Media-alalla tapahtuu! Mediaparoni Ilkka O. Lavaksen luotsaama City Digital sai massiivisen pääomasijoituksen ja Lavas marssi Sanomataloon.
Cityn käytävillä huhutaan, että pitkien neuvottelujen tuloksena hän yritti jo viime vuonna ostaa koko Ilta-Sanomia, mutta kauppa olisi silloin jäänyt siihen, että sai ostettua ainoastaan NYT -liitteen sekä koko Hesarin.
Media-ala konsolidoituu. Demokratia lisääntyy. Media-ala kehittyy. Journalismi löytää uusia muotoja kun ammattilaiset julkaisevat kirjoituksia, videoita ja kuvia blogeissa ja itsenäisissä medioissa. Samalla media-ala löytää uusia bisnesmalleja sisältömarkkinoinnista sekä digitaalisista palveluista. Tänä vuonna nähty konsolidaatio, lehtikauppa ja palvelukehitys on vain pieni otos edessä olevasta media alan täydellisestä uusjaosta!
Menestystä elämääsi!
Ilkka O. Lavas
mediaparoni, City-lehden julkaisija
City täyttää tänä vuonna 30 vuotta. Miten media muuttuu? Mikä on median rooli?
Tulevaisuuteen katsominen on hyvä aloittaa katsomalla historiaan. Maailman muutosvauhti kiihtyy jatkuvasti ja kun mietimme, missä olimme 30 vuotta sitten, voimme arvata, että 10 vuoden päästä yhtä paljon on muuttunut. 30 vuotta sitten ei ollut älypuhelimia, ei mobiilidataa. Vastaavasti 10 vuotta tulevaisuudessa on laitteita, älykelloja, älylaseja tai älypiilolinssejä, joilla voimme kuluttaa sisältöä. Median kuluttaja käyttää sitä välinettä, millä hän haluaa median sisältöä kuluttaa.
Sisältö on aina ollut kuningas ja tulee olemaan
Hyvä sisältö on aina ollut keskiössä. Hienoja kuvia, upeita videoita, virtuaalitodellisuutta, 360 videoita, hyvää musiikkia, kiinnostavat kaupunkiuutiset ja paras tieto ravintoloista. Tekstimuotoisen sisällön lisäksi mediaan on tullut kuvat, videot, infograafit ja virtuaalitodellisuus.
Väline jolla kulutamme hyvää sisältöä saattaa hyvinkin muuttua, 30 vuotta sitten uudet albumit kirjoitettiin paperille listana, nyt voit seurata uusia suomalaisia musiikkivideoita videoblogista. Mediaa ei pidä kahlita välineeseen. Sisältö on aina ollut tärkeimmässä asemassa ja väline, millä kulutamme sivuseikka.
Median tehtävä on palvella kuluttajaa, mutta myös auttaa kuluttajaa löytämään kiinnostavia brändejä
Kuluttajaa kiinnostaa hyvä sisältö. Parhaimmillaan brändin sisältöä ei koeta mainoksena ollenkaan. Brändi voi ihan mainiosti tuottaa relevanttia sisältöä, kiinnostavaa informaatiota, historian tutkimusta ja mielenkiintoisia tarinoita.
Medialle syntyy digitaalisia palveluita
Ravintolaportaali eat.fi on hyvä esimerkki siitä, miten tärkeää laadukas informaatiosisältö mediassa on. TableOnline on mainio esimerkki siitä, miten mainonta muuttuu työkaluksi, missä pöydän voikin varata jopa suoraan median digitaalisesta palvelusta. Media on kaksisuuntainen väline, jolla kuluttaja kommunikoi brändin kanssa.
Massamainonnasta menemme kohti relevantimpaa viestintää
Median digitalisoituminen onneksi mahdollistaa brändimainonnan tarkemman kohdennuksen ja saamme joka vuosi entistä enemmän meitä kiinnostavia mainoksia. Tulevaisuudessa voimme varmasti vielä tarkemmin valita minkälaisia mainoksia tai mitä informaatiota haluamme vastaanottaa. Voimme valita, ettemme halua mitään omasta mielestämme epäeettistä. Ehkä tulevaisuudessa voimme kuluttajina päättää, että brändi saa puhutella meitä vaikkapa vain luomu-mainonnalla. Brändi voi puhutella myös sponsoroimalla hyvää kiinnostavaa sisältöä ja siksi natiivimainonta ja sisältömarkkinointi onkin jälleen kovassa nosteessa.
Median tehtävä on luoda mediastaan rakastettava, luotettava ja uskottava niin lukijoille kuin brändeille. Tämä ei ole helppoa näinä aikoina, mutta yritämme parhaamme, koska olemme teitä lukijoita varten olemassa. Kiitos brändeille, jotka mahdollistatte tämän tekemisen.
Laatumedia tuottaa laadukasta journalismia
Laadukas journalismi on median tärkeä tehtävä. Laatumediassa on aina nähty asiantuntijoiden puheenvuoroja. Mielipiteet ovat myös tärkeä osa nykyaikaista mediaa. Meemien täyttämässä maailmassa laadukkaalle sisällölle on yhä enemmän tilausta ja siksi journalismia ja laadukasta sisältöä tarvitaan tulevaisuudessakin.
Verkostojen merkitys kasvaa
Kun media pirstaloituu, se tarkoittaa ennen kaikkea enemmän valinnanvapauksia kuluttajille. Siksi mediankin on oltava valppaana ja verkotuttava. City-lehti on verkottunut ja tekee nykyään yhteistyötä yli 300 muun median kanssa sekä satojen blogaajien kanssa. Tulevaisuudessa verkottumisen ja verkostojen merkitys tulee kasvamaan entisestään. Verkostotalous on täällä. Median on verkostoiduttava.
Media muuttuu. Välineet sen lukemiseksi/ katsomiseksi/ kuuntelemiseksi muuttuvat. Sisältö pysyy silti aina kuninkaana. Menestystä elämääsi!
Ilkka O. Lavas
Julkaisija, City-lehti
City-lehti on osa City Digital konsernia. City Digitaliin kuuluu mm. TableOnline, jonka kautta tänäänkin tehdään 1000 pöytäpaikkavarausta.
www.tableonline.fi - Suomen johtava pöytävarausjärjestelmä
www.city.fi - kaupunkielämän ääni
www.eat.fi - kattavin tieto ravintoloista
www.vivas.fi - koska elämässä pitää olla myös viihdettä
www.improvemedia.fi - Suomen laajin mainosverkosto
www.blogit.fi - blogiportaali
www.telsu.fi - TV opas
www.deitti.net - Suomen vanhin treffipalvelu
www.auto1.fi - vaihtoautot
www.duunitori.fi - kaikki työpaikat
Markkinointi on tunteiden herättämistä, mutta samaan aikaan vannotaan mitattavuuden nimiin. Voiko markkinointia mitata ja kannattaako se? Moni miettii mitä mittaria pitäisi seurata vai pitäisikö mittareita olla useita?
Mittaaminen ei ole itse tarkoitus
Moni bisnesmies hehkuttaa mittaamisen nimeen. Johtajuusguru Peter Druckerin yksi suosituimmista lausahduksista on: "If you can’t measure it, you can’t manage it.". Paitsi, että Drucker ei ikinä todellisuudessa sanonut näin.
Pelkkä tulosten mittaaminen ei nimittäin edistä mitään. Drucker korostaa sitä, että kaikki kehitys lähtee olemisesta, tekemisestä, ihmisestä, työntekijöistä ja suhteista asiakkaisiin. Onnistuvan innostuneen yhteisön luomista ja kehittämistä on älyttömän vaikea, jopa mahdotonta mitata. Moni mittareista on laadullisia, "onnistuimme tässä" ja "tässä meillä on vielä parannettavaa" akselilla. Brändi kumpuaa yrityksen kulttuurista ja kulttuuri ihmisistä. Brändin tiedostamista (brand awareness), kehittymistä ja brändistä pitämistä(esim brändin nettosuositteluindeksi (NSI) tai Net Promoter Score NPS) voidaan mitata, ja kaikki mitä ennen ostopäätöstä tapahtuu on tärkeää eikä kaikkea tekemistä välttämättä ole niinkään helppo mitata ja siksi joskus joutuu turvautumaan "fiilikseen".
Joitain asioita on hyvä ja helppo mitata ja siksi niitä kannattaa tehdä
Jos ajatellaan mainoskamppiksen mittaamista, niiden onnistumisen mittareita voivat olla klikkaukset, kamppiksen parissa vietetty aika, mainoksen näkyvyys kuluttajan silmien edessä (in-screen aika) ja joskus jopa kaupan aikaansaaminen kamppiksen kautta. Moni kansainvälinen brändi ajaa ensin mainoskamppiksia digissä: testaa mainosfilmit ja bannerit ensin netissä a/b testeillä ja sitten vasta ajaa niitä muissa kanavissa, jos vielä on tarpeen. Digissä mainontaa on helppo mitata ja toimivaksi todettuja kampanjoita on sitten helppo toistaa vaikka uusissa kaupungeissa.
Brändin parissa vietetty aika on suosittu mittari
Meillä Cityssä pyöritettiin kerran mainoskampanjaa, jota ei voinut klikata ollenkaan, siinä tarkoituksena oli saada kuluttaja viettämään aikaa suoraan bannerissa olevan pelillisen elementin kanssa ja toiminnallisena tavoitteena oli saada sitten kuluttaja valitsemaan tämä tuttu tuote kaupan hyllyltä helpommin ostoskoriin. Kamppiksessa mitattiin mainonnan parissa vietettyä in-screen aikaa ja interaktioita dynaamisen bannerin parissa. Lopputulos oli lisää kauppaa vaikka klikkejä kamppiksesta tuli nolla kappaletta. Brändin parissa positiivisessa ympäristössä positiivisella tavalla vietetty aika aiheuttaa positiivista mielikuvaa ja saa aikaan kaupankäyntiä kivijalassa.
Mittarina suora ostos netistä
Eräässä City Digitalin asiakkaan kamppiksessa haluttiin saada kauppaa aikaiseksi eikä silloin ollut väliä pelkillä klikeillä. Joillain Improve Median edustamilla sivustoilla klikkauksia tapahtui paljonkin, mutta kauppaa vähän, banneri otettiin sieltä pois ja laittettiin sellaisen median sivulle, missä klikkiprosentti oli pieni, mutta lähes jokainen klikkaus johti kauppaan. Mielenkiintoista miten toisella sivustolla liikkuva jengi klikkailee ja toisella shoppailee. Toisaalta emme ikinä tiedä ostavatko ne klikkailevat tyypit loppujen lopuksi tuotteet asiakkaan kivijalkaliikkeestä. Mittaus ei mene koko ostosketjun läpi vaan katkeaa monesti digitaaliselta polulta fyysiselle hypättäessä. Mittaaminen ei ole täydellistä, mutta silti jokainen mittari antaa osviittaa siitä, olemmeko oikealla tiellä ja teemmekö oikeita asioita.
Sisältömarkkinointiakin voi mitata
Sisältömarkkinoinnissa tehoja saadaan kun kuluttaja viettää brändin kanssa aikaa kiinnostavassa aiheyhteydessä. Muita hyötyjä sisältömarkkinoinnissa on, jos jutun yhteyteen saa linkin tuotteeseen tai brändiin ja kuluttaja voi suoraan lähteä kohti ostotapahtumaa. Linkki ei ole välttämätöntä, koska myös nimi jää mieleen ja ostotapahtuman lähellä valinta on helpompaa. Eräs Cityn asiakas korosti myös SEO hyötyä kun Cityn sivuilla linkki saa aiheyhteydessä paljon painoarvoa ja he nousivat tietyillä hakusanoilla ihan ykköseksi Googlessa ja näin heidän ei tarvitse ostaa maksettua Google mainontaa vaan orgaaninen näkyvyys ja sisältömarkkinoinnilla saatu linkkiverkosto maksoi itsensä takaisin moninkertaisesti jo parin vuoden aikana. Referral=city ostoja tulee jatkuvasti vaikka sisältömarkkinointikamppiksesta on pari vuotta.
Teot ovat tärkeimpiä
Jokainen näistä kampanjamittareista on aina vain välimittari ja jokaista välimittaria edeltää teko. Teot kampanjan suunnittelussa, mediavalinnoissa ja itse tuotekehityksen parissa vat tärkeitä. Välimittarit (klikki, in-screen aika, nettosuosittelu, seo ranking) auttavat navigoinnissa, mutta todellinen mittaustulos tulee pitkällä jänteellä.
Kuluttaja luo itselleen mielikuvaa jokaisella kohtaamisella brändiin. Jokainen ostotapahtuma brändin kanssa luo mielipiteen brändistä. Ensimmäisen kokeilun jälkeen ratkeaa, jääkö asiakas brändin pariin brändin asiakkaaksi. Menestys on onnistuneen tekemisen lopputulos ja onnistunutta tekemistä pitää tehdä, siihen pitää kannustaa ja onnistumisista pitää palkita. Brändin kehittäminen on pitkäjänteistä työtä ja mittaamisella on paikkansa, mutta mittaaminen ei ole itse tarkoitus.
Menestystä brändisi kehittämiseen! Kehitä brändiä, niin tulosmittarit kehittyvät tekojesi kautta!
Ilkkka O. Lavas
sarjayrittäjä
City Digital, Improve Media, TableOnline ja Eat.fi
Vuoden helsinkiläinen nuori yrittäjä on Hoitokoti Päiväkumpu -konsernia luotsaavat sisarukset Anne Kangas ja Ville Väätäinen. Palkinto jaettiin Helsingin Yrittäjien Nuorten Yrittäjien yhteisön HYNY:n 10-vuotisjuhlagaalassa.
Hoitokoti Päiväkumpu –konserni on helsinkiläinen perheyhtiö, joka tarjoaa asiakkailleen elämäniloa ja mukavuutta lisääviä hoito- ja siivouspalveluja pääkaupunkiseudulla. Yritystoiminta käynnistyi vuonna 2001 kolmen sisaren toimesta ja sukupolvenvaihdos tehtiin vuonna 2007. Konsernin toimitusjohtaja Anne Kangas on ollut yrityksen toiminnassa mukana vuodesta 2001 alkaen ja talousjohtaja Ville Väätäinen tuli mukaan toimintaan pari vuotta myöhemmin. Konsernin liikevaihto on vuonna 2016 noin 10 milj. euroa. Yritys työllistää noin 160 työntekijää.
Hoitokoti Päiväkumpu -konsernin tavoitteellinen kehittäminen, jossa on panostettu ihmisläheisyyteen ja toiminnan laadukkuuteen sekä yrityksen vahva kasvu vakuuttivat kilpailun tuomariston. Yritys on laajentanut palvelutarjontaansa hoitokotitoiminnoista kotihoito- ja kotisiivouspalveluihin ja kasvattanut työntekijämääräänsä. Yritys on myös loistava esimerkki onnistuneesta sukupolvenvaihdoksesta.
”Meillä on ollut kunnia jatkaa, kehittää ja kasvattaa Päiväkumpua. Päiväkummussa on ilo työskennellä upeiden ammattilaisten kanssa asiakkaidemme parhaaksi. Tällaiset palkinnot saavutetaan aina tiiminä”, iloitsee Anne Kangas.
Helsingin Yrittäjät palkitsee Vuoden nuoren yrittäjän vuosittain. Valinnan tekee raati, johon tänä vuonna kuuluivat Terhi Salosaari, Helsingin Uutiset, Sanni Kaikkonen, HYNY, Matti Petteri Pöntiö, Helsinki Think Company, Valentin Babitzin, NewCo YritysHelsinki sekä Tiina Oksala, Helsingin Yrittäjät.
Vuoden helsinkiläinen nuori yrittäjä -palkinto on alle 35-vuotiaalle yrittäjälle myönnettävä tunnustus yrittämisestä. Kilpailussa painotetaan yritystoiminnan ansioita ja voittajan valinnassa otetaan huomioon erityiset ansiot toimialaan, innovatiivisuuteen tai yrittäjäasenteeseen liittyen. Alueellinen voittaja jatkaa edustamista arvostettuun valtakunnalliseen Vuoden nuori yrittäjä –kilpailuun, jonka voittaja ratkotaan 20.5.2016 Get Together –tapahtumassa Jyväskylässä.
Olen nyt ollut tipattomalla 5 vuotta. Kannattiko? Onko mitään järkeä?
Plussat:
- työn teko ei enää häiriinny bileistä kun ei juo ollenkaan. Ei tarvitse varata torstain poikain saunaillan jälkeiselle perjantai-aamulle "etätyövarausta".
- työskentely tehostuu huomattavasti
- arki tehostuu huomattavasti, perjantaisin ja viikonloppu-aamuisin on paljon virkeämpi ja voi vaikka lueskella ja kirjoitella blogia
- olen keksinyt uusia tapoja nollaamiselle: olen itse löytänyt säännöllisen sporttailun. Käyn uimassa, venyttelen, otan päiväunet (max 7-8 min). Hyvä hyvä.
- parempi puolisko ei valita juomisesta, (keksii kyllä muita valittamisen aiheita)
- nukun paremmin, yöunet ovat parempilaatuisia
- pärjään paljon lyhemmillä yöunilla (tutkimustenkin mukaan unen laatu on pituutta merkittävämpää)
- jaksan paremmin töissä, vapaa-ajalla yms.
- on aina ajokunnossa (etenkin prätkäilykunnossa)
- musta on tullut aamuvirkku
- bileissä on edelleenkin yhtä hauskaa tai jopa hauskempaa
- pärjään noin 1,5h lyhyemmillä yöunilla
- pulloja ja tölkkejä ei tartte viedä kauppaan niin usein, siitä säästyy paljon aikaa
- säästyy ihan törkeänä rahaa esim Burman reissuihin, Alpeille, Kaliningradiin, Dubaihin yms
- ruokien yms tuoksut ja maut ovat voimakkaampia
- lasten kanssa tulee touhuttua enemmän
- tulee kirjoitettua enemmän blogia
- säästyy taksikuluissa
- muistaa paremmin mitä on tehnyt :D
- ei oo ollut krapulaa viiteen vuoteen
Miinukset:
- Ei voi vetää päätä täyteen nollatakseen. Alkoholi on yksi tapa nollata, tipattomalla ei voi vetää päätä täyteen vaan pitää sportata tai ottaa päiväunet nollatakseen aivot
- Kun vituttaa, ei voi mennä jääkaapille nappaa bissee ja painua autotalliin, asiat pitää ratkaista puhumalla
- Ei voi ottaa yömyssyä (tyypillinen tekosyy: en saa muuten unta)
- Ravintoloissa tulee tilattua laadukkaampia ruokia jotka maksavat enemmän, toki saman rahan säästää sitten kun ei ota viinipulloa.
- Jotkut tyrkyttävät sinulle väkisin juotavaa väittäen: "Mun kanssa kukaan ei ole ennenkään lasiin sylkenyt. Nyt kyllä juot!"
- Yksille lähteminen tarkoittaa sitä, että toivot baarimikon osaavan tehdä hyviä alkoholittomia drinkkejä
- Joskus baarissa baarimikko ei suostu ymmärtämään, että oikeasti haluat alkoholitonta vaan yrittää ehdottaa "alkoholitonta olutta", jossa on kuitenkin 0,5% eli se ei todellakaan ole alkoholitonta. Usein joudut juomaan limpparia, koska joissain baareissa baarimikot ovat niin taidottomia, etteivät osaa tehdä hyviä alkoholittomia drinkkejä. (Pastorissa ja ravintola Brossa on esim tosi hyviä alkoholittomia drinkkejä.
- Joissain koktailkutsuissa ei ole ollenkaan alkoholitonta vaihtoehtoa, siinähän sitten koitat elää terveellistä elämää ja heilut täyden lasin kanssa samalla, kun muitten lasit tyhjenevät
- ei voi keskustella eri viinilajikkeiden toimivuudesta muuten kuin tuoksun (ja vanhentuneiden muistojen) perusteella
- ei voi keskustella eri oluiden toimivuudesta muuten kuin tuoksun perusteella
- olet ärsyttävä ruokakriitikko. Sama ruoka maistuu sulle surkealta mauttomalta, kun taas vieressä pullon viiniä juovalle se ateria oli hemmetin hyvä. Totuus on, että se ruoka oli surkeaa, mutta viininousuhumala sai aikaan mielihyvätunteen, joka sekoitti arvostelukyvyn.
- Kaikki odottavat, että olet baarissa myös ilmainen taksikuski
- Klo 02.30 jälkeen jengi tulee tyrkyttää juotavaa eivätkä usko edelleenkään, että olet tipattomalla
- Klo 02.30 jälkeen tekee mieli lähteä himaan, koska useimmilla on sama levy päällä, sama levy päällä, sama levy päällä. Sä oot vitun hyvä jätkä. Sä oot vitun hyvä jätkä. Sä oot vitun hyvä jätkä.
- pojille ei kerry niin paljon rahaa pullojen viennistä
- juhannus, uusivuosi ja muut perinteiset kosteat bileet oli aluks haasteellisia, mutta myöhemmin muuttuvat paljon hauskemmiksi, kun on muutakin tekemistä kuin juominen
- ei muista minkälainen krapula oli
Menestystä elämääsi! Kokeile tipatonta jos siltä tuntuu :D
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä, tipattomalla toistaiseksi
Malta on pieni saarirypäs. Vain 24km leveä ja 17 km korkea. Maltalla on värikäs historia. Vuodesta 1964 lähtien itsenäisenä ollut saarirypäs on ollut milloin foinikialaisten, roomalaisten, arabien, ranskan ja brittien hallitsema. Kaikista aikakausista löytyy Maltalta historiaa, arkkitehtuuria ja mielenkiintoisia tarinoita.
Maltan pääkaupunki Valletta on viihtyisä ja sen ympärillä on monta muuta pientä kaupunkia mm. Gzira, Sliema, St.Julians ja Birgu. Jokaisessa on omia pikkukujia, museoita, arkkitehtuuria, kirkkoja, kaupunkielämää, kivoja kahviloita, herkullisia vohveleita ja jäätelöitä.
Gzira
Majoituimme Gziraan, suomalaisten pitämään the Green House Maltaan. Gzirassa on kiva rantakatu, missä voi kävellä ja spottailla kivoja kahviloita, ravintoloita ja shoppailua. Maltan marathon on pian, muutama juoksija treenaa juoksua. The Green House Malta on avattu 4 vuotta sitten ja sen perustajat ovat sisustaneet majoituspaikan 100% kierrätysmateriaaleilla ja paikka on täynnä mielenkiintoisia yksityiskohtia. Otan parvekkeella aurinkoa, syötän isäntien undulaatteja ja asun "narnia" -salahuoneessa, jonne mennään seinäkaapin läpi.
Manuel Island
Manuel Island on osa Gziraa ja Gzirasta pääsee siltaa pitkin kävelemään sinne. Manuel Island on osin auki, mutta osin suljettu. Vanha sairaala Lazaretti ja upea linna Fort Manuel on suljettu yleisöltä. Paikalliset tietävät sinne reitit ja päätämmekin livahtaa aidassa olevasta reiästä katsomaan salattuja nähtävyyksiä.
Muuta nähtävää Maltalla
Manuel Island, Lazaretti ja Fort Manuel ovat upeita seikkailuja, mutta eivät tosiaan ole auki yleisölle, joten varaudu kiipeämään aitojen yli. Virallisempia kohteita Maltalla on paljon. Tässä parhaita.
1. Valletta, Malta at War Museum, St John’s Co-Cathedral, Inquisitor’s Palace
2. Goza -saari
3. Comino ja Blue Lagoon
4. Golden Bay - upea beach
5. Blue Grotto
6. Dingli Cliffs
7. Kippari kallen kuvauspaikka, Popeye Village, Anchor Bay
8. Jos kiinnostaa, niin Maltan megaliittiset temppelit ovat 5000 vuotta vanhoja, mutta aika pieniä eli kauheasti niissä ei ole nähtävää, mutta historiallisesti ne ovat kiinnostavia
Dubain matkailustrategiana on, että jokainen vieras kokee itsensä hieman VIP vieraaksi. Taksit ovat edullisia ja mestat upeita. Palvelu pelaa, ruoat ovat mainioita ja drinkit namia. Roskia ei näy eikä rikollisuutta. Jos unohdat lompakon pöydälle ja tulet 2 tunnin päästä katsomaan, niin se on siinä. Dubai on turvallinen paikka.
Souk Madinat Jumeirah
Viikonlopussa saattaa vielä käydä shoppailemassa Souk Madinat Jumeirahissa. Dubaissa on muitakin hienoja "perinteisempiä" paikkoja, mutta Dubaihin matkustavan täytyy hyväksyä se, että paikka on rakennettu viimeisen 30 vuoden aikana ja sen vanhempaa historiaa ei ole tarpeellista löytää. Nauti Dubaissa luksuksesta ja överimeiningistä. Jos haluat aidointa Arabiemiirikuntien meininkiä, lähde aavikolle.
Dubai Top 5
1. Dubai Fountain tanssivat suihkulähteet ja Dubai Mall
2. Burj Khalifa ja ehdottomasti At.mosphere ravintola tai Lounge
3. Auringonlasku jostain korkealta, esim At.mosphere Burj Khalifa tai The Vault JW Marriott Marquis Dubai
4. Aavikkosafari tai aavikolla moottoripyöräily
5. Souk Madinat Jumerirah, missä on kivaa vanhan tyylistä arkkitehtuuria, sieltä sitten shoppailemaan Mall of the Emirates ja katsomaan miltä näyttää Mall of Emiratesissa oleva sisälaskettelukeskus Ski Dubai
Jos mahdollista, niin Burj Al Arab on myös häikäisevä mesta. Etukäteisvaraus on pakollinen.
Dubai, Burj Al Arab, on hotelli, jossa on luksusta yllin kyllin. Se on hotelli, missä on vain sviittejä. City päätti selvittää, miksi tätä purjehotellia kutsutaan maailman ainoaksi 7 tähden hotelliksi.
Maailman korkeimpien hotellien listalta kolmatta sijaa pitää Burj Al Arab (321 m), sitä korkeampia ovat vain maailman korkein hotelli JW Marriott Marquis Dubai (355,35 m) sekä Rose Tower joka myöskin on Dubaissa.
Dubain rannikolta 280 metriä merelle ulottuvalla tekosaarella sijaitseva maailman kuvatuin rakennus on arkkitehti Tom Wright taidonnäyte. Dubain ikoninen 321 metriä korkea hotelli on korkeampi kuin Eiffel-torni ja vain 60 metriä Empire State Building -rakennusta matalampi. Hotellin rakennusprojekti alkoi suunnittelulla vuonna 1993 ja huipentui avajaisiin vuonna 1999. 2016 vuonna saarelle tulee uusi laajennus, kun suomalainen Marinetek toimittaa sinne uuden laiturialueen.
Hotellin designissa on haettu Arabialaista tunnelmaa ja hyödynnetty loisteliaasti neljää elementtiä: maata, ilmaa, tulta ja vettä. Valtavan kokoinen lasikuidusta kudottu purje hohtaa valkoisena päivällä auringon kirkkaudesta ja yön pimeydessä purje on upea valotaideteos Dubain tähtitaivasta vasten.
Hotelliin saapumisen voi hoitaa tyylillä. Hotellilla on oma helikopterilentokenttä ja maailman laajin valikoima Rolls Royce -luksusautoja, joita hotellin vieraana voit tietenkin käyttää lentokenttäkuljetuksiin. Jokaisessa kerroksessa on oma respa ja 24 h henkilökuntaa valmiina auttamaan mitä ikinä keksitkin tarvita. Helikopterikenttää voit tietenkin lainata, jos haluat käydä vaikkapa Dubain yllä helikopterikierroksella. Autolla saapuville hotellin sisäänkäynnillä on vastassa upea suihkulähde sekä neljä tulipalloja syöksevää tornia, joiden tulen heijastuksen välke hotellin lasiseinästä saa aikaan optisen harhan, ja yöllä tulitaideteos näyttää siltä kuin hotelli olisi liekeissä.
Luksushotellin sisustus huokuu Arabialaista vaurautta
Hotellin pääaulaan johtavien rullaportaiden välissä on valokuiduin valaistu vesiputous ja valotaideteos, johon muodostuu valon ja veden tanssiessa uniikki kaleidoskooppimainen efekti.
Vesi on muutenkin elementtinä läsnä hotellissa. Hotellin kylpylässä vierailija voi viihdyttää itseään uimalla altaassa, jonka reuna päättyy merinäköalaan ja näyttää siltä kuin uima-allas jatkuisi ikuisesti. Hotellissa on kolme akvaariota, joista kaksi on pääaulan seinämällä ja yksi pyöreä akvaario on maailman upeimpiin luokitellussa Osteriravintola Al Maharassa.
Hotellin pääaulassa olevan maailman korkeimman (180 metriä) atriumin suihkulähde suihkuttaa vettä jopa 42 metrin korkeuteen. Vesi on läsnä myös hotellihuoneissa, sillä jokaisessa hotellin sviitissä on tietenkin oma poreallas, jonka saat tilattua tarvittaessa täyteen shampanjaa. Sitähän jokainen luksukseen tottunut silloin tällöin tarvitsee ;)
Materiaaleissa ei olla säästelty
Raha tuoksuu hotellin joka puolella. Lattioissa on käytetty 30 erilaista marmoria, kaikenkaikkiaan 24000 neliömetriä marmoria ja jopa maailman harvinaisimpia marmoreita mitä käytti mm. Michelangelo marmoriveistoksissaan. Luksusfiilistä tuo myös kaikki hotellin 1965 neliömetriä 24 karaatin lehtikultaa.
Järjettömän iso Royal sviitti
Huoneiden koossa ei ole Burj Al Arabissa säästelty. Kahden hengen Deluxe Sviitti on vaatimattomat 170 neliömetriä, mutta suurimmat Royal Suite ovat jopa 780 neliömetriä. Oppaamme kertoo, että useimmat tulevat hotelliin lomalle yhdeksi tai muutamaksi yöksi, mutta kerran yksi asiakas varasi Royal Suiten koko kuukaudeksi.
Royal Suitet sijaitsevat hotellin 25 kerroksessa ja on super VIP tyypeille sopivan tasoinen luksushotellihuone. Omasta respasta avautuva jättimäinen sisäänkäynti johtaa huikeaan marmoria säihkyvään halliin, mistä johtavat kullatut rappuset yläkertaan. Majasteetillinen ympäristö ylittää tavallisen kodin mukavuudet ja kaksikerroksisessa sviitissä on tietenkin oma yksityinen hissi kerrosten välillä. Mukavuutta lisää yksityinen leffateatteri, kääntyvä pylvässänky sekä edustustilat vieraiden viihdyttämiseen. Luksussviitissä on myös valtava vaatehuone, mikä yksistään on isompi kuin normaali hotellihuone. Yksityiskohtana mainittakoon, että hotellissa yöpyessä ja halvimmankaan 2500 euroa yö maksavien vieraiden ei tarvitse maksaa erikseen hotellin wifistä. Jokainen hotellin asukas saa käyttöönsä vierailun ajaksi myös 24 karaatin kullalla kullatun Ipadin, 93 kaapelitelevisiokanavaa. Arabian merelle avautuvan huikean merinäköalan saa tarvittaessa piiloon sähkökäyttöisten verhojen avulla.
Oppaamme valittelee, että molemmat Royal Suitet ovat varattuina, mutta päästää meidät katsomaan Presidential Suitea. Presidential Suitessa on 3 makuuhuonetta, hulppeat pukeutumistilat, edustustilat, oma baaritiski ja upeat näköalat. Kylpyhuoneessa löytyy tietenkin poreallas. Kävelen ympäriinsä kuvaamassa ja vahingossa eksyn hotellihuoneeseen. Monesti näitä sviittejä varataan yritysten tapahtumia varten.
Nälkäisille hotellista löytyy 24h kokkeja, jotka voivat järjestää romanttisen ilallisen huoneeseen. Hotellissa on myös 6 ravintolaa ja skybar, joissa jano ja nälkä lähtee.
Tapahtumia varten hotellista löytyy useita eri tiloja, missä voi järjestää kokkareita tai juhlia. Hotelliin voi tulla myös illalliselle. Kannattaa etukäteen varatessa tarkistaa kuinka paljon pitää vähintään kuluttaa illan aikana, koska minimikulutussumma saattaa olla yllättävänkin iso.
Rantaelämästä voi nauttia omalla yksityisellä beachilla tai hotellin takapihalla olevalla uima-altaalla. Lapsiperheitä varten hotellissa on oma Kids Club. Samaan Jumeirah hotelliketjuun kuuluu myös Jumeirah Beach Hotel sekä Wild Wadi vesipuisto, jonne pääsee hotellilla näppärästi kuljetuksella.
Faktoja:
- korkeus 321 metriä
- hotellissa on käytetty 1965 neliömetriä 24 karaatin lehtikultaa - bling bling !
- 24000 neliömetriä marmoria
- rakentamisessa käytettiin 9 miljoonaa kiloa terästä
- hotellissa on 43446 neliömetriä lasia
- rakentamisessa käytettiin 70 000 kuutiometriä betonia
- rakennusta oli rakentamassa 3500 ihmistä
- tekosaari on rakennettu 280 metriä rannikolta ja sinne johtaa kaareva silta
- rakennuksen perustukset on paalutettu 250 palkilla jotka menevät 45 metriä meren alapuolelle
- suunnittelu alkoi vuonna 1993, avajaiset pidettiin 1. joulukuuta 1999
- ellipsin muotoisessa suihkulähteessä on 20 000 litraa vettä
- jokaisessa sviitissä on oma poreallas
- hotellin akvaariossa on 50 erilaista kalalajia
- hotellissa on 28 000 eri valaisinta
- maailman korkein artium, yli 180 metriä korkea
- 202 luksussviittiä
- 42 yhden hengen deluxe sviittiä
- 28 kahden hengen deluxe sviittiä
- 18 panoraama sviittiä
- 4 klubisviittiä
- 6 diplomaattisviittiä
- 2 presidenttisvitttiä
- 2 Royal Sviittiä, 780 neliötä
- Burj Al Arab Jumeirahia hallinnoi Jumeirah Group, maailmanlaajuinen luksusyritys. Jumeirahin omistaa Dubai Holding. Jumeirahilla on hotelleja ja resortteja mm. Dubaissa, Abu Dhabissa, Kuvaitissa, Bakussa, Bodrumissa, Frankfurtissa, Lontoossa, Mallorcalla, Malediiveillä, Shanghaissa sekä Roomassa.
Lopuksi nappaamme pienet drinkit aulabaarissa ja jatkamme matkaa superluksuksesta häikäistyneenä hotellin omalla autokyydillä yksityistä beachia pitkin ja palaamme tavallisten turistien seuraan.
Dubai on rakentunut vauhdilla viimeisen 30 vuoden aikana. Aavikolle rakennettu kaupunki kasvaa edelleen ja koko ajan Dubaissa näkyy nostureita ja rakennustyömaita. Arabiemiirikunnissa hiekka ja aavikko on tärkeä osa paikallisten kulttuuria, joten päätän tutustua siihen lähemmin.
Aavikkoon voi tutustua esimerkiksi menemällä ajelemaan sinne nelivetoautojen safarilla tai moottoripyörällä. Aavikolle järjestetään myös illallisreissuja, missä aavikolla nuotion ääressä nautitaan illallista perinteiseen tyyliin. Olen varannut aavikolle moottoripyöräilyseikkailun.
Herään varhain aamulla, sillä aamulla on riittävän viileä keli prätkäilyyn. Aavikolla kesällä lämpötila päivällä saattaa nousta kesällä jopa 45 asteeseen ja sellaisessa kelissä prätkäily on ihan mahdotonta. Nyt helmikuussa päivälläkin lämpötila on onneksi moottoripyöräilyyn sopiva 24 astetta.
Käyn huikealla aamupalalla hotellimme JW Marriot Marquisin Kitchen6 aamupalaravintolassa. Aamupalalla on tarjolla kaikkea mitä voi kuvitella tarvitsensa. Kysyn vitsin vuoksi kokilta onko mustaa makkaraa. Yllätyksekseni hän tuntee mustan makkaran ja sanoo, että sitä kysytään niin vähän, että he eivät ole ottaneet sitä valikoimiin. Nautiskelen Kitchen6:n raikkaista hedelmistä, pekonista, kokin tekemästä munakkaasta, jugurteista, myslistä, raikkaista mehuista ja lattesta. Parasta tässä aamupalaravintolassa on, että täältä lähtiessä voi napata vielä yhden latte kahvin mukaan.
Katso myös samasta paikasta 360 video jota voit käännellä ja katsella ympäriinsä.
Moottoripyöräseikkailufirma on varannut minulle noudon hotellilta. Tunnin ajomatkan jälkeen olemme saavumme Dubaista hieman toisen emiraatin, Sharjahin puolelle keskelle aavikkoa. Sinne on rakennettu mikroautorata, maastoautosafarien tukikohta ja täällä odottaa myös meidän ryhmän moottoripyörät seikkailijoita.
Meitä on lähdössä 4 hengen ryhmä. 2 opasta ja 2 asiakasta. Puemme päällemme kunnon turvavarusteet. Offroad moottoripyöräilssä ihan ehdotonta on käyttää turvakenkiä ja kunnon kypärää. Puen päälleni myös polvisuojat, kyynersuojat, olkasuojat sekä rintapanssarin. Näin kaatuminen on turvallisempaa. Oppaamme sanoo, että jos ei kaadu, niin ei ole ollut riittävän hauskaa. Jännittää hieman.
Olemme lähdössä neljän tunnin seikkailulle. En ole ennen ajanut hiekalla näin pitkää matkaa. Tunnustelen hiekkaa kädellä. Se on niin hienoa hiekkaa, kuin hienoa kevyttä sokeria joka valuu sormien välistä pois.
Lähdemme ajamaan kohti Fossil Rock -kalliota. Kalliota, jossa on fossiileja. Kallio oli ennen kokonaan paljaana, mutta nyt se on peitetty hiekalla, jotta fossiilit säilyvät paremmin. Matkan ensimmäiset puoli tuntia menee opettelussa, mutta kun vauhti lisääntyy ja tuntuma paranee, niin alan nauttia yhä enemmän ajosta ja dyyneillä surffailusta.
Hiekalla ajoa voisi verrata surffailuun, pehmeässä lumessa moottorikelkkailuun tai puuterissa lumilaudalla laskemiseen. Vauhtia pitää olla paljon, että ajosta tulee sulavaa. Ohjaaminen tapahtuu painoa siirtämällä ja kaasua vääntämällä. Dyynit ovat valtavia. Välillä kaadun pehmeään hiekkaan ja se tuntuu lähes samalta kuin kaatuisi pumpuliin. Välillä oppaamme kiihdyttää dyynin harjannetta kohti ja hyppää ilmaan. Dyyneillä pomppiminen ja kaasuttelu on yllättävän hauskaa, mutta raskasta ja haastavaa hommaa. Varovainenkin pitää olla, ettei tipahda dyynin reunalta mukkelismakkelis alas.
Katso myös 360 video jota voit käännellä sitä katsella ympäriinsä.
Saavumme Fossil Rockille. Kiipeäminen ei ole helppoa, sillä ylämäkeä pitkin ajaessa pitää vauhtia olla todella paljon, ettei vauhti hyydy hiekkaan. Ylös päästyämme nautimme näkymästä. Näkymä on huikea: aavikkoa joka puolella, edessä jyrkänne, joka vastaa laskettelurinteiden asteikolla haastavinta mustaa rinnettä. Oppaamme kertoo minulle, että lähdemme tauon jälkeen siitä alas. Luulen että hän vitsailee.
Tauon jälkeen minulle paljastuu, ettei oppaamme vitsaillutkaan alamäestä. Hän opastaa minua, että pidä vaihde ykkösellä, älä kaasuta, seiso ja pidä paino takana, niin pystyt laskettelemaan jyrkän hiekkarinteen alas. Opas lähtee alas. Seuraavaksi on minun vuoroni. Pääsen pari metriä ja kaadun. Nostan hiki hatussa prätkän pystyyn ja jatkan laskeutumista. Seuraavat 150 metriä rinteestä pysyn pystyssä ja hoksaan tekniikan. Tämähän on hauskaa! Rinne alkaa loppua, käännän lisää kaasua, laitan vaihteen isommalle ja nautin vauhdin hurmasta!
Kamelilauma tulee meitä vastaan dyynien keskellä. Hidastamme ja ohitamme toisemme ihmetellen. Kameli on yllättävän rauhallinen eläin. Kamelit jäävät taakse ja kaasuttelemme mutkitellen pitkin dyynejä eteenpäin.
Neljän tunnin seikkailun jälkeen olemme aivan puhki. Olemme ajaneet 90 kilometriä ja pitäneet neljä taukoa. Olen kaatunut 5 kertaa turvallisesti ja voin rehellisesti sanoa, että nyt olen kokenut aavikon.
Palaan hotellille. Maailman korkeimman hotellin, JW Marriot Marquis Dubain altailla on mukava rentouttaa lihaksia päivän urheilusuorituksesta. Tarjoilija tuo minulle mojiton ja herkullisen Ceasar salaatin. Nautin auringosta. Välillä pulahdan uimassa. Uima-altaan vesi on mukavan lämminta. Ajattelen: Dubai on kiva kaupunki ja aavikolla käynti kannatti.
Ilta lähestyy ja päätämme mennä hotellissamme olevaan yökerhoon katsomaan auringonlaskua. The Vault -yökerho on maailman korkeimman hotellin, JW Marriott Marquis Dubain 71 kerroksessa ja sieltä näkee upeasti auringonlaskun. Tänä iltana ei ole minimikulutusrajaa, joten yhden drinkin hinnalla voimme nauttia auringonlaskusta. Burj Khalifa ja purjehotelli Burj Al Arab näkyvät ikkunoista. Aurinko laskeutuu meren syliin värjäten taivaan sinipunaiseksi. Nautimme The Vaultin 360 näkymistä. Suosittelen vahvasti!
Burj Khalifa, maailman korkein rakennus on pakollinen nähtävyys Dubaissa. Rakennuksen juurella on valtava kauppakeskus Dubai Mall sekä upea suihkulähde.
Olen varannut meille pöydän Burj Khalifa rakennuksessa olevasta At.mospherestä. At.mospheressä on Loungen puoli ja ravintolan puoli. Molemmissa voit nautiskella auringonlaskusta, loungen puolella ravintolan jälkiruoista ja ravintolan puolella Michelin tason herkkuruoista.
Auringonlaskua Dubaissa on parasta seurata korkealta. Burj Khalifassa sijaitsevan At.mosphere ravintolan lisäksi kaupungissa on monta muutakin korkeata paikkaa missä voit seurata auringonlaskua. Useimmiten kannattaa etukäteen varmistaa, pitääkö pöytäpaikka tai loungepaikka varata ja onko jokin vähimmäiskulutuspakko. Meidän hotellilla JW Marriot Marquis Dubaissa on 71 kerroksessa The Vault Dubai yökerho, mikä aukeaa viideltä juuri sopivasti ennen auringonlaskua eikä siellä ole joka ilta vähimmäiskulutuspakkoa. At.mosphere loungessa vähimmäiskulutusraja oli 200 dirhamia, eli noin 50 euroa per nenä ja ravintolan puolella 500 dirhamia, eli noin 125 euroa per nenä. Hinta ei ole paha jos haluaa käydä Burj Khalifassa ylhäällä sillä pelkkä hissimatka Top of Burj Khalifa näköalatasanteelle maksaisi muutoin 125 dirhamia, eli noin 30 euroa ja parilla kympillä tähän päälle saat At.mospheressä istumapaikan ja monta drinkkiä samalla rahalla. Huomaa, että At.mosphereen sisäänkäynti on eri paikasta kuin The Top of Burj Khalifa. At.mosphereen mennään nimittäin luksushotelli Armani hotellin sisäänkäynnin kautta täysin toiselta puolelta rakennusta.
Dubain tanssivat suihkulähteet
Auringonlaskun jälkeen on kiva mennä katsomaan suihkulähteiden tanssia. Kokonaisuudessaan Dubai Mall, Burj Khalifa, Suihkulähteet ja ympäröivät rakennukset ovat olleet noin 20 miljardin euron hanke. Tanssivat suihkulähteet ovat yksi Dubain parhaista nähtävyyksistä hinta-laatusuhteeltaan, sillä katsominen ei maksa mitään. Puolen tunnin välein olevat näytökset jaksavat hämmästyttää yhä uudestaan ja uudestaan vesisuihkujen tanssin koreografialla ja sillä, kuinka monet ympäröivät miljardien eurojen rakennukset tanssivat omilla valotaideinstallaatioillaan mukana.
Dubai Mall
Himoshoppaajille Dubai Mall on paratiisi. Sieltä löytyy kaikkea mitä ihminen voi kuvitella tarvitsevansa. Huippubrändejä, ravintoloita, kahviloita ja jopa edullisia seitsemän dinarin kauppoja. Dubai Mallilla on myös sisäluistelurata, sisähuvipuisto sekä leffateatteri. Kaikkein edullisimpia ostoksia Dubai Mallilta ei kuitenkaan löydy vaan niitä varten sinun on suunnattava vähän kaupungilta ulos outlet myymälöihin.
Palaamme maailman korkeimpaan hotelliin, JW Marriot Marquis Dubaihin ja katson hotellihoneemme ikkunasta Dubain yön upeita valoja. Meidän huone on kerroksessa 65 ja näköala on lähes yhtä upea kuin Burj Khalifa At.mospheren 440 metristä, vaikka olemme vain noin 250 metrin korkeudella.
Painan pään tyynyyn ja mietin sitä kuinka 35 vuotta sitten tässä kohtaa oli pelkkää aavikkoa.