Contour

Vähän harrastuksia, paljon töitä ja nukkumisesta on turha runoilla. Blogi on alkanut sinkkuuntumisen jälkeen ja varmaan loppuu kunnollisen naisen iskiessä.

Viljelijöiksi on kova hinku  1

Hieman alkaa käsissä tuntua kun mutterikoko on tänään ollut 19-50. Toki osa oli niin lujassa että avaimeen piti laittaa ketjutaljaa avuksi avatessa. Eihän niitä enää montaa ollut ja koekäynnistyskin saatiin tänään viimein tehtyä.

Jopa taka-akseli on viimein paikoillaan. Se varmaan painaa pyörineen vähän toista tonnia. Varsinaiselle koeajolle ei pääse vielä muutamaan päivään kun kardaani puuttuu.

Eilen uutissoitiin kuinka kannabisviljely on kasvanut kovaa vauhtia. Ilmeisesti ihmisillä on edelleen tarve viljellä maata ja korjata satoa, vaikkei tuottaminen olisi millään muotoa järkevää tai edes laillista. Oliko peräti sata uutta viljelmää löydetty tänä vuonna.

Onko siis sinunkin naapurissasi hohkaava valo tarkoitettu ihmisille vai kasveille. En yhtään tiedä millä hinnalla kasvit sitten lopulta myydään, mutta varmasti hinta on parempi kuin luomuporkkanoilla.

Kysymys kuuluukin: Miksi ei viljeltäisi tupakkaa? Tietysti voi olla että kasvukausi on sillekin liian lyhyt ja valon määrä pellolla riittämätön, mutta jos jopa joku maissilajikekin kerran onnistuu niin miksei sitten tupakka?

Maatilojen tulotasto laskee taas tänäkin vuonna ja varmaan myös ensi vuonna myyntiin tulee runsaasti lopettavien viljelijöiden tiluksia. Kannattavaan elinkeinoon on helpompi löytää jatkajia kuin kannattamattomaan.


Ei kerralla eikä kahdellakaan  1

Kaverini kysyi apua kaatopaikkakuorman vientiin. Ei taida onnistua ennen kuin saa tuon loimaanseisojan takaisin toimintakuntoon.

S46 on vähän huonoa hiusöljyä, samoin voitelurasva rasvaletin tekemiseen. Rupesi jo iltapäivällä kuuden vaihdetun letkun jälkeen olemaan hermot kireällä ja huumori koetuksella:

Ammattikorkeakoulussa opiskellessani minulla kävi hyvä tuuri harjoittelupaikan suhteen. Siellä oikeasti oppi jotain, sai matkustuskiintiön täyteen moneksi vuodeksi ja tuli jonkun verran letkujakin haettua läheisestä liikkeestä.

Tänään en kuitenkaan käynyt itse hakemassa tarvitsemaani pätkää vaan annoin vapaaehtoiselle mallin mukaan. No ensimmäisellä yrittämällä tuli pituus oikein ja toinen pää oikein, mutta toinen oli väärälle putkikoolle. Kun sen totesin lähti lähetti syömään ja taas samaan letkukauppaan. Tuli takaisin ja nyt oli edelleenkin toinen pää oikein, mutta toinen oli oikealle putkikoolle, mutta väärän sarjan liitin. On inhottavasti sotkettu S, L 10 ja 12 liittimiä pienelle alalle ja tietysti kun kardaani oli vienyt nipun mukanaan yhä vaan pienemmässä sekasotkussa.

Kolmannella yrittämällä tuli ihan hyvä ja nyt onkin sitten enää tehtävä kaikki jarruletkut ja kaivulohkon paine ja paluu. Sit voisi koittaa nostaa taka-akselia paikoilleen.


Aina matkalla jonnekin 20:40  1

Ajoin kerran Skopjesta Kreikan rannikolle satamakaupunkiin nimeltä Igoumenitsa ja sieltä lautalla Italiaan. Ajoin sen reissun kelloa vastaan ehtiäkseni lautalle. Ei se kivaa ollut kun paikalliset painelivat tutuilla teillä ohi jopa vanhoilla Skodilla,Yugoilla ja Fiateilla. Tänään oli vähän samanlainen fiilis vaikka matka oli huomattavasti lyhempi ja vesistöjen ylitykset ihan vaan siltoja pitkin.

Päivä oli fyysesti rankka. Pesukone pyörittää treenivaatteita edelleen ja ilmeisesti valvon sen verran vielä että saa ne sieltä kuivumaan.

Matkalla oli pakko syödä. En tiedä onko se kovin terveellistä, mutta silloin kun treenitahti oli neljästi viikossa + turnaukset ja harjoituspelit tuli joskus käytyä syömässä turnauspelien välissä.

No joka tapauksessa jälkeeni siihen paikkaan saapunut nainen oli ilmiselvästi seuraa vailla. Koko sen ajan kun söin ja puolet ajasta minkä odotin tilaustani hän houkutteli muita viihteelle. Ensin meinasin sanoa "mikäs siinä kun noin kauniisti pyydetään".

Tässä on juurikin se juttu että vähemmän ujo olisi pyörähtänyt penkillä ympäri ja todennut sille nuorelle naiselle että tässä paikassa on kerjääminen kielletty ja jos kaverisi on varattu ja sinä et niin se on äkkiä korjattu. Tyydyin kuitenkin syömään ruokaani ihan hiljaa, koska hän ei ollut vaalea ja hyvää vuosimallia 81.

Mikä siinä on ettei aikuinen ihminen ymmärrä sanaa EI. Joskus sitä ei tietysti tajua itsekään, mutta siis tuo baariin meneminen- ei sillä minun tietääkseni ole mikään pakko juoda tiliä tyhjäksi ja päätä täyteen tai ylipäätään juoda alkoholia jos on seuraavana päivänä esimerkiksi töitä. Tietysti jos seura on niin huonoa ettei sitä kestä selvin päin.


Puukäsi  1

Kello on taas pyörähtänyt yli puolen yön. Pallottelu oli tänään varsin raskasta. Jos olisikin ollut esimerikiksi kirjanpitoa tekemässä tai ylipäätään siisteissä sisätöissä niin olisi varmasti ollut paremmin energiaa ja tunnokkaammat kädet.

Tänään olisi kenties voinut tehdä jotain tuottavaakin, mutta valitettavasti korjausvuorossa oleva kone tuottaa vähintäänkin harmaita hiuksia. Lisäksi se tuottaa kipeytyneitä käsiä, eikä varmaan tee hyvää niskallekaan.

On siis ollut aikoinaan 8 pulttia joista 3 on poissa tuntemattomasta syystä- (lue huolimattomuutta) yhdestä puuttuu kierteet ja 4 poikki. On käytetty iskumeisseliä, kulmahiomakonetta, lekaa ja hitsattu erinäinen määrä muttereita ja edelleen 2 poikkinaista on poteroissaan kiinni ja lujaa.



Pyörä pois ja putki poikki  1

C20 ei tänään paljon edennyt, mutta tuli sentään opiskeltua ohjaamon kippaaminen. Muistaakseni viimeksi vuonna 1997 olen vastaavan homman tehnyt ja se oli kuorma-auton ohjaamo. Ihan sama periaate, mutta kuorma-auton ohjaamosta piti ensin poistaa kaikki irtotavarat ja se meni varmaan 90 astetta ja ylikin, kun taas tuo työkoneohjaamo kyllä kaatuu, mutta vain ehkä 25-30 astetta.

Kippaamisen jälkee siitä raosta alkoi vähän hahmottaa tuhon laajuutta ohjaamon alla.


En osaa korjata ihan mitä vaan  1

Valtuutettu Pentti Pietilä lupasi asua kaksi viikkoa autoolla saarella jos SCC:sta tulee jotakin. Valtuutettu Pietilä on siinä mielessä räiskyvä persoona että uskaltanut moittia huonoja päätöksiä ja tarpeeksi huonon päätöksen kohdattuaan myös muuttaa asumaan toisen kunnan alueelle.

En tiedä oliko hänellä jo tiedossa se autio saari jostain Välimeren alueelta, Caribialta tai Indonesiasta siltä varalta että tänään jostain ilmaantuu useampi miljoona tai peräti niin paljon rahaa että ettei kaupunki pura kauppaa ja ala markkinoimaan peltoa viljelysmaana.

Paikallislehdessä oli uhrattu oikein aukeama asian pohtimiselle ja varmaan se reilut 300000€ on hyvä syy selvittäa erinäsiä asioita.

Näköjään pelkästää hymyilemällä saa joskus aikaan hämminkiä liikenteessä. Olin tulossa reikäpallon perässä juoksemasta ja päätin kurvata huoltoaseman pihan kautta. Edelläni ajoi pikkuauto, todennäköisesti harmaa/hopea Clio. Risteyksen saavutettuani ryhmittäydyin viereiselle kaistalle ja huomasin että viereinen auto oli lastattu nuorilla naisilla. Katsoin sitten autoon ja sieltä katsottiin minua, sitten heille syttyi vihreä valo, minäkin jo hain kytkintä tunnolle ja ihmettelin miksi se auto ei liiku mihinkään. Kumi vinkaisi vieressä, auto jäi paikoilleen, sammui, käynnistyi uudelleen, yritti lähteä uudelleen, sammui ja sitten paloikin taas punavalo ja pääsin kääntymään kun minun kaistalleni syttyi vihreä nuolivalo. Sain auton pysäköityä ja siellä se auto edelleen seisoi niissä samoissa liikennevaloissa.

En tiedä oliko siellä menossa takapenkin terroristien käsijarrusta tempominen, temppuiliko sammutusautomatiikka, oliko käsijarru jumissa vai jotain muuta.

Tänään tuli kahteen otteeseen vettä. Sain silti purettu C20 askelmien yläosat ja pari sivupeltiä. Sitten ihmettelin kun tieltä alkoi kuulua kuutoskoneen kurina. Itse asiassa traktorin ja lietevaunun yhdistelmä on sen verran suuri että sen myös näki varsin kaukaa.

Lietevaunussa oli pieni vika, mutta se esti levitysputkia kääntymästä oikeaan asentoon ja vaati Kemppiläistä hoitoa. Sitä ennen tietysti vähän hiontaa ja työskentelytasoa, taivutusta, vetoa ja puristusta.


Tunnelissa piilee hengenvaara  1

Ihan muutamaa päivää sitten eli 25.9 ihmettelin millaiselle eliniälle rakennuksia ja rakennelmia on aikoinaan tehty. Yöllä kävin sitten ajamassa moottoritietä 60 km/h nopeudella läpi tunneleista uusimman keskellä Hämeenlinnaa.

On suoranainen ihme ettei kukaan ole kuollut tai loukkaantunut siellä. Ei ollut siis kyse yhdestä tai kahdesta levystä vaan niitä on jo pelkästään Tampereen suuntaan menevällä kaistalla jouduttu poistamaan varmaan yli 20 ehkä jopa 40 laattaa. Jos se kohta mikä ilmeisesti on piikkaamalla irroitettu tai edes neljännes siitä olisi humahtanut keskellä päivää normaalin liikenteen sekaan niin jälki olisi ollut melko karmivaa. Nyt en päästäisi sinne ainuttakaan moottoripyörää tai edes avoautoa jos kerran katossa roikuvat levyt ovat osaksi haperoita.


Kesäkuussa rakennetaan ja nyt se jo romahtaa tielle  1

Hämeenlinna loistaa tänään:

Tänään olen ollut uutispimennossa. Nyt sitten kotona rupesin lukemaan mitä helvettiä moottoritietunnelissa oikein on tapahtunut.

Siis hei oikeasti: noin 60 kg painava laatta humahtaa tunnelin katosta moottoritielle. Olisi ehkä parempi piikata samalla koko kate alas.

Ei yhtään yllättäisi jos koko palosuojaus menisi uusiksi. Ei yllätä jos tunneli pistetään taas pikapuoliin kiinni. Ei yllätä jos katto suojataan verkoilla, eikä se jos korjatessa hajoaa jotain lisää.

Jo ennen kuin sillä työmaalla oli keppiäkään pystyssä pidin koko katetta järjettömänä ja epäilin uskaltaako siitä tunneliparista ajaa läpi. Näköjään ei uskalla, eikä pysty kun tunneli on kiinni. Voi olla että on nyt avattu.

SCC:n kohtalon hetket lähenevät. Jos joku edelleen uskoo ideaan kuin hullu marjapuuroon niin saahan sinne rahaa upottaa. Ehkä parempi olisi sijoittaa vaikkapa Braphamin kilpatalliin joku sata miljoonaa.

Ennen viikonlopun juhlia oli mielenkiintoinen ZF taka-akselin banjon kääntämisoperaatio. Se vei aikaa useamman tunnin, mutta pyörittäjän ja routapiikin kanssa rengasta sudittaen se lopulta kääntyi.

Kyllä siinä on kymmenen sentin kyläseppä tehnyt melkoisen vahingon kun ei ole vaihtanut katkenneita kiinnityspultteja uusiin. Jos tuo olisi takuukone niin takuu olisi jo rauennut. Jos olisi niin paha tilanne ollut ettei hitsaamatta olisi konetta saanut vaikkkapa metsästä pois niin ainakaan tuohon kohtaan en olisi saumaa laittanut vaan kiinnitysreikien ulokkeen eteen ja taakse.

Ihan vaan siksi kun banjo on jotain valuterästä ja hitsaamisen lämpövaikutus muuttaa materiaalin ominaisuuksia. Iso sauna ja kovalla virralla tekee tuossa kohtaa melkoisen murtumariskin vaikka onkin puristuspuolella kun pyörät ovat maassa,


Melkein vapaa  1

Käytin tänään lähes kolme tuntia syömiseen ja ruuanlaittoon. No ehkä olisi voinut aloittaa laittamalla koipireidet uuniin, mutta oli suolaisen piirakan tarvikkeet hankittuina, lävikkö puolillaan miniporkkanoita ja neljä perunaa edellistä nostoerää.

Piirakkapohja, kinkkua, salamia, juustoa, munia, kermaa, tomaattia- ei mitään ihmeellistä, mutta mutta sitten rupesin miettimään mitä teen niistä porkkanoista- niitä kun saattaa olla maassa vielä useita kymmeniä kiloja (toivottavasti vähän suurempia osa)

Laitoin sitten ne porkkanat ja perunan suikaleet pellille, vähän öljyä alle, sudilla myös päälle ja ripaus suolaa. Lopputulos oli sen verran herkullisia maalaisranskalaisia että perunat on syöty, porkkanoista puolet ja piirakkaa huomenna.

Sitä ennen olin ehtinyt käydä syncron kanssa vetämässä hinattavaa laitetta ja sen jälkeen tein yhden elementin. No ehkä vähän jo toistakin.