Elämän ja bisneksen muutostilanteissa törmäämme jatkuvasti tilanteisiin, joissa tarvitaan rohkeutta, vahvaa johtajuutta. Houstonin yliopiston tutkiva professori muistutti tarinan kerronnan voimasta Nordic Business Forumissa 2019.
Aivomme luottavat uskottaviin tarinoihin
Jokaisessa muutostilanteessa, pelottavissa tilanteissa ja tilanteissa, joissa emme tiedä mitä tehdä, me usein huomaamattamme luomme mahdollisia tulevaisuuden kuvia ja tarinoita joista osa on uskottavia ja osa epärealistisia. Meidän aivomme valmistautuvat tällä tavalla erilaisiin tilanteisiin etukäteen.
Brené muistutti, että esimerkiksi yrityksissä olevissa muutostilanteissa ihmiset kertovat toisilleen näitä mahdollisia tulevaisuuden skenaarioita ja keskustelevat niistä. Usein joistain tarinoista tulee niin vahvoja, että niihin aletaan uskomaan totuuksina. Meidän aivomme arvioivat jatkuvasti mitä voi tapahtua ja varsinkin jos tietoa on vähän niin tarinoista voi tulla tietoa vahvempia. Tarinoita kerrotaan ja uskottaviin tarinoihin uskomme vaikka ne olisivat vasta hypoteeseja tai pelkkää arvausta. Aivomme käyttävät uskottavia tarinoita ollakseen vahvempia voittamaan tai hyväksymään pelon tunteen.
Eniten pelkäämme sitä, että meistä tulee tarpeettomia.
Muutostilanteissa pelkäämme, ettei meitä tarvita. Kun pelkäämme että meistä tulee tarpeettomia, ryhdymme puolustamaan omia reviirejämme, omaa tiimiämme, läheisiämme ja ryhdymme puolustautumaan omaa paikkaamme. Suojamuurin rakentaminen suojaa meitä, mutta ei todellakaan auta muutostilanteessa. Suojamuuri sitoo meidät nykytilaan paikalleen ja pysäyttää muutoksen.
Brené Brown: Tarvitsemme uskottavia tarinoita
Brené Brown muistutti, että muutostilanteissa on tärkeää keksiä tarinoita erilaisista mahdollisista tulevaisuuden kuvista. Samaa on puhunut Risto Siilasmaa Paranoidi optimisti kirjassaan: Kun pohdimme etukäteen erilaisia muutostilanteita, niin olemme valmiimpia kohtaamaan niiden kaltaiset tilanteet, kun niistä joku tulee eteen tai jonkun todennäköisyys kasvaa.
Skenaariot ja tarinat voivat olla ja ovatkin useimmiten täysin keksittyjä, mutta tärkeintä on, että niiden tulee olla realistisia, mahdollisia. Aivomme eivät nimittäin millään usko epärealistisia tulevaisuudenkuvia. Aivomme tunnistavat feikin eivätkä osta sitä.
Tarinoiden tulee olla uskottavia. Rohkaise itseäsi tarinoilla. Anna aivoillesi vaihtoehtoja kehittämällä tulevaisuuden skenaarioita.
Menestystä elämääsi ja onnekkaita tarinoita urallesi!
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä, City-lehti ja Nordic Business Report -lehden toimitusjohtaja
Olen useamman vuoden tehnyt julkista vuosisuunnittelua. Kun kerron asioista tästä teille, olen pohtinut niitä niin paljon, että olen varma mitä haluan ja jopa niin varma, että voin ne teille kertoa. Sitä paitsi kun kerrot asioista muille, kerrot ne myös itsellesi ja sitoudut niihin paremmin.
Pidän seikkailusta työssä ja vapaalla. Työssä luomme uutta asiakkaille, kuluttajille ja itselle. Seikkailu, rohkeus ja innovointi inspiroi ja tekee maailmaa paremmaksi.
Vapaa-ajan seikkailut antavat inspiraatiota työhön. Pari vuotta sitten seikkailut suuntautuivat Itä-Eurooppaan ja Romaniaan. 2016 vuonna kävin Korakoram roadilla Kiinassa ja Tashkurganissa. Viime vuonna jätin oman pidemmän prätkäreissun väliin, koska tarvitsin aikaa EatAndTheCityn kansainvälistämiseen. Tarvitsin aikaa, että saimme luotua teknologiat, resursseja, pääomaa ja tiimin, missä voimme viedä kv bisneksiä eteenpäin. Voimme tehdä asioita peräkkäin, muttemme samaan aikaan.
Uusi vuosi on kuin kirja. 365 sivuinen. Kirjan kirjoittaminen aloitetaan otsikosta ja sisällysluettelosta. Samalla tavalla uuden vuoden suunnittelu alkaa siitä, mikä on tärkeää. Sisältö syntyy tärkeimpien asioiden kautta: mietin ensin tärkeimmät asiat, mitkä haluan vuodessa saada aikaan. Jos kiinnostavia asioita tulee enemmän kuin vuoteen mahtuu, osa jää seuraavalle, mutta priorisointi auttaa valitsemaan ne, mitkä ovat tärkeimpiä tehdä ensin.
Tässä mun uuden vuoden rakennusosat. Viime vuoden päätavoite oli saada City Digitalin EatAndTheCity pyörimään vähintään yhdessä uudessa maassa. Saimmekin. Tavoitteilla on tapana toteutua. Uuden alkavan vuoden tavoitteet kannattaa asettaa rohkeasti. Juonen suunnittelu itselläni koostuu neljästä osasta: priorisoinnista, unelmoinnista, isoista linjauksista ja edistymisen seurantamenetelmästä.
5 tärkeintä asiaa elämässäni. Näistä en luovu. Toki oma terveys tulee ennen näitä, mutta sen jälkeen:
-Läheisten kanssa oleminen (perhe, lähimmäiset, työkaverit)
-Jossain mukana olo (osallistuminen toimintaan, kuuluminen yhteisöön)
-Vapaus (autonomia, itsenäisyys, riippumattomuus, innovointi)
-Seikkailu (uudet elämykset ja haastavat kokemukset)
-Taloudellinen turva tai jopa riippumattomuus (taloudellinen vakaus, taloudellinen riippumattomuus ja itsenäisyys)
Tämän pidän salaisuutena. Olen kirjoittanut ylös "Unelmapäiväni 5 vuoden päästä alkaa sillä, että herään... aamulla .. päivällä ... iltapäivällä ... illalla.. jne.". Kirjoita itsellesi unelmapäivän kuvaus.
Tässä yksi työkalu siihen, miten voi edetä urallaan. Eri elämänvaiheissa ollaan eri kohdissa tätä kenttää ja uralla pyritään jatkuvasti kohti unelmaduunia.
3. Aseta vuositavoitteesi
Tässä mun isot linjaukset ja haaveet vuodelle 2018. Saas nähdä mitä näistä taas toteutuu. Usein tavoitteilla on tapana toteutua. Joskus vähän eri tavalla kuin kuvittelit, joskus nopeammin, joskus hitaammin, mutta suunta itsellesi on oikea kun itse päätät suunnan nyt.
Tavoitteet 2018
Tärkeimpänä seuraavista on kansainvälinen bisnes. Moni pieni asia muu liittyy siihen täysin tai ohuesti. Osa on luovuuden ylläpitämistä.
Oman ajan arvostaminen, 1 päivä viikosta itselle, aikatauluta aikaa jolloin ei ole mitään
Kirjoita selkeämpiä blogikirjoituksia
Kirjoita paljon rohkeudesta, kasvusta, lean startup innovoinnista, tekoälystä, data strategioista, uusista globaaleista bisnesmahdollisuuksista, luotettavien sisältöjen vallankumouksesta
Kansainvälisen verkoston rakentamisen jatkaminen
Kansainvälisesti bisneksen kasvattaminen
Kansainvälisesti nimen ja näkyvyyden luominen
Kehitä mediamarkkinaa eteenpäin
Rakenna ja kehitä brändejä
Kirkasta konsernin brändihierarkia
Kasvata kannattavia bisneksiä
Valmistele kohti listautumista
Kasva yritysostoin
Tee enkelisijoituksia, mutta vain strategisia
Prätkäseikkailu (Intia-Suomi)
Kertaa markkinoinnin perusjuttuja ja kirjoita siitä
Luo viestinnästä uutta huippuosaamista
Kehitä monikanavaisuutta ja monikanavaista mittaamista
Muista positiivisuus :)
Ui, juokse, pyöräile tai urheile joka viikko vähintään 2 tuntia jollet ole kipeä.
Kehitys paremmaksi pyöräilyssä, uimisessa ja juoksemisessa.
Syö säännöllisemmin ja monipuolisemmin. Kiinnitä huomiota siihen, mitä laitat lautasesellesi.
Kuuntele äänikirjoina hyviä teoksia. Kuuntele TED talkkeja.
Käy vähintään yhdellä ei-oman-alan messuilla tms, jotta opit esillepanon tärkeydestä ja opit pois oman alan juurtuneista tavoista. Tutustu ei-oman-alan ihmisiin. Tämä on luovuusharjoitus.
Tee messuista liidigeneraattoreita ja järjestä niistä tapaamisia.
Tapaa 1-4 gurua, joita arvostat ja mieti mitä voisit oppia heiltä. Ei ole pakko olla oman alan juttu. Mieti mitä haluat antaa heille.
Kehu tai kiitä ihmisiä vähintään yhtä joka viikko. Ei ole vaaraksi jos lipsautat kiitoksen useamminkin. Tämä on oikeasti aika hauskaa kun yhtäkkiä muistaa olla kiitollinen toisille toisten tekemisistä.
Ole kiitollinen siitä mitä olet saanut.
Ole läsnä.
Kehity entistäkin paremmaksi viestinnän, mainonnan ja markkinoinnin parissa, lue alan kirjallisuutta, blogeja, ota kantaa keskusteluihin ja levitä eteenpäin hyviä käytäntöjä.
Kokouksiin agenda. Kokouksiin aikataulu. Tarkista aikataulu kokouksen aluksi. Kertaa agenda kokouksen aluksi. Printtaa agenda. Harrasta instant-muistioita.
Keksi poikien kanssa joku yllätys vierailukohde kerran kuussa äläkä kerro minne olet viemässä lapsiasi. Vaimoa ei päästetä mukaan, tämä on poikien reissu. Aiheita voi olla: Salapoliisimuseo, Maailman suurin graniitisavusauna, puumajahotelli, Sotilassaari, Alamäkimaastopyöräilyä, Katajanokan vankila, ilmailumuseo, IT -museo, Karting rata, prätkärata, meren ranta... Kyllä paikkoja löytyy. Voi myös olla pyöräretki lähimetsässä tai ihan yksinkertaista pullojen palautusta yhdessä. Ihan arkista yhdessä tekemistä.
Aikaa perheelle ja pojille
Lomareissu yhdessä perheen kanssa on hyvää yhteistä aikaa.
Vie toimialaa eteenpäin.
Vie ravintola-alan ekosysteemiä eteenpäin.
Kannusta yrityksiä kehittämään digitaalisia palveluita ja hyödyntämään sähköisiä työkaluja yritysten arjessa.
Käy puhumassa alan kehityksestä ja yrittäjyydestä.
Portfolion hallintaa: Kansainvälisiä bisneksiä. KV yrityskauppa jos sopiva tulee eteen.
Ole ja nauti olemisesta, ui luonnon järvissä, juokse metsissä, pyöräile luonnossa.
Aseta realistisia tavoitteita ja välitavoitteita.
Opi parhailta: Lue tai kuuntele jonkun menestyneen ihmisen elämänkerta, jotta voit oppia häneltä jotain.
Venyttele ja hakkeroi tauoista venyttelyhetkiä kuten Minna Tervamäki.
Arjen kehonpainoharjoitukset ja HIIT pikatreenit.
Rappusia pitkin toimistolle aina.
Käy viikon isoimmat tavoitteet läpi ennen viikon alkua (sunnuntai –iltana). Joka päivän tärkeimmät tehtävät edellisenä iltana. Näin mielesi muistaa keskittyä oleelliseen.
4. Tee menestysmuistutin
Eli kopioi 1-3 asiat kalenteriisi ja tee siitä säännöllinen kuukausittain toistuva muistutus eli menestysmuistutin.
Joka kuukauden neljäs lauantai klo 10 toistuvaismuistutus, missä on tämä kirjoitus. Tehty.