Contour

Vähän harrastuksia, paljon töitä ja nukkumisesta on turha runoilla. Blogi on alkanut sinkkuuntumisen jälkeen ja varmaan loppuu kunnollisen naisen iskiessä.

Hiontaa ja kittausta  1

Pintakäsittely ei ole mun jutuni. Se nähtiin taas tänään. Kitin levitys meni ihan ok ja eka konehiontakin. Sit erehdyin laittamaan maalia pintaan että ei alkaisi kerätä ruostetta pintaan. Se oli virhe. Olisi pitänyt ensin suoritta koemaalaus jossa on sekä kittiä, pohjamaalia ja pintaa. Siinä vaiheesa kun pintaväri osoittautui epäkelvoksi meni pinta ihan paskaksi = ei yhteensopiva pohjavärin kanssa.

Ei auttanut muu kuin poistaa maali ja koittaa uudestaan eri aineilla. No nyt meni osa pinnasta ihan ok, mutta muutamin paikoin maali meni ryttyyn, eikä tarttunut kiinni pohjaan. Kittikin loppui ja piti käydä kauppareissu. Kaupassa - no sanotaan vaikka että bodyguard puhelin ei tällä kertaa keskeyttänyt maalausvinkkien kyselyä keltakyntiseltä naiselta. Samalla reissulla nostin suoja-ainehyllyä kun toinen sen kaupan myyjä vaihtoi hyllynkannattimen.

Mitä sitten tapahtui kun piti ruveta kittaamaan: Puhelin soi, kuorma-auto viljalastissa ojassa ja tarvii apua. Traktori käyntiin reipas lasti ketjua mukaan ja menoksi.

Näin jälkikäteen ajatellen tuohonkin hommaan voisi olla traktoriin hyvä olla työkalu- siis sellainen puomi että kestää nostaa nostolaittella täydellä voimalla ja vetää. Nyt ei pito riittänyt joten piti hakea kaivuri. Sillä se tuli kuormurikin ylös kun oli ensin lasti purettu. Aikaa vaan meni tolkuttoman kauan. Sen keikan aikana oli puhelin käynyt kuumana ja lounas meni lautaselle kello 22.30 ja vasta sitten pääsi kittaamaan. Maasturi on aika masentava näky ja ny ainakin tietää ettei noita levikkeitä yksin paikoilleen saa.


Palapeli jatkuu  1

Palapelin viimeiset palaset eli kuinka yhdistetään kori, levike ja lokasuoja toisiisa. Myös roiskeläppä kuuluisi kokoonpanoon molemmin puolin.

Molemmat lokasuojat on nyt hitsattu ja toista soviteltiin jo paikalleenkin. Ei ihan osuneet reijät kohdalleen, mutta ne kun pörrätään väljiksi niin on toivoa kasata isoilla korilevyille. Vittumainen rakenne kun kolme osaa tulee samojen ruuvien alle. olisi parempi jos levikkeelle olisi ihan omat ruuvinsa.


Yllärivierailu ja kaatunut sähköposti  1

Nyt maakaapeliaikana ei ole kovin montaan kertaa nettiyhteys katkennut. Eilen se kuitenkin tapahtui ja tietysi juuri silloin kun pitkä sähköpostivastaus oli valmis lähetettäväksi ja kello aamuyön tunneilla.

En vieläkään tiedä menikö viesti perille vai ei.

Toisaalta jos joskus saa ihmiseltä viestin että painukaa helvettiin niin kannattaako silloin edes yrittää olla ystävällinen enää. Ainakaan minä en sitä tee omien yöunieni kustannuksella sen ihmisen vuoksi. Näin siis siksi kun ei voi olla kahdessa paikassa yhtä aikaa. Lupasin auttaa hyvän miehen etsinnässä, mutta kahdesta sokkotreffeille lähetetystä tarjokkaasta kummassakaan ei ollut tarpeeksi miestä.

Toinen syy on se että paljon lähempänä on paljon pahempia ongelmia ja sellaisia jotka hoitamattomina vaikuttavat omiin yöuniin. Meinaisin siis viime yönä saada aivan liian nuoren vieressänukkujan. F.E Sillanpäällä oli siihen ilmaisu Hurskaassa Kurjuudessa "Liian vanha imemään ja liian nuori vieressä makaamaan"- tosin nyt on ihan eri vuosiluvut ja sukupuolet.

Maasturin keula toki eteni, mutta toiseen lokasuojaan jäi vielä hitsattavaa.


Apukuskin puoli  1

En ole ennen saanut kahta naista kirkumaan koputtamalla auton ikkunaan- piti vaan kysyä oliko naisautoilija huomannut etupuskurin olevan kiinni enää pyhällä pösön hengellä.

En minä sitä olisi pakkasessa korjaamaan ruvennut, mutta olisin neuvonut ainakin teippaamaan sen toisen kulman kiinni ettei putoa tielle ja aiheuta onnettomuutta.

No ilmeisesti puhelimen räplääminen on tärkeämpää tai sit oli vaan jonkun teinipojan juoppokuskina vieraalla autolla.

Maasturivanhuksen paikkaus eteni hieman, mutta ei toivoakaan että valmistuisi huomenna.


Ulkoistetut nigerialaiskirjeet  1

Ilmeisesti Kiinassakin on herätty puhelinhuijausten maailmaan. Isäni oli erehtynyt yrittämään vastata ja vieläpä soittaa takaisin jonnekin huonoa englantia puhuvalle jonka suuntanumero oli Kiinaan. Näin ollen hänelle lienee odotettavissa taas kerran kallis puhelinlasku.

Kun hän sitten itse tajusi mitä oli tehnyt ja tarkisti suuntanumeron luettelosta tarkistin oliko muita vastaavia soittoja tullut. No olihan niitä ja ihan samasta numerostakin ainakin kymmenille ellei sadoille ihmisille/yrityksille.

Olisikohan nigerialaiskirjetehtailijat muuttaneet Aasian puolelle halvemman työvoiman perässä.

Halpaa oli täänään myös punakoneen korjaukseen käytetty työvoima. En parempaakaan keksinyt niin otin töpselin pois seinästä ja purin käyttöpaneelin irralleen rungosta. Sitten mittailin aikani ja totesin kytkimen vialliseksi. Aika helppo todeta kun kytkimeen meni kolme johtoa ja asentoja niin ikään kolme.

Juotin sitten yhden johdon irti ja heti perään kiinni viereiseen nastaan. Sit vaan kone kasaan ja heti helpotti. Kaikki hienoudet on nyt pois pelistä, mutta pellin hitsaaminen helpottui huomattavasti.

Konehan on jo ikivanha, joten käyttöohjeen lukemisesta on jo aikaa.

Toinen lokasuoja on nyt sit restauroitu paikkaamisen osalta. Kaipaa hiontaa ja maalia.


Palapeli  1

Piti hakea putkikelan levitin seuraavaa työmaata varten. Haaveeksi jäi tämän viikonlopun osalta. Lähinnä siksi kun tarvis mennä joko traktorilla tai maastoautolla ja perävaunun kanssa. Maasturin toinen lokasuoja oli vielä ensimmäistäkin pahempi. Sentään yhden ruuvin sai irti ehjänä.

Sekä irrallinen osa että auton puoli kaipaa paljon uutta peltiä kiitos ruostehautomoiden joita myös levikkeiksi kutsutaan. Noiden turhien levikkeiden sijaan olisi kannattanut isvestoida muvisiin sisälokareihin ja ruostesuojaukseen uutena.

Hitsauskone taas ei ole ehjä. Siinä on joku piirilevy pistoolissa ja jumpperointi pro/joku muu. Jumpperoinnilla ei ollut mitään merkitystä toimintaan. Joko itse koneen piirilevy on vioittunut tai joku valintakytkin on mennyt kappaleiksi. Olkoon vika mikä hyvänsä niin 4T moodi on aina päällä ja se ei oikein sovellu ohuen autopellin hitsaukseen.

Eihän se kytkin kovin kummoinen ole, mutta pahassa paikassa.


Antaa kuivua  1

Päivä oli perin tylsä. 0,6 mm lanka tuottaa edelleen ongelmia, mutta eiliseen verrattuna räkiminen alkoi hiljalleen muistuttaa etäisesti hitsaamista. Jotain häikkää koneessa kuitenkin on kun välillä lankaa tulee urakkavauhtia ja välillä ei ollenkaan. Spiraali voi olla liian väljä ja suutinpäässäkin on pientä toleranssiheittoa. Vika on kuitenkin sähköinen ja ihan uutta että välillä lanka rullautuu syöttörullien ympärille kuin alumiinilanka konsanaan.

Lokari on sentään sisälokasuojan osalta kasassa. Luultavasti korjauksessa käytetty levy on peräisin jostain parakin vessasta tai käytetystä työstökoneesta. Rutussa se oli ainakin. Rosterin laittaminen noin vanhaan autoon ei välttämättä ole mikään kovin hyvä juttu. Todennäköisesti liitoskohtaan muodostuu nopeasti syöpyvä sähköpari. Jos sen saa hyvin maalattua, massattua/muutenkin suojattua niin kestää ainakin sen mitä muu sisälökasuoja.


Ei vielä silppuritavaraa  1

Osuvasti ruokailun yhteydessä TV:ssä oli menossa megasilppurin rakentaminen. Valtava mylly jolla isokin henkilöauto menee pieneksi silpuksi.

En ole kauhaesti tilannut tavaraa verkkokaupasta, enkä koskaan ulkomailta. Nyt on kuitenkin tilaus menossa kaukomaille kun vanhaan autoon ei kotomaasta uutta osaa enää löytynyt.

Löytyy tai ei niin tuo auto kyllä kestää vielä monta vuotta, vaikka varmasti hitsaustakin tulee tarvitsemaan.


Töistä kaupoille  1

Ilmeisesti autopeltikorjaus ei ole tällä paikkakunnalla yleistä. Kun ei 0,6 mm langalle löytynyt M8 kierteellä olevia suuttimia niin silloin niitä ei ole varmaan kukaan rarvinnut. Tietty sekin että auton peltejä harvemmin hitsataan isolla lankahitsauskoneella, mut kun koneen mukana tuli kuitenkin rullat 0,6 langalle niin kai niitä suuttimiakin jostain löytyy.

Jos ei löydy niin sit tälläkin kertaa hitsataan piraattiadabterilla.

Kaupoilla on joku ihmeen muuttobuumi.


Synkät ruostelöydöt  1

Tarvii kohta tilata UAZ lokasuojat ja ruveta niistä vääntämään Toyotan osia. Vanhempiin osia löytyy ja nuorempiin, mutta tuo on ilmeisesti ollut tekniikaltaan niin luja myös ulkomailla ettei vieläkään ole alettu purkamaan suuria määriä- tai sitten alkaa olla jo paalattuja.

Kai tässä hitsaamaan joutuu, mut se on vaan haastavaa kun maalikerrokset ovat peltiä paksumpia terveessäkin kohdassa.