Tänään on Slush. Meitsillä Verotarkastus. Jos pääsen sieltä livahtamaan, niin karkaan Slushiin. Pohjoismaiden kovimpaan Startup tapahtumaan. Slushissa on paikalla ennätykselliset yli 13 000 ihmistä.
Viime vuonna Slushissa vieraili noin 7000 ihmistä. Kaksipäiväinen Slush huipentuu keskiviikkona 19. marraskuuta historialliseen kilpailuun ennätyssijoituksesta. Euroopan suurimpaan sijoittaja- ja
kasvuyritystapahtumaan, odotetaan viimeisimpien lipunmyyntitietojen mukaan yli 13 400 henkilöä yhteensä 79 maasta.
Huimia seikkailureissuja järjestävän Mandala Travelin toimitusjohtaja Juha Viitala haastoi minut 1,5kk sitten syyskuussa 100m perhoshaasteeseen. Otin haasteen vastaan, vaikka tiesin, että se on mahdollisuuksien äärirajoilla.
Tavoitteiden asetannassa tärkeää on, että tavoite on
1) saavutettavissa oleva
2) realistinen
3) sellainen, että oikeasti uskot siihen
4) että se saa sinut innostumaan yhä uudestaan
5) saa haluamaan tehdä töitä kovasti unelmaa kohti
6) Innostaa sinut opettelemaan kaiken tarvittavan
7) Eteneminen kohti unelmaa on mitattavissa
Hyvä tavoite on 1) saavutettavissa oleva
Perhoshaasteen saatuani mietin, onko sitä mahdollista saavuttaa. Jos oikein kovasti yritän ja treenaan, niin on. Isoimmaksi haasteeksi kirjasin itselleni ajan puutteen. En välttämättä ehdi treenaamaan lihaksiani ja tekniikkaa siihen kuntoon, että 100m onnistuu.
Hyvä tavoite on 2) realistinen
Puntaroin tavoitteen saavuttamisen realistisuutta. Arvioin, että voin saavuttaa tavoitteen, mutta samalla tiedostin riskit, joita hankkeeseen liittyy.
3) sellainen, että oikeasti uskot siihen
Uskon omaan kykyyni oppia. Tiedän, että nautin uinnista ja perhonen on ollut sellainen tekniikka, jonka olen haaveillut opettelevani. Uskon, että pystyn oppimaan ja vaikka aikataulu ei riittäisi, pääsisin kuitenkin haasteen aikana lähemmäksi perhosuinnin osaamisunelmaani.
4) että se saa sinut innostumaan yhä uudestaan
100 metriä on konkreettinen mittari. Se on pitkä matka, mutta silti mahdollinen, jos opettelee tekniikan kunnolla. Joka kerta uimassa ollessani olen treenannut vähän perhosta. Mietin tekniikkaa ja katson perhosuinti-videoista mallia.
5) saa haluamaan tehdä töitä kovasti unelmaa kohti
Aloitin opettelemalla delfiinipotkun. Otin tavoitteeksi, että pystyn sukeltamaan 25m putkeen delffarilla. Aluksi pääsin 2 metriä, sitten 5 metriä. Pian jo 10 metriä.
Parin uintikerran päästä pääsin jo 20 metriä ja määränpää häämötti. Syntyi toivon kipinä: ehkä minä voin sittenkin oppia. Ehkä perhoshaaste voi onnistua. Pian pääsin sukeltamaan 25 metriä putkeen pelkällä delfiinipotkulla ja olin pakahtua omien rajojen ylittämisen onnesta.
6) Innostaa sinut opettelemaan kaiken tarvittavan
Delffaripotkun opittuani aloin kokeilla nenän nostamista pinnan päälle. Sen opittuani otin perhosliikkeestä käsiä mukaan. Näytti varmasti kauhealta räpiköinniltä. Jos joku olisi nähnyt, olisi voinut luulla, että treenaan jotain sketsiä varten. Hävetti. Nolostutti. Yritin treenata silloin, kun oli mahdollisimman vähän väkeä uimahallissa.
7) Eteneminen kohti unelmaa on mitattavissa
Pääsin eilen uidessani 25 m perhosuinnilla enkä ollut ihan puhki. Opin menemään eteenpäin suht.koht. sulavasti. Tämän jälkeen seuraava tavoite on 50m, sitten 75m ja lopulta 100m. Aikaa on vajaa 2 kuukautta. Lähdin nollasta ja olen vasta matkassa 1/4 kohdalla. Tekniikan opettelu oli isompi homma kuin kuvittelin, loppu on tekniikan ja lihaksien motoriikan hiomista. Ehkä pyydän apua tekniikan hiomiseen myös joltain uintiopettajalta.
Elämässä tavoitteiden ja unelmien kanssa pätee samat säännöt. Mitä sinä unelmoit? Mikä on sinun haasteesi? Mikä sinua innostaa? Mikä saa sinut opettelemaan kaiken tarvittavan. Mitä kohti tavoittelet?
Nälkään kuolee lapsi joka viides sekunti. Se ei kiinnosta. Päivittäin yli 17 000 lasta kuolee nälkään, vaikka maailmasta löytyy ravintoa
jokaiselle jopa yli tarpeen. Maailmassa on yli miljardi nälkää näkevää. Se ei kiinnosta. Meitä kiinnostaa EBOLA!
Media on pirstaloitunut. Suomessa on paljon laadukkaita pieniä medioita, joilla on kiinnostava kohderyhmä. Ammattimainostajalle näiden kiinnostavien kohderyhmien ostaminen erikseen on työlästä, sillä jos sivustolla on 1000-10000 kävijää per viikko, maksaa sinne mainoksen ostaminen enemmän kuin itse mainos. Siksi moni ammattimainen ostaja ostaa mainontaa "tukkupakkauksessa" mainosverkoilta 100 000 - 3 000 000 yleisön kokonaispakkauksissa.
Mainosverkko on mainonnan myynnin tukku
Useasta sadasta pienestä ja vähän isommastakin mediasta koostuu mediaverkko, jota voi ostaa eri näköisissä paketeissa. Monet mainosverkot jaottelevat tuotteensa vertikaaleihin joita mediamyynti sitten myy keskitetysti brändeille, mainostajille ja mediatoimistoille.
Mainosverkosta voi ostaa eri tavoilla
Mainosverkoissa tukussa voi ostaa tiettyjä paketteja: esimerkiksi naiset -paketti, uutiset -paketti tai aktiiviset liikkujat -paketti. Näitä tarkkoja kohderyhmiä hinnoitellaan useimmiten CPM -pohjaisesti, eli näyttöperusteisella mainonnalla. Toinen tapa ostaa on klikkihinta jossa maksetaan vain klikkauksista. Klikkihinnalla ostaessa ei saa lupausta kohdennuksesta, sillä klikki itsessään kohdentaa ja mainokset näytetään koko mainosverkossa siellä missä sattuu milloinkin olemaan tilaa. Tätä kutsutaan RON eli Run of Network eli mainos näytetään verkoston laajuisesti.
Kohdennettu mainonta on tehokasta
Kohdennettu mainonta on kuluttajalle kiinnostavaa. Se tekee myös mediasta laadukkaan näköisen ja oloisen, sillä mediaan sopivat mainokset tekevät myös mediasta luotettavamman. Kannattaa olla mukana mainosverkossa, josta saat sivustollesi laadukasta suomalaista mainontaa, mieluiten mahdollisimman kohdennettuna.
Improve Media on kotimainen vaihtoehto
Suomessa ei ole itsenäisiä avoimia mainosverkkoja tällä hetkellä muita kuin Klikki Network ja City Digital Network. Ostin KlikkiNetworkin keväällä ja nyt olen rakentamassa siitä kotimaista kohdennetun laadukkaan mainonnan verkkoa, haluamme tehdä suomen parasta mediamyyntiä. Mediamyynti meillä menee hyvin paljon mediatoimistojen kautta ja asiakkaitamme kiinnostaa laadukas mainonta hyvässä mediaympäristössä. Meidän edustuksessa on yli 500 suomalaista mediaa, ota sinäkin adSense tägit pois ja laita tilalle kotimainen vaihtoehto.
Menestystä mediasi / sivustosi pyörittämiseen! Menestystä elämääsi!
Ilkka Lavas
sarjayrittäjä
Kirjoittaja on Improve Media Oy mainosverkon toimitusjohtaja, joka haluaa parantaa suomalaisen mainonnan toimivuutta, kohdentavuutta ja tehokkuutta tarjoamalla laadukkaisiin kotimaisiin medioihin laadukkaita mainoksia.
"Pitäiskö maailman mennä kohti sitä, että saa rahaa siitä mitä rakastaa tehdä?"
Vastaan ei ja kyllä.
Kyllä, unelmien maailmassa, jossa on rajattomat resurssit
Ei, koska useimmilla meistä ei ole vain yhtä asiaa mitä rakastamme.
Meillä on monta, jopa eri suuntiin vievää intohimoa. Toinen on voimakkaampi toisena aikana ja toinen toisena. Vaikkapa yhtenä aikana voi olla rakkaus urheilua kohtaan ja toisena rakkaus omaa lasta kohtaan. Kolmantena voi olla rakkaus työtä kohtaan.
Ei, sillä oman unelmaduunin ikuinen etsiminen, voi estää elämisen nykyhetkessä.
Jos etsit ikuisesti duunia, joka olisi täydellinen, et löydä sitä koskaan. Nauti nykyisyydestä. Ota vastaan mikä tahansa työ. Ole tyytyväinen nykyisyyteen. Samalla voit kehittää itseäsi ja kykyjäsi vapaa-ajalla kohti unelmaduuniasi. Pikku hiljaa. Uraputki ei ole pikajuoksi. Uraputki on maratoni. Nauti nykyisyydestä ja elä nyt.
Ei, sillä harrastus saattaa muuttua helvetiksi siinä vaiheessa kun siitä tulee työ.
Harrastuksessa emme katso aikaa. Harrastuksessa me teemme työtä intohimosta. Kun mukaan tulee vaihdantatalous ja raha, voi olla että asiakkaittesi maksuvalmius on pienempi kuin mitä kuvittelit. Joudut tekemään enemmän työtä, jotta saat sen rahan. Joudut ajattelemaan asiakkaita ja tekemään mitä he haluavat.
Yksi maailman siteeratuimmista lauseista on: “do what you love and you’ll never work a day in your life”.
Esimerkiksi elokuva-alalle haaveilee moni, mutta kun siellä on ja tajuaa, että se on jatkuvaa pätkätyötä pätkätyön perään, politikointia ja suhdepeliä, muuttuu unelmaduuni helvetiksi. Moni elokuvatähti onkin loppujen lopuksi tappanut itsensä.
Ei, koska raha ei aina seuraa perässä.
Monesti kannattaa hommata työ, josta saa rahaa ja erikseen harrastus, jossa voi sitten toteuttaa itseään. Harvoin, hyvin harvoin nämä kohtaavat.
Jos kuitenkin löydät työn josta saat rahaa ja mitä rakastat, pidä se ja nauti! Nauti kunnolla! Ole ylpeä ja ole maailman paras siinä mitä teet! Ole niin hyvä, ettei sinua voi olla valitsematta. Pidä itsesi kunnossa ja pysy maailman parhaana!
Vuonna 1995 yksi sisukas nainen aloitti yli 20-vuotisen projektinsa. Ilman rakennuslupaa, sisulla.
Kati Sinenmaa kertoo tulleensa paikalle vuonna 1995 telttailemaan. Reissu jatkui kevään ja kesän, kunnes hän viimein elokuussa päätyi asumaan metsikköön. Retkipaikan haastattelun mukaan "Pikku hiljaa majapaikan ympärille alkoi syntyä pysyvämpiä rakenteita. Jossain kohtaa teltan korvasi kuuden neliön maja ja piha-alueelle alkoi kohota maavallia, risuaitaa, kiviaitaa ja -torneja."
Sinenmaan unelma oli rakentaa oma linna.
Ja hän rakensi.
Sisulla.
Tahdonvoimalla.
Kivi kerrallaan.
ETRS-TM35FIN -tasokoordinaatit: N 6676409 E 384889
Nordic Business Forumissa kuultiin tänään kansainvälisiä huipputähtiä. Lavalle nousi Arnold Schwarzenegger, joka ei jättänyt ketään kylmäksi.
Arnold tavoitteli aina suuria. Hän ei koskaan pyrkinyt kaupunginvaltuustoon, eikä kaupunginjohtajaksi, vaan suoraan kuvernööriksi. Arnold vinkkasin tehokkuusvinkin, jos et meinaa aina ehtiä saada riittävästi unta:
If six hours isn't enough, sleep faster - Schwarzenegger
Jos kuusi tuntia unta ei riitä, nuku nopeammin. - Schwarzenegger
Jim Collins on kova bisneskirjailija. Tunnetuimpia hänen teoksistaan on Great by Choise (Tietoisesti paras), From Good to Great (Hyvästä paras), Built to Last (Pysy parhaana). Suosittelen kaikkia. Jos vain yhden aiot lukea, niin hyvästä paras on loistava teos.
Tässä Jim Collinsin parhaat lausahdukset tältä päivältä Nordic Business Forumin lavalla Helsingissä:
1. In the end. Life is people.
2. Really great entrepreneurs are doers and they hire better genius people than them.
3. Great leaders can combine faith and brutal facts.
4. The purpose of bureaucracy is to compensate for incompetence and lack of discipline.
Eräs sankari oli ollut vuosikausia työttömänä. Valvoi yöt. Nukkui päivät. Masennus vitutus ja ahdistus olivat läsnä joka päivä. Välillä oli pätkätöitä ja taas työttömyyttä.
Vuonna 2012 ilmestyi Cheekin levy: Sokka Irti. Kaverini osti levyn lahjaksi tyttärelleen. Kopioi itselleen siitä "varmuuskopion" autonromuunsa kuunneltavaksi.
"Älä kerro kenellekään, mutta kuuntelin Cheekkiä. Mietin niitä sanoja aika paljon."
Kaikki sitä tarvitsee
Cheekki laulaa: kaikki sitä tarvitsee.
Toiset holveihin lukkojen taa kahlitsee. Toiset tiirikoimista harkitsee.
Toiset painaa hihnaa tehtaal. Toiset säätää, lainaa mist vaan kehtaa.
Jengi siitä puhumista tabuna pitää. Se on vihollinen niille, jotka ei saavuta mitään.
Se on kiertäny maailmaa. Paskasissa käsissä viettäny aikaa.
Silti meinaan tehdä sitä lisää niin kauan, et kuus nollaa en enää pidä minään.
Digaan sitä katutyyliin rullana taskus tai Jack Sparrow -meiningillä kultana arkus.
Se ei tuo onnee, mut helpottaa arkee. Jos sataa, suosittelen ottaa talteen.
Ne tekee töitä sen eteen.
Ne tekee töitä sen eteen. Töitä sen eteen.
Ne tekee töitä sen eteen. Sitä kaikki haluaa, hal-hal-halu-a-a-a-a-a.
Ne tekee töitä sen eteen. Ne tekee töitä sen eteen.
Ne tekee töitä sen eteen. Sitä kaikki haluaa, hal-hal-halu-a-a-a-a-a.
On Cheekin syytä, että tästä sankarista tuli yrittäjä.
Cheekin biiseistä tämä tyyppi kuunteli rahasta, työn tekemisestä ja mietti, että oikeasti varmaan pitäis itse tehdä omat rahat. Hän mietti paljon yrittäjyyttä ja eräänä päivänä perusti firman. Musiikki ja sanat vaikuttavat elämäämme. Kiitos Cheekille kun loit yhden yrittäjän lisää maahamme.
"Kun sitä tulee, sitä menee. Anna sen kiertää, miksi muuten sitä tekee? Tekee.
Ne tekee töitä sen eteen, valvoo öitä sen eteen. Sitä ei oo liikaa milloinkaan."