Moni on varmaan hiihtolomalla huomannut, että tulee luettua uutisia ja blogeja entistä enemmän kännykällä. Monella medialla mobiilikäyttö on jo 60% luokkaa kaikista kävijöistä. Niin on meillä Cityssäkin. Samaan aikaan mainostajat ja mainostoimistot ovat hoksanneet, että mainoksista kannattaa tehdä displayn paraatin, boxin ja padiversion lisäksi myös mobiiliparaatimuoto ja kampanjaländärit kannattaa tehdä responsiivisiksi. Kehitys kehittyy!
Mobiilimainonta on tuplaantunut
Suomessa mobiilimainonta on herännyt vähän hitaasti, mutta nyt mainontaa näkyy kaikilla isoilla brändeillä. Meilläkin Improve Mediassa ja City Digitalissa mobiilimainontaa ostetaan jo lähes kaikkiin kampanjoihin.
Mobiilimainontaan panostettiin maailmanlaajuisesti 14,6 miljardia euroa vuonna 2014, mikä on 92 prosenttia enemmän kuin vuonna 2013.
Mobiilimainonta jatkoi myös Suomessa edelleen voimakasta kasvuaan. Mobiilin mainospanostukset kasvoivat vuodessa 64,7 % ja muodostavat nyt 9,9 % display-mainonnan kokonaisuudesta.
Mobiilissa vietetään paljon aikaa ja mobiilimainonnan odotetaan kasvavan tulevaisuudessakin.
Mobiilimainontaa ostetaan paljon ohjelmallisen ostamisen työkaluilla
Mobiilimainosmuodoista tyypillisimpiä on perus mobiiliparaati sekä pyyhkäistävä mainosmuoto. Pyyhkäistävässä muodossa mainosta voi hivelöidä kosketusnäytöllä. Mobiilimainoksia voi ravistaa ja kännykän GPS:llä voidaan tunnistaa käyttäjän sijainti.
Mobiilimainonnan tekeminen kasvaa varmasti myös vuonna 2015, koska mobiilit päätelaitteet ovat tulleet jäädäkseen. Mobiilissa tullaan varmasti näkemään entistä enemmän videomainontaa. Sitäkin saa ostaa ohjelmallisesti. Suomessa in-stream-videomainonta kasvoi viime vuonna (2014) tuntuvasti, 22,5 %. In-stream videomainonta muodostaa 9,6 % display-mainonnasta.
Ohjelmallinen ostaminen on siitä kivaa, että sen kautta voi hallita globaalia näyttömäärärajoitusta eli frequa (frekvenssi) sekä näkee miten monta päätelaitetta on nähnyt mobiilimainoksesi. Muista käyttää kaikkia kanavia tasaisesti.
Menestystä mainontaasi ja elämääsi!
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä, joka kasvattaa tällä hetkeä mainostajien ja medioiden kanssa mainosverkosto Improve Mediaa.
Sijoitusneuvojat puhuvat korolle korkoa efektistä. Kun sijoitat sata yksikköä ja kasvatat satasen arvoa 15%, sinulla on 115 yksikköä. Tätä kun kasvattaa seuraavana vuonna 15% ja sitä taas seuraavana vuonna saman verran, niin kuuden vuoden päästä satanen on tuplaantunut.
Jos teet ensimmäisenä yrityksen pyörittämisen vuotenasi 100 000 euroa liikevaihtoa ja kasvatat 15 % 35 vuoden ajan, niin 35 vuoden päästä sinulla on 11 miljoonan euron bisnes. Jos et usko, laita luvut Exceliin.
Aloitin itse vuonna 1996. Ensimmäisen vuoden liikevaihto oli muistaakseni 36000 markkaa (6000 euroa). Se oli lukiolaispojalle iso raha. Nyt 18 vuotta myöhemmin sama liikevaihto on kasvanut korkoa korolle ahkerasti tehden karvan yli 10 miljoonan euron konserniksi. Pikku hiljaa nirkutellen. Välillä sopivasti lainaa, mutta pääasiassa omia tuottoja sijoitellen. Kasvua on tullut orgaanisesti, mutta myös yrityskaupoin.
Yrityskaupoista osa on mennyt täysin päin metsää. Muutaman kerran mua on huijattu. Muutaman kerran on mennyt todella hyvin. Turnaroundeissa onnistunein on ollut City –lehden osto, joka on kasvanut 2:ssa vuodessa 2 Miljoonan euron mediakonserniksi. No nyt on kymppimillin bisnekset pyörimässä. Jos 15 % kasvattaa vuodessa, niin 18 vuoden päästä olisi sitten 123 miljoonan euron bisnekset. Siinä onkin haastetta. Sama matematiikka toimii, haasteiden, epäonnistumisten ja onnistumisten koko vain kasvaa. Jos se pelottaa vain vähän, niin se tarkoittaa sitä, että ehkä kannattaa kokeilla.
Korkoa korolle siis toimii. Aloita pienestä. Kasvata joka vuosi, niin sieltä ne miljoonat syntyvät ja uudet työpaikat. Muista pitää yritys kannattavana ja kasvata bisnestä myös vaikeina aikoina.
Vastuullinen matkustaminen puhututtaa. Anna Koskela haastoi minut kertomaan ajatuksia kesätävästä matkailusta. En voi hyvällä omallatunnolla sanoa, että lentokoneella lentäminen Bangkokiin ja sieltä Burmaan ja Burmassa moottoripyörällä kaahailu olisi kaikkein ekologinta matkustelua, mutta teimme silti Burmankin reissulla muutamia ekologisia tekoja:
1) Vastuullinen matkustaja tuo rahaa maahan
Turismi on monelle ihmiselle elinehto. Työllistimme reissullamme varmasti satoja ihmisiä ja nämä ihmiset eivät nyt näe nälkää niin paljon.
2) Vastuullinen matkustaja ei roskaa
Vastuullinen reissaaja ei jätä luontoon roskia. Moottoripyörä toki saastuttaa eikä se ole hyvä juttu. Moottoripyörä oli silti ainoa vaihtoehto, kun halusimme nähdä erikoisia paikkoja Burmassa ja halusin raportoida mm lapsityövoimasta.
Kierrätys on Burmassa pakollista, koska uutta ei saa ostettua mistään. Kulutusyhteiskunnassa eläessä unohtaa miten innovatiivisesti asioita voisi korjata.
6) Voi raportoida lapsityövoiman käytöstä
Turisti, joka poistuu turistialueelta, voi raportoida asioita, joita Burmalainen ei haluaisi raportoitavan: Child Labour in Burma.
Reissaaminen kannattaa. Meillä on asiat oikeastaan aika hyvin. Kunnioitetaan toisia.
Kiitos Anna Koskelalle blogaukseen haastamisesta.
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä
#ReilutBlogit -kampanjan osallistumisohjeet
1. Kerro minkälainen rooli kestävällä ja eettisellä toiminnalla on sinun elämässäsi.
2. Kerro jokin mukava kokemus mikä sinulla on ollut kestävästä matkailusta.
3. Haasta mukaan vähintään kolme muuta blogia mukaan tähän. Sinun ei tarvitse olla matkabloggaaja tätä varten, vaan voit kirjoittaa myös muista kestävään kehitykseen liittyvistä asioista.
Kerro myös kommenttiboksissa omista kokemuksista ja osallistu mieluusti sekä Twitterissä että Instagramissa hashtagilla #ReilutBlogit tähän kamppikseen ja muista jakaa Facebookissa ilosanomaa myös muille kun kohtaat hyvä tarinan! Voit myös osallistua tähän omassa blogissasi vaikket nimettyä haastetta saisikaan. Mitä enempi, sen parempi!
Venäjä-uutisoinnissa on internetin ihmeellisenä aikakautena mielenkiintoista lukea uutisia itä-lehdistä ja länsi-lehdistä. STT syöttää Suomen medioihin uutisia, joita nostetaan ilman kritiikkiä. Reutersiin luotetaan ilman kritiikkiä. Venäjän lehdistössä on omat sääntönsä ja siellä nousee esiin venäjän näkemys asioista. Twitter ja Face luovat mukaan vielä omat huhumyllynsä. Kehen sinä uskot uutislähteenä? Kuka ampui Mainilan laukaukset?
Passien väitetään olevan Venäläisten upseerien passeja. Pian Twitterissä alkaa kiertää kuva, jossa kerrotaan, minkälainen on venäläinen sotilaspassi. Wikipedian (onko sekään luotettava lähde?) mukaan sotilaille ei myönnetä tavallisia passeja vaan sotilaspassi korvaa tavallisen passin. Tosin sodassa on aina eri säännöt kuin rauhassa. http://en.wikipedia.org/wiki/Identity_card_of_the_Russian_Armed_Forces
No pointti tässä kirjoituksessa ei ole kritisoida uutisointia vaan muistuttaa siitä, että kun luet artikkeleita mistä tahansa, muista aina lähdekritiikki. Muista myös kirjoittaessasi juttuja tarkistaa lähde ja jos olet epävarma, niin kerro sekin. Yksi passeista näyttää olevan venäläinen sotilaspassi, mutta muut vaikuttavat olevan siviilipassien näköisiä. Tiedä nyt sitten näistä.
Alkuperäinen video (vai onko tästäkin pätkä leikattu pois?):
Ennen City-lehden ostoa 2,5 vuotta sitten olin tehnyt pääasiassa performance markkinointia. Siinä markkinointi on hyvin lähellä myynnin KPI -mittareita. Olen opiskellut brändimainontaa MBA:ta opiskellessani, mutta siellä puhuttiin ihan erilaisista tavoitteista kun mitä tehokkuusmarkkinoinnissa.
Brändimainonnan mittarit
- Spontaani tunnettuus
- Brändin kiinnostavuus
- Kampanjan vaikutus brändin haluttuuteen
- Mainosten näkyvyys ihmisille (digissä inscreen on helpompi mitata kuin printissä, radiossa tai tv:ssä)
- Brändin parissa vietetty aika
Performance markkinoinnin mittarit
- kävijät sivuilla
- sivuilla vietetty aika
- bounce rate, eli kuinka monta% lähti heti menemään
- uutiskirjeen tilaajia
- osoitteen tai yhteystietojen katsojien määrä
- tuotteiden lisääminen ostoskoriin
- kaupan käynti
Performance markkinoijalla on usein mielessä vain kaupankäynti ja useimmiten kaupan tekeminen mainostajan verkkokaupassa. Kaikilla mainostajilla ei ole verkkokauppaa ja siksi performance markkinoijat joutuvat keksimään muita "konversiopisteitä", jotta voivat perustella kampanjan tehokkuuden.
Brändimainonnan kampanjat ovat usein niitä, jotka herättävät meissä tunteita, saavat brändiin liitettyä jonkin mielikuvan. Brändimainonnan tekemisessä on harvoin taktisia elementtejä(ei kehoitusta ostoon, ei tilausnappulaa).
Brändimittareihin vaikuttavia tekijöitä:
- mediaympäristö
- tekstikonteksti jossa mainos näkyy
- sävy josta sinusta puhutaan
Brändimainontaa tarvitaan, mutta myös taktista performance markkinointia. Taktinen mainonta ja brändimainonta tukevat parhaimmillaan toisiaan. Molempia voi ostaa sähköisten kanavien kautta eli ohjelmallisen ostamisen kautta. Brändimainontaan käytetään usein 85% budjeteista ja loppu 15% käytetään taktiseen mainontaan.
Dagmarin Global Connections -yksikön Senior Client Director Ulla Aitio on selvittänyt miten brändimainonta ja taktinen mainonta ovat lähentyneet kustannuspaineissa toisiaan:
"Taantuma on vaikuttanut mainonnan sisältöön. Nyt tehdään entistä enemmän mainontaa, jossa on selkeä hintaviesti tai muu suora aktivointi."
...ja..
"Brändimainonnan ja taktisen viestinnän tasapainottaminen on haaste monille mainostajille. Parhaimmillaan ’branding by selling’ voi tuottaa hyviä tuloksia sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä. Huonoimmillaan nopeiden myyntitulosten metsästyksessä unohdetaan brändin pitkän aikavälin muutokset: myynnin kehityksen mittarit kun eivät kerro brändin arvon kehityksestä – etenkin jos myynnin kasvu on saatu hintakampanjan kautta.
Brändin heikkenemiseen ei ole kenelläkään varaa. Tuore Millward Brown Optimor -analyysi todistaa, miten vahvat brändit pärjäävät jopa taantumassa muita paremmin."
Brändin tunnettuuteen vaikuttaa esim tämä digitaalinen videomainos (jota voi hyvin pyörittää bannereissa, etumainoksena, Vivas sisältömarkkinointia, nostona jne.)
Wren - "First Kiss"
Agency: Durable Goods, Los Angeles
Production Company: Durable Goods, Los Angeles
Gold Lion in Film
Wren oli ennen tuntematon brändi. Videon alussa "Wren presents” on hyvin häipyvästi, mutta Wren on haettu sana ja Wren -brändin tunnettuus on kasvanut. Tuttua on helpompi ostaa kuin tuntematonta ja vaikka digitaalinen brändivideomainos ei tuo suoraa kauppaa tai klikkauksia, niin brändin parissa vietetty aika ja brändiin liitetyt emootiot ja mielikuvat ovat lisääntyneet. Performancemarkkinoija usein itkee tässä kohtaa ja sanoo, että eikö koko budjetti olisi kannattanut käyttää kaupan tekemiseen. Myynti lisääntyi 14000% joten brändin tekemisellä on kuitenkin kaupankäyntiä helpottava vaikutus ja siksi kädenvääntö on turhaa. Lue koko case oppi AdWeeekistä www.adweek.com/socialtimes/brands-viral-video-wren-first-kiss/145857
Vastaavasti Petri Kokkonen toteaa IAB Blogissa, että brändimainonta verkossa lisääntyy: "Suoran myynnin metsästäminen verkossa jatkuu, mutta seuraavaksi verkon paaluttavat brändin rakentajat.". Tämä pakottaa ohjelmallisen ostamisen tekijät mittaamaan myös brändi-mittareilla. Ohjelmallisen ostamisen suuri etu on mitattavuus, mutta brändin mittareita harvoin näkyy ostajan dashboardilla. Brändianalyytikoita on onneksi mediatoimistoilla, mutta valitettavan usein brändimainonnan mittaajat ja performance markkinoinnin mittaajat keskittyvät väittelemään oikeista mittareista, kun päinvastoin pitäisi hyväksyä, että brändikampanjoilla ja taktisilla kampanjoilla on eri tavoitteet. Brändimittarit ovat kauempana kaupankäynnistä, mutta vaikuttavat siihen oleellisesti.
Menestystä mainontaasi, muista, että digitaalisessa parasta on mitattavuus. Voit mitata sekä brändimainontan mittareilla, että taktisen mainonnan mittareilla kampanjoita.
Yhä useampi firma käyttää brändikampanjoihin digimainontaa. Digimainonta kasvaa voimakkaasti ja se on seurausta mitattavuudesta, läpinäkyvyydestä ja avoimuudesta. Digitaalisessa voit parantaa markkinointiasi niin, että yksikään mainosnäyttö ei mene hukkaan vaan niillä on aina joku vaikutus brändisi arvoon tai jopa suoraan kaupankäyntiin.
Menestystä markkinointiisi!
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä
kirjoittaja on City-lehden kustantaja ja 3 miljoonaa suomalaista tavoittavan Improve Media Oy:n toimitusjohtaja.
Keravalla pidettiin tilaisuus, johon oli kutsuttu pääministeri Alexander Stubb ja kansalaisia. TesPack aurinkoenergia-laukun fani oli sijoittanut kätevästi aurinkokennolaukkunsa stagelle. Ilman lupaa ja ilman TesPackin pyyntöä.
TesPack -fani hakkeroi näin ilman lupaa suomalaisen innovaation ministeri Stubbin kanssa samaan kuvaan. Tuotesijoittelu on kätevä tapa saada näkyvyyttä. Tv juontajilla on ilmaiset vaatteet ja kellot, mutta yleensä näihin on saatu lupa. Tespackiä fanittava aurinkoenergiafani Kalle Maurola oli sijoittanut näppärästi aurinkoenergiatuotteen esille ja hakkeroi näin TesPackin lehtikuviin.
Hieman röyhkeää, mutta innovatiivista. Rohkeutta markkinointiisi!
City on vapaan sanan kannattaja. Vapaa sana tarkoittaa sitä, että maksumuuria meille ei ole tulossa. Meillä vapaa sana tarkoittaa ettei hyviä sisältöjä piiloteta lukijoilta. Meille vapaa sana tarkoittaa avoimuutta.
Vapaus on myös sitä, että mainostaja ja kaupallinen kumppani saa äänensä myös kuuluviin kaupunkilaisille kohdennetun mainonnan kautta. Rahoitamme toimintaamme mainosrahoin kiitos mainostajille: lukijamme arvostavat Cityn maksuttomuutta. Ilman mainostajia ei olisi Cityä. Kiitos mainostajille ja lukijoille, jotka käytätte mainostajien palveluita ja ostatte kaupallisten partnerien tuotteita.
City-lehdelle ei ole tulossa maksumuuria.
City on vapaan sanan kannattaja. Vapaa sana tarkoittaa sitä, että maksumuuria meille ei ole tulossa. Meillä vapaa sana tarkoittaa ettei hyviä sisältöjä piiloteta lukijoilta. Meille vapaa sana avoimuutta.
Hyvä, että osa päivälehdistä opettaa kuluttajia maksullisuuteen. City-lehti on kaupunkilehti, päivälehti ja aikakausilehti. Päivälehdet eivät ole enää printtikanavan vankeja vaan päivälehti voi ilmestyä verkossa joka päivä vaikkei printtinä ilmestyisikään niin usein. Olemme nykyaikainen monikanavainen julkaisu ja haluamme olla ilmainen nyt ja aina.
Menestystä vaan niille päivälehdille, jotka aiotte menestyä maksumuureilla. City aikoo menestyä vapaana, maksumuurittomana kaupunkielämän puolustajana!
Esa Saarinen on yksi Suomen kuuluisimmista filosofeista. Olin Esa Saarisen showta kuuntelemassa. Esa on varsinainen sanaseppä ja kehittelee mitä mielenkiintoisempia termejä herättääkseen uusia ajatuksia. Esa Saarisen Tammikuun energiatäräytys –nimellä olevaa luennon oikeastaan voisi nimetä sisällön puolesta esimerkiksi: ”Tunteiden näyttämisen, kehumisen ja kannustamisen voima.”, mutta silloinhan kukaan ei tulisi luennolle, koska otsikko paljastaisi kaiken.
Arki - Me itse ihmisinä
Esa oli 80-luvulla yliopistossa ihmettelemässä, miksi kaikki tutkimus selvittää tietoa ja tieto on aina yliopistoissa keskipisteessä.
”Ihmettelin aina, miksi
järjestäytyneen älyn keskuudessa tieto nostetaan keskelle. Miksei vaikkapa hellyys?”
Esa käsitteli luennolla ihmisen elämää ja sitä miten toimimme. Sama teema elää ihmisen elämässä ja Esa halusi korostaa niitä inhimillisiä puolia ja halusi erottua esityksissään tuomalla yliopistomaailmaan tietopuolen rinnalle tunteita. Tunteiden tunteminen on mielenkiintoinen tieteellinen ilmiö ja on erikoista että esim
”Työelämässä tunteita ei de-facto oteta kauhean vakavasti.”
Esa puhui arjessa onnistumisesta ja korosti sitä, miten käyttäytymme. Käytämmekö tunteita ja tunneilmaisua kattavasti vai ainoastaan kapeasti. Miten sinun elämässäsi näkyy tunteet ja miten tunteet vaikuttavat menestymiseesi? Kapea repertuaari käytössä vai kokonaisuus.
Esa diggaa puhua tiivistämällä teemoja lauseiksi. Ne ovat ne ”älyllisesti katsotut yksilöivät kiteytykset.” Kuitenkin Esa korosti , että luentokalvoista ei saa irti niitä tunnetiloja tai muutosta jota luento herättää. Esa on karismaattinen esiintyjä, joka osaa taitavasti esimerkkien kautta nostattaa ihmisissä tunteita esiin. Hän vertasi sitä, että katsot nuottia, mutta vasta soitettuna se musiikki aidosti elää: ”esim musiikissa muutama sävellaji joista saadaan aikaan valtava moninaisuus.”
Esan kiteytykset:
1. Meis on enemmän hyvää ku mitä näkyy päälle.
Tahdo hyvää johonkin toiseen ihmiseen nähden.
Mitä tapahtuu minuutista minuuttiin pafos seminaarissa? Salaisuus on, että sinne lähtevät ”ihmiset haluu hyvää toisilleen.”
2. Parempi ajattelu synnyttää parempaa elämää
Usein parempi ajattelu saa aikaan paremman ajattelun kaltaisia tekoja. Ei kuitenkaan aina eikä välttämättä. Toiset ihmiset ja toisten ihmisten teot vaikuttavat siihen mitä teemme, mutta silti: ”Todennäköisyys parampaan elämään paranee, kun ajattelet paremmin.”
Filosofit ova kuin muusikkoja. Muusikko kirjoittaa nuotit, mutta vasta soittaminen saa biisin soimaan. Samalla tavalla Esan luennot eivät ole luentoja, vaan oikeastaan keikkoja tai show-tilaisuuksia, joissa hän nostattaa kuulijalle tunteita pintaan.
3. Parhaat jutut syntyy sydämestä ja vain niin, että se mitä syntyy, alistetaan kriittiselle ajattelulle myös jälkikäteen.
Saatat harhautua jos et katso asiaa myös ajan suhteen pitkällä tähtäimellä.
Esan kävi läpi viittä tärkeää teemaa. Hän kertoi ensin ne pintapuolisesti, sitten havainnollisti videoin ja esimerkein ja lopuksi vielä kertasi. Erinomasta esiintymistä. Hatunnosto 62 vuotiaalle Esa Saariselle upeasta luennon rakenteesta.
1. Ajattelun liike
Esa on usein pohtinut mikä hänen luennoillaan on tärkeää ja mikä Pafoksella tai luennolla on se juttu on ollu osallistujan kannalta tai mikä se on ollu Otaniemen luennoille. Havainto: Ajattelu lähtee liikkeelle. Parasta palautetta on ollut se, kun ajattelun liike lähti liikkeelle niin että paljastui jotain joka sai aikaan muutosta.
Esa painottaa, että hyvä elämä ei ole tekniikkaa vaan sitä, että saat liikkeelle jotkut ajattelun liikkeet, jossa jokin käynnistyy.
Työkaluja ajattelun liikkeelle saamiseksi:
- Reflektio
- Sisäinen tutkiskelu
- Mahdolliset maailmat
- Kuljeskeleva mieli
- Sivupöydät
2. Maaginen noste
Ihmisellä on kyky kokea jokin tilanne huvittavana vaikka se olisi ahdistava. Tiedät varmasti sen tilanteen, jossa jotkut ihmiset osaa laukaista jotain, joka saa ihmiset nousemaan eri levelille.
Tunnetko sinä tyyppejä jotka pystyy jollain lohkaisulla laukaisemaan tilanteen eteenpäin. Mieti miten voit nostaa tilannetta ylemmälle asteelle sosiaalisesti. Mieti miten voit kohottaa tilannetta. Esimerkiksi radiojuontajan hehkutus. Joku naurahdus tms.
Meillä ihmisillä on kykyjä aiheuttaa:
- Kohottuneisuus.
- Ylittämiskyvykkyys.
- Läpimurtoajattelu
- Sankaruus teema
3. Inhimillinen lämpö
Tieteellisenä ilmaisuna ”inhimillinen lämpö” on lattea, mutta se on viittaus johonkin suuntaan ja se suunta on tärkeä. Se viittaa esimerkiksi suuntaan:
-Rakkaus
-Välittäminen
Inhimillisen lämmön teemaan liittyy myös:
-Respect, toisten arvostaminen
-Rinnalla-oleminen
-Rakkaudellisuus
-Äiti-teema
-Avaruudellisuus
-Positiiviset tunteet
-Kannustavuus
4. (Elämän) ihme
Esa väitti, että ”suomalainen kulttuuri olettaa, ettei mitään ihmeellistä tapahdu”. Esa väitti, että me ihmiset ”Pelätään, että aikaisempi oletus hallinnasta onkin harhaa” ja että ”Ihmiset luulevat, että koko elämää voi hallita.”.
Mä olen tästä vähän eri mieltä, mutta ei Esan kanssa tarvitse olla kaikista samaa mieltä. Mä uskon paljon sattumaan ja siihen, että kun tekee paljon oikeita asioita, niin onni kohtaa onnellisten sattumusten kautta. Kriisitkin ovat osa sattumusten polkua ja niilläkin on tarkoitus. Mutta tämä on mun onnellisen elämän elämänfilosofiaa eikä sen tarvitse olla tismalleen samanlainen kuin Esa Saarisen elämänfilosofia. Voihan se olla, että Esa tarkoituksella karrikoi ”suomalaista kulttuuria”, herättääkseen meissä jotain, joka saa meille halun muuttaa ”suomalaista kulttuuria” ja olla itse se poikkeus, joka voi ”toimia toisin”.
Yhdessä kokeminen on sitä, kun ”Ympärillä olevat ihmiset ovat suuntautuneet ajattelemaan jotenkin.” ja sitä kun ”ihmiset saavat toisilta tukea. ”. Esimerkiksi: kun soitat soolon yksin vs jos muut soittajat tukevat sun sooloa.
Läpimurto on mahdollista yhdessä kokemisen kautta. – Esa Saarinen
Esa kertoi, että "Usein seikkailen verkossa esim Youtubessa ja etsin aineistoa joka koskettaa mua." Etsin koskettumisen. Se mitä koen koskettavaksi, vaikuttaa muhun ja usein jaan niitä näillä mun luennoilla:
Esa näytti havainnollisia videoita miten hämmästyttävät asiat vaikuttavat siihen miten käyttäydymme. Esimerkiksi tämä video havainnollisti kolmea asiaa. Kiinnitä huomiota:
a) Sir Elton John pitää puhetta Leon Russellille (kuka on Leon Russell?), joka on valittu Rock and Roll Hall of fameen. (Jenkit rakastaa esillenostamista), hän puhuu matalalla profiililla ja äänellä. Kiinnitä huomiota siihen, miten Elton John ylistää Leon Russellia ja kertoo kuinka Elton on saanut vaikutteita ”äänen reseptiin, jota vieläkin käyttää” ja ”pukeutumiseen (silmälasit, hatut)”. Kohottuneisuus. Inhimillinen lämpö.
b) Kiinnitä huomiota intoon mikä taustalla olevilla soittajilla on kun he soittavat Leon Russellin kanssa. Maaginen noste.
c) Miten Leon Russell puheessaan kertoo sen, mitä vaikutusta Elton John on saanut häneen viimeisen vuoden aikana. ”Vuosi sitten Elton soitti, nosti minut elämän katuojasta takaisin tielle, toi minut isoille lavoille isojen starojen luo.” Ja mikä nostatuksen voima on. https://www.youtube.com/watch?v=pT5aYRgmgyM
Osa siitä mikä on arvokasta, ei edes ole havaittavissa.
Sun kannalta joku, millä on arvo on sulle itsestäänselvyys.
ja samalla
Näkymättömät sankarit. Eleetön mestaruus: Paljon sellaista millä on arvo, jää huomiotta.
Mielenkiintoista on ”Eleettömän mestaruuden muoto.”
Ei niinkuin lätkässä hyökkääjä vaan esim puolustava hyökkääjä. Sitä kun sua ei automaattisesti huomioida. Arvo voi tulla esiin vain huomioimalla sen. Ihmisten silmä ei välttämättä aina tuo esiin. Oletko sinä eleetön mestari? Se jonka sankariteot ovat vaikuttavia, mutta jäävät huomaamatta?
Suomalaiset eivät ole visuaalisesti kehittynyt kulttuuri. Emme ole erityisesti korkean profiilin kulttuuri.
Eleettömän mestaruuden teema on erityisesti suomalaisille luonnollista.
Esa nosti esille myös #talkoopäivä hankkeen www.talkoot.fi
Nostan hattua Esalle hänen kyvystään luoda tunnelmia ja saada aikaan muutosta. Mahtava juttu. Ennen luentoa Esa tulee ulko-ovelle vastaan ja kättelee kaikki sisään tulevat kuuntelijat.
Monet on introvertteja esim Otaniemessä.
Esa nosti esiin niitä henkilöitä ja johtajia: jos katsotaan vaikkapa niitä edesmenneitä, jotka ovat jättäneet ison jäljen itsestään on monet introvertteja.
Esimerkiksi Marsalkka Mannerheim: Viimeinen matka, jossa kuvassa sotasankari korpraali Johan Similä (1906−2002) oikealla kantamassa Mannerheimin arkkua sotamies Eero Seppäsen kanssa.
Jossa kuvassa kantaa eero seppänen vai seppälä((( ja korpraali Johan Similä.)))
Esan esiintymistaitoa on: Tähän kohtaan tehotauot! Itke. Liikutu! Korosta sitä kuinka tärkeä suomalainen mies Marsalkka Mannerheim oli: kaikkien aikojen merkittävin suomalainen.
Esa kertoo myös tarinan siitä, kuinka Juhan Similän poika Juhani Similä kerran luennon jälkeen otti yhteyttä ja kun erityisesti Esa oli maininnut kuvasta sotasankari Juhan Similän. Eleettömän mestaruuden teema. Sotasankari kantaa kaikkien aikojen suurinta Suomalaista miestä ja tämä eleetön mestari nostetaan nimenä esille. http://www.brantberg.fi/Sotasankarit%20-%20Johan%20Simila.htm
Ei ole kauhean vaikeaa käyttää kohottamisen kykyä: ”Me kaikki voidaan käyttää kohottamisen kykyä, että me vaikka soitetaan jollekin.”
Esaa kiinnostaa se, miten on hyvä elämänfilosofinen ajattelu
1. Epäsuorituksellisesti
2. Kerroksellisesti
3. Tunneavautuvasti
4. Toistotaiteellisesti
5. Vapaapultiivisesti
Esa myös hyvin promosi rivien välistä Pafos seminaariaan. Tämä seuraava setti meni ehkä jo mainoksen puolelle:
Kun luet tai valitset mihin seminaareihin menet, niin sinulla on pari vaihtoehtoa valita se mitä haluat oppia:
a) Kohdista huomio siihen mitä et tiedä. (uudet asiat)
Vai:
b) Kohdista huomio siihen mikä on tärkeitä. (vanhat tärkeät asiat, jotka jo tiedät, mutta joiden kertaaminen voi saada aikaan muutosta) Miten saisit ne tärkeät asiat soimaan sun elämässä.
Miten tuot ne tutut elämän teemat rohkeus rakkaudellisuus lämmön yrittämisen teemat väreilemään sun elämässä. Vastaamaan sun laatumääreistöä mitä sä tavoittelet sun elämässä.
Miten voit kehittyä epäsuorituksellisesti. Esim halaamisessa. Arvonannossa. Näitä asioita käsitellään esim Pafoksella (mainos ,ristiinmarkkinnointia seminaarista -> seminaariin).
Lepo ei ole turhaa
Esaa oli viime aikoina inspiroinut artikkeli: Rest Is Not Idleness (Implications of the Brain’s Default Mode for Human Development and Education) http://pps.sagepub.com/content/7/4/352.short
Oletko suorittaja? Olisiko sinusta muuhunkin?
Tehtäväpositiivinen, uloskatsova tavoitesuuntautunut, ulkoisiin ärsykkeisiin keskittynyt vs tehtävänegatiivinen, kuljeskeleva mielen "lepo"tiloihin liittyvä sisäänkatsova systeemi.
Ei kaikkien tartte koko ajan uudistua, mutta on sellaisia juttuja, jotka voi auttaa sua edistämään tärkeitä asioita sun elämässä.
Välillä Esa haki ”vähän kauempaa vauhtia”.
Tunnekokemus ei välttämättä ole aina niin silmäänpistävä etkä välttämättä edes itse huomaa sitä tunnetta etkä välttämättä hakeudu siihen tilanteeseen uudelleen. Ne tunteet ovat silti tärkeitä ja mielenkiintoisia. Mitä tapahtuu kun halaat tai kättelet? Mitä tapahtuu kun joku kehuu sinua?
Se mitä tässä tapahtuu tähän hetkeen liittyvästi on uniikkia.
Kun tässä luennolla tapahtuu jotain se on uniikkia. Niitä asioita ei voi viedä luentokalvoihin. Tunteet ovat mielenkiintoisia ja näillä luennoilla on mielenkiintoista se, että: ”Emme ole pyrkimyksessä tuomaan mitään asioita vaan haluamme herättää tunteita.”
On hedelmällistä ajatella musiikin kautta: esim vain elämää sarjassa showhun kuuluu, että kannustetaan toisia ja sanojen ja katseiden kautta voimistetaan toista ja onnistutaan. Kannustetaan toisia.
Oletko mökillä suorittaja
Suorittaja mökillä on sellainen, että ”kun oot saunassa näet vain räystään mikä pitää korjata”. Esa ei väheksy näitä suorittajia vaan haluaa sanoa: Ihminen pystyy johonkin muuhunkin.
Musiikkiesimerkki: Miles Davisin entinen promotuotteiden myynnistä vastaava ihminen kuulleessaan Milesin biisin mietti usein radiosta kuullessaan ensin, että ”onpas tämäkin ärsyttävä biisi pitääkö sekin kuunnella taas”, mutta loppujen lopuksi se biisi onkin upea ja herättää jotain, mikä jää soimaan. Miten esimerkiksi Loiri esimerkki saa tietyn hittibiisin soimaan aina uudestaan ja uudestaan toimimaan vaikkei välttämättä itse edes jaksais vetää sitä ja yleisöllä on kauheat ennakko-odotukset.
Esan mielestä laajennettu nykyhetki on mielenkiintoista: Mitä juuri tällä hetkellähetkellä tapahtuu.
Bad Romance
Esa kertoi Lady Gaga Bad Romance esimerkin: Lady Gaga on seuraava vaihe Eltoniin nähden esiintyjähahnon virittämisessä ja musiikillisessa tinkimättömyydessä. "naisen esineellistäminen aluksi mutta lopuksi mies lopuksi ajan jatkumolla kärähtääkin luurangoks".
Monet ihmiset rakastuu vääriin tyyppeihin. - Esa Saarinen
Samoin me itse: ”Joskus sä voit rakastua liikaa sun vääriin puoliin.
Vaikka johonkin kykyyn.
Ja nämä puolet vie sun olemusta loppujenlopuksi väärään suuntaan.”
Ennen tv-ohjelmien tuotannossa ajateltiin, että on vain yksi juoni. Nykyään menestyvissä sarjoissa on useita juonia jotka nivoutuu toisiinsa.
Monta juonta samanaikaisesti. Usean tarinan kautta. Samoin elämässä. Esim Esalle ”Pipsa on antanut minulle tavan liikkua ongelmien suhteen. ”. Ideoitten maailma on kiinnostavaa ja se mitä ihmisten välillä tapahtuu on kiinnostavaa.
Whitney Houstoninin I will always love you -biisi on koskettava. Erityisen koskettava on American Idolsissa ollut versio, jossa laulaja Ashly Williams ajattelee laulaessaan edesmennyttä äitiään.
Samalla Esa vertaa itseensä: Ja esimerkiksi mä ajattelen mun äitiä, joka on nyt täällä.
Kuuntele biisi: http://vivas.fi/tytar-laulaa-edesmenneen-aidin-kunniaksi-koskettavan-kappaleen-2/
Lopuksi Esa vielä promosi Pafos seminaaria ja kirjaansa arpomalla 1 pafos seminaarin ja 2 Esa Saarinen kirjaa. Sekä kiitti yleisöä keskittymisestä.
Upeasti rakennettu luento. Hatun nosto. Herätti tunteita.
Golfmessut 2015 -tapahtuma on tulossa pian. Golffin pelaaminen on kehittynyt viime aikoina ja yhä useammin kentän laidalla näkyy golffareita kirjaamassa lyöntimäärää älypuhelinsovelluksella.
Golfmessuilla näkyy varmasti uusia sovelluksia. Golfmainonta on myös muuttunut. Cityn kanssa samaan konserniin kuuluva Improve Media on perustanut Golf mainonta -paketin, jonka kautta saa tavoittaa 90% suomalaisista golffareista. Jos näet minut messuilla, tule nykäisemään hihasta ja kysy miten Golfpaketilla voisi toimia sinun asiakkaillesi tai brändille.
Golfmessut 2015 aikataulu
perjantai 6.3.2015 klo 12–19
lauantai 7.3.2015 klo 10–18
sunnuntai 8.3.2015 klo 10–17
Paikka:
Helsingin Messukeskus, Messuaukio 1, 00520 Helsinki
Luuserointi on mikä-mikä-maassa helppoa. Huge L:n uudella Aurora Borealis levyllä oleva Peter Pan -biisi ottaa kantaa luuserointiin ja siihen kun ei saa mitään aikaiseksi.
Luuserointi on sitä, että tekee duunii sen edest ettei tarttis tehdä duunii.
Luuserointi on sitä, että on yhteiskunnan vika kun uus stendari ei toimi tuulessa.
Luuserointi on sitä, että ettei saa mitään aikaiseksi. Sitä, että vituttaa kun ei saa mitään aikaiseksi ja koska vituttaa, niin on pakko nappaa jointtii tai pöllii pari bissee jotta vitutus edes vähäks aikaa loppuis.
Luuserointi on sitä, että on niin **tun syrjäytyny, ettei saa mitään duunii.
Luuserointi on sitä, että warettaa sossun läppärillä biisejä netistä eikä osta levyä.
Luuserointi on todellisuutta monelle. Luuseroitujat ovat niitä, jotka ovat toisten mielestä niitä syrjäytyneitä.
Luuserointiin ei auta raha. Eikä tuet. Tuet vaan mahdollistaa lisäluuseroinnin.
Luuserointi loppuu vasta kun luuseroijalle luuserointi riittää ja tulee stoppi. Lopullinen stoppi ja luuseroinnin loppu. Saman harmaan paskan loppuminen tai kuolema.
Älä auta luuseroijaa jatkamaan luuserointia. Anna luuseroijan löytää se oma pohja. Vasta pohjalta voi ponnistaa ylöspäin.
Sitä etsiessä, osta levy jos diggaat vähän synkästä mutta kantaaottavasta suomiräpäytyksestä,
Huge L : Aurora Borealis - Monsps record 2014.