1. Tee elämästäsi seikkailu.
2. Hallitse omaa elämääsi.
3. Tiedosta, että sinulla on aina käytössäsi valinnan mahdollisuus.
4. Ymmärrä, että matka, ei päämäärä, on tärkein.
5. Tunne onnistumisen tunne jo ennen onnistumista.
6. Älä anna muiden vetää sinua heidän tasolleen.
7. Tiedosta, että muuttaaksesi maailmaa sinun tulee muuttaa itseäsi.
8. Synnytä mahdollisuuksia (älä odota niitä).
9. Laita raha työskentelemään puolestasi.
10. Määrittele tulevaisuutesi nyt.
11. Hallitse aikaasi.
12. Muuta pelkosi onneksesi.
13. Ruoki rakkautta elämää kohtaan.
Roger Dawsonin kirjasta The 13 Secrets of Power Performance (Prentice Hall, 1994).
Helsinki-Vantaan lentokentän läheisyydessä on Suomen ilmailumuseo. Ilmailumuseo on ilmailun valtakunnallinen erikoismuseo. Museon kokoelmissa on noin 80 lentokonetta sekä runsaasti muita ilmailuun liittyviä esineitä, kuten moottoreita, potkureita, mittareita, viestintävälineitä ja pienoismalleja.
Museon lentosimulaattoreita voi kokeilla myös itse
Ilmailumuseon elämyspalveluiden lentosimulaattoritarjonnassa on 4 simulaattoria. Simulaattoreita löytyy Finnairin lentokoulutuksen Boeing 757 simulaattorista aina Jatkosodan Messerchmitt Bf109 hävittäjäsimulaattoriin. Ilmailumuseon järjestämät opastuskierrokset tarjoavat nostalgiaa ja aikamatkoja Suomalaiseen ilmailun historiaan.
Ilmailumuseon historiaa
Ilmailumuseon markkinointipäällikkö Henri Äijälä avaa ilmailumuseon vaiheita.
Ilmailumuseoyhdistys ry perustettiin 4.12.1969 ja ensimmäinen pysyvä näyttely avattiin Helsinki-Vantaan lentokentän alakerrassa sijaitsevassa käytävässä 12.6.1972.
Yhdistyksen hallitus päätti kesäkuussa 1977 Museoviraston kehoituksesta nimetä käytävänäyttelyn virallisesti ilmailumuseoksi.
Nykyiselle paikalle museon rakentaminen aloitettiin 8.5.1980. Ensimmäinen näyttelyhalli valmistui seuraavana syksynä ja avattiin yleisölle 24.9.1981.
Seuraavaksi rakennettiin ns. välihalli joka vihittiin käyttöön 15.3.1985. Toinen suuri näyttelyhalli arkisto- ja työtiloineen otettiin käyttöön 26.9.1989.
Vuonna 1995 välihallia laajennettiin, jolloin saatiin mm. erikoistapahtumia varten pieni kahvilatila, Café Coupé sekä alakertaan museovaatimukset täyttävää arkistotilaa. Laajennuksen vihki käyttöön 29.11.1995 silloinen liikenneministeri Tuula Linnainmaa.
Viimeisin laajennus valmistui 15.4.1998 jolloin käyttöön otettiin uusi toimistosiipi, jossa on työtilojen lisäksi nykyaikainen 215 hengen auditorio, viihtyisä kahvila sekä museon kirjasto. Alakerrassa on lisäksi museovaatimukset täyttävää arkisto- ja työtilaa koko laajennuksen pituudelta.
Opetusministeriö nimitti Suomen Ilmailumuseon valtakunnalliseksi erikoismuseoksi 1.1.1997 alkaen.
Ilmailumuseon taustalla ilmailumuseosäätiö
Suomen Ilmailumuseosäätiö perustettiin vuonna 1996, jota ennen museon omisti museon perustanut Ilmailumuseoyhdistys ry. Säätiön yhteisöosakkaina ovat Ilmailumuseoyhdistys ry, Finnair Oyj, Finavia Oyj, Suomen Ilmailuliitto ry, Patria Oyj sekä Vantaan kaupunki. Myös Ilmavoimat osallistuu säätiön hallintoon, vaikka ei olekaan säädekirjan allekirjoittajayhteisö. Säätiö merkittiin säätiörekisteriin 11.11.1996.
Säätiön hallintoelimiä ovat 13-jäseninen edustajisto, hallitus ja museonjohtaja. Edustajisto valvoo ja tukee säätiön toimintaa. Säätiön asioita hoitaa ja säätiötä edustaa virallisesti hallitus jonka edustajisto valitsee. Käytännön toimintaa johtaa museonjohtaja.
Museolla on myös aktiivinen ravintola ja muuta toimintaa
Museon yhteydessä toimii kahvila-ravintola Gate 1, joka on oiva paikka erilaisille tilaisuuksille. Nykyaikainen 215 henkilön auditorio sekä 6, 8 ja 30 hengen kabinetit tarjoavat hyvät puitteet yritystilaisuuksille, yhdistysten kokouksille ja yksityishenkilöiden juhlille jne.
Museonkin on uudistuttava
Museolla on lakisääteisten tallennusvastuiden ohessa halu kehittyä. Ilmailumuseon tarkoituksena on edistää oman alansa toimintaa tallentamalla alan historiaa ja tuoda suuren yleisön tietoisuuteen alan historiallisia faktoja ja tarinoita. Tätä missiota museo toteuttaa vuokraamalla lentosimulaattoreita ja luomalla upeita näyttelyitä.
Museon uudistumisprojekti on käynnissä. Ilmailumuseon tavoitteena luoda kansainvälisen tason museokohde ja kävijämäärätavoitteena noin 100 000 kävijää. 2014 vuonna kävijöitä oli 45 000 kävijää (mukaan laskettu Terminaali 2:ssa pidetty PopUp-näyttely).
Lentosimulaattorit
Ilmailumuseolla on yhteistyössä Aeropole Oy:n kanssa viranomaishyväksytty Diamond DA42 koulutuslentosimulaattori, 60-luvun klassikko, kaksimoottorinen Piper Pa-23 Aztec,
Jatkosodan paras hävittäjä Messerchmitt Bf109 ja näiden ennakkovarattavien simulaattoriden lisäksi museon pääsylipulla ja ilman ennakkovarausta lennettävä, entinen Satakunnan lennoston Saab J35 Draken simulaattori. ilmailumuseo tarjoaa kenelle tahansa mahdollisuuden kokea liikennelentäjien arkea, aidossa koulutuslentosimulaattorissa.
Otamme testiin ilmailumuseolta Boeing 757-200 -matkustajakoneen koulutussimulaattorin. Simulaattori on Finnair Flight Academyn tiloissa. Samoissa tiloissa koulutetaan kaikkia Finnairin lentäjiä.
Vuosina 1997 - 2014 Finnairilla palvellut konetyyppi Boeing 757 on monelle suomalaisille tuttu lomalentojen kulkuväline. Simulaattoria käytetään edelleen ammattilentäjien koulutukseen ja tarkastuslentojen lentämiseen. Simulaattori vastaa täysin aitoa Boeingin ohjaamoa, ja kaikki laitteet ovat tarkalleen samat kuin lentokoneessakin.
Lentosuunnitelma
Meidän lento lähtee 20.00, sitä ennen on puolen tunnin briefing, eli koulutus, missä opetetaan kyseisen lentokoneen ohjaimet.
Suunniteltu lentoreittimme lähtee Helsinki-Vantaan lentokentän kiitotieltä 04L/22R Tikkurilan yli kohti Helsinkiä ja Helsingin keskustan yli. Keskustan yli lennettyämme kaarramme Lauttasaaren jälkeen takaisin Helsinki-Vantaan lentokentälle. Jännittää.
Ennen lentoa
Ennen lentoa käydään ensin puolen tunnin koulutus koneen ohjaimista ja mittaristosta. Mittareita tuntuu olevan vaikka millä mitalla ja aluksi pelkään että pää menee pyörälle enkä opi kaikkia mittareita. Onneksi kaikista nappuloista ei tarvitse tietää sillä lentokoneen liikkeelle saamiseen riittää kaasukahva, ohjaamiseen riittää ohjain, kiitotiellä renkaiden suuntia säätävät jalkapolkimet, loppuja nappeja painelee opettaja.
Lentoon lähtö
Jännittää ihan sikana. Muistankohan nyt varmasti, että ohjainta vetäessä lähtee ylöspäin, ja työntäessä alaspäin. Mitenköhän nämä jalkapolkimet toimivat. Laitan vähän kaasua, automaattikaasu huomaa heti, että nyt mennään ja nappaa kiinni kaasukahvasta. Moottorit alkavat ulista ja lentokone täristä kiitotiellä. En ehdi katsoa nopeusmittaria. Sydän hakkaa kahtasataa kun koitan pitää lentokoneen kiitoradan suuntaisena jalkapolkimilla. Kouluttaja sanoo "rotate", jolloin lentokoneen nopeus on riittävä ja nokan voi nostaa ylös. Vedän kahvasta ja tunnen, kuinka kone nousee ilmaan.
Ilmassa
Lentäminen ilmassa on helppoa. Ohjailee vaan suuntaan ja toiseen. Maisemat ovat upeita ja tähyilen ohjaamon ikkunasta tuttuja maamerkkejä. Ilmasta katsottuna ihmetyttää puheet tonttipulasta, kun koko Helsinki näyttää yhdeltä metsältä. Pian olemmekin jo lentäneet Helsingin keskustan yli ja kaarramme Lauttasaaren yli oikealle kohti pohjoista ja Helsinki-Vantaan lentokenttää.
Laskeutuminen
Lentokoneen lentämisessä vaikeinta on lentoon lähtö ja laskeutuminen. Itse lentäminen on varsin helppoa. Lähestymme kiitotietä ja kouluttaja on suunnat valmiiksi. Tähtäilen Helsinki-Vantaa lentokentän kiitotielle 04L/22R.
Kiitotien lähestyessä sydän hakkaa taas kahtasataa. Koetan ohjata rauhallisesti, mutta silti vähän väliä lentokone menee liian ylös tai liian alas. Kiitotie lähestyy ja koetan muistella monenko jalan korkeudella nokkaa piti viimeistään nostaa, ettei tulla nenä edellä maahan. Onneksi kouluttaja opastaa ja kertoo kun on hyvä oikaista konetta laskeutumiseen. Olemme melkein maassa, vedän kahvasta ja nostan nokkaa hieman. Koneen renkaat osuvat maahan ja eturengaskin laskeutuu maahan. Jarrutamme ja olemme laskeutuneet Boeing 757 lentokoneella turvallisesti Helsinki-Vantaan lentokentälle. Pulssi on edelleenkin kova. Kouluttaja onnittelee hienosta laskeutumisesta. Lentokone on ehjänä ja kuvittelen, että matkustamosta voisi kuulua aplodit. Wau! Upea kokemus!
Lentokoneiden turvallisuusmääräykset ovat nykyään niin tiukkoja, ettei lentokoneen ohjaamoon pääse lähes koskaan katsomaan millaista lentäminen on. Vielä vaikeampaa tai jopa mahdotonta on, jos haluat kokeilla isolla lentokoneella lentämistä. Tarvitset lentolupakirjan ja ison tukun rahaa, että voit vuokrata koneen. Monelle se on liian pitkä ja kallis prosessi. Onneksi on olemassa lentosimulaattoreita joihin pääsee vaikkei olisi aiempaa lentokokemusta.
Lentäjäkin treenaa simulaattorilla
Finnairin ja muiden lentoyhtiöiden lentäjillä on säännöllisesti koulutusta lentosimulaattoreissa. Simulaattori on aidon lentokoneen ohjaamosta rakennettu lentokonetta ja lentämistä simuloiva laite. Laite on kuin liikkuva huvipuistolaite ja se on rakennettu niin, että tuntuu ja näyttää siltä kuin olisit aidossa lentokoneessa.
Lentosimulaattorin voi vuokrata kuka tahansa
Lentosimulaattoreita voi vuokrata esimerkiksi ilmailumuseolta. Suomen Ilmailumuseo on Helsinki-Vantaan lentoaseman läheisyydessä sijaitseva ilmailun erikoismuseo. Ilmailumuseolla voi itse hypätä lentokoneen puikkoihin.
Ilmailumuseolla on neljä simulaattoria käytössä:
- OH-IMS -simulaattori
- Messerschmitt Bf 109 -simulaattori
- Diamond DA42 -simulaattori
- Boeing 757 -simulaattori
Boeing 757 lentosimulaattori Cityn testissä
Otamme testiin ilmailumuseolta Boeing 757-200 -matkustajakoneen koulutussimulaattorin. Simulaattori on Finnair Flight Academyn tiloissa. Samoissa tiloissa koulutetaan kaikki Finnairin lentäjät.
Vuosina 1997 - 2014 Finnairilla palvellut konetyyppi Boeing 757 on monelle suomalaisille tuttu lomalentojen kulkuväline. Simulaattoria käytetään edelleen ammattilentäjien koulutukseen ja tarkastuslentojen lentämiseen. Simulaattori vastaa täysin aitoa Boeingin ohjaamoa, ja kaikki laitteet ovat tarkalleen samat kuin lentokoneessakin.
Meille on varattu lentotunti Boeing 757 simulaattorista. Tunti lentoaikaa riittää kuulemma hyvin. Siinä ehtii tekemään 3-4 kierrosta Helsingin yllä.
Lentosuunnitelma
Meidän lento lähtee 20.00, sitä ennen on puolen tunnin briefing, eli koulutus, missä opetetaan kyseisen lentokoneen ohjaimet.
Suunniteltu lentoreittimme lähtee Helsinki-Vantaan lentokentän kiitotieltä 04L/22R Tikkurilan yli kohti Helsinkiä ja Helsingin keskustan yli. Keskustan yli lennettyämme kaarramme Lauttasaaren jälkeen takaisin Helsinki-Vantaan lentokentälle. Jännittää.
Ennen lentoa
Ennen lentoa käydään ensin puolen tunnin koulutus koneen ohjaimista ja mittaristosta. Mittareita tuntuu olevan vaikka millä mitalla ja aluksi pelkään että pää menee pyörälle enkä opi kaikkia mittareita. Onneksi kaikista nappuloista ei tarvitse tietää sillä lentokoneen liikkeelle saamiseen riittää kaasukahva, ohjaamiseen riittää ohjain, kiitotiellä renkaiden suuntia säätävät jalkapolkimet, loppuja nappeja painelee opettaja.
Lentoon lähtö
Jännittää ihan sikana. Muistankohan nyt varmasti, että ohjainta vetäessä lähtee ylöspäin, ja työntäessä alaspäin. Mitenköhän nämä jalkapolkimet toimivat. Laitan vähän kaasua, automaattikaasu huomaa heti, että nyt mennään ja nappaa kiinni kaasukahvasta. Moottorit alkavat ulista ja lentokone täristä kiitotiellä. En ehdi katsoa nopeusmittaria. Sydän hakkaa kahtasataa kun koitan pitää lentokoneen kiitoradan suuntaisena jalkapolkimilla. Kouluttaja sanoo "rotate", jolloin lentokoneen nopeus on riittävä ja nokan voi nostaa ylös. Vedän kahvasta ja tunnen, kuinka kone nousee ilmaan.
Ilmassa
Lentäminen ilmassa on helppoa. Ohjailee vaan suuntaan ja toiseen. Maisemat ovat upeita ja tähyilen ohjaamon ikkunasta tuttuja maamerkkejä. Ilmasta katsottuna ihmetyttää puheet tonttipulasta, kun koko Helsinki näyttää yhdeltä metsältä. Pian olemmekin jo lentäneet Helsingin keskustan yli ja kaarramme Lauttasaaren yli oikealle kohti pohjoista ja Helsinki-Vantaan lentokenttää.
Laskeutuminen
Lentokoneen lentämisessä vaikeinta on lentoon lähtö ja laskeutuminen. Itse lentäminen on varsin helppoa. Lähestymme kiitotietä ja kouluttaja on suunnat valmiiksi. Tähtäilen Helsinki-Vantaa lentokentän kiitotielle 04L/22R.
Kiitotien lähestyessä sydän hakkaa taas kahtasataa. Koetan ohjata rauhallisesti, mutta silti vähän väliä lentokone menee liian ylös tai liian alas. Kiitotie lähestyy ja koetan muistella monenko jalan korkeudella nokkaa piti viimeistään nostaa, ettei tulla nenä edellä maahan. Onneksi kouluttaja opastaa ja kertoo kun on hyvä oikaista konetta laskeutumiseen. Olemme melkein maassa, vedän kahvasta ja nostan nokkaa hieman. Koneen renkaat osuvat maahan ja eturengaskin laskeutuu maahan. Jarrutamme ja olemme laskeutuneet Boeing 757 lentokoneella turvallisesti Helsinki-Vantaan lentokentälle. Pulssi on edelleenkin kova. Kouluttaja onnittelee hienosta laskeutumisesta. Lentokone on ehjänä ja kuvittelen, että matkustamosta voisi kuulua aplodit. Wau! Upea kokemus!
Katso video lentosimulaattorin koelennolta
Lentosimulaattori on mainio elämys, joka sopii vaikka lahjaksi. Suosittelen! Kiitos ilmailumuseolle ja Finnair Flight Academylle.
Lisätietoja lentosimulaattoreista
- Suomen Ilmailumuseo
- Suomen ilmailumuseon lentosimulaattorit
- Suomen Ilmailumuseo, Tietotie 3 01530, Vantaa
- Finnair Flight Academy, Pyhtäänkorventie 11, 01530 Vantaa
Ilmailumuseo myy simulaattoriin elämyspaketteja Elämyslennot sisältävät noin tunnin ohjeistuksen ja tunnin lentoaikaa. Lennoille mahtuu kolme asiakasta, jolloin jokainen saa 20 minuuttia lentoaikaa - lento-osuudella tehdään lentoonlähtö, nousuvaihe, laskukierros, lähestyminen ja laskeutuminen. Yhden asiakkaan lentäessä muut voivat seurata tilannetta tarkkailijapenkiltä.
Menestystä elämääsi ja hyviä lentotunteja!
Ilkka O. Lavas
City
ps. lentäjävitsi:
Lentokone nousi ilmaan, mutta palasi saman tien takaisin kentälle.
– Mikä hätänä? tiedustelivat matkustajat.
– Lentäjän mielestä moottorista kuului epäilyttäviä ääniä. Mutta ei hätää, saamme tuota pikaa uuden lentäjän.
Usko tai älä. Menestyneilläkin ihmisillä on huonoja päiviä. Kuitenkin iso ero on siinä, miten suhtautuu omiin fiiliksiin ja tunteisiin. Annatko tunteillesi ylivallan vai osaatko tunnistaa ja hallita niitä. Tunteet ovat onneksi vain tilapäisiä ja menestyjillä on yksi tärkeä tavoite ja isompi visio, jota kohti he etenevät eivätkä anna tilapäisten tunteiden häiritä etenemistä.
Kun pidät tähtäimen maalissa, niin nouset ylös aina kompuroinnin jälkeen ja jatkat kohti maalia. Tässä hulluja ja inspiroivia sanontoja menestyjiltä:
1. Motivaatioperusta pitää kerrata päivittäin
Ihmiset usein väittävät, että motivaatio ei ole pysyvää. No eipä ole peseytymiselläkään pysyvä vaikutus ja siksi pitää joka päivä peseytyä uudelleen.
"People often say that motivation doesn't last. Well, neither does bathing - that's why we recommend it daily." - Zig Ziglar
2. Pysy liikkeellä
Jos sä et pysty lentämään, niin juokse. Jos et pysty juoksemaan, niin kävele. Jos et kykene kävelemään, niin ryömi. Mutta joka tapauksessa pysy liikkeellä.
“If you can't fly then run, if you can't run then walk, if you can't walk then crawl, but whatever you do you have to keep moving forward.” -Martin Luther King Jr.
3. Tavoittele unelmaasi
1995 päättäneen Australian GP:n ensimmäisissä aika-ajoissa Adelaiden katuradalla Mika Häkkinen ajoi rajusti ulos vasemman takarenkaan tyhjentymisen takia. Häkkisen auto päätyi noin 200 kilometrin tuntinopeudella rengasvalliin. Häkkisen pää paiskautui valtavalla voimalla auton ohjauspyörään ja poukkoili holtittomasti edestakaisin. Häkkinen sai vakavia niskavammoja sekä kallonmurtuman. Hän vajosi koomaan. Häkkinen kuitenkin selvisi onnettomuudesta ja toipui jo seuraavan kauden ensimmäiseen, Melbournessa ajettuun kilpailuun. Neljä vuotta myöhemmin Häkkinen voitti toisen maailmanmestaruutensa.
"Jos olen rehellinen, se (lopettamisajatus) alkoi jo onnettomuuteni jälkeen. Ei ehkä ihan suoranaisesti, mutta ajattelussani tapahtui jotakin.", kertoo Mika Häkkinen ja jatkaa "Unelma maailmanmestaruudesta sai kuitenkin Häkkisen jatkamaan uraansa. "
Chase the vision, not the money, the money will end up following you. - Tony Hsieh. Zapposin perustaja ja toimari
Mustikkamaalle, korkeasaaren viereen on avattu uusi seikkailupuisto. Puistossa on turvallisia kiipeilyratoja lapsille ja aikuisille.
Puistossa kiipeillään turvavaljaiden kanssa, jolloin kiipeily on turvalliseta. Korkeen Kanto -radat on suunniteltu erityisesti kaikkein pienimmille seikkailijoille. Lapsille on kolme rataa. Samalla radat haastavat ja kehittävät seikkailijoiden tasapainoa sekä motorisia ominaisuuksia.
Korkee Latva -radat on sijoitettu 3-12 m korkeudelle. Viisi eritasoista rataa antavat haastetta kaikentasoisille seikkailijoille. Radoista kolme ovat keskivaikeita perusratoja, jotka soveltuvat erinomaisesti aloitteleville seikkailijoille sekä esim. perheille yhdessä edettäviksi.
Lisäksi puistosta löytyy kaksi hieman vaativampaa rataosuutta, yhteensä 18 tarkkaan harkittua tehtävää, jotka haastavat tekniikkaasi ja voimiasi perusratoja enemmän.
Tapasin yrittäjä Mikko Saavalaisen, joka kertoi kauden lähteneen mukavasti käyntiin. Katso haastattelu tästä:
Seikkailupuisto Korkee
Mustikkamaanpolku 2
00570 HELSINKI
korkee.fi
Talomyynti ja markkinointi on aika perinteistä: laitetaan ilmoitus nettiin ja asuntovälitysfirman ikkunaan. Hollantilainen talomyyjä päätti tempaista ja rakensi vuoristoradan myytävän talon sisälle. Vuoristoradasta voi sitten katsoa miltä talo näyttää kellarista tai yläkerrasta. Katso video:
Menestystä elämääsi ja markkinointiisi!
Ilkka O. Lavas
media ja markkinointialan sarjayrittäjä
Tuoreen tutkimuksen mukaan autosivustoille tullaan entistä useammin etsimään autoja omaksi huviksi ja seuraamaan tarjontaa. Sivustoilla viihtymistä selittänee osittain parantunut käyttäjäkokemus. Online Cars 2015 tutkimuksen mukaan suomalaisten autoilijoiden toiveena ovat helppokäyttöiset nettisivut, joissa on monipuolisesti tietoja ja kuvia kohteista.
Esimerkiksi Nettiauto ja Auto1 -sivuilta haetaan usein käytettyjä autoja. Myin itse meidän Mini -auton Auto1 -vaihtoautosivustolla. Online Cars tutkimuksen mukaan huomattavan moni olisi kiinnostunut jatkossa hyödyntämään oman automerkin verkkopalveluita, vaikka vielä siitä ei olekaan kovin laajasti kokemusta.
Netti tuli jäädäkseen autokauppaan.
Ilkka O. Lavas
Netti -alan ammattilainen ja sarjayrittäjä
Maailman johtavien kasvuyritys- ja teknologiatapahtumien joukkoon asemansa vakiinnuttanut Slush järjestetään jo kahdeksatta kertaa Helsingissä marraskuun 11. ja 12. päivänä. Helsingin Slushin ympärille on syntynyt joukko suuria kansainvälisiä satelliittitapahtumia ja kaikkien tilaisuuksien yhteenlaskettu kävijämäärä ylittää 25 000 osallistujaa vuonna 2015.
“Messukeskukseen siirtyminen vuonna 2014 oli yksi Slushin historian suurimmista päätöksistä. Se osoittautui oikeaksi ratkaisuksi, sillä tapahtuman kapinallinen ja omaleimainen ydin pääsi oikeuksiinsa myös uusissa puitteissa. Päätapahtuman mittakaavan kasvattamista ja laadun kehittämistä on helpompi jatkaa näissä puitteissa myös tulevina vuosina”, Slushin uusi toimitusjohtaja Riku Mäkelä kertoo.
Vuoden 2015 Slushin rekisteröityminen on nyt avattu kasvuyrityksille ja sijoittajille, ja tapahtumaan voi jo ostaa lippuja. “Päätapahtuma tulee kasvamaan maltillisemmin noin 15 000 kävijään, joten oletamme tapahtuman osallistujamäärän tulevan täyteen huomattavasti edellisvuosia aikaisemmin”, Mäkelä jatkaa.
OSALLISTUNEIDEN KASVUYRITYSTEN NOSTAMAN RAHOITUKSEN MÄÄRÄ JATKAA KASVAMISTAAN
Vuonna 2014 Slushiin osallistuneet kasvuyritykset ovat nostaneet siellä tapaamiltaan sijoittajilta yhteensä 33 rahoituskierrosta vain hieman yli neljässä kuukaudessa. Rahoituksen kokonaismäärä on saavuttanut 80 miljoonaa euroa, ja tällä vauhdilla sijoituskierrosten yhteenlaskettu summa ylittänee 225 miljoonaa euroa vuoden loppuun mennessä.
“Rahoituskierroksia analysoitaessa on havaittavissa positiivisia trendejä: sijoituksia on tehty enemmän poikki toimialojen, ja lukumäärällistä kasvua on sekä siemen- että kasvurahoituskierroksissa”, kertoo Slushin sijoittajatoimintojen johtaja Rudi Skogman.
Vuoden 2015 Slush tulee keskittymään edelleen kasvuyrityksille suunnattuihin palveluihin ja sijoittajatapaamisten fasilitoimiseen. Viimeisen kahden vuoden aikana tästä on syntynyt Slushin kova ydin, jota arvostetaan myös maailmalla.
“Me sijoitamme huipputiimeihin ja Slush on tällä hetkellä oikea paikka niiden löytämiseksi”, kasvuyritysrahasto Northzonen Marta Sjögren analysoi viime marraskuussa.
SLUSH KANSAINVÄLISTYY ENTISTÄ VAHVEMMIN, VUODEN 2015 TAPAHTUMIIN YHTEENSÄ YLI 25 000 KÄVIJÄÄ
Vuonna 2014 Slushin päätapahtuma saavutti mittakaavan, joka kiinnitti kansainvälisten teknologiatoimijoiden huomion toden teolla. Yhteydenottoja Slush World -satelliittitapahtumien järjestämiseksi on tullut satoja. Suomen organisaatio on pyrkinyt keskittymään muutamiin suuriin mahdollisuuksiin joita maailmalta on noussut.
“Tokiossa 24. huhtikuuta järjestettävä jättitapahtuma Slush ASIA on tästä loistava esimerkki. Huikean paikallistiimin avulla on kyetty luomaan konsepti, joka tulee toteen reilun viikon päästä. Tapahtuma on myynyt loppuun jo kertaalleen ja kapasiteettia on tämän takia jouduttu lisäämään. Tokion Slushiin odotetaan yli 3000 kävijää, mikä tekee siitä isoimman kansainvälisen kasvuyritystapahtuman Japanissa koskaan”, Mäkelä kertoo.
Marraskuun Slush sekä World-tapahtumat tulevat yhdessä keräämään yli 25 000 osallistujaa kuluvan vuoden aikana.
Team Finland tukee Slush World -tapahtumia yhteistyökumppanina.
VOITTOA TAVOITTELEMATON ORGANISAATIO
Slush on vuosittain Helsingissä järjestettävä kaksipäiväinen teknologia- ja kasvuyritystapahtuma, joka tuo yhteen kasvuyritykset, kansainväliset sijoittajat, suuryritykset ja median eri puolilta maailmaa. Samalla Slush pyrkii rakentamaan Helsingistä globaalisti tunnettua teknologiakeskittymää, joka houkuttelee osaamista ja pääomia eri puolilta maailmaa. Tapahtuma on kansainvälisesti siten poikkeuksellinen, että sen järjestää voittoa tavoittelematon yhteisö.
Tapahtuman sivusto: www.slush.org
Blogissani myös aikaisempia Slush -kokemuksia.
Olen tuomarina Kasvu Open -kilpailussa. Tässä muistiinpanoja Kasvu Open kiitoratapäivä 3:sta, jossa olin myös myllärinä. Muistiinpanot on julkisesta pitchauksesta.
Suomen suurin yritystenkasvun sparrauskilpailu Kasvu Open järjestetään ympäri Suomea. Ensin saimme hakemukset käsiteltäväksi. Myllättäväksi valitsimme noin 14 firmaa. Tässä muistiinpanoja ja kuvia pitchaus tilaisuudesta.
MotoCut Oy
MotoCut on kehittänyt teräsbetonipaalujen leikkaamiseen uudenlaisen menetelmän ja työkalun. Ennenvanhaan teräsbetonit leikattiin käsin 14 kiloa painavalla sahalla ja homma oli todella työlästä.
MotoCutin leikkaustyökalu helpottaa leikkaamista, työturvallisuus paranee ja laatu paranee. Motocut leikkaa 40 sekunnissa betonipaalun.
Konditoria Ph7
Konditoria on kasvanut nopeasti. Kasvun haasteina on ollut tuotevalikoima, mikä on kasvanut liikaa. Tuotevalikoimaa on kasvun vauhdittamiseksi karsittu. Keskitytään niihin, mitkä myyvät paljon. Katelaskentaa varten on hommattu uusi ohjelma.
Pentisol
Pitkäikäinen firma, jossa on tehty sukupolvenvaihdos. Chef’s Season Original –tuote on valittu kasvun kärjeksi. Yritys on matkalla kohti Food Safety System Certification 22000 sertifiointia. Kansainvälistymistä pohditaan. Tavoitteena on, että joka viidennessä euroopan kotitaloudessa olisi Pentisolin Chef’s Original –tuotteita.
Nerostep
Nerostep on 1994 perustettu muoviritilämattoja tekevä firma, joka myy mattoja Suomeen ja ulkomaille 8000m2 – 20000m2 turvallisia muovimattoja.
Tavoitteina on kansainvälistyminen. Pohdinnassa alihankinta ja viestintä kotimaassa ja kansainvälistymisessä.
Lukoton Experience
Internet of Locks toimialaan keskittyvä yritys. Tavoitteena päästä 20 miljoonan euron liikevaihtoluokkaan. Tämä liikevaihto saavutetaan jos euroopan kerrostalojen alaovista 0,2% käyttää Lukotonta.
Lukoton haluaa tarjota hätäsisäänkäynnin mahdollisuuden poliisille, ambulansseille ja palokunnalle.
Hellewi
Kurssihallintaohjelma Hellewi haluaa kansainvälistyä. Suomessa yhtiö on kasvanut toimialan suurimmaksi. Työväenopistoissa markkinaosuus on jopa 92%. Kasvua on tähän asti toteutettu tulorahoituksella.
Maapörssi
Maapörssi on ylijäämämaan välityspörssi. Toisessa paikassa kaivetaan ja toisessa täytetään. Maapörssi on johtava välityspalvelu. Savelle voisi olla vientimarkkinoita. Yriyksen hullu idea on, että myydään pääkaupunkiseudulta savea Dubaihin. Suomessa tuote on jätettä ja joutuu maksamaan 5 euroa jätemaksua per kuutio. Dubaissa tästä voidaan rakentaa tekojärvien pohjia.
Tuusmet
Noin miljoona euroa liikevaihtoa tekevä Tuusulalainen firma. Ohutlevypaja on toimittanut mm. Aviapoliksen ja lentokentän alueen valaisimia. Apteekeille Tuusmet on kehittänyt täysin alumiinisen panelituotteen, johon voidaan laittaa tuote-esittelyjä varten piikkejä ja hyllyjä.
Huone1
Huone 1 rakentaa moderneja ulkorakennuksia. Rouva Tölli on innovoinut puuverhoillun teräsrunkoisen lasitetun ja lasittamattoman pihahuoneen. Vientiä on mm. Norjaan. Huone 1 on myös kehittänyt CLT (ristiinliimattu puu, Cross Laminated Timber) pohjaisen piha ja ulkorakennuksen. CLT menetelmällä on tehty myös Haltia luontokeskus ja jopa kerrostalo jätkäsaaressa.
Haasteita
- firma vasta alussa, 2 tilikautta, tuloksellinen
- markkinoita olisi niin paljon kuin mahdollista
- nyt haasteena on, että on jo 20 tarjouspyyntöä joihin ei olla ehditty vastata. Osa ulkomailta.
Hitsaus- ja Rakennustyö Aho Oy
40 henkeä, 40 miljoonan euron liikevaihtoa. Vanhat asiakkaat eivät osta enää niin paljon kuin ennen, kasvu tulee uusilta yrityksiltä.
Tienhoitovälineissä on innovaatio, palkattu oma suunnittelija 3 pv per viikko. Olemme myös alkaneet hitsaamaan kuorma-auton lavoja robotti-hitsaamalla. Menetelmä on ainutlaatuinen. Nyt menee 40 lavaa per vuosi, tavoitteena hoitaa 100 lavaa per vuosi. Tässä olisi viennin mahdollisuuksia.
Jarparo
Jarparo on konepajayritys, jolla oli aikaisemmin 1 asiakas: Metso. Kasvua haetaan uusilta asiakkailta.
Kasvua halutaan
- uusista asiakkuuksista
- omista tuotteista
- kokonaan uuden toimialan löytämisestä
- miten uudistetaan yrityskulttuuria.
Valmistusalihankintaa. 90 ihmistä työllistetään.
Bailamama
Bailamama on jumppatuotote, joka haluaa kansainvälistyä. Heillä on virtuaalituotteita tulossa suomeen ja brittimarkkinoille. Bailamama konsepti on erityisesti raskaana oleville suunniteltu, mutta myös muuten naisille, jotka haluavat pysyä tiukkoina. Bailamaman haasteina on kansainvälistymisen konsepti, strategia ja markkinointimallit. Katso video Youtubessa.
Kaihtimia toimittava DTM Oy
Ikkunakaihtimia valmistava DTM on kehittänyt alumiinisia mittatilattavia hyönteisverkkoja. Katso video Youtubessa.
Innoplan
Sokeille tarkoitettu haptinen käyttöliittymä. Haptiikka tarkoittaa kohteen aistimista tunnustelemalla käsin tai sormin. Laitetta esitteli sokea tekniikan tohtori Innojok Oy:n Jukka Jokinen, Haptiikkaa on esim pistekirjoitus ja sokean keppi. Visuaalisen tiedon välittäminen on perinteisesti ollut askartelua. Sokeilta jää nykyaikaista tietoa paljon saavuttamatta. Tunnustettavaa haptista käyttöliittymää ei ole toistaiseksi missään. Haptinen käyttöliittymä pystyy muodostamaan laitteen pinnalle muotoja ja poistamaan niitä.
Mielenkiintoisia firmoja. Osalla kansainvälistä kasvupotentiaalia, osalla vielä hiomista konseptissa. Kiva nähdä pitkään bisnestä tehneiden ihmisten pitchauksia, kun niistä huokuu ammattitaito ja kyky toteuttaa. Kun vertaa Aalto yliopiston tai Laurean pitchauskilpailuihin, niin näissä on aitoa substanssia ja konkretiaa paljon enemmän.
Menestystä kaikille Kasvu Openiin ja kasvamiseen! Menestystä elämääsi!
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä, joka vetää Improve Media mainosverkostoa, rakentaa verkkosivustoja ja verkkopalveluita W3 Groupissa sekä omistaa City-lehden.