Contour

Vähän harrastuksia, paljon töitä ja nukkumisesta on turha runoilla. Blogi on alkanut sinkkuuntumisen jälkeen ja varmaan loppuu kunnollisen naisen iskiessä.

Kipinöitä  1

Näin pakkasella aikuisia lapsettaa. Kun aamulla tuli tuli työtilaus niin vähän ihmettelin että mitä hiton virkaa on viedä midikonetta kippauspaikalle kun kerran on korkea penkka ja etukauha kahdessa koneessa.

No ihan mieluusti lähdin, siirsin koneen ja kaivoin penkat lumen alta. Ylläri koitti sit siinä vaiheessa kun piti kipata eka kuorma. Noin 7 kuutiometriä jäi lavalle kiinni, viidestä teleskoopin putkesta 4 tuli ulos. sit loppui voima.

Kun kaivurilla vähän kevensi lastia niin kippi nousi kokonaan ylös, mutta maa oli kuin hiekkakakku muotissaan- jos olisi käynyt kuin entiselle kuorma-autoilijalle eli laatikko kyljelleen tasamaalla niin vielä olisi jäänyt 3 kuutiota kiinni lavaan ja 2 kuutiota vaikka olisi mennyt katolleen tai katon kautta ympäri. Näköjään seuraavaksi ruvettava suunnittelemaan maan kuivatusta tai lämpölavaa.


Laskiasta ylämäkeen  1

Virkavalta- mahtaako poliisi ymmärtää jos loivaa ylämäkeä ei pääse sutimatta ylös. Niin liukasta yhdessä paikassa että olisi voinut driftata vaikka mopoautolla- ne tosin taitaa kaikki olla etuvetoja. Alamäkeen pito oli parempi, tai sit vaan loivempi mäki- muteen olisi tullut penkkanoja ja runsaasti silputtua muovia.

Oikeastaan mopoautot olisi hyvä muuttaa kaikki nalivedoiksi ja nostaa vähän luokituspainoa- niillä voisi nuoriso jakaa postia silloinkin kun on kylmää tai kinoksia- voimaahan se toki vie ja kulutus vähän noussee, mutta käyttöarvo on nelivedolla ihan eri lukemissa, puhumattakaan ajokortittomista ikäihmisistä.


Napakelkkailua  1

On hienoa että tietokoneiden ja pelikonsoleidenkin aikakaudella löytyy ihmisiä jotka rakentavat omalle pihalleen talvitapahtuman. Jo toimivan napakelkan rakentaminen, jään puhdistaminen + ringin jäädyttäminen on vienyt useamman hyisen illan, puhumattakaan kaikkien naapuruston lasten kieputtamisesta hurjalla vauhdilla. Siihen vielä kun lisätää ruoka- ja juomahuolto niin hattua täytyy nostaa.

Auringon laskiessa sisälajit ottivat voiton ja nuotiot sammuivat kuten pitikin. Keilailu kotioloissa- ihan hauskaa, toisin Kinetic- ohjain täytyi ainakin kertaalleen laittaa uuteen setuppiin ja hyvä olisi jos TV:n edessä olisi enempi tilaa. Siinä voi näköjään heittää eka yrittämällä 204- en tosin minä vaan joku kaunis vaalea nainen viiden millintarkan perättäisen kaadon jälkeen. Kilpakumppani ei olisi viiden kaadon jälkeen mennyt kiereisessä loppusaatossaan osumaan ohjaimeen niin tulos olis saattanut olla vieläkin parempi.

Aloituksessa ennätys oli 134, sit 152, 154 ja sen jälkeen kun luonnonlahjakkuus (joka ei oikealla pallolla ollut kuulemmma osunut oikein mihinään) tulos 204 jäi voimaan- eikä sitä ihan heti rikota.

Paluumatka samasta suunnasta on joskus ollut mielenkiintoinen. Kertaalleen matkalta löytyi oikein hoikka ja nätti liftarityttö, mutta ei tällä kertaa. Kelikin oli sellainen että kumpaankaan suuntaan kukaan ei ohittanut, eikä tarvinnut yhtään tientukkoa ohittaa- Ilmeisesti kylmä keli pitää sunnuntaiautoilijat kotona. Lahdessa oli ilmesesti talvi yllättänyt ammattiauoilijan. Kuorma-auto oli keskikorokkeella ja käynyt ilmeisesti tolpassa kun ohjaamon kulmaa puuttui aika paljon- ihmetytti vaan että oliko kääntynyt risteyksestä väärälle puolen jakajaa, nukahtanut kaupungissa rattiin, tekniikka pettänyt vai saanut käytännössä suoralla tiellä takapyörät hallisemattomaan sivuluisuun- voisi onnistua myös jarrujen vikaantuessa. Parempi kumminkin pikku töytäisy tolppaan kuin jonkun pikkuauton, mopon tai mopoauton yli puhumattakaan jalankulkijoista.

Kylmähän eilen oli kun auton mittarista loppui asteiikko- lämpimien maiden malli ilmeisesti kun -30 ymmärtää ja siitä kylmempi laittaa näytön pimeäksi- ei silti jo bensakone kunnolla käy niin se on sit ihan sama onko -30 vai -40. Dieselissä -30 on kriittinen lukema talviaineella. - 40 vaatii jo eritystoimia, arktista ainetta, lämmitystä, suodattimen sulatusta ja vanhoihin koneisiin myös jäänestoa.

Onneksi on yksi kone sisällä kun näyttää jotain haituvaa taas tulevan taivaalta alas.



Saabismeja  1

Sitten Suzuki GT:n "neitsytmatkan" ei kukaan ole tullut juttelmaan parkkipaikalla, ei sitä ennen eikä sen jälkeen. No tänään se sitten tapahtui:
-Kuinkas tollasen kanssa pärjää kitkarenkailla
-No ainakin tähän saakka on mennyt kolaroimatta
-Kävin itse katsomassa noita silloin joskus 96 jälkeen
-Rekisteröity 2000, maahatuojalla oli 5 kpl jäljellä, sai valitan värin ja varustetason
-Onko kiva leikkia talvella?
-No ollut jo reilut 10 vuotta jokapäiväisessä käytössä, kesät talvet, toki perän saa heilumaan, mutta vähän kun on ollut uudesta saakka niin vähän enenmpi arvostaa toimintavarmuutta
-Itsellä Saab ((sanoi myös mallin, mut en viitsinyt korjata 430 N vääntöä-pelkkä N vääntää varsin huomosti, oikea yksikkö on Nm tai joku jenkkiyksikkö )) ja sutii kuivallakin talvireinkailla 90 nopeuteen saakka, vaikka vetääkin väärästä päästä.
-Yli 200 heppaa jos on niin hullua tehdä 2 vetoista autoa, varsinkaan etuvetoista.
-Pärjääkö talvikelissä?
-No ainakin tähän saakka, kertaakaan ei ole hinattu ja harvassa on ne paikat mihin ei ole päässyt, maasturit ja off-road on ihan eri juttu. Hiekkaa on takakontissa ja ketju, jos joutuu muita auttamaan (vähemmistömiehen ladakin kiihtyi hinauksessa paremmin kuin omalla moottorilla terveisiä vaan Lahden suunnalle)

Sit tarvikin aika pian lähteä ettei kaikki ostokset jäätynteet- jossain vaiheessa taisin myös sanoa että kyllä kymmenessä vuodessa vähän oppii ajamaankin. Ei sillä että Saabeissa olisi mitään vikaa- paljon hyviäkin juttuja. Ensimmäiset ahdetut perheautot, Black panel, pakkilukko, kumipuskurit, tilat, ergonomia ja turvallisuus. GM seikkailuissa säilytettävät saabismit oli luetteloitu-en sit tiedä kuinka hyvin seuraavat omistajat niitä noudattavat. Myös laadusta ja luotettavuudesta puhuttiin Saabin kanssa samassa lausessaa ennen kaikkia GM osia. GM ajan vehkeistä ja näistä ihan uusista ei ole kokemusta- mutta yleensä auto kuin auto toimii ainakin takuuajan helposti.

Viime viikolla oli itse asiassa kuume ostaa Saab turbokoneella, mutta jäi toistaiseksi ostamati. Kyl kai silläkin kerkiäsi talvikelissä ja miksei kesälläkin- Taitaa vaan olla parempi ostaa suosiolla joku neliveto jos seuraavinakin talvina on lunta runsaasti. Seisköön sit kesän. TM talvitestin voiton vei Volvo, mutta Toyotan Auris hybridi oli lämmityslaitteeltaan ylivoimainen. Auris oli sitäpaitsi kiva ajaa kaupungissa ihan perus 1.6 koneellakin. Uusi hybridi on 1.8 ja siihen sit sähköävoimaa lisäksi. Vielä kun pulttaisi turbon keulalle ja sähkömoottoreilla veto takapyöriin niin ostajia löytyisi nuoremmastakin polvesta

Ei sillä että Auris hybrdi olisi suunnattu ikäihmisille, mut Hondan sporttihypridille voisi oikeasti tehdä sellaisen kilpailijan joka kulkisi ja kiihtyisi tarvittaessa kuten sportin kuuluu. 1.8 litraisesta saisi vaparinakin liki 200 heppaa, mutta ahdettuja heppoja joku 180 + hybridivoima niin houkuttelisi jopa takatetoon tottuneita.

Akut toki kehittyy jatkuvalla syötöllä ja varmaan 10-20 vuotta kun menee niin auton pohjalevy pystytään valmistamaan suoraan turvallisesta ja tehokkaasta akusta ja ulkopellit aurinkosähköä tuottavista materiaaleista. Samoin toki myös ikkunat jollain hyötysuhteella. Siinä sitä olisi seuraava Nokia- sähköä tuottavat ikkunalasit, ovet ja luukut. Hyvässä lykyssä auto voisi pitkään parkissa oltuaan ja akkujen täysin varauduttua alkaa syöttämään sähköä valtakunnan verkkoon tai kotitaloon.


Parannuksia  1

Renalt ei sit halunnut Kimi Räikköstä, eikä Kovalainenkaan ollut menossa kirittämään Pietarin lahjaa autourheilulle. Hirmu tuuri Petrovilla nousta Kubican varjosta rallionnettomuuden ansiosta.

Bahrainissa mellakoidaan, mutta eiköhän kisa voida siirtää jonnekin rauhallisempaan osoitteeseen- Ahvenisto voi olla sillon vielä jäässä, sama on mahdollista myös missä tahansa muualla Euroopassa tällä menolla.

Mut kyl siti lämmitti mieltä katsoa tuloslistaa- ei ollut Lotuskaan enää puolta kierrosta jäljessä- jäljessä, mutta ero puolittunut viime kautta edeltäviin testeihin ja jos kärkiaikoihin vertaa niin parannus on suhteellisesti vieläkin suurempi.

Parantaa voi myös niinkin simppeliä konetta kuin hydraulihalkaisija. Pieni parannus eli terän korkeussäätö + uudet jalat koneen alle. Pieniä juttuja ja vielä kokeilematta, mutta työsuoritus voi parantua puolella. Samalla periaatteella, mutta suuremmalla määrällä liikkuvia osia toimii myös lannanpoistokone, joskin automaattsesti. Sitäkin pystyisi huimasti parantamaan jos paluuvirtausta ohjattaisiin niille sylintereille joissa paine on pieni kuten paluuliikkeellä aina. Kolmen sylinterin järjestelmässä ihan toteutettavissa, mutta vaatisi logiikan ohjaamaan venttileitä+ tietty ne venttiilit ja ohjelman logiikalle.

Metsäkoneeseen rakennetussa järjestelmässä oli lisäksi paineakkuja ja kuormausnosturikäytössä aivan huima parannus hyötysuhteessa. Ei yllättänyt, koska vastaavaa idea pohdittiin älykäs koneenohjaus- projektissa ja pelkästään kahdella sylinterillä toteutetulla vaakaliikkeellä eron huomasi korvakuulolla- tämä siis kokeiltiin käytännössä Paralcon venttiilin kanssa.

TM esitteli hauskan vajalöydön. Moottoripyörä, mutta aikaansa edellä monessa asiassa. Se että, takapyörän napa/akseli toimi nokka-akselina, kampiakselina ja pyörä vieläpä liikkui, oli hieno suoritus ajalla ennen CNC koneita. Ei mitään vaihteita- nykyään on automaatteja ja kaksoiskytkintä, variaattoria ja hydraulinenkin portaaton.

Vanhan moottoripyörän painopiste oli todella alhaalla, eikä mitään turhia prameiluja. Polttoainesäiliö lokasuojan sisällä ja öljysäiliöt runkoputkien sisällä. Jos siihen aikaan olisi ollut kärjetön sytytys tai edes sytytystulppa olemassa tuolla mallilla ajettaisiin varmaan vieläkin speedwaytä. Jos sen aikakauden tekniikka mahdollisti kuuden kympin huippunopeuden ja 40 helposti niin vähän viritystä ja olisi ollut kova peli.


Tuhoja  1

Nyt on nähty lähes tasaisella maalla kyljelleen kellautettu kuorma-auto, nostettu rinteestä traktori pyörilleen ja myöhemmin ongittu sama vielä järvestäkin. Mutta tämä päivä alkoi varsinaisella pohjanoteerauksella. Ei näköjään riitä että tallissa on 4 metriä leveä oviaukko, eikä auttanut että peruutin koneen sisälle. Seuraava kuski sai kyllä 2,52 m leveän koneen käyntiin ja ulos, mutta millä tuhoilla

Oven lukitussalpa solmussa, yksi ovipelti puoliksi irti pistehitsauksista ja kaikki salvan korvakkeet vinossa. Jos olisi ajanut sisään etuperin niin olisi varmaan pudottanut jomman kumman liukuoven kiskoiltaan tai molemmat ja viela ainakin toisien ovenkarmin. Olenkin ihmetellyt välillä miksi sen kuskin tarvii liikuttaa 3 ovea tuulistoppareista kun minä pystyn ajamaan koneen ulos niin että kaikki tai korkeintaan yksi ovi on irti stopparista. Ajotaito ilmeisesti löytyy vasta siinä vaiheessa kun pääsee pihasta pois.

Koko päivä tuhoja korjatessa. Ovi suunnilleen kunnossa ja meni lopulta kiinni, mutta salpa banaanilla, ei enää solmussa.


Moottoritie on kylmä  1

On toki niin että yksityisten kansalaisten ei sovi ruveta poliiseiksi, mutta mikä on että tälläkin kelillä joku järjen riemuvoitto avaa ikkunan ja heittää rekkaveturin ikkunasta roskat pitkin moottoritietä. Täytyisi oikeastaan poistaa autoista mahdollisuus ajaa ikkunat auki ja jos ei olisi ollut menoa niin olisin kyllä soittanut auton omistajalle ja kysynyt kuka ajoi ja miksi paiskoi roskiaan mun keulaani.

Ilmeisesti kuskiparka ei ollut saanut pitää taukoaan pirkanhovissa tai edellisellä huoltoasemalla vaan söi eväitään vauhdissa. Syököön kukin autossaan mitä lystää, mutta ei saa paiskoa niitä roskia pitkin tietä ja luontoa. Kesällä tuon kokoluokan roskat saattaa hyvinkin kaataa jonkun moottoripyöräilijän ja se ei sit ole kaunista jälkeä.

Tölkkien myötä tyhjät lasipullot teiden varsilla ovat hieman vähentyneet siitä mikä oli tilanne esimerkiksi 2001, mutta tuntuu olevan mahdotonta ajaa edes lumisateen jälkeen kymmentä kilometriä ilman että tiellä tai hangessa töröttäisi pullo tai tölkki. Ilmeisesti kaappi/nuorisojuoppojen tapoihin kuuluu sekä tyhjien että täysinäisten pullojen piilottelu.

0,25, 0,33 ja 0,5 litran pullot ja tölkit on ihan turhia- samalla vaivalla olutkin 1,5 litran muovipulloihin, koska tyypillinen kaupasta lähtevä kalja-annos on 6 töllkiä tai enempi= noin 2 litraa, jos rakko kestää juoda koko 1,5 litraa kerralla niin varmasti viimeistään toinen pullo tuottaa pidätysvaikeuksia tai sit kunto on jo sellainen että toinen 1,5 l pullo jää juomati- tai siitä voi tarjota muille janoisille ja kierrekorkki pienentää hävikkiä esimerkiksi silloin kun pullo sattuu kaatumaan tai putomaan.

Moottoritie oli kylmä- auto ei. Ei mitään vaikeuksia laittaa käyntiin vaikka päällä oli jääkerros, eikä lämpötolppaa mailla halmeilla. Webasto on pätevä peli kun akussa vaan on potkua.

Lounas oli loistava- sekä ruoka että seura. Taisi olla eka kerta kun söimme myös jälkiruokaa, teetä ei lasketa.


Myöhästelevät junat ja 0,32 mm  1

Junat kulkee taas- joskin puolesta tunnista puoleentoista tuntiin myöhässä, mutta sehän ei ole ihme kun on kyseessä VR ja talvi.

Poikkesin tänään autosähköliikkeessä- kahdesti. Maasturissa 21 vuotta palvellut laturi alkoi olla loppu- hiilet ainakin joten uutta hakemaan. Oma auto lähti ongelmitta käyntiin, mutta kyllä vaihdekeppiin tarttuessa ymmärsi millaista puuroa vaihdekeppi -30 asteessa hämmentää.

Laturi löytyi pitkän etsinnän jälkeen- ei ihan just oikea, mutta sen verra samanlainen että vain pari nippusidettä tarvi purkaa ja laittaa uudestaan. Tuon mallin alkuperäisessä laturissa on pieni kondensaattori. Uuteen se piti ottaa vanhasta.

Tuumasta toimeen, pikku mutteri auki ja sama hoito uudelle laturille- sit selvisi että pääjohdon eristin on murusina- soitto kauppaa, laturi kyytiin ja liikkeeseen. Varaosaa ei ollut joten aukoivat vastaavan uuden laturin paketin- no osa oli, mutta ihan samanlaisina murusina sekin- ilmeisesti useammassa sama valmistusvirhe.

Ironisesti laturin laatikossa oli ohje jossa kerrottiin tyypillisimmät syyt laturin hajoamiseen- suurin syy huono/huonot akut- no ne oli vaihdettu syksyllä uusiin. Kakkosena huono liitos/huonot liitoskset. Kun eristin on jo tehtaalta noin paskassa kunnossa ja siinä mutteri päällä johon sit mennään kondensaattorilla pääjohdolla ja toisella mutterilla niin kyllä pikku tärinän ja lämmönvaihtelun jälkeen alkaa syntyä kosketushäikkiä kun eristin murtuu

Siitten rystysiä raastavaan paikalleen asennukseen. Asennusmitat oli samat kuin vanhassa vaan ei mennyt paikalleen edes viilaamalla. Sit kun ei suosiolla mennyt niin mittasin korvakkeiden välin moottorin vieressä- oli tuon MTV3:n ja YLE:n 0,32 mm liian pieni väli

Toisessa korvakkeessa on kierre, joten sille ei voinut tehdä mitään. Toisessa taas läpireikä ja näytti että myös teräsholkki. Ei liikkunut vasaralla, ei tilaa lyödä, ei vääntöraudallakaan. Vaan onneksi eräs teknikko oli sorvannut valmiiksi noin 15 mm paksun pätkän rautraa ja siihen reikä keskelle. Se osa, 2 pulttia ja 2 mutteria syntyi työkalu. Pultin päästä kun piti kiinni ja väänsi mutterista niin toinen pultti nojasi korvakkeen kierrepäähän ja teräsholkki liikahti puolisen milliä.

Sit menikin laturi helposti paikalleen ja odottaa koeajoa. Valitettavasti jäi toisen ajoneuvon taakse pussiin ja koeajoreissu peruuntui. Huomenna sit jos sää sallii.


WRC ja teksti-TV  1

Tällä viikolla on uutisoitu rallikauden alkua. Samoin on uutisoitu uusia sääntöjä. Sekä YLE että MTV väittivät että imuilman kuristimen halkaisija on 0,33 mm- se että näin uutisoidaan kertoo siitä että Copy-Paste ei toimi teknisessä tekstissä.

http://www.mtv3.fi/urheilu/ralli/uutiset.shtml/2011/02/1270387/fiesta-on-pokkelompi-kuin-focus

Ihan varmasti ralliauto kulkee hiljaa tai sähköllä tai ei ollenkaan jos kaikki moottorin ilma pitäisi mennä nuppineulan mentävästä reijästä. Jopa mopon rikastimen läpässä reikä oli suurempi. Oikea halkaisija ei ole 3,3 mm= 0,33 cm vaan 33 mm. Kuristimen pituus voi olla 0,32 mm koska joskus kun kevarin kuristín seuraavaa omistajaa varten niin ei ollut kovin kummoinen pelti ja pudotti puolet tehoista.

No myös Nasa kunnostautui kertaalleen sotkemalla mailit ja metrit- näin ollen kallis luotain oli hengetön aika pian kantoraketista irtautumisen jälkeen.

Kyllä noita hassuja virheitä osuu myös omaan tekstiin, onneksi jostain löytyy myös oikea kirjoitusasu Itaiassa valmistetulle ihmejunalle eli Pendoliinolle. S220 olisi ollut ihan riittävä nimi ja sillä nimenllä taitaa olla aikatauluissa ja joku pikku logo kaverina.

Keli on taas kylmä- voi niitä onnettomia jotka joutuvat odottamaan myöhästeleviä junia ja niitä loputtoman pitkiltä tuntuvia matkoja. Eipä silti että olisi mitenkään houkuttelevaa repiä autoaan käymään tällä kelillä. Webasto tosin helpottaa ja säästää moottoria kummasti, mutta sit kun on lyhyt matka ja oikein kylmä keli niin sitä pohtii laittaako kylmänä käyntiin, kun akku on täysi- vai lämmittää ja ottaa se riski ettei lähde.

Kyllä nykyaikainen bensakone aika helpolla käyntiin lähtee ja dieselkin tiettyyn rajaan saakka. Dieselillä esilämmitys auttaa suhteessa enempi ja kun polttoaine ei enää mene suodattimesta läpi niin on lämmitettävä jollain tai oltava ajamatta. CR koneesta on nyt vasta yhden talven kokemus- ei ainakaan Sisudieselinä pärjää käynnistysherkkyydessä vanhoille ehjille rivipumppuvalmeteille. Osaltaan johtuu myös monimutkaisemmasta vaihdelaatikosta, hydrauliikasta + sähköistä. Ei edes mitään halua laittaa -17 asteesta käyntiin lämmittämättä- Varmaan lähtee jonnekin -29 asteesee asti kun jaksaa hehkuttaa ja akussa riittää vaan virtaa, mutta sitten kun polttoaineen suodatettavuus loppuu niin sit lämmitettävä vaikka kaasuliekillä jos ei muuta ole.

Nykykoneissa tarvisi olla sähköinenlämmitin moottorivedelle ja öljylle, vaihteisto/hydrauliikaöljyn imusiivilän tienoille ja ohjaamolle ihan vaan siksi kun moottori tuottaa heikosti hukkalämpöä. Tai sitten jos olisi Webasto tai vastaava niin oma nestekierto keskelle vaihdelaatikon pohjaan kiinni.

Eihän näitä kelejä tai arktisempia monena päivänä vuodessa ole, mutta työt tarvis silti tehdä. Eristetty talli toki auttaa, mutta kyllä täytyy ruveta miettimään mihin webasto mahtuisi kun aina ei ole tallia käytettävissä.