Internet of things on taikasana, joka saa jengin ihan sekaisin eikä oikeasti jengi edes tajua mistä on kyse. Tässä yksi ihan käytännön esimerkki: case juoma-automaatti.
Ipad on kytketty mehu-automaattiin. Voit valita pädiltä, mitä juomaa haluat ja hanasta tulee sitä juomaa mitä haluat. Tämä härveli voi olla kytketty nettiin ja sen kautta keittiöön voi ilmoittaa kun juoma on säiliöstä loppu. Internet of things helpottaa laitteiden keskustelua keskenään. Internet of things voi parantaa asiakaskokemusta ja työskentelyä ravintoloissa, teollisuudessa ja missä ikinä keksit.
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä, joka on osakkaana Internet Of Things -järjestelmiä rakentavassa W3 Group Finland Oy:ssä.
Reijo Lahtonen on auttanut metsämiehiä jo toistakymmentä vuotta. Neljä vuotta sitten hän aloitti Suurisavotta -hankkeen, jossa haetaan oikeutta ja korvauksia metsän myyjille oikean hinnan saamiseksi niille, joilta tuomittu puukartelli on saanut ostettua puuta alihintaan. Mitä voimme oppia Suurisavotta -hankkeesta?
1. Älä ikinä anna periksi
Ensimmäiset 3 vuotta oli pelkkää turpiin ottamista. Media ja osa puunmyyjistä sekä vastapuoli ruokkivat epäuskoa. Siltikään Reijo tiimeineen ei antanut periksi. Jos itse uskot ja tiedät, että oikeus on mahdollista saavuttaa, niin puske vaan sisulla läpi harmaan kiven. Mikään ei ole sinulle este vaan ainoastaan hidaste. Neljäs vuosi oli yhtä onnistumisia onnistumisien perään. Medianäkyvyyttä tuli ja metsänomistajat innostuivat lähtemään mukaan hakemaan oikeutta.
2. Perinteiset toimintamallit on heitettävä roskakoriin
Perinteisellä toimintamallilla tehtäessä kanteen tekemiseen menee puolesta päivästä kahteen päivään. Tietojen hankkiminen on työlästä ja aikaa vievää. Reijo Lahtonen tiimeineen kehitti uudenlaisen menetelmän, jolla he toimivat täysin sähköisesti.
“Toimimme täysin sähköisesti ja haemme kaikki tarvittavat tiedot y-tunnuksella suoraan Verohallinnolta.
“ - Reijo Lahtonen
Nyt korvausvaatimuksia tuli 1058 ja niiden tekemiseen meni 22minuuttia. Perinteisillä lakimiestoimistojen menetelmillä tähän olisi mennyt jopa 5,7 vuotta ja jos ne olisi halunnut saada yhdessä päivässä tehtyä, projektiin olisi tarvittu 2115 lakimiestä.
3. Opettele kuuntelemaan ei -sanaa, mutta älä silti anna periksi
Kun tietopyyntöä tehtiin verohallinnolle, verottajan kanssa puhelu meni kutakuinkin näin:
"Eei ei ei ole mahdollista ei ei ei ei. Pitkä hiljaisuus. Ei ei ei. Ei onnistu."
Loppujen lopuksi tietolupa järjestyi.
Tässä videolla team Suurisavotta fiilistelee pääuutisten ääressä kanteiden jättämispäivän saavutuksia.
Tsekkaa lisää Suurisavotta -hankkeesta www.suurisavotta.fi
Tänään on ensimmäinen tyhjä sivu 365 sivuisesta kirjastasi. Kirjoita siitä sinunlaisesi! Tänä vuonna päiväkirjassa on 365 sivua. Juoni kirjaan on hyvä suunnitella nyt.
Tässä mun kirjan rakennusosat. Viime vuosi (Lavas 2014) meni pitkälti suunnitelmien mukaan ja siksi kannattaa suunnitella uusi vuosi myös kunnolla. Juonen suunnittelu koostuu neljästä osasta.
1. Prioriteettifiltteri
5 tärkeintä asiaa elämässäni. Näistä en luovu. Toki oma terveys tulee ennen näitä, mutta sen jälkeen:
-Läheisten kanssa oleminen (perhe, lähimmäiset)
-Vapaus (autonomia, itsenäisyys, riippumattomuus, innovointi)
-Jonkun saavuttaminen (tavoitteiden, valmiksi saaminen)
-Taloudellinen turva tai jopa riippumattomuus (taloudellinen vakaus, taloudellinen riippumattomuus ja itsenäisyys)
-Seikkailu (uudet elämykset ja haastavat kokemukset)
Tässä mun isot linjaukset ja haaveet ens vuodelle. Saas nähdä mitä näistä taas toteutuu. Usein tavoitteilla on tapana toteutua.
Tavoitteet 2015
Oman ajan arvostaminen, 1 päivä viikosta itselle, aikatauluta aikaa jolloin ei ole mitään
Aikaa perheelle ja pojille
Opettele paremmaksi kommunikoijaksi, lue ainakin Isaacs Williamin Dialogi ja yhdessä ajattelemisen taito uudestaan.
Kansainvälisen verkoston rakentamisen jatkaminen
Kansainvälisesti nimen ja näkyvyyden luominen
Kehitä mediamarkkinaa eteenpäin
Kirjoita paljon mediasta, brändäämisestä, kansainvälistymisestä
Rakenna ja kehityä brändejä
Kirkasta konsernin brändihierarkia
Kasvata kannattavia bisneksiä
Kasva yritysostoin
Tee enkelisijoituksia
Prätkäseikkailu (Slovenia, Romania, Puola Kroatia?)
Opeta Inbound markkinointia ja kirjoita siitä
Muista positiivisuus :)
Ui tai urheile joka viikko vähintään 2 tuntia jollet ole kipeä.
Opettele pyöräilemään ja juoksemaan.
Syö säännöllisemmin ja monipuolisemmin
Käy vähintään yhdellä ei-oman-alan messuilla tms, jotta opit esillepanon tärkeydestä ja opit pois oman alan juurtuneista tavoista. Tutustu ei-oman-alan ihmisiin. Tämä on luovuusharjoitus.
Tapaa 1-4 gurua, joita arvostat ja mieti mitä voisit oppia heiltä. Ei ole pakko olla oman alan juttu. Mieti mitä haluat antaa heille.
Kehu tai kiitä ihmisiä vähintään yhtä joka viikko. Ei ole vaaraksi jos lipsautat kiitoksen useamminkin. Tämä on oikeasti aika hauskaa kun yhtäkkiä muistaa olla kiitollinen toisille toisten tekemisistä.
Ole läsnä.
Kehity entistäkin paremmaksi mainonnan ja markkinoinnin parissa, lue alan kirjallisuutta, blogeja, ota kantaa keskusteluihin ja levitä eteenpäin hyviä käytäntöjä.
Kokouksiin agenda. Kokouksiin aikataulu. Kertaa agenda kokouksen aluksi. Printtaa agenda. Harrasta instant-muistioita.
Keksi poikien kanssa joku yllätys vierailukohde kerran kuussa äläkä kerro minne olet viemässä lapsiasi. Vaimoa ei päästetä mukaan, tämä on poikien reissu. Aiheita voi olla: Salapoliisimuseo, Kivilinna, Sotilassaari, Saunalautta, Katajanokan vankila, ilmailumuseo, IT -museo, rautatiemuseo, Karting rata, prätkärata, meren ranta... Kyllä paikkoja löytyy.
Vie toimialaa eteenpäin.
Kannusta yrityksiä kehittämään digitaalisia palveluita ja hyödyntämään sähköisiä työkaluja yritysten arjessa.
Käy puhumassa alan kehityksestä ja yrittäjyydestä.
Portfolion hallintaa: Kansainvälisiä bisneksiä.
Kansainvälisiä kontakteja.
Ole ja nauti olemisesta, ui luonnon järvissä.
Aseta realistisia tavoitteita ja välitavoitteita
Opi parhailta: Lue jonkun menestyneen ihmisen elämänkerta, jotta voit oppia häneltä jotain.
Käy useammin hierojalla. Venyttele ja hakkeroi tauoista venyttelyhetkiä.
Käy viikon isoimmat tavoitteet läpi ennen viikon alkua (sunnuntai –iltana). Joka päivän tärkeimmät tehtävät edellisenä iltana. Näin mielesi muistaa keskittyä oleelliseen.
Kaikkien paukuttelijoiden ja pikkupoikien puolesta esitän vetoomuksen Suomen lainsäätäjille, että eläinsuojelun vuoksi pitäisi kieltää koirien olo kaupungissa melu ja paukkusyistä. Tämä kielto olisi voimassa 31.12-1.1.
Kaupungit saatava paukuttelun ajaksi koiravapaiksi
Koirat tulisi uuden säännön mukaan viedä uuden vuoden ajaksi vietävä koirahotelleihin tai muualle, missä ne eivät häiriinny ilotulituksesta. Koirahotellit saisivat tästä uutta bisnestä ja työllistyisivät.
Tämä toisi rauhan maahan ja pikkupoikien (ja isompienkin pikkupoikien) vuoden kohokohtaa voitaisiin viettää rauhallisesti. Koirien hermot säästyisivät eivätkä koirat karkailisi suotta.
Menestystä elämääsi ja ilon ja väittelyn kautta jälleen uuteen vuoteen!
Ilkka
Pikkupoikain paukkusäätiön varapuhemiehen kaima
ps. tämä on kirjoitettu vähän niinku pilke silmäkulmassa, että älä ota oikeasti tätä niin tosissas. Trolololol :DD
pps. ehkäpä paukkuja kestävien koirien omistajille pitäisi sallia mahdollisuus, että 200 € lupamaksua vastaan voisi pyytää poikkeusluvan, että koiran saa pitää kaupungissa. Tämä vastaisi samaa summaa mitä monen hiusmuotoilijan rakastaman työn tekeminen itsenäisyyspäivänä maksaa (viite Kampaus itsenäisyyspäivänä maksaa 200 euroa – yrittäjälle www.yrittajat.fi/fi-FI/uudenmaanyrittajat/hanko/uutinen/?groupId=fefe50b4-2878-4e00-a3c3-a040462d6561&announcementId=dcb44341-cc61-420f-bd60-bef2fae3db75 )
Korjaamolla on Sushibar. Kiva tila ja mukavasti historiaa. Kuvat puhukoot puolestaan. Lounasaikaan rauhallinen, koska kukapa tänne nyt eksyisi. Melkoinen löytö siis.
Käy tsekkaamassa! Suosittelen.
Kulttuuritehdas Korjaamo
Töölönkatu 51 a-b
00250 Helsinki
Varoitus. Tämä blogi on extreme DIY blogi. En suosittele tämän kokeilemista kotona. Disclaimer: En vastaa yhtään mistään seurauksista, mitä tämän blogin lukeminen aiheuttaa. Älä kokeile! Varoitus varoitus!
Tällä kertaa opetan miten vaihdat näppärästi näytön lasin Samsung Galaxy S4 puhelimeen.
Jos olet kiireinen ja haluat suoraan asiaan. Hyppää nyt kohtaan 5.
1. Vaihe: Tilaa uusi lasi eBay:stä
Voit tilata joko
a) Pelkän lasin (superpro), hinta vain 5,85 €
Puhelimen saa ruuvattua auki jokaisesta kodista löytyvällä mikroskooppisen pienellä ruuvimeisselillä. No meilläpä ei niin pientä sitten ollutkaan, joten kipin kampin Hong Kong tavarataloon ostamaan kännykänkorjausta varten tarkoitettua ruuvimeisselisettiä. Hintaa setille tuli kymppi. Nyt olen tuhlannut vähän yli kaksikymppiä tähän lasinvaihtoon.
3. Vaihe: Kuumenna lasia hiustenkuivaajalla, jotta liima irtoaa
Varo, ettet kuumenna liikaa, koska muuten lasi palaa.
Jos jännittää, hyppää suoraan vaiheeseen 5.
4. Nyt olet oppinut miten EI vaihdeta lasia. Katso seuraavaksi ammattilaisen video ja tee sen mukaan.
5. Vie laite liikkeeseen
Varaa aikaa jonotukseen 5 minuuttia. Se on aika, jonka tarvitset näytön vaihtamiseen. Kannattaa maksaa ammattilaiselle näytön vaihtamisesta.
Ammattilainen on ammattilainen.
Harrastelijalle kokeileminen voi olla joskus kokeilemisen arvoista.
Älä siis kokeile kotona vaan vie suoraan liikkeeseen!
Meidän kotona on käyty kädenvääntöä jo 18 vuotta siitä, että pitääkö Iittalan laseista ottaa punainen I -tarra pois.
Argumentit vastaan
- Se kuuluu siihen.
- Tarra on osa Designia.
- Muuten kukaan ei tiedä, että se on kallis Iittalan lasi.
- Arvo laskee(?)
Argumentit sen puolesta, että tarra pitää ottaa pois
- Arvo ei laske.
Jotkut "keräilijät" sanovat pitävänsä tarrat astioissa säilyttääkseen esineen arvon, mutta todellisuudessa tarra ei tähän vaikuta. Muutoin meidän pitäisi välttää lasien pesemistä, jotta tarrat eivät kuluisi. Lisäksi, mikään ei estä irrottamasta tarraa ja liimaamasta sitä halpislasiin.
- Suunnittelija on suunnitellut lasin, ei tarraa
Esim meidän kotona olevan Essence -lasin suunnittelija Alfredo Häberli on lasimuotoilija eikä tarrasuunnittelija. Hän tuskin haluaa, että hänen lasitaideteoksen muotoa pilataan hintalapulla tarralla saatika että ihmiset pitävät palkanmaksajan logoa hänen suunnittelemassa design -tuotteessaan. Ostopaikka löytyy usein lasin pohjasta.
Alfredo Häberli ei edes omilla sivuillaan pidä tarraa esillä.
- Kuuluu ottaa pois, jos ei pitäisi ottaa pois, niin se merkki olisi maalattu siihen. Tarrat kuuluu ottaa pois.
Eli ota vaan rohkeasti tarra pois. Säilyttäminen on yhtä tyylikästä kuin jos pitäisi laseissa hintalaput, jotta vieraat näkisivät, paljonko ne ovat maksaneet. Tasokas design puhuu puolestaan ja on itsessään tunnistettavaa.
Twitterissä kiertää tod näk feikki, ehkä oikea kuva koneen suunnan muutoksesta ja korkeusmuutoksista:
Air Asia vahvistaa, että lento on edelleen kadoksissa: Air Asia Confirms Missing Flight #QZ8501 From Surabaya To Singapore.
Onneksi tietojen mukaan lennolla ei ole ketään suomalaista. Silti jokainen lennolla olija on ihminen. Autoilu tappaa enemmän, joten edelleen ihmettelen, miksi näistä lentoturmista uutisoidaan niin isosti?
Onko lentäminen jotenkin muuta liikennettä ihmeellisempää?
Median murroksessa voittaa se, kuka saa tehtyä laadukkaita sisältöjä ja saa lukijoita sisällöilleen.
Saksalainen Die Zeit -lehti on oivaltanut sisältöjensä laadukkuuden ja kääntää laatusisältöjään myös isojen massojen kielille esim englanniksi.
Englanninkielinen mediamarkkina on isompi kuin saksankielinen
Lukijat haluavat lukea sisältöjä suomalaisten medioiden onneksi omalla äidinkielellään tai ainakin jollain tutulla kielellä. Saksaa ei maailmassa osaa kuin 100 miljoonaa ihmistä, eli kyseessä on keskisuuri kieliryhmä. Englantia ymmärtää noin 1200 miljoonaa ihmistä, eli 12 kertainen markkina. Englanninkielisellä sisällöllä on potentiaalisesti isompi lukijamäärä ja siksi saksalaiset mediat ovat alkaneet kääntää sisältöjään myös englanniksi.
Mediatalojen pitää skaalata lukijakuntaa ylöspäin. Saksankielinen mediamarkkina on äärimmäisen kilpailtu ja siksi saksalaisten medioiden pitää etsiä asiakkaita myös Saksan ulkopuolelta.
Laadukkaita sisältöjä englanniksi
Die Zeit:in lisäksi kiinnostavia sisältöjä englanniksi tuottavat Handelsblatt ja Der Spiegel.
Sisältökilpailussa pärjää se media, joka pystyy luomaan lukijoille lukijasuhteen ja luotettavan imagon, laadukkailla sisällöillä.
Suomalaisilla medioilla on paljon laadukasta sisältöä ja mielestäni meidän kannattaa ottaa mediamurroksen globaaleista mahdollisuuksista kaikki irti. Media voi olla uusi suomalainen vientituote. Ennen veimme paperia, voisimmeko nyt viedä sisältöä. Suomella on laadukkaan koulutuksen ja luotettavan toimijan maine. Maine mahdollistaa menestymisen. Media on aina käsityöläisyyttä, koska laatusisältö ei synny ilman laadukasta journalismia. Media on nykyajan käsityöläisyyttä. Vienti rajojen yli on helppoa ja nopeaa.
Kilpailu tulee olemaan kovaa, mutta emmehän me suomalaiset pelkää kilpailua? Mehän haluamme olla maailman parhaita! Menestystä elämääsi !