2 V - sillä ei paljon 24 V koneita käynnistellä.

Sitten vaan odotusta ja ehkä tunnin tumpeloimisen jälkeen webasto suostui jäämään polttoasennolle ja siitä vielä reilu tunti sai akkuihin menemään virtaa ja taas tunti niin kone lähti laturin irroituksen jälkeen käyntiin. Vasta sitten pääsi lastaamaan ja tekemään sen varsinaisen työn.

Jo lavettia hakiessa ihmettelin että onko taas turbovarkaita liikenteessä kun kilpailevan firman koneessa oli konepelti pystyssä Koneen vietyäni pysähdyin sit ihmettelemään hetkeksi kuinka 6 ukkoa ahersi japsikoneen yllä alla ja päällä, mutta kukaan ei pystynyt letkuksi muuttumaan.


Jäätä edessä  1

Ilmeisesti saa pitää lumitöitä lukuunottamatta vapaan torstain. Tai saisi jos ei olisi paras hetki siirtää konetta työmaalta kotiin. Puitakin pääsisi kaatamaan ja rajalinjaa avaamaan.

Tänään ei ollut suurempia ongelmia, mutta koneen huoltaminen vei tolkuttoman kauan aikaa. Öljy oli kuin kiisseliä koneessa ja vielä jäykempää oli uusi öljy.


Särkyneet ja korjatut 2  1

Mielestäni en ollut tänään sohvaperuna. Kaukolämpötyömaalta puuttui osia edelleen ja pääsin korjaamaan toisenkin tihkuvan letkun. Hirveä homma vaan ja kovin ahdasta + paineakku samassa linjassa=hyvin öljytty etuakseli.

Maasturin pakoputkessa on reikä. Kyl on ollut sokea tai huonokuuloinen katsastusmies kun on sen läpi päästänyt ilman mitään huomautuksia.

Keli aiheuttanee akkuongelmia huomennakin ja harvoin yhden trukkilavan nostaminen on kestänyt neljää tuntia. Toivotaan että yöllinen puusäkin haku tuotti akun ympärille tarpeeksi lämpöä+ ajaminen sähköä että ei tarvis aamulla taistella jo käynnistysvaiheessa.


Särkyneet ja korjatut  1

Keli on kovaa koneille. Kovin on letkut tasalaatuisia kun ihan samalla lailla kaksi letkua tihkuu läpi öljyä. Tai no enää yksi kun toinen on jo vaihdettu ja vaikeampi toivottavasti huomenna aamupäivän aikana. Tasainen laatu, mutta huono, koska kyllä hydrauliikkaletku saisi kestää enemmän kuin 4 vuotta ja 2350 käyttötuntia.

Lisäksi sää on kovaa akuille. Sama kilpailevan firman kaveri joka juuttui ojan pääle viikonloppuna aloitti viikon jäämällä pakullaan työmaalle. Onneksi oli sentään toimiva lisälämppäri että sai sen sieltä apuvirralla käyntiin..


Talven mitalla  1

Ennuste toki näytti heikkoa lumisadetta yöksi. En sitli arvannut että auton saisi kaivaa hangesta lapiolla tavanomaisen harjauksen ja ajamaan lähtemisen sijaan.

Forecan lumen 5-15 cm syvyys ei pidä likikään paikkaansa. Ilmeisesti tällä kohtaa on hyvin paljon enemmän lunta kuin lähimällä havainoasemalla. 15 cm oli jo eilen ja ainakin saman verran tuli yön aikana lisää. Kevyttä lumi toki on kun katsoi latupohjia tampannutta moottorikelkkaa.

Linko oli tänään käytössä ekaa kertaa tänä talvena. Eikä ollut huono valinta vaikkakin lähtö tuotti melkoisen määrän työtä.


Ojan päällä  1

Harvoin saa nauraa vahingoniloisesti yhtä hyvin kuin tänään. Kukaan ei ollut loukkaantunut, mutta pidin kyllä huolen että tieto hölmöilystä ei jäänyt pelkän näköhavaintoni varaan.

Pääsin siis kesken töiden nauramaan kuinka kilpailevan firman kaveri oli onnistunut tekemään kolme amatöörimokaa. A ei ollut tyhjentänyt vettä ym paskaa tankista, B ei ollut tankannut töihin lähtiessään talvilaatua ja C ei ollut vaihtanut polttoainesuodatinta. Näin ollen oli saanut kaivetuksi yhden metrin kunnes kone oli sammunut mukavalle tuuliselle aukealle lumisateeseen. Sinne oli sitten kolmen litran kannulla kantanut lähitalosta saamaansa polttoainetta. Kun ei ollut uskonut polttoaineen vähyyteen ja suodattimen tukkeutumiseen oli vielä startilla tyhjentänyt akut- eli tehnyt ihan samat temput kuin viime vuonna samaan aikaan ekojen kunnon pakkasten saapuessa.

Apu ei kelvannut kesken auralenkin ja uskoisin koneen seisovan edelleen samoilla sijoilla käymättömänä. Jotkut ei vaan opi kunnioittamaan lumista aikaa vuodesta.


Pakastuvaa  5

Tuli aika vaihtaa työautoon talvikummit alle. Toki jatkuvalla nelivedolla pärjäisi M+S merkinnällisillä kesäpyöriksi ostetuillakin, mutta kun ei ole lukkiutumattomia jarruja eikä muitakaan sähköapuja niin helpompi kuskille.

Tänään lehdestä luin kuinka entisen tyttöystävän isä oli saanut päähänsä valittaa. Sikäli ironista että sekä valittaja että valituksen kohde ja kolmas mainittu osapuoli on kaikki jollain lailla olleet asiakkaita. Näin ollen tiedänkin asiasta jotain.

Nyt kun keli pakastuu ja lämpöputket alkaa olla maassa on käynyt ilmi että kunnan vanha lämpöyhtiö on myynyt tietyille tahoille lämpöä omakustannushintaan. Nyt kun sopimus umpeutuu niin uudessa lämpöyhtiössä ei tietenkään voida moista sopimusta tehdä koska se tarkoittaa tappiota. Toki jo liittyminen uuden yhtiön verkkoon oli hintaluokkaa 30000 € joten ei sitä ihan kevyin perustein kannata tehdä.

Tämän koko paskan olisi voinut vältää kun kunta olisi pitänyt oman sähkä- ja lämpöyhtiönsä ja rakentanut omat biovoimalaitoksensa. Kunnan tarkoituksena ei ole tuottaa voittoa, mutta näilä kahdella ulkoistamisella on tehty massiiviset tappiot.

Nyt kun lämpöä tuotetaan hakkeella voidaan hätätilassa vaikka kaataa kunnan omilta mailta puustoa ja syöttää ne lämpölaitokseen. Toki sähköä pitää olla että järjestelmä toimii, hakkuri ja kaato, kuivatus ja kuljetusketju kunnossa.

Se että lämmityskustannus nousee ja rajusti ei pitäisi tulla kenellekään yllätyksenä- ei ainakaan jos muistaa vanhan viisauden "kun bensa maksaa kymmenen markkaa litralta se kannattaa tehdä kotimaisista raaka-aineista". Nyt se taitaa olla sen ja ylikin mittarilla. Öljyn hinta tulee nousemaan kysynnän kasvaessa ja se mikä hakelämmössä tänään tuntuu kalliilta on kymmenen vuoden päästä hyvinkin edullista.

Voihan niitä maalämpöjäkin porailla ja upottaa kilometritolkulla putkia Hopealinjan reitille, mutta miksi niin ei ole tehty jo rakennusvaiheessa, puhumattakaan aurinkopaneeleista ja keräimistä joita vastarannalla jo on.


Kolmatta linjaa takaisin  1

Toisen linjan peittäminen jäi aamupäivällä haaveeksi. Onneksi asiakas soitti ja kertoi missä mättää. Päivän ollessa puolessa ja lounas syötynä pääsin erinäisten vaiheiden jälkeen peittämään kolmatta linjaa. Siinä oli omat haasteensa ja vain kuutisen metriä pystyi laittamaan piiloon kun liitoksesta puuttui siinä vaiheessa vielä eristeet.

Aurinko alkoi jo laskea kun pääsin toisen linjan kimppuun. Sitäkään ei pystynyt peittämään kokonaan liitoksesta puuttui eristysosia.


Kello  1

Kova on kohtalo kun juotuu tällä ikää palvelutaloon. Onneksi käynti oli lyhyt ja täyttä työtä. Huomenna päässee putkimies ahkeroimaan ja toivottavasti myös eristäjä on paikalla. Lumisadetta en vielä kaipaa- ilma on nyt loistava. -3 mittarissa eikä kura lennä jos ei taas ole suolaa kylvetty. Auraviitoistakin suurin osa pystytetty.