Contour

Vähän harrastuksia, paljon töitä ja nukkumisesta on turha runoilla. Blogi on alkanut sinkkuuntumisen jälkeen ja varmaan loppuu kunnollisen naisen iskiessä.

Aurinkoa  1

Ranta on valmis. Jäävuorten keskellä 80 tonnia uimarantahiekkaa odottamassa että jää sulaa alta. Kelikin lämpeni sen verran että kuormia ei tarvinnut kaivaa lavalta alas.

Lisäksi vihdoin oma kunto ja ajankäyttö mahdollisti sen että ehti hiihtämään ihmisten aikoihin. Harvinaista että parkkiksella oli ainakin 10 autoa ja sekä edelle että perään lähti hiihtäjiä- yhden ohitin, mutta 6,5 km lenkillä kukaan ei mennyt ohi. Luisto oli tosi kehno, varsinkin perinteisen ladulla, mutta hurja vaihtelu lenkin eri kohtien luistossa. Kehnosta luistosta ja pitkästä paussista huolimatta vain 40 minuuttia kierros, mutta puolimatkassa kyl tuntui että menee ainakin tunti kierroksella.

Taas pois lähtiessä ihmettelin että Onko tosiaan niin että AUDI on niin huonosti varusteltu ettei siinä ole vakiona edes vilkkuja. Uusi iso auto ja kokeneen näköinen kuljettaja + kaunis matkustaja vaan ei sit minkäänlaista vilkutusta sen jälkeen kun avasivat kaukosäätimellä farkkunsa ovet.

Toisaalta samaa sanoi yksi asiakas vaunusta jota vedin. Vaikka lamput kaivoi esiin ja polttimot oli kaikki ehjiä niin vilkut ei toimineet. No tänään sit selvisi lounaan tienoilla että koko kaapeli on kahdessa osassa. Taas korjattavaa. No sitä on tuossakin vaunussa harjoiteltu ja niin hyvät oli juotokset että kaikki 7 ehjiä ja kutistesukan sisällä, ja sentin päästä juotoksesta poikki.

Halpamerkin vaunussa kaapelit ja letkut kulkee aisan sisällä- siitä on selkeä etu silloin kun veturissa on ketjut päällä. Voi olla että täytyy kokeilla moista muutosta.


Merkkejä  1

Tänään oli pohdintaa siitä onko tielle kylvetty suolaa- no ei ainakaan täällä tänään. Aurinko kun paistaa niin se alkaa jo ottaa kiinni tummaan pintaa ja likaiseen lumeen. Näin ollen vaikka keli on pikkuisen pakkasella niin tummalla tiellä virtaa vesi ja kura roiskuu lätäköistä.

Jututin eläkkeellä olevaa tiemestaria ja tuntuu että 50000 asukkaan kaupungissa on ehkä 10 ihmistä jotka ymmärtävät tienhoidon kokonaisuuden.

Kaupunkilaisen logiikka menee näin: jos tiellä on lunta valitetaan siitä että tiellä on lunta, jos on hikoiotettu valitetaan pölystä, jos on polannetta valitetaan siitä ja jos polannetta poistetaan niin siitäkin täytyy valittaa.

Myös maaseudulla menee samaan malliin kaupungin keskellä- joko aurataan liikaa tai liian vähän, eikä koskaan just sillä oikealla hetkellä. Se olisikin niin helppoa jos jokaista valitusta kohti jokainen valittava ihminen työntäisi lumikolaansa 10 metriä omalta portiltaan eteenpäin tai kerrostaloissa 10 metriä edellisen kolaajan jälkeä pidemmälle.

Ainoa vaan että ei ole työkaluja- jos on ne pian varastetaan tai sitten ei osata käyttää ja vaikka osaisi niin lumisena talvena lumi ei mahdu mihinkään. Sit kun jää kasoja ja sulaminen pääsee vauhtiin niin taas alkaa valitus.

Noin kuukausi sitten pysähdyin ihailemaan noin 75 v miehen kolaamaa pihaa. Se oli aurauslenkin viimeinen tie ja mies kolasi jo naapurin puoltakin.

No viime pyryn jäljiltä lenkin viimeinen tie oli toinen ja siellä noin 82 v pappa oli rakentanut itse lumenpudottimen ja kun oli niin mielenkiintoisen näköinen laite ja kaikki tiet auki niin pysähdyin kokeilemaan. Oli jo pudottanut kymmeniä kuutioita, mutta autokatoksen lippa oli vielä vaarallinen, joten pudotin sen tyhjäksi ja linkosin lumet pois oviaukosta.

No jos on paljon lunta niin on myös jäätä merellä. Luusisi että Saimaallakin norpilla on suojaa lisääntyä- en sit tiedä onko jäätä tai lunta peräti liikaa.

Tämä ei ole valitus: Talvitienhoidossa koneita ja tekniikkaa on tarpeeksi, mutta ei kommunikaatiota- pahimmillaan se tarkoittaa seuraavaa:

Urakoitsija A ajaa kevyen liikenteen väylän auki oikealla hetkellä, eli lumisateen lakattua tai ennen aamuliikennettä + ehkä kylvää hiekkaa.

Urakoitsija B auraa viereisen tien hieman myöhemmin,Urakoitsija A:n alueelle lentää lunta ja A uudestaan auraus + hiekkaa tai väylä jää osittain umpeen

Urakoitsija C ajaa tiekarhulla B:n alueen ja B auraa uudelleen, A joutuu auraamaan taas ja kylvämään hiekkaa

Jos tieto kulkisi ja koneet synkronissa niin järjestys olisi B, C, B, A tai C,B,A ja hiekoitus- vaan niin ei mennyt koskaan, eikä näytä menevän seuraavillakaan saman alueen hoitajilla.

Pikkuteiden polaneteiden poistosta tulee tänä keväänä aika urakka ja siihen hommaan ei oikein ole tiekarhua parempaa työkalua ja ne on kalliita koneita. Kallis on uusi kotimainen traktorikaivurikin lumikoneeksi, mut näkyy niitäkin joillain ajossa olevan- tehoa ja voimaa, mutta millä taksalla? Ja sit noi lumenkaatopaikat- pitkäpuomikoneita ja isoja kaivureita, pyöräkuormaajia- pääosin lunta siirrellään kaatopaikoille siksi kun kaupunkisuunnittelussa on unohtunut että on 4 vuodenaikaa.


Matti  1

Ei pitänyt katsoa eikä kuunnella hiihtoja kun sieltä ei menestystä tule- no paistaa se päivä joskus risukasaankin ja näköjään myös kylmäaallon varjosta lauhtuneeseen kotimaahankin.

Mutta mäkimiehille hatunnosto- ei mitään selittelyitä ja jossitteluita. Jos muut on tällä hetkellä parempia niin minkäs teet. Toivotaan että ADT hoitaa hommansa muuallakin kuin Lahdessa.


98E5  1

Muutama tankkaus uutta bensaa takana. Kyllä se uusikin bensa sen verran tehoa antaa että renkaanleveyden verran saa nopeutta kilometreinä tunnissa mittariin. Jossain tapauksessa jopa paikallaan kun on vielä suht liukasta paikka paikoin.

Piti käydä elokuvissa, mut jäi sit menemättä. Sen sijaan sain suklaakakkua ja aivan loistavaa kaakaota kauniilta naiselta ja sain vihdoin korjattu rikkomani esineen. Pelottavaa kuinka nainen voi ajatella jostakin asiasta täsmälleen samoin ja vieläpä toimiakin ihan samoin.

En uskalla kehua suklaakakkua kun en todellakaan ole suuri suklaan ystävä. Toivottavasti pavuista paljastuneet siemenet itävät ja kasvavat kauniiski pensaiksi. Satoisuudella ei niin väliä kun minä en kahvia juo.


Jos kaikki suomen järvet  1

Viinaksi muuttuisi niin ei tarvisi ruopata talvella ja jos tarvisi niin ei ainakaan pikkupakkasella olis ongelmaa saada vanhaa järvenpohjaa lavalta alas.

Järvien rehevöitymisestä on puhuttu paljon ja syytetään mökkiläisiä, soiden ojituksia, teollisuutta ja puhdistamattomia jätevesiä. Kaisloissa on valtava määrä energiaa ja kailikon juuristossa valtava määrä kasvuvoimaa. Jos edes 10 % vuotuisesta kaislankasvusta saisi talteen niin se olisi valtava kasa. En sit tiedä pystyisikö nykyiset etanolilaitokset käyttämään kaislatkin raaka-aineinaan ja jos niin millä hyötysuhteella.

Kovan onnen auto. Joku viikko takaperin Mondeokuski peruutti keulaan- eilen sit auton omistaja lyhensi keulaa toiselta puolelta huomiovalon verran. Viereiseen Saab 9000 autoon pyrkinyt nuori nainen sukelsi ratin taakse pidätellen hymyään. Lisäisin vielä että kaunis, mutta sillä taisi olla oma mies ja joku toinen nainen kyydissä. Kun olisi peruuttanut samaan penkkaan niin ei olisi hajonnut mitään- ainakin päätellen siitä kuinka paljon takapuskurin ja vetokoukun päällä on yhä edelleen lunta.


Motorestin paluu  1

Tässä maassa on hotelleja, motelleja ja lomakyliä rakennettu mitä eriskummallisimpiin paikkoihin. Tuuri kesellä ei mitään on hyvä esimerkki menestyksestä.

No sitten iät ja ajat samassa paikassa ollut kylmä huoltoasema täytyy purkaa ja lopettaa, koska se on kuulemma turvallisuusuhka viereen rakennettavalle uudelle poliisitalolle... Ei varmaan taas missään vaiheessa kun sitä rakennusta alettiin kartalle laittamaan tullut mieleenkään käydä paikan päällä katsomassa mitä alueella jo on. Enempi olen huolissani siitä että vieressä on Poltinahon hullunmylly eli jonkinasteinen "kieroliittymä" Kiertoliittymä/ liikenneympyrä jossa edelleenkään 30% paikallisistakaan ei osaa ajaa oikein tai käyttäää vilkkua. Siitä sit läpi hälytysvilkut päällä kun on tilanne päällä...

Aivan yhtä hyvä paikka poliisitalolle olisi ollut koiramäellä tai hölmölässä tai verkatehtaalla tai tällä menolla Patrian suurissa halleissa. Moottoritien päällä tai seisakkeella- Saksassa on ainakin mukavia pikku seisakkeita ihan vaan sitä varten että sinne mahtuu pieni kopillinen poliiseja ja muutaman rekan verran parkkitilaa. *Jos poliisitalo olisi päätetty tehdä moottoritien katteelle niin varmaan siinä vaiheess kun perustukset, liikennejärjestelyt ym olisi kunnossa ja eka kerros puolivälissä joku tajuaisi että alla kulkeva moottoritie muodostaa turvallisuusuhan ja sit tällä logiikalla olisi siirretty moottoritie Harvialantien linjalle ja siitä Aulangontietä Parolaan.

Jos Poliisitalo tosiaa on niin heikkoa tekoa ettei kestä kylmän huoltoaseman maanalaisten säiliöiden räjähdystä / tulipaloa / polttoainerekan räjähdystä niin eikö sit samalla vaivalla olisi voinut tehdä poliisitalon paikalle uuden Salibandyhallin ja poliisin palvelut jäähallin viereen. Näin olisi ainakin vieraspaikkakuntalaisia ja omiakin häirikköfaneja lyhyt matka kuljettaa putkaan rauhoittumaan ja koiramäeltä pääsisi talvella pulkalla poliisitalolle jos auto on jäässä.

Onneksi sentään Motorest palasi. Ei sillä että ihan pärjäisi ABC:lle tai Forströmmille ruuillaan, mutta kyllä nälkä lähti ja silti teki mieli lisää.


Ylivoimainen este  1

Liikenteessä sattuu ja tapahtuu- joskus joutuu jopa ihan pysähtymään. Joillakin riittää urheilumieltä, mutta onneksi suurin osa ihmisistä ymmärtää että kun sotilaspoliisi nostaa nostaa pienen liikenteenohjausmerkkinsä pystyyn niin silloin on syytä pysähtyä-
Vaan aina niitä hulluja on jotka vielä senkin jälkeen yrittävät tunkea eteenpäin mukamas kiireisenä- niin ja joku keksi parkkeerata Nissan Noten penkalle niin että jäi kiinni.

Täytyy ymmärtää että panssarivaunu on ylivoimainen jopa tukkirekkaa vastaan, siltikin vaikkei olisi edes ammuksia mukana tai pelkkiä savuja ja valoja. Jos ei tajua antaa tilaa ja jää alle niin minä en ainakaan halua olla irrottamassa ihmisjauhelihaa minkään rullalaudan paksuisen henkilöauton sisältä. Puhumattakaan siitä että panssarivaunuja on kolme ja liukas tie alla. Kyl ainakin mun jokainen työnantaja ja kaveri on ymmärtänyt jos on pari kertaa joutunut hetken odottamaan panssarivaunujen väistymistä.


Vienti vs tuonti  1

Tervetuloa hölmölään- Ensin tehdään juomia. Sit kun maku ja laatu on kohdallaan ne rahdataan ulkomaille rekoilla ja kannetaan sieltä pienissä erissä takaisin. Lukema taisi olla 65 miljoonaa litraa omatuontia viime vuonna.

Tällä menolla kohta Virosta ruvetaan rahtaamaan myös oikeaa bensaa. Ei sillä että se olisi halpaa vaan siksi kun siinä ei ole etanolia seassa. Toisessa kädessä bensakannu ja toisessa mäyräkoira- ainoa vaan että bensasta saattaa joutua tulliin.

Raakaöljyn hinta taas pomsahti tänään. Sen huomaa viimeistään silloin kun seuraavan kerran tankkaa. Kun hinta nousee niin se nousee nopeasti vaan annas olla kun laskee niin kyllä löytyy syitä pitää hinta korkealla.

Varmaan 95 E 10 kelpaa myös vientiin ja sopii uusiin autoihin ym laitteisiin, mutta harmi vaan kun maassa on maanosan vanhimpiin kuuluva autokanta -ellei vanhin tällä hetkellä. Näin ollen ruvettava harkitsemaan sellaista autoa joka huolii E 85 viinaa tai Dieseliä. Diesel auto, mutta näillä -34 yö keleillä tarvis olla bensalla toimiva Webasto


Onko muna kanaa viisaampi  1

Runsaan lavahiekkakakkutouhun alkaessa ja itse asiassa jo ennen sitä ehdotin että maat ensin jäälle kuivamaan ja sit jäisinä kuivina kyytiin- no sit alkoi ajokin sujua kahden koneen osalta.

Vahvistuksia oli tilattu ja puolen päivän nurkilla työmaalle ilmestyi viritetty vihreä peto- oli ilmeisesti ruuvattu niin paljon ettei pelkällä lastun vaihdolla enää pärjännyt. Ahdin oli isonnettu ja kampiakseliteho tuplattu. Peto ei kuitenkaan päässyt näyttämään kynsiään kun komean kärryn lavanvaihto ei onnistunut- ensimmäinen lava ei sopinut ja se mikä sopi muuten ei ollut hydrauliikan osalta yhteensopiva.

Olisi toki ollut tehtävissä jos olisi ollut osia + työkalut ja lämpöä vaan kun ei niin ei- en tosin tiedä olisiko edes taipunut työmaan portista sisään kärryineen, mutta huomenna selviää jos löytää jostain toimivan lavakombinaation.

Hiekkaa tarvii ainakin kylvää- muuten menee heti ensimmäisestä jyrkästä mutkasta metsään.


Kankeutta  1

Päivän avaus ei taaskaan ollut kovin kaunista kuultavaa, mutta kelistä huolimatta koneet kävi moitteettomasti.

Normaalisti hiekkakakkuja tehdään kesällä ja pikkulasten hiekkalaatikolla. Talviversiossa vedestä nostetaan hiekkapitoista maata lavalle ja lava toimii hiekka kakun muottina kaatoon saakka

Kaatoa ei tänään onneksi tapahtunut, mutta lähellä se oli. Kippauspaikka kun on varsin jyrkkä ja petollinen. Telivaunulla optimikippaus lähtee nousemaan sillä kohtaa kun telin takimmaiset alkaa painua ja etummaiset on täysin kovalla. Niin kävi että meni noin puolisen metriä pitkäksi , mutta ei sivuttaiskallistumaa niin kippi vaan ylös.

neläjännen putken puolivälissä kuorma muutti aisapainon nosteeksi ja sit mentiin- veturin takapyöritä loppui pito ja kärry liikautti koko yhdistelmää pari metriä alamäkeen. Ei mitään toivoa ajaa kuorman kanssa ylös kun takapyörillä ei ollut painoa, joten kippiä vaan ylöspäin. Vielä siinä vaiheessa kun kipin nostovara loppui oli 90 % kuormasta lavalla. Käsijarru päälle ja ihmettelemään. Ihmettelypaikalle kun ehdin niin lava tyhjeni isona hiekkakakkuna- ei ihan takalaitaa myäden, mutta ehkä puoli metriä kakkua jäi lavalle.

Ystävällinen naapurikoneen kuski oli varustautunut ketjulla, joten ketju keulaan ja veto päälle molemmilla koneilla- 10 mm ketju meni poikki että napsahti. Sit totesin että oma apu paras apu siinä tilantessa ja jäin yksin kahden koneen kanssa. Lava ei laskeutunun itsestään, joten venttiili uivaksi ja kaivurilla lava takaisin lepäämään rungon päälle.

Sit vähän tavaraa lavalta pois, vaikkei siellä enää ollut kuin rippeitä. Ensimmäinen idea oli ketju- mutta kun oli sen verran lyhyt ketju niin vahdoin työmenetelmää. Veturiin hitain ryömintä päälle ja kaivurilla auttamaan lavan takaa. Kummassakaan ei voima riittänt yksinään, mutta 2 konetta ja 1 kuski niin parissa minuutissa kärrykin oli turvallisesti tasamaalla.

Kankeaa oli työnteko