Contour

Vähän harrastuksia, paljon töitä ja nukkumisesta on turha runoilla. Blogi on alkanut sinkkuuntumisen jälkeen ja varmaan loppuu kunnollisen naisen iskiessä.

Alle 35 min  1

Mikä päivä- ei sikäli mitään isoja ongelmia kun kaikki koneet noin suunnilleen toimi. Asiakkaan puhelin ei toimunut kun oli Suomeen tultuaan unohtanut laittaa sen päälle.

Hiihto sujui tänäänkin mut monot tarvii varmaan päivittää vähän tukevampiin eikä suksissakaan ole hurraamista. Eilen meni 6.5 alle 35 minuutin- niin meni myös tänään. Varsinkin alamäissä ero tahmeisiin keleihin oli huomattava.

TV kertoi karuja totuuksia siitä kuinka esimerkiksi Nylon oli aluksi liian kestävää. Tehtaan kemistit pantiin keinoteloisesti heikentämään kuitua että saataisiin myytyä lisää sukkahousuja.

En tiedä paljonko kaivinkoneelle on laskettu käyttöikää. Ainakin CAT 315 B oli ihan loppuun ajettu joiltakin osin jo kuuteen tuhanteen tuntiin- liekö sit vikana se kun on neljä vuodenaikaa ja siihen nähden liian pitkät huoltovälit.

Vanhassa raitissa olikin eilen hauska jälleennäkeminen. Olihan siellä toki tiskin takana nainen jossa silmä lepää, mutta vanhan työkaverin kanssa meni ruokailu nopeasti.


Jodia ja reittiennätys  1

Ihme tapaus Japanissa- ei uskoisi että maassa jossa säännöllisesti järisee, on tulivuorta ja monta vuotta tehneet luotettavimpia autoja ei osata tehdä räjähtämätöntä ydinvoimalaa- ei vaikka maa on kaiketi ainoa johon on kunnolla isketty ydinpommeilla.

Liekö sit syynä lepo, keli, aurinkopilkut vai radioaktiivien säteily mut suksi kulki ennätystahtiin vanha ennätys tältä talvelta oli 38 minuuttia- tänään alle 35 minuuttia 6,5 km ja siitäkin huolimatta joku porhalsi ladulla ohi.


Jos ja kun  1

Nokian uusi johtaja tienaa kuulemma miljoonan taalaa tai € per vuosi, eikä siinä vielä kaikki. Samalla logiikalla edeltäjät ovat tienanneet tuollaista seitsemää miljoonaa per vuosi.

Jos kaikki Moskovan miljardöörit muuttaisivat esimerkiksi Hauholle tai pälkäneelle niin tuollainen muutaman miljoonan vuodessa tienaava ei erottuisi joukosta. Vaan valitettavasti nekään ei ole niin tyhmiä että muuttaisivat tänne, maksaisivat veronsa tänne ja maksaisivat kartanoidensa sähkölaskut ruotsalaiselle ryöstöfirmalle- ei todennäköisesti ensimmäisen sähkölaskun jälkeen valtaisivat porukalla koko firman itselleen ja toimisivat täsmälleen samoin kuin ruotsalaiset eli hinta ylös, palvelut alas ja jos joku kysyy jotain niin vedotaan suuriin verkonkunnostus investointeihin.

Vaan nyt sit vaan kärsitään kalliista sähkön siirrosta, mittaroinnista ja sähkön hinta taitaa olla viisin tai kuusinkertainen siihen mitä se oli kun osasin ekaa kertaa sähkölaskun lukea.

Nyt vielä vähän lisää hässäkkää öljyntuottajamaihin niin ei kohta kannata lähteä töihin ellei taksat tuplaannu. Markka aikana puhuttiin että jos bensa maksaisi kympin litra- se kannattaisi tehdä kotimaisista raaka-aineista. Nyt se taitaa sen maksaa ja jos Saudit pistävät hulinaksi niin myös Diesel menee kovaa vauhtia kalliimmaksi.

95 E 10 on epäonnistunut kokeilu. Samalla vaivalla E 85 pistooli, sit 98 ja diesel. Biopolttoaineen tarvis vaan olla sen hintaista että sitä on järkeä ostaa. Miksi ei alkoholilla voisi lämmittää taloja? Vaatii toki vähän muutosta polttolaitteisiin, mutta ei siinäkään mitään järkeä ole että polttoaine rahdataan toiselta puolelta maapalloa tänne poltettavaksi vain sen vuoksi että on totuttu lämmittämään öljyllä.

Sähköä tuotetaan monella tavalla. Ruotsalainen ryöstöfirma jopa kertoo joka laskussa millä tavoin tuotettua sähköä myyvät. Jos eduskunnassa olisi vähempi rikkaita ja enempi köyhiä niin ehkä Lappiin saataisiin muutama tekoallas lisää ja tuulivoimalla toimivia pumppulaitoksia niiden yhteyteen- toki myös tuulivoimaloita altaan reunat kiertäen.

Sen verran paljon sähköä Suomessa kuluu ettei yhdellä tai kahdellakaan uudella tekoaltaalla voimaloineen paljon sähkön hintaa lasketa, mutta tällä tahdilla jos sähkön hinta nousee niin inflaatiokin räjähtää kohta käsiin. Tilanne on kohta niin hullu että kannattaa laskea vesijohtoverkon vettä lämpöpumpun kautta suoraan viemäriin kun se on halvempaa kuin suora sähkölämmitys eikä vaadi valtavaa putkikenttää, eikä syviä lämpökaivoja- en siis ole laskenut ihan tarkkaan kun termodynamiikan kirjakin on lainassa ahkeralla opiskelijalla, mutta suunta on tuo kaikessa järjettömyydessään.

Rahan arvo on vaikeampi hahmottaa sillon jos ja kun tienaa paljon. Sit kun tienaa vähän niin joutuu katsomaan mihin rahojaan laitta ja tajuaa kuinka kallista kaikki on. Jopa se että 1 ja 2 centin kolikoita ei Suomessa puskettu liikenteeseen sankoin joukoin nosti automaattisesti hintoja. Ehkä tässä haetaan samanlaista holtitonta taloudenpitoa kuin Kreikassa ja luotetaan siihen että EU pelastaa. Valtion velkaa, omaa velkaa ja sit vielä muiden maiden velkoja- Ne isät, mummot ja vaarit ja esi-isät ja äidit jotka mahdollistivat sotakorvausten maksun kääntyisivät haudoissaan ja rupeaisivat nuijakapinaan nykymenoa vastaan. Kuinka hienoa olisi olla nyt EU:n ulkopuolella ja sanoa: Hoitakaa Kreikkanne ja Irlantinne- meiltä ei heru euroakaan paitsi lukemattomien turistien joto teidän veronkiertäjienne taskuihin tunkemat rahat. Vaan ei pelko ulkopuolelle jäämisestä ja suuret lupaukset, tuhoutuva maatalous, vääristynyt rakennus- ja kuljetusalan kilpailu ja vain siksi kun EU:n direktiivit sanovat sitä ja tätä. En tosin väitä että Venäjän sylissä olisi asiat yhtään paremmin tai Ruotsin vallan alla ja kallistahan on Norjassakin, mutta jos suomi olisi liittoutunut Norjan kanssa ja antanut EU:lle pakit niin nyt olisi Norjalaista öljyä ja kotimaisia elintarvikkeita ja Ruotsin voisi ajaa konkurssin partaalle ja valloittaa taloudellisin keinoin.

Jorma Ollila muistetaan, Ehkä myös Kallasvuo, mutta Ollilan edeltäjä on se joka Teki Nokiasta NOKIAn. Ollila muistetaan koska Nokia kävi huipulla ja pysyikin. Elop saa tehdä töitä miljoonansa eteen että olisi edes puoliksi Ollilan tai Kairamon veroinen, eikä buginen Windows siinä välttämättä auta.


Möhnää  1

Nyt se sit alkaa keleistä inhottavin. Loskaa ja vettä kaikissa olomuodoissa varmaan huhtikuun loppuun asti. Aurinko toki lämmittää tehokkaasti päivällä, mut yöllä voip silti tulla lunta.

Nyt olisi toivottavaa että amatöörit malttaisivat olla auraamatta ja jos loska häiritsee niin penkkoihin reikiä että vesi pääsee tieltä pois. Nyt ne paikat mitkä on olleet koko talven paljaina on pinnasta sulia, mutta alla metri jäätä. Viime vuonna taisi olla huhtikuuta kun piti kytkeä viemäri kevyen liikenteen väylän reunan alle- Väylän alunen oli kuin veneen pohja metrin jäässä ja vieressä virtasi vesi ja liikkumattomalla alueella jäätä vain muutama sentti.

Nyt ne tiet mis on 10 cm polannetta routii vähemmän kuin me mitkä on ihan paljaana- en tosin tiedä paljonko on eroa jään ja maan lämmonjohtavuudella, mutta kai sitäkin joku on tutkinut.

Työnteko on vaihteeksi ollut ihan kivaa- mitä nyt radio on aika mykkä kun antenni jäi vaihtamati. Sen verra vasta tappioita että ketjusta ratkesi ilmeisesti heikoin lenkki. Sen saa onneksi korjattua ja suht helposti.


Tiellä pysymisen vaikeus  1

Näköjään ammattikuljettakillekin suoran tien ajaminen on joskus ylivoimaista. Toki kesällä samassa paikassa olisi kohdannut kaksi isoakin autoa helposti, mutta talvella tarvii ennakoida enempi eikä saa ajaa tyhjän päälle-

Kyl sitä itsekin olin työmaalla kiinni vaunuineni kun tie ei kestänyt. Lumi on eristänyt hyvin.
Päivän paras hetki oli kuitenkin ruokahetki. Rantakelossa oli ihan vieras kaunotar tiskin takana. En sit tiedä oliko emäntä, duunari vai yrittäjän tytär, mutta laski oikein ja annokset oli hyvät- onneksi väänsin ketjut päälle ennen ruokaa.

Lumi on eristänyt jopa niin hyvin että kaapeliauraajat saa vedettyä ihan hyvää tahtia.


väärä kytkin  1

Kyl Toyotalla palvelu pelaa- 20 vuotiaaseen sai tarvittavan osan alle puolessa vuorokaudessa.

Samoin palvelu ja varaosat pelaa Valtralla. Kaikki tarpeellinen löytyi hyllystä ja vähän ylikin. Mut toimi myös ylimääräisen osan palautus ja kivuttomasti. Sulakkeiden ja releen vaihdolla selvisi tuhotuneen perävaunun pistokeen aiheuttamista oikosuluista.

Lisäksi huoltomiehen vinkit


Tökkii  1

Maan korvessa kulkevi bittien tie- ei tosin vielä maan alla vaikka verkonrakentajat kolmen koneen voimin kaapeleita maahan laittavatkin. Cityyn kirjautuminen kesti toivottoman kauan- mitä lie pöpöjä taas liikkeellä.

Voisi luulla että on tänään urheillut enempikin. Kylhän toki maaporan ja sen kiinnikkeiden liikuttelu voimailusta käy, mutta ehkä vaan olis sellattis päivä että jäi hiihtämättä- ei olisi tosin ehtinytkään ainakaan koko kierrosta ennen kuin valot sammuu.

Joskushan on myös levättävä.


Urheilun päivä  1

On ihme jos Kaisa Mäkäräinen ei pärjää vuoden urheilija valinnoissa. Johtaa cuppia ja arvokisoista hopeaa ja laatuaan eka kulta. Voihan toki olla että jotain vieläkin ihmeellisempää tapahtuu.

Itse tyydyin hiihtämään 6,5 km ja risat. Eka kerta tämän vuoden puolella että selästä otti jossain viimeisten nousujen nurkilla. Nyt sit kun on muutama tunti lenkistä niin käsissä tuntuu sen verran että näpyttelykin sattuu vasuriin.

Tukkikouran letkut on ihan repaleina. Yhden kun vaihtoi niin vieresta alkoi seuraava tihkua. Jos niitä sit vaihtaisi huomenna.


Alihankintaosat  1

Pienillä osilla saadaan paljon pahaa aikaan. Niinkin yksinkertaiset kuin perävaunun valot: Jos on sellainen malli että on tiivis niin sit hajoaa kiinnikkeet ja lasi putoaa. Vähemmän tiiviit kerää kuraa sisäälleen ja heijastimilla ei tee mitään. Valosarjan pistoke- halvin kiinalainen muovitöpseli ja kun tulee pakkasta niin murusina.

Ilmeisesti uusiin autoihin tulee moninapaisempi pistoke tai ylipäätään kaikkiin ajoneuvoihin. Toivottavasti halvimmat ja paskimmat osat karsitaan jo maahantuonnissa.

Ehkä jostain löytyy uusi perävaunupistoke. Jos molemmat puoliskot olisi kunnolla suojattuja ja kullattuja niin ei olisi noin paljoa kosketushäiriöitä. Sama juttu valoissa ja polttimoiden kannoissa. Kyl on kamalaa kun muutaman vuoden vanhoissa vaunuissa polttimot on paikallaa ja ehjät, mutta ei valot pala kun kannat hapettuu ja huonot kosketuspinnat.

Eilen oli taas IHaan anatomiaa. Oli naapuruston hevosmies hakenut paalia hangesta ilman vastapainoa ja etuveto oli antautunut pamauksen saattamana.

No pikku Ford oli startannut ja kaapelit oli kiinni IH:ssa, mutta ei sit millään meinannut käynnistyä. Jo toisen starttauksen jälkeen kysyin: "onko mikään päällä" - ei kuulemma ollut

Puolen tunnin taistelu keskellä tuulista hankea eikä vieläkään savua siinä määrin että IH kävisi. Sit menin koneen taakse kun isäntä starttasi ja totesin: "Nostovarret liikahti kun starttasit, laske varsia alas niin lähtee käyntiin"

Oli siis jostain syystä mennyt pakkonosto päälle ja kone kävi paria sekuntia varsien laskun jälkeen puhtaasti ja saatiin kunnialla hinattua pellolta pihaan.

Tänään sit piti oikein urheilla. Ensin 4,4 km "kilpalatu" ja samaan hikeen 6,5 km pysähtymättä välillä edes juomaan- ei tosin ollut mitään juotavaakaan. Pari lavettireissua ja katkenneen kaapelin juotospuuhat. Töpseli jäi sunnuntaille.


Amatöörit  1

Mitenkään taas valittamatta- kolasin tosin jo sen 10 metriä ja vähän ylikin niin sikäli voin valittaakiin- Eli polanteen poisto mallia huono= pinta laskee ja karhenee no se on hyvä juttu, isommat montut häipyy ja sekin on hyvä juttu- Huono juttu vaan kun on amatööri asialla niin penkoista palautuu tielle koiran kokoisia kökköjäj jotka eivät ehdi sulaa ennen kuin ovat umpijäässä- No niiden kanssa voi vielä elää ja ne saa väistettyä vaan kun poistokoneesta puuttuu päätylevy tai kuski ei osaa kääntää levyä ajon aikana niin jokaisen risteyksen kohdalla on 15 cm kannas joka niin ikään pakkasella kovettuu.

On toki hyvä että joku tosiaan valittamisen sijasta kolasi koko tien melkein päästä päähän, mutta työtekniikassa olisi vielä parantamisen varaa. Tokihan se menee noin nopeasti, mutta jälki on hirveää.

Jos sulaminen jatkuu tällä tahdilla niin viikonloppuna ei ehdi levätä- no pari lavettiretkeä, rikkinäinen pissapoika ja perävaunun valokaapeli rikki ensihätään. Sit vielä joku pölvästi oli telonut kompressorin seisontajalan ja tukkikouran käännön letkun.