Contour

Vähän harrastuksia, paljon töitä ja nukkumisesta on turha runoilla. Blogi on alkanut sinkkuuntumisen jälkeen ja varmaan loppuu kunnollisen naisen iskiessä.

Metri ja tunti  1

Olipahan aamupäivä. Kylmää oli, maa roudassa ja oikeastaan plussaa oli vain se ettei aurinko häikäissyt talon läpi. Miinuksia sitten riittikin: Kaapelikartta piti paikkansa vain syöttökaapelin osalta. Sitä ennen vastaan tuli öljysäiliön ylitäytön estimen johto, öljyputket, umpisäiliön valvonta 1 tuntematon, kahden piharakennuksen sähköt ja ilmeisesti lipputangon valon varaus- siinä on timanttiporarille haastetta kun yritää päästä seinästä läpi osumatta mihinkään hajoavaan. Huohotin ja öljyn täyttöputki kun on vielä jäisessa maassa ja mahdolisesti hyvinkin lähellä seinää.

No niistä selvittiin toistaiseksi, sähkön syöttö ja puhelinpiuha alitettiin samoin kuin pihavalojen ja ilmesesti lipputangon valon kaapeli. Ainoastaan maadoituskupari meni nätisti poikki, mut ei haittaa kun ura on auki ja 3 reikää tulee sähkötaulun viereen.

Varoittelin asiakasta että tarvii ehkä konetta isontaa jos maa muuttuu kovemmaksi- ei se pehmeää ollut, mutta päivä päättyi sen verran ronsiin kiveen ettei siihen taida tehota muu kuin kolme reikää ja louhintaliikkeen mies.


Tallimääräykset  1

F1 on menossa päin helvettiä. Ei riitä että muuan Räikkönen korvattiin kuskilla, jonka eteen raivataan jatkuvalla syötöllä tilaa tallimääräyksillä vaan nyt se sama paska on tullut myös Rosbergin ja Webberin riesoiksi. Näin siis siksi että Webberin kisataktiikka oli heikompi ja siitä huolimatta luikahti kärkeen kuin Räikkönen edellisessä kisassa konsanaan.

En tiedä tulkitsinko oikein, mutta aika hullua minun mielestäni käskeä kaksoisjohdossa johtavan kuskin pudottaa koneesta tehoja ja säästellä renkaita tai sitten kun autot on sijoilla 3 ja 4 kieltää sitä nelosena olevaa ohittamasta jo renkaansa tuhonnutta tallikaveriaan. + Eikö säännöissä ole kielletty ajamasta kilpailevan tallin varikkopilttuuseen?

Ehkä tässä olisi paikka nyppiä ne radiolaitteet pois autoista ja kypäristä. Ratiin vaan merkkivalot jotka kertoo koska on aika tulla varikolle, koska saa aukoa takasiipeä ja koska keltaiset liput/turva-auton valot sammuvat.

Tällä menolla kohta hiihdossakin on puheyhteys valmentajaan joka kertoo kuka pitää päästää edelle ja ketä pitää pidätelle, missä Murhamäessä on jäätä ja varasauvoja.

Huomenna katsomaan kauniita järvimaisemia ja väistelemään syöttökaapelia jäisessä maassa.


Ylen Urheilu vs pitkäveto  1

Teksti-TV väittää että JYP voitti tänään 4-2, miksi ihmeessä uutisten urheiluosio väitti ainakin kahteen otteeseen lopputulokseksi 4-1

Sen ymmärsin että vakiossa oli useampi kohde jouduttu arpomaan ja siihenhän nyt ei tarvita kuin mellakka tai muuten vaan sään takia siirretty ottelu. Kai sentään toimittajien pitää osata lukea, eikä aprillipäiväkään ole vielä tänään.


Parittomien sukkien taivas  1

Montakohan paria sukkia keskivertokansalaisella on? Ite ainakin totesin niitä olevan liikaa ja jostain kumman syystä pareja katoaa jälkiä jättämättä.

Ei ole oikein ehtinyt käydä missään, eikä se saakelin harrasteautokaan saapunut vielä. Eipä tuolla peukulla vielä ihmeitä räpellettäisikään.

Putkikelan levittimen sain sentään vietyä pois asiakkaan pihasta. En inspiroinut ruveta sitomaan sitä aputasoineen trukkipiikkeihin kun sieltä edellisen kerran lähdin ja auton perävaunussa meni kivuttomasti perille saakka. Harmi vaan että kello oli niin paljon ja aurinkokin laskenut jo aikoja sitten.


Ammattilehtipoimintoja  1

Muuan suuri konevalmistaja esittelee uutuutena kaivurin jossa on normaalin kaksoispumpun sijasta kolme pumppua. Kehtaavat vielä pistää kuvankin josta ilmenee rakenteen olevan sama kuin jo Cat 235 B:ssa vm 1987 lukuunottamatta käännön pumpun säädettävyyttä.

Ihan suora kopiohan se ei ole, koska sen ikäluokan Cat oli täysin vapaa tietokoneavuista, eikä hammaspyöräpumppua oikein voitu yhdistää mäntäpumppujen linjoihin.

Yksi edellinen työnantajani sai myös seinälleen kaavion jossa oli vastaava rakenne, mutta toteutettuna kahdella kaksoispumpulla= mahdollistaa neljä eri painetasoa ilman että pumpun ja toimilaitteen väliä tarvitsee kuristaa. Nykyään moinen rakenne mahtuu enää pitkäperäisiin isoihin koneisiin. Ihmetyttää vaan miksi koneessa on kiinnitysmahdollisuus jopa viiden pumpun järjestelmälle, mutta lisäpumppujen paikoissa on olematon tehonkesto.

Syy miksi sen kaavion aikoinaan piirsin oli Cat 325 B:ssa esiin tullut ongelma lisälaitekäytössä. Vasta sen jälkeen pääsin tutkimaan miten toimilaitteelta palaavaa öljyä voidaan hyödyntää.

Japanilaisvalmistaja väitti löytäneensä yli 20 % energiansäästön kuristuksia pienentämällä. Se on vielä vähän verrattuna yhteen kotimaiseen liikeratanosturissa käytettävään keksintöön verrattuna.


Kriittisiä hetkiä  2

Mielestäni nyt on koko maassa normaali tai sitä parempi TALVIKELI.

Tästä päivästä ei jää hyvää makua. Olen kovasti yrittänyt välttää työnkuvaa johon kuuluu kiinteänä osana puhelin ym päivystäminen. Tällä menolla vaihdan pikapuoliin numeroa ja otan niin salaisen numeron kuin mahdollista.

Vaikka peukku onkin kasassa ja sain jopa hitsauskoneeseen langan vaihdettua ei mun huumorintajuni kesken perälevyremontin oikein riitä aiheettomiin valituksiin. Ei varsinkaan silloin kun odotan tärkeää puhelua.

Väite tien liukkaudesta kun tie on jäässä, kuten varmaan kaikki muutkin pikkutiet tällä hetkellä piti paikkansa, mutta se että sinne pitäisi kylvää hiekkaa on järjenvastaista ja luonnonvarojen tuhlausta. Kävin sen tarkistamassa ja koeajoin remontoidun levyn karhentaen verkkoterällä tien pinnan. Soittajan emäntä tuli puhelin korvalla yhdellä kädellä autoa ajaen pieni lapsi (ei edes oma) kyydissä.

Minä sit seuraavan tilaisuuden tullen kysyin oliko ko kohdassa hänen mielestään liukasta, hän vastasi että oli. Minun nähdäkseni ei ollut mitään ongelmaa, koska jos oli niin ei se ainakaan ajamista millään muotoa haitannut kun kerran vielä pystyy puhumaan puhelimessa samaan aikaan. Enkä tarkoita vain yhtä autoilijaa vaan sama käytös tuntuu olevan paikan ja maan tapa. Liukkaus ei ole syy ajaa ojaan tai kenenkään päälle. Liukkauden torjunta tasaisella viivasuoralla jäisellä pikkutiellä on järjetöntä ja naapuriteillä sitä ei tehdäkään.

Samasta asiasta olen huomauttanut muutamalle muullekin ihmiselle kelin huonontuessa ja siihen joukkoon on mahtunut ihan ammatikseenkin autoa ajavia. Kolmesta puhelin kourassa ojaan koheltaneista vain viimeisin sen oikopäätä myönsi. Nyt oli sit joku pappa ajanut ojaan sillä kohtaa missä oli hiekkaa= ajonopeus oli kasvanut ja keskittyminen herpaantunut-


Kahvipensaan kosto  1

En juo kahvia, mutta omistan villakilpikirvojen edelleenkin riivaman kahvipensaan. Tänään päätin lyhentää pätkän latvasta kun latva taas raapi kattoa. Lyhennyksen jälkeen päätin hieman halkaista latvapätkän tyveä saksilla. Ensin ei tapahtunut mitään ja sitten kun tapahtui niin verta lensi sormenpäästä.

Mukava oli mennä rautakaupassa käymään kun ei meinannut saada muovipussia auki kilopulttihyllyn kohdalla.

Kuinka saksilla voi leikata sormeensa- no puuaines oli sen verran kovaa kun halkeaminen alkoi meni saksen toinen terä pätkää kiinni pitävää peukaloa viistäen että napsahti. Kun olis kolmekin millimetriä ollut peukalo eri paikassa niin olisi säästynyt teippaamiselta ja särkevältä sormelta.

Perälevyremontti jäi sormenleikkuun jälkeen kahta saumaa ja muutamaa verkkoterän kiinnityspulttia vajaaksi.


Ei se ojasta poimittu  1

Kannattaako avata suunsa silloin kun tajuaa jotain olevan poskellaan. Päiväohjelmassa oli käynti AVK:n varastolla ja varaosatiskin vierestä pongasin tutun oloisen soittimen. Kaivoin sen sit pinon keskeltä esiin että näkisin mitä se maksaa. Kysyin sit hinnan nähtyäni onko soittimeen avainta.

"Että mitä avainta?" kuului vastaus eli jollain autonsa lunastukseen kolaroineella tai varkauden uhrilla/varkaalla / entisellä omistajalla on nyt sit 7070R soittimen infrapuna-avain kotonaan ja näin ollen sillä soittimella ei tee mitään.

Jos se avain olisi ollut tallessa se olisi mielestäni ollut n 60 € soitin, mutta siitä tulikin eletkroniikkaromua.

Ford - kuskeille on kuulemma aina tilaa taivaassa kun ovat saaneet jo kokea maanpäällisen helvetin. Ei ole vielä pihassa, enkä ole metriäkään ajanut, mutta tarjous on sisässä ja taas muutaman arkipäivän kuluessa selviää tuliko ostettua vai ei.

Plussia siinä oli hieno sisusta nahkajakkaroilla, pieni ajomäärä ja tyydyttävät varusteet. Miinuspuolella osuma joka oli vienut kuskin puolelta etuvalon. Aikaa meni vaan ihan tolkuttoman kauan. Kahdessa paikassa asioida ja yhteen kerkisin kun toisen ajo-ohje oli perseellään.



Kylmät putkitalkoot  1

Ei kotoruuilla liho, mutta päivän talkooaterialla kyllä.

Oli siis talkooohjelmassa maalämpöputken levitystä. Eilen haukoin henkeäni kun näin sen kelan. Oli ennakkotieto että 400 metriä ja 32 mm, mutta vastassa olikin 500 metriä ja 40 mm putkea. Putkifirma ei luvannut ollenkaan ruveta sitä levittämään kun kuulemman menee ryttyyn ja täytyy tehdä jatkoja...

Kelanlevitin oli sille kelalle liian pieni joten viime yönä tein sitten vähän ylimääräistä talkootyötä. Se kannatti, koska putki oli levällään vajaassa tunnissa siitä hetkestä kun kelan siteet katkottiin.

Lopputuloksena oli että talkoiden päätteeksi aterioitiin huolella ja emännät harmittelivat kuinka lihakeitto ei kerinnyt ihan kunnolla hautua. Siihen sitten vielä parit jälkiruuat ja päälle maha oli täynnä ennen konditorian tekemää täytekakkua.

Kun putki oli onnellisesti maassa soi puhelin ja tuli aurauskeikka. Se ei taas hyvin lähtenyt käyntiin kun ensimmäisessä vedossa perälevy kohtasi tukimuurin kulman ja perälevy voitti eli pintarappaus rapisi.

Aikaa meni tolkuttomasti.