Superlatiivien kaupungissa on maailman korkein rakennus, maailman ainoa seitsemän tähden hotelli, maailman suurin sisälumilaskettelukeskus ja tietenkin maailman kolme korkeinta pelkässä hotellikäytössä oleva rakennusta. Saavumme maailman korkeimman hotellin juurelle. Taksi pysäköi pihalla olevan McLaren urheiluauton eteen. Katson ylös kohti hotellirakennuksen kattoa eikä jäykkä niskani meinaa taipua katsomaan niin ylös. Arkkitehti Ashok Korgaonkarin suunnitteleman hotellin tornit kohoavat nimittäin jopa 355,35 metrin korkeuteen. Hotellin palvelija auttaa kantamaan laukkujamme ja opastaa meidät hotellin respaan.
77 kerrosta, kahdessa tornissa
Respassa meidät toivotetaan tervetulleiksi. Dubaissa on ystävällinen ja avulias palvelukulttuuri. Meille tuodaan tervetuliaisjuomat ja pian saamme avaimet huoneeseemme. Hotellissa on 2 tornia, huoneemme on B tornissa.
Hissiaulassa täytyy osata valita oikea hissi. Toiset hissit menevät alhaalta -36 kerrokseen ja toiset 37-77 kerrokseen. Hissi hurauttaa meidät ylös kohti 65 kerrosta maiseman vilistessä hissin ikkunasta. Korkeus alkaa jo huimata. Dubai on kuin New York ja Shanghai, mutta puhtaampi, lämpimämpi ja paljon korkeampi.
Kerroksen 50 kohdalla hämmästyn, kun näen hissin ulkopuolella kiipeilyköysien varassa olevan huimapäisen ikkunanpesijän. Hui! No jonkunhan sekin homma täytyy tehdä. Lasken päässäni, että jos hotellissa on 1608 huonetta ja yhden huoneen ikkunoiden pesemiseen menee parikin tuntia, niin ikkunoiden pesemiseen menee yhdeltä ihmiseltä melkein 2vuotta. Ikkunanpesijöitä täytyy olla useita. Olen yhtäkkiä ihan tyytyväinen turvalliseen toimistotyöhöni. Pian hissi saapuu perille ja suunnistan huoneeseen.
Näkymä huoneesta on huikea. Rantaviivaa on silmänkantamattomiin. Kävelen kylpyhuoneeseen ja silmät meinaavat tipahtaa päästä. Huoneen kylpyamme on sijoitettu ikkunan eteen. Ikkunasta näkyy Burj Khalifa, maailman korkein rakennus.
1. Twiittaus yleensä epäonnistuu – paitsi sattumalta.
1.1 Jos twiittaus voi epäonnistua, niin se epäonnistuu.
1.2 Jos twiittaaminen ei voi epäonnistua, niin se kuitenkin tavallisimmin epäonnistuu.
1.3 Jos twiittaaminen näyttää onnistuvan toivotulla tavalla, niin kyseessä todennäköisesti on väärinkäsitys.
1.4 Jos olet itse twiittiisi tyytyväinen, niin twiitti varmasti tulkitaan väärin.
2. Jos twiitti voidaan tulkita eri tavoin, niin se tulkitaan tavalla, josta eniten vahinkoa.
3. On olemassa aina joku, joka tietää sinua itseäsi paremmin, mitä olet twiitilläsi tarkoittanut.
4. Mitä enemmän twiitataan, sitä huonommin twiittaus onnistuu.
4.1 Mitä enemmän twiitataan, sitä nopeammin väärinkäsitykset lisääntyvät.
5. Twiittaamisessa ei ole tärkeätä se, miten asiat ovat, vaan miten asiat näyttävät olevan.
6. Twiitin tärkeys on kääntäen verrannollinen etäisyyden neliöön.
7. Mitä tärkeämmästä tilanteesta on kysymys sitä todennäköisemmin unohdat olennaisen asian, jonka muistit hetki sitten.
Menestystä twiittaamisiisi!
Ilkka O. Lavas
Sarjayrittäjä joka uskoo, että tämänkin postauksen varmasti joku käsittää väärin
ps. Twiittaamisen lait on kirjoitettu kunnioittaen viestinnän professori Osmo A. Wiion muistoa (1928-2013).
pps. Twitterissä tuli 5500 täyteen @lavas
Aloitimme keräämään tiimiä alkuvuodesta 2015. Taustalla oli epäonnistumisen kokemus kun 1996 syntyneet tiimiläiset olivat puolivälieriissä hävinneet ruotsalaisille 2 vuotta aikaisemmin 10-0. Historia määrittää meitä. Se oli todella rankka paikka monille ja asetti Leijonatiimin rakentamiseen kovia haasteita. Toinen tapahtuma 1997 ja 1998 syntyneiden kavereiden historiassa oli, kun he voittivat mm hopeaa. Porukassa oli häviäjiä ja voittajia ja tästä piti rakentaa voittajatiimi.
Tiesimme, että haastavaksi turnauksesta tulee, kun omassa kotihallissa media myös painaa päälle ja yleisöltä tulee kovat paineet voittaa.
Huipputiimissä kokonaisuus on enemmän kuin osiensa summa
Tiimissä oli sekä aikaisempia häviäjiä, että aikaisempia voittaiia. Päätimme panostaa mentaalivalmennukseen. Päätimme tutustua paremmin toisiimme, että tunnemme paremmin ja toisemme ja johtoryhmän jäsenet. Tiimiläiset saivat paritehtäviä ja lähtivät yhdessä tekemään uusia juttuja. Muutamat lähtivät Samu Haberin ja Sunrise avenuen mukaan Saksaan. Toivat oppia siitä mitä on itsensä peliin laittaminen ja minkälaista on vetää täysiä. Samu Haber lahjoitti pojille kitaran. Siinä luki "Pitäkää kivaa ja vetäkää täysii!" tästä tulikin sitten joukkueen slogan. Se on myös hyvä oppi:
"Useimmiten jos sä haluat menestyä, niin sulla pitää olla hauskaa ja pitää vetää täysii. - Jukka Jalonen"
Tätä slogania kertasimme ja usein treeneissä muistutimme itsellemme, että miten tekemisestä saadaan hauskaa ja miten tästä otetaan kaikki ilo irti. Tätä treenattiin ja haastavissa tilanteissa palautettiin mieleen ilo, hauskuus ja täysiä vetäminen.
Yle seurasi pelaajien valmentautumista tiiviisti ja tämä osaltaan auttoi pelaajia tottumaan median jatkuvaan läsnäoloon. Osa pelaajista kävi yöpymässä pari päivää metsässä ja toivat sieltä oppeja minkälaista on oman mukavuusalueen ulkopuolelle meneminen ja miten siihen tottuu. Teetimme tehtäviä, missä menivät epämukaavuusalueelleen haastaviin tilanteisiin. Kaikki nämä kuvattiin Ylelle. Median läsnäoloa oli tarkoituksella paljon jotta pelaajat tottuivat siihen.
Kuka olen? Miten reagoin? Miten tiimikaveri reagoi? Miten suhtaudun onnistumiseen? Miten reagoin pettymykseen?
Iso juttu pelaajille oli kun OpTeamin Melina Niemi teetätti jokaiselle pelaajalle luonneprofiilin ja siitä tuli pelaajille 20 sivuinen raportti. Tästä pelaajien itsetuntemus kasvoi. Pelaajat oppivat miten reagoin, miten käyttäydyn.
MBTI luonnetestissä jaetaan pelaajat neljään eri väriin: punainen, keltainen, vihreä, sininen. Minkälainen henkilö on reagoidessaan hyviin tai huonoihin asioihin. Punainen saattaa esimerkiksi pienestäkin menettää hermot ja alkaa raivoamaan tuomarille. Vihreä saattaa vastaavassa tilanteessa vain käpertyä ja olla hiljaa. Tästä testistä ja keskusteluista opimme enemmän elämää ihmisenä ja pelaajana.
Toinen kova juttu tiimiläisille oli, kun loimme leijonien menestyksen portaat. Tärkeää sen luomisessa oli, että menestyksen portaat ei ollut mikään mun tekemä tai konsultin tekemä menestyksen portaat, vaan nimenomaan se, että pelaajat itse loivat omat menestyksen portaat. Tiimityönä mietimme mitkä asiat saa meidät menestymään. Tämä taulu sitten laitettiin hallille pukukoppiin näkymään ja siitä jokainen pystyi tarkastamaan miten me ajattelimme, että me onnistumme. Parhaiten menestyksen portaat toimivat juuri silloin, kun itse pääsee vaikuttamaan tekemiseen. Kun tekee itse, niin sitoutuu ja on pohtinut asioita ja hankalan tilanteen tullen muistuu helpommin mieleen, miten tällaisessa tilanteessa menestyvä tiimiläinen käyttäytyy.
Leijonien menestyksen portaat
1. Hetkessä eläminen
Tässä ja nyt nauttien
Ei ole eilistä ei ole huomista
Menestys lähtee jokaisesta itsestä
Jokainen voi vaikuttaa tiimin henkeen omilla sana valinnoilla. Eleillä ilmeillä.
2. Valmistautuminen
24h ennen peliä jokainen omalla tavallaan. Tietyt yhteiset jutut, mutta jokaisella oma vapaus ja tyyli valmistautua peliin.
Jokainen omalla tutulla tavallaan.
Pitää elää niin kuin huippu-urheilija.
Tee niitä asioita, mitkä palvelee hyvin tiimityöskentelyä, tiimin toimintaa. Voi kavereiden kanssa käydä vaikka ulkona, mutta kuitenkin muistaa käyttäytyä kuin huippu-urheilija, "ettei lähe lapasesta."
3. Luottamus
Luottamus omaan itseen ja luottamus koko tiimiin
Luottamus yhteisiin menestymismahdollisuuksiin
Itseluottamuksen nostaminen ja kannustaminen on johtajan tehtävä. Pitää olla rohkaiseva ja kannustava.
Haastavaa luottamuksessa: miten pelaaja voi luottaa toiseen? "Vihreälle" tämä on helppoa. "Punaiset" ja "keltaiset" ovat vähän säätäjiä ja häslääjiä ja usein esim pakkipari lähtee luontaisesti helposti auttamaan toista pakkiparia vaikka toinen ei edes pyytäisi. Viisikossa pelaamisessa oman paikan pitäminen on tärkeää.
Älä mieti muitten hommia. Luota tiimiläisiin. Koko peli menee muuten raskaaksi ja sähläämiseksi. Auta vasta pyydettäessä. Luota muihin.
Urheilussa on vaativaa kun Ruotsia vastaan oli taustalla peikko, että hävittiin aina aikaisemmin. Usein myös hävittiin vuoden aikana. Vihdoin elokuun alussa olimme todella lähellä voittaa ruotsi ekaa kertaa. Tämä lisäsi itseluottamusta ja pian voitimme ruotsin.
4. Sietäminen
Vaikeat hetket
Erilaiset persoonat
Miten käsitellään sairastapaukset, epäonnistumiset? Pitää vaan sietää ja ei saa hyytyä, vaikka jäädään häviölle maali tai kaksi. Ei aleta siltikään sooloilemaan omaa peliä vaan pelataan yhteispeliä ja omaa paikkaa.
Henkilöprofiilit auttoivat ymmärtämään toisia pelaajia.
Esimerkiksi yks pelaaja ei ollut kovin suosittu pelaaja muiden keskuudessa. Tämän pelaajan kanssa oli jatkuvasti jotain häslinkiä ja muut pelaajat olivat kertoneet että jotain oli taas tapahtunut. Kerran tapahtuman jälkeen soitin varmaan neljä pelaajaa läpi. Luotin kaveriin. Kentällä ja treeneissä kaveri oli ahkera treenaamaan. Taustalla oli kuitenkin tapahtuma, mikä oli tapahtunut pari vuotta aiemmin. Muiden tiimiläisten kanssa totesimme , että tämä ihminen ei tule muuttumaan ja hän pelaa nyt jotain roolia ja vaikkei aina tervehdi kaikkia ja haluaa olla kännykän kanssa enemmän kuin muut, niin hänet on silti otettava tiimiin mukaan ja hyväksyttävä sellaisena kun on. Päätimme, että emme yritä muuttaa tätä "hankalaa kaveria" vaan hyväksymme hänet sellaisena kun hän on. Antaa hänen syödä yksin. Antaa hänen olla tervehtimättä. Hyväksytään.
Pian tilanne muuttui ja kaveri huomasi, että hänet hyväksytään. Hän lopetti syömästä yksin ja tuli mukaan muiden kanssa samaan pöytään. Kun me muut muutimme ajatteluamme ja hyväksyimme tämän kaverin ja niin tämä muutti myös kaverin käyttäytymistä. Toisissa et voi muuttaa mitään muuta kuin omaa suhtautumistaan häneen.
5. Rohkeus
Uskalla onnistua
Vahvuudet esiin
Jos sä haluat olla oman toimialan paras, ni sun pitää olla rohkea ja sun pitää uskaltaa onnistua.
Varman päälle pelaamisella ei voi ikinä voittaa. Kun sä meet äärirajoille. Vähän epämukavuusalueelle, niin aina ei voi onnistua, mutta sitten kun sä onnistut, sä oot parempi ku koskaan ennen.
Epämukavuusalueille pitää uskaltaa mennä, uskaltaa kannustaa. Pyrimme palautteessa aina löytämään pari juttua mikä meni hyvin. Näytettiin onnistumisia. Vahvistettiin onnistumisia. Virheitä tulee aina ja niiden palautteessa keskityimme siihen, miten tiiminä voisimme toimia paremmin ja jätimme yksilösuoritukset kommentoimatta. Kun on huippuvastustaja vastassa, niin varmasti meillä tulee virheitä, mutta niin tulee vastustajilla ja vastustajalla tulee varmasti enemmän virheitä kun meillä.
6. 100%
All out kaikki irti.
Kaveria ei jätetä
Jos me voitetaan voitetaan joukkueena. Jos hävitään hävitään joukkueena. Ei puhuta toisista pahaa tai ei ollenkaan kommentoida.
Jalosen johtamisen työkalut
Jalonen kertoo, kirjaavansa aina siniseen kirjaa ylös ketkä ei pysty pelaamaan keskenään tai mitkä asiat toimi ja mikä on palaute joukkueelle. Kirjaan ylös omia huomioita pelistä ja sieltä on hyvä plärätä asioita esiin koska ei niitä voi muistaa.
Kirjaan ylös tilastot, niistä opin esim historiasta ja kun huomasin, että pojilla peli paranee jatkuvasti 2 ja 3 eriä kohden niin otin tämän puheeksi ja sanoin, että ei pidä ainakaan ekassa pelissä hävitä peliä, koska meidän peli paranee. Jos me voitetaan eka erä, niin me voitetaan todennäköisesti koko peli.
Muita menestykseen vaikuttavia tekijöitä
Rekrytointikyky
Kommunikointikyky ja viestintä -> avoin keskustelukulttuuri. Kaikessa ihmisten välisessä tekemisessä. Myös esimies - työntekijä. Pyri valmentamaan yksilöä. Jaa vastuuta. Delegoi esim veskarien valmentajalle veskarien palautteen käsittely yms. Suu pitää saada auki.
Sitoutuminen. Tätä ei tarvinnut korostaa. Hyväksynkö jos rooli muuttuu? Sitoudunko esim miten somessa toimitaan yms.
Johtavien henkilöiden esimerkki, johtoryhmä. Johtajiston pitää olla ammattimainen kentällä ja kentän ulkopuolella. Pitää olla kovia johtajia ja esimerkkejä esim Aho tai Koivun Mikko, joka saa muut mukaansa.
Jokaisen arki omassa seurassa vaikuttaa. Miten treenaatte. Miten asennoituu. Miten 24h vuorokaudessa ammattimaisesti tekee duunia kuten huippu-urheilija? Johtaja ei oo itsekäs. Hyvä johtaja välittää muista. On esimerkillinen. Muut ottavat mallia.
Kärsivällisyys, kyky reagoida.
Huumori ja nauru
Ei tekosyitä (vastuunkanto, virheen myöntäminen, ei tekosyitä)
Roolit vahvuuksien mukaan.
Vaikeuksien ja hyvien aikojen ennakointi. (Tappioputki, miten se katkaistaan? Voittoputki, miten se pidetään yllä?) Etukäteen näiden pohtiminen.
Autonomian ja hallinnan tunne(työrauha on tärkeää työntekijöille. Ei kyttäämismeininkiä.)
Delegointi(luottaminen, vastuun jakaminen)
Jokainen saa ja uskaltaa olla oma itsensä. Erilaisuuden hyväksyminen)
Vaatimustaso. Haasta omaa itseä. Valmentajan pitää haastaa. Vähän pitää potkia persuuksille treeneissä. Joukkueen sisäinen vaatimustaso pitää olla kova.
Arvostus ja kunnioitus.> jokainen on tärkeä. Yhdessä johtoryhmä valmentajat huolto lääkärit
Rehellisyys ja oikeudenmukaisuus. Esim keskustelu uuden pelaajan rekrytoinnissa kun pelaaja kysyy "Mitä sä oot aatellu mun rooliks?" Vaikka pelaaja haluis jotain, ni ei pidä ladata pelaajille yliodotuksia ja luvata huippupaikkaa mutta sitten peluuttaa huonommassa kuitenkin. Mieluummin kertoa rehellisesti: "Jos sä pelaat tosi hyvin, ni sä pääset kolmosketjusta kakkoseen." Peliaika on ansaittava.
Huipputiimissä kokonaisuus on enemmän kuin osiensa Summa.
Menestystä elämääsi! Muistiinpanot Kasvu Open seminaarista, Jukka Jalosen puheenvuorosta.
Kauppalehti referoi the Economistin artikkelia here comes the superboss. Hyvä, että kirjoitti, sillä kirjoitus on herättänyt huolen menestyjien jaksamisesta. Kirjoituksesta on valitettavasti jätetty pois kaikki mikä oikeasti saa aikaan jaksamista ja millaista oikeasti on superpomon arki.
Dosentti Marja-Liisa Manka Tampereen yliopiston johtamiskorkeakoulusta pitää superjohtajia yksilöinä, joilla on palo menestyä, jotka nauttivat stressistä ja jotka tarvitsevat vähän unta. Dosentti unohtaa, että positiivinen stressi on hyväksi. Dosentti myös unohtaa sen, että superjohtajilla on myös vapaat työajat ja lepoa voi ottaa myös kesken työpäivän. Hyvä yleiskunto auttaa jaksamaan ja vähentää unen tarvetta.
Superjohtajalle elämässä tärkeää on muiden auttaminen. Superjohtajalle antoisaa on se, että ihmiset menestyvät tehtävissään. Superjohtajalle iloa tuottaa se kun yritys menestyy ja kun työkaverit kehittyvät urallaan. Superjohtaja on parhaimmillaan personal trainer, joka elää niinkuin saarnaa. Personal trainer ei todellakaan douppaa vaikka Kauppalehden artikkelista saattaa sellaisen kuvan saada. Jos superjohtaja douppaa, niin hän on pian entinen superjohtaja ja superluuseri. Valitettavasti olen nähnyt läheltä tällaisiakin tähdenlentoja.
Economistin (ja siitä referoitu Kauppalehden) artikkeli unohtaa superpomon arjesta monta tärkeää asiaa
Kukaan ei pärjää ilman unta, mutta moni menestyjä pärjää lyhyillä yöunilla, koska pystyy ottamaan joustavan työn vuoksi päiväunia. Esim Winston Churchillin kuuluisista päiväunista on kirjoitettu jopa kirja. Pomoilla ei ole työaikaa, jolloin me teemme töitä 24/7 ja nukumme 24/7.
Jos economistin tai kauppalehden tutkija kysyy monelta herään, vastaan että tänään heräsin 4.15 ilman kelloa. Nukkumaan menin klo 22. 4.15-5.00 luin meilejä ja suunnittelin päivän töitä. Nyt 5.14 kirjoittelen tätä kirjoitusta. Klo 6 menen uimaan. Työt teen ihan milloin sattuu, päiväunet otan klo 19, jotta jaksan yöllä notkua ja paukutella ilotulituksia.
Superpomot heräävät aikaisin. Esim Disneyn toimari Bob Iger herää 4:30 lueskelemaan. Huom lueskelemaan omia juttuja eikä töitä! Twitterin ja Squaren toimari Jack Dorsey lähtee klo 5.30 sporttailemaan. Tärkeää vastapainoa työlle ja omalle jaksamiselle.
Menestyjien aamu alkaa aikaisin omalla ajalla, oman itsen, oman osaamisen ja oman jaksamisen kehittämisellä.
Menestyjät juo vettä
Perusjuttuja. Menestyjät ei todellakaan douppaa, vaan syövät terveellisesti. Moni juo vettä kahvin sijaan. Itse nappaan c-vitamiinivettä, magnesium-kalsium tabuja, tomaatin, vettä, d-vitamiinia, mutta myös kahvia. Kahvista mun kannattais pyrkiä eroon. Ehkä jotain paheita pitää olla. No palataanpas asiaan.
Huffington Postin perustaja Arianna Huffington ja Birchbox Manin pomo Brad Lande aloittavat päivänsä kuumalla sitruunavedellä. Arianna vetää aamuisin myös 20-30 minuutin meditaatiosession, sen päälle 30 minuuttia kuntopyörällä ja sitten vielä 10 minuuttia venyttelyä/joogaa.
Vesi on hyvä jutska.
Menestyjät treenaa yleiskuntoansa
Kuten Arianna Huffington, myös muut menestyjät treenaavat yleiskuntoansa. Heillä on äärimmilleen viety aikataulu. Kun viimeksi olin Ariannan kanssa illallisella, hänellä oli timeboxattu illallinen klo 21-23 ja sen jälkeen hänellä alkoi heti telekonferenssi NYCin toimistolleen. Superpomon aikataulu on täynnä ja siksi oman yleiskunnon hoitamiseen pitää varata aikaa.
Myös Xeroxin toimari Ursula Burns aikatauluttaa itselleen aikaa tunnin treenaamiseen 2 kertaa viikossa. “Shark Tank” sijoittaja Kevin O’Leary herää joka päivä klo 5:45 vetämään aamutreenit kuntopyörässään. Salille ei ole aikaa mennä, joten nämä superpomot treenaavat himassaan.
Sporttailu ei ole pois henkisestä jaksamisesta. Alexander Stubb muistuttaa aina, että tunti liikuntaa päivässä antaa 2 tuntia lisäaikaa jaksamisena, tehokkaampana työaikana ja mielen virkeytenä.
Treenille pitää varata aikaa, koska muuten yleiskunto romahtaa etkä jaksa duunissa. Menestyjät jaksavat, koska sporttailevat ja sporttailevat, jotta jaksavat.
Huippupomot osaavat priorisoida
Huippupomot eivät keskity lillukanvarsiin vaan tekevät tärkeimmät työt ensin. Aamuisin on hyvin aikaa viedä tärkeitä asioita eteenpäin. Sen jälkeen voi tehdä muita hommia.
Aamuisin on hyvä tehdä hommia, koska lapset, työkaverit asiakkaat eivät vielä kaipaa huomiotasi.
Useimmilla ihmisillä on joku oma intohimoprojekti, mitä tehdään aamulla
Superihmiset ja superpomot tarvitsevat työlleen vastapainoa. Kun sä päivätyönäs ostat medioita, kehität bisneksiä, seuraat kassavirtoja, keskustelet sijoittajien kanssa, sparraat työkavereita ja asetat strategisia linjauksia, niin sä tarttet jotain vastapainoa.
Useimmilla superpomoilla on joku oma projekti: kirjan kirjoittaminen, blogi, lapset, perhe, lukeminen tms mikä antaa energiaa ja inspiraatiota arkeen. Työ tarvitsee vastapainoa.
Menestyjät käyttävät työn vastapainoon tai intohimoiseen projektiin jopa 1-3 tuntia päivästä eli saman verran mitä muut television katsomiseen.
Superpomot viettävät aikaa perheen kanssa
Usein superpomot viettävät aamuisin aikaa perheen kanssa. Paitsi tietenkin silloin, kun matkustavat. Vanderkamim kirjassa eräs talousjohtaja kertoo kuinka viettää aamuisin aikaa tyttärensä kanssa.
Lapset, läheiset ja perhe on usealle menestyvälle superpomolle tärkeitä ja tärkeille asioille varataan aikaa kalenterista.
Aamukahvitilaisuudet ovat hyviä verkottumiseen
Useat menestyneet ihmiset käyttävät aamukahviajan verkottumiseen. Suomessakin on paljon verkottumistilaisuuksia, jotka alkavat klo 7 tai 8.
Lauran haastattelema New Yorkissa asuva lakimies ja yrittäjä Christopher Colvin kertoo käyvänsä keskiviikkoisin verkottumassa. Uusien ihmisten tapaaminen antaa ideoita ja virikkeitä arkeen.
Superpomot meditoivat
Superpomot käyttävät päivästään osan mielen tyhjennykseen meditoimalla. Suomalaiset eivät tarvitse meditaatiota, koska meillä on sauna missä mieli lepää ja metsät, joissa kävely tyhjentää mielen.
Metsäkävely tai juoksulenkki on superpomolle tärkeää palautumista.
Superpomo kirjoittaa ylös asiat, mistä ovat kiitollisia
Meillä kaikilla on vain historia, tulevaisuus ja nykyhetki. Historiasta muistamme parhaiten ne asiat, mistä muistutamme itseämme. Superpomot listaavat itselleen ne asiat, mistä ovat onnellisia ja kiitollisia. Onnistumisista hehkuttaminen on tärkeä asia itsetunnolle.
The 4-Hour Workweek -kirjan kirjoittaja Tim Ferriss viettää 5 minuuttia joka aamu kirjoittamalla ylös mistä on kiitollinen ja mitä haluaa tulevaisuudeltaan. Näin hän saa hyvää virtaa päivään ja tekee niitä asioita, jotka ovat tärkeimpiä.
Superpomoista osa on ihan työnarkomaaneja
Menestyneet ihmiset todellakin on työhulluja. Työn alttarille uhrataan perhe, ystävät, kaverit, harrastukset, mutta tämä on maailmanluokan kilpailun henki. Jos sä haluat pärjätä, sun pitää olla maailman paras. Jenkeissä on sanonta: "Most successful people have optimal family-system".
Kaikkien ei onneksi ole pakko viedä työhulluutta äärimmilleen, vaan Suomessa on onneksi sallittua pitkien lomailukulttuurien ansiosta priorisoida aikaa myös itselle, läheisille, perheelle ja ystäville. Maailmanluokan superjohtajatasoon tällaisella löysäilyllä ei kylläkään pääse ja siksi yhä useampi huippujohtaja tulee Intiasta tai jenkeistä tai jostain muusta maasta, missä uralle omistaudutaan täysillä.
Globaalissa kilpailussa voi pärjätä vain ja ainoastaan sillä, että sä et anna periksi senttiäkään itselle.
- Olet kurinalainen.
- Pidät sen television kiinni.
- Keskityt lukemaan hyvää kirjallisuutta,
- ruokit kroppaasi terveillä aterioilla säännöllisesti,
- otat ne päiväunet
- sporttailet ja pidät huolta yleiskunnostasi
- Luo menestymistä edistäviä rutiineja
- Kertaa miksi haluat olla menestyvä ja mikä nykytilassa on epätyydyttävää
- Muista mikä on sun unelma. Se unelma, joka sytyttää ja innostaa. Se unelma, jonka haluat yhä uudelleen ja uudelleen ottaa ajatuksiisi.
- Positiivinen minäpuhe.
- Positiivinen visualisointi (onnistumisen kuvittelu).
- Positiivinen henkinen ravinto (hyvät kirjat, koulutukset, jne. Ei ”henkistä roskaruokaa” televisiosta).
- Positiiviset ihmiset (innostavat, samanhenkiset ihmiset jotka kannustavat sinua, ”viiteryhmä”).
- Positiivinen toiminta (pidä itsesi liikkeessä, pidä yllä reipasta suoritustahtia).
- ja missään nimessä et douppaa
Superjohtaja haluaa elää täysillä joka päivän ja lähteä saappaat jalassa kännykkä kädessä. Kaikki kuolee, mutta vain harva elää. Superpomo ei suostu sitku elämään vaan elää juuri nyt tässä hetkessä nytku elämää.
Median murros tuo mediatalot aidosti globaaliin kilpailuun. Kilpailu tarkoittaa kahta asiaa. 1) Pitää olla paras ja 2) Täytyy kyetä pysymään parhaana.
1) Mediayhtiön pitää olla maailman paras
Ei riitä, että olet kaupungin paras, sinun pitää olla maailman paras. Kahdeksikon suoritus ei enää riitä, sinun pitää tähdätä kohti kymppiä joka kerta jos haluat pärjätä.
Pärjätäkseen mediayhtiön pitää olla maailman paras tekniikassa, maailman paras kannustava tiimi, maailman paras osaaminen, maailman paras tekemisen meininki ja maailman paras asenne. Elastisen meiningillä: Katse eteen ja suupielet ylöstäin.
2) Pitää pysyä maailman parhaana
Maailman parhaana pysyminen urheilijalle tarkoittaa sitä, että joka päivä treenaat omaa osaamistasi. Syöt hyvin, luet ammattiisi liittyviä blogeja, treenaat kuntoasi, ruokit aivojasi hyvällä tiedolla ja ympäröit itsesi sinua kannustavilla ihmisillä.
Maailman parhaana pysyminen tarkoittaa myös sitä, että siirryt harrastelijoiden joukosta sellaiseen porukkaan missä on muitakin jotka haluavat olla maailman parhaita. Samalla tavalla mediayhtiö pärjää: olemalla maailman parhaiden joukossa, maailman parhaiden diginatiivien tiimiläisten kanssa ja tekemässä kansainvälistä kasvavaa digibisnestä.
Realismia
Suomessa on muutama mediatalo, jotka ovat tosissaan digitaalisessa bisneksessä. Osa mediataloista on jo heittänyt hanskat tiskiin, osa ei ole vielä aloittanut digikehitystä. Yksi menestyvistä yhtiöistä tulee todennäköisesti olemaan Keskisuomalainen Oyj, jonka toimitusjohtaja Vesa-Pekka Kangaskorpi puhuu jatkuvasti rohkeudesta, uudistumisesta ja menestymisestä.
Vesa-Pekka Kangaskorven blogikirjoitus muutoksesta antaa hyvin perspektiiviä siihen, miten tiimin ja tiimiläisten tulee suhtautua siihen, että mediayhtiö haluaa kehittyä parhaaksi.
Olin juuri lounaalla pitkäaikaisen luottamushenkilömme kanssa. Kyseinen rouva on jäämässä eläkkeelle pitkän työrupeaman jälkeen. Hänen työuransa alkoi yhtiössämme 1989 juuri ennen 90-luvun alun lamaa ja päättyy nyt mediamurroksen ollessa kiivaimmillaan. Puhuimme siitä, mitä näiden vuosien varrella on tapahtunut, ja mitä vuosien jälkeen jää mieleen – myönteisesti ja kielteisesti.
Kaikkea tekemistä on sävyttänyt muutos ja sen hallitseminen. Muutoksiin sopeutuminen on vaatinut paljon. Koko toimiala on näiden vuosien varrella digitalisoitunut monien toimintojen osalta. Suuri joukko perinteisistä tehtävistä on lyhyen ajan kuluessa kadonnut kokonaan. Muutos on vaatinut paljon työntekijöiltä, johdolta ja omistajilta. Olemme kaikki joutuneet mukautumaan uudenlaiseen maailmaan. Median kulutuksesta on tullut ympärivuorokautista ja täysin reaaliaikaista. Kilpailusta on tullut aidosti globaalia. Meidän on täytynyt pärjätä tässä kilpailussa. Olemme pärjänneet siinä kunnioittamalla historiaamme, mutta samalla uudistuen koko ajan. Olemme läpikäyneet yt-rumban vuosien varrella, jonka myötä henkilöstömme määrä on vähentynyt usealla sadalla, mikä pienelle yhtiölle on ollut hurja ponnistus.
Olemme toistaiseksi selvinneet hyvin. Luottamusmiehen, minun ja paikalla olleen päätoimittajamme yhteisen näkemyksen mukaan selviytymiseemme on keskeisesti vaikuttanut se, että yhtiössämme eri osapuolet ovat aina pystyneet kohtaamaan toisensa ja hakemaan vuorovaikutuksen kautta ratkaisut haasteisiin – niin tehostamisiin kuin digitalisaation ja globalisaation seurauksena tulleeseen medianmurrokseenkin. Olemme pystyneet avoimesti keskustelemaan asioista. Hitaasti mutta varmasti olemme oppineet arvostamaan toistemme intressejä. Omistaja ei halua yhtiöstä osinkoja pelkästään ilkeyttään ja ahneuttaan.
Joustavuus työoloissa ja palkitsevuus voivat oikeasti lisätä työn tuottavuutta ja työssä viihtyvyyttä. Itselleni johtajana oli pitkään vaikea oppia antamaan ihmisille riittävästi vapautta luovuuteen ja uudenlaiseen tekemiseen. Hiljalleen kokemuksen kasvaessa olen kuitenkin huomannut, että työn tehokkuuden mittarina ei välttämättä toimikaan enää se, kuinka pitkään iltaan avainhenkilön huoneessa palavat valot illan suussa tai se istuuko konttoreiden väki hieman vähemmän rupattelemassa kahvihuoneissaan. Toivottavasti tämän muistaa myös muulloinkin kuin näin joulun odotuksen yhteydessä. - Vesa-Pekka Kangaskorpi
Tehtävät muuttuvat, uusia työtehtäviä tulee media-alalle. Media kehittyy ja median rooli kehittyy. Median rooli digitaalisten palveluiden tuottajana kasvaa.
Menestystä elämääsi ja tsemppiä kehittymisessä ja kehittämisessä!
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä (City Digital, Improve Media, TableOnline, Eat, Telsu, Auto1 jne), joka työskentelee maailman parhaan kilpailukykyisen huipputiimin kanssa ja haluaa olla kansainvälisessä mediamurroksessa luomassa Suomelle menestystä, mainetta ja rohkeasti uutta bisnestä.
Ennen uudenvuodenvaihdetta ennustetaan aina megatrendejä. Tässä mediaparoni Lavaksen ennustukset.
Mikä mediassa muuttuu vuonna 2016?
1. Some pirstaloituu
Oi niitä aikoja kun riitti pelkkä facepäivitys. Sitten piti opetella Twitter. Google+ piti opetella, mutta se oli liian vaikea useimmille. Osa tipahti kehityksestä tässä kohtaa jo kärryiltä. Pian nousi mukaan Pinterest ja yhtäkkiä LinkedIn:iin piti tehdä päivityksiä ja kannatti tykkäillä toisten bisnesuutisista. Google+ loppui ja Google siirtyi suoriin Tubekommentointeihin. Nuoriso karkasi Instagramiin. Messengerin ja Skypen kilpailijaksi nousivat WhatsApp, KiK, Ask, Telegram ja Snapchat. Tämä on vasta alkusoittoa, sillä videoviestintään ja pikaviestintää tulee uusia sovelluksia kuin sieniä sateella. Juuri kun olet opetellut YouTubettamisen, niin joku kysyy, oletko jo pitänyt oman Periscope lähetyksesi?
2016 vuonna Some pirstaloituu. Jos haluat saada kiinni somesta jengiä, sinun pitää olla kaikkialla. Sometoimistoja tulee lisää ja moni blogaaja alkaa tehdä monikanavaviestintää. Blogiyhteisöt korvaantuvat agentuureilla.
2. Visuaalisuus lisääntyy
Kirjoitus- ja lukutaito mullistivat aikanaan viestinnän. Visuaalisuus on tullut nuorisokulttuuriin mukaan. Jopa vanhemmat käyttävät hymiöitä :)
Tämä on vasta alkusoittoa. Kuvaviestintäsovellus Snapchat on vaikea ymmärtää ennen kuin sitä ymmärtää. Videoviestintä ja kuvaviestintä lisääntyy räjähdysmäisesti. Miksi kukaan kirjoittaisi tai lukisi mitään kun voi puhua, kuunnella tai katsoa? Kirjoitustaidolla on tulevaisuudessakin merkitys, mutta visuaalinen viestintä, tarroilla ja emojeilla viestintä tulee täydentämään itseilmaisumme ja tunneilmaisumme tapoja. <3
3. Media-alalla tapahtuu ennätysmäärä yrityskauppoja
Vetämäni City Digital toteutti tänä vuonna 4 yrityskauppaa. Tämä on vasta alkusoittoa median konsolidaatiossa. Talentum ja Alma Media ilmoittivat yhdistymisestä. Osa mediataloista tulee myymään osiaan, esimerkiksi MTV myi Radio Novan Bauerille. Osa hankkii itselleen digiosaamista yrityskaupoilla. Ennustan, että media-alalla tapahtuu ennätysmäärä yrityskauppoja vuonna 2016 ja aiomme olla näissä järjestelyissä mukana, ostolaidalla.
4. Sisällöntuottajat muuttuvat monikanavatuottajiksi
Ennenvanhaan sisällöntuottajalle riitti, kun osasi kirjoittaa. Pian media-alalla jokaisen journalistin käteen lyötiin kamera ja käskettiin ottamaan valokuvia. Sosiaalinen media on jo enemmän kuvaviestintää kuin tekstisisältöä. Vastaava murros on perinteisessä mediassa. Visuaalisuus lisääntyy niin, että osa toimittajista tekee videosisältöjä suoraan haastatteluista.
Sisällöntuottaja voi tehdä 2016 vuonna haastattelun yhteydessä tekstin, kuvan, videon, facepäivityksen, tweetin, instapostauksen, Snappiclipin ja julkaisee livenä lähetyksen Periscopeen tai facebookin live videoihin.
Brändit ostavat sometekemistä agentuurien ja sometoimistojen kautta, koska kanavia on niin paljon, että niiden kautta ihmisten kiinni saaminen vaatii moninkertaisen määrän yhteistyötekemistä sometähtien kanssa.
Somelle käy kuin perinteisille digimedioillekin. Mainosverkon kautta ostaminen tulee yksittäisen median ostamisen rinnalle. Tarve agentuureille ja sometoimistoille kasvaa.
5. Top 5 listoja tulee entistä enemmän!
Media-ala kilpailee huomiosta ja huomiohakuisten otsikoiden luominen jatkaa kasvuaan. Klikkijournalismi kiihtyy kunnes tuhoutuu. Onko tämä minun viimeinen top 5 listani? Alanko kenties blogien otsikoihin tuomaan enemmän sisältöä? Klikinsäästäjä tietää vastauksen.
Monikanavaisuutta on se, että tämä blogaus tulee videosarjana Snapchatissani @ilkkalavas . Jos et jaksa lukea, katso sieltä tai Tubekanavastani.
Menestystä elämääsi ja vuoteen 2016!
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä, mediaparoni
Kirjoittaja on City Digital mediakonsernin ja Improve Media mainosverkoston toimitusjohtaja sekä advisor Asennemedia agentuurissa. City Digital mediakonserniin kuuluu aiemmin mainittujen lisäksi Vivas, Eat, City-lehti, Ratkojat sekä TableOnline. Improve Media myy mainostilaa suomalaisten suosimiin medioihin, joita mainosverkostossa on yli 300 mediaa.
Holstee Manifesto kuvastaa hyvin menestyvän ihmisen elämää. Holstee manifesto on monen startupin seinällä.
Holstee-firman perustajat Fabian Pfortmüller, Michael Radparvar ja Dave Radparvar kirjoittivat oppeja mentoreilta, seminaareista ja kirjoista ylös. Niistä tuli Holstee manifesto. Kuva lähti leviämään Tumblr:ssa viraaliksi. Nyt Holstee manifestin ovat nähneet jo miljoonat ihmiset ympäri maailmaa ja manifesti on monen kuuluisan firman seinällä esimerkiksi Google, AirBnb, Threadless, Zappos ja TED. Meidänkin seinällä on Holstee Manifesto muistuttamassa elämän tärkeistä asioista.
Holstee Manifesto on julistus, joka kutsuu elämään täysillä, luovasti, intohimoisesti ja yhteistä hyvää luoden.
Holstee manifesti suomeksi
Tämä on sun elämäsi.
Tee mitä rakastat, ja tee sitä usein.
Jos et pidä jostain asiasta, muuta se.
Jos et pidä työstäsi, irtisanoudu.
Jos sinulla ei ole tarpeeksi aikaa, lopeta TV:n katselu.
Jos etsit elämäsi rakkautta, pysähdy; rakkaus odottaa sinua kun ryhdyt tekemään asioita, joita itse rakastat.
Lopeta yli-analysointi – elämä on oikeasti yksinkertaista.
Kaikki tunteet ovat kauniita.
Kun syöt, arvosta jokaista palaa.
Pidä sylisi, ajatuksesi ja sydämesi avoinna uusille asioille ja ihmisille, erilaisuus on rikkautta.
Kysy viereiseltä ihmiseltä, mikä häntä innostaa.
Jaa omat inspiroivat unelmasi hänen kanssaan.
Matkusta usein,
eksyminen voit auttaa sinua löytämään oman juttusi:
Tartu hetkeen,
jotkut mahdollisuudet tulevat eteesi vain kerran elämässäsi.
Elämä on ihmisiä joita tapaat ja asioita joita teet ja luot heidän kanssaan, joten lähde liikkeelle ja aloita heti.
Elämä on lyhyt:
elä unelmasi, elä intohimoisesti
ja anna unelmillesi mahdollisuus toteutua. "
- Holstee Manifesto, suomeksi Ilkka O. Lavas
Alkuperäinen Holstee julistus:
“This is your life. Do what you want and do it often.
If you don't like something, change it.
If you don't like your job, quit.
If you don't have enough time, stop watching TV.
If you are looking for the love of your life, stop; they will be waiting for you when you start doing things you love.
Stop over-analysing, life is simple.
All emotions are beautiful.
When you eat, appreciate every last bite.
Life is simple.
Open your mind, arms and heart to new things and people, we are united in our differences.
Ask the next person you see what their passion is and share your inspiring dream with them.
Travel often; getting lost will help you find yourself.
Some opportunities only come once, seize them.
Life is about the people you meet and the things you create with them, so go out and start creating.
Life is short, live your dream and share your passion.” - Holstee Manifesto
Hermes Mansu on maailmankuulu taiteilija, joka on onnistunut pitämään oikean henkilöllisyytensä salassa. Kukaan ei ole häntä tavannut, mutta hänen nerokkaat teoksensa tunnistetaan aina. Herra Mansun tuoreimman teoksen esittelyyn ovat saaneet kutsun vain todelliset merkkihenkilöt, sillä tämä ilta on suomalaisessa kulttuurielämässä ainutlaatuinen ja merkityksellinen. Ilta on tarkoin suunniteltu pienintäkin yksityiskohtaa myöten: arvostetut erikoisvieraat, kokenut juontaja ja huolellisesti valmistetut annokset kaikille vieraille. Mutta teoksen esittely ei sujukaan suunnitelmien mukaan ja taiteen sijaan nousevat sinä iltana valokiilaan aivan erilaiset sankarit.
"Murhaava illallinen" on ainutlaatuinen elämysilta, jossa gourmetruoka ja jännitysnäytelmä kohtaavat. Vieraat nauttivat kahden tunnin aikana kolmen ruokalajin illallista ja joutuvat samalla rikoksen silminnäkijöiksi.
Illallisen järjestäjä Sky Catering OÜ lupaa, että ilta on tulvillaan herkullisia makuja ja odottamattomia tapahtumia, sillä vieraiden joukossa on ihmisiä, joiden suunnitelmia ei ole voitu etukäteen arvata.
Miten ilta onnistuu käytännössä?
Paikka
Paikka on ulkoteltta Suvilahdessa. Lämmitys on hyvä eikä kylmä pääse tulemaan. Kuitenkin teltan raoista tulee välillä telttaan kylmää ilmaa ja se häiritsee ruokailu- ja teatterielämystä. Väliajan käymälät on toteutettu bajamaja-ratkaisulla. Ei oikein sovi gurmee-illallisen kanssa samaan lauseeseen.
Toive järjestäjille: Ensi kerralla marras-joulukuiseen Suomeen kannattanee varata joku sisäpaikka. Ei tämäkään mahdoton ole, mutta laatua voisi nostaa ylöspäin.
1) Gurmee ruoka?
Keittiömestarit Matti Jämsen ja Jouni Toivanen osaavat tehdä hyvää ruokaa.
En tiedä onko keittiö liian pieni illastajamäärään huomioiden vai mikä meni pieleen, mutta kunnianhimoinen pyrkimys gourmee ruokaan näissä olosuhteissa ei mennyt aivan nappiin. Ruoka oli periaatteessa ihan ookoo, mutta jotain keittiön ja tarjoilun välillä oli ongelmaa, koska kokemus oli aivan jotain muuta kuin mitä odotin. Ei olisi pitänyt selkeästikään odottaa liikoja.
Ensi vuonna ehkä sitten parempi tila, jossa myös parempi keittiökapasiteetti.
Teatteri
Illallisen lomassa esitetty teatteri-esitys oli ihan hauska. Ei se varsinaisesti ollut jännittävä. Ehkä tasoltaan vastasi keskinkertaista tai huonoa kesäteatteria. Olen nähnyt Suomessa parempiakin teatteriesityksiä. Myös interaktiivisuus yleisön kanssa olisi voinut olla aktiivisempaa. Yleisöä aktivoitiin kovin vähän ja jos aktivoitiin, niin aikataulukiireestä ilmeisesti johtuen yleisöä ei kuitenkaan spontaanisti otettu mukaan.
Ensimmäisen vuoden juttuna annettakoon silti anteeksi. Juoni oli ihan hauska ja viihdyttävä ja sisälsi yllätyksiä, vaikka yllätyksistä useimmat olivatkin aika arvattavia.
Innovatiivisuus ja uniikkius
Olen positiivisesti iloissani siitä, että tällaista järjestetään, ideoidaan ja toteutetaan. Illallinen voisi olla ehkä kalliimpi ja paremmassa paikassa tai sitten odotuksia voisi ladata vähän alemmas. Idea on kuitenkin loistava ja toivon, että tällaisia järjestetään jatkossakin. En ehkä menisi itse uudestaan samaan enkä suosittelisi muille, jollei konseptia kehitetä eteenpäin. Ensimmäinen kerta on kuitenkin aina ensimmäinen kerta ja siksi lupaan tulla ensi vuonna uudestaan jos konseptia kehitetään joko niin, että gourmee ruoka on oikeasti gourmee ruokaa tai sitten rehellistä perusruokaa ja teatteri on vähintäänkin tasoa hyvä kesäteatteri.
Ohjaaja: Seppo Honkonen
Käsikirjoitus:Diana Leesalu, Veiko Tubin ja Paul Piik
Käsikirjoituksen on suomentanut Varja Arola
Musiikki: Veiko Tubin
Lavastus, visuaalinen suunnittelu: Aigars Ozoliņš
Keittiömestarit: Matti Jämsen, Jouni Toivanen
Kiitos innovatiivisuudesta. Älkää masentuko tästä arviosta vaan painakaa täysillä eteenpäin, kehittäkää toimintaa, ideoikaa ja innovoikaa lisää ja kehittäkää tuotetta eteenpäin. Konsepti on toimiva ja siitä tulee loistava, kun hieman parannatte.
Kiitos illallisesta. Possun niska oli erinomaisesti tehty.
Dubai on vielä 30 vuotta sitten pitkälti autiomaata ja hiekkaa. Alueella oli vain vähän rakennuksia. Liikenne oli sujuvaa eikä turismia ollut vielä nimeksikään.
Öljyvaltion haaste: kaikki munat yhdessä korissa
Yhdistyneissä Arabiemiirikunnissa asuu 4,5 miljoonaa ihmistä. Kansan ja valtion hyvinvointi ja toimeentulo on ollut pääasiassa öljytulojen varassa. Osan öljylähteistä arvioidaan kuihtuvan jo 10 vuoden päästä. Dubaissa öljyä ei ole, joten Dubain Sheikki on joutunut innovoimaan elantonsa pitkälti muilla bisneksillä.
Uusia bisneksiä turismin, internetin ja median kautta
Dubai on hakenut uusia tulovirtoja turismista. Dubain Sheikki tajusi jo varhain, että pelkkä hiekka-aavikko ei kiinnosta ihmisiä. Dubaissa on kuitenkin takuulämpö: hyvä aurinkoinen sää ja sateita vain harvoin. Turismi vaatii isoja massoja kiinnostavia houkuttimia.
Massiiviset investoinnit maailman upeimpiin, isoimpiin, korkeimpiin ja huikeimpiin turistielämyksiin
Dubain Sheikin yksi projekteista on 20 miljardin dollarin Dubai Downtown –hanke. Nostureita alueella näkyy yhä, mutta jo nyt alue on huikea: pelkästään maailman korkeimpaan rakennukseen – Burj Khalifaan – upposi 1,1 miljardia dollaria rahaa. Alueen suihkulähteellä pidetään upeita vesisuihkunäytöksiä joka ilta puolen tunnin välein. Dubai Mall:sta löydät kaiken tarvittavan ja tarpeettoman luksustuotteen. Turismi tuo rahaa Dubain hotelleille, ravintoloille, kaupoille ja liike-elämälle.
Jotta Arabiemiirikunnat voivat menestyä öljyn loppumisen jälkeenkin, valtion tulee saada tuloja muualtakin kuin öljystä. Turismi on hyvä mahdollisuus. Internet ja media ovat myös hyviä veikkauksia. Toivottavasti Sheikkien bisnekset onnistuvat. Dubai on kiinnostava paikka ja mukava kohde turismille.
Kehittäminen tarvitsee investointeja. Rohkeutta investointeihin! Menestystä elämääsi!
Musta Lexus -taksi pysähtyy Giorgio Armanin mukaan nimetyn luksushotellin turvaporteille. Ilmoitamme turvamiehille, että olemme menossa maailman korkeimpaan ravintolaan, At.mosphereen. Nimi löytyy listalta, joten pääsemme eteenpäin.
Dubai on superlatiivien kaupunki. Vaurautta, luksusta ja Giorgio Armanin kädenjälkeä hehkuvassa viiden tähden hotellin aulasta meidät saatetaan hisseille.
Assistentti painaa maailman korkeimman rakennuksen kerrospainiketta numero 122 ja lähdemme kiitämään mailman nopeimmalla hissillä ylöspäin yli 10 metriä sekunnissa. Korvat paukkuvat, hissi huojuu. 44 sekunnin kuluttua olemme matkustaneet 442 metrin korkeuteen. Hissin ovet aukeavat, eteemme aukeaa mahtava näköala Dubain yli.
Burj Khalifa, maailman korkein rakennus
At.mosphere ravintola sijaitsee Dubai Downtownissa, joka on yksi Dubain Sheikin kunnianhimoisista projekteista. Dubai Downtownin huippunähtävyys on 829.8 metriä korkea Burj Khalifa rakennus. Olemme vasta rakennuksen puolessa välissä, mutta näkymä on jo huikea.
Burj Khalifa rakennettiin vuosina 2004-2009. Sen rakentamiseen käytettiin arviolta 1,5 miljardia dollaria rahaa. Toimistotilat rakennuksessa nousivat mm. huimaan 43 tuhannen dollarin neliöhintaan.
Burj Khalifassa löytyy maailman kolmanneksi korkeimmalla oleva näköalatasanne, mutta paikalliset suosittelevat menemään mieluummin At.mospheren ravintolan tai At.mospheren loungeen nauttimaan näköaloista, hyvästä ruoasta, rauhallisesta ilmapiiristä ja herkullisista drinkeistä.
At.mosphere ravintola
Tarjoilija opastaa meidät ikkunapöytään. Ravintolan varaussivulla tehdään selväksi, että ravintolaan ei tulla pelkälle kahville: Jos haluat syödä ikkunapöydässä, sinun on käytettävä rahaa ruokaan vähintään 500 dirhamia (125 euroa) per henkilö – siis lähes yhtä paljon, mitä Spotify maksaa vuodessa. Toisin sanoen ravintola on ilmainen, jos suostut ottamaan Spotifyn mainoksia vastaan vuoden ajan.
Ruoka
Ravintolan menun on suunnitellut Michelin luokitelluissa ravintoloissa ja monessa maanosassa 20 vuoden ajan kokemuksensa hankkinut ranskalainen Jerome Lagarde sekä hänen oikea kätensä Milanosta kotoisin oleva Giorgio Maggioni. St.Moritzissa, Genevessä ja ranskan Mentonissa huippuravintoloissa työskennellyt Giorgio kertoo, että he suunnittelevat yhdessä ja päivittävät ruokalistaa kuukauden välein. Giorgio oli aikaisemmin töissä Armani Hotellin alakerran ravintolassa ja on nyt vuoden verran työskennellyt yläkerrassa 122 kerroksessa. Giorgion suosikkeja listalla ovat Lobster Carpaccio alkupala ja pääruoista liha ja kala. Kotonaan hän kokkailee mieluiten pastaa ja risottoa, mutta niitä ei ranskalais-eurooppalaisen tyylisen At.mospheren listalta löydy.
At.mospheressä ruoka on mainiota, eikä ihme, sillä pääkokki Jerome Lagarde on aiemmin ollut taikomassa ruokia pääkokkina Kiinan ensimmäisessä kolmen Michelin tähden hotellissa, Sens & Bund Shanghaissa. Ruoka oli mainiota, kalan olisin kyllä jättänyt vähemmän kypsäksi, mutta muuten oikein mainio kokemus, upea näköala ja hyväksyttävä hinta-laatutaso.
Erinomainen paikka. Jos käyt Dubaissa ja pidät ranskalais-eurooppalaistyylisestä ruoasta, suosittelen lämpimästi ruokailua. Jos taas haluat drinkeille ja pientä purtavaa, niin loungen puoli kannattaa kokeilla. Siellä on myös paremmat näköalat. Jos rahaa on, niin ravintolan voi varata vaikka kokonaan yksityistilaisuuteen. Erinomainen kokemus. Suosittelen.
Ravintolamestari Giorgio Maggionin Dubai luksus -vinkit
1. Ranta on todella kiva - Beach very nice
2. Aavikko safari - Desert safari
3. Atlantis - Hotelli
4. Burj al Arab – maailman ainoa 7 tähden hotelli
5. Armani Hotel ja tietenkin At.mosphere.
Giorgio lähettää Cityn lukijoille terveisiä: "Dubai on todella mukava ja kivan iso kaupunki. Ihmiset täällä rakastavat ruokaa ja ravintoloita. Dubai on monikulttuurinen kaupunki. Tervetuloa nauttimaan!"
Faktoja At.mosphere ravintolasta
- Maailman korkein ravintola
- 210 asiakaspaikkaa, näistä ravintolan puolella 80, loungen puolella 130.
- Ravintolassa yksityinen kabinetti 14 hengelle.
- Sijainti maailman korkeimman rakennuksen, Burj Khalifan kerroksessa 122
- Pääkokki ranskalainen Jerome Lagarde
- Pöytävaraus etukäteen pakollinen.
- Hyvä paikka katsoa auringonlaskua.
- Rakennuskustannus 43000 dollaria per neliö.
- Hinta 3 ruokalajia noin 125 euroa per henkilö.
- Www: http://www.atmosphereburjkhalifa.com/