Tällä viikolla on uutisoitu rallikauden alkua. Samoin on uutisoitu uusia sääntöjä. Sekä YLE että MTV väittivät että imuilman kuristimen halkaisija on 0,33 mm- se että näin uutisoidaan kertoo siitä että Copy-Paste ei toimi teknisessä tekstissä.
http://www.mtv3.fi/urheilu/ralli/uutiset.shtml/2011/02/1270387/fiesta-on-pokkelompi-kuin-focus
Ihan varmasti ralliauto kulkee hiljaa tai sähköllä tai ei ollenkaan jos kaikki moottorin ilma pitäisi mennä nuppineulan mentävästä reijästä. Jopa mopon rikastimen läpässä reikä oli suurempi. Oikea halkaisija ei ole 3,3 mm= 0,33 cm vaan 33 mm. Kuristimen pituus voi olla 0,32 mm koska joskus kun kevarin kuristín seuraavaa omistajaa varten niin ei ollut kovin kummoinen pelti ja pudotti puolet tehoista.
No myös Nasa kunnostautui kertaalleen sotkemalla mailit ja metrit- näin ollen kallis luotain oli hengetön aika pian kantoraketista irtautumisen jälkeen.
Kyllä noita hassuja virheitä osuu myös omaan tekstiin, onneksi jostain löytyy myös oikea kirjoitusasu Itaiassa valmistetulle ihmejunalle eli Pendoliinolle. S220 olisi ollut ihan riittävä nimi ja sillä nimenllä taitaa olla aikatauluissa ja joku pikku logo kaverina.
Keli on taas kylmä- voi niitä onnettomia jotka joutuvat odottamaan myöhästeleviä junia ja niitä loputtoman pitkiltä tuntuvia matkoja. Eipä silti että olisi mitenkään houkuttelevaa repiä autoaan käymään tällä kelillä. Webasto tosin helpottaa ja säästää moottoria kummasti, mutta sit kun on lyhyt matka ja oikein kylmä keli niin sitä pohtii laittaako kylmänä käyntiin, kun akku on täysi- vai lämmittää ja ottaa se riski ettei lähde.
Kyllä nykyaikainen bensakone aika helpolla käyntiin lähtee ja dieselkin tiettyyn rajaan saakka. Dieselillä esilämmitys auttaa suhteessa enempi ja kun polttoaine ei enää mene suodattimesta läpi niin on lämmitettävä jollain tai oltava ajamatta. CR koneesta on nyt vasta yhden talven kokemus- ei ainakaan Sisudieselinä pärjää käynnistysherkkyydessä vanhoille ehjille rivipumppuvalmeteille. Osaltaan johtuu myös monimutkaisemmasta vaihdelaatikosta, hydrauliikasta + sähköistä. Ei edes mitään halua laittaa -17 asteesta käyntiin lämmittämättä- Varmaan lähtee jonnekin -29 asteesee asti kun jaksaa hehkuttaa ja akussa riittää vaan virtaa, mutta sitten kun polttoaineen suodatettavuus loppuu niin sit lämmitettävä vaikka kaasuliekillä jos ei muuta ole.
Nykykoneissa tarvisi olla sähköinenlämmitin moottorivedelle ja öljylle, vaihteisto/hydrauliikaöljyn imusiivilän tienoille ja ohjaamolle ihan vaan siksi kun moottori tuottaa heikosti hukkalämpöä. Tai sitten jos olisi Webasto tai vastaava niin oma nestekierto keskelle vaihdelaatikon pohjaan kiinni.
Eihän näitä kelejä tai arktisempia monena päivänä vuodessa ole, mutta työt tarvis silti tehdä. Eristetty talli toki auttaa, mutta kyllä täytyy ruveta miettimään mihin webasto mahtuisi kun aina ei ole tallia käytettävissä.