Oletteko koskaan kuulleet tekemättömien kauppojen harmittelua? Ties kuinka monennen kerran kuulin taas tarinan ostamatta jääneestä kesämökistä lampineen ja isoine tontteineen.
Ilmeisesti ajonopeus oli liian pieni tai jotain kun kyytiläinen ehti moisia miettimään. Ajelun syynä oli ohikuultu puhelu. Sen seurauksena totesin että pienelle perävaunulle voisi olla käyttöä kunhan se vaan on ehjä ja oikean hintainen. Ei kuitenkaan riittänyt rohkeus lähteä mitään tarjoamaan näkemättä.
Nyt se on sitten nähty ja 1000 h huolto on edelleen hieman kesken. Huoltoilmaisin huutaa ja käskee vaihtamaan pilot line filterin eli esiohjauksen painesuodattimen. Niin olin tekemässäkin, mutta sen vaihtamiseksi kone täytyy asettaa poikkiteloin ja mielellään saisi seistä jonkin aikaa että paineakku varmasti tyhjenee. Poikkiteloin asetteleminen taas ei onnistunut, koska kääntömoottorin alennusvaihde oli tyhjä samoin kuin molemmat polttoainesuodattimet. Oman aikansa vie purkaminen, vaihtaminen, ilmaaminen ja välissä piti tasaamassa pahimmat montut hevostarhalle johtavalta tieltä. Sen kääntömoottorin vanha öljy oli niin puuroa ettei tahtonut tulla ulos ja öljytikun kanavaa pitkin täyttäminen vei tunnin. Se on ilmeisesti tarkoittetu imettäväksi tyhjäksi imuvaihtajalla ja täyttöhän käy kätevästi tyhjennysletkua pitkin kovallakin paineella kun on vaan pumppu ja oikeanlainen liitin. Vähemmän kätevästi se käy litran muovipullolla ja siihen liitetylle supistuskappaleella.
Itse asiassa se taitaa olla peruja nykyään eläinsairaalana toimivan kiinteistön silloisen huoltoaseman varaston invetaariosta. Niitä oli vain jostain sinne jäänyt, myyntiin ne ei olleet tarkoitettuja, Roskiin niitä meni aika läjä, mutta arvelin että silloisen mopon vaihteistoölyä saisi lisättyä sillä paremmin kuin tippakannulla. Oletan myös sen 2-t öljypullon olevan noin vuodelta 1995. Hyvää Husqun öljy oli, mutta Yamahan moottori kuitenkaan kestänyt huoltoasemasta seuraavan työharjoittelupaikan paluumatkaa. Moottorihan ei leikannut kiinni vaan korkeasta viritysasteesta ja ilmeisesti hieman liian vähän (1500 kierrosta) näyttäneen kierroslukumittarin ja hieman poskellaan olleen seoksen ansiosta mäntään tuli reikä keskelle - sellainen pikkurillin mentävä kolo vaikka mittarin mukaan oltiin ihan turvallisella alueella.
Sittemmin Yamaha muutti tuorevoitulupumpun säädön kaasuvaijerista riippumatomaksi ja tarkensi mittareita näyttämään todellista suurempaa kierroslukua ja ajonopeutta.
Tietenkään enää sen jälkeen kun oli kuukauden ajanut kesätöihin 750 kuutioisella ei 125 kuutioinen tuntunut ollenkaan hurjalta, mutta verrattuna mopoon tai näihin nykyisiin 11 kw kevareihin silloinen Yamaha kulki jarruihin ja ajo-ominaisuuksiinsa nähden vähintäänkin tarpeeksi.