Contour

Vähän harrastuksia, paljon töitä ja nukkumisesta on turha runoilla. Blogi on alkanut sinkkuuntumisen jälkeen ja varmaan loppuu kunnollisen naisen iskiessä.

Purkuun  1

Työnantajan auto on kuulemma ollut katsastusmiehen mukaan erinomaisessa kunnossa- no on varmasti moottorin, rungon ja voimansiirron osalta. Kakkosvaihteen synkronointi saattaa kylmänä vähän rasahtaa.

Kuitenkin kun autolla on ikää ja valmistusmaa on Japani niin ruoste raiskaa. Siihen nähden että mitään kohtaa ei ole hitsattu ja vuosimalli on 1990 kori on kestänyt kohtuullisesti, mutta ei se mikään erinomainen ole jos lokasuojasta pääsee roiskeläpän yläpuolelta nyrkillä läpi.

Kaksi kerrosta maalia ja maalikerrokset pitävät koossa ruostehiutaleita.


En minä ole täällä töissä  1

Arvioiko kukaan keikkojen äänentoistoa. Jos ei niin ilmeisesti viidellä pytyllä käyvä V8 kuulostaa humalaisen korvaan hyvältä kun vaan ääntä on määrällisesti tarpeeksi.

Vaarini joka on nyt ollut manan majoilla monta vuotta ei ollut musiikki-ihmisiä, eikä kummoinen korjaamaan mitään kirveenvartta hienomekaanisempaa ja senkin korjaus oli lähinnä uuden tekeminen ja terään sovittaminen. Serkkupojalla oli silloin Chevrolet classic- vaari sit vaan totesi korvakuulolta "ei tuo mikään kasi ole kun käy kerran kuudella". Serkkuni ei sitä ensin uskonut, mutta seuraavan kerran kun sitä autoa seuraavan kerran näin ja kuulin niin jo oli muuttunut ääni kellossa.

Sytytystulppien vaihdon yhteydessä serkku itsekin tullut samaan tulokseen, vaihtanut parit tulpanjohdot.

Mitä taas äänentoistoon tulee niin ihmettelen missä ne eiliset laitteen ja ääniosaaminen olivat Basic Elementin ja Pandoran keikkojen aikaan. Ääntä oli sekä määrällisesti että laadullisesti hyvin. Toki studiossa tai jossain autotallissakin tehty tallenne on lähtökohtaisesti puhtaampi kuin hiljaisenkin keikkayleisön edestä poimittu. Kummankin saa kuulostamaan paskalta kun tekniikka ei toimi tai yksinkertaisesti säädöt on pielessä.

Ainakin koti- ja autostereoissa jopa minä kuulen milloin tehokesto/kyky tuottaa puhdasta signaalia loppuu.

Ilmeisesti ei pidä jutella liian pitkään henkilökunnan kanssa- ei edes sen kauniskasvoisen ja upehiuksisen naisihmisen kanssa kun siitä viiden minuutin päästä joku ihan vieras alkoi kysellä jotain valojen säätämisestä. Mistäs minä tiedän kun en ole siellä töissä.


Piikkipyörät  1

En ole koskaan ostanut nastarenkaita. En omaan autoon, enkä kenellekkään muullekaan. Toki olen nastarenkailla ajanut, mutta tänään pääsin testaamaan tuttavan jäärata-autoa. Tehoahan siinä ei ollut kuin noin 130 heppaa ja varsin lyhyelle ja mutkaiselle radalle vakioauton vaihdelaatikosta sopi ainoastaan kakkonen näin ollen myös oikea käsi sai koko ajan veivata rattia.

Hienosti se kulki ja muutaman kierroksen jälkeen alkoi jo vähän luottaakin piikkipyörien pitoon.

Harmi vaan ettei jääratoja oikein enää ole. Ihan siviiliautokin olisi noilla renkailla todella hauska tai itse asiassa jopa vähän pienemmillä piikeillä.


Hyhmää ja pudonnut pyörä  1

Aamupäivällä ei tappioita, päivällä ei tappioita, mutta illan jo hämärtyessä perälevystä putosi pyörä. Kirjaimellisesti putosi keskelle tietä. Ilmeisesti kannatteleva sokka oli mennyt poikki. Muutenkin olen ihmetellyt sitä rakennetta ja varmaan joutuu muokkaamaan sitä vähän turvallisemmaksi.

Ruotsissa syyttäjä jolle juttu piti mennä oikeudessa oli itse yhytetty omenahotellista maksullisen kanssa. Tarkoittaako se että soluttautumis ja valeostot on laajennettu koskemaan myös prostituution kitkemiseen? Islannista löytyi lihapiirakka jossa lihapitoisuus on nolla. Lihattoman lihapiirakan reseptin täytyy olla hyvä, koska vaadittiin hevosenlihakohu ja DNA testaus että moinen asia paljastui...


Lantaa ja kuravettä  1

Ekaa kertaa näin että hiihtoladulla kävellään, kannetaan pussikaljaa ja mennään kolmea rinnan. Perinteisen ladulla oli kova meno päällä. Joku vanha pappa veti vuorohiihdolla ohi kahdesta vapaan tyyliin hiihtäjästä.

Minä sit itsekin testasin onko latu liukas ja sehän oli. Perinteisen ladulla suorastaan yllättävän paljon parempi luisto kuin viereisellä ladulla. 6.5 km


Sivutuotteita  3

Kun AGGO osti Valtran veikkasin ettei ostajaa kiinnosta pieni traktoritehdas vaikka silloisten mallisarjojen pohjalta rakennettii traktorisarja joka pudotti luotettavuustilastossa saksalaisten ylpeyden sijalle kaksi.

Oikea syy sai taas tänään lisävahvistusta kun useissa uutisissa kerrotiin kuinka paljon AGGO on investoinut uuteen moottoritehtaaseen keskelle metsää. Kyse oli siis moottoritoimitusten varmistamisesta ja sivutuotteena tuli traktoritehdas jonka koneet on suunniteltu ja räätälöity niille jotka omistavat koneensa itse ja ajavat sitä itse.

Joku tykkää ajaa sinisellä, joku punaisella ja joku vihreäkeltaisella- eikä kotimainen kelpaa vaikka värin saa valita.

Jotain AGGO:lta on kuitenkin mennyt poskelleen Suomessa ja kysyä sopii: Missä viipyvät pienet ja keskikoiset runko-ohjatut traktorit? Mitä tapahtui terästankille ja miksi maassa missä voi olla metri lunta pitää traktorin alle laittaa muovikanisteri?


Lomake 62  2

Ikean lihapullia on kehuttu maukkaiksi ja edullisiksi. Ilmeisesti imagosyistä on jäänyt laittamatta tuoteselosteeseen teksti "saattaa sisältää hevosta" kuten sweitsiläiskebab sikaa. Onko Sweitsissä siis menossa ruokakäännytys...

Veroilmoitus- se on aina yhtä tuskaa. No tänä vuonna ei niin kamalaa, mutta muutama ihmeellisyys löytyi jälleen: Kun ohjelmassa on valmiiksi kohdat mihin laitetaan poistoluettelo niin sitten jos on muutakin kuin irtainta tarvii täyttää lomake 62. Laittaa siihen samat tiedot kuin lähes automaattisesti tulostuviin muihin lomakkeisiin + 50 €.

Toinen ihmeellisyys oli palkkakulujen esitysmuoto. Ennen on ollut nettosumma + sos ja enn omissa kohdissaan, mutta nyt täytyi syöttää bruttosummana. Melkein löisin vetoa kahden selvityspyynnön ja verotarkastuksen puolesta kun myös poistojen tekeminen tuntuu olevan edelleen nauhalaskimella tehtävää hommaa.

Mustekin tietysti loppui kesken verotulosteiden.

Korkotodistuksella olisi taas saanut pyyhkiä perseensä jos sellainen olisi sattunut tulemaan. Itse korkomenot on oikein mutta muut pankin perimät kulut pielessä kolmessa lomakkeessa neljästä.

Jotain plussaakin: Ensi kertaa oman käytön osuus kirjautui oikein.


Vettä ja leipää  1

Päivä oli tavallaan ihan onnistunut. Lampi alkoi hahmottua, vettäkin löytyi ja melkein kaikki eväsleivät tuli syötyä. Vähän alkoi maan kantavuus vaikuttaa heikolta.

Nyt on sit menossa laji jossa miehet ja naiset voivat mitellä varsin tasapäisesti eli mäkihyppy. Jos ei voimasuhteen muuten tasoitu niin lähtöpuomia vaan säätämään. Harmi ettei Suomi ole mukana.


Epätarkkuuksia  1

Yksi mittari jonka soisi toimivan oikein on polttoainemittari. Tänään jouduin kesken päivää vaihtamaan työmaalla toiseen koneeseen ja oli koko lyhyen iltapäivän sellainen pelko perseessä että kallistuksessa loppuu polttoaine ja sit joutuu ilmauspuuhiin. Ei kuitenkaan loppunut ja jotain näkyvääkin saatiin aikaan.

Lunta on vaan kiusaksi asit- joku teladumpperi voisi olla peto menemään hangessa, mutta tuo dumpperivaunuyhdistelmä ei oikein etene. Hangen alla kun on epätasainen alusta ja vähän kaltevuuksia niin tumpuloinniksi menee.

Lastauskoneelle oli pedattu niin tasainen tie että sitä pystyi maasturilla peruuttamaan perävaunun kanssa. Tunnin työskentelyn jälkeen lastaaja levitti sitä hieman että mun oli helpompi peruuttaa, mutta unohti vaan täyttää ne kauheat kantojen kolot.


Oikominen ja paikkaus  1

Linko niputettu ja rasvanippa siirretty. Niin siis eilen ajattelin. Tänään kun piti laittaa se perään ja nostaa pihalle huomasin yhden uuden halkeaman ja toisen ja vielä kolmannenkin.

Kaksi oli pieniä ja harmittomia, mutta kolmas vaati jo korjaukseltakin vähän jotakin + maalia pintaan.

Koeajo jäi tekemättä kun tarvi käydä yksi metsätie avaamassa.

Varmaan kymmenen vuotta kahtena kappaleena ollut kantoharavakin meni hitsillä kasaan. Saa nähdä miten käy kun sen laitaa kiinni ja töihin pääsee. Eiköhän se pyörittäjän alla kestä.