Contour

Vähän harrastuksia, paljon töitä ja nukkumisesta on turha runoilla. Blogi on alkanut sinkkuuntumisen jälkeen ja varmaan loppuu kunnollisen naisen iskiessä.

TN 210  1

Kun ohjelmassa on ollut tien avaamista umpihankeen ja umpihangesta on paljastunut kaikenlaista, kiveä, kantoa ja niin edelleen. paljastumisesta on seurannut kova ääni, koneen pysähtyminen ja joskus sankka savu.

Onneksi firmassa edes yksi kuski rasvaa lumilingonkin säännöllisesti, muuten olisi jäänyt huomaamatta että lingon kierukkaa ja akselia kannatteleva laakeripukki oli kahdesta kohtaa murtunut. Ties mitä olisi hajonnut jos loputkin 2 korvaketta olisi täydessä vauhdissa napsahtanut. Todennäköisesti suuremmat vauriot kuin nyt, eli uusi laakeri ja sen vaihtotyö.

Samalla kun kone oli sisällä ja sulana tuli kaikki muutkin paikat rasvattua, valitettavasti myös uudet haalarit ja osa penkistä. Lisäksi lingon maata/lunta/jäätä laahaavat kulutuslevyt tarvi kääntää.

Kyllä täytyy kohta lähteä helsinkiin lumivarkaisiin kun täällä ei pääse edes hiihtämään. Toisaalta hyvä kun ehtii tollaiset pikkuongelmat korjata arkena ja ihan ihmisten aikoihin.

Toivottavasti ilmastonmuutokseen on alettu uskoa myös Saksassa ja Englannissa. Aika säälittävillä koneilla puskivat lunta lentokentältä. Ehkä kohta tehdään katettu lentokenttä niin ei tarvi lumitöitä tehdä. Se tietysti tarkoittaisi vähän pienempiä lentokoneita, mutta esim. Norjassa johonkin vuorenseinämään vaan iso luola. Ei yhtään sen hullumpi idea kuin kattaa moottoritietä pohjattomalla suolla.

Nyt kun on Norton päällä niin kaikki toimii tuskallisen hitaasti.


Aika tarttua sahaan  1

Aulangontie- tuo piskuinen asfalttipätkä lukuisinen mutkineen ja nopeusrajoituksineen. On ollut hiekkatie, on linjattu uudelleen muutamin paikoin, siitäkin huolimatta että vanha linja olisi ollut järkevämpi.

Oli hetken aikaa oikein hyvä kun oli uusi kestopäällyste ja riittävän korkeat nopeusrajoitukset. Sitten tuli kevyen liikenteen väylä päästä päähän. Samalla sit pilattiin hyvä tie korokkeilla, joilla ei ole muuta virkaa kuin talvikunnossapidon hankaloittaminen, näkyvyyden huonontaminen ja rikkakasvien kasvualusta.

Suojakorokkeita keskellä ei mitään- peltoaukealta tuulee, lumi törmää korokkeeseen ja pian sitä onkin metrin töyräs kahdessakin vakiopaikassa. Autolla ajaessa täytyy joko rikkoa puskuri, rikkoa lakia tai kiertää jotain muuta reittiä. Kahden kinostavan korokkeen välissä asuville kiertäminen onkin haastava juttu. Voihan sitä toki odottaa tienhoitoautoa ja jos oikein nopsaan hoitaa asiansa niin pääsee laillista reittiä kotiin.

Korokkeet ja muutamat liikennemerkit vielä menisi, mutta miksi niiden korokkeiden pitää olla korkeita, teräväreunaisia ja istutettu täyteen näkyvyyttä peittäviä puskia? Eikö riitä että Hämeenlinna kasvattaa Aulangon kohdalla puista tunnelia tien päälle. Välillä niitä oksia putoilee autojen päälle. Muutaman kilometrin päässä Aulangolta oli jotkut sukujuhlat- siitä on reilut 10 vuotta. Suuresta pihapuusta lohkesi oksa ja laskeutui pehmeästi alle parkkeeratun auton katolle. Oksalla oli halkaisijaa n 30 senttiä ja pudotuskorkeutta useampi metri- Autosta olisi kannattanut tehdä avomalli.

Mutta tosiaan Hämeenlinnan puunhalaajat menettävät lähikuukausina 20 puuta. Aulangon 150 vuotiaiden puiden tietä reunustavat rivit olisi pitänyt jo aikoja sitten kaataa tai siirtää tie sinne missä kevyen liikenteen väylä nyt kulkee. Ei minulla mitään puita vastaan ole, mutta ei niitä silti tarvisi tiealueella kasvattaa kun kerran vieressä on hyvä puisto. Kovasti olen silti harmitellut kun myrskytkään eivät ole tienvarsipuita nujertaneet, vaikka puisto muuten olikin muutama vuosi sitten aika säälittävän näköinen.

Olisi siis aika tarttua sahaan ja raivata ryteiköt, siinä sitä olisi muutamalle kaupunkilaiselle hyvää polttopuuta pystyssä. Kynäjalavatkin ovat hyvin nousseet vaikka risusavotasta meinasikin tulla kallista hupia. Visakoivujahan on varastettu aika näkyviltäkin paikoilta.

Ihmettelen myös sitä kuinka erään moottoripyöräliikkeen läheisyydessä on rauhoitettu tammi sellaisena että oksan alle jää 3,4 m tilaa. Rauhoitus jälleen ok, mutta kun alla menee tie niin eikö oksaa voisi sahata pois ja rauhoittaa vasta sitten. Parempi paikka Hämeenlinnan uudelle keskustalle siinä tammen kohdalla olisi kuin moottoritien päällä. Sääliksi käy Hämeenlinnalaisia veronmaksajia, mutta en silti haluaisi Kauniaisiin.


Muka viiden minuutin homma  1

Ei olisi kannattanut herätä, tai pysyä ainakin lämpimässä sängyssä siihen asti että lumentulo loppuu. No se loppuu vasta maanantaina ja rajansa rakon venymiskyvyllä

Herra Ferguson keksi aikoinaan 3-piste nostolaitteen. Sittemmin siihen on keksitty ympätä kytkemisen helpottamiseksi teleskoopit ja nykyään liki järjestään pikakytkentäkourat. Pikakytkentäkourat pitäisi olla nopeammat, mutta tuntuu että niiden kanssa tähtäilyyn menee 10 kertaa enemmän aikaan kun vanhoilla teleskooppipäillä. puhumattakaan kuinka monta letkua on tuhoutunut osumisesta käännöksessä tai letkun jäätyä kouran koukkuun pikaliittemestä kiinni.

Teleskoopit on ilmeisesti halvemmat ja ihan ok, mutta en ymmärrä mitä järkeä on tehdä kierteitä peltiin kun oikeaa rautaakin olisi. Siitä kun raavas mies kahvasta nykäisee siin ruuvit tulee mukana ja näköjään vuosihuolto vie puoli päivää... Lumilingostakin laakeripukki murusina- kotimainen diesel, italialainen kardaani ja kiinalainen laakeri- kiinalainen petti ensin.

Mylly sai siis uuden kodin ja testiajo menossa 6 m/s tuulessa


Pakkanen  1

Olen tähän asti luottanut huoltoaseman mittariin enemmän kuin omaan. Kumpikin voi näyttää väärin, kumpikin voi olla rikki mutta hyvänen aika ABS ja muutkin huoltoasemat: Minkä ihmeen takia sen kompressorin täytyy olla ulkona kylmässä kopissa- Kyllä se ilma tulee letkua pitkin seinän toisellekin puolelle, vai onko kenties palomääräysten vastaista asentaa paineilmakompressori sisätiloihin. Pitäähän se toki ääntä, mutta sen verran on kokemusta pienistä ja isoista koneista ettei niistä oikein millekään -25 pakkanen hyvää tee.

Kompressori ilmeisesti käy pienten pihinöiden vuoksi monta kertaa päivässä, vaikkei kukaan kävisikään paineitaan tarkistamassa. -15 kelissä varmemmaksi vakuudeksi ilmaletkun yläpuolella oli lappu jossa pahoiteltiin ilmapumpun jäätymistä... No se toki saattoi tarkoittaa että koppiin ei saada vettäkään, mutta paineilmaa silti tuli. Vedeneroitin oli aika täyteen ja jos siihen vielä vähän jäätä kertyy niin ei varmasti toimi ennen kuin sulaa ja vedet on sit jonkun renkaiden sisällä

Kotopajalla paineilman saanti ei onnistu jos kompura on muutamankin asteen pakkasen puolella, Se ei kertakaikkiaan käy vaan ylikuormitussuoja laukeaa. Näin ollen kompressori lämpimään tai muuten täytyy pumpata käsipumpulla. Polttomoottorikäyttöinen kompressori kyllä pelaa pikkupakkasellakin, mutta sekin vanhus työntää aika mustaa savua ja vetistä ilmaa näillä keleillä

Kyllä kymmenen vuotta vanhat kitkat oli taas kivat, joku etuvetofarkkukuski nastoineen yritti lähteä rinnalta ripesti niin että nastat vaan kipinöitä sinkoili, mutta siinä vaiheessa minä pistin kitkoilla jo kymmenen metrin päästä kolmosta tupaan ja häivyin mäen toiselle puolelle.

Luulin myös sumputtaneeni joulukuusivarkaan hyvän umpitien haaraan, sinne kun olisi vauhdilla painanut pakullaan niin olisi tullut kalliita kuusia, Aika monet kuusenraahausjäljet oli selvästi näkyvissä, mutta se olikin maanomistaja itse kakkosautollaan. Jotuu varmaan kohta laittamaan puomeja eteen, muuten tulee ensi viikolla ongelimia kuusivarkaiden väistelemisessä. Täytyy varmaa satanen rahastaa jokaiselta tai sit kylmästi soittaa poliisille. Ei sillä etteikö harvennus olisi jossain ihan paikallaan, mutta tyhmiä ihmisiä kun valmiiksi tienpohjalta eilen kaadetut kuuset eivät kelpaa vaan pitää rämpiä matalaan umpihankeen nysväämään sen käsisahan tai kirveen kanssa mukamas salaa. Kai se varastettu kuusi on joillekin niin rakas perinne että sen vuoksi kannattaa ottaa riski ja hikoilla. Mut se on sit kiva selittää kun se auto vaunuineen tai paku onkin umpiperässä ja kuorma-autollinen maata edessä.

Älkää siis varastako, jos ei ole varaa ostaa niin olkaa ilman tai muovikuusi tai kasvattakaa oma kuusi siemenestä lähtien.

Praha 2008 MM finaalierissu
Praha 2008 MM finaalierissu

Pinotexiä pintaan  1

En muista milloin olisin maalannut joulukuussa. Nyt on siitä valkoiset maalitahrat tosdisteena käsissä ja haalareissa. Naapurin emänät jo kännykkäkameran kuvan perusteella ehti epäilemään tuleeko tuulimyllystä kotiinlentävä helikopteri. Sitä en usko

En myöskään usko että maalipinnasta tulee mitään kovin loistavaa tällä kelillä. Sisällähän mylly toki on ja lämpöpuhalliin pukkaa koko ajan ilmaan sen ympärille, ei tosin niin lujaa että siivet pyörisivät. Jos siihen olisi jonkun vanhan akkuporakoneen ympännyt akselillle ja auton akun ladannut täyteen niin kai se olis muutaman minuutin tuulettanutkin- Täytyykin seuraavaan malliin tehdä kuumien kesäpäivien varalle 230 V terassituuletusmahdollisuus ja kääntökehän lukko/ suuntain. Kyl tuollaisella vajaan parin metrin siivellä jo vähän saa ilmaa liikkumaan

No nyt se on maalattu ja vain takaovi puuttu, voi olla että menee ihan vaan ruuveilla kiinni ettei kukaan erehdy laittamaan sinne kynttilää tai ulkotulta sisälle. folion alla on uretaania antamassa heijastinpinnalle luonnotonta pyöreyttä ja uretaanihan palaa hyvin jos ei ole mitään monen kympin palovaahtoa.


Mylly pyörii  1

Valoa pimeässä ja vähän dynamon rätinää. Saa nähdä montako tuntia jaksaa pyöriä. Kiitos loistavan Elisan ja ruotsalaisen ryöstöfirman johtojen taas meni yksi A4 bittiavaruuteen eikä palaa sieltä koskaan.

Eilen kun erehdyin mainitsemaan ruotsalaisen ryöstöfirman niin jäi mainitsematta kuinka tyhmiä monet kunnat ovat olleet myydessään sähköyhtiöitään helpon rahan toivossa, no nyt se helppo rahaa menee vuolaana virtana ulos Suomesta.

Mitäpä tapahtuu seuraavan aamuna... No tietenkin ruotsalaisesta ryöstöfirmasta soitetaan kotiin ja kerrotaan että ilmakaapeli vaihtuu maakaapeliksi, puoli vuotta sitten ei kelvannut vaikka lupasin siihen rulianssiin kaivaa kaapelin omin avuin lähimmälle muuntajalle saakka. Ensin piti vetää turha ja matala ilmakaapeli nettiyhteyttä varten- Taas kesken messengerin/Blogin täytön yhteys napsahti poikki.

No se vajaan vuoden ollut ilmalanka siis puretaan ja muutetaan maakaapeliksi. Sellaiset ihmiset tekee jotka ei ole edes käyneet paikan päällä. Kyllä sitä tällä suunnittelulla ja toteutuksella taksat nousee nopeasti. Sit vielä kaiken huippu että nyt kun on kunnon pakkaset niin kaapeleita laitetaan jäiseen maahan. Ihan ymmärrettävää jos kyseessä on pohjaton suo tai joku vetelä ranta, mutta kovalle maalle ja tienpohjiin.


Kyllä ammattilainen osaa  1

Onneksi tässä maailmassa kaikkea ei tarvistse tehdä itse. Kesken rauhallisten ja pienten joululahjaostosten puhelin soi: "Penkki on valmis noudettavaksi"

Oletinkin että se olisi vähän härski kokolailla oransseine keinonahkakylkineen, mutta tuo on verhoomolta täysosuma. Saa nähdä tuleeko seuraavan koneen penkistä yhtä hieno. Lisävarusteina asennetut lämmitykset sekä istuinosaan että selkänojaan niin mitä muuta voisi toivoa... Ehkä ilmajousitus olisi hyvä, mutta siitä on huonoja kokemuksia:

Valtrassa varmaankin Grammerin tekemässä ilmajousitetussa penkissä ei ole ajateltu ihan loppuun sit että penkkiä tarvii laskea ja palje saattaa olla hetkellisesti ihan tyhjä- Jos näin käy niin tyhjäksi jää kun kompressorin sähköjohdot menevät silpuksi- Niin on jo käynyt kahdelle penkille. Voi olla että se ongelma koskee vain niitä koneita joissa penkki kääntyy 180 astetta tai enemmän, mutta tosi ikävä korjata.

Tuulimyllyn tekokaan ei oikein etene tai etenihän se taas vähän kun on laakeripukit, pääakseli ja dynamokin liitetty akseliin, mut ei niin paljon kuin olisi halunnut etenemää. Mut lahjat alkaan olla hoidossa tuota myllyä lukuunottamati niin pääsee keskittymään siihen huomennakin.


Levyn uusi elämä  1

Mitä voi tehdä vähän kosteutta ja pintavaurioita kärsineellä ja kierolla MDF-levyllä paksuus 30 mm. No lähtökohtaisesti se oli jätettä ja tiellä. Arvelin että saa sillä ainakin suojattua vaikka lattiaa tai jos olisi ollut vähän suorempi siitä olisi voinut tehdä subbarikotelon- toisin kävi

Muinoin eräs legendaarinen ritari taisteli tuulimyllyjä vastaan. Se oli silloin kun ei vielä ollut sähköä, eikä puolijohteita vaan pelkkää vanhaa hyvää mekaanista energiaa. Täällä kun ei ole ritareita, eikä vielä toistaiseksi kovin vahvaa vastustusta tuulienergian hyötykäytölle päätin tehdä tuulimyllyn. Pientä on paha tehdä ja iso vaatii rakennusluvan, joten täytyy olla alle 2 metriä korkea lavan kärkeen.

Ettei olisi pelkkä koriste niin meinasin että ymppään sisälle generaattorin, ihan vaan sellaisen dynamolampun sisukalut. Lamppu kun sattui purkautumaan ihan kuin tilauksesta kahteen osaan pudottuaan myllyn rungon päältä. Kyl se sinne olisi sopinut yhtenäkin kappaleena, mutta noin tulee parempi- luulisin ainakin. Sitä en sit tiedä kestääkö nuo kiinan ihmeet montaa päivää mut pohja ainakin on tukeva kun vähän laittaa maalia pintaan tai sokkelitasoitetta samalla vaivalla.

Seuraava ongelma onkin siivet. Ennen tuota dynamolamppuideaa meinasin että tasavirtalaturi mallia antiikkikupla/traktori, vähän välitystä ja sit pari polttimoa että valaisee tuulella, todennäköisesti kiilahihnalla. Tuhon dynamoon se ei onnistu helpolla kun on vain onneton muovinen veivi. Eikä arvaa enempi purkaa- eivät motonetistä kuitenkaan anna takuuseen uutta jos vanha on sahattu/sorvattu poikki.

Pohjalla siis reilu neliömetri 30 mm MDF, sit teräksinen laakerointi BWB Minarellin liiasta virittämisestä levinnyt kytkinkello sovitettuna navan akselille vieläpä vinohampainen hammastus mutta ei kestänyt reilua kymmentä heppaa. Kytknkellon päälle Seuraava pala 30 mm MDF ja siitä se sitten mylly lähtee nousemaan kohti pukinkonttia. Voi tosin jäädä paketoimati ja vaatii trukin tai raavaita miehiä että sen saa valmiina pajasta pihalle... Täytyykin muistaa nostopiste laittaa kanssa.


Paljonko on paljon  1

Huomasin eilen katselevani TV:stä "Kyllä isä osaa" -tähteä, niin siis ainakin luulen kun tuo nimimuisti on vähän mitä on. Näytti vieläkin niin kovin nuorelta- onhan se vanha sarja. Sattumalta sarjan DVD pakkaus poltteli eilen sormissani, mutta jäi ostamatta.

Maiju Jokinen oli se kaunotar televisiosta. En arvannut että olis noinkin nuori. Se varmaan johtuu siitä kun se sarja pyöri telkassa ja tuli uusintoinakin niin näytti jo valmiiksi niin vanhalta ettei tullut mieleenkään että Maiju jokinen olisi vuosimallia 1977, missä mahtaa olla nykyään

Tänään oli ainakin 30 tonnia jäistä maata leijumassa pään päällä. Uhkasi takuutyö noin 2.5 metriä syvälle painajaismaiseen maastoon. Piinaa kesti liki pari tuntia- sitten selvisi että ei tarvi kaivaa vaan tökätä sulatuspistoke seinään niin rossipohjan alla oleva osa vesijohdosta sulaa.


Lumityöt Helsingin  1

Hienoa että lumityöt on saatu käyntiin. Taas radiossa kerrottiin kuinka lumikinoksen mukana oli mennyt lavalle myös pieni henkilöauto, siis jo aikaisempina talvina kun ei ollut kunnolla luntakaan. Nyt vasta ruvetaan tekemään toreista parkkipaikkoja kun ne on ensin kasattu lunta täyteen. Ei niitä lumia voisi ajaa satamaan ja viedä lautalla vaikka ruotsiin tai Saksaan. Kiinaankin kun vaan laivalasti pysyisi jäässä sinne saakka.

Lunta junilla pohjoiseen hiihtokeskuksiin ja paluukuormana sivukiveä suurista kaivoksista hiekoitussepeliä tai ylipäätään soraa ja mursketta. On sitä hullumpaakin yrittetty ja odottakaa vaan kun moottoritien kate Hämeenlinnassa pääsee vauhtiin, sit on hölmölän ja helsingin touhut ihan järkeviä sen rinnalla. Kuollut kaupunki missä maa on muutenkin halpaa niin pitäisi muka olla isompi keskusta- siis samanlainen ensimmäisellä viiden sentin lumisateella käyttökelvoton umpiperä kuin Helsingin keskusta. Vasta ihan viime vuosina sielläkin on tajuttu että rautatien pitää mennä kaupungista läpi eikä umpikujaan jos meinataan että liikenne sujuu- Ainoa vaan kun rata on tehty lähtökohtaisesti kohti merta ja metro ei mene lentokentälle saakka

Sieltä sen rautatien pitäisi sukeltaa lentokentän vierestä ali ja kokolailla rannikon suuntaisesti viivasuoraan kohti turkua ja taas toisaalta ainakin neljän raiteen levyisenä kohti itääkin. Sit hämeenlinnassa missä liikenne sujuu, ruuhkista ei ole tietoakaan niin suunnitellaan moottoritien katetta ja tunnelia Katumajärven ali- Rautatie pitäisi laittaa ensin kuntoon, oikoa ja ainakin 2 raideparia lisää, mieluusti 3 että tavaraliikenne Ruukille pysyy sujuvana.

Keskustan oikea paikka olisi Hämeenlinnassa rautatien toisella puolella eikä missään pohjattoman vellin päällä tai Ahvenistolla