Contour

Vähän harrastuksia, paljon töitä ja nukkumisesta on turha runoilla. Blogi on alkanut sinkkuuntumisen jälkeen ja varmaan loppuu kunnollisen naisen iskiessä.

Neste  1

On näköjään polttoaineen toimittaja vaihtunut. Sitten 1997-1998 talven en ole kohdannut samaa ongelmaa kuin tänään aamupäivällä. Oli siis tarkoitus vain siirtää konetta sen verran etta saan sen kivuttomasti tankattua. Puolimatkassa Kolbelko alkoi yskimään ja sammui siihen paikkaan.

No minä tietysti avasin konepeiton ja luin polttoainesuodattimesta koska se oli vaihdettu ja kokeilin käsipumpulla josko olisi olisi vain ottanut kuplan ilmaa. No koskapa aina kun tukkii tien niin joku tulee neuvomaan.

Minä sitten aikani niitä neuvoja kuunneltuani totesin että koskaan en ole ruiskutuspumpun kyljestä proppuja aukonut, ja koskapa noin 270 tuntia sitten viimeksi suodattimen vaihdoin ja ilmasin niin tiedän kyllä miten se ilmataan. Vika on nyt ennen sitä suodatinta ja jos et usko niin avataan imulinja siirtopumpun vierestä.

No letku irti ja se oli tyhjä täynnä. Kun letkuun puhalsi ei mennyt pihahdustakaan läpi. Astia alle ja tankin pohjasta vedenpoistoproppu auki- ei vettä ei paljoa paskaa, mutta polttoaine aivan sameaa nollakelissä. Suoraan sanottuna paskaa polttoainetta.

No sitten imulinjaan ensin letku sisälle, ei vaikutusta, sähköjohdon pätkä meni pidemmälle vaan ei silläkään vaikutusta ja sitten purkamaan peltejä.

Tankilta vedenerottimelle polttoaine liikkui, ja vedenerottimelta siirtopumpulle linja oli auki. Jäljelle jäi itse vedenerotin jossa ei ollut vettä vaan suhteellisen puhdasta polttoainetta... No vika oli kuitenkin vedenerottimen yläosan esisuodattimessa. Se oli täynnä parafiinia- siis niin täyteen että siitä olisi voinut tehdä lämpökynttilän ja täyteläisyys jatkui pitkälle tuloliittimen sisään.

Sen kun puhdisti ja laittoin talvilaatua tankkiin niin jo alkoi aine ja kone liikkua. En yhtään ihmettele että uusiin koneisiin on laitettu lämmittimiä polttoaineen suodattimiin.


T y ö vai YT  1

Olen ajanut Nokialaisilla renkailla jo Tunturi mopolla, Saab 96:lla ja tietysti tähän päivään mennessä lukuisilla raskaammilla/nopeammillakin ajoneuvoilla.

Jostain kumman syystä vaan renkaita osataan tehdä muuallakin ja joko halvemmalla tai ainakin pienemmillä katteilla suurempia määriä.

Tuntuu vaan kummalliselta että noin vain voidaan pistää pihalle 100 tai 160 työntekijää. Onko siis kotimaisen renkaan hinnassa liikaa ilmaa, vai onko tuote liian kallis vientiin?



Minkä taakseen jättää  1

Päivän parasta antia taisi olla ruoka. Wanhalla raitilla oli jo ovelta tuoksu niin herkullinen että ei paremmasta väliä.

Kuitenkin siinä vaiheessa kun viereisen pöydän asiakkaista toinen kertoi linssikeiton olleen aivan loistavaa totesin että maha on täynnä keitto jäi tälläkin kertaa maistamatta.

Ehkä vika on vaan siinä kun keitto on takimmaisessa nurkassa- siis varmaankin siksi että sulakkeet kestävät ja siksi että sen ja keittolautasten sijoittaminen linjastoon olisi jokseenkin hankalaa.

Eilisen ansiosta tänään oli jokseenkin ikävää hommaa koko päiväksi. Täytyi asentaa vesijohtoa maahan ja putkilinja muistutti eräästä työmaasta Bruneissa sillä erotunsella että kaivannon vieressä ei ollut metrin välein kuivatuksen käytettävien sammakkopumppujen imuputkia. Pohjavettä oli kyllä samaan malliin ja lähestulkoon yhtä pinnassa.



Kiipeilyteline  1

Tänään eilisen teeman jatkoksi upotin maahan melko yksinkertaisen ja varmasti tukevan kiipeilytelineen.

Eilen olin hieman pettynyt lähtiessäni ajamaan kutsuvierastilaisuuteen yksin. Perillä aikani oltuani tunnistin kaksi hahmoa vierekkäin joista toinen oli tähtimuusikko ja toinen tuttu ainakin 20 vuoden takaa.

Ihmisen muistissa on sellainen hyvä ja taas toisaalta sellainen huono puoli että kun sinne syötetään uutta tietoa niin vanhaa pyyhkiytyy pois tai ainakin sen löytäminen on välillä todella vaikeaa.

Eilinen esimerkki tästä nuoruuden dementiasta tuli vastaan siinä vaiheessa kun keskustelin paikan kauneimman naisen kanssa hyvinkin vanhoista asioista täytekakun äärellä. Samaan seurueeseen liittynyt nainen tunnisti minut, mutta minä en saanut yhdistettyä mihinkään asiayhteyteen. En edes muutaman vinkin perusteella, mutta myöhemmin naisen miehen tunnistin ja yhdistin heti oikeaan paikkaan.

Mistä moinen sitten johtuu- voisiko se olla kenties turhan tiedon suodattamista.


Teatraalista teatterissa ilman esitystä  1

Päivä oli pitkä. Aamulla lähdin omasta mielestäni ajoissa kun varasin reilun sadan kilometrin matkalla evästä, täyden polttoainetankin, reilut 2 tuntia ajoaikaa varten ja noin kaksilitraisen turbomoottorin.

Kun sitten ensimmäinen Volvo perävaunuineen oli ajanut hidastellen keskiviivan päällä sen kymmenen minuuttia sumuisella tiellä arvelin että ohittamalla pääsisin ajamaan rajoituksen mukaista vauhtia.

Kuitenkin vain viisi minuuttia myöhemmin taas farkkuvolvo pukkasi vaunuineen pikkutieltä kolmion takaa eteen jarruttelemaan joka mutkassa, kunnes sitten viimein Kirkkotiellä löytyi kaasupoljin ja taas joka mutkaan jarrua ikään kuin sitä perkeleen tietä ei pääsisi moottorijarrutuksen kanssa läpi. Taas asfaltin tultua vastaan Volvosta löytyi yllättäen kaasupoljin ja perävaunusta huolimatta poistui maisemaan sata lasissa.

No ilman sitä Volvojen tuloa olisin ehtinyt perille hyvissä ajoin. Ihan sen perusteella että eteeni kiilannut Volvo tulikin sitten seuraavissa liikennevaloissa perä edellä vastaan ja oli siis siinä jonon ensimmäisenä autona niin kauan että ehdin syödä eväät, virittää radioon kaikki asemat ja kuunnella musiikkia kymmenisen minuuttia, valokuvata edellä menneestä kuvan idioottiautoilija-arkistoon ja vasta sitten lähdettiin liikkeelle Volvon perässä ajellen.

No sitten oikeastaan ihmettelin iltapäivällä ihmisen lukutaidottomuutta. Jos noin tuhanteen kotiin tulee ilmoitus tai kokouskutsu ja lopputulos on jo ennalta selvä niin kannattaako ottaa poikaystävä mukaan, syyttää muita pelleilystä, toitottaa sitä kuinka kiireinen on kun sinne ei todellakaan ollut mikään pakko tulla. Samoin sitten voi kysyä kuka menee töhrimään tilauskaavakkeita.


Moottoripyöräpoliisi, naispoliisi, entinen traktorimökijä ja musta maija  1

Tänään ruokapaikan oviaukon edessä oli poliisimoottoripyörä. En ymmärrä miksi, koska pihassa ja vieressä oli ihan hyviä parkkiruutujakin. Tietysti se uusi japanilainen oli niin hieno että että jos vastaavasta olisi edes siviilimalli niin miettisin kyllä mihin sen ylipäätään uskaltaa pysäköidä.

Sitä ennen tiellä tuli vastaan mönkijä, jonka perässä oli traktorimallin rekisterikilpi. Siitä sitten päättelin että kun sillä ajoi poliisi niin ilmeisesti ajoneuvossa tai kuljettajassa oli ollut jotain vikaa. En tiedä kummassa, mutta veikkaus on että kilvet lähti sen vuoksi että siinä ei ollut mitään vikaa tai turhia kuristimia paikallaan, vaan se kulki enemmän kuin laki sallii.

Voin olla väärässäkin, mutta en viehättävän naispoliisinkaan houkuttelemana mennyt häiritsemään heitä työn touhussa. Sen sijaan olin tukehtua ruokaani kun yksi niistä poliiseista (mies) yritti mennä vauhdilla jo miehitettyyn vessaan.

Jos se olisi ollut se nainen niin olisin kysynyt että mitäs pahaa olen tällä kertaa tehnyt tai joutuuko tässä antamaan vai pyytämään kauniilta naiselta puhelinnumeron että saa vessarauhan?