Contour

Vähän harrastuksia, paljon töitä ja nukkumisesta on turha runoilla. Blogi on alkanut sinkkuuntumisen jälkeen ja varmaan loppuu kunnollisen naisen iskiessä.

Minkä taakseen jättää  1

Tulin siihen tulokseen että on tullut aika poistaa omat kuvat näkyvistä. Ei sillä että sillä tällä hetkellä olisi mitään merkitystä, mutta vuoden päästä noista kuvista voi olla minulle harmia.

"Jos elämässäsi ei ole tarpeeksi harmia, ota harjuri". Näin oli kirjoitettu suomen suurimman kuttulan isännän toimesta muistaakseni jonnekin harjoitteluraportin tai päättötyön kommenttilehdille.

En ole kuitenkaan huomenna menossa maatilalle harjoittelemaan, mutta tänään oli ohjelmassa vähän sitäkin ja yhdet juhlat.


NESTE, Haaveet kaatuu ja uudet syttyy  1

Yleensä kirjoitan blogia joko silloin kun on tapahtunut jotain mielenkiintoista hyvää tai pahaa. Nyt luin että maan isät meinaavat pistää nesteen osakkeita lihoiksi. Liekö kukaan kertonut että sen varmempaa tulonlähdettä ei ole paitsi ehkä sähköverkoissa.

Samoin sitten jos omistusosuus laskee tulee tapahtumaan seuraavaa: joku monikansallinen tai venäläinen yritys nielaisee koko ytiön ja sen jälkeen tapahtuu paljon ikäviä valtion verotuloja laskevia asioita ja se sit siinä vaiheessa myöhäistä kun on Teboilin tyyliin Lukoilin tarrat huoltoasemilla, jalostamo Pietarissa ja kaikki osaaminen vedetty alas vessanpöntöstä.

Myynnillä siis tavoitellaan lyhyen tähtäimen voittoja ja taas kenties taas valtavia fuusiobonuksia jo ennestään tähtitieteellisiä palkkoja nauttiville johtajille.

Tähän mennnessä kaikki valtionyhtiöiden myynnit ovat olleet huonoja kauppoja. Jos joku yhdenkin hyvän tietää niin kommentteja siitä tekstin loppuun hyvin perusteluin.

Osakkeista saatu raha on kuitenkin kertaluonteinen erä, kuin laastari, mutta iso osakekanta on se peruskudos kantasoluineen jolla pystytään tuottamaan paljon enemmän pitkällä tähtäimellä.

Ittellä ei ole niin paljoa rahaa että voisin tuohon millään lailla vaikuttaa. Nyt kun puhelinlaskussa lukee Telia ja niin miettii vaan että miksi helvetissä niin typerästi on saatu tehdä?

Varmasti monta muutakin asiaa on jäänyt viime aikoina vähälle huomiolle kiitos kotoisten ongelmien ja työmäärän.

Kuitenkin 40 vuotta vanhoihin rakennusvirheisiin oli vaan pakko puuttua.

Sen lisäksi meinasin tehdä jotain repäisevää ja teinkin, mutta pimiäksi perseenpainumaksi tyhjässä takissa sohvanraossa sekin sit lopulta jäi kuten suomalaisten suoritus jääkiekossa.

95 % valmistautuminen on 50% suoritus vai olisiko 99/ 50. Tässä tapauksessa kokolailla kaikki meni valmistautumisessa pileen. Tuli ylitöitä, lisätöitä ja ihan ylimääräisiä töitä, kauhea rahanmeno, yöunet jäi olemattomiksi ja kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Ruuallakin on yllättävän suuri merkitys. Fiksumpi ja kokeneempi ottaa mukaan omat ja omaan elämäänsä sopivat eväät, välttyy päänsäryltä, verensokerin laskulta, väsymykseltä, vitutukselta ja jaksaa olla oma hymyilevä itsensä päätymättä ennenaikaisesti viemään kukkia haudalle.

Olin siis eilen Porvoossa ja kävin myös entisen tyttöystäväni haudalla. Vein sinne orkideasta yhden kukan varmaankin huomenna jo täysin kuihtuneen. Kukka oli tarkoitettu muuhun tarkoitukseen.

Epätietoisuus lähiomaisen terveydentilasta vaivasi ja se että pääsi käymään siellä hautausmaalla. Yöunen tuplaus kahdesta neljään tuntiin nostanee tämän päivän suoritustasoa ja kun pääsee yli kuuden tunnin niin heti on parempi mieli.

Tälle päivälle olisi edelleen ohjelmassa portaan korjaamista ja pihatöitä parissakin kohteessa.

Kiire- valmistelupäivänä siis kaivinkone hajosi aamulla. Kävin korjaamassa jatkoin töitäni toisaalla. Sit oli pakko lähteä rautakauppaan. Siitä se alamäki sitten alkoi. Ensin kassan uusi kaunotar löi ostokseni väärin, huomasi virheensä ja korjasi. Seuraava kauppa meni ok lukuunottamatta farkkujen ostoa, mutta sen perään kaatui maksukortipääte, puhelin oli jo taas soinut kaivinkoneen hajoamisen merkiksi, eikä edes pikaruokapaikkaan päässyt tilaamaan heti kun sielläkin oli ongelma päällä. Tulostimen muste jäi ostamatta, laskut tulostamatta ja pakkaamiseen ja matkaan varattu aika meni konetta korjatessa kädet rasvassa.

En tiedä mahtaako tällä hetkellä pisin tyttö jonka kanssa olen ollut treffeillä olla minulle vihainen vai kiitollinen kun lähetin hänen luokseen yhden aviomiesehdokkaan. Toivottavasti heillä synkkaa päätyvät saman katon alle samaan punkkaan.

Suoraan sanottuna kuitenkin karvain pettymys oli ruoka. Onneksi kotomatkan varrelta löytyi McDonald´s eikä tarvinnut avata eväskokoelmaani.

Tämän vuorokauden puoli taas on alkanut huomattavasti paremmin kiitos siitä yhdelle viestille.

Tästä se ylämäki sitten alkoi ja saa nähdä mitä tapahtuu 12.9 mennessä.


Niin löysin itseni ojasta  1

Tänään söin jonkun toisen hampurilaisen. Olin paluumatkalla aamupalan varassa Tuulosen kohdalla kovin nälkäinen ja kävin tilaamassa ruokaa.

Kädet pestyäni istuin kaikessa rauhassa pöydässä odottamassa. Siinä sit huomasin että ikkunapöydässä oli ilmeisesti jotain vikaa hampurilaisessa kun niitä haettiin pöydästä pois.

No kun ei kiire ollut mihinkään niin odotin ja sainkin sitten pöytääni juuri sen mitä olin tilannutkin ja oikein pahoitteluiden kera ja yhden ylimääräisen hampurilaisen. Kysyin sitten että jääkö joku nyt ilman, koska mielestäni olin tilannut ihan vaan yhden.

No ravintolatyöntekijä kävi siellä ikkunapöydässä ja sit hokasin mitä oli tapahtunut. Heille menevä korvaava annos oli tuotu minulle ja ruokailijoista toinen oli edelleen ilman. Sinne mentiin kolmatta kertaa pahoittelemaan...

Sitä ennen oli jännittäviä hetkiä tien päällä. Kun alla on nelivetoinen auto ja jonkinlaiset nastarenkaat niin ei ensimmäisenä oleta jäävänsä jumiin keskelle tietä. Tänään kävi juurikin niin ja vieläpä tuttu paikka josta muutama viikko sitten yhden pariskunnan kävin pelastamassa.

Tie oli siis juuriki sellainen kun se voi liukkaimmillaan olla ja kun perävaunu oli perässä niin ei voinut ottaa tarpeeksi vauhtia kun oli täysi työ pitää yhdistelmä ylipäätään tielle kahdessa edeltävässä viettävässä mutkassa. Jään päälle oli siis satanut ja satoi edelleen vettä, lämpötila nollan tuntumassa ja saa sanoa että kaikki liukkauden torjuntaat viittaavat toimenpiteet oli tehty sen sateen myötä tyhjiksi.

Vauhti loppui, pyörät veti tyhjää ja ainoa paikka missä vähän näkyi hiekan muruja oli oikea penkka. Siihen sit jäätiin puoliväliin tietä ja jos kyydissä olleen maantiivistäjän olisi pudottanut lavalta olisi se mennut varmaan 300 kiihtyvällä nopeudella alamäkeen.

Kun oli kuitenkin tuttu auto niin ensimmäinen lääke eli keskitasauspyörästön lukko oli jo mäkeen mennessä napsautettu päälle.

Maastoalue päälle ja peruuttamaan, vaan sepäs ei ensimmäisten 50 m jälkeen onnistunutkaan vaan koko komeus lähti liukumaan vierimättä, ei ohjattavuutta ja vaunu poikittain keskelle tietä. Kaasu pohjaan ja veturin etupyörä penkalle. Sit vetäämään vaunu suoremmaksi ja peruutus jatkui.

Siinä vaiheessa harkitsin että muutan radikaalisti reittiä, mutta totesin että ympäri kääntymisestä tulee kelkkaretki penkaan, kaiteeseen, pellolle tai muuten vaan katolleen.

Kiitos nelivedon ja keski+takalukon pääsin mäen alkupään loivalle osuudelle ja ylipäätään hieman paremmalle pidolle. Kädet rattiin kiihdytys ja maasto nelonen sisässä lukot päällä toiseen yritykseen.

Olikin ihan eka kerta kun tuolla autolla tuossa nopeudessa kaikki pyörät sutivat tyhjää dieselin huutaessa 4000 kierrosta minuutissa ylämäkeen. Kyllä se sinnä mäen päälle nousi ja tuli toista puolta pitkin ehjänä alaskin, mutta olisi jäänyt omalla autolla menemättä vaikka olisi ollut lumiketjut alla.

Eli tuohon autoon on hankittava lumiketjut tai vaihdettava reittiä.


Uuden Puuilon kiljuva saapas ja lelukaupan nooan arkki  1

Joskus päivät on kertakaikkisen tylsiä. Ehkä onnistuneesta rasvaputkien vääntämisestä saa pienen onnistumisen tunteen, mutta sit alkoi harmittaa kun huollon kesken ei ollutkaan yhtä pientä osaa.

No kiitos Realmachineryn varaosapalvelun leppoisien aukioloaikojen ja hyvän palvelun sain siltä osin asiani hoidettua, nälkä vaivasi ja muistin että kummipojalle piti ostaa se lupaamani perävaunu.

Ostoslistalla oli kuitenkin vielä työmaalle vietävää tavaraa ja kello oli aika paljon, mutta viereisellä tontilla oli vielä parkkipaikalla autoja. Ajoin sinne ja huomasin että uusi Puuilo on avautunut Relparkkiin Lempäälään. Nimenomaan se on avutunut 27.3.2017 eli kaikki oli uutta ja kiiltävää ja ihan valtavan suurihan se on kun vertaa Hämeenlinnan suht pieneen myymälään.

No jotain putkiosaa etsin ja sitten alkoi kuulua kiljuntaa. Ei sellaista kiljuntaa että joku olisi tekemässä kuolemaa, synnyttämässä tai taistemassa muuten vaan. Se oli siis jonkin sortin varashälytin kiinni varmaankin kotimaisessa Sievi saappaassa.

Ääni oli kuitenkin niin hirveä että kävelin kaupan toiselta laidalta etsimään äänen lähteen ja kun matkalla kassalle ei yhtään myyjää sattunut vastaan niin vein sen sitten kassalle asti ja pyysin tekemään asialle jotain.

Sit kiertelin valitisin tarvitsemani osat ja menin kassaa kohti ja taas se sama saapas hälyttimineen alkoi huutaa. Ehkä se on uusinta tekniikkaa ja ne tuotteet mitkä ovat mielestään oikean kokoisia ja sellaisia mitä tarvitsen puuilosta alkavat huutaa. Oikeasti se varmaan oli rikki tehtaan jäljiltä tai sitten siellä oli jo ensimmäinen erä myymälävarkaita käynyt yrittämässä repiä saapasta mukaansa.

Sinänsä ironista että sunnuntain Motonetin ostoskäynnillä ovella oli vartija odottamassa kun sieltä kokolailla edellinen asiakas oli jotain yrittänyt varastaa tai varastanut.

No seuraava stoppi oli Hemtexin kohdalla ja sekin oikeastaan vain siksi kun myymälä oli hiljainen ja työntekijä oli jo hyödyntämässä hiljaista hetkeä siivoamalla. Kyllä osasi olla kaunis nainen edestä ja takaa, mutta en silti mennyt ostamaan tyynynsuojuksia.

Sen sijaan kiersin ensin yhden lelukaupan jossa myyjä olisi ilmeisesti kaivannut herätystä- en tällä tutkinut Lego- osastoa. edellsellä käynnillä kahden tuotteen hinnan ja tuotekoodit oli ristissä.

Toisessa kaupassa taas oli asiakkaitakin, mutta vähän liian aikuisten leluja ja eletkroniikkaa.

Kolmanteen sit jo hieman tympääntyneenä lähdin kävelemään todeten että sieltä on kaikki oikopolut kassalle tukittu. Koko kaupan kierrettyäni en ollut vielä etsimääni löytänyt ja menin sit kysymään takaseinän tuntumassa juuri tikkailta laskeutuneelta myyjältä. Liekö siellä sit luettu ajatuksia, koska myyjällä oli kädessä juurikin etsimäni perävaunu yhdistelmänä paketissa ja hänen takanaan pelkkä
perävaunu eli kun vetotraktorin pitää olla Valtra niin pelkkä perävaunu siltä kauniilta ajatuksenlukijalta.

No sit mietin että pitäisikö matkaan ottaa vielä jotain lastia sinne perävaunuun kun vaunun saajan 7-vuotias sisko kenties tulee kateudesta Velgerin vihreäksi. Stoppasin siis Farm animals hyllyn äärelle missä oli menossa ilmeisen kiivas pohdinta siitä mitä olisi lähdössä mukaan.

Mielenkiinnosta kysyin sit ilmeisen asiantuntevalta- (luulin siis että on lelumerkin edustaja järjestämässä hyllyä)- että minkä ikäisille ne on suunnattu ja onko hänellä omia lapsia. Kaunis nainen orivedeltä sit kertoi lyhyesti lapsistaan ja että heillä osataan kaikki ostetut eläinlajit nimeltä alligaattorista kafferipuhvelista kissaan jos seepraan niin sille aakkosvälille ne melkein kaikki maailman eläimet englanniksi kirjotettuna melko hyvällä prosentilla mahtuisivatkin. Niin ja että kohta on kaikki eläimet hankittuna- no totesin että eihän se mikään farmi tai eläintarha enää ole vaan nooan arkki ja vaatii vähän isomman kuin leikkitraktorin perävaunun verran tilaa. Valitettavasti lapset ja ennen kaikkea mies oli kuulemma autossa odottamassa muuten olisin vielä kenties kysynyt ruokapaikkavinkkiä, ruokaseuraksi... mutta nälissäni lähdin silti ihan yksin kassaa kohti.


Maadoitettu  1

Ensinnä täytyy sanoa että jos jollain oli ennen 26.3 epäilyksiä että Valtteri Bottas jää tallikaverilleen 3 sekuntia kierroksella niin ehkä päivän osakilpailu ja 3.paikalle päätynyt kisa uudessa tallissa pisti jauhot suuhun. Enää jäi puuttuumaan "Valtteri is faster than you, pick up the pace or let him by"

Sitten taas se punainen yllätysvoittaja-auto... No jos moottoriin ei enää syötetä moottoriöljyä bensan lisänä palotilaan niin varmaan sit sinne menee seuraavaksi vaihteistoöljyä tai hydrauliikkaöljyä. En olisi kuitenkaan eilen tai vielä aamullakaan olis ropoakaan laittanut likoon ettei paalupaikalta johdettaisi lähdöstä maaliin.

Öljyä poltti myös Valmet 361. Niin se tekee aina kylmänä pienen hetken, mutta tällä kelillä lämpeni nopeasti.

Tein aika operaation kun yritin saada siihen A toimivat takavalot (parkit), takavilkut ja perävaunun LED valot toimimaan.

Valmetti kun on + maadoitettu tehtaan jäljiltä ja varustettu tasavirtalaturilla. Näin ollen plussa on jatkuva ja maalla ohjataan.

Takavalot ja jakorasiana toimiva perävaunun pistorasia on kuitenkin kytkettävä toisin tai muuten on perään laitettava vain hehkulampullinen vaunu.

Eihän se valojen syttyminen suuri ihme ollut, mutta ihme oli se että niin monta sähköjohtoa oli poikki, mutta kuitenkin oli viel tallessa vilkun rele vaikka ei taida vakiona tuohon vuosimalliin edes sisältyä. Nyt kun vielä keksisi miten sen saa toimimaan.


Moottorihuijaustemppu ja miten se tehdään  1

Mercedes olisi pitänyt hylätä kauden 2015 osalta jos satun arvaamaan oikein. Näin näet painajaisen jossa olin selkä seinää vasten FIA:n tuomareiden kuultavana ja kaikkia kiinnosti tietää miltä tuntuu istua minun tuolissani ja millä sen kauniin nuoren blondin saisi pois takapenkiltäni.

Karmea painajainen ja heräsin miettimään unen sisältö, mutta onneksi nukahdin uudelleen.

Arvelisin että moottorin voitelujärjestelmä on mahdollistanut voiteluöljyn epäsuoran suihkutuksen palotilaan. Ilmiö on tuttu vanhoista MB dieseleistä ja miksei tietysti mistä vaan autosta missä vähän falskaa venttiilien ohjurit suuren ajomäärän jäljiltä. 100 A: ssa tai Cherryssä ei tarvinnut ajaa mittaria pariinkaan kertaan ympäri savupilven luomiseksi.

Sukulaismies kertoi että on useampaankin otteeseen todistanut tilannetta jossa moottori on alkanut syömään öljyä niin paljon että kaasupoljin on menettänyt merkityksensä ja noin korvakuulolta kierrosluku on selvästi ylittänyt moottorin normaalin punarajan aina siihen asti kun heikoin paikka on hajonnut.

Eli siis MB paljasti itsensä muuttamalla voiteluöljyn seosta kesken kauden. Sitä perusteltiin konerikoilla joita siis tulikin kun hienoa lisätehojärjestelmää ei pystynyt enää käyttämään täysipainoisesti= polttamaan "huonoa" öljyä pois koneesta. Sama ilmiö on ollut Valtrassa ja tietyissä volkkarin dieseleissä-> moottori polttaa uudesta asti öljyä sellaista tahtia että öljynvaihtoväliä voi venyttää kaksinkertaiseksi tiiviinpään moottoriin verrattuna.

Olettaisin että MB:n voitelujärjestelmässä on yhä edelleen ulkoinen öljysäiliö. Moottoriöljyn lämpöarvo on tiheydestä riippuen lähellä pumppubensaa ja jos sitä syöttää sellaisenaan bensiinimoottoriin niin moottori saattaa käydä, mutta ainakaan kylmänä sytytystulpan kipinä ei riitä pelkkään jäteöljyn polttamiseen. No F1 öljyt ei ole ihan halpoja kuten ei polttoainekaan ja kumpaakin voidaan räätälöidä.

Tilanne on ihan toinen sitten kun moottori käy kuumana. Moottoriöljy saadaan helposti lähelle syttymiselle edullista lämpötilaa, lämminytkseen käytettävissä moniöljyppolttimisa käytetään sähkölämmitystä ja paineilmaa.

Turbojen aikakaudella paineilmaa riittää, joten enää tarvitsee keksiä miten öljyä pystyy huomaamattomasti siirtämään öljytilasta/säiliöstä palotilaan. Todennäköisesti itse toteuttaisin rakenteen aktiivisilla venttiilinohjureilla ja vieläpä niin että moottorin jäähdyttyä välykset ja syöttöön tarkoitetut öljykanavat olisivat erilaisten lämpölaajenemiskertoimien vuoksi kiinni kuin kassakaappi.

Niin ja kuten jo 100 A :ssa bensiinin seassa moottoriöljy kyllä palaa, mutta ilman turboa ja esilämmitystä siitä ei saa lisätehoa ehjään ja tiiviiseen moottoriin verrattuna.

Ei sääntötäsmennyksiä huvikseen tehdä vaan yleensä siksi kun joku on löytänyt porsaanreijän ja hyödyntänyt sitä onnistuneesti. Tupladiffuusori mallia Brawn sai jäädä, mutta esim neljän vetävän takapyörän Williams ei kaiketi koskaan päässyt näyttämään todellista vauhtiaan.

Kiertyvistä siivistä kirjoitin jo kuukausia aikaisemmin ennen kuin niitä alettiin kilparadoilla mittaamaan= Vettelin 4 mestaruutta.

Niin että huulirasvan voimalla voi mestaruuden voittaa muuallakin kuin hiihdossa kun vaan sen koostumus on oikea.

Nyt sit päästöhuijausohjelmiakin on taas löytynyt lisää- taisi olla ranskalainen autonvalmistaja jolla ero oli 300% päästöpuolella ja kulutuspuolella 30%. On siis helpompi huijata fiksusti kuin tehdä oikeasti vertailut voittava auto tai moottori, rengas, alusta tai runko.

Kohta varmaan kerrotaan että törmäystestiautojakin on manipuloitu ja tuotantomalleista puuttuu suurlujuusteräksiä, saumoja ja hitsaupisteitä ja ihan vaan siksi että menisi nopeammin läpi valmistusprosessista ja olisi muutaman roposen verran halvempi valmistaa.

Tänään olisi aamulla pitänyt lähteä huutokauppaan. Kieltäydyin lähtemästä kun oli turvakaaren asennus kesken. ja jäi kesken yhä edelleen kun polttoleikkuuhappi loppui. Se hidasti montaa asiaa ja työvaihetta, joten saldoksi jäi vain takakiinnikkeiden valmistuminen ja öljysäiliön siirto.

Kun sitten huuokauppaväki illan tullen oli puhelimen päässä selvisi seuraavaa. 1 olivat pysähtyneet matkalla tankkaamaan ja kahville 2 navigaattori ei ollut löytänyt perille 3 kun viimein löysivät perille niin huutokauppa oli jo ohi, joten mun päiväni oli hyödyllisempi kuin satojen kilometrien hukkareissu.


Mistä te enkelit siihen tulitte?  1

Siinä missä kahdeksan konsulttifirman turvin tutkitaan voidaanko tehdä tunneli Tallinnaan- no voidaan kun kuullaan heidän laskelmansa hinnasta ja pistetään kertoimeksi joku 30 niin kotomaassa liukastellaan.

Jätin tänään siis oman autoni kotiin. Eilen kävin sillä ongelmitta Tampereella juuri kaiketi täysi-ikäisiksi tulleilla kitkarenkaillani. Sen sijaan kävin matkaan nastarenkailla ja ihalin kotimaisia maisemia ja kokolailla hyvin hoidettuja teitä jään täyttämine reikineen ja routaheittoineen.

Jossain Kirkkotien puolivälin tienoilla katosoin kolmosvaihteella alamäkeen moottorilla jarruttaen ajaessani oudosti pysäköityä pikkuautoa. Auto oli siis Hyundai Gets, mutta ei ollut noutamassa tryffeleitä vaan suistunut kuljettajineen lumipenkan päälle.

Täällä korvessa täytyy kaikki tasamaan tietkin kylvää päästä päähän hiekkaa ja sepeliä, mutta siellä missä hiekkaa oikeasti tarvitaan sitä ei ole ollenkaan.

Mäki on siinä suistumiskohdassa niin jyrkkä ja pahimmillaan on ollut niin liukas että omalla autollani en lähtisi kitkarenkailla tai huonoilla nastarenkaillakaan edes yrittämään ilman reilua vauhtia. Todennäköisesti en omalla autollani pääsisi sitä ylös vahditta edes takakontissa olevilla lumiketjuillani.

Näin nokkelasti päättelin kun Getsin suistumisen jälkiä mäessä tutkin. Oli siis vauhti loppunut, pyörät alkaneet sutia tyhjää ja moni nykyauto siinä tilanteessa alkaa leikata moottorista tehoa sutimisen estämiseksi ja sit tullaakin kohta mäki nahkoineen alas ja ojaan.

Minä siis pelastavana enkelinä ensimmäisenä paikalle, liina Kiinni pikkuauton vetopisteestä työauton vetokoukkuun ja helposti nousi alamäkeen takaisin tielle.

Älkää tehkö tunnelia Tallinnaan niin kauan kuin Suomessa on yksikin tuollainen paikka yleisellä tai yksitysellä tiellä.

Sit luin kauhulla mitä VT 10 osalle on suunniteltu. Se on mun mielestäni edelleen VT 10, liikennemäärä on kasvussa, eikä siitä ole mitää syytä tehdä pihakatua tai taajamatietä missä hissutellaan 60, 50 tai 40 kilsaa tunnissa paikoissa joissa on paljon huonommilla autoilla ja moottoripyörillä päästelty risteysten välillä ainakin 80 nopeuksilla ja ihan turvallisesti. Sille ei mitään voi että ihmiset näplää puhelimiaan, eikä muista katsoa eteensä tai kääntyä risteyksissä.

Tuon suistuneen lisäksi oli Eteläisissä ja kahdessa muuassakin risteyksessä ajettu suoraan päin liikenteen jakajia ja liikennemerkit puuttui, oli solmussa ja autojen kappaleita ympäriinsä.


Konsultointia koko kansalle  1

Kuka haluaa Tallinnaan jos alkoholi maksaa saman verran Hämeenlinnassa? Miten yht äkkiä jostain kaivetaan rahaa kahdeksalle konsulttifirmalle tai itse tunnelille kun ainakin niillä teillä mitä itse olen viime viikot ajanut on melkoisen paljon korjausrästejä. Kyllä Rapalat sun muut firmat saa tuotantonsa siirrettyä Viroon ilman tunneliakin jos on enää valmistumisen hetkellä mitä siirtää.

Mitä moisella tunnelilla voidaan oikeasti saavuttaa? Mitä sitten tehdään kun tunnelin kattoon tulee yksi iso halkeama? Palkataan 16 konsulttiyhtiötä suunnitelemaan korjaus jota tulee tekemään 32 veroparatiisiyhtiön kautta ehkä palkkansa saaneet kiinalaiset.

Paljonko tunnelin ylläpito maksaa, kuka sen maksaa ja millä.

Toki itsekin yhtä kuljetuspeliä pelanneena tiedän että joskus tunneli on hyvä idea, mutta siinä ei ollut annettu edes mahdollisuutta alittaa meriä tai järviä vaan tunneleilla läpäistiin vuoret ja kukkulat. Firman sai konkurssiin yhdellä ylipitkällä tunnelilla.

HML Hauholla tuli kuulemma "yllätyksenä"(viivästytetään puolella vuodella, laskut senkun kasvaa) että maa on pehmeää ja työmaa seisoo- mitä ihmettä- vanhan sillan yli on sujunut liikenne jo kymmeniä vuosia ja pieoneerisilta jököttää vieressä tukevasti. Ottakaa nyt vaikka jotkut maalämpöporarit koneineen hommiin ja kyllä se kallio tai ainakin kantava maa sieltä löytyy.

Sysmässäkin seisoo siltatyö. Parakissa palaa valo, 30 nopeusrajoitukset eikä yhtään henkilöä töissä. Niin ja Pulkkilanharjulla on selkeästi sitatyömaa kesken, rajoitus 40 ajopinta on perunapeltoa tai ainakin porkkanamaata

Luin HML paikallislehdestä että yhtä risteystä ollaan muuttamassa paremmin vetäväksi. Siihen on siis tulossa jonkin sortin kaksikaistainen turbokiertyliittymä.

Ideahan on ihan hyvä, mutta mutta mutta:.

1 Hinta
2 Sijainti
3 Hämeenlinnalaiset vilkuttomat autoilijat.

Eli siis toteuttamistavasta riippuen yhden pienen risteyksen muutostyön hinnaksi on laskettu 1,5 miljoonaa € tai enemmän jos alikulkutunnelia tarvitsee jatkaa.

Hulluinta kuitenkin on että vieressä on valmiina rinnakkaistie jota pitkin pystyy ohittamaan pullonkaulan pahimpaan aikaan päivästä, mutta kun ollaan Hämeenlinnassa niin sinne on mätkäisty ajokieltomerkit ja pinnoite on osan matkasta soraa.

Ymmärrän kyllä jos läpiajokielto olisi voimassa vaikkapa vain 22-06. Se ratkaisisi yhden suunnan ongelman.

Toisen suunnan liikennemääriin vaikuttaisi Vanjantien + Viipurintien asfaltointi ja levitys päästä päähän - kun sinne pääsee ajamaan eritasoliittymästä ilman käyntiä hullunmyllyssä.

Mutta siis oli liikennemäärä mikä hyvänsä niin suurin ongelma on peräisin ihmisistä jotka eivät osaa ajaa ja vaikka osaisivatkin niin eivät osaa ajaa oikein tai käyttää vilkkua kiertoliittymässä tai muutenkaan.

Entisen tyttöystäväni isäpuoli asui ja asuu varmaan edelleen lähellä kiertoliittymää ja joka kerta ajoi siitä läpi päin helvettiä vilkun käytön osalta ja ajaa varmaan vieläkin jos ajokortti on vielä tallella.

Niin ja mitä auttaa yhden risteyksen muuttaminen kun se siirtää ongelmaa n 1,2 km siinä tapauksessa että ihmiset oppivat ajamaan paremmin kuin nykyään ja käyttämään vilkkua oikein. Seuraavassa risteyksessä jono seisoo taas ja risteysten välissä on 1,2 km autoja kun yksi ajoneuvoyhdistelmä yrittää kääntyä kaistan yli Teboilille tankkaamaan.

Jos kaksi risteystä saadaan väljemmiksi siirtyy ongelma Viipurintien ja Tuuloksentien risteykseen ja Alkaa kuulostaa ihan järkevältä kaivaa tunneli Katuman siis myös Katumajärven ali ja unohtaa tunneli Tallinnaan.

Edit 10.2.2018. Hinta-arvio lähes 20 000 000 000 €. Tuskin riittäisi edes puolimatkaan. Paljonkohan sillä korjaisi nykyistä tiestöä ja montako normaalia maantiesiltaa rakentaisi? Ainakin 1000 uutta suurkoulua tai ylläpitäisi kahden opettajan kyläkoulua nykykustannuksilla 20000 vuotta.


Berner voi Berner  1

Talvivaarasta on nyhdetty ekan kerran voittoa- MITÄ MINÄ SANOIN. Riittääkö silti käteinen, saako valtio omansa takaisin ja koska, onko talousluvuilla kikkailtu ja onko suunta sama seuraavat 36 kuukautta...

Se ei välttämättä ole koko totuus, mutta jos polttoaineen hinta saadaan pysymään kohtuullisena ja nikkelin hinta vielä nousee niin siellä tehdään rahaa ja luodaan työpaikkoja.

Edellisessä blogitekstissäni oli paljon aiheen vierestä, mutta Kummasti tänään A-Studiossa oli suunnilleen sanasta sanaan samat asiat ja niiden sanomiseen tarvittiin viisi asiantuntijaa ja sen päälle vielä muutama muukin haastattelu. Vaikuttaa siltä että jollekin ryvettyneelle veteraanipoliitikolle on jo luvattu hyväpalkkainen eläkevirka gestapoyhtiössä, gestapoyhtiön seurantaelimessä ja seurantaelimen seurantaelimessä sekä tietysti lukematon määrä paikkoja yhtiön hallituksessa.

Noin yksinkertaistettuna: Että tiedettäisiin millä tiellä auto ajaa pitää kilometriperusteiseen laskutukseen olla paikannuslaite. GPS- siru ei nykyään enää paljon maksa, mutta sitten kun sitä ruvetaan liittämään pienissä sarjoissa piirilevylle ja ohjelmoimaan sitä kokonaisuutta tulee hinta väkisinkin nousemaan. Sitten kun se on pakollinen ja tilaajana on valtio tai kunta pistetään hintaa vielä reippaasti lisää ensin laitteelle, sen rekisteröimiselle ja tietysti käytöstä ja huollosta rokotetaan armottomasti.

Joko hankit seurantalaitteen ja maksat käytöstä tai et hanki ja maksat aikaperusteisesti vähän niinkuin nykyäänkin.

Tähän mennessä Bernerin aikakauden jäljiltä muistetaan kaiketi kantaverkkoyhtiö Fingrid, Caruna, mutta tässä ja nyt käynnistetty uhkapeli on ainakin omalla kohdallani suunnilleen sellainen että tuntuu että olisi aika pistää kirje menemään jollekin kansanedustajalle tai kansalaisaloite sen suuntaan että tienpitoon ja liikenteeseen saataisiin jotain järkeä.

En väitä että nykyinen malli olisi kaikkein paras, koska se tarkoittaa seuraavaa: Jos on kaupunkiasunto ja mökki/sukulaisia huonon tien päässä tai sattuu asumaan maaseudulla on lähestulkoon pakko hankkia nelivetoinen henkilöauto tai katumaasturi että pärjää myös talvella. Käytännön kulutusvaikutus on 1-10 l / 100 km.

Miten tiedän tämän- no siksi kun omaan metsään tai vapaa-ajan tontille tai sukulaisille mennessä usein vastassa on auraamatonta tietä ja vaikka vanha Land Cruiser ei kaikkein isoruokaisin ole niin sen kulutuslukema on talvella noin 14 l/100 km. Hyvällä maantiellä voi päästä jonnekin 11 nurkille.

2005 TDI golffille luvataan ihan haamulukemia, mutta käytännössä 4-motion kuluttaa noin 7,2 l /100 km, mutta sen öljypohja ei selvinnyt kolauksilta ja pohjamuovivaurioilta silloinkaan kun ajettiin AURATTUA mökkitietä.

6 vuotta vanhempi Nissan Primera selvitti samat reissut auratuilla teillä ja vielä n kymmensenttisessä hangessakin viimeisen kilometrin keskikulutuksella 6,2 l/100 km, muuten kulustus suunnilleen sama kuin Carinalla ks alla.

Äitini siis jo ajaessaan SAAB 96:lla, Datsun Cerryllä, Toyota Carina II:lla ja Nissan Primeralla piti enemmän tai vähemmän säännöllisesti kirjaa tankkauksistaan. Nykyään sen lasketut keskikulutukset saa ainakin tietyltä huoltoasemaketjulta korttilaskulle automaattisesti.

Mutta siis SAAB 96 1.5 V4 oli syöppö. Vanhaa tekniikkaa. Datsun Cherry 1.2 venttiilinohjainkumien vaihdon jälkeen osoittautui taloudelliseksi ja sillä pääsi helposti alle 7 l/100, maantiellä alle 6. Carina II oli selvästi isompi auto ja kulutus noin 7, talvella 8 /100 km.

Näin ollen aikanaan 1000 mk (suoralla muunnoksella alle 200€) maksanut Cherry olisi edelleen se auto millä kannattaisi liikkua. Siinä ei tosin tainnut olla katalysaattoria tai ruiskutusta, mutta miksei niitä laitettaisi jälkiasennuksena päästöjä vähentämään tai multifuen laitteita?

A-studion asiantuntija kun kertoi että autoilun keskikustannus on 500€ kuukaudessa josta 300 € polttoaineeseen.

Näin ollen 1.1 ostettu Cherry olisi maksettu viikko sitten, helmikuussa saisi maksettua vakuutuksen, maalis ja huhtikuussa valtio ottaisi omansa ja loppuvuonna jäisi 1600 € renkaisiin, korjauksiin ym tai säästöön, koska ruostetta ja kovettuneita ohjainkumeja lukuunottamatta Cherry oli todella vähävikainen auto. Ei katkennut jousia, irronnut vaihdekeppiä tai vaihdekaaviota, ei rikkoutunut Lambdaa tai puolia, öljynvaihtoon ei tarvinnut erikoistyökaluja, kytkin kesti ääntelemättä, hidastetöyssy ei sytyttänyt hätävilkkuja tai aktivoinut ajonestoa- niin ja kuinka lämmin se auto olikaan.

No se auto on varmasti jo paalattu ja yhtä hyviä autoja ei enää tule, koska ihmiset eivät enää osaa moisilla ajaa vaan pitää olla automaattivaihteet että voi ajaessa räplätä puhelinta tai automaattijarrutus että puhelinta räplätessä ei aja kenenkään perään ja automaattiohjaus että ei puhelinta räplätessä aja kallioon tai Kallioon jos on tarkoitus ajaa Kalliolantielle. Vai miltä kuulostaa kuolemaan johtanut kahden ajoneuvoyhdistelmän peräänajo moottoritiellä- ammattilainen ajaa pysähtyneen ajoneuvon perään ja putoaa sillalta.

Todennäköisesti robotti ajaa paremmin kuin ihminen- onhan NC / CNC sorvikin sorvannut paremmin jo vuosikymmeniä ja Fastemsin automaattivarasto palvellut nopeammin ja varmemmin kuin yksikään tuntemani varastomies. (olen siis sellaistakin FMS porttaalia ollut korjaamassa)

Mut hei se rodottiautokin tarvii tien. Se tie tarvii tienhoitorobotin, tienhoitorobotti tarvii korjausrobotin ja korjausrobotti huoltorobotin, huoltorobottikin tarvii sähköä tai muuta energiaa jne jne.

Väittäisin että muutamalla sadalla 24/7/365 liikkumaan pystyvällä tienhoitorobotilla säästettäisiin enemmän kuin mitä näillä suunnitelluilla kyttäystoimilla tienataan.

Jopa siinä määrin että tienhoitoroboteilla säästettäisin ihmishenkiä kun huonossa kelissä varsinkaan moottoritiellä ei voisi vaarallisia nopeuksia ajaa kun hoitorobotteja vaan olisi tarpeeksi liikennettä hidastamassa.

Yhteiskäyttöautoa ja kaiken maailman älypalveluita... Tietysti se toimii kaupungissa, toimiihan se maallakin aina siihen asti kun se alkaa maksamaan.

Sanotaan nyt vaikkapa vuokrakaivinkone- niitä on ollut tarjolla jo vaikka kuinka ja kauan, mutta käytännössä varsin moneen hommaan on ollut kannattavampaa ostaa uusi tai käytetty kone ja myydä se sit sen jälkeen pois. Toki tulee olla hyviä hommia jos meinaa saada maksettua 38 tonnisen uuden työkoneen.

Vuokraisinko sit omaa autoani- no en. Lainasin sitä kaverilleni kun hänen autonsa oli rikki. Kilometrejä ei paljon kertynyt, tai mitään varsinaisesti hajonnut, mutta pysäköintipaikasta johtuen katto, lasit ja kaikki tasopinnat pihkassa. Kaikki eivät toki aja laina/vuokra autolla kuten Top Gearissa tavoitteena kokeilla mitä se kestää, mutta tuon yksittäistapauksen ja kahden illan kuuraamisen jälkeen ei tee mieli antaa mitään laitetta yhteiskäyttöön.

Rikkoutuneista maantiivistäjistä jo kirjoitinkin ja siitä että "ajaa huolettomasti" ei koske muuta kuin isojen vuokraamoiden koneita. Eikä ne isonkaan vuokraamon koneet kestä ison nosturin ketjunkoukun tai edes kirvesmiehen ranteen voimaa jos suunta tai suuruus on väärä.

A-studion esimerkissä oli MB- siitä kun yhdellä starttauksella rikkoutuu avain niin se 1000 € ja joissain vehkeissä riittää kun lapsi painelee leikissään kaukosäätimen nappuloita kantaman ulkopuolella niin seuraavaksi on tilattava hinausauto.

Erikoiskiitos Hämeensaaren Hesburgeriin keskiviikkoillan viimeisen asiakkaan hyvästä palvelusta.


0,0, ja 7 %  1

Se oli taas se päivä vuodesta kun oli aika käydä katsastuksessa.

Tälläkään kertaa noin vuonna 1998 valmistetusta autosta ei löytynyt mitään vikaa, mutta suurin yllätys tuli vastaan kun näin jarrudynamometrin tuloksen. Arvot on itse asiassa paremmat kuin uutena.

Kotimatkalla sit kuuntelin kauhulla millaista mustaa laatikkoa uusiin autoihin suunnitellaan. Liekö siinä ollut syy myös uusien BMW autojen takaisinkutsuihin kun niillä kaiken maailman väyläpurkeilla pystytään laukaisemaan jopa turvatyynyt.

Ihan vaan vinkkinä kaikille autonvalmistajille. Repikää helvettiin väylälaitteet kaikista turvatyynyjen laukaisimista laukaisupuolen osalta. Mekaaninen kuula-jousikuppi kiihtyvyysanturi varsinaiselle laukaisulle ja väylän kautta sit vain anturi sille onko turvatyyny(t) lauennut vai ei.

Omassa autossanihan ei ole turvatyynyä etumatkustajalle joten sille ei tarvita poiskytkentää. Se on kanssa sellainen toiminto minkä en missään nimessä haluaisi olevan väylätekniikan varassa. Toki siihen suurimpana syynä on huonot kokemukset erään Peugeot 407 väylätekniikan toimivuudesta auton alkutaipaleelta. Ei ihme että Peugeot merkkiuskollisuus rakoilee.

Tätähän nyt ei kukaan kansanedustaja lue, mutta jos siihen mennään että viimeinenkin ripe vapaudesta eli yksityisautoilu täytyy saada mustien laatikoiden ja GPS seurannan taakse niin sille täytyy olla myös vaihtoehto aivan samalla mallilla kuin tämä nykyinen malli on.

Eli esimerkiksi tuo oma autoni ei kilometriseurannalla olisi valtion kassaan juuri mitään tuonut kun sille kertyi kahdesssa vuodessa vajaat 6000 km, mutta koska ajomäärä voisi yhtä hyvin voinut olla vuodessa 36000 tai 63000 km niin milläpäs sen ennustat?

En silti näe yhtään mitään järkeä luoda gestapomaista järjestelmää kun sama tieto ympäristövaikutusten osalta tulee suoraan tankatusta polttoainemäärästä ja ainakin kun kaivinkoneeseen moinen järjestelmä tuli on sen lisäkustannukset käyttäjälle olleet jo useita satasia rikkoutuneiden ja yllättäen tyhjentyneiden akkujen muodossa. Viimeksi viime viikolla paikannuslaite oli imenyt akun hengettömäksi.

Tietysti silloin se ei paljon haittaa jos on lämpötolppa ja laturi vieressä, mutta sanotaan susirajalla eli Hattula-Renko rajalla jossa la häirikkösusi ilmeisesti tuli tiensä päähän en todellakaan haluaisi jäädä keskelle metsää jonkun mielestä tarpeellisen paikkaitiedon kerääjän vuoksi.

Päättäjät saisivat katsoa peiliin ja miettiä kuinka paljon enemmän tienhoidon yhtiöittäminen ja yksityistäminen on tullut maksamaan ja kuinka paljon laatu ja oikeasti hoidettujen teiden määrä on laskenut. Vika on siis jossain muualla kuin autoilijoissa jotka kiltisti maksavat veroja joka tankkauksen yhteydessä enemmän kuin auto sillä polttoainemäärällä tietä kuluttaa.

Enemmän hyötyä tai säästöä olisi saatavissa kolmirengasjärjestelmällä ja "pikavaihtopalveluilla" = että ei suotta ajeltaisi nastarenkailla silloin kun niille ei ole mitään tarvetta.

Jos mustaa laatikkoa johonkin tarvitaan niin turvavälien säilyttämiseen.

Hieman vihaisena luin kuinka vanhoilla autoilla ajavia syyllistetään- no jos 1998 valmistettu auto menee yhtä murtuneesta ahtoputkesta johtuvaa päästöjen takia hylkäämistä läpi katsastuksesta joka kerta ilman huomautuksia niin moniko 2014 valmistettu auto siihen pystyy saman ikäisenä. Sattumalta katsastuksessa samaan aikaan ollut autoilija + n 2004 Ford sai mukaansa hylkäyksen ja puoli sivua vikalistaa alkaen joulukuusen lailla vilkkuvista turvalaitteiden merkkivaloista ja päätyen seisontajarruun mikä ei pitänyt kuin hieman toisella pyörällä ja sekin jäi vapauttamisen jälkeen laahaamaan.

Jos 1985 ja sen jälkeen maahantuoduista autoista olisi tehtaalla ja ennen maahantuontia tehty kunnolla ruostesuojattuja kiveniskumassoineen, sisälokasuojineen ja roiskeläppineen niitä vanhoja autoja olisi liikenteessä vielä huomattavasti enemmän kuin nykyään ja 830 000 kilometriä voisi yhtä hyvin löytyä Land Cruiserin, Camryn, Corollan tai Maxda 626:n mittarista sen sijaan että samaan käyttötarkoitukseen täytyi ostaa käytetty 39000 € Q7 jota ei saa käyntiin -24 kelissä tai 25900 € Skoda Octavia jossa ei pidä paikkaansa joko päästöarvot, ilmoitettu tai tai kulutuslukemat.

Sit huollot ja korjaukset on ihan oma lukunsa- virta-avain uuteen autoon 937 € vanhaan 55 €,Uuteen perushuolto + sytytystulpat 537 € vanhaan autoon 75 €
Kytkin 2005 Golf vuosimalliin 625 €, vaihtotyö 5 x 75+alv. Kytkinpaketti Mondeo 1997 89,60 €

Katsastusta odottaessa luin Astrasta artikkelia. Auton huoltoväli on ilmoitettu 30000 km/vuosi. Kuitenkin puolen vuoden ja olikohan 18000 km kohdalla huoltoilmaisin käski menemään huoltoon jäljellä 4% huoltovälistä.

Kirjoittaja ei ymmätänyt logiikkaa, mutta mulle tuo on ihan ymmärrettävää. Jos autossa on jonkin sortin tunnistimet öljyn laadulle, johtavuudelle, kirkkaudelle, lasketaan kylmäkäynnistykset, käynnistykset ja vaikkapa Volvon tyyliin myös käyttötunnit- ruuhkassa seisomisesta kun ei paljon kilometrejä kerry. Saadaan jo 18000 km ajolla helposti öljyn sekaan kaikkea möhnää, suodatusala käytettyä, kenties vähän polttoainetta öljyn sekaan ja kun uutta ei ole VW tyyliin lisätty litratolkulla niin parempi vaihtaa uutta sisään että "moottori pysyy kulumattomana jopa 250 000 km ajon verran".

Lisäksi väittäisin että uusille turbokoneille on myrkkyä Stop and Go, tyhjäkäynti ja täyskaasulla ajaminen. Sit ihmetellään kun moottori on kappaleina vaikka siihen on 90 000 km taipaleella vaihdettu öljyt 32000 ja 63000 kohdalla ja moottorin kun purkaa menee laakerilinjat kieroon kannesta ja lohkosta. Opelilla ongelma on ilmeisesti huomattu ja siihen puututtu helpolla tavalla eli lyhennetään huoltoväliä niin pysäytysten yhteydessä ahtimessa tislaantuneen öljyn tilalle saadaa voiteluvoimaa ja kone kestää helposti takuuajan. Sittenhän se on ihan sama kestääkö enää 52000 vai 520 000 km sen päälle (52 tkm parempi) että saa taas uuden myytyä.