"Wauuuuuuuuuuuuuuuuuu!", sanoisi Matti Willamo jos olisi ollut paikalla tapaamassa median epäarvostetuimpia tulevaisuuden mediastaroja. Sanon, että olipa todella energisoiva ja inspiroiva tapaaminen eilen Suomen tulevaisuuden mediatähtien kanssa Tradetrackerin bileissä.
Mediascene muuttuu voimakkaasti. Mediamurros on vuoden puheenaihe ja ensi vuonna se vain korostuu. Vanhojen tekijöiden uudistumiskyky kiihtyy, mutta nuoret ketterät innovaattorit ja yrittäjät ovat jo tuhat askelta edellä.
Muutosvoimia vuodelle 2014:
- Innovaattorit synnyttävät uusia medioita
- Tulee enemmän ihmisiä, joilla on yhden median sijasta 200 mediaa
- Muotilehdet eivät vie enää muotia eteenpäin, bloggarit ja katumuoti vievät muotia eteenpäin.
- Ennen toimittajat olivat tähtiä, nykyään bloggarit, instaajat, affijäbät ja mimmit, superverkottujat ja mallit ovat tähtiä
- Yksittäisistä bloggareista tulee tähtiä
- Blogaajan yksittäinen postaus myy enemmän kuin Hesarin etusivu
- Telkkaria ei tarvita ilmiöiden synnyttämiseen. Videoita katsotaan netin kautta entistä enemmän. Nettivideomainonta ja videoparaatimainonta lisääntyy.
- Printtimainonnan todellinen tehokkuus paljastuu ja jengi tajuaa, että display konvertoi yhtä hyvin, oli se printissä tai digissä.
- Verkottuminen media-alalla lisääntyy
- Kuratointi ammattina lisääntyy
- Median lukemiseen vaikuttaa entistä enemmän joukkovoima (power of public) ja joukkoviisaus (wisdom of crowds) ja ihmisten suosittelu, ts usein niin väärinymmärretyt sosiaalinen media eli some
- Visuaalisuus viestinnässä lisääntyy
- Syntyy uusia ammatteja kuten tunnetilajournalisti, häshtägjournalisti jne
- Ammattibloggareiden määrä lisääntyy
- Bloggaajilla on valtava voima myyjinä. Bloggaaja on esikuva, idoli.
- Brändimainonta verkossa lisääntyy
- Bloggareiden tuottama sisältö perinteisissä medioissa lisääntyy. Esim Cityn Blogit
- Brändidominanssimainonta saiteilla (esim City) lisääntyy
- Nichesaitteja syntyy kuin sieniä sateella, (esim Brunsseihin erikoistunut Brunssipartio )
- Sisältömarkkinointi lisääntyy
- Digimarkkinoinnin osto-osaaminen kehittyy
- Kampanjat suunnitellaan digi-first -mallilla
- Media keskittyy, City Digital:in kaltaiset mediaperheet kasvavat voimakkaasti
Olin eilen ihan fiiliksissä. Tradetrackerin bileissä oli 140 tyyppiä. Kaikki ihan tavallisia kansalaisjournalisteja. Laskeskelin, että siinä salissa oli väkeä, jotka voivat yhdessä tavoittaa 3,5 miljoonaa Suomalaista ja vähintään 5 miljoonaa suomen ulkopuolelta.
Media pirstaloituu. Antaa sen pirstaloitua.
Suomen mediaskenessä tullaan näkemään seuraavan vuoden aikana ällistyttäviä verkottumisia ja yhteenliittymiä.
"Jos ei tuu hiki, ni lihakset ei voi kehittyä", sanoi meidän liikunnanopettaja aikanaan. Pitää paikkansa. Lihakset kehittyvät kun liikkuu ja urheilee. Kuntoilun jälkeen ja aikana muodostuu mielihyvää tuottavaa dopamiiniä.
Sama pätee aivoihin. Aivot on meidän tärkein lihas ja kun aivot työskentelevät haastetasonsa huipussa, päästään huippusuorituksiin. Huippusuoritustilanteessa syntyy kehittymistä ja Flow -ilmiö. Mikä on flow ilmiö?
Flow on omaa osaamistasoa vastaavaa huippusuoritusta
Mihaly Csíkszentmihályi (kyllä, jouduin tarkistamaan oikeinkirjoituksen) on tutkinut Flowta. Hän sanoo että Flow on:
"people are happiest when they are in a state of flow— a state of concentration or complete absorption with the activity at hand and the situation. It is a state in which people are so involved in an activity that nothing else seems to matter."
Flow -tilassa seikkaillaan työn haasteellisuuden ja oman suoritustason rajamailla. Flow tilassa pääset näyttämään kyntesi. Flow on kuin muusikoiden hyvä groove, jossa kaikilla soittajilla on mahtava poljenta ja syke päällä: aika menettää merkityksen ja musiikki vie mukanaan.
Mihaly jatkaa:
The flow state is an optimal state of intrinsic motivation, where the person is fully immersed in what they are doing. This is a feeling everyone has at times, characterized by a feeling of great absorption, engagement, fulfillment, and skill—and during which temporal concerns (time, food, ego-self, etc.) are typically ignored.
Flow on sitä kun:
- Ajan merkitys häviää.
- Kelloon tuijottelu loppuu.
- Oman egon nostaminen katoaa.
- Haluat tehdä työtä hyödyn vuoksi, et oman itsesi vuoksi.
- Aika lentää.
- Työ on riittävän haasteellista omaan osaamistasoon nähden
Flow ilmiö liittyy positiiviseen stressiin siten, että Flow -ilmiöitä monesti työssään kokevat, ovat
a) kiireisiä, sillä huippusuorituksia tekevät ovat aina täystyöllistettyjä
b) oman osaamistasonsa huipussa, välillä osaamistasoaan jopa laajentaen
Huippusuoritusta tekevä joutuu "hikoilemaan" työssään kuten huippu-urheilija treenatessaan ja kilpaillessaan. Kilpailu ja oman suorituskyvyn nostaminen vaatii treenaamista. Positiivinen stressi on merkki huippusuorituksesta ja merkki siitä, että meidän tärkein lihas - aivot - oppii jotain uutta.
Muista myös levätä. Et voi myöskään treenata jatkuvasti, pitää myös muistaa levätä. Samalla
Positiivista stressiä elämääsi! Muista treenata aivojasi, jotta voit työssä saavuttaa Flow -tilan yhä useammin ja yhä haasteellisemmissa tilanteissa!
Menestystä elämääsi!
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä
www.citydigital.fi
www.w3.fi
wwww.suomikauppa.fi
Media pirstaloituu. Tulevaisuuden media olet sinä. Jokainen meistä on oman elämänsä toimitusjohtaja ja päätoimittaja. Me voimme liittoutua yhteen ja luoda blogiyhteisön tai blogiringin. Voimme mennä töihin nettisaitille tuottamaan juttuja. Voimme jakaa ajatuksia ja niputtaa niitä yhteisiin häshtägeihin. Mediat pirstaloituvat, syntyy yhä pienempiä heimoja - niche medioita.
Ennen vanhaan kaikki oli helppoa, oli vain printti ja www-sivut. Nettisivujen listauksen pystyi painamaan yhteen kirjaan. Ei ole enää helppoa. Media pirstaloituu ja infoähky pakottaa meitä valitsemaan mitä me haluamme seurata.
Nykyään jakelukanavat ovat luottamukseen perustuvia striimejä ja verkostoja. Brändiuskollisuus voi olla tiettyyn nimimerkkiin liittyvä. Eri alustoilla on eri seuraajajoukko. Esimerkiksi Twitterissä ihmisellä on eri seuraajajoukko kuin Facessa. Cityssä on eri blogiyhteisö kuin irl (in real life). Hallitsen montaa eri jakelukanavaa, luottamusmediaa, joissa voin jaella mitä oman elämäni päätoimittajana valitsen yleisölleni jaettavaksi, diginä ja livenä.
Walter de Camp on brändi. Cheek on brändi.@lavas on brändi. Jos brändillä on sanottavaa, se saa sanottavansa läpi tilaajajoukolleen eli fanijoukolleen. Muut mediat saattavat toistaa brändin sanomiset. Twitterissä se on retweettausta, perinteisessä mediassa sitaatin tekemistä, lainaamista. City Digital mediaperheessä nostetaan juttuja päätoimittajien valintojen perusteella. Jutun saa kopioida jos sen muuttaa omille sanoilleen. Twitterissä retweetti kertoo että handlen päätoimittaja haluaa jakaa saman uutisen oman median seuraajajoukolleen. Tulevaisuuden mediat ovat siis brändejä, joihin liittyy brändiuskollisuus.
Varmasti suurin osa lukijoista on tipahtanut tässä kohti kärryiltä. Tiivistän kertauksen vuoksi:
Tulevaisuuden media on siis luottamukseen perustuva suhde viestijään, eli brändiin joka voi olla ihminen, yritys, nimimerkki, yhdistys tai teknologinen handle tai yhteenliittymä.
Uusi ammattikunta: kuratoijat
Kun media pirstaloituu, täytyy meidän ihmisten valita, ketä seuraamme. Entisistä kaikentietävistä medioista tulee haavoittuvaisia. Luottamus pitää ansaita joka päivä uudelleen.
Luottamusta voi olla myös suhde kuratoijaan. Kuratoijakin on brändi. Kuratoija valitsee pirstaleisesta mediajoukosta ne uutiset, joita hän haluaa omalle yleisölleen viestiä.
Tulevaisuuden media on päätoimittaja, journalisti, viestijä tai asiantuntija, johon luotat. Tulevaisuuden media on yhteisö tai mediaperhe johon luotat. Luottamus ansaitaan. Brändiuskollisuus ansaitaan. Siksi brändejä pitää varjella. Päätoimittajien tulee olla uskollisia yleisölleen. Brändejä kannattaa vahvistaa sellaisten brändien yhteydessä, joissa luottamus kuluttajaan lisääntyy entisestään.
City Digital on mediaperhe, joka auttaa lukijoita navigoimaan pirstaleisessa mediakentässä. Autamme löytämään hyvää journalistista sisältöä elämään. City Digital kattaa pian kaupunkilaisen koko elämän osa-alueet.
Mainostajalle City Digital on luottamusverkosto, jossa brändisi pääsee kohtaamaan luottamuksellisesti ne kuluttajat, joille haluat luoda lisäarvoa. Brändin kannattaa olla Cityssä, sillä City Digital verkostossa brändiäsi arvostetaan ja luottamus brändiin kasvaa sekä brändin arvo kasvaa.
Terveiset mediakentän etulaidalta. Kasvuyrittäjyys on mahtavaa!
Olin tänään markkinointiviestinnän seminaarissa. Keskustelin Viestinnän ammattilaisten liiton toiminnanjohtaja Elina Melginin kanssa toimialan konvergenssista. Samaa pohdimme myöhemmin päivällä Edita Publishingin Tuula Wäyrysen kanssa.
"Journalismin ja viestinnän raja hämärtyy." - Tuula Wäyrynen
Olen aloittanut työurani nettisivujen tekijänä. Aluksi minua halveksittiin, ettei se ole oikeaa viestintää. Siten aloin tekemään mobiilimarkkinointia. Ei kukaan kännyköitä katso, tänään sms-markkinoinnilla ja sähköisellä viestinnällä vedimme yhden yrittäjien tilaisuuden täyteen. Olen myös pyörittänyt menestyksekkäästi verkkokauppaa. Rakennamme W3 Groupissa monikanavaisia asiointiratkaisuja sekä automatisoidun markkinoinnin ratkaisuja. Mulla on firmoja markkinoinnin, median, viestinnän ja sähköisen asioinnin eri osa-alueilla. Nyt yhtäkkiä mua pyydetään puhumaan eri tilaisuuksiin mediamurroksesta ja huomaan että osaamistani arvostetaan enemmän kuin koskaan.
Olin ensimmäistä kertaa elämässäni tänään markkinointiviestinnän viikolla. Olen ollut enemmän it-alan messuilla, koska olen aina luullut, että teen it-juttuja. Yhtäkkiä huomaan, että it, viestintä, journalismi ja markkinointi yhtyvät ja olemme samassa päätepisteessä: kommunikaation ytimessä.
Tämä pitkä johdanto saattelee nyt meidät siihen, että alan luetella mitä kaikkia titteleitä minulla ja työkavereillani it-media-journalismi-viestintä-markkinointi -konsernissani on.
Olisihan noita lisääkin. Aikamoinen kirjo ammatteja yhdessä talossa.
Menestystä ja selkeyttä viestintään. Älkää antako termien tai titteleiden hämätä teitä. Muistakaa, että asiakas on tärkein ja asiakkaalle pitää viestiä selkeästi!
Eero Lehti oli 5 vuotta etuajassa RTB:ssä, media-ala ei silloin lämmennyt ajatukselle. Nyt osa mainostilassa on ostettavissa huutokaupan kautta. Printissä näin ei ole, mutta digi on.
Oli vuosi 2008 kun Suomessa suunniteltiin mediatilan huutokauppajärjestelmää. Isot media-alan toimijat eivät pitäneet ajatuksesta. Kärkimedian mediamyyjille ja toimialalle tuo olisi ollut katastrofi. Perinteisesti alalla on mieluummin laitettu omia mainoksia täyttöpaikoille, kuin halvalla jollekin. Nykyään asia on tullut uudestaan esille kansainvälisen kilpailun ja pirstaloituneen median kautta. RTB eli Real Time Bidding, eli automatisoitu huutokauppa on vuoden kohusana.
Mediatilan huutokaupassa on kyse siitä, että aina joku kampanja siirretään viikolla eteenpäin, mainostaja perääntyy, peruuttaa ja mainospaikka jää tyhjilleen. Sellaiseen paikkaan on sitten mukava laitaa oma mainos tai sitten sen paikan voi huutokaupata eniten maksaavlle.
Nykyaikaisessa markkinoinnissa mainonta jakaantuu neljään muotoon: 1) Display mainonta, joka sopii brändin rakentamiseen ja tietyn jutun kampanjointiin tiettynä viikkona tai ajanjaksona. Taktinen mainonta tässä lisääntyy vuonna 2014. 2) Long tail -mainontaan, joka tukee ensimmäistä. Se jakaantuu olemassaolomuistutusmainonnan ja taktisen mainonnan lisäksi: 3) Jälkimarkkinointiin, eli retargeting: sivustolle tulleille käyttäjien stalkkaamiseen. Brändi lähtee seuraamaan sua ja muistuttaa brändin olemassaolosta. 4) Taktiseen ostoja optimoivaan retargeting jälkimarkkinointiin: Jos olet laittanut ostoskoriin jotain, niin mainos "lähtee seuraamaan" sua muualla netissä. Myös City Digitalissa tämä on mahdollista.
City Digital antaa 1-5% inventaarista huutokauppaan. Se ei ole paljon, mutta ei se ole vähänkään.
Yrittäjyyden yksi periaate on, että kokeiluja pitää tehdä ja kannattaa tehdä, jotta oppimista tapahtuu. City Digital on päättänyt myydä osan mainostilasta huutokauppaperiaatteella. Huutokauppa toimii niin, että kun myytävää on niukasti, niin hinnat nousevat ja kun myytävää on liikaa, niin se laskee hintoja. Onko se ongelma? Tavallaan on, koska netissä, printissä, telkkarissa, youtubessa jne on aina myymätöntä tilaa. Huutokauppahinnoilla et saa parhaita paikkoja. Saat vain vähemmän huomioarvoisia paikkoja. Paraatipaikkaa on turha odottaa RTB:n kautta ostettavaksi.
Vähemmän huomioarvoisetkin paikat ovat ammattiostajalle hyödyllisiä. Niitä voi käyttää hyvin esimerkiksi ostoskorin muistutusmarkkinointiin. Kun asiakas on käynyt verkkokaupassasi ja laittanut ostoskoriin tuoteita, voit mainostaa niitä tuotteita Cityn vähempihuomioarvoisilla paikoilla ja asiakkaasi voi nähdä tuotteet siinä sopivasti. Brändimainontaan ja uusasiakashankintaan on sitten ihan normaalit paraatipaikat ja niitä voi ostaa City Digital -myynnistä. Teknistä konsultointia ja RTB toteutusta voi ostaa esim W3 Group Finland Oy:ltä.
Pieni osa City Digitalinkin inventaarista siis on ostettavissa huutokaupalla. Pyydä mediatoimistoasi kokeilemaan City Digitalia tai osta meiltä suoraan ja kokeile.
Hyvät ideat kaipaavat joskus oikean ajan ja ympäristön, jotta ne voivat toteutua.
Ilkka Lavas
sarjayrittäjä
www.citydigital.fi
ps. Mainittakoon nyt vielä että Eero Lehdellä ei ole mitään tekemistä City Digitalin tai Cityn kanssa. Olin tuossa projektissa mukana W3 Group Finland Oy:n konsulttina.
Pidämme silloin tällöin perheessämme "lapset päättää päivää". Silloin lapset saa päättää mitä tehdään. Tosin sääntöjä pitää silti noudattaa (ei liian pitkää pelien pelaamista).
Sanoin pojille, että tänään on pojat päättää päivä.
Poikani Eetu vastasi:
- Ei ku tänään on lapset päättää päivä. Säki oot poika.
- Ai enks mä oo mies? Oonks mä poika? Mitä eroa on pojalla ja miehellä?
- No et sä oo mies ku sul on toi punkkari.
Tarvitsen prätkään sivulaukut. Minulla ei ole aikaa vertailla, joten kyselin kesän ajan kavereiltani suosituksia. Paras malli löytyi vihdoin ja tiesin mitä halusin. Taikasana: Northwest Import ja Ortlieb.
Tykkään siitä, että on mahdollisimman vähän välikäsiä. Satuin kuitenkin olemaan lauantaina Sellossa ja päätin katsoa, olisiko Intersportissa tai Top-Sportissa Ortliebin sitä mallia, minkä haluan. Ei ollut kummassakaan. Molemmissa olisi tarjouduttu tilaamaan tuote. Ei kelpaa minulle, koska Sello on ihan älyttömän kaukana himastani, niin mieluummin haen sen maahantuojalta silloin kun mulle sopii.
Tänään päivän päätteeksi mulle sattui pieni rako ja päätin kokeilla tuuriani samalla kun pidin puhelinpalaveria. Näpytin kännykkään nuo taikasanat "Northwest Import". Kännykän navigaattori ohjasi minut perille. Tosin 10 km päähän kohteesta. No ei muutakuin netti auki puhelimesta ja googlasin Norhwest Importin kotisivut. Siellä oli eri osoite kuin mitä oli google mapsissa. Ei harmittanut paljoa koska oli aurinkoinen keli ja päivän kaikki hommat olin jo saanut hoidettua. Navi ohjasi minut oikeaan osoitteeseen.
Ylläoleva oli siis valintojen tekoa. Suosittelumarkkinointiin eli sosiaaliseen mediaan luottamista.
No nyt alkaa paras kohta: itse shoppailu
Klo 16:34 astun kauppaan, myyjä-yrittäjä tervehtii ja kysyy voiko hän auttaa. Vastaan että voi auttaa ja että tartten prätkään sivulaukkuja. En muistanut taikasanaa Ortlieb.
Klo 16:35 myyjä kaivaa tuotteen esiin ja esittelee sen
Klo 16:36 kysyn mitä maksaa. Saan hinnan ja myyjä jatkaa esittelemistä.
Klo 16:37 Kysyn myös missä on vessa. Kiitän tiedosta. Sanon, että laske mulle hyvä hinta. Menen vessaan.
Klo 16:38 Tulen vessasta. Olinpa nopea. Joo ja pesin myös kädet. Myyjä odottaa kassalla.
Klo 16:39 Olen maksanut.
Klo 16:40 Sanon vielä google maps ongelmasta, myyjä tuntee ongelman. Lupaudun, että jos hän ei pärjää sen kanssa, niin mun firma voi jeesata sen kanssa. Kiitän ja lähden himaan. Checkinnaan vielä kiitokseksi Foursquareen ja postaan kiitoksen faceen ja twitteriin.
Nopeaa ja mukavaa on asiointi. Pidä huolta, että asiakkaan 6 minuuttia ovat sellaiset, että pystyt toimittamaan juuri sen tuotteen jonka hän haluaa.
Kaksseiska -klubi on termi, joka alunperin viittaa muusikoihin, jotka on kuollut 27 vuotiaana, useimmiten kun kaman käyttö tai dokailu on lähtenyt lapasesta.
Miten 27 klubiin pääsee? Tai siis miten sinne joutuu?
En ihannoi klubi 27:aa. Se on itseasiassa melkoinen elämän helvetti. Näin pääset klubiin tai siis joudut. Pääsylipun saaneen ei ole pakko käyttää pääsylippua.
"Helposti. Juot vaan bissee, sidukkaa ja drinkkei ihan niinku muutki ja sit yhtäkkiä huomaat ettei mikään tunnu enää miltään. Vaikka vetäisit mitä, niin mikään ei muutu. Kaikki on samaa harmaata paskaa. Ainoa millä pärjäät on, että vedät enemmän. Kunnes sit toivottavasti joku pysäyttää ja pakottaa sut johonki katkolle tai yksityiselle. Ja jos et tajuu, ni sit sä vaan delaat. Klubi 27:aan on ihan vitun iisi päästä ku kaikki keikat on jossain baarissa ja muusikoille on aina piikki auki." - Anonyymi muusikko
Klubi kaksseiskaan pääseminen voi siis olla joillekin ainoa ratkaisumalli mikä on olemassa. Ulkoisesti oireilu voidaan huomata jopa päiväkoti-ikäisenä häiriköimisenä, pahoinvointina. Joillekin klubin pääsylippu tarjoillaan murrosikäisenä ekojen kännien muodossa. Vaikka suomessa alaikäiset ei sais juoda, niin silti juotavaa saa saletisti jokainen alaikäinen, jos vain haluaa. Aina joku hakee jos vaan antaa hakista.
Jokaisen elämä alkaa syntymästä ja päättyy kuolemaan
Alkoholismia ja muita addiktiosairauksia pidetään "epäonnistuneiden ihmisten kohtalona". Unohdetaan, että addiktiosairaus on oikeasti sairaus. Jos on riippuvainen alkoholista, niin se on sairaus eikä se ole sairaan ihmisen vika jos sairastuu. Meillä on helppo näyttää että polvi on kipeä, mutta jos on sairas ja saanut klubi kaksseiskan pääsylipun, niin sitä pidetään heikkouden merkkinä. Jopa radiotoimittajat ja toimittajat toistavat:
27 klubiin pääsee siis kuolemalla, pääsylipun saa sairastumalla
Klubi kaksseiskan jäseniä on liian monta. Tässä tunnetuimpia 27 vuotiaana harmaaseen paskaan, douppaamiseen ja dokailuun kuolleita:
- Jimi Hendrix, 27 vuotta, 295 päivää
- Jim Morrison, 27 vuotta, 207 päivää
- Kurt Cobain, Nirvana, 27 vuotta, 44 päivää c
- Amy Winehouse, 27 vuotta, 312 päivää
Lue pidempi lista 27 klubilaisista Wikipediasta.
Ihmisiä kuolee kaikenikäisenä. Eikoista on, että juuri 27 vuotiaana kuolleiden joukossa on tilastollinen piikki muusikoiden joukossa (lähde Seattle PI). Siitä klubi 27 nimitys.
Klubi kaksseiskaa tutkineet ovat British Medical Journal:issa 2011 joulukuussa todenneet, ettei 27 vuotiaana ole mitään erityistä lisääntynyttä kuolemisen riskiä. Kuitenkin 20-30 vuotiailla muusikoilla on 2-3 kertaa korkeampi kuolemisen riski kuin keskimäärin muilla. Maineen lisääntyminen lisää riskiä kuolla, mutta riski ei ole rajoittunut ikään 27.
Miten klubi 27 pääsylipun saanut pääsee irti jos on vielä hengissä ja alle 27v?
Ala tipattomalle. Kun et ota tippaakaan etkä vedä mitään, ni on paremmat mahikset pysyy hengissä. Tässä yhden taiteilijan tarina tipattomalle lähtemisestä:
"Tänään on 26 tipaton päivä takana. Takana noin 4 vuoden jurrit 2-3 kertaa viikossa, muina iltoina pari pörpeliä about illassa. Eli jokapäiväistä iltatissuttelua pienissä ja isoin määrin.
Tipatomalle lopullisesti päädyin, kun loppukesästä yksi aamu heräsin puhelinsoittoon, jossa iltapäivälehden toimittaja kysyi, että voinko kommentoida eilen sunnuntaina sattunutta otsaanlyöntikilpailua paikallisen alepan edessä.
Silloin mä päätin, et nyt on tän kesän huudot huudettu. Ei tollasia herätyksiä enää ikinä. Yksityiseltä antabukset, ilman maksatestejä ja ryynitys päälle. Itse vedän vain 200mg viikossa, kun määrä pitäis olla 800mg, mutta maksan päälle toi on niin myrkkyä, että pidän sitä yhtä lähinnä henkisenä boostaajana tän alkutaipaipaleen.
Mutta toinen syy oli kanssa saada ylimääräisten hunttien törsääminen illassa saatava kuriin. Kotibaarini, jossa on toto veikkaus on paha combo. Mustaan hevoseen kun aina ei voi luottaa.
Aamut on super jees. Jo kahden viikon straightailun jälkeen huomas pirteyden ihan selkeesti ja se aamu semi pahaolo ja usva silmienedestä poistui.
Yöt alkuaikoina oli aika hazardeja, että 2 yötä valvottua, olin valmis jo turvautumaan tenoxiin, mutta sen kolmannen yön nukuinkin kuin pikku skidi.
Parasta on aamuisin lukea viikonlopun päivityksiä, kun jengi kitisee koistisista ja kun on paska olo. Mahtavuutta on nyt starttaa lauantai käyntiin täydellä powerilla jo kello 9, ilman puolentoista litran kokishuikkaa ja panacodeja boostaamaan darraa pois.
Mä just soitin viimme viikolla mun omalle lääkärille, kun olin käyny
ottaa maksatestit, ja sanoin että noi testit kun otin, niin olin ollut
toista viikkoo selvinpäin, ja vedän antabusta 200mg viikossa 800mg
sijasta. Se vetäs snadit pultit siitä, että joku yksityinen oli
kirjottanut ne mulle, kun pitäis käydä ekaks jollain päihdelääkärillä
ja ottaa testit kunnes lääkistys voidaan aloittaa.
Sanoin että vitut mä rupee venttaa kuukautta, että saan lääkärille ajan plus muu odottelu siihen päälle. No arvot oli onneks suht kondiksessa. Pikkusen piiputti yläkanttiin, mut ei mitään vakavaa. Sanoin et maksa-arvot saattaa olla kohollaan jo pelkästä panacodin syömisestä, mitä olen joutunut syömään 8 ryyniä per päivä jo vuoden ajan selkäkipuun.
Joo. Ton veden juonnin kanssa on kyllä opettelemista. Välillä saattaa
mennä parikin päivää, että hiffaan etten ole juonu puhdasta vettä
ollenkaan. Mun duunissa on niin hektisiä päiviä välillä, et
hyvä jos kerkee syödä ja juominenkin unohtuu. Mulla rupee tuntuu aina
maksassa tai munuaisessa, tiedä sit kumpi, joka alkaa särkemään, jos
mitään nestettä ei oo tullu juotua, ja sitten kun ottaa yhden
lasillisen vettä, niin se kipu häviää 5 minuutissa. Hassua."
Onko Miley Cyrus saanut klubin pääsylipun?
Miley Cyrus on nyt 21 vuotta. Julkiset sekoilut, unettomuus, päihteiden liikakäyttö ovat oireita. Jonkun Mileyn kaverin pitäisi pakottaa mimmi katkolle.
Jos oot saanut klubi 27:n pääsylipun, kokeile tipatonta. Jos et, niin tarkkaile jos joku kavereistasi on saanut. Klubi 27 on hengenvaarallinen klubi ja sinne pääsylipun saaneet ei välttis selviä hengissä ilman ulkoista pysäytystä.
Menestyminen on myös sitä, että selviää hengissä ja oppii nauttimaan elämästä. Tsemppiä!
Ehkä kovimmat Mikael Gabrielin sanoitukset. Rajua matskua. Huomaa, että MG on oppinut elämän kriiseistä.
Mikael Gabriel - Kipua
Pelkää en siedän sitä tiedän sen
mutta kun katson sua mä olen tyttö hiljainen
tahdon sinut vällyihini nukkumaan
ettei sulle tulis kylmä enää milloinkaan
kipua
Mä oon seilannu merten toisel puolel
mitä tulee vihaan nähny miten toinen kuolee
nähny syövän elämää syövän
nähny väkivaltaa ja miehen naista lyövän
mä oon istunu vieres ja tuntenu sen paskan
sun katseesta näkee et sä oot kulkenu sen matkan
lähen kaksseiskan niinku Winehouse
eikä musta jää jäljelle ku tuhkaa ja kaipaus
sano mitä varot, varo mitä sanot
jos sanot mitä sattuu, se sattuu mitä sanot
enkä purkaa näit enää ikin kellekkään
vaik mun on melkein mahdoton hengittää
olla selvinpäin, varsinkin näin nuorena
sun päätös on onks se taivas vai tuonela
mut tiedän et se tulee vastaan vielä
ja kaikki jotka lähtee tulee vastaan siellä
kertsi: Pelkää en siedän sitä tiedän sen
mutta kun katson sua mä olen tyttö hiljainen
tahdon sinut vällyihini nukkumaan
ettei sulle tulis kylmä enää milloinkaan
Kipua
mua pelottaa, ja haluun parkuu oon elossa,
mut haluun juosta karkuun mun sielua,
vaik mä kunnioitan omaani
katon omil silmil enkä raamatun tai koraanin
elän omien sääntöjen mukaan
mun ja mun uskonnon väliin ei tuu kukaan
se on aitoo ainaki mun pään sisäl
sä kuljet vuosii laput silmil ni sä et nää mitään
miten maailma sortuu
sun jalkojen alta
kumpa tää fucking painajainen ois vaan unta
ei mun kaa olis enää kylmä ikinä
ja sulla on niin pitkä aika elää
ku toi kello tikittää
kaikki loppuu aikanaan
mä pidän kii siit et teen kaikkee muut ku pysyn paikallaan
ja et voin täst ehkä joskus jollekkin kertoo
tää on kuoleman pelkoo (hell no)
kertsi: Pelkää en siedän sitä tiedän sen
mutta kun katson sua mä olen tyttö hiljainen
tahdon sinut vällyihini nukkumaan
ettei sulle tulis kylmä enää milloinkaan
kaikki loppuu aikanaan
eii ainakaan tää ei ainakaan tää
kipua
kaikki loppuu aikanaan
ei kuolemakaan pidä mua paikallaan
kaikki loppuu aikanaan
eii ainakaan tää ei ainakaan tää
kipua
kaikki loppuu aikanaan
ei kuolemakaan pidä mua paikallaan
Pelkää en siedän sitä tiedän sen
mutta kun katson sua mä olen tyttö hiljainen
tahdon sinut vällyihini nukkumaan
ettei sulle tulis kylmä enää milloinkaan
kipua
kipua
Pelkää en siedän sitä tiedän sen
mutta kun katson sua mä olen tyttö hiljainen
tahdon sinut vällyihini nukkumaan
ettei sulle tulis kylmä enää milloinkaan
Ihanaa. Rakkaus on aina juuri niin monimutkaista. Näinhän tää aina menee. Toisessa voit muuttaa vain suhtautumisesi häneen. Joko synkkaa tai ei. Joskus sit synkkaa ja joskus taas ei. On erilaisia tilanteita ja joskus tuntuu että rakkaus on yksipuolista. Kaikki kuitenkin aina järjestyy.
Hyvää selkeää lyriikkaa taas Mikael Gabrielilta. Mikael Gabriel - ykspuolista rakkautta
Se alko ala-asteel ku halusin olla päällikkö
Tää tyttö jahtas mua vaikka olin sille ääliö
Se väijy nurkan takaa mua välitunneil
Sil oli tunteet mut mul ei
Olin kiinnostunut piirretyist ja litkin vain battereit
Luulin et saan siit mimmist jotain tyttöbakteereit
Vika ei oo sussa et en haluu pussaa
Mut olihan mul jo sillo nää geimit hallussaa
kertsi: Se ei halunnu mua vaik mä halusin sen
mitä ikinä teen sitä saa mä en
Oon oppinut sen kovimman kautta
kovimman kautta kovimman kautta
Ja mä muistan ku käveli ekaa kertaan uutta diskoo
joutu smurffilimuu rohkasuks kiskoo
Ei ollu itseluottamust vaik olin paras koulussa
Mitä tyttöihin tuli mul oli kakat housussa
Mä huomasin sen mimmin ja se huomas meitsin
Ekaa kertaa mietin jos tytön tanssimaa veisin
Koitin heittää läppää se nauro päin naamaa
Ja sai mut luuleen et en tuu ikinä ketään samaan
kertsi x 2
Mä tapasin mimmin jost mä rupesin diggaa
En tienny et näin hyvin voi jonkun kaa klikkaa
Mä rupesin miettii mielessä pieniä häitä
Mut sille ei riittänykkää vaa yks äijä
Se oli antelias kiero ku ankerias
Tavallaa kohtelias, mut mun kaveria
Sit vaivuin masennukseen ja mussutin vaan näkkärii
Se oli ykspuolist se ei rakastunu räppäriin kertosäe x2