Lentokentän loungessa istuu pariskunta. Mies ei tiedä minne he ovat menossa. Nainen on järjestänyt heille yllätysreissun.
Viereen tupsahtaa porukka miehiä. Heillä on menossa sokkomatka, jossa vain matkanjärjestäjä tietää minne he ovat menossa.
Loungen juomatarjoilulla on kolmas porukka, työporukka, heillä on menossa tapaus tuntematon ja vain järjestäjä tietää minne he ovat menossa.
Kaikkien kohde on tuntematon. Mitä tuntemattomassa kohteessa kannattaa tehdä? Miten tilanteesta saa kaiken irti?
TOP 5 asiaa, mitä tuntemattomassa matkakohteessa kannattaa tehdä
1. Käykää terasseilla, tutustukaa toisiinne paremmin, pitäkää hauskaa yhdessä
2. Menkää syömään hyvin, syökää pitkästi, kokeilkaa uusia ruokia ja paikallisia erikoisuuksia
3. Viettäkää aikaa kaupungilla käveleskellen, eksyen, nauttikaa hetkestä, nauttikaa siitä mitä järjestäjä on teille keksinyt tai jos ei ole keksinyt mitään, nauttikaa siitäkin. Nauti ajattomuudesta.
4. Puistopiknik/rantapiknik toimii aina kun sää on aurinkoinen.
5. Tutustukaa paikalliseen historiaan
Mikä on paras matkakohde porukalle?
Tuntematon kohde voi olla lähellä tai kaukana. Tässä tyypillisimpiä:
1. Nainen varaa miehelle yllätysreissun. Kohde ei ole yllätys, se on Pariisi.
2. Miesporukka menee yllätysreissulle. Kohde ei ole yllätys, se on Tallinna, Amsterdam tai Praha
3. Firmaporukka menee yllätysreissulle. Kohde ei ole yllätys, se on Tallinna, Tukholma tai Berliini.
Yllätyskohteessa oleellista ei ole kohde vaan se, että tehdään yhdessä, ollaan yhdessä ja nautitaan hetkestä. Nautitaan siitä mitä eteen tulee ilman ennakko-odotuksia.
Menestystä elämääsi!
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä, sokkomatkalla
Prahassa kävimme 1200-luvulta olevan kirkon katakombeissa, tutustuimme historiaan ja kävimme terasseilla sekä jokiristeilyllä
Reidar Wasenius saapuu huoneeseen. Hänet esitellään Personal Brainerina ja Aivobic -ohjaajana sekä tunnettuna VR-junien äänenä.
Personal Brainer Reidar Wasenius räväyttää aluksi, että höpötys siitä, että käyttäisimme vain 10% aivokapasiteetista on bullshittiä. Koko aivokapasiteetti määritelmä on absurdi eikä sellaista kukaan ole voinut määritellä. Älykkyysosamääräkin on teennäinen numero, joka ei kerro mitään tunneälystä tai aivojen hyötykäytön osaamisesta. Reidar vakuuttaa meille, että aivoja voimme treenata vastaavasti kuin lihaksiakin. Aivojensa kehittämisestä kiinnostunut voi jopa osallistua kansainvälisten aivoviikkojen, Brain Awareness Weekin kilpailuihin.
Sanoillasi muokkaat toisia ihmisolentoja
Reidar Wasenius kertoi, että jokaisen esiintyjän tehtävä on muuttaa ihmisolentoja. Vaikutamme puheillamme toisten ajatteluun ja kaikella tekemisillämme pyrimme vaikuttamaan toisten ajatteluun. Haluamme vaikuttaa toisiin esimerkiksi pukeutumisella, meikkaamisella, käyttäytymisellä ja sanavalinnoilla. Meillä on valtaa. Reidar kertoo, että vaikuttamisen taito liittyy vallan käytön kykyyn ja tämä on sellainen taito jota jokainen voi treenata.
Reidarin parhaat aivovinkit
Reidar käytti hyviä esimerkkejä siitä, miten käsittelemme kaikkea havaitsemaamme ja aivojen kannalta pyrimme löytämään niille merkityksiä. Merkitykset ovat sanoja jotka käsitämme usein samoin kuin muut.
Aivojen tutut kaavat
Meillä on vanhoja tuttuja opittuja asioita, jotka ovat tuttuja ja luotettuja. Reidar teetti meillä testin: laita kädet ristiin ja katso kumpi peukalo on päällä. Tuntuu tutulta. Laitamme kädet ristiin aina samalla tutulla tavalla ja jo 20 vuotiailla on totuttuja juurtuneita tapoja. Kokeile laittaa toisin päin ristiin. Toinen peukalo päälle. Tuntuuko oudolta? Voit ihan yhtä hyvin opetella laittamaan näin päin kädet ja riittävän toistomäärän jälkeen siitä tulee tuttua.
Mielessämme on myös muistisääntöjä, jotka helpottavat asioiden tunnistamista, esimerkiksi 3,1415926536 numerosarjan moni tunnistaa jos on opetellut piin likiarvon. Numerosarja 13243546 on helppo toistaa jos huomaa kaavan. Aivoihimme tallentuu sääntöjä.
Tottumuksista kertoo myös esimerkiksi neukkarissa tutut paikat ja tutut asennot. Istut usein samalla tavalla. Omalla kentällä, omassa tutussa turvallisessa paikassa.
Tässä ei ole mitään väärää vaan päinvastoin hyvää. Me ihmiset muodostumme tavoista ja tottumuksista. Meidän kulttuuri määrittää meitä. Yhteinen kieli linkittää meidät muihin lähellä oleviin. Geenit luovat meitä jatkuvasti ja pitävät huolta geenien elämän jatkuvuudesta.
Luovuus syntyy virikkeistä ja tilasta ajatella
Jos haluat elämääsi luovuutta, riko kuvio: tutut asiat eivät luo uusia liikkeitä ja signaaleja aivoihimme mutta kun rikot tottumuksen ja teet uusia juttuja, niin uudet signaalit virtaavat aivoissa.
Virikkeet ovat hyväksi, mutta vastaavasti luovuutta ja ideoita voi tulla myös turvallisessa rauhallisessa tilassa, jolloin aivot työskentelevät rauhassa.
Reidarin sanontoja aivoista
"Taidon korkein muoto on tapa"
"Hajamielisyys on HAJA –mielisyyttä."
"Menestykseemme vaikuttaa se, hallitsenko omaa aikaani, osaanko valita mitä teen."
"Motivointitaito on opittavista. On itsestä kiinni, osaanko motivoida itseäni"
"Korvien välistä on kiinni, mitä valintoja teemme elämässä. Sillä ei ole mitään tekemistä älykkyysosamäärän kanssa."
"Luot oman elämäsi omilla päivittäisillä valinnoillasi."
"Toistamme asioita, koska se on tuttua ja turvallista.
Kun stressaantumme, niin yhtäkkiä meidän työpöytä onkin siisti.
Lapsia hyssytetään koska se on tuttua ja turvallista."
"Vahvin halu on olla täällä. Valitset sen, missä olet ja vaikka haluaisit olla jossain aurinkorannalla, niin silti olet jostain syystä valinnut nyt olla tässä missä olet."
"Valitsemme itse mitä teemme. Valitsemme itse menemmekö töihin. Valitsemme itse tottelemmeko poliisia. Monella asialla on seurauksensa. Elämässä on hyvin vähän pakkoja. Meidän on pakko elää omien valintojen kanssa."
"“pakko saada uudet kengät” on keksitty tarve. “This must be done → if / in order to…”
Pitäis asiat -> haluis asioiksi. Mieti seuraus, miksi."
"Teemmekö päätöksiä faktoihin perustuen vain tunteisiin emootioihin perustuen. “Ratio” vs “Emotio” ajatus on kysymyksenä väärä ja oleellista onpunnitseminen. Neutraalia syytä eli ns “motiivia” ei ole olemassa. Kaikki ihmiset tekevät kaiken loppujen lopuksi “Gut-feeling”:llä."
Kiitos kun valitsit, että luet tämän. Teit hyvän valinnan. Teit tietoisen valinnan omilla aivoillasi. Kiitos Reidarille hyvistä esimerkeistä Nuorkauppakamarin konferenssissa.
Johtaja on Media –ilmiö syntyi johtajahaastattelujen kautta siitä, kun Jukka Saksi kysyi suomalaisilta johtajilta voiko heitä kiittää haastattelusta Twitterissä avoimesti. Yllättäen lähes kaikki suostuivat ja johtajien kiitoksista syntyi ilmiö ja että eräässä seminaarissa Johtaja on Media nostettiinkin agendalle. Pian Jukka kirjoitti Kauppakamarin kanssa kirjan Johtaja on Media.
Johtajia kuunnellaan
Jukka Saksi esittää Johtaja on Media -kirjassaan ja luennollaan Nuorkauppakamarien seminaarissa monta hyvää esimerkkiä siitä, kuinka suomalaiset johtajat ovat kasvollisena johtajana somessa. Esimerkiksi:
- Tommi Tervanen / Kotipizza haluaa olla kaikkein avoin pörssiyhtiön toimitusjohtaja
- Tommi Rytkönen @saatopankkiiri on avoin pankkialan johtaja
- Petteri Orpo haluaa luoda avoimuuden ja luottamuksen ilmapiiriä ja on siksi Twitterissä
- Pekka Sauri , on 6 kertaa isompi Twitterissä kuin Helsingin kaupunki.
Jukka Saksi nosti myös esimerkkejä kuinka Hillary Clinton, Alexander Stubb ja Juha Sipilä, jotka ovat kasvollisesti mediassa esillä, mutta julkaisevat myös itse suoraan Twiittejä.
Björn Wahlroos ei Twiittaa itse, mutta käyttää kyllä medioita hyvin hyväkseen ja on esillä.
Johtajan kannattaa olla esillä, koska
“Ihminen on 8 kertaa organisaatiota kiinnostavampi.”
Esimerkiksi OP:lla on Twitterissä pian 1000 OP:laista ja jos joku negatiivinen kohu tulee, niin se hukkuu positiivisiin ääniin.
Jokainen yritys tarvitsee maineen “puolustusvoimat” – mainetta pitää puolustaa.
Hyvä viestintä on sellaista, että jokainen yrityksen työntekijä ymmärtää yrityksen arvot ja vastuualueet ja viestinnän valta on jakautunut tasaisesti organisaatiossa.
Hyvä johtaja on avoimesti verkossa ja löytää tasapainon henkilöbrändien ja yritysbrändin välille.
Kun yrityksestä viestii useampi henkilö, niin johtajan on tärkeä tietää mitä yrityksestä puhutaan jotta pystyy vaikuttamaan siihen.
Volume -elokuva on maailman ensimmäinen supersankarielokuva, jossa sankarin ase on ääni. Äänen taustalla on suomalainen suosittu äänivirtuoosi RudiRok, jonka videoita on katsottu YouTubessa yli 11 miljoonaa kertaa.
Volume -lyhytelokuvan kuvaukset alkavat keväällä. Rahoituskierros on nyt auki IndieGogo:ssa. Pahikseksi pääsee 30 dollarilla, näkyvämpi gangsterin rooli maksaa 350 dollaria.
Tubecon Industry Day pidettiin jälleen vuonna 2016. Lavalla kuultiin kovia nimiä. Barack Obaman somemanageri Arun Chaudhary, tubettajatähtiä Bassboost, Pinkku Pinsku, Lakko, Samsung Nordicsin CMO Marko Nurmela, YouTuben Pohjois-Euroopan johtaja Pascal Van Laere, Tubeconin perustajat Risto Kuulasmaa, Elise Pietarila, Pauli Kopu sekä Gary Carter, Endemol Shinen entinen toimitusjohtaja. Asiantuntijuutta siis riittää.
Mitä jäi käteen? Mitä YouTubesta pitää ajatella?
Historiasta kannattaa ymmärtää sen verran, että tietää miten media on syntynyt. Massamedia on kehittynyt teknologian kehittymisen kautta. Kun lähetysteknologia kehitettiin ja pystyttiin lähettämään usealle ihmiselle lähetystä television tai paperipostin tai radion kautta, syntyi massamedia.
Teollisuus kehittyi siten, että jakeluyhtiö osti ja loi sisältöja ja lähetti niitä ihmisille. Tätä alettiin kutsua mediaksi. Medialle muotoutui pikkuhiljaa bisnesmalli. Ostetaan ja tehdään sisältöjä ja myydään mainontaa ja myydään tilaajamaksuja.
Mediasta kehittyi ihmisille kiinnostava ja tärkeä tiedon lähde ja se on sitä edelleen.
Teknologian halventuessa ja digitalisaation ja internetin myötä medioita tuli uusia ja uusia ja tietynlaiseen sisältöön erikoistumisen näistä syntyi kohderyhmämedioita ja kohderyhmäkanavia.
Lähetysteknologioiden kehittyessä kilpailu on kiihtynyt ja erikoistuminen on lisääntynyt. Erikoistuminen lisääntyy jatkuvasti.
Huomioitavaa on, että ikinä historiassa mikään media ei ole korvannut toista mediaa. Kysymys on ennemminkin
kilpailusta. Kysymys on ihmisten huomion saamisesta ja miten ison osuuden saat ihmisten huomiosta.
Mitä Tubecon ja YouTube merkitsee?
Verkko on vapauttanut ihmiset keskustelemaan ja kommunikoimaan vapaasti. Tubecon auttaa Tubettajia verkottumaan ja olemaan TubeCon Industyry Day on tulkkina tubeskenen ja bisnesskenen välillä.
Jokaisen uuden teknologian ilmestyessä on ilmestynyt myös teknologiapanikoijia. "Kaikki menee mitään ei jää" -huutoja kuuluu, mutta pian paniikki hiipuu ja huomataan, ettei maailma loppunutkaan. Youtuben, Snapchatin yms myötä tuli uusia kanavia, joiden kautta voimme saada kiinnostavaa informaatiota ja viihdettä. Mainostajalle uudet kanavat mahdollistavat sen, että 200.000 ihmisen tavoittamisen sijaan tavoitatkin juuri ne 20 000 jotka aidosti ovat kiinnostuneita tuotteistasi ja aikovat ostaa sinulta.
Tubecon on tapahtuma, joka kokoaa virtuaalisesti tutustuneet fanit ja starat toisiinsa. Näin digitaalinen bisnes luo ympärilleen fyysistä bisnestä. Tubecon aikookin laajentua 10 uuteen maahan Euroopassa.
Lopuksi pari lainausta.
"Massamedia ei siis korvaa toista massamediaa vaan ne aina kilpailevat yleisön huomiosta. Digiaikana yleisö on aktiivista. Mobiilin internetin käytön ja päätelaitteiden kasvu on lisännyt kuluttajien aktiivisuutta." - Gary Carter
"Emme sitoudu sisältöihin vaan käytämme sisältöjä kommunikointivälineenä." - Gary Carter
"Internet on uusi massamedia. Vanhat mediat tulevat pysymään ja ehkä löytämään verkosta
uudet interaktiiviset jakelukanavat" - Gary Carter
"Onlinessa pitää olla aito. Ihmiset rakastavat aitoutta." - Max Polisar (USA), AwesomenessTV
"GenZ= culture creators. They are creating and distributing up to 4x more content than millenials and 5x more than genX" - Max Polisar (USA), AwesomenessTV
"Brändin pitää antaa jakelukanavalle lupa olla “creative director”, koska muuten jakelukanavan yleisö näkee, ettei homma ole aitoa" "Ihmiset vihaavat mainontaa, mutta rakastavat relevanttia tietoa". Max Polisar (USA), AwesomenessTV”
"Average TV group is getting older, for example BBC viewers are over 60." - Pascal Van Laere, Youtube
"Googlen johtaja Pascal Van Laere kertoo, että he Yhdistävät markkinoijalle dataa 7 eri lähteestä." - Pascal Van Laere, Youtube
Media on kuollut, eläköön media!
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä
City Digital, Improve Media, Eat, TableOnline, Auto1, Telsu, Deitti, Blogit
4 miljoonan asukkaan Kashgar on Kiinan Xingjiangin alueen läntisin alue. Itse kaupunkialueella asuu 350 000 ihmistä, muut asuvat ympäriinsä savimajoissa tai pikkukylissä ja viljelevät maata. Kashgarin on noin 1100-1300 m korkeudessa.
Kiinassa asuu 52 kansallisuutta. Kashgarin pääväestö on Uiguureita. Läheisillä vuorilla, silkkitien varrella, asuu Kirgiisejä ja Tadžikkeja.
Vanhassa kaupungissa tuoksuu savu. Hiiligrilleissä grillataan herkullisia lammasvartaita. Monet ajelevat sähköskoottereilla. Hämmästyttävää kuinka paljon yhteen mopoon voi lastata kyytiin tavaroita tai ihmisiä.
Tashkurgan
Matkustamme Kashgarista autolla päätietä länteen. Kohteenamme on Kiinan läntisin kaupunki, 3500 m korkeudessa Tashkurgan. Tietä korjataan. Kolmen vuoden välein tie laitetaan kokonaan uusiksi koska vuorilta tulee maanvyörymiä ja tätä tietä kulkee isoja rekkoja Pakistaniin ja takaisin.
Ohitamme lampaidenkasvattajien kylän. Ihmiset eivät ole täällä kauhean tottuneita liikenteeseen. Lapset pelaavat palloa tiellä ja perheet hengailevat ja istuskelevat tiellä. Ajamme hitaasti, mutta silti tööttäilemme ja varoitamme että olemme tulossa.
Matkalla pysähdymme Kirgiisikylässä Karakulissa. Kirgiisit ovat yksi vähemmistökansoista.
Käymme myös katsomassa miten Tadžikit elävät, heitä on täällä noin 40000 ihmistä. Tadžikeilla on oma kieli, mutta ei ole omaa kirjoitettua kieltä.
Pysähdymme Korakul järvellä 3300 m korkeudessa. Vesi sulaa vuorilta ja Korakul järvessä 2 jokea yhdistyy aivan Kiinan ja Tadžikistanin rajalla.
Näemme upeita lumihuippuisia vuoria. Korkeimmat näistä kohoavat 7700 m korkeuteen.
Tässä se nyt on! Suomen kesän huikein menopeli: Paljuvene!
Miika Mansikkamaa on tuonut Suomeen Helsinkiin ja Turkuun täksi kesäksi seilaamaan puulla lämmitettävän paljuveneen.
Lämpötila paljussa on 38 astetta ja seilatessa olo on kuin etelässä. Ajattelin ennen paljuveneeseen menoa, että veneessä on kylmä ja etten jaksa olla varmaan kuin tunnin koeajolla, toisin kävi. Kaksi tuntia vierähti niin nopeasti ja hiki oli päässä kun vesi on niin lämmintä, että paljussa olisi voinut lillua vaikka koko päivän.
Tuuli tai viileä sää ei haittaa. Hiki tulee varmasti! Paljuveneellä seilataan suojaisissa paikoissa, jonne tuuli ei pääse, joten tuuli tai viileä sääkään ei haittaa paljuilukokemusta. Suomalaisillahan on tapana käydä paljussa jopa talvellakin, joten kesällä paljuvene on vieläkin huikeampi ja mieltä lämmittävä kokemus.
Paljuvene sopii vaikka firman virkistyspäivään tai polttareihin ohjelmanumeroksi. Paljuveneen vuokra maksaa 180€ / 6-8 henkilöä eli noin 22,5-30 euroa per nenä. Lisäksi kannattaa ottaa oma kapteeni, jotta voi nauttia rauhassa omia virvoitusjuomia.
Kävimme testaamassa Paljuveneen ja seilasimme Helsingin edustalla. Paljuvene on huikea uutuus Suomen kesään! Paljuvene on mieltä lämmittävä kokemus. Kaikki ohikulkijat vilkuttivat ja tulivat hyvälle mielelle. Paljuvene on todellinen valopilkku Suomen kesässä. Mahtavaa!
Mikä voi olla suomalaisempaa kuin savusauna ja terassilla hengailu. Suomi on saunan kotimaa ja vasta-avattu Löyly alleviivaa suomalaisen saunan kauneutta.
Yli 1800 neliöinen Löyly -sauna löytyy Hernesaaren rannasta. Taustalla on Jasper Pääkkönen ja Antero Vartia. Royal Ravintolat pyörittää Löylyssä ravintolaa, joka täyttää useiden eri kohderyhmien tarpeet. Löylyssä voi lounasaikaan syödä lounasta ja evästä saa muulloinkin. Terassi toimii. Juoma on kylmää.
Entä Löylyn sauna? Onko hyvät löylyt?
City testasi Löylyn löylyt. Oli hyvät! Suosittelen!
Ai mitä maksaa? No 19 euroa. Uikkarit mukaan, koska saunat ovat sekasaunoja ja meri on raikasta.
Lue myös juttu, kun Löyly oli vielä vasta suunnitteluasteella.
Matkailu avartaa ja opettaa arvostamaan itsestäänselvyyksiä. Tässä 30 parasta asiaa Suomessa joita Kiina reissuni minulle on opettanut.
1. Suihkusta tulee aina lämmintä vettä
2. Hotellihuoneiden äänieristys on niin hyvä, ettei tarvitse koko yötä kuunnella autojen tööttäilyä
3. Lämmitys toimii ilman, että tarvitsee tuoda varapatteria hotellihuoneeseen
4. Ihmiset eivät elä savimajoissa
5. Ihmisillä on lukutaito
6. Ihmisillä on ruokaa joka päivä
7. Jos käytät Gmailia VPN:n kautta, sun puhelinta ja nettiä ei katkaista
8. Skypen käyttöä ei ole kielletty laissa
9. WhatsAppin käyttöä ei ole kielletty laissa
10. VPN käyttöä ei ole kielletty laissa
11. Gmailin käyttöä ei ole kielletty laissa
12. City.fi toimii joka kaupungissa
13. Instagramin käyttöä ei ole kielletty laissa
14. Voit käyttää Googlea
15. Netissä on muutakin kuin kiinalaisia sivuja ja länkkärisivuja jotka eivät aukea
16. Voit heittää huoletta wc-paperia pönttöön eikä tarvitse pelätä putkien tukkeutumista
17. Hyvää kahvia saa joka kaupungissa
18. Ajaessa ei tarvitse tunnin välein pysähtyä checkpointille näyttämään passia
19. Kaikki palveluammateissa osaavat englantia
20. Nettidata ulkkareille on halvempaa kuin 3000 euroa per Giga, koska prepaidin saa kioskilta
21. Syödessä ei tarvitse pestä itse astioita kuumalla teevedellä
22. Prätkän saa tankata jokaisella huoltoasemalla
23. Suomessa ei tarvitse pyytää poliisilta tankkauslupaa
24. Prätkän saa tankata suoraan tankkauspisteessä eikä tarvitse jättää prätkää huoltoaseman ulkopuolle ja kantaa sinne kanisterilla bensaa
25. Prätkällä saa ajaa joka tiellä
26. Ei tarvitse hankkia erikseen ajolupaa tietyille alueille
27. Poliisien kuvaamisesta ei joudu hankaluuksiin
28. Voit julkaista blogikirjoituksia ilman hankaluuksien pelkoa
29. Hotellin aamupalalla on pekonia ja hedelmiä, joista ei tarvitse pelätä, että vatsa menee sekaisin
30. Suomessa voit jakaa tämän Facebookissa ja keskustella omista kokemuksistasi aiheeseen liittyen