Särkyykö EU sitten jos Englannissa aletaan kapinoimaan eroamisen puolesta. Belfastissa mellakoidaan jo liputuspäivien vähentämisen vuoksi
Tuulilasi kertoi kuinka Dacialla menee hyvin- autoja saadaan kaupaksi määrällisesti hyvin ja paljon paremmalla katteella kuin vaikkapa relluja. Eli jos myydystä Daciasta tulee 10% voittoa saa rellusta 0,5 %. En tiedä oliko siinä johtajatkin mukana, mutta jos auton kasaajille maksetaan 35€ tunnilta jonkun Meganen, Golffin tai 508:n kasaamisesta ja Dacian tekijiöille 11-15 € tunnilta niin kyllä se vähän tuntuu valmistuskustannuksissa.
Mitäs sitten jos Dacia tehtäisiin Englannissa, Ruotsissa tai Suomessa samalla työvoimakustannuksella= enemmän robotteja tai sitten verotukselle tarvis tehdä todella radikaaleja muutoksia. Että päästäisiin 15 € tuntikustannukseen ja vielä kohtalaiseen palkkaankin täytyisi päästä eroon kaikista vakuutusmaksuista, eläkemaksuista, työterveydenhuollosta, vuorotyölisistä, lomakorvauksista ja maksaa 10 € peruspalkka, 2,5 € laatu ja 2,5 € tuotantopalkkio. Jos nuo kaikki sivukulutkin täytyy saada maksettua ja verot, niin työntekijän tarvis joko syödä tai asua ilmaiseksi että kokonaiskustannus voisi jäädä alle 15€ tunnilta.
Linko mallia uudempi oli parista paikkaa halki. Niin oli vanhempikin mutta suurempi ongelma oli vetolevy. Sen korjaamiseksi piti purkaa luukkuja lukuunottamatta kaikki liikkuvat osat. Noin periaatteessaahan se tarkoittaa että 8 isoa pulttia, 4 pidätinruuvia ja tässä tapauksessa 2 keskikokoista pulttia. Ei vaan tullut ensimmäisenä mieleen että takalaakeri voisi olla niin lujaa akselissa kiinni- En itse asiassa ollut ollenkaan ottamassa koko takalaakeria irti ollenkaan kun siinä on kaukovoitelu eikä sitä tarvi ottaa vetolevyn hitsauksen vuoksi pois- siis ei tarvi jos akselin saa laakerista irti.
Hikisen taistelun päätteksi oli pakko se laakerikin pudottaa pois ruveta miettimään millä sen saa lakerista irti. Heittosiiven taakse kun ei oikein näe niin vasta purkamisen jälkeen näki että takalaakeristakin puuttui puolet korvakkeista, joten se tiesi kauppareissua.
Sitten kun puretut osat oli paikallaan oli linko jo sen verran sula että löytyi vielä yksi vika eli terästä puuttui puolisen metriä. Kovilla on teräs ollut kun pultit oli paikoillaan ja aika suoratkin vielä, mutta levy hävinnyt.