Mainoksilla on ollut ja tulee aina olemaan 2 tehtävää:
1) inspiroida uusista asioista,
2) saada meidät toteuttamaan asiaa mitä mainostaja haluaa.
Integroidussa mediassa 1 ja 2 ovat yhtä ja samaa käyttökokemusta - siis suoraan inspiraatiosta voi tehdä jotain. Mennääpä takaisin mainonnan luonteeseen ja tehtävään.
Matka toimintaan menee markkinoinnin mallien, esim AIDA mallin mukaan tietoisuuden (Awareness) kautta kiinnostuksen heräämiseen(Interest) harkintaan(Desire) ja toimintaan (Action).
Esimerkiksi matkayhtiön mainoksen tehtävä voi olla
1) inspiroida meitä kiinnostavista kohteista
2) kehottaa matkan ostamiseen
Näin on ollut aina ja näin on aina oleva. Esimerkiksi ruokapöydässä kysytään haluatko leipää ja sen tehtävä on mainostaa leivän olemassaoloa (rising Awareness) ja tarjota mahdollisuus leivän syömisen harkitsemiseen ja lopulta syömiseen (Action).
Ennen media myi mainospaikkoja mainostajille, tulevaisuudessa media integroituu mainoksiin ja mainokset mediaan.
Mediahan on filosofisesti viestinvälityskanava. Esimerkiksi usb-muistitikku on media. Trumpin muistitikku voi herättää jotain tunteita. YouTube -kanava on media. Jokainen henkilö omalla brändillään on media. Sinäkin olet media ja niin on myös perinteisesti medioina pitämämme talot kuten Sanoma, jolla on satoja eri medioita viestien välittämiseen.
Sanomat on esimerkiksi perustanut ja ostanut uusia medioita kuten Oikotie, Rakentaja, Loop ja Ruutu.
Oikotie:llä mainos on keksitty uudestaan siten, että voit suoraan asunnon mainoksesta ottaa yhteyden ilmoittajaan, laskea lainan tai klikata jättämään tarjousta, jos ilmoittajalla on sellainen palvelu kyseiseen kohteeseen.
Rakentaja fi:ssä voit suoraan artikkelista tehdä tarjouspyynnön, tai jopa tilata vaikkapa puhallusvillaa katollesi.
Maailmalla Amazon on pisimmällä mediamainonnan uudelleenkeksimisessä, mutta Google seuraa perässä
Google ja Amazon ovat suuria medioita, joilla on isot lukijamäärät. Molemmilla on valta päättää mitä me ostamme tai olemme ostamatta.
Googlen mainokset ovat olleet pitkään kuin suoraan 90-luvulta: keltaisten sivujen luokiteltuja ilmoituksia maksettuna "luonnollisten" hakutulosten edellä. Luonnollisissa korkealle pääsee kun maksaa seo firmalle. Nyt Google on tuonut hakutuloksiin suoraan hotellien ostamisen. Pian varmasti lentojakin voi varata suoraan Googlen moderoimasta mediasta. Google omistaa jo puhelimesi datan, hakukoneisiisi syöttämäsi datan sekä Google keyboardilla syöttämäsi datan. Heillä on erinomainen datastrategia.
Amazon on myös uudistanut mainontaa ja yhdistänyt mediaa käyttäjäkokemukseen uudella tavalla. Amazon osti taannoin Whole Foodsin ja on nyt yhdistänyt sen Amazoniin ja tarjoaa 2 tunnin toimituksia. Amazon + Whole Food linkittyy myös perinteiseen journalismiin Washington Postin kautta. Amazon osti 2013 vuonna Washington Postin ja on tuonut sen uutiset muun Amazonin medioiden jakelukanaviin.
Mitä isot edellä sitä pienet perässä ja mitä pienet edellä sitä isot perässä.
Näitä juttuja täälläkin mietitään. Olemme Suomen johtava ravintolamedia ja haluamme lukijoille entistäkin parempia palveluita. Siksi mekin innovoimme ostamalla ja integroimalla.
TableOnline on ravintolaelämää rakastavan ihmisen tärkein työkalu. Olemme avanneet City mediaan TableOnline tarinoita kertovan palstan. Lisäksi olemme integroineet artikkeleihin kehittämäämme EatAndTheCity -teknologiaa hyödyntävän rikasteen, jolla voit tehdä pöytävarauksen suoraan artikkelista.
Olemme myös uudistaneet ravintolahakukone Eat.fi:n, jotta lukijana voit katsoa myös muiden lukijoiden kokemuksia ravintoloista, tehdä varauksia ja vaikkapa tilata ruokaa suoraan mediakokemuksen kautta.
Tuomme myös kanta-asiakaskortti EatPass:in ravintoloille kantiskortiksi. Ai miten tämä liittyy mediaan? No siten, että kanta-asiakkaat saavat ravintoloista ilmaisia lounaita esimerkiksi joka kymmenes lounas ilmaiseksi. Kun annat EatPass Appilla palautetta se tulee eat.fi:hin, mutta myös EatAndTheCity -ravintolatietoverkoston kautta kaikkiin mediajakeluihin, missä EatAndTheCity -rikasteet ovat käytössä. EatPass kanta-asiakkaiden käyttäkokemus paljastaa City median lukijoille siis suoraan millainen ravintola on tänään.
Johtopäätös: Tulevaisuuden media on integroidumpi ja käyttäjäkokemus suoraan tietoisuudesta tekemiseen on nopeampi. Kun mediasta tulee älykäs, myös käyttökokemus paranee.
Älykäs ravintolamedia on osa älykästä kaupunkia. Älykäs ravintolamedia voi auttaa löytämään ravintoloita, missä voit syödä eettisesti, lähiruokaa, luomua ja kestävästi. Menestystä ja kestäviä valintoja elämääsi!
Ilkka Lavas
Älykkäiden kaupunkien rakentaja
Kirjoittaja on osakkaana mm. City-lehteä kustantavassa City Digitalissa. Lavas on mukana myös älykaupunkeja kehittävässä City Familyssä, pöytävarauksia digitalisoivassa TableOnlinessa, älykkäämpää mainontaa kehittävässä Improve Mediassa sekä älykkäitä sovelluksia ja markkinointia kehittävässä City Dev Labsissa.
Me City Familyn jäsenet kehitämme tulevaisuuden älykaupunkeja markkinoinnin ja digitaalisten alustojen avulla. City Family on kasvualusta ihmisille ja yrityksille, jotka haluavat luoda kaupungeille paremmin kestävän tulevaisuuden.