Contour

Vähän harrastuksia, paljon töitä ja nukkumisesta on turha runoilla. Blogi on alkanut sinkkuuntumisen jälkeen ja varmaan loppuu kunnollisen naisen iskiessä.

Yötöiden puolelle  1

Piti käydä kyläkaupassa lounaalla. Tulin kuitenkin touhunneeksi selvästi lounasajan yli, joten lastasin huoltoon menevän koneen kyytiin ja ajoin kotiin. Nyt on sitten jääkaappi aika tyhjä.

Kello on näköjään yli puoli kolmen yöllä, mutta se ei tällä hetkellä haittaa. oletan että perjantain puolella edessä olisi vain roskia ja telineviidakkoa, joten ilmeisesti ajelen hakemaan huoltoon tarvittavia suodattimia- siis edellyttäen ettei niitä ole. Vaihdan moottoriin oljyt ja sitten saa hakea seuraavan vähän suurempaan huoltoon.

Varsinainen syy valvomiseen on kuitenkin ALV. Varmaan ihan hyvä keksintö, mutta sen turhaa paperityötä lisäävä vaikutus on jotain aivan kamalaa. Kuinkakohan monta kertaa meni paperi-ilmoitusten aikana vastaaviin kellonaikoihin ja sitten piti vielä aamulla käydä viemässä lappu luukulle.

Nykyään sentään sähköinen ilmoittaminen periaatteessa toimii, mutta käytännössä monta asiaa on vielä perseestä. Perse voi olla hyväki asia, mutta tässä tapauksessa veroviraston järjestelmä laahaa noin kolme vuotta jäljessä. Esimerkkinä tuo periaatteessa hyvin toimiva verotilisysteemi. Sinne syötetään kuukausittain tiedot ja sitten kuitenkin pitää täyttää vuosi- ilmoituksia. Olen keskustellut asiasta asiakaspalautetta vastaanottaneen ja lukeneen naishenkilön kanssa puhelimessa ja ihmettelin kuinka vuosi-ilmoituksen koostamista ilmoitetuista maksuista ei ole automatisoitu kun se on vaan kuitenkin yhteenlaskua. Ilmeisesti jossain palkka.fi palvelussa vuosi-ilmoitus syntyy automaattisesti, mutta se ei taas pelkästään verotiliä käyttävää paljon lohduta.

Samaa tietoa kysytään jopa viiteen kertaan- mielestäni se on turhaa, koska jo alkeellinenkin kirjanpito-ohjelma/taulukkolaskenta toimisi vaikka Commodore C64:llä kun on vain kourallinen duunareita ja korkeintaan muutamia kymmeniä rivejä laskettavaa duunaria kohti. Mihin helvettiin ne valtion tietojärjestelmien tekoon suunnatut miljoonat on oikein tuhattu ja koska turhista rinnakkaisjärjestelmistä päästään eroon?


5 % pois palkoista?  1

Sen lisäksi että Shumi on kai koomaassa ja Räikkösen manageri kuollut on taloudessa pieniä epäkohtia. Vihdoin viimein asuntolainoille ollaan laittamassa kattoa ja ehdotellaan palkkojen laskemista. Munasota ajaa kohta kananmunien tuottajia konkurssiin ja mitä syytetään- no tietysti ylituotantoa.

Tuo 5 % ja enemmänkin on leikattu maanviljelijöiden palkoista monta kertaa, eikä talous ole sillä pelastunut. On tuhottu toimiva järjestelmä jossa tuottajahinta kattoi tuotantokustannukset.

Nyt kun sitä samaa ehdotetaan muillekin palkansaajille niin siitä nousee tietysti meteli. On syytäkin nousta ja oikeastaan joka kerta kun menee kauppaan toivoisi että markka-aika palaisi ja että tavarat maksaisivat markoissa sen mitä nyt euroissa eikä päin vastoin. Olin ostamassa mehutiivistettä ja rupesin katsomaan että hetkinen- hinta oli edellisestä ostoskerrasta noussut toista euroa. Syynä siihen kaupan ahneus ja ilmeisesti joku "sokerivero".

Sitten pohditaan mitä tapahtuu asuntojen hinnoille jos tähtitieteellisiä summia ei enää anneta pankista jos ei ole tiettyä osaa jo valmiiksi säästettynä. Jossitella voi, mutta kupla on hauras ja paine sen puhkaisemiseen kova.

Miksi rakennetaan isoja taloja- no siksi että talon voi ostaa täyteen kaikkea turhaa tavaraa. Miksi rakennetaan 7,5 metriä korkeita olohuoneita- no siksi ettei nykytalossa tukehdu jos ilmanvaihtokone sattuu pysähtymään.

Miksi rakennetaan kerrostaloja- no siksi että ei olisi niin paljoa turhaa kattopinta-alaa ja että pienelle tontille mahtuu enemmän asuntoja. Näistä pienistä jutuista syntyvät kaupungit ja ruuhkat.

http://www.vastaustenmaailma.net/maantieto/suomi-numeroina/

Löysin sivulta kirjoitusvirheen. Kertooko se tämänkin sivun tarpeettomuudesta vai siitä ettei sitä ole kukaan muu huomannut.

Siis yli 338 000 neliökilometriä tilaa rakentaa valtio. Tyhjiillään olevia tiloja ja asuntoja, entisiä kyläkouluja, suljettuja tehtaita ja hei ihan kelvollisia omistusasuntoja alle 50000 € hinnalla, mutta kun valuutta muuttui niin 250000 € asuntokin menee näköjään kaupaksi vaikka onkin vain pätkä ikivanhaa rivitaloa jonka yhdestä ikkunasta näkyy rakennustyömaa, toisesta kiljuvia lapsia täynnä oleva päiväkoti (jonne mies ei saa tietenkään katsoa kun siellä on nuoria kauniita korkeasti koulutettuja lastentarhanopettajia) ja kolmannesta tehtaan seinä.

Värinä ja meteli on sellainen ettei erota onko partakone päällä vai ei. Hyviäkin puolia tietysti on eli tanssikoulu jossa toivottavasti ei ole alaikäisille epäsoveliasta tukiopetusta, kauppa ja harrastusmahdolisuudet lähellä. Siltikin se hinta tuntuu kohtuuttomalta. Siis lähes 1,5 miljoonaa markkaa näköalasta tehtaan seinään. Sitten tuon ymmärtäisi jo talo olisi uusi ja jos siinä ei olisi yhtään ikkunaa.

Lainakatolla ehkä romahdutetaan uudistuotanto, mutta jotain on syytä tehdä, koska asuntojen hintakehitys on ollut pielessä jo vuosikymmeniä puhumattakaan vapaiden markkinoiden vuokrista.


Aamunouto  1

Hieman hämmentyneenä katsomaan jäin kun teknisen tukkukaupan hyllyjen välistä hyökkäsikin nainen hanskat kädessä. Yleensä asioin rautakaupassa ja taisi itse asiassa olla tasan toinen kerta tuossa pihassa. Olin siis noutamassa 50 mm suojaputket, noudettuani jo sitä ennen etukauhan ja jotain millä peittää ne putket.

Ei mennyt montaa minuuttia lastata ja poistua. Ei myöskään kauan kestänyt että ne putket oli maan alla, maa tiivistetty ja varoitusnauhat niin ikään.

Voiton puolella ollaan siinä mielessä että kaikki mitä oli sovittu on avattu ja suurin osa myös peitetty. Näin ollen oli hyvä laittaa ylimääräiset putket kyytiin ja lähteä tekemään muutama metri hoitotietä. Seuraaville metreille vaaditaankin sitten joku rikotustyökalu.


Palautuksia  1

Päivä loppui varsinaisten töiden osalta lyhyeen. Puuttui kaksi suojaputkea ja niitähän ei tietysti ollut koko kaupungissa- tai jos oli niin ei ainakaan sellaisessa paikassa mistä minä olisin ne saanut ostettua.

Olevien kaapeleiden osalta olen voitavani tehnyt- mitä sitten vielä tulee on verkonrakentajien murhe.

Kerrankin ehti päiväsaikaan kauppaan. Sellaiseen kauppaan jonka pihalla oli menossa mielestäni ihan turha remontti ja jonka sisällä jatkuvalla syötöllä kaivattiin henkilökuntaa tai esimiestä milloin kassalla, milloin pullonpalautusautomaatilla. Niin ja tietysti kohdalle osui koulutettava kassahenkilö.

Koska siellä selvästi ole kiire en ruvennut kyselemään mistä löytäisin tomaattimurskaa, ananasmurskaa ja mieluusti pakastettuja pizzapohjia. Sen sijaan valistin edessäni kassalla sulavien pakastepatokien kanssa arpojia ostamaan esipaistettuja, koska ne säilyvät huoneenlämmössä ja ainakin minun mielestäni tasan pienet ruisruudut ovat hyviä pakasteleipiä. Lämmin ja vastapaistettu patonki on parempaa kuin kaupassa kuivunut+ niitä voi paistaa täsmäannoksen illan mittaan.

En ensimmäisellä kierroksella löytänyt kananmunia. Olin jo autolla, käännyin takaisin, löysin ananaspaloja ja yhden nuoren naisen ostoskärryssä oli kuuden kananmunan kenno- eli niitä oli oltava jossain. No olin vierestä mennyt ohi, mutta kaksi rullakkoa kun on edessä niin eipä niihin yltänyt. Kassalle sit päädyin sen naisen perään ja ennen autoon kapuamista totesin että oli aika lähellä etten kysynyt minne munat oli piilotettu. En tiedä kuka oli, mutta kaupasta seuraavat n 10 kilometriä kotitieni liittymään asti se farkkukiiallansa edessä ajoi.

Suojaputkia tilatessa kassalle tuli mieshenkilö jolla oli ongelma kuumavesivaraajansa kanssa. Ihan oli tuttu ongelma eli 300 litrainen varaaja, mutta lämmin vesi ei riittänyt kolmelle hengelle. Kun sitten kertoi mitä oli tehty siihen mennessä niin ihmettelin vaan kuinka joku voi kutsua itseään sähkömieheksi ja vieläpä omata työkokemusta.

Kuumavesivaraajahan on yksinkertainen laite: säiliö, vettä ja eristettä. Sähkömallissa lämmittävä elementti on vastus 1 tai kolmivaiheinen. Jos on kolmivaiheinen ja kaikkiin vastuksiin tulee jännite- se ei vielä takaa että vesi lämiäisi. Ei takaa koska vastus voi olla poikki, termostaatti väärin säädetty/rikki tai kuten kalkkipitoisessa vedessä ulkomailla vastuksen ympärille muodostuu lähes tiilimäisen kova lämpöä eristävä saostuma. Lisäksi turvallisuusyistä varaajaan liitetään yleensä sekoitusventtiili. Se voi tukkiutua/jumiutua. Ei mitään rakettitiedettä, mutta, vaaralliseksi varaaja tulee jos ylipaineventtiili puuttuu ja termostaatti ei katkaise lämmitystä.

Neuvoin ensin selvittämään onko se vastus rikki vai ei- koska se on suunniteltu yleensä vaihdettavaksi. Samoin termostaatin pystynee vaihtamaan, kontaktori voi olla varaajassa tai ulkoinen, sekin on vaihdettavissa, mutta jos teho on hiljalleen hiipunut on vastus likainen ja ainoa mitä se kaipaa on perusteellinen puhdistus- tarkoittaa tietenkin tyhjennystä ja vastuksen irroittamista ja jännitteettömäksi tekemistä.

Eniten kuitenkin ihmetytti kun ihminen puhui käyttökytkimestä ja kuinka se liikkuu omia aikojaan- no jos siinä on pakkolämmitysasento niin ei se voi millään lämmittää vettä täydellä teholla jatkuvasti. Jos oikein arvasin niin kytkin on tarjoitettu käytettäväksi silloin kun normaalisti käytetään yösähköä ja tuleekin esimerkiksi vieraita saunaan, suihkuun tai muu kulutuspiikki. Silloinkin termostaatin tulisi toimia ettei lämpötila ja paine varaajassa nouse liikaa.

Oikeasti ihmettelen että kuinka vähillä tiedoilla ihminen voi aikuisena asua omassa asunnossaan.


Viimeinen palanen  1

Pitkä tapahtumaketju sai alkunsa toteamuksesta että autokatoksen tulevalla paikalla on kaukolämpöputki ja vieläpä käytössä oleva. Siitä on nyt kokolailla päivälleen kaksi kuukautta.

Kuten varmaan kotomaassa oleilevat ovat huomanneet on näihin kahteen kuukauteen mahtunut lähes lumettomia paukkupakkasia. Ketjusta poistui yksi lenkki irtisanoutumisen myötä, mutta vastoinkäymisistä, odotuksista ja kaksin-kolmin-nelinkertaisesta työstä huolimatta senkin runko on jo pystyssä. Jokusen kerran erinäisiin talleihin ajaneena ja jokusen perustuksen kaivaneen, paria myös valaneena en ymmärrä mitä virkaa sillä katoksella on, koska ainakaan tuo millä tänään töissä olin ei sinne katoksen alle taivu tai jos taipuu niin ainakin yksi pyörä käy naapurin puolella.

Toki useimmissa henkilöautoissa on lyhempi akseliväli, mutta niissäkin on lisäksi kori jonka tyypillinen pituus taitaa olla 4-5 metriä.

Edellisellä autokatostyömaalla kätisyys vaihdettiin, mutta jos olisi jätetty vaihtamatta olisi tilaa ollut edelleen enemmän ja loivempi käännös sisään/ulos ajettaessa.

Näistä pienistä merkillisyyksistä huolimatta taistelua ja sulattelua, hikeä ja verta vaatinut routaeristys on viimein paikallaan. Myös siinä pienessä hiekkalaatikossa jota rajasi sähkökaapeli, sadevesilinja, pilarin antura, salaojan tarksistuskaivo ja toinen sadevesilinja. Käsittämättömän kauan aikaa tuhraantui vain muutaman eristelevyn tähden.


Mäkihyppyhistoriaa  1

Nyt voidaan oikeasti odottaa että mäkihypystäkin voisi tulla mitali. Tämä suuri tuntemattomuus eli Juulia Kykkänen on nyt yhden pronssin saanut ja cupissa 9. - siitä on on hyvä lähteä ponnistamaan myös itänaapurin isoissa kisoissa.

Lunta on rapissut taivaalta pikkuhiljaa. Juurikin sen verran että ihmettelin kun isolla tiellä tuli vastaan oikein kaksi tienhoitoautoa. Siinä ne lähes paljasta tietä kalusivat ja vieläpä kesken sateen. En ymmärrä miksi, mutta ei tarvitsekaan. Ihan vaan kolmen tai neljän tunnin odotuksella olisi säästynyt yksi ajokerta- tai sitten suolaa on taas varastot pullollaan. Sehän pian kovettuu varastoon jos ei aina tilaisuuden tullen kylvetä. Noinhan se tilaisuus tulee kun aurataan muutama tunti liian aikaisin ja seuraavalla ajokerralla sirotin päälle niin ollaan taas kesäkelin näköisillä teillä.

Mieluummin tasaisen liukasta ja polanteet pois kuin turhaa suolausta. Toki lumi pölisi ja hieman heikenti näkyvyyttä, mutta keli oli loistava ainakin päätellen edellä liki 80 tuntinopeudella jonoa vetäneestä viritetystä enduromoposta.

Hienoa olisi jos teillä ei ajettaisi ihan noin yksiraiteisesti.


Valkeaa kuulasta  1

Kymmeneltä varhain liikkeelle. Yhtään aikaisemmin ei olisi mitään hyödyttänyt kun tienhoitoauto ei vielä ollut käynyt.

Tein voitavani, vaikkei tuota lumimäärää olisi vielä kannattanut aurata tai kolata. Lähinnä tarkoitan että lunta tarvis vähän saada jäämään ja pinta jäätymään. Tällä menolla ei pysty seuraavankaan pyryn jälkeen käyttämään linkoa.

Varsin ongelmaton päivä, mutta myös pitkä. Kävi niin paskamaisesti että sellainen alue mitä ei edes tarjottu tuli sinnenkin hoidettavaksi. Ei tarjottu, ei ole auraviittoja paikoillaan ja nyt niitä ei saa laitettua paitsi poraamalla.

Kovasti ihmetytti siinä matkan varrella yhden Hiluxin kuski. Jotenkin oli tutun oloinen nainen: Heilutti myöhemmin sussariaan ulkoiluttaessa, mutta en ole keksinyt kuka mahtaisi olla.


Ennen valkeutta  1

Etenemä oli tänään heikko. Jarrujen tiivisteet saapuivat, liimapuu nousi paikoilleen ja lähes koko routaeristyskenttä on maan alla.

En tosin ymmärrä mitä järkeä on laittaa 150 mm vahvalti ja 180 cm leveälti Finfoamia joka suuntaan kun ei olla junanrataa tai panssarivaunutietä tekemässä.

Yksi herkkupaikka aiheuttaa harmaita hiuksia. Sulattamalla eteenpäin, mutta vaan niin pirun hitaasti.


Lähtökuopissa ja vikatilaus  1

Voi taas tätä touhua. Tolkuttoman hidasta routaeristeiden laittoa, täryn kanssa saa taistella, maata joutuu sulattamaan ja seuraavaksi ilmeisesti taistellaan lumipyryä vastaan.

Tänään kuitenkin päivällä oli käytävä lounas syömässä ravintolassa ja täytyy edelleenkin sanoa että se paikka on vähintäänkin omavarainen mitä tulee silmänruokaan. En sitten tiedä onko kyseessä luomua vai push-uppia mutta jo melkein toivoi vähän vähemmän kireää vaatetusta kun ei ollut tällä kertaa ambulanssimiehistöä viereisessä pöydässä siltä varalta että ruoka menee väärään kurkkuun.

Lähes viikko sitten piti syödä Tampereella. Se siirtyi sit tälle illalle ja sen vuoksi oli lähdettävä töistä ajoissa ettei keittiö kerkiä mennä kiinni. Tällä kertaa Pulterin väki loisti, mutta siinä vaiheessa kun ruoka tuli pöytään huomasin että jotain oli pielessä. Ruoka tuli todella nopeasti ja ekaa kertaa oikein kahden miehen voimin. Olin siis ruksinut lisäkkeeksi jotain minkä nimeä en edes yritä tähän taivuttaa, vaikka yritin uuniperunan ruutua. Tilasin vielä uuniperunan ja aloin syömään. Onneksi kaverini lupautui auttamaan ja se vahingossa tilattu lisäke hupeni viimeiseen muruun- uuniperunasta tietysti jäi kuorta ja folio.


Pisteen paikka  1

Yksi luku ihmiselämää sai tanään viimeisen pisteensä. En ole tosin sitä vielä nähnyt, mutta jos muistolaatasta lasku tulee niin oletettavasti laatta on jo olemassa paikallaan.

Samoin paikoilleen menivät pakkasvalajien pilarianturoiden 2. versiot. Sen verran muuttivat aikatauluaan että olin vielä aamupalapöydässä kun puhelin soi ja viesti oli että olisivat navigaattorin mukaan vartissa perillä.

He olivat, mutta minä en, koska sovittu aika oli tasan neljä tuntia myöhäisempi, täry kohmeessa, mutta onneksi sentään lavalla ja katon alla. En tiedä kuinka kauan odottamaan joutuivat, mutta siitä eteenpäin alkoi homma sujua ja korkokin osui ihan hyvin kohdalleen.

Siitä eteenpäin oli edessä eristeiden latomista ja tulipa sitä roudan sulattamistakin harjoiteltua yhdellä nurkalla. Eniten aikaa meni kuitenkin sähkökaapeleiden kanssa. Sähköistyksen kun olisi tarkoitus tulla katujakokaapilta autokatoksen nurkalla olevalle kaapille ja siitä edelleen asuinrakennukseen putkea pitkin.

Oletan että huomenna rakennusmiehistö pääsee lyömään ulkoverhoilua paikoilleen.