Contour

Vähän harrastuksia, paljon töitä ja nukkumisesta on turha runoilla. Blogi on alkanut sinkkuuntumisen jälkeen ja varmaan loppuu kunnollisen naisen iskiessä.

Niin hidasta  1

Oli tänään mielenkiintoinen kokemus- en oikein taas tiedä miten tähän pitäisi suhtautua: Kassajonossa oli noin neljä ihmistä. Kuuluu ääni "Toinen Kassa". Vaihdan jonoa ja lopputuloksena olen kassalla ja sen viereisenkin kassan palveltavana on tasan yksi ihminen.

Ehkä se oli vain sattumaa, mutta jos ei ollut niin terveisiä vaan sille pelottavan kauniille kassaneidille- siis jos olet vielä vapaa niin hihasta kiinni tai kirjoita kuittiin se oma numerosi.

Naapuritontilla kaivattiin routapiikkiä. Ei edes japanilainen kaivikone siis tylsällä kauhalla jäiseen maahan meni- siis sujuvasti. Minä jos routapiikkiä tarjosin kauhan puhdistukseen, mutta päätyivät lapiomenetelmään.

Ensin siis kaadoin puita pois tieltä, sitten väistelin naapurin puusta pudoteltuja oksia ja rupesin etsimään viemäriä. Se löytyi kaukolämpöputkien ja puhelinkaapelin alta. No sitten ruvettiin selvittämään onko se oikea ja missä kulkee vesijohto. Tietysti pakkanen alkoi samalla kiristyä.

Siitä alkoi asiakkaiden juokseminen, soitteleminen ja ajeleminen. Lopputulos oli että ensimmäisenä vastaan tullut kaukolämpölinja oli tyhjä, salaoja turha, puhelinkaapelille ei vielä löytynyt mitään käyttöä ja viemäri on ikivanhaa betoniputkea.

Seuraavalle kaukolämpölinjalle on suunniteltu päälle autokatos, joten se täytyy siirtää. Homma paisuu ja lumisadealue lähestyy. Jos nyt sitten nuo kuvannot pitävät kutinsa niin pääsee lähes kaksi metriä etenemään ennen seuraavaa, putkea tai kaapelia.

Varmaankin ammatinvalintakysymys. Tässä tapauksessa ammatti on ihan ok, asiakkaat vaikuttavat todella mukavilta mutta haastetta on vähintäänkin tarpeeksi.

"Arkkitehtiä ei pitäisi ampua vaan laittaa se tuonne asumaan ja tekemään tuon alueen lumityöt- ehkä sitten oppisi tekemään työnsä järkevämmin seuraavassa kohteessa."

Kaavoittajaparka on yrittänyt tehdä työnsä parhaansa mukaan ja survonut pienen tilan rakennuksia täyteen. On vaan aika hyvällä prosentilla jäänyt huomaamatta mitä kaikkea rakennusten alle jää.


Talotehtaan optimisti  1

Auringon noustua raahauduin työmaalle. Tosiaan raahauduin kun lähtiessä otin mukaan lähes kaiken oleellisen. Polttoainetta en muistanut kuin vasta pari kilometriä matkaa taitettuani.

Perillä odotti varsin optimistinen mies. Nimi ei tarttunut päähän, ei naamakaan, eikä edes se millä autolla oli paikalle saapunut. Heillä olisi tarkoituksena valaa anturat ensi viikon alussa, huomenna on keskiviikko, eikä aikakaan klo 18 mennessä työmaalla ollut vielä edes valtavaa monihaaraista jalavaa kaadettu. Jos viereiset koivut kaatanut aboristi on oikeassa se saattaa olla rauhoitettu, mutta en usko että sen ympärille taloa tehdään. Ehkä talo mahtuu ja Jalava jää naapurin ongelmaksi.

Mutta siis itsenäisyyspäivä tulossa, lunta tulossa jopa 15 cm riippuen miten ennuste osuu. En yhtään epäile etteikö pohjaa kuorisi ja täyttäisi päivässä kun vaan on mitattu oikein ja korkomerkki kohdallaan. Onnistuu kyllä kun vaan on hyvä kuski ja riittävästi kuljetuskapasiteettiä. On vaan pieniä esteitä tiellä, kuten 4 kaapelia, kaukolämpöputkia, sähköistyksen ja tietoliikennekaapelin tulosuuntaa ei tiedä kukaan. Olen koittanut pistää putkilinjaa maan alle, mutta se on ollut pikkuisen hidasta kun kaatoa ei ole paljon mitään, linjat on pitkät ja lähtösyvyys taisi olla luokkaa 2,7 metriä. Siitä tulee jokunen kuutiometri maata ja kun vielä sadeveden ja viemärin linjoilla on reipas puolisen metriä korkeuseroa täytyy kaivaa ylemmälle putkelle oma tasanne tai sitten täyttää ja tiivistää kauheat kerrokset. Tässä tapauksessa pihän portaallista kaivuuta parempana vaihtoehtona, koska periaatteessa kummankin putken alle tulee sama paksuus sora. Varmasti hitaampi kaivaa, mutta olettettavasti merkittävästi nopeampi täyttää.

Parasta päivässä taisi kuitenkin olla ruokatunti. Ihan vaan siksi kun pistäydyin entisen opinahjoni sapuskoja nauttimassa. Ruoka ei ollut kovin ihmeellisen näköistä, eikä makukaan ollut mitenkään ihmeellinen mutta se oli silti kaikin puolin kunnollista. Erityistunnustus kuorellisista perunoista on paikallaan, vaikka se kuorintaoperaation verran enemmän aikaa veikin. Eilisen päivän ruokapaikkaan verrattuna suolaa ja rasvaa oli huomattavasti vähemmän ja ruoka piti kylläisenä pitkään vaikka annoskoko olikin ihan maltillinen.


Myrskyn jälkeen  1

Oli sen verran outo aika lähteä töihin illalla että en huomannut sähköjen katkeamista. Matkalla ihmettelin katuvalojen pimeyttä ja kunnan rajan kohdalla myös sitä kuinka pimeää on kaikkiin ilmansuuntiin. Ei nyt ehkä ihan puolta kaupukia pimeänä ollut.

Kun sitten viimein pääsin pimeydessä kotiovelle kiintin onneani kun olin juuri ladannut akkuporakoneen kaikki akut. Ne tietysti sopivat toisen akkukoneen kylkiäisenä tulleeseen valaisimeen. Tulivat ihan tarpeeseen että sai saunan lämpimäksi ja lämmitettyä sapuskat foliokääreessä kiukaan lämmöllä.

Itse asiassa tällaisia iltoja pitäisi olla muutaman kerran vuodessa. Iltoja jolloin on pakko pistää tietokone kiinni- no tietysti jos on joku mokkula ja akku täynnä niin toimiihan se netti silloin aikansa. Netti nyt pieni puute, mutta kun ei ole käytettävissä hellaa tai edes mikroaaltouunia, eikä millään viitsi lähteä pikaruokaa hakemaan.

Varmasti tekisi hyvää tai huonoa monelle parisuhteelle, puhumattakaan kaikista konsolipelien suurkuluttajista.

En tiedä kuinka pitkään sähköt olivat poikki. Työmaallekin ehdin jo infota että aamulähtö myöhästyy. No Aamulla oli onneksi sähköä ja lämpöä sen verran että ei tarvinnut kotiin jäädä. Parhaani tänääkin tein enkä saanut kaivettua esiin kuin yhden sulun ympäryksen. Oli siis tiedossa että jossakin sen lähettyvillä on sadevesiputki ja varsinainen viemäri + yksi syöttökaapeli. Tiedossa ei ollut että putkien päällä on lisäksi 2 muutakin kaapelia ja tietenkin juuri sellaisella kohtaa että viimeinen metri mentiin pienen koneen pienellä kauhalla lapiollinen kerrallaan


Lähes minuutilleen  3

Harvoin on Forecan ennuste osunut yhtä hyvin kuin tänään paikallisesti kohdaalleen. Valitettavasti se tarkoittaa että liiterin katossa on yhä kaksi isoa reikää- katolla kun ei oiken meinannut pysyä vaikka se aika loiva onkin.

Kestopeite saa hoitaa paikkojen virkaa seuraavan viikon, pahimmassa tapauksessa kevääseen asti.

Taisin siirtää tänään samoja harkkolavoja, osaa toista osaa kolmatta ja osaa neljättä kertaa. Eikä ne kahteen kertaan siirretyt ole vieläkään oikeassa paikassa. Taas toisaalta emännän logiikka ettei kokolailla tasaisimmalle savimaan kohdalle ei harkkopinoa kannata tehdä on ihan ymmärrettävä. Valmiin parkkipaikan laidalla ne ovat kovalla tasamaalla ja yhtä lailla otettavissa trukkipiikeillä kantoon.

Savimaan kohdalta siirretty koppero oli yllättävän hyvässä kunnossa. näin siitäkin huolimatta että yhden kulman alta puuttui kivi ja näin ollen suojaamaton puu oli ollut maata vasten.

Kaiken tämän kiirenkin keskellä oli pakko laittaa ruokaa. Ei mitään kovin kummoista, mutta sen voi ainakin sanoa ettei tähteitä tullut vaan osa meni jäähdyttyään pakastimeen. Ensi viikko voi olla paskamainen, olkoon sitten millainen tynkäviikko hyvänsä.

Tietääkö joku kertoa mistä vaahto- ja pallomeribileet ovat saaneet alkunsa?


Muutoksia vai painotuksia  1

Profiiliasi on katsottu viikon sisällä 20 kertaa. Vahva veikkaus on että niistä 3/4 on tehnyt sen katsomisen kahden vuorokauden sisällä. Onko sitten kyseessä ollut poliisi vaiko kenties SUB-TV:n valveutuneiden katsojien joukko.

Jos taas kyseessä on 20 eri naista niin ilmeisesti tekstiä on ollut liikaa, eikä ainakaan minkäänlaista rehellisten vastausten tulvaa ole vielä tullut. Olisikohan Deitti.net taas päivitetty?

Edit 1.12.2013. Todellinen luku on kaiketi kuitenkin 3, koska se oli välillä 1-3 ja on 3 lukuunottamatta tuota 30.11 piikkiä. Jos tilasto oikeasti kertoo viikon ajalta osumat niin jonkun olisi tarvinnut luoda noin 17 feikkiprofiilia, käydä lukemassa ja tuhota ne sitten saman tien. Sekin on tässä hullussa maailmassa täysin mahdollista - olihan pettämissivustolle feikkiprofiileja luonut nainen haastanut työnantajansa oikeuteen moisesta urakasta.

Cityn matematiikka on omanlaisensa.

No ei ehtinyt perjantaina paljon ihmeitä tekemään, eikä varsikaan ihmettelemään yöelämää tai sen puutetta. Lähinnä siksi kun piti suorittaa varsin mielenkiintoinen nosto ja siirto. Ei ihan tappioitta mennyt, koska viimeisessä tiukassa mutkassa räystäslauta kohtasi voittajansa sahaamattoman puun muodossa.

Tappiota tuli myös lainassa olleen perävaunun kanssa. Kävin muissa asioissa lainaajaa morjenstamassa ja banaanillahan se sylinterin varsi oli. Alempi kiinnityskorvake oli pettänyt jälleen kerran. Siitä nyt ei olisi suurta tappiota tullut, mutta ilmesesti se oli jäänyt huomaamatta ja korvake oli jyrsinyt ajomatkan aikana renkaan kyljen aika surkeaan kuntoon.

Todennäköisesti sylinteri oli ollut ihan kunnossa vielä silloin kun korvake oli lopullisesti irronnut. Renkaan ja lavan väliin kiilautumisesta tulee vaan melkoinen voima.

Korjaamisesta tulee ongelma, koska tukevaa kiinnityskohtaa ei ole lähelläkään. 8 mm korvakkeesta ei ole paljon hyötyä kun lava on enää luokkaa 3 mm. Ehkä olisi pitänyt aukeamaa kasvattaessa vaihtaa lavan kylkeen joku puolen metrin pätkä kulutusterästä.


Liikenneilta  1

Sub TV:llä ei näköjään tarkasteta omien elokuvien mainoksia ollenkaan: "Salainen agentti 86" tulee ohjelmaoppaan mukaan perjantaina, mutta mainoksissa lukee silti sitkeästi SUNNUNTAINA. Ehkä se on salainen viesti jolla kerrotaan että kukaan ei oikeasti lukenut niitä mainoksia eilen, toissapäivänä tai tänään. Puheessa kaiketi mainostetaan perjantaita, mutta tekstissä lukee SUNNUNTAINA. Menee taas sarjaan maailman turhimmat huomiot, eikä moisen erheen huomaamisella pääse kenenkään naisnäyttelijän kanssa treffeille.

Se siis välähtää ruurulla hetken ennen kuin agentti lähtee putoamaan lentokoneesta. Toisenlaistakin infoa näytetään, mutta tallentava digiboxi on hyvä apu tuon tiedon tarkastamiseen.

Kaiken kaupallisen höpinän perään puheenvuoron saivat poliisit. Ei tullut kuulovaurioita, eikä ketään ammuttu etälamauttimella.

Emme kuitenkaan saaneet vastausta kahteen oleelliseen kysymykseen eli neliakselisen perävaunun painoihin. Enkä itse asiassa usko että tällä hetkellä kovinkaan moni tietää miten oikeasti saadaan selville aisapaino, akselipainot .

Totesin kuitekin että oikeaa tulosta ei saada jos vaunu otetaan irti veturista. Voidaan saada, mutta jos on esimerkiksi kolmiakselinen tai neliakselinen keskiakseliperävaunu aisajousituksella tulos voi olla monta tonnia pielessä.

Uskon että oikeakin tapa on olemassa ja se vaatii sitten sen 13 tai 11 mittaelementtiä, josta yhden täytyisi mahtua vetokoukun ja silmukan väliin. Eli siis jokaisen pyörän alle yksi ja ylimääräisellä määritellään aisapaino.

Jos kärry otetaan irti niin aisapaino muuttuu korkeuden funktiona ja että pääsee samaan tulokseen tai edes liki pitää tunkilla nostaa silmukka täsmälleen samaan korkeuteen kuin missä se olisi kytkettynä veturiin. Siinä sitä onkin poliisiparoille jumppaa kun ensin kantavat ne punnituslätkät, sen tunkin, tunkkaavat ja sitten laskevat. Ehkä voisin muutamalla miljoonalla suunnitella sen traktorin koukkua simuloivan yleisnosturin ja laskukaavan jolla saataisiin oikeat massat.

Virkavaltaa harvemmin kehutaan, mutta tänään esiintyneet mies ja varsinkin nainen esiintyivät edukseen. Ehkä se uniformu vaan kaunistaa naista tai sitten toisin päin.

Jos jotain negatiivista täytyy sanoa niin olisi ollut suotavaa että paikalle olisi saatu enemmän naisia. Yhtä lailla myös tyttärille ja emännille voi tulla ja tulee eteen tilanteita kun on laitettava vaunu perään, kuormattava se ja ajettava vaikka sitten sille Fendt Variolla, Valtralla ym vaunun kanssa tai ilman. Onneksi sentään Pornaisista saakka oli saatu yksilö nuorta naissukupolvea edustamaan. Terveisiä vaan sinne 718:n portaattoman laatikon käskijälle.

Ehkä mainitsemisen arvoista on että iltapalakeskustelun aikana en ilmeisesti muistanut esittäytyä, eikä sitä tehnyt vasemman käden puolella istunut kaksikkokaan. Kuitenkin hakukoneen avulla molemmille löytyi nimet vajaassa minuutissa. Ei olisi onnistunut 25 vuotta sitten-ei varmaan edes poliisilta.

Muuten tästä päivästä ei jää paljon kerrottavaa. Lohkominen on pistetty vireille, varainsiirtovero maksettu ja voi sanoa että pankkitoimihenkilö joutui tällä kertaa tekemään tosissaan töitä palkkansa eteen. Joutui siis siksi kun ilmeisesti ei ollut aikaisemmin juuri tuollaista juttua hoitanut, eikä heti löytänyt koneeltaan oikeaa kaavaketta/saanut langattoman päähän sellaista henkilöä joka olisi suoralta kädeltä päässyt neuvomaan.

Mikäs siinä oli istuskellessa.


Yökokkausta  1

Jotenkin päivä taas hurahti. Toki siihen mahtui erinäinen määrä kilometrejä ja näköjään ajotyyli on ollut varsin tasainen. Olin näet vaunun kanssa liikenteessä. Olin pimeässä lastatessani jättänyt käsivalaisimen pystyyn laidattomalle lavalle ja se oli edelleen pystyssä 24 ajotietokoneen kilometriä myöhemmin.

Huollon jäljiltä vaihteiston/hydrauliikan/ moottorin äänimaailma on muuttunut. En tiedä miksi, mutta ihan hyvin tuntui pelaavan.

Päivällä tein huopakattoa ja yhden varaston pohjan. En yhtään tiedä tuliko hopakatosta sellainen kuin sen kuuluisi olla, mutta olettavasti parempi kuin entinen. En ruvennut kaasuliekin kanssa pelleilemään vaan latasin saumoihin tiivistysliimaa.

En yhtään tiennyt kuinka paljon ikivanhassa rullassa huopaa oli ja tietysti se loppui kesken, eikä uusi tainnut ihan samaa väriä olla.

Yön jo tultua pääsi viimein tekemään ruokaa. Nyt onkin sit jääkaappi aika tyhjä. Onneksi on sentään yllin kyllin leipää ja mehua.


Ilveksen reviiri  1

En muista koskaan nähneeni Ilvestä luonnossa. Saattaa jopa olla että en ole nähnyt edes eläintarhassa. Tänään sellainen kuitenkin ylitti tien edestäni, eikä matkaakaan ollut kuin kymmeniä metrejä.

Tämä kyseinen yksilö on ilmeisesti sopeutunut varsin hyvin asumaan lähellä asutusta. Voi niitä toki olla useampiakin, mutta ainakin yhdestä näin aika selkeän kännykän kameralla videoidun otoksen joka oli kuvattu noin 2 kilometriä ylityspaikalta.

En ole varma oliko jahti menossa vai siirtymä paremmalle jänisapajalle, mutta se juoksuvauhti oli kyllä kova.

Tänään vaihteeksi ei ollut kaupassa suuria murheita. Kahdesta tuotteesta toisesta tosin puuttui hintatieto. Kumma että niitä aina vaan osuu omalle kohdalle. En tosin löytänyt ruokakaupastakaan useamman juuston kolmiomaisen laatikon hintaakaan, mutta en ollut sitä ostamassakaan.

Sen sijaan siinä kaupassa tervehdittiin kuin vanhaa tuttua. Toinen oli mies ja toinen oli nainen. Naisen tietysti tunnistin, mutta miehen kohdalla raksuttaa vieläkin, mutta reikäkortilta ei ole löytynyt nimeä. Oletan kuitenkin että mikäli olisi jokin muu muin viiksekäs marraskuu niin nimikin olisi sille tutulle naamalle löytynyt.

Jotkut päivät menevät vain turhan nopeasti. Niin meni tänäänkin monta tuntia auringonlaskun päälle ja silti tuntui että olisi pitänyt tehdä jotain enemmän.

Yhden kohteen sijasta onkin äkkiä viisi paikkaa jonossa. Tai ei oikeastaan edes voi puhua jonosta vaan rivistä kun vähän kaikissa täytyisi jotain tehdä ja mahdollisimman pian.


Rakennus rakennuksen sisällä  1

Kultaiset päivät tai jotain siihen suuntaan. Ne päivät kun maa kantaa, eikä lumi vielä haittaa, Kysymys kuuluukin miten hyödyntäisi seuraavat kaksi päivää- sitten ilmeisesti tännekin korpeen saadaan lunta ja valoa.

Ihan ensimmäiseksi tarvis saada talli tyhjäksi. Vanhoja Suzukin osia siirsin trukkilavallisen,eikä siinä vielä tainneet olla edes kaikki. Tallin tyhjentäminen on tarpeen että lumikoneen saa nopeammin liikkkeelle ja ilman että se huutaa vaihdelaatikon öljynpainetta ym. ennenkuin lämpiää.

Nyt olisi ollut myös hyvä hetki vaihtaa kipsilevyt katosta, mutta se taitaa jäädä väliin siihen saakka kunnes mieltäni riivanut paineviemäri on toiminnassa.

Katselin elementtitallin syntyä ja olen monessakin kohteessa katsellut kuinka taloja synnytetään. Vaikka tietyn talovalmistajan taloista puhutaan että ne ovat ohutseinäisiä ja kaikkea muutakin pahaa, mutta perkele sentään kun kasataan kattoa myöten valmiiksi sisätiloissa niin on se ihan eri juttu jopa puuseen huopakaton laittamissessa kuin temuta tuolla pakkasessa.


Se oli hyvä  1

Paha karma jatkui taas tänään. Tuntuu kuin menossa olisi seuraava Mr Bean tai vähintäänkin hymy pyllyyn. Seuraavaksi varmaan iskee salama konepeltiin ja korjaamossa jäähdyttäjään laitetaan pissapojan nestettä, bensapumpusta tulee dieseliä.

Meinasin siis tilata kaikessa yksinkertaisuudessaan lämmintä juotavaa ja tilasinkin, mutta tuli ensin niin eksoottinen teekoctail ettei nauratukselta meinannut pystyä juomaankaaan mitään.

Alan epäillä myös lieviä telepaattisia kykyja, koska jo matkalla mietin että milläköhän noita muovisen ohjauspyörän kylmettämiä käsiä oikein lämmittäisi ja piti ehdottaa että tekisi jotain lämmintä alkoholitonta toiselle kädelle.

Musiikki oli loistavaa ja jos jotain toivoa saa niin vähän rauhallisempaa poistumista esityksen jälkeen. Sillä samalla lipulla kun ainakin tässä tapauksessa saa olla valomerkkiin asti ilman lisähintaa ja menemättä vahingossa pallomereen, vaahtoon tai arpajaisvoittoa noutamaan.

Painotan tuota "samalla lipulla", koska minähän en oikein osta lippuja mihinkään etukäteen. Nyt kuitenkin ennakoin sen verran että kävin ensin ostamassa lipun ja vasta sen jälkeen syömään. Sen kaavan kun rikkoo niin pääsee sitten puolella korvalla keskustelemaan puoliraaoista hampurilaisista. Minä vielä infosin sitä alkuperäistä lipunmyyjää miten toimin, koska pelkäsin että tupa tulee täyteen.

Lisäksi ihmettelen mitä maailman kokolailla suurimman autonvalmistajan TDI moottorinohjaus oikein miettii ryömittäessä. Se vielä jollain lailla ymmärtää että hidastetöyssyyn tulee sammahdus tyhjäkäynniltä vaikka kytkin on täysin ylhäällä, mutta tasamaalla suojatietä ylittäessä moottorijarrutuksen jälkeen. Onko syöttö sit tosiaan niin pienellä että se vaan kertakaikkiaan sammuu vaikka auto vielä rullaa eteenpäin. Uudemmassa mallissahan on pysytysautomatiikka, enkä yhtään ihmettele että on kun tuokin sammuilee omia aikojaan.

Siinä täytyy olla joko moottorijarrutukseen liittyvä ominaisuus millä estetään käyttämästä liian pieniä pyörimisnopeuksia tai sitten vaan moottorin+ apulaitteiden pyörittämiseen tarvittava voima menee alle sen mitä moottorinhjaus osaa pyytää. Toki kuski eli minähän siellä ohjaamossa olen ja varmaan oppii jossain vaiheessa ennakoimaan tai painamaan hieman kaasua tai kytkintä siinä vaiheessa kun kierrokset lähestyvät tuhatta. Paskamaista vaan kun millään muulla autolla mukaanlukien Kadett C ei ole ollut noita ongelmia.