Pistaasipähkinä on luonnon oma tehopakkaus. Lisäksi ne ovat herkullisia. Yhden kun ottaa, niin pian kädessä on jo iso kasa pistaasipähkinän kuoria.
Terveelliseen elämään kuuluu terve ja monipuolinen ruokavalio. Menestyvä ihminen syö terveellisesti ja pähkinät ovat osa ruokakolmiota. Pähkinät ovat aitoja luonnon tehopakkauksia. Pähkinöissä on elintarviketieteiden maisteri Satu Jyväkorven mukaan paljon hyvälaatuisia rasvoja, mineraaleja, vitamiineja ja antioksidantteja.
Pistaasipähkinä alentaa kolesterolia
Kolesterolin alentajia on monenlaisia. Tutkimusten mukaan myös pistaasipähkinä alentaa kolesterolia. Jenkkitutkimuksessa, tutkittavat söivät 20 prosenttia energiastaan pistaasipähkinöinä ja samalla koehenkilöiden hyvä HDL- kolesteroli nousi 26 prosenttia ja huono LDL-kolesteroli laski 14 prosenttia. Jotain terveysvaikutuksia siis on.
Näin avaat pistaasipähkinän kuoren
Pussin pohjalle jää usein hankalia tapauksia. Tässä näppärä vinkki miten saat pistaasipähkinän kuoren auki.
Pistaasipähkinät sisältävät:
- paljon proteiinia
- kuitua
- kaliumia
- tiamiinia
- B-6-vitamiinia
- kasvisteroleita
- paljon antioksidantteja
"Pistaasipähkinöiden runsas antioksidanttipitoisuus suojaa elimistöä haitallisilta vapaiden radikaalien hyökkäyksiltä." - Satu Jyväkorpi / Huippukuntoon
Menestys syntyy terveellisistä elämäntavoista, huippukunnosta, terveellisestä ruokavaliosta. Ruokakolmion mukaan pähkinöiden mukanaolo ruokavaliossa on hyväksi. Ei pähkinöitäkään kuitenkaan liiaksi. Muista tasapainoinen ruokavalio.
Ensinnäkin. Ennenkuin mennään ohjelmalliseen ostamiseen, on käytävä termistö läpi.
"Ohjelmallinen" tarkoittaa jonkin yksinkertaisen tehtävän automatisoimista.
"Ohjelmallinen ostaminen" on siis yksinkertaisesti ostamisen automatisoimista.
Automatisointi vaatii kuitenkin määrätietoisen strategian ja suunnitelman. Lähestymistavan, jolla aiot jatkuvaa bränditekemistä toteuttaa. Ohjelmallinen ostaminen vaatii paljon suunnittelua ja seurantaa sekä jatkuvaa parantamista.
1. Yhä useampi mainostaja ymmärtää ja haluaa tehdä ohjelmallista ostamista
2/3 mainostajista käyttävät ohjelmallista ostamista tavalla tai toisella Programmatic Advertising Pulse -kyselyn mukaan. Jotkut ostavat awareness ja prospektointia, toiset ostavat kampanjoita, kolmannet kohdennettua mainontaa. Neljännet käyttävät oman sivustonsa kävijädataa kohdennukseen. Viidennet tekevät automatisoitua muistutusmarkkinointia sähköpostilla. Kuudes muistutusmarkkinoi eli retargetoi display -verkostossa.
2. Ohjelmallinen ostaminen ulottuu maksetun median ulkopuolelle
Monella mainostajalla on CRM:ssä arvokasta dataa: meiliosoitteita, kotiosoitteita, puhelinnumeroita, ostohistoriaa, verkkosivuilla käyneiden tietoja, webbilomakkeen täyttäneitä, verkkopalvelussa kävijöiden coocieita, pipareita ja keksejä.
Markkinoija ei enää istu tämän CRM datan päällä, vaan keskustelee IT-osaston kanssa ja automatisoi ostamista ja muistutusmarkkinointia retargetoinnilla, email markkinoinnilla ja automatisoidulla digitaalisella ja printatulla suoralla esimerkiksi suorapostitukset. Omien verkkomedioiden lukijoille tehdään muistutusmarkkinointia retargetoimalla näille sopivia kampanjoita ja kiinnostavia ristiinnostotuotteita mainosverkoissa.
3. Mainosten inscreen näkyvyys tulee yhä useammin kysymykseen.
Printtimaailmassa sivun 45 vasemman sivun ylälaidan mainos oli lähes aina näkymätön. Sitä ei nähnyt juuri kukaan ja siksi se kannatti myydä halvalla amatööriostajalle. Televisiosta näille amatööreille myytiin klo 03-04 mainosaikaa halvalla vaikka mainoksia ei edes juuri kukaan nähnyt. Inscreen mittaus netissä tarkoittaa mainosten näkyvyyden mittaamista. Inscreen mittaus tulee leviämään muuallekin, mutta hitaasti. Lehtien iPad versioissa mitataan ihmisten lukuaktiivisuutta: mitä artikkeleita luetaan ja mitä mainoksia niiden yhdeydessä näytetään.
Digitaalista on helppo mitata. Nämä mittaamisen trendit ulottuvat myös muihin medioihin. Tulevaisuuden mainostaja haluaa jokaiselle kampanjalle jonkun tavoitteen.
4. Sisältömarkkinointi (ja tavat millä mittaamme sitä) kehittyy
Sisältömarkkinointi ei ole mikään uusi asia. 90-luvulla puhuttiin advertoriaaleista. 2000-luvulla natiivista mainonnasta. 2010-luvulla sisältömarkkinoinnista tuli journalismin ja mainonnan yhdistelmää. Sisältömarkkinointi yleistyi blogeihin ja levisi yritysten omiin medioihin.
Mainostajista tulee julkaisijoita. Yhä useammalla mainostajalla on oma blogi tai omaa sisältömedia, jossa yrityksen omaa asiantuntijuutta tuodaan esiin. Seminaareihin hakeudutaan esiintymään ja niistä tuotetaan teksti- kuva- ja videosisältöä omiin ja ostettuihin medioihin.
Mainostaja mittaa myös muutakin kuin CTR:ää. Sisältöjen laatu, ympäristö, konteksti ja lukukertojen määrä merkitsee. Ostettua mediaa käytetään oman median lukukertojen lisäämiseksi.
5. Brandimainonnan eurot siirtyvät kohti ohjelmallista
Ohjelmallisesti ostettavissa olevien Guaranteed Premium -mainospaikkojen määrä tulee lisääntymään 2015 vuonna. Tähän vaikuttaa teknologioiden kehittyminen, uudet mainosverkot, uudet mainosmuodot ja medioiden ostamisen prosessien parantaminen. Laadukkaiden mainospaikkojen yleistyminen mahdollistaa brändimainostajille mainonnan ostamisen sähköisistä ostokanavista.
Laadukas mainospaikka on silloin kun:
- konteksti on laadukas
- aiheyhteys on brändille sopiva
- mainos nähdään ihmisen silmin (standardi: 50% mainoksesta näkyy vähintään 1 sekunnin ajan)
Mediatoimistojen rooli on entistä enemmän suunnitteluvastuussa. Suunnittelijoiden tulee oppia entistä paremmin tuntemaan vertikaalit, joissa mainoksia näytetään. Blind -ostaminen vähenee ja laadukkaisen medioiden ja aihepiirikohdentavien mainosverkkotuotteiden merkitys kasvaa.
6. Markkinoja haluaa olla lähempänä dataa
Markkinoija on itseasiassa ollut lähellä dataa jo pitkään. CRM on markkinoijalla inhouse. Verkkokäyttäytymisen data, verkkosivuilla käyneiden data ja kampanjadata on arvokasta vain-ja-ainoastaan jos markkinoija hyödyntää sitä. Moni markkinoja haluaa pitää datan itsellään tai ainakin siten omissa näpeissään, että antaa mediatoimistolle tai mainonna optimointitaholle valtuuden käsitellä markkinoijan dataa.
Olen sitä mieltä, että datan arvo syntyy vasta siinä kohtaa kun datan hyödyntäjä pystyy luomaan uutta arvoa datalla.
7. Ohjelmallinen ostaminen leviää useampaan mainonnan muotoon
Hakusanamainonta oli yksi ensimmäisistä ohjelmallisen ostamisen mainonnan muodoista. Hakusanamainonta automatisoi 90-luvun "luokitellut ilmoitukset", ennen mainos laitettiin auto-osioon, nyt "auto"-haun yhteyteen. Sama trendi on levinnyt display mainonnan puolelle: nykyään mainostaja hakee kohdentavia medioita, joissa esimerkiksi "auto" aihepiirin -sivustolle ostetaan automaattisesti "auto ilmoituksia" joko brändikampanjana, taktisena tai jopa dynaamisena bannerina.
Ohjelmallinen ostaminen leviää displayn, keskustelufoorumimedioiden(esim Facebook, Pakkotoisto tai Suomi24) ja hakukonemainonnan lisäksi myös televisiomainontaan: videomainoksia ostetaan ohjelmallisesti video-display verkoista, videotuotanto-yhtiöiden on-demand tv verkkopalveluista (esim Katsomo, Ruutu jne), mutta myös medioiden sivustoilla olevilta videomainospaikoilta.
Ohjelmallinen ostaminen on helppojen markkinoinnin tehtävien automatisointia. Ohjelmallisessa ostamisessa ei ole mitään mystiikkaa. Jos et osaa, ulkoista, opettele, kokeile, tutki, ihastu ja rakastu.
Ohjelmallinen mainonnan ostaminen on nykyaikaa. Ohjelmallinen ostaminen on markkinointia. Se ei ole ohjelmallista työskentelyä vaan markkinointityöskentelyä. Markkinoijan rooli on jatkossakin markkinoida. Ohjelmallisuus helpottaa ja automatisoi niitä tehtäviä, jotka ovat yksinkertaisia.
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä, http://www.improvemedia.fi
Kirjoittaja on Improve Media mainosverkoston toimitusjohtaja ja City Digital mediaperheen osakas
Peter Arvai pyörittää Preziä, josta povataan Powerpointin tappajaa. Peter suhtautuu rahaan kuin työkaluun. Hänen menestymisen teeseistä yksi on:
Menestyvä yritys saa itse rahansa markkinoilta, ei sijoittajilta.
- Peter Arvai
Sijoittajien raha on työkalu
Prezin Peter Arvai lentää economy -luokassa, saa rahansa asiakkailta. Prezin Peter kertoo, ettei ole käyttänyt sijoittajien rahaa yhtään, vaan saa kaiken rahan kuluttajilta ja yritysasiakkailta. Sijoittajien rahaa on sijoitettu tuottamaan lisää rahaa sijoittajille ja omistajille.
Monella yrityksellä sijoittajien rahaa käytetään elämiseen. Peter Arvai sanoo, että pitkällä tähtäimellä vain sellaiset yritykset menestyvät, joiden bisnesmalli on toimiva.
Hyvä ja terve bisnesmalli. Siinä menestyksen salaisuus. Menestystä elämääsi!
Holvi uskoo, että moni työ on tulevaisuudessa liikkuvampaa kuin nykyään. Heillä ajatellaan, että pankin käyttäjä liikkuu useassa maassa. Pankkien asiakkaat käyttävät pankkejaan mobiileilla päätelaitteilla, kännyköillä, pädeillä ja verkon kautta.
Minä olen mobiili
Olen itse käyttänyt esimerkiksi firmani ja henkilökohtaista mobiilipankkia Euroopassa 17 maassa. Holvin näkemys täsmää omaan käyttökokemukseeni. Pankkien ei tule olla riippuvaisia mistään maasta eikä laista vaan pankki on työkalu, jolla käsittelen varallisuuttani tai yrityksen varallisuutta josta iso osa on usein rahan muodossa.
Tulevaisuuden pankin tehtävä
Pankin tehtävä ei ole olla fyysinen tila vaan työkalu, jota voit käyttää mistä tahansa. Pienen tai isomman yrityksen pankkiasiat pitää pystyä hoitamaan ajasta ja paikasta riippumatta. Monella yrityksellä on verkkokauppa, joka toimittaa tuotteita useampaan maahan.
"Tulevaisuuden pankki on, ettei ole pankkia. " - Johan Lorenzen / Holvi
Menestystä elämääsi ja tulevaisuuden suunnitelemiseen!
Usein liikeidea syntyy jostain markkinamuutoksesta tai tarpeesta. Plan Brothersin tuote on pelastussuunnitelmiin liittyvä tuote kertoo Eetu Kirsi.
Plan Brothers huomasi, että markkinalla tuli regulaatio eli lakimuutos, joka pakotti taloyhtiöt tekemään selvitykset.
1. Oppi: Julkaise minimiversio ohjelmistosta ja käynnistä myynti päivänä #1
Julkaise minimituote ensin. Hanki ensimmäinen asiakas. Ensimmäisen asiakkaan kautta saat muitakin asiakkaita.
Toimita tuotteesi mahdollisimman nopeasti.
Aikaisemmin pelastussuunnitelmien tekoon oli mennyt 1 tunti. Plan Brothersin softalla tekemiseen menee vain 15 minuuttia. Aikaa säästyy huomattavasti.
Plan Brothers aloitti myynnin päivänä #1. Myynti ja markkinointi on tärkeää aloittaa aikaisin, silloin tuote kehittyy asiakkaan aitoon tarpeeseen ja riskit hukkaanheitetystä tuotkehityksestä ovat minimit.
Tänään on Slush. Meitsillä Verotarkastus. Jos pääsen sieltä livahtamaan, niin karkaan Slushiin. Pohjoismaiden kovimpaan Startup tapahtumaan. Slushissa on paikalla ennätykselliset yli 13 000 ihmistä.
Viime vuonna Slushissa vieraili noin 7000 ihmistä. Kaksipäiväinen Slush huipentuu keskiviikkona 19. marraskuuta historialliseen kilpailuun ennätyssijoituksesta. Euroopan suurimpaan sijoittaja- ja
kasvuyritystapahtumaan, odotetaan viimeisimpien lipunmyyntitietojen mukaan yli 13 400 henkilöä yhteensä 79 maasta.
Huimia seikkailureissuja järjestävän Mandala Travelin toimitusjohtaja Juha Viitala haastoi minut 1,5kk sitten syyskuussa 100m perhoshaasteeseen. Otin haasteen vastaan, vaikka tiesin, että se on mahdollisuuksien äärirajoilla.
Tavoitteiden asetannassa tärkeää on, että tavoite on
1) saavutettavissa oleva
2) realistinen
3) sellainen, että oikeasti uskot siihen
4) että se saa sinut innostumaan yhä uudestaan
5) saa haluamaan tehdä töitä kovasti unelmaa kohti
6) Innostaa sinut opettelemaan kaiken tarvittavan
7) Eteneminen kohti unelmaa on mitattavissa
Hyvä tavoite on 1) saavutettavissa oleva
Perhoshaasteen saatuani mietin, onko sitä mahdollista saavuttaa. Jos oikein kovasti yritän ja treenaan, niin on. Isoimmaksi haasteeksi kirjasin itselleni ajan puutteen. En välttämättä ehdi treenaamaan lihaksiani ja tekniikkaa siihen kuntoon, että 100m onnistuu.
Hyvä tavoite on 2) realistinen
Puntaroin tavoitteen saavuttamisen realistisuutta. Arvioin, että voin saavuttaa tavoitteen, mutta samalla tiedostin riskit, joita hankkeeseen liittyy.
3) sellainen, että oikeasti uskot siihen
Uskon omaan kykyyni oppia. Tiedän, että nautin uinnista ja perhonen on ollut sellainen tekniikka, jonka olen haaveillut opettelevani. Uskon, että pystyn oppimaan ja vaikka aikataulu ei riittäisi, pääsisin kuitenkin haasteen aikana lähemmäksi perhosuinnin osaamisunelmaani.
4) että se saa sinut innostumaan yhä uudestaan
100 metriä on konkreettinen mittari. Se on pitkä matka, mutta silti mahdollinen, jos opettelee tekniikan kunnolla. Joka kerta uimassa ollessani olen treenannut vähän perhosta. Mietin tekniikkaa ja katson perhosuinti-videoista mallia.
5) saa haluamaan tehdä töitä kovasti unelmaa kohti
Aloitin opettelemalla delfiinipotkun. Otin tavoitteeksi, että pystyn sukeltamaan 25m putkeen delffarilla. Aluksi pääsin 2 metriä, sitten 5 metriä. Pian jo 10 metriä.
Parin uintikerran päästä pääsin jo 20 metriä ja määränpää häämötti. Syntyi toivon kipinä: ehkä minä voin sittenkin oppia. Ehkä perhoshaaste voi onnistua. Pian pääsin sukeltamaan 25 metriä putkeen pelkällä delfiinipotkulla ja olin pakahtua omien rajojen ylittämisen onnesta.
6) Innostaa sinut opettelemaan kaiken tarvittavan
Delffaripotkun opittuani aloin kokeilla nenän nostamista pinnan päälle. Sen opittuani otin perhosliikkeestä käsiä mukaan. Näytti varmasti kauhealta räpiköinniltä. Jos joku olisi nähnyt, olisi voinut luulla, että treenaan jotain sketsiä varten. Hävetti. Nolostutti. Yritin treenata silloin, kun oli mahdollisimman vähän väkeä uimahallissa.
7) Eteneminen kohti unelmaa on mitattavissa
Pääsin eilen uidessani 25 m perhosuinnilla enkä ollut ihan puhki. Opin menemään eteenpäin suht.koht. sulavasti. Tämän jälkeen seuraava tavoite on 50m, sitten 75m ja lopulta 100m. Aikaa on vajaa 2 kuukautta. Lähdin nollasta ja olen vasta matkassa 1/4 kohdalla. Tekniikan opettelu oli isompi homma kuin kuvittelin, loppu on tekniikan ja lihaksien motoriikan hiomista. Ehkä pyydän apua tekniikan hiomiseen myös joltain uintiopettajalta.
Elämässä tavoitteiden ja unelmien kanssa pätee samat säännöt. Mitä sinä unelmoit? Mikä on sinun haasteesi? Mikä sinua innostaa? Mikä saa sinut opettelemaan kaiken tarvittavan. Mitä kohti tavoittelet?