Mikäköhän siinä on että niinä päivinä kun on suunnitellut nukkuvansa pitkään tulee usein jonkinlainen hälytys tai muuten jotain odottamatonta.
Siihen aikaan kun lohkolämmittimen piti vasta käynnistyä olin jo matkalla tutkimaan mikä maalämpökonetta riivaa. Ei siis ollut tarkoituskaan ruveta leikkimään putkimiestä, vaan lukea ohjekirjaa ja tarkistaa että onko hätäkäyttö + käyttöveden lämmitys päällä.
En vieläkään tiedä mikä sitä käyttöveden lämmitystä riivaa. Sen kontaktori napsati kyllä paneelin nappulasta päälle, mutta muutamaa sekuntia myöhemmin kuului kuinka se lämmittäminen loppui.
Syy miksi sen talon emäntä ja ilmeisesti lapsetkin olivat olleet illalla viileässä suihkussa oli kuitenkin ihan tavallisen potentiometrin säätöarvo.
Vaikka olenkin myös termodynamiikan kurssista hyväksytyn arvosanan saanut niin vasta tänään jouduin miettimään miten se perkeleen epäkuntoinen systeemi saadaan sellaiseksi ettei koko talo mene lattiasta alaspäin murusiksi.
Itse lämpöpumppuhan on hieno sovellus kylmäaineella toimivasta jääkaapista jolla tässä tapauksessa jäädytettään syvällä maahan poratuissa reijissä kiertävää viinaa. Näin saatu lämpö syötetään ilmeisesti vesikierrolla lämmönvaihtimen kautta varaajaan. Varaajasta otetaan ylhäältä käyttövesi, keskivaiheilta lämmitykseen ja alhaalta annetaan lämmityskierrosta palaavaa vettä ja kylmää vettä lämpimän käyttöveden valuessa. En itse asiassa tiedä onko varaajan sisällä lämmönvaihtimimia vai saako vesi sekoittua vapaasti.
Mutta sitten se käyttäminen, valikoiden ja toimintojen määrä ja käyttöohjeen lukeminen. Paina sitä, paina tätä, rullaa valikoita ja lopulta kylmälaiteasentaja saapuu, pistää painetta lisää, paikallistaa vuodon, tyhjentää järjestelmän, purkaa tieltä yhden putken, korjaa vuodon, täyttää 1,5 kiloa kylmäainetta ja hätäkäyttö suostuu menemään pois päältä.
Onneksi tuo ongelma ei tullut viime talvena kovimmilla pakkasilla. Varaavalla tulisijalla oli siis ollut käyttöä.
Sieltä kiiruhdin rautakauppaa kohti ja matkalla pongasin auton, mutta en kuskia. Kassalla sitten hän edessäni seisoi ja aika lähellä oli etten joutunut pyytämään kyytiä kotiin. Virtalukko siis jumiutui ilmeisesti vähän kohmeessa käytön puuttesta sekin.
Lopputuloksena päivän suunniteltu korjaus oli ohi vasta 21:30 eikä ollut mitään järkeä lähteä pimeässä koeajolle.