Dubai on vielä 30 vuotta sitten pitkälti autiomaata ja hiekkaa. Alueella oli vain vähän rakennuksia. Liikenne oli sujuvaa eikä turismia ollut vielä nimeksikään.
Öljyvaltion haaste: kaikki munat yhdessä korissa
Yhdistyneissä Arabiemiirikunnissa asuu 4,5 miljoonaa ihmistä. Kansan ja valtion hyvinvointi ja toimeentulo on ollut pääasiassa öljytulojen varassa. Osan öljylähteistä arvioidaan kuihtuvan jo 10 vuoden päästä. Dubaissa öljyä ei ole, joten Dubain Sheikki on joutunut innovoimaan elantonsa pitkälti muilla bisneksillä.
Uusia bisneksiä turismin, internetin ja median kautta
Dubai on hakenut uusia tulovirtoja turismista. Dubain Sheikki tajusi jo varhain, että pelkkä hiekka-aavikko ei kiinnosta ihmisiä. Dubaissa on kuitenkin takuulämpö: hyvä aurinkoinen sää ja sateita vain harvoin. Turismi vaatii isoja massoja kiinnostavia houkuttimia.
Massiiviset investoinnit maailman upeimpiin, isoimpiin, korkeimpiin ja huikeimpiin turistielämyksiin
Dubain Sheikin yksi projekteista on 20 miljardin dollarin Dubai Downtown –hanke. Nostureita alueella näkyy yhä, mutta jo nyt alue on huikea: pelkästään maailman korkeimpaan rakennukseen – Burj Khalifaan – upposi 1,1 miljardia dollaria rahaa. Alueen suihkulähteellä pidetään upeita vesisuihkunäytöksiä joka ilta puolen tunnin välein. Dubai Mall:sta löydät kaiken tarvittavan ja tarpeettoman luksustuotteen. Turismi tuo rahaa Dubain hotelleille, ravintoloille, kaupoille ja liike-elämälle.
Jotta Arabiemiirikunnat voivat menestyä öljyn loppumisen jälkeenkin, valtion tulee saada tuloja muualtakin kuin öljystä. Turismi on hyvä mahdollisuus. Internet ja media ovat myös hyviä veikkauksia. Toivottavasti Sheikkien bisnekset onnistuvat. Dubai on kiinnostava paikka ja mukava kohde turismille.
Kehittäminen tarvitsee investointeja. Rohkeutta investointeihin! Menestystä elämääsi!
Musta Lexus -taksi pysähtyy Giorgio Armanin mukaan nimetyn luksushotellin turvaporteille. Ilmoitamme turvamiehille, että olemme menossa maailman korkeimpaan ravintolaan, At.mosphereen. Nimi löytyy listalta, joten pääsemme eteenpäin.
Dubai on superlatiivien kaupunki. Vaurautta, luksusta ja Giorgio Armanin kädenjälkeä hehkuvassa viiden tähden hotellin aulasta meidät saatetaan hisseille.
Assistentti painaa maailman korkeimman rakennuksen kerrospainiketta numero 122 ja lähdemme kiitämään mailman nopeimmalla hissillä ylöspäin yli 10 metriä sekunnissa. Korvat paukkuvat, hissi huojuu. 44 sekunnin kuluttua olemme matkustaneet 442 metrin korkeuteen. Hissin ovet aukeavat, eteemme aukeaa mahtava näköala Dubain yli.
Burj Khalifa, maailman korkein rakennus
At.mosphere ravintola sijaitsee Dubai Downtownissa, joka on yksi Dubain Sheikin kunnianhimoisista projekteista. Dubai Downtownin huippunähtävyys on 829.8 metriä korkea Burj Khalifa rakennus. Olemme vasta rakennuksen puolessa välissä, mutta näkymä on jo huikea.
Burj Khalifa rakennettiin vuosina 2004-2009. Sen rakentamiseen käytettiin arviolta 1,5 miljardia dollaria rahaa. Toimistotilat rakennuksessa nousivat mm. huimaan 43 tuhannen dollarin neliöhintaan.
Burj Khalifassa löytyy maailman kolmanneksi korkeimmalla oleva näköalatasanne, mutta paikalliset suosittelevat menemään mieluummin At.mospheren ravintolan tai At.mospheren loungeen nauttimaan näköaloista, hyvästä ruoasta, rauhallisesta ilmapiiristä ja herkullisista drinkeistä.
At.mosphere ravintola
Tarjoilija opastaa meidät ikkunapöytään. Ravintolan varaussivulla tehdään selväksi, että ravintolaan ei tulla pelkälle kahville: Jos haluat syödä ikkunapöydässä, sinun on käytettävä rahaa ruokaan vähintään 500 dirhamia (125 euroa) per henkilö – siis lähes yhtä paljon, mitä Spotify maksaa vuodessa. Toisin sanoen ravintola on ilmainen, jos suostut ottamaan Spotifyn mainoksia vastaan vuoden ajan.
Ruoka
Ravintolan menun on suunnitellut Michelin luokitelluissa ravintoloissa ja monessa maanosassa 20 vuoden ajan kokemuksensa hankkinut ranskalainen Jerome Lagarde sekä hänen oikea kätensä Milanosta kotoisin oleva Giorgio Maggioni. St.Moritzissa, Genevessä ja ranskan Mentonissa huippuravintoloissa työskennellyt Giorgio kertoo, että he suunnittelevat yhdessä ja päivittävät ruokalistaa kuukauden välein. Giorgio oli aikaisemmin töissä Armani Hotellin alakerran ravintolassa ja on nyt vuoden verran työskennellyt yläkerrassa 122 kerroksessa. Giorgion suosikkeja listalla ovat Lobster Carpaccio alkupala ja pääruoista liha ja kala. Kotonaan hän kokkailee mieluiten pastaa ja risottoa, mutta niitä ei ranskalais-eurooppalaisen tyylisen At.mospheren listalta löydy.
At.mospheressä ruoka on mainiota, eikä ihme, sillä pääkokki Jerome Lagarde on aiemmin ollut taikomassa ruokia pääkokkina Kiinan ensimmäisessä kolmen Michelin tähden hotellissa, Sens & Bund Shanghaissa. Ruoka oli mainiota, kalan olisin kyllä jättänyt vähemmän kypsäksi, mutta muuten oikein mainio kokemus, upea näköala ja hyväksyttävä hinta-laatutaso.
Erinomainen paikka. Jos käyt Dubaissa ja pidät ranskalais-eurooppalaistyylisestä ruoasta, suosittelen lämpimästi ruokailua. Jos taas haluat drinkeille ja pientä purtavaa, niin loungen puoli kannattaa kokeilla. Siellä on myös paremmat näköalat. Jos rahaa on, niin ravintolan voi varata vaikka kokonaan yksityistilaisuuteen. Erinomainen kokemus. Suosittelen.
Ravintolamestari Giorgio Maggionin Dubai luksus -vinkit
1. Ranta on todella kiva - Beach very nice
2. Aavikko safari - Desert safari
3. Atlantis - Hotelli
4. Burj al Arab – maailman ainoa 7 tähden hotelli
5. Armani Hotel ja tietenkin At.mosphere.
Giorgio lähettää Cityn lukijoille terveisiä: "Dubai on todella mukava ja kivan iso kaupunki. Ihmiset täällä rakastavat ruokaa ja ravintoloita. Dubai on monikulttuurinen kaupunki. Tervetuloa nauttimaan!"
Faktoja At.mosphere ravintolasta
- Maailman korkein ravintola
- 210 asiakaspaikkaa, näistä ravintolan puolella 80, loungen puolella 130.
- Ravintolassa yksityinen kabinetti 14 hengelle.
- Sijainti maailman korkeimman rakennuksen, Burj Khalifan kerroksessa 122
- Pääkokki ranskalainen Jerome Lagarde
- Pöytävaraus etukäteen pakollinen.
- Hyvä paikka katsoa auringonlaskua.
- Rakennuskustannus 43000 dollaria per neliö.
- Hinta 3 ruokalajia noin 125 euroa per henkilö.
- Www: http://www.atmosphereburjkhalifa.com/
Saavumme hotellin aulaan ja kirjaudumme sisään. Habtoor Grand Beach Resort & Spa huokuu historiaa ja hieman luksusta.
Viiden tähden hotelli lupaa asiakkailleen paljon ja sen mitä lupaa, Habtoor haluaa myös toimittaa. Ruotsista kotoisin oleva hotellinjohtaja Fredrik Reinisch kertoo, että Habtoor Grand Beach Resortin kohderyhmänä ova parit, sinkut ja perheet: jokaiselle löytyy jotakin. Lapsille uima-altailta löytyy vesiliukumäki ja hieno hiekkaranta. Resortilta löytyy tenniskentät ja iso puutarha. Hotellilta on lyhyt 5 minuutin kävelymatka kauppakeskukseen, marinaan ja hiekkarannalle. Lapsille on tulossa pian brittiläinen kids club. Huoneita hotellissa on 445. Osa huoneista on torneissa, osa puutarhassa. Hotellissa on uima-altaan lisäksi yökerho ja vain aikuisille tarkoitettu rauhallisempi uima-allas.
Dubai on kehittynyt valtavasti 30 vuodessa
29 vuotta sitten Habtoor Grand Beach Resort & Spa oli Dubai Marinan ainoita hotelleja. Muutaman muun hotellin lisäksi luonnonkauniin sataman ympäristössä oli silmänkantamattomiin pelkkää hiekkaa ja rantaa. Dubaita ei oltu vielä rakennettu näin pitkälle. Huoneista huokuu vanha design. Uudistustyöt ovat käynnissä ja osa huoneista on jo nykyaikaistettu Autograph Collection laatulupauksen tasolle.
Hotellinjohtajan haaste
Ennen Ukrainan kriisiä hotellissa vieraili paljon venäläisiä. Venäjän talouden romahdettua Ukrainan kriisin jälkeen 29 vuotta vanha hotelli joutui miettimään uudestaan asiakashankintaa, Hotellilla oli kaikki munat yhdessä korissa ja kriisin jälkeen venäläisiä ei ole lähes yhtään. Hotelli aloitti mittavat uudistustyöt: aula uudistettiin, huoneiden sisustuksia aloitettiin uudistamaan ja hotelliin palkattiin uusi johtaja, jonka tehtävänä on saada upealla sijainnilla, Dubai Marinassa ja beachin tuntumassa oleva viiden tähden hotelli jälleen menestymään.
Hotellinjohtaja Fredrik Reinisch on innoissaan kertoessaan, miten aikoo kehittää hotellia. Työ on jo aloitettu, mutta paljon on vielä tehtävää. Habtoor Grand Beach Resort & Spa on lisätty vastikään Autograph Collection –hotelliketjuun, jossa tarkoituksena on tarjota vierailijoille hieman luksusta. Luksus tarkoittaa resortilla olevaa monipuolista spa –palvelua, 15 ravintolaa ja baaria, 3 uima-allasaluetta, hiekkarantaa ja monipuolisia huonevaihtoehtoja.
Hotellinjohtaja Fredkik tietää, että työtä on vielä jäljellä. Jotta 5 tähden hotelliin kirjautuva vierailija voi olla täysin tyytyväinen kokemukseen, pitää jokaisen huoneen ja palvelun olla 5 tähden tasolla. Minulle bookattiin harmikseni tupakoijien huone kun en maininnut savuton huone -toivomusta. Dubaissa on nimittäin vielä ihan normaalia, että sisällä tupakoidaan. Sain kuitenkin vaihdettua huoneen non-smoking –huoneeksi helposti ja uusi huone oli mainio.
Vinkki: Mikäli olet missään hotellissa tyytymätön huoneeseen, kannattaa pyytää huoneen vaihtoa, sillä siitä ei ole hotellille useimmiten mitään lisäkuluja. Olen kuullut joidenkin vaihtaneen kolmekin kertaa huonetta, kun on ollut aiemmissa jotain vikaa.
Dubaihin kulkee nopea suora lento Helsingistä
Finnairin suorat lennot Helsingistä ovat lisänneet Habtoor Grand Beach Resort & Spa:n suomalaisten asiakkaiden määrää. Lento kestää vain noin 6,5 tuntia. Illalla lähtiessä olet perillä jo varhain aamulla.
Hotellinjohtaja Fredrik Reinischin Dubai vinkit
- Creek area, Al Bastakiya District, paljon historiallisia rakennuksia
- Abra vesitaksi - Abra water taxi (1 dirham)
- Aavikkosafari - Desert safari in the evening (meal etc)
- Illallisristeily - Dinner Cruise in the evening to see new Dubai and old Dubai
- Ostoskeskukset: Dubai Mall, Mall of the Emirates, Dubai Marina Mall
- Atlantis
- Aquaventure Waterpark Vesipuisto
- Habtoor Grand Beach & Resortin lähellä on myös laskuvarjohyppyä (sky dive), Dubai Marina satama
Haastattelun lopuksi Fredrik toivotti kaikki suomalaiset tervetulleeksi Habtoor Grand Beach & Resortiin nauttimaan rantaloman ja kaupunkielämän parhaista puolista Dubaissa.
Dubai on iisi kaupunki. Menestystä elämääsi!
Ilkka O. Lavas
Sarjayrittäjä
Disclaimer: Tiedoksi, että Hotelli piffasi yösijan, muttei maksanut tästä arvostelusta enkä siis tietenkään antanut ilmaisen yön vaikuttaa arvosteluun.
Ennen vanhaan miljardi oli paljon rahaa, nyt pitää olla 3 tai 5, vitsailee lastminute.com:in perustaja Brent Hoberman, joka loi firmalleen 2 miljardia kumuloitua liikevaihtoa ja myi firmansa 1,1 miljardilla.
Brent Hoberman, lastminute.com tarina
Brent aloitti uransa nettifirmassa 1997. Hän ei osannut yhtään nettijuttuja, mutta oppi nopeasti. Brentille kaikki mitä Internetissä pystyi tekemään oli innostavaa, upeaa ja inspiroivaa. Hän näki netissä paljon mahdollisuuksia.
Töissä ollessaan Brentiä alkoi kutkuttamaan oman nettifirman perustaminen. Hän tapasi yhtiökumppaninsa ja kuukaudessa loivat bisnesplanin.
Bisnesplänissä tärkeää oli, että bisnes on skaalautuva ja että markkina on riittävän iso ja uskottava. Päätimme laajentaa bisnesideaa lastminute.com:ssa lentolippujen varaamisesta myös mihin tahansa viime hetken varauksiin. Näin sijoittajat uskoivat paremmin, että meillä on mahdollisuuksia luoda bisnestä useasta toimialasta ja saada markkinaosuutta monesta bisneksestä itsellemme.
Älä anna dumaajien dumata: Eksperttien mielestä bisnesideamme oli paska
Brent kävi näyttämässä ideaa matkailualan eksperteille. Kaikki ammattilaiset haukkuivat bisnesidean surkeaksi ja mahdottomaksi. Ammattilaiset olivat sitä mieltä, ettei kukaan anna lentoja myyntiin eikä kukaan osta lentoja netin kautta. Se oli aikaa, jolloin nettiostaminen oli vasta alussa. Brent sanoo opiksi tästä: “Most innovation comes when you don’t know too much”, eli parhaat ideat syntyvät, kun et ole aikaisempien ajatustesi ja tottumustesi vanki.
Tämän bisnesplanin kanssa Brent kuitenkin haki rahoitusta. Brent oli innostunut ja sijoittajat innostuivat. Innostus tarttuu ja on tärkeää, että rakastat bisnesideaasi. Brentin bisnes sai rahoitusta.
Palkkaa vain parhaita
Brentin ensimmäiset rekrytoinnit olivat vaikeimmat. Brent päätteli, että sijoittajat sijoittavat helpommin firmaan, kun hän ehdottaa rekrytoivaksi niin fiksuja tyyppejä, joita sijoittajat ja asiakkaatkin haluaisivat palkata. Hänen onnekseen hän tajusi palkata itseään fiksumpia tyyppejä ja tästä muodostui loistotiimi.
Pörssiin 18 kuukaudessa
Brent listasi yhtiön 18 kk päästä pörssiin. Nostimme 220 miljoonaa euroa rahoitusta. "Koko ajan olimme sillä rajalla, olemmeko menestyjä vai epäonnistuja. Olin jatkuvasti sillä rajalla olenko sankari vai nolla, hero or zero.", kertoo Brent Hoberman.
"En suosittele kenellekään listautumista 18 kk sisällä yhtiön perustamisesta. On karmeaa olla listatun pörssiyhtiön toimitusjohtaja kun yhtiöllä ei ole juuri ollenkaan liikevaihtoa ja tulos on karmeasti pakkasella.", Brent muistelee.
Digitaalisessa pitää investoida käyttökokemukseen ja teknologiaan
Investoimme teknologiaan 25 miljoonaa puntaa vuodessa (35 Meuro). Brent muistelee: "Meitä syytettiin rahojen tuhlaamisesta, mutta uskon edelleen, että ne rahat kannatti sijoittaa teknologiaan. Jos emme olisi investoineet teknologiaan, kilpailijat olisivat ohittaneet meidät paremmilla tuotteilla ja palveluilla."
Kehitä innovatiivisia tapoja saada isot toimittajat mukaan
Yksi nerokkaista ideoista oli, kun aluksi emme saaneet isoja lentoyhtiöitä mukaan, niin saimme pieniltä kuitenkin hyviä diilejä. Samaan aikaan menimme kertomaan isoille yhtiöille, esimerkiksi British Airwaysille, että teidän ei tarvitse tehdä monimutkaisia järjestelmiä. Me hoidamme kaiken puolestanne. Lähettäkää meille vaikka faksilla viime hetken tarjouksia, mutta niiden pitää olla erinomaisen hyviä, parempia kuin muualla. Lupasimme isoille lentoyhtiöille, että myymme lentoja "brändäämättöminä", jolloin myynti ei kannibalisoi lentoyhtiön brändiä, hintatasoa tai lentoyhtiön omaa myyntiä.
Tällaista ei kukaan tehnyt silloin eikä kukaan ajatellut, että voisi edes myydä lentoa ilman, että kuluttaja tietää millä lentoyhtiöllä lentää. Loimme innovatiivisen bisnesmallin. Sijoittajiksi meille lähti pian KLM, Deutche Telecom yms isoja pelureita. Tämä antoi meille uskottavuutta. Uskottavuuden ja innovatiivisten bisnemalliemme ansiosta saimme mukaan muutkin isot lentoyhtiöt.
Kasvua orgaanisesti ja epäorgaanisesti
Kasvoimme paljon myös yrityskaupoilla (=epäorgaaninen kasvu). Ostimme 14 firmaa. Saksasta mm. lastminute.de, Ranskasta vanhanaikaisen minitel firman. Yrityskauppojen myötä pääsimme laajentumaan uusille markkina-alueille.
Orgaanista kasvua (lisämyyntiä, lisää asiakkaita) saimme kun selvitimme, mitkä meidän bisneksen pullonkaulat on, Brent kertoo. Hän sanoi, että ostoskorin uudelleenkirjoittaminen oli miljoonaprojekti, mutta sen jälkeen pystyimme kasvamaan entistä nopeammin.
Miljardin EXIT
7 vuoden päästä yhtiön perustamisesta Brent kumppaneineen myi yhtiön 1,1 miljardilla dollarilla Sabrelle. Vanhoina hyvinä aikoina se oli paljon rahaa. Ennen vanhaan miljardi oli paljon rahaa, nyt pitää olla 3 tai 5.
Innostava ja opettavainen tarina. Menestystä elämääsi!
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä
City Digital, Improve Media
"Älä mene sinne. Siellä on vaarallista.", varoittaa taksikuski kertoen, että Christianiassa ammuskelevat huumekauppaa pyörittävät Helvetin Enkelit ja muut huumekauppiaat eivätkä ampujat välitä sivullisista vaan ammuskelevat ympäriinsä miten sattuu. Christiania on aina jakanut Tanskalaisia kahteen kategoriaan: niihin, jotka haluaisivat "siivota ongelman pois" ja niihin, joiden mielestä "on ok, että Christianiassa voi ostaa mietoja huumeita". Kolme kertaa naimisissa ollut ja jälleen eronnut taksikuskimme on ilmeisesti tottunut siivoamaan aikaisemminkin ongelmia elämästään pois.
Christianian vapaakaupunki
Christiania ei ole varsinaisesti vapaa Tanskan laeista, vaikka sitä sellaisena on vuoden 1971 valtauksesta lähtien pidetty. Christiania perustettiin vuonna 1971 Kööpenhaminan keskustaan, vanhalle armeijan kasarmialueelle. Erään tulkinnan mukaan armeijan alueet eivät kuuluneet siviilihallinnolliseen kuntaan, vaan muodostivat oman hallinnollisen alueensa. Tanskassa on silti kiellettyä myydä, ostaa ja pitää hallussa hassista ja muita huumeita ja siksi alueella on ehdoton kuvauskielto. Jos valokuvaat, menetät vähintään kamerasi, pahimmillaan henkesi. Erityisesti Pusher streetillä kuvaaminen on vaarallista. Periaatteessa muualla voi kuvata, mutta kannattaa silti kunnioittaa alueen erityisluonnetta ja kuvaamattomuuden kulttuuria.
Christianhamnin 36 hehtaarin alueella asuu pysyvästi noin tuhat ihmistä. Huumekauppaa pyöritetään "muutaman rikollisliigan toimesta", jotka käyvät joskus taisteluja keskenään. Silti Christiania on yksi Kööpenhaminan suosituimmista turistikohteista ja siellä on pääsääntöisesti turvallista, jos vain noudatat kuvauskieltoa etkä rettelöi. Paikalliset pitävät kovaa kuria ja alueelta saa nopeasti häädön jos riehuu. Christianian vakiasukkaat eivät hyväksy kovien huumausaineiden kauppaa alueella, sillä siellä asuu myös paljon lapsiperheitä. Alun perin hippien valtaama paikka on nyttemmin tullut tunnetuksi anarkistien, taiteilijoiden ja huumeidenkäyttäjien alueena. Christianiassa vierailee vuosittain noin miljoona turistia.
Kuvaamisen lisäksi myös yksityisautoilu vapaakaupungissa on kielletty. Paikallisten omien sääntöjen mukaan ei myöskään kannata juosta, sillä juokseminen saattaa aiheuttaa yleistä paniikkia. Alueella järjestetään usein konsertteja ja siellä on paljon kahviloita ja ravintoloita.
Arvokas maa-alue
Christianian maapohjan arvoksi lasketaan satoja miljoonia Tanskan kruunuja. Tanskan valtio on tarjoutunut myymään sen asukkaille alihintaan 76 miljoonalla kruunulla (10 miljoonaa euro). Tarkoitusta varten on laskettu liikkeelle erityinen "Christiania-osakkeiden" anti. Summasta on kerätty (29.8.2015) vasta 12 322 551 kruunua (1,6 miljoonaa euroa).
Vapaaehtoisia vuokria alueen asukkaat maksavat yhteisölleen noin 20 miljoonaa kruunua vuodessa.
Poliisi käy Christianiassa päivittäin ja kadulla saattaa silloin kuulua huuto "ost" eli juusto. Se on merkki siitä, että poliisi on lähellä.
2014 vuoden maaliskuussa poliisi teki jättiratsian Christianiaan. Kuulustelujen seurauksena 83 ihmistä pidätettiin kannabiksen hallussapidosta. Pidätetyiltä takavarikoitiin aseita ja lamauttimia. Pidätetyiltä löytyi tutkinnan aikana pankkitililtä miljoonia dollareita, 3,5 kiloa kultaharkkoja sekä käteistä 3,5 miljoonaa tanskan kruunua (noin 460000 euroa). 13 pidätetyn epäillään myyneen 40-740 kiloa hasista marraskuu 2013 - maaliskuu 2014 aikana. Yhdeksästä epäillystä päätekijästä 5 on Helvetin Enkelien jäseniä. Yksi heistä - 41 vuotias Michael Brokside - löytyi hirttäytyneenä tutkintavankeuden ensimmäisenä päivänä.
"Älä mene sinne. Siellä on vaarallista.", varoittaa taksikuski kertoen, että Christianiassa ammuskelevat huumekauppaa pyörittävät Helvetin Enkelit ja muut huumekauppiaat eivätkä ampujat välitä sivullisista vaan ammuskelevat ympäriinsä miten sattuu. Christiania on aina jakanut Tanskalaisia kahteen kategoriaan: niihin, jotka haluaisivat "siivota ongelman pois" ja niihin, joiden mielestä "on ok, että Christianiassa voi ostaa huumeita". Kolme kertaa naimisissa ollut ja jälleen eronnut taksikuskimme on ilmeisesti tottunut siivoamaan aikaisemminkin ongelmia elämästään pois.
Christianian vapaakaupunki
Christiania ei ole varsinaisesti vapaa Tanskan laeista, vaikka sitä sellaisena on vuoden 1971 valtauksesta lähtien pidetty. Christiania perustettiin vuonna 1971 Kööpenhaminan keskustaan, vanhalle armeijan kasarmialueelle. Erään tulkinnan mukaan armeijan alueet eivät kuuluneet siviilihallinnolliseen kuntaan, vaan muodostivat oman hallinnollisen alueensa. Tanskassa on silti kiellettyä myydä, ostaa ja pitää hallussa hassista ja muita huumeita ja siksi alueella on ehdoton kuvauskielto. Jos valokuvaat, menetät vähintään kamerasi, pahimmillaan henkesi. Erityisesti Pusher streetillä kuvaaminen on vaarallista. Periaatteessa muualla voi kuvata, mutta kannattaa silti kunnioittaa alueen erityisluonnetta ja kuvaamattomuuden kulttuuria.
Christianhamnin 36 hehtaarin alueella asuu pysyvästi noin tuhat ihmistä. Huumekauppaa pyöritetään "muutaman rikollisliigan toimesta", jotka käyvät joskus taisteluja keskenään. Silti Christiania on yksi Kööpenhaminan suosituimmista turistikohteista ja siellä on pääsääntöisesti turvallista, jos vain noudatat kuvauskieltoa etkä rettelöi. Paikalliset pitävät kovaa kuria ja alueelta saa nopeasti häädön jos riehuu. Christianian vakiasukkaat eivät hyväksy kovien huumausaineiden kauppaa alueella, sillä siellä asuu myös paljon lapsiperheitä. Alun perin hippien valtaama paikka on nyttemmin tullut tunnetuksi anarkistien, taiteilijoiden ja huumeidenkäyttäjien alueena. Christianiassa vierailee vuosittain noin miljoona turistia.
Kuvaamisen lisäksi myös yksityisautoilu vapaakaupungissa on kielletty. Paikallisten omien sääntöjen mukaan ei myöskään kannata juosta, sillä juokseminen saattaa aiheuttaa yleistä paniikkia. Alueella järjestetään usein konsertteja ja siellä on paljon kahviloita ja ravintoloita.
Arvokas maa-alue
Christianian maapohjan arvoksi lasketaan satoja miljoonia Tanskan kruunuja. Tanskan valtio on tarjoutunut myymään sen asukkaille alihintaan 76 miljoonalla kruunulla (10 miljoonaa euro). Tarkoitusta varten on laskettu liikkeelle erityinen "Christiania-osakkeiden" anti. Summasta on kerätty (29.8.2015) vasta 12 322 551 kruunua (1,6 miljoonaa euroa).
Vapaaehtoisia vuokria alueen asukkaat maksavat yhteisölleen noin 20 miljoonaa kruunua vuodessa.
Poliisi käy Christianiassa päivittäin ja kadulla saattaa silloin kuulua huuto "ost" eli juusto. Se on merkki siitä, että poliisi on lähellä.
2014 vuoden maaliskuussa poliisi teki jättiratsian Christianiaan. Kuulustelujen seurauksena 83 ihmistä pidätettiin kannabiksen hallussapidosta. Pidätetyiltä takavarikoitiin aseita ja lamauttimia. Pidätetyiltä löytyi tutkinnan aikana pankkitililtä miljoonia dollareita, 3,5 kiloa kultaharkkoja sekä käteistä 3,5 miljoonaa tanskan kruunua (noin 460000 euroa). 13 pidätetyn epäillään myyneen 40-740 kiloa hasista marraskuu 2013 - maaliskuu 2014 aikana. Yhdeksästä epäillystä päätekijästä 5 on Helvetin Enkelien jäseniä. Yksi heistä - 41 vuotias Michael Brokside - löytyi hirttäytyneenä tutkintavankeuden ensimmäisenä päivänä.
Tubecon on tubettajien suurtapahtuma. Tubecon järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2014. 2015 vuonna Hartwall Areenalla järjestetty Tubecon oli jo ensimmäistä kertaa loppuunmyyty. 10500 osallistujaa tietävät mitä tahtovat. Ensimmäiset olivat ovella jo kolmelta aamuyöstä.
Parhaat tubettajat 2015
Tubeconissa palkittiin parhaita tubettajia. Tube Awardsit jaettiin yhdessätoista kategoriassa ja palkitut olivat:
Tulokas - Pernilla Böckerman
Lifestyle - Mariieveronica
Moto - Stunt Freaks Team
Musa - Steve ´n´Seagulls
Tubettajaryhmä - Stunt Freaks Team
Huumorikanava - Papananaama
Pelikanava - Lakko
Vloggaaja - Pinkku Pinsku
Yleisöäänestyksen voittaja - Niilo22 (toim huom: onkohan tuloksia manipuloitu tai onkohan otos varmasti ihan kattava ???)
Miestubettaja - Lakko
Naistubettaja - Mmiisas
Miksi Tubeconiin?
Tubeconissa voi bongata livenä YouTubessa seuraamiaan tähtiä, siis tubettajia. Kun Facessa ja Instassa seurataan, niin tubessa subataan (subscribe) tai tilataan. Tubessa videoita myös kommentoidaan ja niistä voi tykätä (laikkaa, likettää, like) tai antaa peukkua alaspäin (dislike, dislaikkaa).
YouTubessa ammattimaisia tubettajia oli viime vuoden Tubeconin aikaan vasta noin 3, nyt ammattimaisia tubettajia on noin parikymmentä. Harrastajatubettajia onkin sitten enemmän ja juuri suureen mikroyleisöjen massaan tämän uudenlaisen "television" suosio perustuukin. Tubettaminen kasvattaa suosiotaan ja uusia tubettajia on tullut suomeen viimeisen vuoden aikana 58000. Kilpailu huomiosta kovenee ja vain harvoilla suosituilla tubettajilla on Suomessa yli 100000 tilaajaa.
Median pirstaloituminen näkyi myös Tubeconin ohjelmassa. Pieniä meet&greet mikrotapahtumia oli jatkuvalla syötöllä joka puolella Hartwall Areenaa. Piti tietää missä pitää olla ja mihin aikaan, jotta sai nimmarin siltä omasta mielestä parhaalta tubettajalta. Päälavalla ohjelmien kestot olivat nopeatempoisia ja nopeasti vaihtuvia. Jos Flow festareilla bändin keikka kestää tunnin, niin Tubeconissa tubettaja on lavalla 10 minuuttia, korkeintaan 20 minuuttia. Vanhempien mielestä ohjelma vaikuttaa poukkoilevalta, sekavalta ja pirstaleiselta, nuorille se on uutta normaalia.
Kulutuskäyttäytyminen muutoksessa
Terhi-Anna Wilska, sosiologian professori Jyväskylän yliopistosta kertoo, että
"nuorten keskittymisaika on lyhentynyt paljon liittyen erityisesti median kulutukseen. Myös kaikenlainen vuorovaikutteisuus on lisääntynyt siinä mukana. Eli oli kyse mistä tahansa kuluttamisesta, niin halutaan osallistua, jakaa kokemusta ja kuulla muiden kokemuksia ja mielipiteitä. Kulutus on siis paitsi lyhytjänteisempää, myös paljon kollektiivisempaa kuin aikaisemmin. Urheilun katsominen on toinen hyvä esimerkki; kukaan (nuori) ei tee sitä enää ilman sosiaalisen median "seuraa"."
Tubecon on kulutuskäyttäytymisen lisäksi myös esimerkki siitä, että tulevaisuuden tähdet tulevat aivan uusista kanavista esille. Perinteinen Idols tai Big Brother julkisuus saa jatkuvasti rinnalleen uusia kanavia. Kanavia joissa fanikulttuuri syntyy ja syvenee uudella sosiaalisen median tavalla. Flowssa ihmetellään, että mikä ihme on Tubecon ja samaan aikaan Tubeconissa ollut sukupolvi ei ole kiinnostunut Flown artistikattauksesta pätkääkään.
Maailma muuttuu reaaliaikaiseksi. Lineaarisen television aikakauden kasvaneille on ollut luonnollista odottaa jotain ohjelmaa. Diginatiivit taas ovat tottuneet siihen, että kännykkä on aina mukana ja heti voi instata, viestittää tai soittaa kaverille heti, kun olet saanut oman tubetähden nimmarin.
YouTube on suosittu varsinkin 12-20-vuotiaiden joukossa ja se kasvattaa jatkuvasti suosiota kaikenikäisten suomalaisten keskuudessa.
Mitä Suomen YouTubessa tapahtuu?
Suomitubessa on vuodessa on tapahtunut paljon. Tubeconin luova johtaja Pauli Kopu kertoo että viimeisen vuoden aikana Suomitubeen on tullut 58000 uutta tubettajaa. Samaan aikaan Suomitubettajat ovat ehtineet julkaista jo 945000 videota. Pauli kertoo, että kommentointi YouTubessa on ahkeraa ja suomitubettajien videoita onkin kommentoitu 4,7 miljardia kertaa viimeisen vuoden aikana.
Suomitubettajien videoita on katsottua yhteensä 2,7 miljardia kertaa viimeisen vuoden aikana.
YouTube on mainosrahoitteinen
YouTube on Googlen omistama alusta ja sovellus. YouTube myy mainoksia tubettajien videoiden alkuun ja ottaa tästä oman siivunsa. Tubettajat tienaavat myös promoamalla tuotteita: Pelikanavilla näkyy pelejä, pelikonsoleita, energiajuomia. Meikkikanavilla näkyvässä roolissa ovat sponsorien meikit. Urheilukanavilla tubettaja saa rahansa usein lisäravinnekauppiailta. Tubettajien sponsorointia voi verrata urheilusponsorointiin. Tässä vielä toistaiseksi tuotteet ovat paita- ja lippislogojen sijaan isommassa roolissa.
YouTube haluaa lanseerata tilaajamaksut
Tuben mainosrahalla ei Suomessa elä juuri kukaan. Vain muutama (1-3) pääsee kunnollisiin 50-150k vuosiansioihin. Hekin satunnaisesti. Useimmat tekevät tubettamista harrastuksena ja vain harva (20-50 henkeä) elää tubettamisella.
Matalan palkan vuoksi mediatalot pysyvät ahkerasti YouTubesta poissa. Youtube vaatii kansainvälisen yleisön. Suomen kielellä on harvinaista, jos saa yli 100000 tilaajaa. Parhaimmilla suomalaisilla tubettajilla onkin englanninkielinen kanava ja englanninkielisiä videoita. Vasta miljoonasta videosi katselusta saat nimittäin noin 3000 euroa.
Lisätuloja tubettaja saa makeis-, juoma-, vaate-, meikki-, brändi yms sponsoreilta, mutta kunnon tuloihin pääsee vasta kun saa kansainvälistä näkyvyyttä ja menestystä. 40 miljoonaa katselukertaa tarkoittaa silloin jo 120000 euron tuloja. Siksi moni tubettaja siirtyy nopeasti tekemään tubettamista kansainväliselle yleisölle.
Tubettamisessa jokainen voi kasvaa tähdeksi
Tubettajilla on tilaajia, joille puhelimiin menee automaattisesti tieto, kun kanavalla on uusi video. Pienet 1000-5000 ihmisen yleisö voi keskittyä jonkin tuotteen tai aiheen ympärille. Massamedian sijaan keskitytään pieniin kiinnostusaiheisiin. Tubettajista osa tekee videoita yksin, osa porukalla. Jokaisella on oma fanijoukkonsa.
Tubecon on melkoinen sekoitus päälavalla tapahtuvaa liveshowta, mutta tärkeimpiä tapahtumia ovat tubettajien tapaamiset, sillä mikään ei ole upeampaa kuin nimmarin saaminen tubekanavan pitäjältä. Haastattelen muutamia osallistujia ja kysyn:
Miksi tulit Tubeconiin?
"Haluun nähdä cessupetshopsin ja muita petshop -tubettajia"
"Tulin kattoo stuntsfreakteamia"
"Haluun nähdän Herban (herbalisti) n ja Lakon"
"Emmätiiä. Kaikkee. Haluun mentaalisavukkeen nimmarin."
"Haluun nähä mariaveronican ja saada ainaki siltä ja ehkä soikkun nimmarin"
"Haluun nähdä ku Wildeem pelaa"
Tubecon on siis täynnä genrejen tapaamisia, tilaisuuksia, kilpailuja ja livepelaamista sekä muuta hauskaa tekemistä.
Esiintyjien joukossa nähtiin muun muassa Soikku, Eetu, Justimus, Mmiisas, Herbalisti, Lakko ja Mentaalisavuke sekä kymmeniä muita kotimaisia ja kansainvälisiä YouTube-tähtiä.
Tubecon #meeikiusata
Duudsonit ja muut Töttöröön tubettajat pitivät Tubeconissa esillä #meeikiusata kampanjaa.
"Kiusaajan pitäis kattoa peiliin. Usein kiusaaja pelkää ja suojautuu itse kiusaamista vastaan kiusaamalla. Ei tartte pelätä. Kiusaaminen ei ole mitenkään hyvä puolustautumismuoto.", sanoo MariaVeronica ja jatkaa: "Ei pidä välittää kiusaamisesta. Rakastakaa itseänne."
MCN:t ovat Tubettajien managereita
Youtubessa on Suomessakin aktiivisena muutamia MCN:iä, eli multi channel networkejä. Suomessa aktiivisia MCN:iä ovat suomalainen Töttöröö, ruotsalainen Splay sekä ruotsalainen United Screens. Nämä keräävät tubettajia yhteen ja myyvät mainostajille mainoksia. Töttöröö Networkin tallissa on Duudsoneiden lisäksi paljon maailmankuuluja tekijöitä, mm Stuntsfreakteam ja suomen tähtinimiä. Töttöröön idea onkin etsiä talentteja ja tuottaa laatuvideota YouTubeen, mutta myös muihin jakelukanaviin. MCN:t ovat siis digimaailman tuotantoyhtiöitä. MCN:stä seuraava vaihe on MPN, eli Multi Platform Network. MPN julkaisee videoita usealla alustalla: Facebookissa, Youtubessa, Instagramissa sekä medioiden julkaisualustoilla. MPN:n etu on, että se tavoittaa myös YouTuben ulkopuolisen maailman.
Tubettajilla on yhteishankkeita: #meeikiusata sekä Pienempikuinkolme ry. www.Pienempikuinkolme.fi yhdistys haluaa auttaa niitä, jotka tarvitsevat apua. Hankkeessa mukana
Tubecon on uudenlaista kulttuuria ja tapahtuman suosio osoittaa, että tällaiselle on kysyntää. Tubecon tuplasi vuodessa kävijämäärän 5000 kävijästä 10500 kävijään ja laajenee vuonna 2016 myös Ruotsiin. TubeConiin kiteytyy yksi tämän hetken nuorisokulttuurin suurimmista ilmiöistä. YouTube tubettajineen on tullut jäädäkseen. Yli 1,2 miljoonaa suomalaista katselee YouTube-sisältöjä päivittäin ja jopa 2,2 miljoonaa viikoittain. Maailmalla YouTube-tähdet menevät suosiossaan jo ohi perinteisten julkkisten, kiteyttää TubeConin vastaava tuottaja Eevamaria Vassinen.
Hienoa toimintaa! Tubeconin järjestäjille ja tubettajille hatunnosto! Menestystä elämääsi!
Usein meillä ihmisillä on tapana nähdä asiat oman kulttuurin kautta. Ulkomaille reissaaville turisteille kaupunki näyttäytyy usein ihan erilaisena kuin miten se näyttäytyy siellä asuville.
Moni ulkomaille muuttanut on kertonut, että ensimmäiset kolme kuukautta - vuosi on kuherruskuukautta: koko kaupunki ja maa näyttää ihanalta. Sen jälkeen tulee kriisien ajat, jolloin vihaa koko maata ja systeemeitä tai niiden puuttumista. Viimeistään kolmantena vuotena tottuu paikalliseen kulttuuriin: sen hyviin ja huonoihin puoliin. Oppii ymmärtämään. Pikainen vierailu Malmö:ssä voi olla ihastus, mutta millainen Malmö todellisuudessa on? Siitä osaa kertoa vain ihminen, joka on asunut pidempään Malmössä. Kuunnelkaamme siis.
Juha Lilja on asunut 5 vuotta Malmössä. Hän kertoo seuraavassa minkälainen paikka Malmö oikeasti on ja mitä muut kaupungit voivat sen hyvistä ja huonoista puolista oppia:
Malmö opettaa
Nyt -liitteen toimittaja Maria Pettersson kävi heinäkuussa Malmössä ja hänen sarkastinen matkakertomuksensa on ollut NYT:in luetuin nettiartikkeli. Artikkeli ilmeisesti pyrkii kumoamaan tiettyjen äänekkäiden maahanmuuttokriitikkojen kärjistetyt kommentit siitä, että jollei Suomi pistä rajoja kiinni ulkomaalaisilta, kaupungit ovat kohta samanlaisia, kuin Malmö.
Juttu on pöyristyttävä esimerkki siitä, kuinka vaikeaa tosiasioiden hyväksyminen on sellaiselle, joka on päättänyt oman totuutensa jo etukäteen. Rasismin vastustaja näkee Malmössä vain hiljaisia lähiöitä ja kauniita puistoja ja maahanmuuttokriitikot taas näkevät sotkettuja seiniä, rikottuja ikkunoita ja kranaatinsirpaleiden jälkiä seinissä. Malmössä on molempia. Minä tiedän, sillä olen asunut täällä viisi vuotta.
Suomen tosiaankin tulisi ottaa Malmöstä mallia. Malmö on ollut eräs pohjolan teollistuneimpia kaupunkeja. Kaupungissa oli raskasta auto- laiva, sekä lentokoneteollisuutta ja lähellä myös oli esim. Trelleborgin kumitehdas, josta käytiin Suomessakin aktiivisesti värväämässä työntekijöitä, ja heille jopa rakennettiin oma parakkikylänsä. Kun teollisuus kasvoi voimakkaasti työvoimaa tarvittiin paljon ja heille rakennettiin nopeasti uusia asuinalueita.
1990-luvun lama koetteli Malmöä rankalla kädellä ja suuri osa raskaasta teollisuudesta katosi kerralla ja lopullisesti. Lähiöt alkoivat tyhjentyä työntekijöistä ja tilalle muutti eri syistä halpaa asumista kaipaavia ihmisiä - myös maahanmuuttajia. Koska työtä ei ollut, alkoi joillakin asuinalueilla kierre, joka suosi uusien maahanmuuttajien hakeutumista alueelle ja ruotsalaisten työssäkäyvien muuttamista muualle. Lopulta näiden alueiden uudet tulijat eivät enää yrittäneetkään integroitua ruotsalaiseen yhteiskuntaan, koska sille ei ollut tarvetta.
Työttömyys, Tanskan ja Saksan läheisyys, sekä erilaiset etnisten ryhmien väliset ristiriidat loivat pohjaa jengiytymiselle ja rikollisuudelle. Tanskassa alkanut maahanmuuttajataustaisten jengien ja moottoripyöräkerhojen reviiritaistelukin heijasteli myös Malmön suuntaan. Rikollisjengien välienselvittely ja koston kierre on aiheuttanut muun muassa otsikoihin päätyneet käsikranaattitapaukset. Toistaiseksi iskut ovat rajautuneet pelotteluun ja omaisuuden tuhoamiseen, vaikka myös sivulliset ovat kärsineet vahinkoja.
Malmössä on siis ongelmia, mutta ei voi suoraan sanoa, että ne johtuisivat maahanmuuttajista tai maahaanmuuttopolitiikasta. Toisaalta Petterson on oikeassa; Malmö on viehättävä kaupunki, joka tuntuu idylliseltä ja oikeaa kokoaan pienemmältä. Rikollisuutta ei juurikaan näe katukuvassa. Suuret mielenosoitukset ovat kuitenkin yleisiä ja kertovat pinnan alla kytevistä jännitteistä. Myös poliisissa ja vartijoissa on henkilöitä, jotka suhtautuvat korostetun ennakkoluuloisesti ulkomaalaisiin. Tästä minulla on omakohtaista kokemusta.
Mitä suomalaisten pitäisi siis Malmöstä oppia? Malmö on ymmärtänyt rakennemuutoksen aiheuttaman todellisuuden. Malmö ei taistele muutosta vastaan, vaan on päättänyt kehittää uusia strategioita kilpailukyvyn palauttamiseen. Lähellä sijaitsevia Lundin ja Kööpenhaminan yliopistoja ei ole koettu uhkina vaan mahdollisuuksina. Kaupunkiin perustettiin korkeakoulu vuonna 1998 ja sitä on laajennettu jatkuvasti. Nuoresta iästään huolimatta koulu on nyt Ruotsin kahdennaksanneksi suurin ja se koostuu kuudesta eri tiedekunnasta. Kansainvälisyyteen on panostettu paljon.
Skånen yliopistollinen sairaala muodostettiin vuonna 2010 yhdistämällä Malmön ja Lundin sairaalat ja se on nykyisin eräs Ruotsin suurimmista. Sairaalassa on muun muassa verisuonikirurgian keskus, sekä Ruotsin uudenaikaisin ja suurin lääketieteellisen kuvantamisen laitos.
Malmössä on panostettu vapaa-aikaan ja innovointiin. Lähes puolet kaupungin asukkaista on alle 35-vuotiaita. Kaupungissa on useita julkisella, sekä yksityisellä rahoituksella toimivia ilmaisia vapaa-ajanviettopaikkoja, kuten skeittipuistoja, kiipeilyseiniä jne. Museoiden sisäänpääsymaksut ovat lähinnä nimellisiä. Eräs mielenkiintoisimmista projekteista on STPLN:n harrastusverstas, jossa kaupunkilaiset saavat ohjatusti ja osin ilmaiseksi käyttää 3D-tulostimia, laserleikkuria, oskilloskooppeja, ohjelmointiympäristöjä jne. uusien innovaatioiden kehittämiseksi. Ikärajaa ei ole, mutta kaupallinen toiminta ei ole sallittua. Panostus on tuottanut tulosta. Malmö on OECD:n listalla maailman neljänneksi innovatiivisin kaupunki (patentteja per asukas). Kaupunki on houkutellut paljon uuden teknologian yrityksiä. Esim. pelitaloilla Ubisoft ja King on konttorit Malmössä.
Suomen kaupungeilla olisi siis paljonkin opittavaa Malmöstä ei varoittavana, vaan rohkaisevana esimerkkinä.
Näin kertoi siis Juha Lilja, joka asuu Malmössä.
Kiinnostavaa kuulla malmöläisen kertomusta kotikaupungistaan. Menestystä ja näkökulmia elämääsi!
Olimme pienellä roadtripillä ja Fiskars valikoitui yhdeksi vierailtavista kohteista. Taiteilijoiden, teollisuuden historian ja käsityöläisten Fiskarsissa on paljon ihmeteltävää, mutta jos haluaa nähdä jotain epätavallista ja aitoa, kannattaa poistua metsän rauhaan luontopolulle.
Fiskarsissa on syyskuussa 2014 vuonna avattu luontopolku. Reitti kulkee polkuja ja teitä myöten Fiskarsin Ruukin lähimetsissä. Reitin varrella on paljon luonnonkauniita alueita, sekä historiallisesti mielenkiintoisia kohteita.
Metsäpätkillä reitti on merkitty puihin oranssilla värillä. Katu- ja tieosuuksilla reittiä ei olllut merkitty. Ajoimme autolla Fiskarsin keskustasta vähän yli kilometrin Firskarsin tietä (104) pohjoiseen ja käännyimme hiekkatielle, jonne Metsäpolku -kyltti meidät opasti. Jätimme auton hiekkatien varteen levikkeelle ja lähdimme kävelemään pitkin luontopolkua.
Reitti oli hyvin merkitty ja pian olimmekin Risslan padolla.
Risslan pato
Risslan pato on paikalla, jossa Fiskarsin pohjoispuolella Risslanharjun pohjoispuolella sijaitseva erämainen Myllyjärvi laskee Risslan koskeen. Tälle alueelle rakennettiin vuonna 1899 pato ja sähkövoimala Fiskarsin ruukin lisääntyneen sähköntarpeen takia. Voimalaan asennettiin maamme ensimmäinen 3000 voltin suurjännitegeneraattori. Vesi johdettiin padolta turbiiniin 80 cm:n paksuisella puuputkella. Putken kiviset perustat ovat vielä paikallaan ja putken jäännöksiä näkyy padon alapuolella.
Pitkäjärven purosta kaivettu kanava täydensi voimalan vedentarvetta. Kanava on kaivettu käsivoimin. Vesi Pitkäjärvestä on kuitenkin parikymmentä vuotta sitten murtanut uuden uoman harjun läpi noin sata metriä ennen patoa. Voimala, joka suureksi osaksi tuhoutui tulipalossa 1974, on nykyisin yksityisessä omistuksessa.
Kartta on hyvä pitää mukana ja sitä on osattava lukea, jotta löytää kohdat, joissa polku erkanee teistä. Luontopolun reitti on pääosin melko helppokulkuisia, varsinkin kun on tottunut ennenkin kävelemään metsissä.
Reitin voi aloittaa myös ruukin keskustasta sekä myös päättää ruukin keskustaan. Reiteistä voi valita eripituisia vaihtoehtoja ja polun voi kulkea joko myötä- tai vastapäivään. Pisin reitti, Fiskarsin tori – Baklura – Risslan pato – Kivijärvi – Fiskarsin tori, on noin 6,5 km. Lyhyempi reitti, Fiskarsin tori – Katthavet – Kivijärvi – Fiskarsin tori, on noin 3 km.
Tehtaankadulle Helsinkiin avattiin tänään La Maison ravintola, joka lupaa piristää eteläistä Helsinkiä moderneilla pikkuannoksilla, reilulla eurooppalaisella ruoalla ja artesaaniviineillä. Nappasin TableOnlinesta varauksen ja kurvasin Tehtaankadulle.
Meitä vastaanotti ravintolan co-founder ja ravintoloitsija Mari Kärkkäinen sekä lähes koko henkilökunta. Olimme vasta avatun ravintolan ensimmäiset asiakkaat, mutta illan aikana kävi selväksi, että emme varmastikaan ole viimeiset asiakkaat. Ai miksi?
No ensinnäkin: ruoka oli hemmetin hyvää. Ruoka oli oikeasti modernia, hyvännäköistä (kyllä, jopa instagramissa annokset saivat paljon likejä). Ravintoloitsijalla on kokemusta aikaisemmista menestyneistä ravintoloista ja keittiömestarin rakentama ruoka sisälsi kivoja yllätyksellisiä, ryhtiä ja raikkautta tuovia rohkeita makuja (en viitsi paljastaa mitä, käy itse kokeilemassa vaikkapa karitsaa).
La Maisonin ravintoloitsijana toimii Huvilakadun La Petite Maison ravintolan perustaja Mari Kärkkäinen. Keittiömestari David Alberti on kartuttanut osaamistaan huippuravintoloissa kahden ja kolmen Michelin-tähden ravintoloissa mm Gordon Ramsayn, Joel Robuchon ja lontoolaisen Le Gavrochen Michel Roux Jr:n opissa.
David Albertin kertoo, että hänen ruokafilosofian kulmakiviä ovat eettisyys ja ehdottoman tuoreet, läheltä hankitut raaka-aineet. Raaka-aineet hankin tuottajilta, joiden toimintaan ravintoloitsijat ovat käyneet tutustumassa henkilökohtaisesti. Karitsa tulee onnelliselta tilalta, jossa karitsat saavat kulkea ja syödä vapaasti. Oreganon, timjamin ja kaprikset poimii ja säilöö Davidin Kreikassa asuva äiti.
”Raaka-aineiden ehdottoman tuoreuden vaatimuksen opin Gordon Ramsaylta. Aloitamme aina puhtaalta pöydältä eli valmistamme lähes kaikki ruoat joka päivä alusta alkaen”, David kertoo.
La Maisonin ruokalistan pääosassa ovat ”petits plats” eli taidokkaat pikkuannokset, joissa on vaikutteita tapaksista, antipasteista ja venetsialaisten viinibaarien cicchetti -pikkupurtavista.
Niiden lisäksi tarjolla on jaettavia bistroruokia, päivän annoksia sekä vaihtuva Signature-maistelumenu, jossa on joko neljä, seitsemän tai kolmetoista pikkuannosta.
Suosittelen. Hintatasokin oli ihan "maltillinen", kuten ravintoloitsija lupaa. Tämän tason ateria olisi voinut maksaa helposti stadissa 30% enemmänkin.