Olin tänään Rohkea Suomi -kuvauksissa. Kun valmistauduin kuvauksiin, kirjoitin parin minuutin puheen mitä haluaisin sanoa rohkeudesta. Tässä puhe.
Rohkeus
Mun motto on: Sä voit päästä mihin vaan, kun sä lähdet liikkeelle. Tärkeintä elämässä on nimenomaan liikkeelle lähteminen. Liikkeelle lähdettyäs tärkeintä on liikkeellä pysyminen.
Sillä kun sä etenet koko ajan, niin varmasti pääset elämässäs eteenpäin. Kohti sun tavoitteita, unelmia. Välillä saattaa tulla eteen kompastuskiviä, mutta muista silloinkin kompastua eteenpäin, oppia, nousta ylös ja pysyä liikkeellä.
Mä lähdin liikkeelle 17 vuotiaana, kun mun kaveri kysyi, tiedänkö ketään joka vois tehdä heidän firmalleen nettisivut. Tein tarjouksen, sain tilauksen ja perustin firman. Se oli mun liikkeellelähteminen.
Rohkeutta on liikkeellä pysyminen. Mä olen välillä tehnyt virheitä, mutta niistä olen oppinut. Rohkeutta on se, ettet anna pelolle ylivaltaa. Vaikka vähän jännittää, niin lähtee silti. Rohkean ja pelokkaan ero on siinä, että rohkea toimii pelosta huolimatta.
Ekan firman perustamisen jälkeen mä olen pikkuhiljaa laittanut tuottoja rahaa säästöön ja säästöillä mä olen sitten perustanut uusia firmoja ja bisneksiä. Pienistä säästöistä on kasvanut isoja säästöjä. Isommilla säästöillä olen sitten ostanut firmoja ja kehittänyt niitä eteenpäin. Mä olen ollut nyt jo kaikenkaikkiaan 20:ssä yrityskaupassa mukana. Osa niistä on mennyt pieleen ja osa onnistunut. Tunnetuimpia mun firmoja on legendaarinen City-lehti, viihdemedia Vivas, ruisleipää ja salmiakkia yli sataan maahan myyvä Suomikauppa.fi, netin IlmainenSanakirja.fi ja verkkopalveluita rakentava W3 Group.
Rohkeutta on myös se, että sä uskot sun omaan juttuun. Kannattaa etsiä ympärille tyyppejä, jotka kannustaa sua. Aina löytyy myös niitä, jotka yrittää dumaa sun ideoita, ei pidä uskoa niitä. Pitää vaan rohkeasti mennä eteenpäin, vaikka ei aina ois helppoo.
Menestystä tuo myös se, että kehittyy jatkuvasti. Mulla on yks prosenttisääntö elämässä. Semenee niin, että kun pyrin olemaan joka viikko prosentin parempi syömistavoiltani, sporttailussa ja ajattelultani, niin kehityn oikeaan suuntaan. Terve mieli terveessä kropassa on menestyksen salaisuus.
Mä lähdin 18 vuotta sitte liikkeelle nollasta. Ekoista kotisivuista. Nyt mulla on firmoissa yhteensä 10 milliä liikevaihtoa, yli 100 työntekijää. Mun mielestä yrittäjyys on hieno juttu ja kyllä Suomessa kannattaa yrittää.
Usko itseesi. Usko mahdollisuuksiisi. Voit olla juuri niin hyvä kuin itse itsestäsi uskot. Älä rakenna menestyksellesi lasikattoa. Älä rakenna itse esteitä menestymisesi eteen. Älä vangitse itseäsi nykyisyyteen. Jos sulla on helvetti takana, sun ei tartte rakentaa samanlaista eteesi. Rakenna oma elämäsi. Sun elämä. Sä päätät.
Nosta peukku ylös, katse eteen ja suupielet ylöspäin ;) Menestystä elämääsi!
Olen syntynyt 1979. Tilastokeskuksen mukaan, 79 syntyneiden miesten eliniän odote on 68,59 vuotta. Elämää on melkein puolet jäljellä. Mietin tänään aamulla, mitä tekisin toisin jos syntyisin nyt ja saisin vinkkejä itseltäni?
Kun katson taaksepäin, näen monta seikkailua, joissa olen ollut. Osan seikkailuista olisi voinut jättää tekemättä, mutta jollain tavalla nekin ovat kasvattaneet minua.
Rankimpia kokemuksia ovat olleet yrityssaneeraukset
Jokainen yrityksen toiminnan supistaminen, joihin olen joutunut esim hallituksen jäsenenä puuttumaan toimitusjohtajan feidatessa on ollut tylsä, mutta kasvattava kokemus. Kun rahat ei riitä palkkoihin, on jonkun vaan otettava ohjakset ja korjattava laivan suunta, ettei se uppoa kokonaan. Niissä tilanteissa ei ole kenelläkään hauskaa. Tylsintä on, kun joutuu vähentämään väkeä.
Palkkaaminen on hauskempaa kuin poispäinpalkkaaminen
Rankin kokemus elämässäni oli 23 vuotiaana läpikäymäni yrityssaneeraus. Kuitenkin se oli mun oman elämän kauppakorkeakoulu ja opin siinä juttuja, mitä ei koulun penkillä opeteta.
Ihmisten työsuhteen päättäminen siten, että ihmisen ihmisarvo säilyy, on muuten yksi maailman vaikeimmista keskusteluista. Olet varmaan joskus joutunut tekemään bänät ja sen jälkeen ystävinä pysyminen on yksi maailman vaikeimmista asioista ja niin, että irtisanottu ei vihaa ja hauku sua koko loppuelämäänsä. Voi kun voiskin aina vaan palkata lisää, palkkaaminen on niin hauskaa mutku on noi suhdanteet ja asiakkaat.
20 yrityskauppaa takana
Mulla on nyt noin 20 yrityskauppaa takana. Osa on mun konsernin sisäisiä, joten en laske ihan kaikkia liiketoimintakauppoja yrityskaupoiksi.
Yrityskaupoista osa on mennyt oikein mainiosti, osa täysin pieleen. Niistäkin olen oppinut.
Parhaita yrityskauppoja ovat olleet
City-lehden osto ja kaikki siihen liittyvät seikkailut. Hauskaa muuten, että uhosin silloin että tähtäämme top10 sivustoiksi. Katoppa näitä lukuja:
Kaannos.com osto.
Finnish Teleservice Center -liiketoimintakauppa (taloudellisesti mitattuna) Klikki Networkin osto ja sen muuttaminen Improve Mediaksi yhdessä A-lehtien kanssa.
Lasten kanssa pitäisi viettää enemmän aikaa, toisaalta uraakin haluaa tehdä. Miten priorisoit?
Lasten, perheen, ystävien ja sukulaisten kanssa on tullut vietettyä aikaa, usein liian vähän. Toisaalta jotkut ihmiset vaan on työ- ja ura-orientoituneita eikä maailmanmestariksi tulla kotona kyhjöttämällä vaan siellä areenalla, missä kilpailu käydään. Mä olen valinnut mun elämän prioriteetit ja valitettavasti mä viihdyn tosi paljon töiden parissa. Lapset saa multa niin paljon aikaa kuin liikenee ja luulen, että siinä ei voi kukaan tulla täydelliseksi. Huonoa omaatuntoa ei siitäkään kannata kantaa. Mulla on sellainen systeemi, että pari kertaa vuodessa otan viikon parin loman ja vietän sen 100% perheen kanssa. Mä oon vähän tällainen täysillä joka asiaa tekevä tyyppi. Jokaisella on vain yks elämä ja se pitää elää niin kuin pystyy. Vääriä valintoja tulee tehtyä ja tämä on asia, jossa en ikinä pysty olemaan täydellinen. Jokaisella on vain 24 tuntia vuorokaudessa ja vain sä itse voit päättää miten sen käyttää. Tässä mun ajanhallinnan viikkobudjetti.
Jos olisin 20-vuotias nyt, kertoisin itselleni seuraavat asiat. Nämä jokaisen 20 vuotiaan pitäisi tietää.
Kun mä olin kakskymppinen, mä elin kuin viimeistä päivää. Kaikki mikä tuli, myös meni. Vasta yrityssaneerauksen jälkeen, mä aloin elää taloudellisesti järkevästi. Sitä ennen kulutin kaiken turhuuksiin.
Säästetty euro on tienattu euro.
Perusta säästötili, sijoita rahat järkevästi, aloita säästäminen osakkeisiin tai omaa firmaa varten. Voit myös säästää turhakkeista. En nyt tarkoita sitä, että keittäisit kahvit kotona termospulloon sen sijaan, että ostaisit kahvilasta kahvia vaan sitä, että lopetat kalliiden turhien tavaroiden shoppailun ja sijoitat säästetyt rahat hyviin kirjoihin ja alat sijoitamaan omaan osaamiseesi. Sijoittaminen omaan osaamiseen on investointi, joka maksaa moninkertaisesti takaisin. Et tarvitse sitä uutta taulutelkkaria etkä uutta Candy Crush timua eikä sinun ole pakko tuhlata yhtään euroa enempää Clash of Clansiin.
Menestyvät ihmiset eivät osta sitä mitä haluavat, vaan he ostavat vain sitä mitä tarvitsevat.
Joka euro kate-euro.
Vaikka monet ihmiset pullistelevat isoilla palkoilla ja yrittäjät kehuskelevat isoja liikevaihtoja, loppujen lopuksi vain viivan alle jäävällä eurosummalla on merkitystä.
a) 400 000 euroa liikevaihtoa ja 40 000 euroa tulosta tekevä firma on arvokkaampi kuin
b) 4 000 000 euroa liikevaihtoa ja 1 000 000 tappiota.
Pieni tuottava bisnes on ässä hihassa, tappiollinen firma on mustapekka kortti, josta kannattaa hankkiutua eroon.
Rikastut, jos tienaat 1000, mutta kulutat vain 900.
Köyhdyt, jos tienaat 1000, mutta kulutat 1100.
Rikastut, jos tienaat 2000, mutta kulutat vain 1900.
Köyhdyt, jos tienaat 2000, mutta kulutat 2100.
Rikastut, jos tienaat 3000, mutta kulutat vain 2900.
Köyhdyt, jos tienaat 3000, mutta kulutat 3100.
Rikastut, jos tienaat 10000, mutta kulutat vain 9900.
Köyhdyt, jos tienaat 10000, mutta kulutat 10100.
Rikastut nopeasti, jos tienaat 10000, mutta kulutat vain 900.
Köyhdyt nopeasti, jos tienaat 1000, mutta kulutat 10100.
Älä säästä enemmän, vaan tienaa enemmän ja lopeta tuhlaaminen.
Opiskeleminen suomessa on ilmaista. Hyödynnä se, mutta hanki vain tutkintoja, joista sinulle on hyötyä urasi kannalta. Jos opiskelet 10 vuotta tutkintoa, jota et käytä, olet heittänyt 10 vuotta hukkaan. Mene mieluummin kirjastoon, opiskele itsenäisesti ja ryhdy heti töihin tienaamaan.
Opiskele oikean elämän taitoja turhan koulutustiedon sijaan. Tarvitset seuraavia taitoja:
- Myyntitaidot (esiintymistaidot ja kirjoittamistaidot, perusta blogi, jotta opit kirjoittamaan, mene telemarkkinointifirmaan, jotta opit myymään)
- Neuvottelutaidot (tarkoittaa win-win taitoja, ei taistelutaitoja)
- Luovuus (ota näpit irti kännykästä, kirjoita lista ideoita paperille joka päivä)
- Johtajuus (jaa enemmän muille kuin mitä odotat itse saavasi takaisin)
- Verkostoituminen (liity paikalliseen Nuorkauppakamariin)
- Miten elää kurinalaisesti, tavoitteellisesti, tiettyjen elämäsin tärkeiden teemojen ja prioriteettien mukaan (Perusta menestysmuistutinhttp://www.city.fi/blogit/lavas/uudenvuodenlupaus+ja+menestysmuistutin+2015/128948)
- Pysähtyminen ja elämän uudelleen suunnittelu (tätä elämän suunnan tarkistasta kannattaa tehdä säännöllisesti)
- Ideoiden ristipölytys (kerro kaikki ideasi muille, kuuntele muiden ideoita, jostain niistä vielä syntyy innovaatio)
- 1% sääntö (joka viikko pyri olemaan 1% parempi fyysisesti, emotionaalisesti ja mentaalisesti)
- "auta muita, niin autat itseäsi" -sääntö (tee paljon hommia vastikkeetta, auta muita ilman palkkaa, auta verkostoasi menestymään, niin menestyt itsekin. Verkostosi arvo kasvaa exponentiaalisesti kun sinä ja ystäväsi autatte toisianne pyytettömästi puolin toisin)
- opi epäonnistumaan ja kun kaadut, niin kaadu eteenpäin (opi virheistäsi ja käännä epäonnistumiset voimavaraksi)
- opiskele ajanhallinnan mestariksi. Kun olet joka päivä tunnin tehokkaampi, niin kymmenen vuoden päästä olet 21 viikkoa pidemmällä kuin nyt vain hallitsemalla aikaa tehokkaammin. Väitän, että voit tehokkaasti toimialla saada aikaan jopa 5 tuntia nykyistä enemmän päivässä. Ainakin itselleni on tullut päiviin lisää aikaa aikaa hallitsemalla.
- hiljennä melu: telkkari kiinni. Luo ympärillesi omaa melua, joka edistää omaa elämääsi.
Jos teet tämän kaiken, sinusta tulee lopulta rikkaampi henkisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti.
Toivottavasti tämä nyt ei kuulosta mitenkään ylimieliseltä, mutta mulle nämä jutut on toimineet. Olen itse sählännyt liikaa kun en ole noudattanut näitä neuvoja, toivon, että sinä otat neuvoista itsellesi elämään dopingia, jolla saat itsellesi rikkaampaa elämää.
Sun elämä. Sä päätät.
Miljoonat kiitokset teille joiden kanssa oon saanut elää
Olen ylpeä kaikista tyypeistä, joita meidän firmoissa on töissä. Kiitos Improve Median ja A-lehtien porukat, Vivasin väki, W3 Groupin rakennusmestarit, Suomikauppa.fi:n väki, MADiläiset, Samexin tullausgurut, Deitti ja City sankarit ja mediagurut, MoonTV:n crew, Improve Median mainonnan ammattilaiset.
Kiitos myös teille, jotka ette enää ole joka päivä mun kanssa töissä. Lämmöllä muistelen, miten perustimme uuden firman W3 Groupin tytäryhtiöksi Drupaliin keskittyen, muistelen lämmöllä kaikkia No Spam Servicen, Myyntitiedon ja CTRL servicen porukoita, entisiä Artic.net ylläpitäjiä ja Nettipajalaisia. Lämmöllä muistelen Tietoexperit yrityskauppaa, joka oli mulle taloudellinen katastrofi, mutta tutustuin uusiin kivoihin tyyppeihin siinä yhteydessä. Olen ylpeä siitä, että Vetokonsulttien sukupolvenvaihdos saatiin vietyä läpi. Olen iloinen kun Ostohyvitys kehittyi Bonusbay:ksi ja kansainvälistyi ja sai paljon rahoitusta. Kiitos tiimeille. Nykyisille ja entisille. Kiitos myös Superwebin ja PC SuperStoren tiimikavereille ja entisille bändikavereille Torvisen Koneessa, the Sound of Lapiossa ja Uunisaaren Musiikkijuhlissa :D Kiitos myös kaikille Yliopiston opiskelukavereille ja Tiimiakatemian Taitovire MBA ryhmäläisille sparrailusta, yrittäjäkollegoille, Hynyläisille, Nuorkauppakamarilaisille, RT veljille, Kauppakorkean opiskelukavereille, Hintabingoilijoille, Softsizing mestareille, Computuen it-sankareille, Smartumlaisille, Pamarkkilaisille, inttikavereille, Keravan Energian hallituskavereille, Happoteräsläisille, Keski-Uusmaalaisille, Lehtiyhtymäläisille ja Laurealaisille opettajille ja oppilaille sekä johtoryhmälle. Kiitos motoristikavereilleni, mentoreilleni ja sparraajilleni.
Kiitos ystäville ja läheisille, kun ootte kestäny mua kun oon ollut urpo. Tämmönen viiden tähden sekopää mä nyt vaan oon. Täysillä kaikkee tai sit ei mitään. Ootte rakkaita!
Vaaleissa on yksityisellä ihmisellä oikeus vaalisalaisuuteen. Heidi käytti oikeuttaan siten, että päätti ettei pidä omaa äänestyspäätöstään salaisena. Myös moni muu kertoo kavereilleen äänestyspäätöksensä.
Ennenvanhaan kavereille kertominen ei tullut julkisuuteen ja varmasti oikeusministeriön vaalijohtaja Arto Jääskeläisellä on paheksumista kaikista julkilausumista ketä äänesti tai ketä aikoi äänestää. Ennenvanhaan kielenä oli puhe, nykyään kielenä kommunikoinnissa käytetään valokuvia, selfieitä, häshtägejä.
Vaalisalaisuus koskee vaalipaikkaa. Somessa toisen kaverin tägääminen omaan vaaliselfieen ja vaalipaikkaan voisi olla vaalisalaisuuden rikkomista lain nykyilmaisun puitteissa. Laki sanoo:
"Ennakkoäänestyspaikassa tai sen välittömässä läheisyydessä ei saa äänestysaikana pitää puheita, julkipanna tai jakaa painettuja tai kirjoitettuja kehotuksia eikä muutoinkaan vaikuttaa tai yrittää vaikuttaa äänestäjien vaalivapauteen.
Äänestys ennakkoäänestyspaikassa on järjestettävä siten, että vaalisalaisuus säilyy. Saapuvilla olevien on noudatettava vaalitoimitsijan tai vaalitoimikunnan järjestyksen ylläpitämiseksi ja äänestyksen häiriöttömän kulun turvaamiseksi antamia määräyksiä." http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980714
Vaaliselfie on nykyajan puhetta.
Puhuminen on muuttunut selfieiksi ja selfieiden ottaminen on todella suosittu itseilmaisun muoto. Selfieillä kerromma matkakertomuksia, työkuulumisia ja arkea. Selfiellä kerromme nykyajan vaaleissa kavereillemme julkisessa tilassa, ketä äänestimme.
Mielestäni vaaliselfiet on ihan ookoo, kunhan se pysyy vapaaehtoisena. Jokaisella pitää olla oikeus ottaa vaaliselfie, kertoa ketä äänestää, mutta myös oikeus olla kertomatta ketä äänestää.
Moni yrittäjä on kysynyt minulta, miten heidän kannattaisi markkinoida. Ensimmäinen kysymys, jota esitän takaisin on kysymys kohderyhmästä.
Kysy itseltäsi, onko kohderyhmäsi yrityspäättäjä vai kuluttaja?
1. Asiakkaani on yritys
Yrittäjä saa yrityspäättäjiin parhaiten yhteyden soittamalla. Päättäjältä päättäjälle keskustelussa paras tapa on puhelu ja henkilökohtainen tapaaminen.
Jotta puhelussa ensimmäisenä et joutuisi selittämään mikä firmasi on kannattaa joskus käyttää massakanavia (massaposti, massakirje), jotta yrityksen brändi ennen kylmäsoittoa on edes vähän tunnettu kohderyhmälleen. Päättäjien postit menevät usein suoraan roskiin, joten varaudu siihen, että joudut joka tapauksessa selittämään mitä firmasi tekee.
Suosittua on myös sisältömarkkinointi, jossa puhutellaan blgeilla, kirjeillä, artikkeleilla omasta osaamisestaan ja vakuutetaan lukija. Sisältömarkkinnissa pidetään vakuuttava puhe tekstin muodossa ja markkinoidaan tätä tekstiä yrityspäättäjille. Myös kutsuvieras-aamiaistilaisuudet ja seminaarit ovat hyvä tapa saada kontakti yrityspäättäjään. Muista, että kutsukin on jo viesti ja jos se tavoittaa päättäjän, olet jo saanut viestisi läpi.
2. Asiakkaani on kuluttaja
Kuluttajamarkkinoinnissa tavoitellaan usein isompia kohderyhmiä. Jos B2B viestinnässä pyritään saamaan esim 100 yritystä asiakkaaksi, niin kuluttajabisneksessä yleisö on tuhatkertainen esim 100 000 kuluttajan kohderyhmä tai isommille markkinoille suuntaavien kuluttajakohderyhmien koko on jopa miljoonia. Tällöin tarvitset massamarkkinointia tai massaräätälöityä digimarkkinointia.
Massoja saa kiinni parhaiten käyttämällä siihen soveltuvaa markkinoitikanavaa. Kanavia löytyy digimarkkinoinnin (display, online video, mobiili, hakukonemainonta, sisältömarkkinointi) lisäksi perinteisemmät radio, tv ja printtikanavat. Useimmat markkinoijat siirtävät panoksiaan entistä enemmän digitaaliseen, koska digitaalisessa mainonnassa mainosmuotoja ja markkinoinnin tehokkuutta on helppo mitata.
Kuluttajille viestejä voi saada läpi myös viestinnällä. Jos yrityksesi tai brändisi on tehnyt jotain uutisen arvoista, kannattaa uutisoitavasta kertoa medialle. Joku saattaa julkaista yrityksesi nimen jopa ilmaiseksi.
Älä unohda nykyisiä asiakkaitasi ja potentiaalisia asiakkaitasi.
Oli kohderyhmäsi yrityspäättäjä tai kuluttaja, niin molemmissa tapauksessa tärkeintä markkinointia on muistutusmarkkinointi. Uuden asiakkaan hankkiminen on aina kalliimpaa kuin vanhan pitäminen asiakkaana. Pidä kiinni vanhoista asiakkaistasi ja varmista, että potentiaalisista asiakkaistasi tulee maksavia asiakkaita.
Verkkomainonnassa suosittua nykyään on retargetointi. Retargetointi tulee sanoista re, eli uudelleen ja targeting eli kohdennus. Toinen termi tälle samalle asialle on remarkkinointi, eli uudelleenmarkkinointi. Olet varmaan huomannut kuinka verkkomedioiden bannerit seuraavat sinua kun olet käynyt yrityksen sivuilla. Kannattaa muistuttaa niille kuluttajille, ihmisille ja päättäjille, jotka ovat jo osoittaneet jotain kiinnostusta yritystäsi ja brändiäsi kohtaan.
Muistutusmarkkinoitia kannattaa tehdä retargetoinnin lisäksi myös sähköpostilla, postilla ja tietenkin puhelimitse. Puhelin ja naamakkain tehty keskustelu jättää aina voimakkaimman muistijäljen. Markkinointi on muistijälkien jättämistä ja kun sitten päätöksenteon aika on käsillä, olet yksi vaihtoehto mielessä.
Menestystä elämääsi, ja markkinointiisi!
Ilkka O. Lavas
Kirjoittaja on kuluttaja ja päättäjämarkkinointia tekevän Improve Media Oy:n toimitusjohtaja, City-lehden julkaisija ja media alan sarjayrittäjä.
1800-luvulla Suomessa oli vielä voimakkaasti talollisten ja köyhempien porukat. Nykyään on vaikea uskoa, että rajanveto oli niin raju, että talollinen ei saanut leikkiä tai köyhempien kanssa.
Kiellettyä rakkautta
Meidän suvussa kiertää tarina, jossa rakkaus oli 1800-luvulla ylittänyt tämän rikkaiden ja köyhien rajan. He olivat niin rakastuneita, että halusivat naimisiin. Vanhemmat kielsivät naimisiinmenon, jolloin nuoret ottivat myrkkyä ja kuolivat kuten Romea ja Julia -tarinassa.
Tarinoita, joista ei puhuta
Suvussa kiertää myös muitakin tarinoita. Eräässä tarinassa kerrotaan, kuinka ei-toivottu lapsi haudattiin suohon. Toinen tarina kertoo miten taloon apulaisiksi palkatut rengit viettelivät talon alaikäisiä nuoria ja juottivat näitä humalaan, jonka jälkeen tapahtui ties mitä hyväksikäyttöä. Kolmas tarina kertoo siitä, miten kirkonkirjoja väärennettiin, jotta suvun juuret eivät selviäisi.
Neljäs tarina kertoo siitä, kuinka pula-ajan Suomessa syötettiin raskaana oleville äideille lääkettä, jonka piti olla vitamiinia, mutta aiheuttikin lasten vammautumista. Neuvola-asiakirjat ovat mystisesti kadonneet koko pitäjästä. Oliko tarinoilla totuudenperää vai ei, ne kertovat tarinaa siitä, että kaikki asiat eivät aina kestä päivänvaloa.
Puhuminen auttaa, vaikka kyllähän se hävettää
Moni vaiettu tarina aiheuttaa traumoja sukupolvien ajan ja vain niiden kertominen, puhuminen, kohtaaminen ja käsitteleminen parantaa meidän kansakunnan. Käsittely saattaa vaikuttaa hävettävältä, mutta häpeäntunne kannattaa kohdata, sillä se useimmiten helpottaa. Myös asioiden kirjoittaminen auttaa.
Suvun kanssa kannattaa oppia elämään, sillä he pysyvät aina. Sitäpaitsi tarinat ovat ihan huikeita ja parempaa viihdettä kuin saippuasarjat.
Menestystä elämääsi!
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä
Ps. selvisi myös eilen, että Eppu Normaalien Juha Torvisen faija ja mun faija on pikkuserkkuja. On tää Suomi pieni maa. Keitähän muita sukuun kuuluu?
Kaverillani on iso ongelma. Hän ei pysty maksamaan rahaa jenkkifirmastansa suomalaisen laskuttajan tilille. Ensimmäisen maailman ongelmia.
"Ensimmäisen maailman ongelmia" -löytää twitterissä, webissä ja facessa #FWP tai #1stworldproblems häshtägillä. Suomessa on käytetty 1maailmanongelmia tai 1. maailman ongelmia. Näissä usein ironisoidaan sitä, miten meillä ongelmat ovat jotenkin naurettavia kuin vertaa kolmannen maailman, eli kehittyvien maiden ongelmiin, joissa ihmisillä ongelmat ovat asunnon puutteita, hygienian puutteita, turvallisuuden ongelmia, lapsiprostituutiota, kouluttautumattomuutta ja nälkää. 1. maailman ongelmat ovat jotenkin hassuja kun laittaa ne perspektiiviin ja miettii, miten pieniä ne ovat maailman kaikkien ongelmien joukossa.
1. maailman ongelmia
Mahdunko mekkoon?
"Treenatessa massa kasvaa ja kasvakoon lisää! Mutta kieltämättä tulee mietittyä näitä 1. maailman ongelmia kuten: miltä näytän pikkujoulumekossa." - Treenaaja, Lilyssä
Sisustuskriisi
"miksi kaikki kattolamput on niin rumia? ja jos löytää jonkun hienon niin se maksaa vähintään sen 100e. #ensimmäisenmaailmanongelmia" - @jomarika
Ruokaongelmia
"Söin liikaa ruokaa ja nyt mua väsyttää" - nimetön
"Söin liikaa, pitää lähteä salille laihduttamaan"
Fiksuusongelmia
"Luen Kindlellä filosofista kirjaa. Nyt kukaan ei näe kirjan kantta, eikä tajua kuinka fiksu olen." - nimetön
Karkkiongelmia
"Jos syön kaikki karkit pussista, niin syön liikaa, mutta jos en syö, niin huomiselle ei jää riittävästi."
Liikenneongelmia
"Olen jumissa liikenteessä, kun edellä ajava ajaa nopeusrajoitusten mukaan"
"Yritän syödä autossa samalla kun ajan ja se on tosi vaikeaa kun kaikki liikennevalot ovat vihreitä."
E-pillerien kanssa ongelmia
"Nyt on taas näitä 1. maailman ongelmia mutta kuitenkin. Lopetin e-pillerit n. kk sitten ja sivuoireena olin kunnon menkkarage n. viikon mutta NYT... hiukset rasvottuu päivässä ihan järkyttävään kuntoon. Ärsyttää, kun olin saanut pidennettyä pesuväliä jopa 3-4 pv viikossa :( kesti monta vuotta saada hiukset tuollaisiksi. Lisäksi oon huomannut tukkaa lähtevän entistä enemmän irti. ", oshawotti Demissä
Vaatehuolia
"Huomasin juuri että paitani on likainen, ilmeisesti lasta halatessa siihen tarttui vähän aamiaista mukaan. Pitäisikö nyt käydä ostamassa uusi paita" - mies, 30v
Ruokaongelmia
"Käyttäsitkö jauhelihan jossa päiväys. 7.12 eli toissapäivänä? " - KaksPlus keskustelupalstalla kysymys
Implanttiongelmia
"Fitnessblogaaja aikoo ostaa silarit osamaksulla.", kommenteissa:
"Tissit osamaksulla? Nää on näitä 1.maailman ongelmia...."
Polkupyöräilijan ongelmia
" Huppari tai svetari ei taas pidä tuulta. Ykköstakki ei tartu käsiin jos pistää hikikerraston yläosan päälle missä on pitkät hihat, mutta tulee monesti taas kuuma sitten. Plus ranteet jää paljaiksi kun on hanskat kädessä." - mies, Fillarifoorumi
Nettiongelma
"Mun Wifi oli just tunnin toimimatta enkä päässy nettiin!"
Salasanaongelmia
"Vaihdoin sähköpostin salasanan ja nyt mun pitää vielä kirjoittaa se uudestaan erikseen pöytäkoneen meiliohjelmaan, iPadiin sekä iPhoneen!"
Tiskikoneongelmia
"Tiskikone ei pese kunnolla champanjalaseja."
Musaongelmia
"Painoin vahingossa Spotify -radiossa skippaa mun lempparibiisille ja nyt se ei soita sitä enää."
Toimistomurheita
"Aurinko häikäisee toimistolla niin pahasti, etten näe kunnolla läppärin ruutua."
Rahaongelmia
"Mulla on lompakossa niin paljon käteistä, että takapuoleen sattuu kun yritän istua."
Haastattelin taannoin konkurssin tehnyttä yrittäjää. En voi valitettavasti paljastaa kuka tämä ihminen on, mutta voin kertoa etten se ole minä. Kutsun nyt tätä ihmistä Jariksi.
Kuumaa huumaa, liittymiä ja kännyköitä
Kännykkäliittymäkauppa oli 2000-luvun taitteessa kuumimmillaan. Sonera osti Saksasta 4G oikeuksia miljardeilla ja pörssikurssien piti mennä läpi katosta. Netti oli mullistamassa kaiken ja Nokia oli kuolematon.
Jari oli lapsuudenkaverinsa kanssa perustanut mahtibisneksen. He myivät kännykkäliittymiä puhelinmyyntinä. Kukaan ei ollut aikaisemmin myynyt puhelinliittymiä puhelinmyyntinä. Operaattori X maksoi heille isot rahat jokaisesta avatusta uudesta liittymästä ja isosta rahasta oli hyvä maksaa puhelinmyyjälle isot provikat. Myyjillä oli motivaatio myydä ja kauppa kävi. Parhaimmillaan liittymiä meni 400 liittymää päivässä. Sitten tapahtui jotain.
Ette saa myydä enää
Jari sai puhelinsoiton operaattorilta: Ette saa myydä enää. He ottavat kaiken puhelinmyynnin itselleen. Jari järkyttyi: mitä me sitten myydään? Jonkin aikaa Jari yritti etsiä myytävää näille 40 myyjälle. Call Centerin varusteet: tuolit, pöydät, myyjien leasing autot, isot tilat, puhelinsoittojärjestelmä oli kaikki liisattu. Kuukausikulut juoksivat ja rahat hupenivat silmissä.
Osa myyjistä lähti menemään, osa jäi odottamaan, että Jari keksii jotain uutta myytävää. Paria tuotetta he kokeilivat myydä, toinen lähti vetämään, toinen ei. Osalle piti antaa kenkää, koska myytävää ei riittänyt kaikille.
Sijoitus ja oma tuote
Jari oli oppinut, että edustusmyynnissä saattaa edustussopimus lähteä aina nenä edestä. Hän ei tekisi tätä virhettä enää vaan varmistaisi selustansa. Rahat olivat aika lopussa, joten oma raha ei riittänyt tuotekehitykseen. Apuun pyydettiin sijoittajia.
Jari haki firmaansa sijoitusta, että he kehittäisivät oman tuotteen myytävän tuotteen tilalle. Jari laski, että omassa tuotteessa kate on parempi. Jari palkkasi firmaan myös toimitusjohtajaksi naapurinsa, jotta voisi itse keskittyä myynnin johtamiseen ja tuotteistamiseen. Firma näytti uskottavalta, oli omaa tuotekehitystä, kokenut toimitusjohtaja, hieno historia. Sijoittajat laittoivat firmaan kiinni puoli miljoonaa.
Oma tuote valmiiksi
Oma tuote saatiin valmiiksi ja myyjille saatiin oman firman tuote myytäväksi. Kate oli kohdallaan. Tuotekehitys vei edelleen rahaa, mutta tulevaisuus näytti positiiviselta. Sitten tapahtui taas jotain. Tuli 2008 vuoden talouslama. Asiakkaat lopettivat ostamisen.
Myynti ei vetänyt enää. Rahat olivat loppu. Oma tuote toimi, mutta asiakkaat eivät uskaltaneet oman taloudentilanteensa vuoksi ostaa mitään. Lopuiltakin myyjiltä meni motivaatio.
Konkurssi
Jarin firma meni konkurssiin. Tai ei se juridisesti mennyt konkurssiin, sillä se saneerattiin. Firmasta irtisanottiin kaikki työntekijät ja jäljelläoleva liiketoiminta myytiin kilpailijalle. Jari sai luottotietoihinsa häiriömerkinnän, monta vihaista sijoittajaa ja yhtiökumppaneita, jotka eivät ikinä enää tekisi Jarin kanssa töitä.
Uusi elämä
Suomen firma meni mönkään. Kaverisuhteet menivät pilalle. Konkurssi vaikutti monella tavoin Jarin elämään. Hänen avioliittonsakin kaatui. Jari sairastui masennukseen. Hän myi omaisuuttaan ja muutti ulkomaille. Aloitti uuden elämän, uudessa maassa, missä luottotietohäiriö ei haittaisi firman pyörittämistä.
Kysymyksiä ja pohdittavaa
- Olisiko Jarin pitänyt lopettaa firma heti kun operaattori katkaisi edustussopimuksen? Oliko tekohengitys virheteko?
- Onko oikein, että Jari ei saa tehdä Suomessa bisnestä, mutta saa tehdä toisessa maassa? Olisiko sittenkin sallittua tehdä henkilökohtainen konkurssi?
- Oliko oikein, että sijoittajille myytiin tarinaa menestyvästä firmasta, vaikka vuosi sijoituksen jälkeen yritys meni nurin? Oliko tuotekehityssijoitus virheliike?
- Mikä taho Suomessa auttaa tällaisia masennukseen sairastuneita yrittäjiä, jotka yhtiökumppani, sijoittaja ja työntekijät ovat hylänneet?
- Oliko Jari sankari, kun hän työllisti 40 ihmistä monen vuoden ajan?
- Olisiko Jarin pitänyt siirtyä sivulle ja antaa firman pyörittäminen muille yhtiökumppaneille?
- Nousiko menestys hattuun? Unohtuiko realismi?
- Tuliko matkalla kerrottua sijoittajille rehellisesti mikä firman tilanne on ja mikä on perimmäisenä syynä sijoituskierrokselle?
- Oliko firman ydinosaamista tuotekehitys vai myynti? Kannattiko vaihtaa bisnestä menestyvästä puhelinmyyntifirmasta tuotekehitysfirmaksi?
- Pitäisikö Jari palkita työllistämisestä?
- Pitäisikö Jarin maksaa velkansa takaisin sijoittajille?
- Entä jos Jari kriisin keskellä masentuneena valehteli sijoittajille ja yhtiökumppaneille, pitäisikö niistä antaa anteeksi?
- Kannattaako Jarin kanssa tehdä ikinä mitään bisnestä?
- Pitäisikö Jarin pyytää anteeksi yhtiökumppaneiltaan ja ex-työntekijöiltään?
- Oliko yrityksen kaatuminen Jarin syytä vai ulkoisten surkeiden sattumusten tulosta?
- Onko konkurssista puhuminen tai kirjoittaminen ylipäänsä sallittua?
Menestystä Jarille. Anteeksiantoa sijoittajille, Jarin ex-yhtiökumppaneille ja Jarin ex-työntekijöille.
Menestystä elämääsi! Muista pitää huolta henkilökohtaisen talouden ja firmasi kassavirrastasi myös vaikeina aikoina!
Nuorilla diginatiiveilla on paremmat lähtökohdat elämään. He ovat kasvaneet maailmassa, jossa uutisista saa heti tiedon eikä tarvitse odottaa yhdeksän "pää"uutislähetystä. Diginatiiveille postilaatikolla käyntiin ei liity uutisten odotusten riemua. Diginatiivi oppii kirjoittamaan hipaisunäytöllä ennen näppäimistöä. Diginatiivi on tottunut siihen, että kuvat ovat värikuvia ja median videon ja tv-sarjat pystyy katsomaan älypuhelimella milloin haluaa.
Diginatiivit strukturoivat maailmansa eri tavalla kuin ennen digiaikaa syntyneet. Digiaikana tiedon lähteitä on saatavilla enemmän kuin ennen digiaikakautta ja tiedon luotettavuuden arviointi on taito, jota diginatiivi joutuu pienen ikänsä opettelemaan, mutta samoja tiedon luotettavuuden arvioinnin taitoja tarvitaan myös vanhempana. Myös mediassa toimitus joutuu jatkuvasti arvioimaan tieton luotettavuutta ja luotettavanakin pidetty lähde saattaa levittää väärää tietoa, jolloin mikään perinteinen tiedon luotettavuuden arviointimenetelmä ei päde digiaikana. Tiedon ja tietolähteen luotettavuudelle syntyy digiaikakaudelle uusi määritelmä. Median laatua arvioidaan hakukoneita käyttäessä, mediaa lukiessa, sekä myös käyttäjän itse julkaistessa, jakaessa ja kommentoidessa.
Diginatiiville on enemmän ok tilata spotify, kuin ostaa cd fyysisestä kaupasta. Diginatiiville on luonnollista maksaa tv-sarjojen katselusta kuukausimaksua, jos hän voi katsoa niitä milloin haluaa. Diginatiiville tekstiviesti tarkoittaa whatsappia ja perinteisen puhelun korvannut chatti tai skypesessio on tapaamis- ja keskustelumuotona uusi vakio.
Näin diginatiivi määrittelee uuden laatustandardin
Harwardin tutkimuksessa Urs Gasser, Sandra Cortesi, Momin Malik ja Ashley Lee löysivät seuraavat havainnot:
- Lähes kaikki nuoret käyttävät mediaa ensisijaisesti digitaalisesti
- Nuorilla on hyvät digiosaamisen lähtökohdat
- Digimedia vaikuttaa nuorten käyttäytymiseen
- Hakukoneiden tulosten lisäksi nuoret arvioivat lähteiden luotettavuutta kysymällä kavereiltaan (ja opiskeluissa myös tarkistamalla tietoja myös offline lähteistä)
- Nuoret varmistavat tiedon luotettavuutta heuristisesti ja monien vihjeiden perusteella. Erityisesti interaktiiviset elementit ja visuaaliset elementit mediassa ovat ratkaisevia.
- Suorien Urlien kirjoittamisen sijasta nuoret käyttävät hakukoneita sivustolle menemiseen.
- Visuaalisuudella, videolla ja interaktiivisuudella on merkitystä luotettavuuden arviointiin
- Nuoret luottamus mediaan heikkenee, jos siellä ei ole lähteitä mainittuna
- Diginatiivi ei luota mediaan, jos siinä on kirjoitusvirheitä
- Myös sovellusten ja medioiden sisäisellä haulla on merkitystä, esimerkiksi YouTuben ranking on merkityksellinen sisällön luotettavuuden arviolle
- Nuoret suosivat medioita, joissa on paljon sisältöä
- Sattumanvaraisella selailulla on myös merkitystä luotettavuuden arviointiin ja tiedon hakuun. Nuoret esimerkiksi klikkailevat sattumanvaraisesti tietyn aihepiirin linkkejä tietoa etsiessään.
- Tiedon etsimisessä nuorilla lopputulos voi myös riippua käytettävissä olevasta ajasta, ylipäänsä fiiliksestä ja tiedon määrän ylitarjonnasta tai vähyydestä
- Nuorilla tytöillä ja nuorilla pojilla on usein hyvin erilaiset strategiat tiedon haussa ja navigoinnissa. Myös sosioekonominen asema, ikä ja etninen tausta vaikuttaa mediakäyttäytymiseen
- Nuoret ovat osallistuneet netin pelisääntöjen kehittämiseen ja ovat jo koulussa nähneet kaikki nettikiusaamisen, identiteettivarkauksien ja yksityisyyden suojan ja loukkaamisen muodot.
- Netin mahdollisuuksia ja haittoja on käsitelty ja kehitetty eteenpäin nuorten, vanhempien, opettajien, teknologiatoimittajien ja median kanssa.
- Diginatiivi käyttää eri lähteitä riippuen tiedonhakutilanteesta. Esimerkiksi koulutehtävissä suositaan eri medioita kuin vapaa-ajan tehtävissä.
- Feminiineille käyttäjille on visuaalisuudella enemmän merkitystä kuin maskuliinisille käyttäjille
- Median kulutuksessa iso haaste on infoähky ja tiedon strukturoimattomuus
Miten Z-sukupolvi eroaa aiemmista sukupolvista?
Nykyiset teini-ikäiset ovat "z-sukupolvea". Z-sukupolvi on diginatiivia, koska he ovat syntyneet "kännykä kädessä". Diginatiivien tiedonhaku eroaa aiempien sukupolvien tiedonhausta seuraavasti:
- Z-sukupolven kriteerit: laadullisia, heuristisia, sosiaalisia, ei merkitystä kaupallisen ja ei-kaupallisen tiedon välillä
- Aikaisempien sukupolvien kriteerit: auktoriteettimediat, tiedon täsmällisyys ja uskottavuus
Median tulee olla laadukkaampi visuaalisuudeltaan. Medioiden välinen navigoitavuus pitää olla helpompaa kuin nykyään. Sisällöistä pitää pystyä keskustelemaan helposti tuttujen ja tuntemattomien kanssa. Lähteet tulee olla selkeästi merkitty ja myös linkitetty alkuperäislähteisiin. Hakukoneiden merkitys tiedon etsimisessä on iso, mutta myös ihmisten välinen kommunikointi eri viestivälineillä ja naamakkain. Digitaalisuus ja diginatiivien suhtautuminen mediaan siis asettaa median kehittäjille uudet laatunormit. Pitkällä tähtäimellä tämä on vain hyvä asia, lyhyellä tähtäimellä on häiritsevää, että digitaalinen sisällöntuottaminen vaatii enemmän panostuksia kuin perinteiseen mediaan. Diginatiivi odotaa lähtökohtaisesti parempaa laatua visuaalisuudessa ja luotettavuuden varmistamisessa.
Menestystä elämääsi ja digitaalinen yläfemma!
Ilkka O. Lavas
kirjoittaja on media-alan sarjayrittäjä, joka on Improve Media mainosverkoston toimitusjohtaja, City-lehden julkaisija ja rakentaa diginatiiviyhteensopivia verkkopalveluita W3 Groupissa.
Lähteet:
- Pew Internet/Lenhart et al., 2011; boyd
& Marwick, 2011; Palfrey, boyd, & Sacco, 2008
- Youth and Digital Media: From Credibility to Information Quality, Urs Gasser, Sandra Cortesi, Momin Malik, Ashley Lee - Harvard University - Berkman Center for Internet & Society, February 16, 2012
- Emma Magazines 2014-2015: Leif Jonasson: Digital natives are redefining the quality standards
Design on muutakin kuin pelkkää kauneutta. Design on parhaimmillaan hyvää elämää, toimivuutta ja estetiikkaa. Naisille opetetaan jo nuorena, että kauneuden takia pitää kärsiä. Olen eri mieltä. Kauneuden takia pitää nähdä vaivaa, mutta kauneus on parhaimmillaan luonnollista, esteettisesti miellyttävää ja korostaa niitä vahvuuksia, joita halutaan korostaa.
Design fail -tarinoita näemme joka päivä
Olet varmasti törmännyt tilanteeseen, jossa ovenkahvaa painaessasi ovenkahva ei painu vaan ovea pitikin työntää ja tunnet olosi tyhmäksi. Design fail. Kahvikannun viimeinen tippa valuu pitkin nokkaa ja pannun kylkeä alas. Design fail. Ovenkahvasta työntäessäsi ovi ei aukea, koska painat oven väärästä reunasta. Hississä ykköskerrokseen mennään painamalla numeroa kaksi. Energiaa kuluu hukkaan kun hissiä pysäytellään turhaan. Design fail työntyy arkeemme ja kärsimme kauneuden vuoksi.
Nykyaikainen design on toimivaa. Designin tehtävä on muotoilla asiat, esineet ja palvelut niin, että elämän laatu paranee. Kauneuden takia kannattaa nähdä vaivaa, jotta elämä on parempaa.
Menestystä design ja muotoiluhankkeisiisi ja elämään!