Contour

Vähän harrastuksia, paljon töitä ja nukkumisesta on turha runoilla. Blogi on alkanut sinkkuuntumisen jälkeen ja varmaan loppuu kunnollisen naisen iskiessä.

Pyhä perjantai  1

Moniko lähtee vapaaehtoisesti töihin pääsiäisenä ilman mitään lisiä käsi henkisesti pystyyn nyt. Oli joka tapauksessa työteliäs päivä, vaikkei lähtö ollutkaan aikaisin aamulla.

Piti siis liittää kartiorengas tavalliseen kaivonrenkaaseen. Olisi ollut helppo ja nopea operaatio jos sekä korkeus että kätisyys olisivat sopineet. Koska kummassakin oli sanomista ja kauhanpyörittäjän letku räjähti meni aikaa ihan tolkuttomasti työsaavutukseen nähden.

Betonirenkaiden kätisyyden muuttamiseen kokeiltiin kahta tekniikkaa eli valamista ja teräksisiä tartuntoja. Korokerenkaisiin samoin. Valitettavasti kysesessä paikassa asfaltti kaataa kolmeen pääilmansuuntaan ja yksi on vaakatasossa. Noin periaatteessa kaivon kansi voisi olla hieman koholla, mutta se lähtisi sit kuitenkin lumiauran mukana. Montussa se ei voi olla, koska muuten trukki heilahtaa kun ajaa kannen yli.

En tiennytkään että on olemassa juustojen makuista kermaa. Sitä kun laittoi purkillisen, perunoita, voita ja päälle kidneypapuja tuli jokseenkin herkullinen lisäke pihveille. Hyvät edellytykset sydänkohtaukselle päivittäin nautittuna.


Kiirus  1

Minkä taakseen jättää sen edestään löytää. Eilinen meni miten meni ja harvoin on ollut noin mukavaa keskipäivää vaatteet päällä. Toki täytyy myöntää että heikkohermoisempaa olisi varmaankin hirvittänyt samassa tilanteessa.

Tänään aamulla oli tullut puhelu, en ymmärrä miksi en ole sitä kuullut tai huomannut. En soittanut takaisin koska villi arvaus on etteivät heidän eiliset treffit olleetkaan menestys. Jos heillä oli kivaa keskenään niin aina vaan parempi.

Tänään oli sitten tehtävä ne hommat mitkä jäi eilisen "terapiakäynnin" vuoksi tekemättä. Lämmintä vettä ei tule vieläkään, mutta vastus on sentään paikallaan yhdellä erikoisvalmisteisella mutterilla ja kolmella normaalilla. Erikoisvalmisteisella, koska yhdestä pultista katkesi pää ja kierrettä oli kuitenkin vielä reilusti jäljellä, muttei niin paljon että olisi alkanut vetää tiivistettä kasaan mutterilla. Ostin siis pitkän mutterin ja ohensin toista päätä niin että lähti kierteelle. Kestää ainakin saman kuin alkuperäinen rakenne.

Ei tullut mieleenkään että länsimaisessa kuumavesivaraajassa olisi tuumakoon pultteja ja muttereita, mutta avainväli normaalimutteri oli selvästi liian pieni. Kahteen pulttiin oli suoritettava kierteen aukaisu kokoon M 12.

Sitten tulikin eteen ongelma- miten vääntää kierteet auki kun ne on poterossa ja pakan väännin ei mahdu poteroon. Hyvä että mahtui edes pakka, mutta insinööri ratkaisee tuollaisenkin ongelman ensin päässään ja sitten käytännössä.

Käytännössä muistin että olen joskus tehnyt Hondan kytkintä varten tappiavaimen ja vaikka Hondat on poistuneet oli työkalu vielä olemassa. Sen työnsin pakan reikiin ja enemmän meni aikaa erikoistyökalun etsimisessä kuin itse kierteiden korjauksessa.

Väliin piti survoa lastausta ja yksi lavettireissu, käynti rautakaupassa, kiinnitystarvikeliikkeessä, koska rautakaupan M 12 jatkomutteri oli liian pienellä kannalla. Lavettireissulla kävikin sitten nolosti- huomaa että on vähän univajetta.

Paikka mihin olin menossa on sähkölukkojen takana ja ennen rautakauppareissua avaimen. No sitten vein sen jostain syystä olin pyörittänyt avainketjuun auton avaimen + hälyttimen ohjaimen ja oikea avain oli tietysti jäänyt autoon. Sitten kun sain päivän täyteen en meinannut päästä portista ulos. Oli suorastaan pelko perseessä että olen hukannut avaimen eli silloin en pääsisi pois tai jatkamaan huomenna.

Päivästä tuli tolkuttoman pitkä ja varaaja on edelleen pois toiminnasta. Jos on rakentajia jotka säästää väärissä asioissa niin nyt ainakin tiedän että lattian alla on jossain paikassa eristettä. Näin siki että kuumavesivaraajan alla on reikä lattiassa- tai oli, kosta valu on parhaillaan kuivumassa. Kun kolon saa umpeen on helpompi laittaa varaaja takas omalle paikalleen.


Villit taksit  1

Ruotsi - tuo länsinaapurimme jossa näköjään on tehty taas fiksuja päätöksiä. Kuin kotimainen katsastus yksityistettiin ja kilpailu vapautui paremman palvelun myötä hinnat pomppasivat. No nyt sitten Tukholmassa taksin hinta ilmoitetaan auton ikkunaan teipatussa tarrassa ja kirjoa riittää.

No mitään uuttahan siinä ei ole että taksikyyti on joissakin maissa laillistettu ryöstö ja jos hinta on tiedossa etukäteen niin rahaa on syytä löytyä tai retki päättyy poliisiasemalle.

Ei siis ihme että naapurimaassa on toinen toistaan upeampia taksiautoja- ei sillä etteikö suomalaisilla takseilla pärjäisi ihan hyvin.

Jos taas vähän enemmän olisi käytetty järkeä niin malli olisi se että edes paikalliset tietäisivät taksin hintaluokan auton tai taksikyltin väristä. Edullinen = "Taksi" ja villisti hinnoitellut "Limousine Taxi". Tämän lisäksi AINA ennen lähtöä taksikuskin pitäisi varmistaa matkustajan maksukuky ja halu, koska taksissa on todennäköisesti GPS ja sillä saa selville reitin ja arvion ajoajasta.

Kreikassa maaseututaksin väri harmaa kuin harmaa talous hinta neuvoteltiin aina etukäteen, se piti, eikä mittaria laitettu päälle. Kaupunkitaksit taisi kaikki olla keltaisia, eikä ne saaneet ajaa Makedoniaan.

Ilmeisesti Tukholman seuraava taksiversio on pimeä taksi- alkaa jo kannattaa jos vartin ajosta saa 1500 kruunua. Pääsee siis kouluttamatonkin ihminen lääkärin palkoille kun vaan löytyy maksukykyisiä asiakkaita.


Ulkonaliikkumiskielto  1

Varmaan monessakin kaupungissa on ajokielto yöaikaan ehkäisemässä pillurallia. Nyt kuitenkin Saksassa on pistetty paremmaksi eli yhdelle vilkkaimmista kentistä on tullut yölentokielto. Onko se sitten hyvä vai huono asia...

No jos ajattelee Suomea niin Helsingissä sekä rautatie, että lentokenttä ovat väärissä paikoissa. Rautatie tai metro tai molemmat pitäisi olla yhteydessä lentokenttään kiskoilla eikä bussireiteillä.

Eilinen oli pitkä ja rasittava päivä. Aamu oli sit sitäkin oudompi.
Tapahtumien kirjo oli kuitenkin sellainen että päivä ei minun osaltani edistänyt kuumavesivaraajan kunnostusta millään tavalla. Vastus on kuitenkin tilattu viimein ja toivottavasti sellainen jostain päin maailmaa löytyy.

Ettei elämä olisi liian tylsää niin lopputuloksena ajelin kotiin miettien mahdoinko löytää kaverille naamatuttujeni joukosta elämänsä miehen vaiko vain iltapäivän mittaisen seikkailun.

Miehelle ei pitäisi olla mikään ongelma kiinnostua moisesta naisesta. Yllätyin itse asiassa itsekin kun näin vanhoja ammattikuvaajan ottamia kuvia. Ajalta kun kuvat otettiin filmille, eikä niitä photoshopattu. Jos mies ei siitä naisesta innostu niin se ainakaan johdu naisen ulkonäöstä- vai menisikö sarjaan pelottavan kaunis.

Lunta ei onneksi tullut lisää, mutta liukasta oli ja hiekkaakin tarvi kylvää. Ihan jo siksi että pääsi lavetin kanssa liikenteeseen. Vaunualueelta tullessa täytyi lastatessa oikein kahteen otteeseen pysähtyä ihailemaan paikallista naiskauneutta. Toinen juoksi tietä myöden vaaleat hiukset hulmuten ja toinen vähän kypsempi ulkoilutti koiraa.

Jo edellisellä stopilla samassa paikassa koiraansa ulkoiluttamaan tullut sen paikan työläinen oli ilo silmälle- tuttu naama jo viime vuodelta.


Kello neljältä soi jälleen  1

Edellisen merkinnän aika ei ihan pidä paikkaansa. Johtuu lähinnä siitä tietokoneen jumiutumisesta.

Lunta oli siis aamulla odottamassa kokolailla samanlainen satsi kuin eilenkin. Olisi pitänyt laittaa linko kiinni illalla, mutta päivä oli niin rankka että läksin perälevyn kanssa. Vaihdoin konetta kesken päivän ja lingolla loput.

Ilmeisesti polttoaine on vielä liian halpaa kun se reitti jonka olin jo vetänyt levyllä ja lingolla oli vielä käyty rääpimässä jollain toivottavasti vähemmän aaltoja tekevällä perälevyllä. Helppohan se on ajaa kun on sentti tai korkeintaan kaksi lunta, mutta ihan turhaa.

Varmasti moni olisi ilahtunut pihatiellään edes yhdestä aurauskerrasta.

Varaaja olikin operaatio iltapäivä.
- Työkalujen metsästys, sähköt pois, suunnittelu, tulppien haku, tyhjennys, tulppaus ja purku. Imeisesti betoni on joskus ollut kallista kun varaajan alusta on epätasainen monttu.

Vastus oli mennyt kappaleiksi- ihme että sulake paloi vasta nyt. Ilmeisesti vesijohtovesi oli eristänyt todella hyvin.


Lunta  1

Ennuste jäi netistä katsomatta ja lumisade jäi päälle. Toivottomalta tuntui, mutta niinhän se aina on kun 20 cm tulee kerralla. Ainakin täällä talven pahin myräkkä. Oli pakko siirtää kahtakin työmaata lumen vuoksi. Pihoihin ei perälevyn kanssa mitään asiaa. Tietkin meinasi rullautua mukana.




Avainlippu  1

Ostin viime vuonna rautakaupan tarjouslapion. Nyt sen samaisen halpalapion voisi varustaa avainlipputunnuksella, koska sen korjaamiseen ja työkykyiseksi saattamiseen meni varmasti kymmenkertaisesti aikaa verrattuna valmistukseen kaukoidässä.

Siitä hajosi ekana päivänä sekä kahva että varsi. Nyt kahva on mallia Fiskars ja varsi on oma malli, samoin terä on omaa rälläkkämuotoilua.

Samasta määrästä terästä olisi voinut jo alkujaan tehdä ihan toimivan lapion muuhunkin kuin pelletin tai kuivikepurun siirtoon. Valitettavasti moinen paskalaatuinen tavara pääsee läpi tullista ja tuotevalvonnasta. Sitten ihmetellään kun Suomessa on työttömiä. Kuka viitsii korjata kuuden €:n lapiota- no tänään viitsin kun tarvin telojen puhdistukseen kavennetun lapion ja olihan jotain tekemistä sille ajalle kun kaivurin moottoriöljyt meni letkua pitkin jäteöljyastiaan.


Täysi päivä  1

Ihan ei mennyt kellon ympäri töissä. Aamulla ajelin uima-altaan perässä tielle 54 asti. Oli aika hulppea ilmestys kun tuli vaihtolavata yli sekä kyljistä että perästä.

Moottoritiellä oli taas niin paljon idioottiautoilijoita että paluusuuntaan ajoin pienempää tietä. Siellä taas oli poliiseja oikein kolmen auton voimin. Ei ihme että moottoritiellä hivotellaan idiotismia.

Sieltä sitten seuraavalle työmaalle nostamaan kantoja. Muuten meni hyvin, mutta pikakiinnike jumitti kiinni leveään kauhaan. Vaatii ilmeisesti lekaa ja rasvaa.