Flanööri tarvitsee Cityn.
Tänään perehdymme tarkemmin erilaiseen tapaan kävellä kaupungissa.
Ensinnäkin homma vaatii suurkaupungin: Berliinin, Lontoon, Pariisin - Helsingistä tai Tallinnasta ei taida olla kaupunkikävelypaikaksi flanöörimielessä. Tukholma? Siinä ja siinä. Pietari? Ei täytä toista ehtoa.
Flaneeraus nimittäin edellyttää suurta, loputonta väkijoukkoa sekä kapitalismia.
Flanööri, kaupunkikävelijä, ei jää töllistelemään näyteikkunoita eikä joutavia pysähtele, vaan hän liukuu, ikään kuin virtaa ihmisvirrassa. Useamman tunnin kertavirtaus vaatii suukaupungin, maaseudusta ei koko aikana saa näkyä vilaustakaan. Tarvitaan ihmismassaa, ja vihamielisyyttä: massan jokainen jäsenhän suhtautuu nyreästi toista massan jäsentä kohtaan; massan jäsenet ovat kilpailijoita keskenään - kuka missäkin mielessä.
Anonyymiys on kaupunkikävelyn perusedellytys.
Tilastollisesti on hyvin epätodennäköistä että tuossa virrassa on yhtään tuttua kasvoa, päinvastoin kuin ennen kaupungeissa, jolloin oli yllättävää jos silmiin sattuivat kasvot koskaan näkemättömät.
Toinen kaupunkikävelyn lähtökohta on kapitalismi: kaikki on kaupan, kaikki ovat kulutushyödykkeitä, myös ihmiset, ainakin työn kautta ostettavissa.
Noihin puitteisiin astuu sitten flanööri, kapinallinen, joka ei vastusta moista touhua, vaan ikään kuin kiertää moisen: asettuu näkemänsä yläpuolelle, on eri aaltopituudella noiden vaeltavien moukkien kanssa. Massalla on aina oikea kiire jonnekin, flanöörillä ei koskaan.
Kapitalistinen hyötyajattelu on moukkia varten, flanööri vain huvikseen lorvailee väkijoukossa, vaikka kiireen vilkkaa paineleekin. On aikaa tuhlattavaksi: näillä kävelyillä mielikuvitus pääsee jylläämään ja herkuttelemaan!
'Flanööri ei kuluta, eikä häntä kuluteta', kertoo kirja Kävelyn filosofiaa, jonka on kirjoittanut professori Frédéric Gros Pariisin yliopistosta.
Flanööri, City-kävelijä, toteuttaa itseään välähdysten rajattomasti hajaantuvassa ilotulituksessa.
Situationistinen ajelehtiminen. Siinä koko idis. Piste.
Ja nyt se on sitten valinnan paikka:
Tallaatko mieluummin
a) kaupungin asfalttia
vai
b) maaseudun polkuja, joilla aina on liukumiina- ja karhuvaara?