Hassujen alushousujen mies jakoi tänään ykköspalkinnon "Levikselle" ja kotimaan sukuiset joutuivat tyytymään vähäpätöisempien virkamiesten palkintoihin.
Sen nauhoitteen perään erehdyin katsomaa uutiset. Väittääkö joku oikeasti että fitneskisoissa on jotain terveellistä ja että tuollaista kauneutta kannattaa ihannoida, arvostella, öljytä, keinoruskettaa, laihduttaa ja viettää puoli elämää kuntosalilla? Toki tässä ylipainoisten maassa on vielä monta sohvaperunaa joiden pitäisi rikkoa kaukosäätimensä, syödä vähemmän ja terveellisemmin, liikkua enemmän ja vähentää alkoholin kuluttamista.
Jos viskistä ei saa kirjoittaa viskin nimellä niin kohtaa varmaan kielletään monta muutakin sanaa ja laskee moni muukin asia kuin luottoluokitus.
Jos halutaan että talouden kilpailukyky säilyy niin pitää luoda käytännössä täystyöllisyyteen asti uusia työpaikkoja ja siis tuottavaa työtä, eikä mitään käpyjen laskemista koivumetsässä.
Kilpailukyky ei säily jos talouden tukijalkojen helmet myydään tai siirretään halpatuotantomaihin. Ihan käytännön esimerkkinä otan henkilöauton: Kun ostaa uuden henkilöauton niin käytännössä yli 90% sen verottomasta hankintahinnasta valuu ulkomaille. Sitä mikä osuus on kotimaassa kasatuissa autoissa en pysty sanomaan. Ehkä sen pystyisi selvittämään MB organisaation kautta. Kuorma-autoissa lukema vaihtelee enemmän. Niin sanottu kotimainen traktori eli käytännössä Valtra sisältää valtavan määrän ulkomaisia osia ja työtä. Se onkin sitten eri juttu kuinka kauan Agco Valtroja Suomessa valmistaa.
Miksi siis kotimainen viljelijä/urakoitsija ostaa esimerkiksi vihreän tai sinisen ulkomaisen traktorin? Tottumuksesta, kannattaakseen paikallista jälleenmyyjää, saadakseen bonuksia vaiko saadakseen paremman vastineen rahoilleen?
Monessakin muussa asiassa ulkomainen tuote mielletään kotimaista paremmaksi riippumatta siitä mitä tapahtuu kun lämpötila laskee alle nollan.
Esimerkkinä 6000-sarj JD vs Valtra. Molemmissa Stanadynen pumppu. Valtran saa käyntiin -18 asteesta (C) vaikka lohkolämmittimen johto olisi poikki. Saman aikakauden JD vaatii lohkolämmitintä jo -4 asteessa (C). CR aikakaudella eroa tuskin enää on noin paljoa.
Sitten samainen JD menee rikki- osan saa kolmessa vuorokaudessa, huoltomiehen viikossa, osan paikalleen toisella yrittämällä, mutta itse vika ei korjaannu. Valtraan 98% osista 24 tunnin sisällä ja käytännössä varaosapisteiden kautta seuraavana päivänä jos ei satu olemaan lähimmän varaosapisteen hyllyssä.