Contour

Vähän harrastuksia, paljon töitä ja nukkumisesta on turha runoilla. Blogi on alkanut sinkkuuntumisen jälkeen ja varmaan loppuu kunnollisen naisen iskiessä.

Vain muutaman siemenpussin tähden  1

Viereinen jono kulkee aina nopeammin. Kävi hieman sääliksi perässäni kassalla olleita ihmisiä, mutta eihän se minun vikani ollut että siemenhyllyssä oli edelleen isot kanpanjalaput ja niissä eri hinta kuin mitä kassakone näytti.

No jos pusseja olisi ollut 1 tai 2 tai 5 niin tuskin olisin edes huomannut mitään, mutta kun niitä oli 25 ja olin mielessäni hahmotellut että selviän käteisellä siitä kaupasta huomautin sit mitä hinnaksi olisi pitänyt tulla.

Siitä seuraavan ikuisuudelta tuntuneen kymmenminuuttisen aikana ihmisiä virtasi ohi viereistä jonoa pitkin. Onneksi naapurin rouva ei ollut enää töissä, koska olisi saattanut sanoa sen osaston ihmisille pari kiukkuista sanaa ja ihan aiheesta.

No kolme kertaa ostokset kassakoneeseen lyötyään ja aina samaan tulokseen tultuaan saatiin viidennennellä soitolla kassalle apuvoimia ja siihen mennessä olin jo ehtinyt hakea hyllyn päästä hintalapun ja käydä viemässä sen takaisinkin.

Avuksi tullut riensi hakemaan hintalaput pois ja sit taas ostoksia peruuteltiin ja pussi pussilta jokaiselle uusi hinta koneeseen ja sanoinkin ääneen että "Ei mulla tässä mitään hätää ole, mutta säälikisi käy noita jonossa seuraavina olevia asiakkaita"

Lopulta kuitenkin poistuin kaupasta tyytyväisenä ja mukanani täysi laatikollinen siemeniä.


Nainen ja tuhkaämpäri  1

Kiireisen kauppareissun toiseksi parasta silmänruokaa tänään oli nainen joka kantoi ensin tummaa muoviämpäriä, mutta hetkeä myöhemmin kantamus oli vaihtunut metalliseen mallin.

Syy tuohon kauppareissuun oli kuitenkin kaukaa haettu. Olin näet pari päivää sitten pessyt ja puhdistanut vanhan maasturin vanteet ja meinasin että ne on nyt hyvä maalata etteivät ruostu enempää. Maalit kun ei ikuisesti säily niin käytin ensin vanhat pohjamaalin jämät ja sen päälle CRC:n 2in1 maalia.

Kun tiesin että se loppuu ja että vanteiden omistaja on autoineen kaupungissa pistin hänelle tekstiviestillä sen maalin merkin ja sävyn jota hän oli siis vahingossa tuonut edelliseen remonttiin.

Hämmästykseni ja nauruni sit siinä vaiheessa kun mustan pohjavärin ohella kassissa olikin pinkkiä fuolrimerkkausväriä kaksi purkkia. Ihan hyvää maalia jos on tarkoitus tehdä raitoja maahan, lautaan tai lumeen.

Siinä ei sit muu auttanut kuin hypätä taas seuraavaan autoon ja lähteä hakemaan oikeaa maalia. Kysyi sit ostaessani paikallisesta Puuilosta että saako maalit vaihdettua.

No tänään sit kuitin saatuani ajelin kapoille. Kaupassa havaitsin saman myyjän jolta eilen asiakaspalvelupisteen nurkilla tiedustelin vaihtoa ja sainkin varsin kivuttomasti hyvityslapun.

Sitten pääsin maalihyllylle ja toden totta- kyllä se väärät maalit ostanut kaiketi oli ottanut purkit ihan oikeasta kohtaa, muttei vaan ollut lukenut purkin kyljestä mitä siinä oikeasti on. Merkkausmaalissa sitäpaitsi korkki on ihan erilainen.

Meinasin vielä kenties myyjän kauneudesta sokaistuneena ottaa kaksi purkkia ihan väärän väristä maalia itsekin, mutta sit rupesin tutkimaan hyllyä tarkemmin. Kahdesta hyllystä puuttui hinta/koodilappu ja sen tiimoilta niistä toisen täytyi olla merkkausmaaleille.

Taas sitten niistä harmaakorkkisista toiset oli oikeita hopeanharmaata ja toisissa olisi ollut jotain lilaa/violettia ja tietysti ainoa mistä sen saattoi päätellä oli pieni numero maalipurkin alaosassa.

Koska tarvitisin tiettyä sävyä niin rullasin kaikki purkit läpi pistin oikeille paikoilleen. Se taisi hieman herättää hilpeyttä myyjässä.


Veteraaanikortti  1

Tänään se sitten tulla putkahti postin mukana. En olekaan ennen saanut postia keneltäkään ministeriltä, eikä sitä varmaan ole luvassa jatkossakaan.

Mutta siis kriisinhallintaveteraani kolmella kielellä ja kortti oikeuttaa veteraanialennuksiin. No muutamaa vuotta myöhemmin palvelleet hyötyvät vielä eläkettä nostavasta vaikutuksestakin.

Jos nyt sit joku ihmettelee miten ihmessä minulle moinen kortti postissa putkahtaa- olen ansainnut sen kuten arviolta 45000 muutakin suomalaista jotka ovat enemmän tai vähemmän henkeänsä vaarantaneet rauhaturva- ja kriisinhallintaoperaatioissa.

Ei tullut siis ylennystä tänäkään vuonna.

H-M Seppälä on ilmoittanut lopettavansa huippu-urheilu uransa. Johan se oli outoa lukea päivystyksessä jostain naistenlehdestä kuinka joustava reilut 20 vuotta vanhempi avomies on hänen kilpailemiselleen ja harjoittelemiselleen ollut.

No realiteetit nyt vaan on sellaiset että aika suuri osa tämän maapallon sinkkumiehistä ja varmaan suuri osa varatuistakin varmaan tinkisi omista vapaa-ajan menoistaan saadakseen viettää edes yhden illan kahden kesken H-M:n kanssa ja moni on ihmetellyt sitä mitä maailmanluokan kaunotar suhteesta saanut.

Siitäkin tosin on arvioita. Oma kärkiarvaus menee suunnilleen niin että kun nainen on ollut uransa huipulla, treenannut, kilpaillut ja matkustanut ties kuinka monta päivää vuodessa- ei siinä kukaan tavallinen duunari mukana vauhdissa pysy- ei vaikka pitäisi Hanna-Maria Seppälää maailman kauneinpana naisena.

Harvemmin moiseen kauneuteen yhdistyy ujoutta, nöyryyttä ja ylipäätään sellaista viehätysvoimaa että suorastaan pelottaa.

Jos nyt sitten syystä tai toisesta tuo suhde kariutuu niin en usko että tämän sivuston deittiosastolle ilmaantuu Exuimari32 seuraa hakemaan vaan jonossa on ottajia kaikissa ilmansuunnissa.

Harmi että Kimi Räikkönen ehti Minttunsa löytää- Kimi + H-M olisi ollut aivan unelmapari- jopa siinä mielessä että jos mies tai lapsi sattuisi Monacossa putoamaan veneestä niin nopeampaa pelastajaa ei hevillä löytäisi. Isovanhemmissa olis valmennusvoimaa ja nopeus geeneissä.

Viime viikolla luin kauhukseni että yksi naisen joka itse asiassa viime visiitillä taisi olla aataminasussa oli saanut ikäviä uutisia. Syöpäkasvain ei ole leikin asia kilpirauhasessa, eikä toki missään muuallakaan. Mietityttää vaan vähän että mahtaako olla osasyy urheiluharrastuksessa vai kenties vaan sitä ydinlaskeumaa, sattumaa ja huonoa tuuria.


Nico Rosberg lopettaa F1-uransa - pommi vai ankka  1

Hieman hämmentyneenä luin formulauutisia. En nyt ihan itkemään ruvennut, mutta ensimmäisenä mietin kuka ja miksi on hakkeroinut kyseisen kuskin tietokoneen ja levittää perättömiä uutisia.

Sitten taas toisaalta mietin että varmaan itse tekisin samoin. Elämä hymyilee ja sillä saralla ei ole enää mitään saavutettavaa.

Lisäksi kun on ajanut saman tallikaverin kanssa tarpeeksi kauan ja tietää mitä paskaa on taas siltä suunnalta odotettavissa on parempi etsiä uusia haasteita.

Mutta mitä sitten tapahtuu kuskimarkkinoilla jos tämä Hamiltonin fanien kirjoittamalta huijaukselta kuulostava uutinen onkin totta. Mistä löytyy Heikki Kovalainen tai Felipe Massa joka suostuu ajamaan sen 0,05 sekuntia kierrokselta hitaammin ja päästämään perässään radioon avautuvan tallikaverinsa edelleeen?

Nopein vapaa mies voisi olla Mark Webber, Gutieres, Petrov tai Jenson Button, Kamui Kobayashi, Paul di Resta, Pastor Maldonado.

Sopimuksellisista kuljettajista Räikkönen, Vettel, Bottas, Verstappen, Alonso ja itse asiassa kaikki muutkin kympin kärjestä varmaan haluaisivat istahtaa sarjan nopeimpaan autoon. Tosin kukaan ei tiedä mikä auto on nopein ensi kaudella. Vahva veikkaus menee Red Bullin suuntaan, Ferrarrin olisi aika herätä. Todellisuudessa korttipakka on levällään

Pidempään lajia seuraneet voivat mielessään laskea montako mestaruutta Mika Häkkisellä ja Kimi Räikköselle jo voisi olla jos muina kuin mestaruuskausina tallin toisessa autossa olisi istunut Felipe Massa, tai Rubens Gonçalves Barrichello.

Joista kumpaakin itse asiassa arvostan kuljettajana enemmän kuin muuatta lasketteluonnettomuudessa loukkaantunutta saksalaista.


Pirunnyrkki ruotsalaiseen tapaan.  1

Viime viikolla yritin vaihtaa kauhaa. Normaalisti se vaati vain keinukutkimen keikauksen ja napin painalliuksen vaan kun ei niin ei.

Vasaralla irti, pumpaamon monttu saatiin alapäästään umpeen ja sit olikin pakko lähteä kotiin potemaan.

No sit kun se päivä koitti että pystyi kurkistamaan EC 20 alosan sisäpuolelle niin kävi ilmi että toinen lukitussylinteri on irti lukkokielestä. Toinen toimi normaalisti. Eipä sit muuta kuin lastaamaan työkaluarsenaali autoon ja illan tullen tulppaus/purkupuuhiin. Tietysti kun koko paketti on pikaliittimien päässä niin ei sieltä paljon öljyä ulos olisi päässyt tulemaan, mutta roskien takia oli hyvä tulpata.

Purkaessa sit vasta näki mitä oikeasti oli rikki eli pieni tappi mihin sylinterin varsi on kiinnitetty oli kiinnityskohdan kierteen keskeltä poikki. Siihen en tietenkään ollut varautunut, joten yöllä sit lähettämään sähköpostia ja osia metsästämään.

Seuraavana päivänä sain sit uuden osan käteen, vaan sepäs ei ollutkaan samanlainen kuin vanha sylinteri. Ei suurta eroa, mutta jos kiinnikettä avatessa uusilla osilla männävarren pyyhkijä menee ruttuun niin jotain vikaa on jossakin.

Josta sit varaosapisteeltä soittelimme Ruotsia myöden. No otin sit kuitenkin uudet osat kyytiin ja sovin että palautan jos en keksi toimiavaa ratkaisua.

Torstai-iltana olin korjannut vanhan sylinterin kierteen ja todennut ettei kumpaakaan sylinteriä saa työmaalla kieleen kiinni. Jossain puhdastilassa/pajalla kyllä onnistuisi (siis purkamalla sylinteri ja kiinnittämällä ensin varren puoli ja sit boxi putkeen. )

Mutta maastossa... Totesin että hitsaanpa männän varren päähän pätkän kuusiokoloruuvia varresta sai otteen silloinkin kun sylinteri oli kasassa. Sitten se kasaaminen vihdoin onnistui ja pääsi palauttamaan lukkosylinterin.

Muuta syytä en keksinyt kuin sen että uudessa lukkosylinterissä puuttuu männästä pykälää, varsi liian lyhyt toimintamatkan osalta (universaali) tarkoitettu simmattavaksi/säädettäväksi/sopii moneen malliin. Uudessa sylinterissä varsi oli pidempi ja siinä oli päässä kavennus josta sen olisi työmaalla voinut vääntää vastakappaleeseen kiinni.

Vähän vaan vituttaa kun menee prototyypin rakentamiseksi. Tosin eipä tuossa enää kovin montaa osaa ole sellaista mitä en olisi jo purkanut kiitos rasvarin asennuksen.

Legot on asia erikseen ja kummitäti yllätttikin sen tiimoilta eilen. En edes muistanut koko asiaa ennen kuin viestin luin, mutta nyt selkisi että aikoinaan kun heidän tyttölapsensa (joista kuopus on nykyään insinööri) legoni saivat ne jaettiin kahteen lokeroon joista sit suurempi ehti käymään toisen serkun lapsilla ja palalautumaankin sieltä.

Kun ne tuli sieltä takaisin niin ihmettelin kun joukosta puuttui erikoispaloja joita muistaakseni joskus 12-vuotiaana ostin saksalaisesta lelukaupasta ja tilasin varaosakaavakkeella jonkin mallin "täystoimiseksi" tekemiseksi. Meinasin että ovat menneet hammaspyörät ja paineilmasylinterit sun muut sähkömoottorit rikki kymmenessä vuodessa vaan... Ne olikin olleet kummitädillä hyvässä tallessa.

No hyvä puolihan tässä hommassa on se että noista tekee kummipojalle useamman joulupaketin kun vaan vähän ensin kasvaisi. Tuntuu vaan olevan sellaista gansterialuetta että sieltä viedään varmaan kohta legotkin lapsilta ja mönkkärit pihasta.


Jäikö lompakkosi Tiiriön McDonaldsiin  1

Huh mitä päivä. Tänään tosin päivääni piristi kahvihetki erikoistarjouksella eli kaksi kaunista nuorta naista kahveineen, minä ja hampurilaisateria.

Siitä se alamäki sitten alkoikin ja timanttileikkaus jne jne. Olin siis kehystä vaihtamassa ja että uuden saa paikoilleen on vanha ensin poistettava.

No sen piikausvaiheen jälkeen alkoi satamaan ja koita siinä sit sekoittaa sellaista juotosbetonia ettei se karkaa. Ihan en onnistunut ja jollei kaivoon olisi vahingossa pudonnut kylpypyyhettä niin olisi ollut pahempi rasti kaivella karannutta kuraa kaivon pohjalta.

Sitten tietysti loppui se juotosaine-> taas rautakauppaan sekä tietysti syömään kun kello oli jo aika paljon.Mäkkärissä sit edestäni vapautui nurkkapöytä. oli varsin täyttä, joten luonnollisesti valitsin sen missä oli tilaa.Huikkasin vielä pöydästä lähteneille että heiltä jäi jotain- no ei jäänyt. Kun henkilökuntaan kuuluva toi muiden ruokia pöytiin, pyysin ottamaan mustan laukun/lompakon talteen.

Sieltä sit takas töihin ja vielä kovempaan vesisateeseen. Pohjavalu oli onneksi jo siinä vaiheessa kovettunut kun sinne saavuin ja muotin sai laittaa melko huolettomasti täyteen.

Kyllä osasi olla kaupassa kaunis kassanhoitaja. Vaan kuinka ollakaan juuri sillä hetkellä kun mun vuoroni oli tulossa tuli kassan vaihto puhelun vuoksi.

Ilmeisesti ollut liian pitkä aika treffeistä kun suunnilleen kymmenen metrin päästä huomaa katseensa liimaantuneen tolpan takaa pilkottavien rintojen kaareen. Silmänruokaa siis riitti tänään, mutta se ei paljon lämmittänyt vesisateessa muuratessa.

Sit eilisen uutisia URAANISTA. Jos suomeen saadaan oikesti viides ja kuudeskin ydinvoimala niin parempi olisi että edes osa polttoaineesta luohittaisiin ja rikastettaisiin täällä, miksei siis Talvivaarassa?

Varmasti muuallakin maailmassa tuetaan kannattamatonta liiketoimintaa ja ainakin itse laittaisin mieluummin rahaa Talvivaaraan kuin Kreikkaan tai jonkun museon rakentamiseen. Ennemmin ajattelisin että Talvivaaraan kannattaisi pumpata 20 miljoonaa € kuukaudessa aina siihen saakka kunnes kaivos ennemmin tai myöhemmin muuttuu kannattavaksi. Jos se on vasta kymmenen vuoden päästä niin se on kuitenkin nopeammin kuin Olkiluoto 3:n valmistuminen.

Niin - siis koulutuksessa säästäminen tarkoitti ainakin tässä kunnassa seuraavaa: suljetaan kaikki pikkukoulut 3 -5 kpl, säästöä 200 000- 1000 000 € ja rakennetaan 10 miljoonan kustannusarviolla Guggenhaimia muistuttava 21 000 000 € koulu johon sit yllättäen tarvitaan jo pelkästään lumitöihin+kiinteistön lämmitykseen+muuhun ylläpitoon ja opetusvälineisiin joka vuosi 200 000- 1000 000. Kirja kuitenkin kestää pidempään kuin kertakäyttöelektroniikka. Ainakin mulla kotitalouden kirja oli moitteettomassa kunnossa yläasteelta 2010 luvulle asti, siinä ajassa on jo PC tuhoutunut täysin ja kannettavakin taitaa olla jo kolmas, vara -akkuja 2 jne.


20 miljoonaa syytä muuttaa  1

Jaahas.Paikallisessa lehdessä kerrotaan taas kummia juttuja. Ensinnä se että taas ollaan pistämässä yhtä koulua kiinni ja samaan aikaan rakentamassa viereen uutta asuinaluetta kovaa vauhtia.

Ja siis säästösyistä tarvis koulu sulkea kun on 20 miljoonaa € ja varmasti ylikin käytetty uuden koulun/monitoimihallin rakentamiseen. Siellä on sit pelattu lentopalloliigaa yksi ottelu...

No sillä 20 miljoonalla olisi pyörittänyt edellistä suljettua kyläkoulua silloisella kustannustasolla noin sadan vuoden ajan ja lapsilla olisi ollu mahdollisuus kävellä kouluun.

Eikö ihan oikeasti kukaan tajua että jälkijunassa hukattu 20 miljoonaa € olisi ollut markoissa lähes 120 miljoonaa pienen kunnan yhteen rakennukseen.

No nyt sitten taas tulee lisää kuljetusoppilaita ja seuraavaksi Hattulassakin aletaan rakentamaan susikoppeja/suojia. Itse olin tänään susialueella, enkä todellakaan haluaisi kohdata yhdeksän suden laumaa.

Olen näen itsekin pelästynyt ulkomailla villikoiralaumaa ja niihin verrattuna susilauma on varmaan tehokkaampi saalistaja.


Jokkis 15.10 Särkikankaan moottorirata  1

Jokkis- siinä vasta hieno harrastus. Tänään toteutin lupauksenin ja lähdin kisaa katsomaan. Oli ihan siedettävän ajomatkan päässä ja tapahtumia riitti radalla ja vähän sen ulkopuolellakin.

Suurin kilpailunumero taisi olla 121, mutta jos niitä enemmän oli lähtötilanteessa niin ei varmaan ainakaan ehjinä siinä vaiheessa kun viimeinen lähtö oli ajettu.

Kahdesta vastalauseesta eli protestista johtuen aikataulu venyi ja 2 1/2 kierroksen pituiseksi suunnitelluista lähdöistä alkoi tulla 1 1/2 kierroksen pituisia ja finaalinimikkeellä 3 1/2 kierrosta jolleivät sit peräti lyhentyneet nekin kierroksella kun välillä kuuluttajakaa ei tiennyt oliko autot tulossa maaliin vai lähdössä seuraavalla kierrokselle. Hauskaa sen katsominen joka tapauksessa on. Paljon hauskempaa kuin osasin odottaa.

Naisia ja ylipäätään katsojia olisi saanut olla enemmänkin ja kenties (joissain tapahtumissa on vähän monipuolisempi muonapuoli) enempi vaihtoehtoja hernekeitolle ja makkaralle. Metrilakua sentään oli.

Myös toimitsija/kisajohto-osastolla tapahtui, koska Portilla päivystänyt Skoda Scout kärsi rengasrikon. Liekö sit löytänyt radalta jonkun pellinpalan tai raidetangon kappaleen.

Rata oli ja on varmaan vieläkin liukas, koska näytti että mutkien lisäksi autoja pyörähteli käytännössä suoralla tielle Saattoi toki johtua myös hurjista voimista ja korkeuseron/pompun myötä tapahtuvista kevenemisistä.

Olen pitkään miettinyt minkä vuoksi vanhoilla kuplilla ajetaan yhä ja siis nimenomaan pärjätään. En tiedä mitä niissä oli pellin alla, mutta lähtösuoralla löytyi aika paljon selvyyttä siihen asiaan. Toki kuskeista riippumatta tai riippuenkin pikkufiiut ja kuplat hyvällä prosentilla karkasivat ensimmäisillä metreillä/kymmenillä metreillä ja sit muilla tavoin rakennetut/painotetut autot olivat niiden parhaiden lähteneide takana sumpussa ekasssa mutkassa. Nuorten luokka ilmeisesti voitettiin Nissan Primeralla ehkä alkujaan P10 korisella.

Mutkaisella radalla ja pienillä tehoeroilla jos johtava auto on saanut hyvän lähdön ja pysyy likikään optimilinjalla niin radan nopein ja tehokkain auto ei 2 1/2 kierroksen aikana huonon lähdön jälkeen saa kurottua sitä eroa kiinni ellei edessä oleva tee virhettä. Vaihtovirhe söi sijoituksesta 1-3 sijaa, radan ulkopuolella käynti pudotti tyypillisesti yhden sijan jos vaan vauhti säilyi, mutta aika moni auto juuttui ja kaivautui pohjaa myöden hiekkaan.

Hyvä esmerkki huonoista lähdöistä oli musta Volvo- kuitenkin ilmeisesti tehon, välitysten ja auton ajettavuuden ansiosta silläkin näköjään hyvä kuski pärjää- huonojahan siellä ei radalla ollut yhtään. Mut siis Volvolla jäi vaan niin kauheasti ohitettavaa ja varmaan ohittikin ajamalla kokolailla eniten radalla käyneistä kuljettajista per kierros.

Paljon parempi käyttö vanhoille autoille tuokin kuin pistää 250 000 km ajettuna paaliin. Vaikka siitä meteliä tulee, on vaaransa ja päästönsä niin ihan oikeasti tuota tarvis jokaiseen päästä koittamaan ja varsinkin tuollaisella niljakkaan märällä asfaltilla.


Tuplahuolto  1

Tänään oli vihdoin aikaa käydä vähän konepeittojen alla.

Isommassa koneessa tais olla mittarissa jotain 5581 tai siihen suuntaan. En edes muista milloin olisin viimeksi työmaalla noin kauan ollut koneen alla ja konetilassa, mutta oli hyvät työkalut ja sopiva tasainen kivi. Jäteöljyhän siis menee pikatyhjennysletkulla roiskeettomasti suoraan kuljetusastiaan ja uusi öljy lappopumpulla koneeseen.

Polttoainesuodattimen vaihto oli huomattavasti sotkuisempi ja sekin vain siksi kun siirtopumpun alla on banjopultin sisällä pieni karkeasuodatin.

Toisessa olikin jotain 2202,2 tai siihen suuntaan ja sen kanssa ei tarvinnut taistella polttoaineen kanssa vaan moottoriöljyt, suodatin ja säiliön huohotin.