Contour

Vähän harrastuksia, paljon töitä ja nukkumisesta on turha runoilla. Blogi on alkanut sinkkuuntumisen jälkeen ja varmaan loppuu kunnollisen naisen iskiessä.

Rytinää  1

Ohjelmassa oli moottorisahan lastaus ja muutama pieni pihapuun poisto. No se pieni on suhteellinen käsite ja ite en olisi lähtenyt 13 tai edes 15 tuuman laipalla sitä suurinta ongelmaa ratkaisemaan. Kaatuihan se kun sahuri teki sahalleen tarpeeksi suuren kolon kylkeen.

Niin on vaan välillä työt monen mutkan takana että oltava suunnilleen kartta ja kompassi että perille löytää. Huomenna vielä jatkuu vaan ei tiedä saako valmiiksikaan.


Kylvöä ilman kasvua  1

Luin että syntyvyys on ennätyksellisen alhaalla- no onko se mikään ihme kun ei todellakaan tiedä onko huomenna töitä tai muutenkaan varaa sähkölaskuun. Caruna oli siis Fortum verkkoliiketoiminta ja se on sitten tuottamattomana on myyty nopeiden voittojen takia, maksettu johtajille hirmuiset palkat ja nyt sitten uusi omistajaa käyttää monopoliasemaa häikäilemättä siirtohinnan nostamiseen. Maksaahan se kaapelin maahan laittaminen, mutta vaihtoehtojakin on.

Taas hurahtaa 100 miljoonaa jonnekin veroparatiisiin- siis ilmeisesti se oli ennen n 27 % korotusta. Täytyykö tästä käydä kaapeliaura tilaamassa ja tehdä 13,5 % korotus metritaksaan ja lähteä kaapeleita upottamaan.

Aamupäivällä ohjelmassa oli sepelin kylvämistä. Iltapäivän ratoksi riensin hitsauskoneen ääreen.

Ilmeisesti lanka on varsin vanhaa ja jotenkin huonosti varastoitua, koska se tökki ja kulki välillä huonosto. Myös rullan adapterin kanssa meni oma aikansa kun ei jostain syystä millään meinannut asettua paikalleen.

Niin maailma on pieni kun tuossa viime viikolla kuulin ruokaseuralaiseni seikkailusta niin kaiketi tänään se kuuleminen muuttui näkemiseksi.

No jos lennosta vaihtaminen tulee tavaksi niin onnea ja menestystä vaan taas pariksi vuodeksi tai pidempäänkin. Enhän minä sitä miestä tunne, enkä ole tavannut nelikosta kuin yhden eli sen kolmannen naisen.


Moottoripyörämessuilla  1

Emma Kimiläinen vastaan Amanda Harkimo. Alla oli ilmeisesti sähköllä toimivat moottoripyörät ja rata messukeskuksen sisällä.

En sit yhtään tiedä kuinka nopeasti se rata on sillä pyörällä kierrettävissä tai sattuiko Harkimolle joku virhe matkan varrella, mutta kyllä se Kimiläinen melkoisen eron yhdellä kierroksella teki. Tuskin olisin tunnistanut kumpaakaan messuyleisön joukosta.

Tuskin olisin ilman useampaa harjoituskierrosta pysynyt edes Harkimon tahdissa. En tosin mitään laitetta edes yrittänyt käydä koeajamassa ja miksi olisinkaan kun tallissa on paria merkkiä ja vieläpä sitä toista montaa väriäkin.

Tänään tulikin pitkä kauppareissu. Niin pitkä että kaiketi kylmäketju on katkennut kun nimenomaan kaupan jälkeen matkalle osui messukeskus ja sielläkin useampi tunti vierähti.

Olihan siellä heinoja pyöriä, tehokkaita pyöriä ja sieltä hurjimmasta päästä Kawasakin osastolta mekaanisesti ahdettu H2.

Taas toisaalta välipalahetkellä kun sanoin että tarvis poiketa Wandamotorin osastolla en olisi ensimmäisenä arvannut mitä siellä on vastassa.

En tiedä mallin nimeä, enkä myöskään sitä kuka hänestä oli tehnyt päivän taideteoksen vartalomaalilla, mutta kyllä hieman harmitti kun siitä mallista, seurueen nuorimmaisesta ja itsestäni napattu kuva ei koskaan mennyt perille vastauksena etelänlomaterveisiin.


Havaintoja matkan varrella  1

Kyllä huonosti menee jos ala-asteikäinen tyttö ei edes isänsä kanssa saa 1/4 osaa pizzaa syömättä ilman puhelimen räpläämistä.

Toinen havainto oli paluumatkalla noin klo 23:35. Olen ehkä kerran aikaisemminkin ihmetellyt miten Hesburgerin tiskin takana voi olla niin hoikassa kunnossa. Ehkä minun makuuni aika paljonkin liian hoikassa kunnossa.

Mutta enemmän minua mietitytti siinä vaiheessa kun pääsin vessaan pesemään käsiäni ennen sitä puolimatkan yöpalaa. Hesburgeria palvelevassa miesten vessassa oli melkoinen määrä käytettyjen ehkäisyvälineiden pakkauksia. En sitten tiedä oliko jollakin miesparilla, heteroparilla tai ryhmällä ollut vessassa salainen sessio vai oliko joku vaan kiusallaan tyhjentänyt taskunsa pöydälle- siis vessassahan oli myös iso roskis mihin ne pakkausen pahvit ja suojamuovit olisi voinut laittaa huomiota keräämästä.

Niin ja muuten joku pölvästi oli käynyt sudittelemassa autonsa kiinni mun murskekasaani. On se nyt niin mielenkiintoinen paikka että sinne auraamattomalle ja valaisemattomalle tielle pitää väen vängällä ajaa, ajaan tampatulta sivuun ja käydä sit hakkaamassa jäisestä murskekasasta pyörien alle tavaraa että pääsee sieltä pois. Liekö sit ollut pahat mielessä.


Carua  1

Missä on kuntapäättäjien vastuu.
Mitäs jos tästä ilmoittaisin kaikille asiakkaille että kuun alusta sitten kaikki hinnat nousevat 37 prosenttia kun täytyy investoida toimintavarmuuteen.

Todennäköisesti siinä vaiheessa joutuisi toteamaan ettei asiakkaita enää ole. Vaan kun korotuksesta ilmoittaa yksipuolisesti sähköverkkoyhtiö niin minkäs teet?

Tähän mielettömyyteen syyt voidaan jäljittää aikaan kun ainakin pienemmillä paikkakunnilla oli omat toimivat sähköyhtiönsä, omat koneet ja sen verran työntekijöitä että asiakkailla oli joku paikka mihin soittaa ennen kuin puu on kasvanut sähkölinjan ympärille.

Mitä sitten tapahtuikaan- no lyhyen tähtäimen voittojen toivossa kunnat lakoivat myymään sähköyhtiöitään, samaan rytäkkään pistettiin lihoiksi kaukolämpöyhtiöt ja jos oli niin paikalliset pienen puhelinyhtiöt.

No siinä missä kunnat valittivat kuinka paljon on työvoimakustannuksia ja kuinka tehottomasti kunnallinen yksikkö toimii niin siinä vaiheessa kun omistaja vaihtui tapahtui pikapikaa niin tuntuvat hinnankorotukset ja irtisanomiset ettei A palvelusta enää voinut puhua ja toiminta oli varmasti kannattavaa valmiin verkon alueella.

Uusien liittymien hinnat pomppasivat ja suunta on edelleen ylöspäin.

Onko maakaapelointi sitten parantanut sähköverkon toimintavarmuutta- no on ja ei. On siinä mielessä että muuntajalta tulee kyllä sähköä varsin varmasti sen viimeisen kaapeloidun pätkän jo sähköä vaan saadaan sähköasemalle saakka- jos ei niin sitten on koko kunta pimeänä.

Sitten taas näitä ihmeellisyyksiä eli jos valtaosa linjasta on kaapeloitu maan sisään niin jätetään esimerkiksi 300 metriä ilmalankoja hakkuuaukon viereisen puurivin viereen- siis silloinkin kun maanomistaja on valmis omalla kustannuksellaan kaivattamaan kaapeliojan.

Sitten kun kaapeloidaan niin aina kauhea taistelu siitä kuka maksaa ja voidaanko laittaa samaan ojaan myös puhelinlinjaa ja valokuitukaapelia.

Yleensä vastaus on ei ja sama paikka kaivetaan kolmeen kertaan tai auratessa vedetään rikki jo olemassa olevat rummut ja salaojitukset ja sitten taas niitä korjataan kun pitäis mennä pölliautolla metsään tai traktorilla/puimurilla pellolle.

Tähän kaksin/kolmin/nelinkertaiseen työhön + korjauksiin menee raahaa. Silloin kun on monopoli niin hintaa voi nostaa. Varmaan muuten kohta niinkin että kun rakennat sähkölaskun pienentämiseksi oman aurinkovoimalan niin maksat verkkoyhtiölle itsesi kipeäksi siirtomaksua silloinkin kun aurinko paistaa ja paneeliston tuotto riittää omaan kulutukseen.

Toki ymmärrän senkin että helpompi on ollut tehdä selkeästi yhteen suuntaan tehoa siirtävä sähköverkko kuin nykymalli jossa saatetaan joutua mittaamaan myös kyluttajan itsensä tuottaman sähkön määrää ja valvomaan sen laatua.

No ei se yksinkertainenkaan työ aina helppoa ole, mutta nyt on ollut sikäli helppoa että kun kokolailla joka pikkutiellä on liukasta niin joka päivä on vähän töitä ja kun lunta sataa kuten nyt niin sen liukkaudentorjuntatyön kaikki jäljet häipyvät täysin näkymättömiin.


Murua pintaan  1

Ei ilmeisesti tänäänkään pääse muuta tekemään kuin sepeliä kylvämään. Ihemettelen vaan taas jälleen kerran mitä järkeä pikkutielle on kylvää liukasta kissanhiekkaa koko pituudelle.

Sepelillä sentään on jotain virkaa liukkauden torjunnassa ja siitä ei keväällä muuraudu monen senttimetrin kerroksia autojen kylkiin ja lokasuojien sisäpuolelle, eikä tien pinta mene kuravelliksi.


Väärä tietön, mihin kipataan?  1

Eilen osuvasti ohjeistuksesta kirjottelin ja tänään sitten sinne samaan kohteeseen ennen kuin kukko lauloi köröttelin jäistä baanaa.

No puolimatkassa kävi ilmi että toinen sorakuski oli aikaisessa- ja mikäs siinä kun kerran oli jo sen verran ajanut että saattoi ensimmäisen lakisääteisen pitää. Sitten tuli toinen, kävin kääntöpaikankin liippaamassa eikä tilaajaa kuulunut sittenkään.

No ihan oikeassa paikassa oltiin kaikki kolme, mutta vaan väärä päivä tai väärä tilaus tai oikeastaan vain työjärjestys.
Kyllä se siitä järjestyy ja onhan se päivä vielä huomennakin ja vieläpä pidempi kuin tänään. Liukaampaa tuskin voi ollakaan.


Tietöntä  1

Johtamisesta ja tilaamisesta hyvä esimerkki ja huonokin tuli vastaan päivän mittaan.

Hyvä esimerkki oli tilata ajoissa, tarkat ohjeet ja huono oli muutos jälkikäteen.

Eilen siis aurausta, tänään liukkauden torjuntaa ja metsätien avaus.

Kun työkaluna on linko niin sinne ei sovi syöttää ihan mitä tahansa. Saa varsinkaan syöttää kantoja ja isoja kiviä kuten juurikin tuon huonon esimerkin kohdalla. Eihän se tietysti asiakkaan vika ole ettei maa jäädy, mutta monta kertaa olen sanonut että se on tampattava ensin että sitten kun lunta oikeasti tulee niin sen pystyy ottamaan lingolla puhtaaksi.

Samoin olen sanonut useamman kerran että sinne ei voi ajaa jos väylällä on puita. Mieluummin kuuntelee moitteet puhelimessa kuin rikkoo istutukset, nurmikot ja vielä sen päälle työkoneet.

Nyt on kuitenkin tilaston mukaan lunta maassa 11 cm. Toki paikallinen vaihtelukin on suurta. Vaikka sen verran tulisi kerralla niin sen ei vielä pitäisi liikennettä pysäyttää, toki vähän haittaa ja toivottavasti hidastaa. Ei vaan ainakaan tunnu keli vähentävän kännykkään puhumista.


Kassa kysyi numeroani  1

Voi mikä päivä. Aamulla oli odotettava, käytävä asiakaskäynnillä ja sitten rauhallista tahtia jäätietä tekemään. Nyt se onkin aika hyvässä mallissa.

Pientä taistelua oli saada generaattori pyörimään. Ei auttanut muu kuin lämmittää öljypohjaa. Sitten lähti kyllä varsin hyvin.

Lounaan syötyäni painelin paikalliseen Tokmanniin. Maksettuani kassalla vuorossa ollut nainen kysyi numeroani ja vastasin siihen, vaikkakin iloitisin enemmän jos kysymyksen olisi asettanut Toisen Tokmannin viereisen kaupan myyjä.

Kysymys oli postinumerosta- jos edessä olisi ollut asiakas jolta olisi samaa kysytty olisin ehtinyt vähän varautua ja todennut että toki voin osoitteeni antaa tietyin ehdoin, mutta annatko sinä sitten puhelinnumerosi vaihdossa?


Kivinen routa  1

Lähes yksitoistatuntiseksi venähtäneen roudan rikkomisen ja kivien/kantojen kiskomisen päätteeksi löysin itseni kauraa säkittämästä. Niinki yksinkertaisessa hommassa voi näköjään sössiä kun ei muista katsoa säkin sisälle ajoissa.

Illalla luin taas ties kuinka monennen kerran viestilistaani. Jos viesti alkaa "Hei Nimeni on C_____ keskikorkeus hoikka ja hyvännäköinen olen nähnyt profiilisi tänään päällä ja kiinnostuin sinua".... Mitä voi päätellä? Ensinnäkin sen että viesti on käännetty. Samoin vahva veikkaus on ettei käännöksesssä ole käytetty sanakirjaa tai edes mitään kunnollista ohjelmaa.

Jopa minä kääntäisin paremmin suomesta englantia tai ainakin ymmärrettävää tankeroa.

"että voimme siirtyä täältä muistaa väri taito vamma tai etäisyys ei ole väliä, mutta rakkaus ja hoito asioita paljon elämässä paras minun terveisin"

Toinen vahva veikkaus on ettei viestin alkuperäinen kieli ole edes englanti vaan joku aivan muu.

Toki on ihan mahdollista että näitä viestejä tehtailee keskimittainen ja sopusuhtainen, mutta vahvemmin veikkaan huijausyritystä kenties vaikka sinne samaan suuntaan minne Sunny Car Centerinkin rahoja on kadonnut.