Harva on seikkaillut moottoripyörällä Kiinassa. Useimmissa kertomuksissa seikkailu päättyy kun lupamenettelyyn ei meinaa löytyä kunnon matkatoimistoa. Prätkän vuokraaminen on ollut myös monelle hankalaa. En välittänyt aikaisempien kokemuksista, vaan ajattelin, että Kiina on muuttunut ja avoimempi turisteille. Itse uskon myös enemmän siihen, että "If there is a will, there is a way.". Kun sä haluat jotain, niin lopulta kaikki järjestyy jotenkin.
Sain suomalais-australialais-kiinalaisen matkatoimiston kautta kaikki paperit järjestettyä ja heillä oli hyvä asenne: "Of cource we can do it! This is China! Everything is possible!"
Kanas Lake Kiina ja 10 metriä pitkä punainen mysteerikala
800 vuotta sitten kuningas ja sotapäällikkö Genghis Khan aikoi lähteä joukkoineen länteen ja saapui hevosratsaillaan Kanas -järvelle. Genghis Khan ihastui alueeseen ja etenkin järven kirkkauteen ja puhtauteen. Perimätiedon mukaan hän nousi ratsunsa selästä, rukoili ja joi järven vettä. Vedestä sanotaan, että se on kuninkaan vettä.
Kanas järven alueella on myös lähde, jossa on ihmeellistä vettä. Se on niin puhdasta ja mineraalipitoista, että sitä kutsutaan ihmevedeksi. Lähteen vedellä on parantava voima.
Kanas järvessä asuu perimätiedon mukaan myös 10 metrinen punainen lihansyöjäkala. Sen voi nähdä parhaiten vuorilta.
Hyppäämme bussiin joka vie meidät Friendship Peakin (Youyi), ystävyyden vuoren huipuille. Siellä on erityinen Fish Viewing Pavilion, mistä voi bongata harvinaisen punaisen kalan.
Saavumme ylös noin 1800 metriin. Edessä on vielä yli tuhat rappusta, jonka jälkeen olemme 2030 metrissä. Kiivettyämme kalanbongaustorniin, näemme kauniita lumihuippuvuoria, upean Kanas -järven ja mahtavat maisemat. Luulen näkeväni punaisen kalan, mutta se livahtaa äkkiä pois näkyvistä. Onneksi kuulin kalasta vasta aamuisen uintireissuni jälkeen.
Kanas on huikea järvi Kiinassa, aivan Mongolian, Venäjän ja Kazakstanin rajalla. Kanas järvi - on jo oikeastaan Etelä-Siperiaa. Kanasille pääsee Urumqista moottoritietä tai pienempää tietä ja loppumatka on huikean kaunista vuoristotietä. Vuoristo on kuin alpeilta, mutta jylhempää.
Reitti kulkee ylängöllä yli kilometrin korkeudessa koko matkan. Parhaimmillaan kiipeämme Kanasilla yli kahteen kilometriin. Ylängöillä vaeltelee villihevosia, lehmiä sekä kazakkeja paimentamassa lampaitaan tai myymässä löytämiään jade- ja muita aavikkokiviä.
Kanas on mielenkiintoinen paikka kulttuurillisesti. Täällä asuu 4 kansaa: kiinalaisia, kazakkeja, mongoleja ja paikallisista Tuwa kansaa.
Olemme 2,5km päässä Kazakstanin rajalta, lähellä Venäjää ja Mongoliaa. Kanasia voisikin sanoa Kiinan Lapiksi.
Vesi on kirkasta. Lumihuippuiset vuoret säihkyvät auringonsäteistä. Luonto on näin toukokuussa heräämässä kesään talviunilta. Koivuissa on jo pienet lehdet. Kukkia nousee maasta. Murmelit juoksentelevat riemuissaan.
Kävelemme ympäri kylää. Paikalliset rakentavat uusia hirsitaloja. Kaikki on saatava kuntoon ennen touko-syyskuun sesonkia. Seiien tiivisteeksi laitetaan sammalta. Pienet lapset leikkivät pihalla. Lammas tallailee autotien yli popsimaan ruohoa.
Aurinko alkaa laskeutua vuorten taa. Heittelemme leipäkiviä joen varressa. Pohdimme, että vesi on varmasti juomakelpoista, niinkuin aina vuoristossa. Tästä kohtaa lähtee dragting eli koskenlasku. Hieno paikka. Aurinko painuu vuorten taa ja sininen hetki koittaa. Kaikki on hiljaista, puhdasta, raikasta ja niin kaunista.
Moottoripyörän vuokraus Kiinassa on helppoa, varsinkin jos hyvä Kiinan tunteva matkatoimisto on hoitanut hommat kunnolla. Itse en olisi selvinnyt ajamiseen tarvittavista ajolupaviidakosta enkä sopimuksista.
Moottoripyörät ovat kiellettyjä Kiinassa kaupunkialueilla. Moottoripyöriä ei myöskään saa tankata useimmissa kaupungeissa. Tietyn kehäalueen sisäpuolelle ei Urumqissa saa ajaa moottoripyörällä, joten siksi vuokraamomme on myös keskustan ulkopuolella.
Vuokraamo on tyylikäs. Kuin koti-Suomessa, mutta kaikki on kiillotetumpaa. Liikkeessä on viimeisen päälle KTM, Kawasaki ja BMW edustukset. Myymälän puoli on täynnä uusimpia malleja. Toistakymmentä hienointa kotaria saman verran bemmuja. Kawasakeja vähemmän. Näkee selvästi, että paikka on laadukas ja luotettava. Matkatoimisto on tsekannut myös firman taustat, neuvotellut hinnat ja sopparit, niin ei tarvitse niistä vääntää. Matkatoimisto hoiti myös tarvittavat ajoluvat.
Saan KTM Adventure 1290 prätkän ja kiinalainen esittelee minulle sen toiminnot. Ajan pienen lenkin ja totean, että pyörä on hyvä. Käymme läpi perushuollot: kiinalainen prätkänvuokraaja muistuttaa, että muistathan rasvata ketjut ja jos öljy meinaa huveta, niin sitäkin löytyy. Hän kertoo ajaneensa pyörällä itse juuri pidemmän reissun. Näen, että hän rakastaa pyörää, pitää siitä hyvää huolta ja hänelle on tärkeää, että pidän kottaraisesta hyvää huolta.
Sitten käydään sopimuspapereiden kimppuun. Tulkki kääntää kiinankielisen sopimuksen minulle englanniksi. Hyväksyn sopimuksen ja aloittamme allekirjoitukset. Kiinalainen vuokraisäntä allekirjoittaa ensin. Sitten hän avaa jonkun purkin, missä on punaista leima-ainetta ja kastaa sormensa siihen ja painaa allekirjoituksensa päälle sormenjäljen. Olen hämilläni, pitääkö minunkin tehdä noin? Minulle kerrotaan, että se on tapana Kiinassa ja leimaan sormenjäljellä allekirjoitukseni.
Saan pyörän paperit, kertaamme pyörän vakuutukset ja minulle muistutetaan, että ylinopeussakot ovat omalla vastuullani.
Ennen kuin pääsemme lähtemään koko moottoripyöräliikkeen henkilökunta tulee toivottamaan meille hyvää matkaa. Koko ketjun pääjohtaja on tullut paikan päälle. Otamme valokuvia ja pian kaasutamme kohti pohjoista, Kanas järveä, Iliä, Bayinbulakia, Naratia ja mutkaisia vuoristoteitä.
Kiina ei ole vielä mukana kansainvälisessä ajokorttisopimuksessa ja siksi Kiinassa ajavalla motoristilla pitää olla paikallinen ajokortti. Sen saa liikennepoliisiasemalta. Mukaan kasa lupapapereita, valokuvat ja passikopiot. Etukäteen olemme selvittäneet ajoluvat alueelle.
Poliisiasemalla täytämme kasan lomakkeita joista en ymmärrä yhtään mitään. Kaikki on kiinaksi. Onneksi paikallinen matkatoimisto hoitaa tulkkauksen ja paperiasiat.
Lupaa varten pitää käydä terveystarkastuksessa. Terveystarkastus on poliisiaseman takana. Minulta tarkastetaan pituus, punavihernäkö ja muutenkin näkö sillä perinteisellä E kirjain ylös alas oikealle vasemmalle testillä. Mielenkiintoista on prosessi, koska jokainen testi tehdään eri huoneessa ja tämä on varmasti tehokasta kun asiakkaita on paljon. Pienessä määrässä asiakkaita varmaan suomalainen systeemi jossa yksi tyyppi katsoo kaiken on tehokas, mutta Kiinassa kaikki on suurta ja samaan aikaan poliisiasemalla on ainakin sata muuta asiakasta vaikka yleensä täällä on kuulemma enemmän väkeä.
Ajokorttia varten pitää olla todistus, että asuu maassa. Koska en ole paikallinen, minun pitää todistaa, että asun hotellissa. Sellaista meillä ei tietenkään ole, ainakaan poliisille kelpaaassa formaatissa eikä hotellin huonekortti ja varauslomake kelpaa todisteeksi, joten soitamme hotellille, joka tekee sellaisen ja faksaa poliisiasemalle.
Lopuksi vielä puolen tunnin luento kiinalaisista liikennesäännöistä. Normaalisti tämä kestäisi 3x6 tuntia. Turisteille on helpptuksia. Ensin katsomme videota erilaisista liikenneonnettomuuksista. Tulkki selostaa minulle mitä kiinalaisessa videossa puhutaan. Videot ovat lähes samoja mitä Suomessakin, vähänenemmä verta kolarikohtauksissa. Lopuksi vielä tentti, jossa kysytään liikennemerkkejä. Oikealle kääntyminen kielletty, pysäköinti kielletty, varo lapsia. Vaikka en ymmärrä stop merkissä kiinaksi olevaa kirjoitusta, muoto on sama kuin Suomessa. Samanlaisia ne merkit ovat onneksi tässäkin maassa.
Kiinalaiset toivovat, että hallitus liittäisi Kiinan mukaan kansainväliseen ajokorttisysteemiin. Nyt Kiinalaiset reissaavat omilla ajokorteillaan ja vaikkapa venäjälle mennessään he joutuvat aina hakemaan venäjältä ajokortin vaikean lupamenettelyn kautta.
Olen tässä livahtamassa kohti Kiinaa. Harva meistä tietää Kiinasta muita kaupunkeja kuin Pekingin ja Shanghain. Kun Finnair alkoi lentämään suoria lentoja noin 30 miljoonan ihmisen Chongqingiin (on muuten todella vaikea kirjoittaa ton kaupungin nimi) ja Guangzhouun aloin miettimään, että hetkinen, mitenkäs iso se Kiina oikein on ja mitä kaikkea sieltä löytyy. Tässä vähän faktoja.
Tieditkö, että Kiina on pinta-alaltaan 28 kertaa Suomea isompi
En tiennyt on, että Ketsuppi on itseasiassa alunperin Kiinalainen keksintö. Alunperin ketsuppi oli dippi nimeltä ke-tsiap.
Tämän olisin voinut arvata: 80 % kaikista maailman leluista on tehty Kiinassa.
Hmm... 85 % kaikista maailman tekojoulukuusista on tehty Kiinassa.
Junafanit hoi! Maailman pisin pikajunarata on Kiinassa (2208 km pitkä).
Kiinan nopein juna kulkee jopa 431 km / h.
Kiinan bruttokansantuote suhteutettuna ostovoimaan (ppp) on isompi kuin yhdysvaltojen
Kiinalainen Alibaba on isompi kuin Walmart
Kiinassa on upeita paikkoja
Tää ottais nyt kiinalaisen Huawei P9 kännykkänsä, pukee Kiinassa tehdyt kenkänsä jalkaan, pakkaa matkatavarat kiinassa tehtyyn laukkuun lähtis nyt Kiinaan kiinalaisen lentoyhtiö China Airin kyydissä.
Huawei P9 on ohuenohut kännykkä. Sain P9 kännykän City 30v juhlissa lahjaksi ja pääsin heti testaamaan tosi pimeässä tilassa videokuvausta kahden linssin Leica kameralla.
Miksi Huawei P9 :ssä on 2 linssiä?
Huawei P9:ssä on kaksi 12 megapikselin kameralinssiä, värillinen ja mustavalkoinen. Kaksi linssiä parantaa hämäräkuvausta entisestään koska valovoimaa saadaan kahden linssin edestä. Useimmiten tuplalinssiä käytetään 3D kuvaukseen, mutta tässä tuplalinssiä käytetään yhden kuvan kuvaamiseen paremmalla tarkkuulla ja valoteholla. Linssit ovat Leican valmistamat ja puhelin käyttää Leican kuvatekniikkaa.
Himokuvaajia kiinnostaa varmasti tieto, että ammattilaistilassa kuvausarvojen muuttaminen onnistuu melkein kuin järjestelmäkamerassa. Huawei P9 :llä onnistuu myös 120 fps videokuvaus, eli videomateriaalia voi hidastaa nelinkertaisesti. Etukamera puolestaan on varustettu kahdeksalla megapikselillä ja salamalla.
Kaksoiskameran lisäksi näkyvä muutos puhelin takaosassa on sormenjälkilukija, joka on sijoitettu Honor-puhelimista hyväksi havaitulle paikalle etusormen kohdalle. Sormenjäljen saa tallennettua kännykkään ja sormenjäljen näyttämällä kännykän näyttölukitus avautuu.
Varsin mainio puhelin. Kevyt, ohut, loistava kamera. Menestystä elämääsi!
Suomalainen media-alan nero hoksasi jotain, mitä me kaikki olemme tuskailleet. Usein kun navigaattoriin (Google Maps, Apple Kartat, Nokia Here Maps) kirjoittaa osoitteen, niin suomalaiseen tyyliin kirjoitettuna joutuu kirjoittamaan koko osoitteen ennen talon numeroa, esim "Mannerheimintie 1". Monessa maassa kuitenkin kirjoitetaan talon numero ennen osoitetta ja tällä periaatteella navigaattoritkin on suunniteltu. Kokeileppa kirjoittaa talon numero ensin, niin hämmästyt!
Elämänlaatu parani kertaheitolla! Kiitos Jaakko Kuivalainen tämän löytämisestä ja vinkin jakamisesta!
Laura Schwartz - Eat, Drink & Succeed on nyt suomeksi. Syö, juo & menesty on käytännönläheinen kirja ja opas verkostoitumiseen.
Laura Schwartz on amerikkalainen puhuja, tv-kommentaattori ja kirjalija. Hän aloitti Valkoisen talon vapaaehtoisena tammikuussa 1993 ollessaan vain 19-vuotias ja eteni muutamassa vuodessa presidentti Clintonin tapahtumajärjestäjäksi. Laura keksi keinoja, miten verkottumalla voi edetä uralla. Kirjassa Laura kertoo vinkkejä, miten hän on rakentanut omaa uraansa ja miten sinäkin voit löytää omia verkostoja yllättävistä paikoista.
Lauran vinkit verkostojen tehokäyttöön:
1. Tunnista nykyiset verkostosi
Löydät näitä: perhepiiristä, naapurit, seurakunta, hyväntekeväisyysjärjestöt, opiskelu, duuni ja harrastukset.
2. Laajenna verkostojasi
Lähipiirin lisäksi voit laajentaa verkostojasi osallistumalla tapahtumiin kaupungilla, illallistilaisuuksiin, yhdistyksiin kuten Rotary, Nuorkauppakamari, Lions Club, Martat yms.
"Kiinnostavia ja hyödyllisiä tapahtumia voit löytää vaikkapa City-lehdestä", sanoo Laura Schwartz.
Mieti uusia kohtaamisia mahdollisuuksina: Jokainen tapaamasi ihminen ja keskustelu voi olla elämässäsi uuden uran avaava.
3. Ryhdy sillanrakentajaksi ja auta muita saavuttamaan tavoitteensa.
Kysy tapaamiltasi ihmisiltä miten voit auttaa heitä.
4. Tunnista ne henkilöt ja yhteydet, jotka voivat auttaa sinua pääsemään kohti tavoitteitasi
Kun menet tilaisuuteen, mieti etukäteen kenet haluat tavata ja selvitä taustat. Opettele ulkoa miltä hän näyttää jotta tunnistat hänet tilaisuudessa.
Ole läsnä tilaisuudessa! Jätä kännykkä vaikka narikkaan ja ole läsnä. Juttele ja tutustu ihmisiin! Älä mene istumaan sen tyypin viereen, jonka tunnet vaan mene uuteen pöytään, jotta tutustut uusiin ihmisiin.
Asiakasymmärrys ei ole projekti vaan prosessi. Meidän pitää ymmärtää, että asiakkaan elämäntilanteet ja tarpeet muuttuvat meidän täytyy muistaa päivittää ymmärrystämme asiakkaasta jatkuvasti.
Asiakasymmärryksen ensimmäinen vaihe yrityksillä on ensinnäkin muistaa kuka on jo meidän asiakas. Perinteinen myyntimies piti muistikirjaa jonne kirjasi asiakkaasta ymmärtämiään ja kuulemiaan asioita. Myyntimies
oli huomannut, että asiakkaan fläppitaulun paperi loppui aina 3 kk välein ja pian myyntimies oppikin ymmärtämään asiakasta niin, että 2,5 kk kohdalla soitti ja myi
lisää paperia ja saikin tästä asiakkaasta ikuisen asiakkaan, koska osasi niin hyvin palvella ettei asiakkaalta loppunut paperi ikinä kesken.
Tottakai myyntimies oppi ajan kanssa myymään fläppitaulupaperin ostajalle myös satoja muita tuotteita ymmärryksen lisääntyessä.
Asiakasymmärrys on yrityksen arvokkainta omaisuutta, koska sillä saa tehtyä lisää kauppaa.
Kun ymmärrät asiakasta, voit palvella häntä paremmin
Kun tapaat vanhan asiakkaan, on hyvä että muistat hänet ja ymmärrät mitä asiakkaasi haluaa ja tarvitsee. Kun tapaat uuden asiakkaan, on hyvä tehdä vähän taustatyötä: mitä asiakkaasi arvostaa, mitkä hänen taustansa ovat ja mitä asiakas mahdollisesti voisi juuri sinulta haluta.
Digitaalisuudessa tämä tarkoittaa sitä, että kun asiakas kohtaa sinut, tunnistat heti onko hän vanha vai uusi asiakas. Vanhalle asiakkaalle pitää puhutella tuttavallisesti, mielellään jopa etunimellä jos se asiaan sopii. Muistat mitä hän osti viimeksi ja tiedät onko hän käynyt nettisivuillasi, avannut
lähettämiäsi sähköposteja tai muita muistutusviestejä.
Sähköposti on edelleen tutkimusten mukaan tehokkain digitaalinen kohtaamismuoto enkä tarkoita mitään spämmiä vaan relevantteja sähköposteja, jotka muistuttavat
tai tarjoavat jotain konkreettista lisäarvoa asiakkaan
ostokiinnostuksen lisäämiseksi ja varmuutta ostopäätökseen.
Jos et tunne potentiaalista asiakasta, ota hänen yhteystiedot: meili, selaimen (tekninen) cookie tai puhelinnumero
talteen jollain konstilla ja selvitä kuka hän on, jotta voit lisätä
hänet potentiaalisten ensiostajien muistutusmarkkinointiohjelmaan. Mieti mitä polkua pitkin
voit johdatella ensimmäisen kokeiluoston kautta pysyvään asiakassuhteeseen.
Pidä silmät ja korvat auki, kehitä jatkuvasti
Digitaalisissa palvelukanavissa on tärkeää olla silmät ja korvat auki. Parasta mitä olemme ikinä tehneet on tehdä kyselyitä ja A/B testausta. Olemme tehneet kyselyitä esimerkiksi poistuville asiakkaille ja muuttaneet niiden
perusteella konseptia niin, että poistuvista asiakkaista tulikin
konseptimuutoksen jälkeen tärkeimpiä asiakkaita.
A/B testauksella olemme testanneet miten pienet parannukset esim meidän asiakkaan Deitti.net palvelussa ovat muuttaneet asiakkaiden tyytyväisyyttä.
Isoin muutos oli Tinderin tulon jälkeen se kun Deitti.netissä otimme käyttöön ilmaisen puolen ja tämän muutoksen jälkeen ilmaisen käyttö lisääntyi, mutta myös maksullisen Deitti.net deluxe puolen tilaukset kasvoivat.
Pienillä asioilla on merkitystä: pohdi tuleeko sinulle enemmän tilauksia jos tilausnappula on virheä, punainen vai harmaa. Onko otsikossa kehoitus tilaukseen vai onko se toteava. On yllättävää miten pienillä asioilla voit saada enemmän bisnestä aikaan.