Contour

Vähän harrastuksia, paljon töitä ja nukkumisesta on turha runoilla. Blogi on alkanut sinkkuuntumisen jälkeen ja varmaan loppuu kunnollisen naisen iskiessä.

Aliarvostettu hevonen  1

Kuka vielä muistaa urhean pienen possun nimeltä Babe- sen nähtyään lapsetkin ymmärsivät että possuja syödään. Jossain syödään kissoja ja koiria, käärmeitä, lintuja, matoja ja lehmiä- jossain taas ei.

Miksi sitten hevonen, jonka lihaa mainostetaan terveelliseksi muuttuu kuoleman hetkellä jätteeksi tai melkein ongelmajätteeksi...

Ehkä tätä asiaa olisi pystynyt valaisemaan ehkäpä kaikkein kaunein asiakkaani muutaman vuoden takaa, mutta esitän oman näkemyseni vaikkei se ketään kiinnostakaan.

1. Suomessa ei kasvateta hevosia lihaksi vaan ratsuiksi ja ravureiksi + pieni määrä työhevosia.

2. Hevoset ovat pitkäikäisiä ja näin ollen niitä ehditään lääkitä moneen kertaan

3. Hevosiin kiinnytään ja niitä ei laiteta teuraaksi silloinkaan kun olisi syytä.

4. Tuottajalle eli hevosen omistajalle ei makseta

5. Hevosenlihaa tuodaan ulkomailta ja näköjään sotketaan sellaisiinkin tuotteisiin joissa pitäisi olla jonkun muun eläimen lihaa ja juuri tänäänn kerrottiin kuinka rapakon takaa tullutta hevosenlihaa on myyty kotimaisena.

Miten tämä asia sit pitäisi hoitaa- no ensinnäkin helpoin eli lopettaa se lihan tuottaminen ulkomailta ja teuraskelpoisten hevosten hävittäminen hautaamalla. Tai sitten aloittaa teurashevosten kasvatus- se on järjetöntä hommaa.

2. Kontrolloidaan lääkityskerrat sekä määrällisesti että laadullisesti sellaisiksi että lihasta ei tule ongelmajätettä. Ymmärretään hevosta ostaessa että siitä tulee lopulta onnellisen hevosen laatulihaa.

3 ja 4 Jos eläimeen on kiintynyt sitä tuskin tahtoo itse syödä. Joku muu sen saattaa haluta lautaselleen ja on siitä valmis myös maksamaan

5. Jos kerran tarjontaa on kotimaassa niin käytetään se kotimaiseen kulutukseen eikä heitetä hukkaan.



Akut v 2  1

Eilen työmaalle viety kone oli aamulla hengetön. Akut oli alkuperäiset, joten ei sikäli mikään ylläri.

Ekat akut oli ihan sopivat alapäästään, mutta niitä ei saanut kiinnikeraudan alle. Onneksi ne sai vaihdettua numeroa pienempiin. Nekään ei olleet just oikeaa kokoa, mutta ne sai sentään kiinni.

Söi vaan akkurumba tehokkaasti työpäivän, eikä perävaunussa ole tietokaan valaistuksesta. Umpiot on, mut ei paljon lohduta kun mikään valo ei pala.

2.1 miljoonaa kiloa tuotua hevosenlihaa- ja että ei kannata kotimaisia hevosia teurastaa- paskapuhetta. Ei pitäis tuottaa ulkomailta ollenkaan niin rupeaisi kotimaisellekin lihalle tulemaan kysyntää.

Kuinkakohan paljon sitä hevosenlihaa on oikeasti tuotu ja sotkettu eineksiin? Ei se minua haittaa vaikka makkarassa olisi vähän hevostakin joukossa, mutta tuoteselosteen tarvis täsmätä tuotteeseen.


Mestarikuskit asialla  1

Kannatti taas herätä, oikoa kaivinkoneella parit lumilingot ja lähteä töihin. Ihmettelin kummallisia jälkiä pihassa ja oli taas kilpailevan firman kaveri loistanut. Oli unohtanut nostaa etukuormaimen maasta ja vinssin kehikko oli sit kyntänyt lunta ja jäätä pitkän matkaa.

No sitten meni jokunen tunti ja puhelin soi. Ei tälläkään kertaa hyviä uutisia. Kovan onnen japsirauta jolla ajaa eräs lähisukulainen oli taas kokenut kovia. Äiti ruttasi sen traktorilavetin keulaan tappiona vain valo. Veljeni suistui sillä Pyhännäntieltä ojaan ja syytti renkaita. Äiti vielä kertaalleen suistui tieltä en muista oliko uusilla vai vanhoilla renkailla, mutta yksi postilaatikko siitä matkalta ainakin särky kylkimyyryssä.

Juurikin eilen sit kun yksi auto lähti pihasta piti sanoa että ota se Primera ja taas kun primera lähti että miks et mennyt maasturilla ja sitten sen päiväisen puhelun sisältönä oli että primera oli taas rutattu. Tällä kertaa oikein tiemestaritason kuljettaja peruutti kylkeen. Niin ruman värinenkin tuo primera että kyllä pitäisi näkyä.

Olen lukenut että jollain oli vastaava edellisen sarjan auto ja monen sivun selostus kaikista tekniikkanurheista- tuossa tekniikka kyllä pelais, mut mistä saadaan ohjaamoon ja ympärille parempia kuljettajia.


Luottamuksella  1

Totesin käyttäväni liian vähän palveluita. Mitä minä pikavipeistä ja puhelnpalveluista tiedän kun olen soittanut A verotoimistoon, B sähköyhtiöön ja C siihen raskaskonekorjaamoon jonka laskussa ei ollut oikein kuin hinta.

Nyt pitäisi ainkin koneen olla turvassa kun seisoo poliisin ikkunan alla.

Sukulaistyttö oli ostanut BMW:n ja tiennyt ostaessaan että kardaanissa on vikaa. Tietysti vanhassa autossa voi ylläreitä tulla mutta että hitsaamalla kasattu ristikko ja varaosana tarjotaan koko pötköä- ei mitään järkeä. Ojasta allikkoon joutui ja saa nähdä kuinka pitkään menee ennen kuin sen kardaanittoman tilalle lainattu ranskanrauta laukeaa.


Ryttylä midnight  1

Eilen illalla pohdin että pitäisikö laittaa korvatulpat korviin ja mennä katsomaan suomiräppiä. Ei ollut kuitenkaan mitään kiinnostusta jonottaa moista puolta korttelia. Jos ei jonottamatta pääse niin ei tarvi mennä.

Kun nyt sitten kuitenkin auto oli lämmin, lasit sulat ajeltu vain pikkumatkoja nurkissa päätin käydä maisemakierroksella. Ryttylässä kun on jopa lounaskahviopizzeria ja SEO. Toki myös kirjasto, terveysasema, VPK ja ainakin Sale. Ilmeisesti jossain on K-ryhmän kauppa.


Kolmen siirron iltapäivä  1

Kun avaa suunsa väärässä paikassa joutuu hienman poikkeaviin töihin. Ei ole siis koskaan aikaisemmin ollut liukuohjattua kuormaajaa ja pyörivää kaivuria yhtä aikaa kyydissä.

Liukuohjattu oli onneksi sen verran iso että hurahti ongelmitta kyytiin. Samaa ei voi sanoa kaivurista. Sen telasto oli levitettynä niin kapea ettei ollut mahdollista ajaa kyytiin kahta rampia pitkin, eikä kavennettuna yhtä ramppia pitkin. Se vaatii vielä vähän jatkokehittelyä, mutta siirtyivät lopulta ok ja midikone tuli huoltoon.

Sen moottorissa on mielenkiintoinen ilmiö- Kun on ajettu tietty tuntimäärä alkaa kone puskea huohottimesta öljyä ulos. Uusi öljy pysyy koneessa. Liekö sit vika vai ominaisuus.


Nollat  1

Ihan kiva että työkoneissa on elektroniikkaa- harmi vaan että tuntuvat uudetkin akut purkautuvan kuin itsestään.

Eilen kävin katsomassa raunioita ja piti vähän kaivaakin toisessa osoitteessa. Kaivoin metrin ja totesin ettei millään dynamiittia vähäisemmällä siitä murkulasta niin pienen koneen kanssa läpi mennä.


Ketjuilla vai ilman  1

Puhelin on soinut tänään harvinaisen tiuhaan. Tällä kertaa kun tuli tilaus kaupunkiin niin tiesin ettei sinne ole mitään asiaa ilman piikkiketjuja. Siirtymä kesti kauan, mutta kyllä oli kiva työntää ylämäkeen täyttä kauhaa kun oli pitoa.

Sitä ennen pappi jonka traktori ei pyhällä hengellä kulkenut oli saanut myö autonsa hengettömäksi. Ei ollut tällä kertaa liian pitkiä sytytystulppia vaan ihan vaan toinen turbovaurio 3000 km sisällä.

Korjaamolla sitten kertoivat että HDi moottorin ominaisuus on tukkeutuva ahtimen voiteluputki. Putkessa on ilmeisesti 2 liitintä ja niissä sihdit sisällä. kun sihti menee tukkoon loppuu ahtimen voitelu ja se on sit entinen turbo.

Taisikin tulla nyt sitten värisuora, koska reilut 20 vuotta vanhalla työnantajan Toyotalla on nyt hinattu kaikkia papin moottoriajoneuvoja, siis kolmea autoa ja yhtä pientä traktoria. Traktori tosin oli perävaunun päällä kun sitä autolla hinattiin ja omilla pyörillään kun sitä hinattiin toisella traktorilla.

Taas tuli todistettua että heti kun tien pistää tukkoon niin autoja tulee kaikista ilmansuunnista. Tällä kertaa keskipisteenä oli jakeluauto ja oli pakko peruuttaa kun ei ollut mitään muuta suuntaa mihin edetä.


Ensin omat  1

Sää näyttää parhaita puoliaan. Lunta on tullut vähintäänkin riittävästi ja lisää tullee huomennakin.

Sympatiat on hieman vähissä pariin suuntaan. Toinen se jo muutamaankin kertaan parjattu kilpailevan firman tyhjän päälle auraava kuski ja toinen on yhden pitkäaikaisen asiakkaan "isä".

Jos vuodesta toiseen meininki on sellainen että töitä kyllä teetettäis ja vaatimukset on sellaiset että kuudelta aamulla tarvis olla pihat ja parkkipaikat auki- niihin päästään, mutta sitten kun tulee maksun paikka niin kai kymmeneen vuoteen tuli kerran edes kahden kuukauden sisällä eräpäivästä.

Nyt sitten kun on koko viime talvi maksamatta vielä kehtaavat soitella sunnuntaina. Olkoonkin että kyseessä on vanha ihminen, eikä mitään henkilökohtaista. Se on vaan periaatekysymys että työstä pitää saada palkka jos ei ole erikseen sovittu jotain tehtäväksi talkoilla. Lapion kanssa tai käsin voi tehdä talkoita, mutta koneen kanssa jos rupeaa talkoita tekemään niin siitä tulee taloudellisia vaikeuksia.

Noista vielä mainittakoon: Omenapuita ja luonnonkiviä keskellä teollisuuspihaa- Ihan hyviä puita varmaan, mutta 10 metriä väärässä paikassa.

"Maksa laskusi ajallaan tai vaikka vähän ennen eräpäivää"
"Älä osta luotolla" "Vehkeet ei lainassa parane" "Hinnoittele tuotteesi / palvelusi kannattavasti"

MIkään noista ei auta jos asiakkaat ei maksa laskujaan.