Luin Cityn blogeista Good Life Coffee -kahvilasta.
Good Life Coffee
Kolmas Linja 17
00530 Helsinki
Menestystä ja hyvää kahvia elämääsi!
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä ja kahviaddikti
Kirjoitan kokemuksista, rohkeudesta, kasvusta, brändäämisestä, markkinoinnista, yrittäjyydestä, menestymisestä, elämän ilosta, rakkaudesta, surusta, unelmista ja tavoitteista. Askel kerrallaan kohti parempaa tasapainoista kaupunkielämää.
Luin Cityn blogeista Good Life Coffee -kahvilasta.
Good Life Coffee
Kolmas Linja 17
00530 Helsinki
Menestystä ja hyvää kahvia elämääsi!
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä ja kahviaddikti
Ebola on vakava tauti.
Siihen voi kuolla myös rikas.
Nälkään kuolee lapsi joka viides sekunti. Se ei kiinnosta. Päivittäin yli 17 000 lasta kuolee nälkään, vaikka maailmasta löytyy ravintoa
jokaiselle jopa yli tarpeen. Maailmassa on yli miljardi nälkää näkevää. Se ei kiinnosta. Meitä kiinnostaa EBOLA!
Muista maailman lapsia. Ebolankin keskellä.
Menestystä elämääsi!
Ilkka Lavas
sarjayrittäjä
Media on pirstaloitunut. Suomessa on paljon laadukkaita pieniä medioita, joilla on kiinnostava kohderyhmä. Ammattimainostajalle näiden kiinnostavien kohderyhmien ostaminen erikseen on työlästä, sillä jos sivustolla on 1000-10000 kävijää per viikko, maksaa sinne mainoksen ostaminen enemmän kuin itse mainos. Siksi moni ammattimainen ostaja ostaa mainontaa "tukkupakkauksessa" mainosverkoilta 100 000 - 3 000 000 yleisön kokonaispakkauksissa.
Mainosverkko on mainonnan myynnin tukku
Useasta sadasta pienestä ja vähän isommastakin mediasta koostuu mediaverkko, jota voi ostaa eri näköisissä paketeissa. Monet mainosverkot jaottelevat tuotteensa vertikaaleihin joita mediamyynti sitten myy keskitetysti brändeille, mainostajille ja mediatoimistoille.
Mainosverkosta voi ostaa eri tavoilla
Mainosverkoissa tukussa voi ostaa tiettyjä paketteja: esimerkiksi naiset -paketti, uutiset -paketti tai aktiiviset liikkujat -paketti. Näitä tarkkoja kohderyhmiä hinnoitellaan useimmiten CPM -pohjaisesti, eli näyttöperusteisella mainonnalla. Toinen tapa ostaa on klikkihinta jossa maksetaan vain klikkauksista. Klikkihinnalla ostaessa ei saa lupausta kohdennuksesta, sillä klikki itsessään kohdentaa ja mainokset näytetään koko mainosverkossa siellä missä sattuu milloinkin olemaan tilaa. Tätä kutsutaan RON eli Run of Network eli mainos näytetään verkoston laajuisesti.
Kohdennettu mainonta on tehokasta
Kohdennettu mainonta on kuluttajalle kiinnostavaa. Se tekee myös mediasta laadukkaan näköisen ja oloisen, sillä mediaan sopivat mainokset tekevät myös mediasta luotettavamman. Kannattaa olla mukana mainosverkossa, josta saat sivustollesi laadukasta suomalaista mainontaa, mieluiten mahdollisimman kohdennettuna.
Improve Media on kotimainen vaihtoehto
Suomessa ei ole itsenäisiä avoimia mainosverkkoja tällä hetkellä muita kuin Klikki Network ja City Digital Network. Ostin KlikkiNetworkin keväällä ja nyt olen rakentamassa siitä kotimaista kohdennetun laadukkaan mainonnan verkkoa, haluamme tehdä suomen parasta mediamyyntiä. Mediamyynti meillä menee hyvin paljon mediatoimistojen kautta ja asiakkaitamme kiinnostaa laadukas mainonta hyvässä mediaympäristössä. Meidän edustuksessa on yli 500 suomalaista mediaa, ota sinäkin adSense tägit pois ja laita tilalle kotimainen vaihtoehto.
Menestystä mediasi / sivustosi pyörittämiseen! Menestystä elämääsi!
Ilkka Lavas
sarjayrittäjä
Kirjoittaja on Improve Media Oy mainosverkon toimitusjohtaja, joka haluaa parantaa suomalaisen mainonnan toimivuutta, kohdentavuutta ja tehokkuutta tarjoamalla laadukkaisiin kotimaisiin medioihin laadukkaita mainoksia.
Kaverini kysyi minulta,
"Pitäiskö maailman mennä kohti sitä, että saa rahaa siitä mitä rakastaa tehdä?"Vastaan ei ja kyllä.
Kyllä, unelmien maailmassa, jossa on rajattomat resurssit
Ei, koska useimmilla meistä ei ole vain yhtä asiaa mitä rakastamme.
Meillä on monta, jopa eri suuntiin vievää intohimoa. Toinen on voimakkaampi toisena aikana ja toinen toisena. Vaikkapa yhtenä aikana voi olla rakkaus urheilua kohtaan ja toisena rakkaus omaa lasta kohtaan. Kolmantena voi olla rakkaus työtä kohtaan.
Ei, sillä oman unelmaduunin ikuinen etsiminen, voi estää elämisen nykyhetkessä.
Jos etsit ikuisesti duunia, joka olisi täydellinen, et löydä sitä koskaan. Nauti nykyisyydestä. Ota vastaan mikä tahansa työ. Ole tyytyväinen nykyisyyteen. Samalla voit kehittää itseäsi ja kykyjäsi vapaa-ajalla kohti unelmaduuniasi. Pikku hiljaa. Uraputki ei ole pikajuoksi. Uraputki on maratoni. Nauti nykyisyydestä ja elä nyt.
Ei, sillä harrastus saattaa muuttua helvetiksi siinä vaiheessa kun siitä tulee työ.
Harrastuksessa emme katso aikaa. Harrastuksessa me teemme työtä intohimosta. Kun mukaan tulee vaihdantatalous ja raha, voi olla että asiakkaittesi maksuvalmius on pienempi kuin mitä kuvittelit. Joudut tekemään enemmän työtä, jotta saat sen rahan. Joudut ajattelemaan asiakkaita ja tekemään mitä he haluavat.
Yksi maailman siteeratuimmista lauseista on: “do what you love and you’ll never work a day in your life”.
Esimerkiksi elokuva-alalle haaveilee moni, mutta kun siellä on ja tajuaa, että se on jatkuvaa pätkätyötä pätkätyön perään, politikointia ja suhdepeliä, muuttuu unelmaduuni helvetiksi. Moni elokuvatähti onkin loppujen lopuksi tappanut itsensä.
Ei, koska raha ei aina seuraa perässä.
Monesti kannattaa hommata työ, josta saa rahaa ja erikseen harrastus, jossa voi sitten toteuttaa itseään. Harvoin, hyvin harvoin nämä kohtaavat.
Jos kuitenkin löydät työn josta saat rahaa ja mitä rakastat, pidä se ja nauti! Nauti kunnolla! Ole ylpeä ja ole maailman paras siinä mitä teet! Ole niin hyvä, ettei sinua voi olla valitsematta. Pidä itsesi kunnossa ja pysy maailman parhaana!
Menestystä elämääsi!
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä
Vuonna 1995 yksi sisukas nainen aloitti yli 20-vuotisen projektinsa. Ilman rakennuslupaa, sisulla.
Kati Sinenmaa kertoo tulleensa paikalle vuonna 1995 telttailemaan. Reissu jatkui kevään ja kesän, kunnes hän viimein elokuussa päätyi asumaan metsikköön. Retkipaikan haastattelun mukaan "Pikku hiljaa majapaikan ympärille alkoi syntyä pysyvämpiä rakenteita. Jossain kohtaa teltan korvasi kuuden neliön maja ja piha-alueelle alkoi kohota maavallia, risuaitaa, kiviaitaa ja -torneja."
Sinenmaan unelma oli rakentaa oma linna.
Ja hän rakensi.
Sisulla.
Tahdonvoimalla.
Kivi kerrallaan.
ETRS-TM35FIN -tasokoordinaatit: N 6676409 E 384889
Menestystä ja sisua elämääsi!
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä, seikkailija
Nordic Business Forumissa kuultiin tänään kansainvälisiä huipputähtiä. Lavalle nousi Arnold Schwarzenegger, joka ei jättänyt ketään kylmäksi.
Arnold tavoitteli aina suuria. Hän ei koskaan pyrkinyt kaupunginvaltuustoon, eikä kaupunginjohtajaksi, vaan suoraan kuvernööriksi. Arnold vinkkasin tehokkuusvinkin, jos et meinaa aina ehtiä saada riittävästi unta:
If six hours isn't enough, sleep faster - SchwarzeneggerMenestystä elämääsi!Jos kuusi tuntia unta ei riitä, nuku nopeammin. - Schwarzenegger
Ilkka O. Lavas
tehokkuuden rakastaja
Jim Collins on kova bisneskirjailija. Tunnetuimpia hänen teoksistaan on Great by Choise (Tietoisesti paras), From Good to Great (Hyvästä paras), Built to Last (Pysy parhaana). Suosittelen kaikkia. Jos vain yhden aiot lukea, niin hyvästä paras on loistava teos.
Tässä Jim Collinsin parhaat lausahdukset tältä päivältä Nordic Business Forumin lavalla Helsingissä:
1. In the end. Life is people.Menestystä elämääsi!2. Really great entrepreneurs are doers and they hire better genius people than them.
3. Great leaders can combine faith and brutal facts.
4. The purpose of bureaucracy is to compensate for incompetence and lack of discipline.
5. Life is living with people you love
Ilkka O. Lavas
ihminen
Eräs sankari oli ollut vuosikausia työttömänä. Valvoi yöt. Nukkui päivät. Masennus vitutus ja ahdistus olivat läsnä joka päivä. Välillä oli pätkätöitä ja taas työttömyyttä.
Vuonna 2012 ilmestyi Cheekin levy: Sokka Irti. Kaverini osti levyn lahjaksi tyttärelleen. Kopioi itselleen siitä "varmuuskopion" autonromuunsa kuunneltavaksi.
"Älä kerro kenellekään, mutta kuuntelin Cheekkiä. Mietin niitä sanoja aika paljon."Kaikki sitä tarvitsee
Cheekki laulaa: kaikki sitä tarvitsee.
Toiset holveihin lukkojen taa kahlitsee. Toiset tiirikoimista harkitsee.
Toiset painaa hihnaa tehtaal. Toiset säätää, lainaa mist vaan kehtaa.
Jengi siitä puhumista tabuna pitää. Se on vihollinen niille, jotka ei saavuta mitään.
Se on kiertäny maailmaa. Paskasissa käsissä viettäny aikaa.
Silti meinaan tehdä sitä lisää niin kauan, et kuus nollaa en enää pidä minään.
Digaan sitä katutyyliin rullana taskus tai Jack Sparrow -meiningillä kultana arkus.
Se ei tuo onnee, mut helpottaa arkee. Jos sataa, suosittelen ottaa talteen.
Ne tekee töitä sen eteen.
Ne tekee töitä sen eteen. Töitä sen eteen.
Ne tekee töitä sen eteen. Sitä kaikki haluaa, hal-hal-halu-a-a-a-a-a.
Ne tekee töitä sen eteen. Ne tekee töitä sen eteen.
Ne tekee töitä sen eteen. Sitä kaikki haluaa, hal-hal-halu-a-a-a-a-a.
On Cheekin syytä, että tästä sankarista tuli yrittäjä.
Cheekin biiseistä tämä tyyppi kuunteli rahasta, työn tekemisestä ja mietti, että oikeasti varmaan pitäis itse tehdä omat rahat. Hän mietti paljon yrittäjyyttä ja eräänä päivänä perusti firman. Musiikki ja sanat vaikuttavat elämäämme. Kiitos Cheekille kun loit yhden yrittäjän lisää maahamme.
"Kun sitä tulee, sitä menee. Anna sen kiertää, miksi muuten sitä tekee? Tekee.
Ne tekee töitä sen eteen, valvoo öitä sen eteen. Sitä ei oo liikaa milloinkaan."
Menestystä elämääsi!
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä
Mandala Travelin Juha Viitala haastoi mut Perhoshaasteeseen. Vuoden loppuun mennessä pitää pystyä vetämään 100m perhosta.
Perhosen uinti on kuin delfiinin ja perhosen risteytys. Helppoa se ei ole. Vaatii tekniikkaa ja vähän myös voimaa. Tekniikka on helppo homma. Voimaa tulee ajan kanssa.
Tänään opettelin vetämään delffiinipotkuja. Ilta menee tekniikkaa opetellessa. Tässä on pari aika mainiota videota.
Tartu sinäkin haasteeseen ja treenaa itsellesi perhosenuintikyky.
Uinti on kyllä kivaa. Menestystä elämääsi!
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä ja uimari, joka joskus isona aikoo vetää täyspitkän triathlonin
Printin lukijamäärät ovat jo vuosikausia olleet laskussa. Kun hyppäsin media-alalle neljä vuotta sitten, harva osasi mitata inscreen mainontaa. Printissä myydään vielä paljon lupauksia. Mittausta ei tehdä ja iso osa markkinointiin käytetystä rahasta menee hukkaan.
Mitä tarkoittaa inscreen mainos?
Inscreen tarkoittaa silmiisi näkyvää. Jos luet tätä pädillä tai läppärillä, niin tuo tuossa oikealla on mainos ja se näkyy sinulle. Se on IN SCREEN eli ruudulla. Sivun alalaidassa on mainos, mutta se ei näy sinulle jollet rullaa sinne asti. Se ei ole nyt vielä näytöllä eli IN SCREEN.
Jos printtimainostajat mittaisivat inscreen-näyttöjä, kävisi varmaan niin, että etusivun inscreen lupaus toteutuisi, mutta yhdeksännen sivun mainos jäisi useimmalta lukijalta piiloon.
Otetaanpa esimerkiksi City-lehti.
Painos 1.1M kappaletta. Jaellaan suoraan postilaatikoista 1.1M kotitalouteen neljä kertaa vuodessa. Suomen suurin kaupunkilehti. Kotitalouden keskikoko on 2,08, jolloin potentiaalinen reach on 2 288 000 ihmistä.
Lukijamäärä on KMT-tutkimuksen mukaan 360.000.
Henkilö A selaa jokaisen sivun
Henkilö B lukee pari sivua
Henkilö C selailee sieltä täältä
Henkilö D heittää lehden roskiin tai joku muu kotitaloudesta on jo heittänyt lehden roskiin.
Henkilö D määrän tiedämme. Näitä on potentiaaliset lukijat 2 200 000 - lukijamäärä 360 000=1 928 000 ihmistä jotka jäävät pois IN SCREEN mahdollisuudesta. Yhteensä 740000 kotitaloutta jää siis hukkaan.
Jos henkilöitä A olisi 33%, henkilöitä B 33% ja henkilöitä C olisi 33%, niin jokaista ryhmää olisi 120000.
Henkilö A joukosta tulisi näin ollen 100% sivuista inscreen näyttöjä. Yhteensä 120000 sivullista inscreen mainosnäyttöä. Yhdellä sivulla voi olla useampia mainoksia, jolloin huomioarvo jakaantuu useammalle.
Henkilö B joukosta tulisi ehkäpä 30% sivuista inscreen näyttöjä. Tämä tekisi 120000 * 0,3 = 36000 inscreen mainosnäyttöä.
Henkilö C joukosta tulisi loput inscreen näytöt. Arviolta 10% sivuista näkyisi tälle henkilöryhmälle. 120000 * 0,1 = 12000.
Printin inscreen
Jos painos lehdelle on 1 100 000, niin inscreen näyttöjä on arviolta 12000+36000+120000 sivullista. Yhteensä 160000 sivullista näyttöjä.
Printin hinta tuollaiselle lehdelle voisi olla luokkaa 10000 € per sivu. Tästä tulisi potentiaalisia näyttöjä 360000 lukijalle 27 eCPM, mutta koska kaikki sivut eivät näy, niin näkymättömiä mainoksia on vaikea myydä. Näkymättömiä on siis ne kaikki roskiinmenevät sekä selaamattomat sivut. 1 100 000-160000=1 040 000 näkymätöntä mainosta. Tai ennenvanhaan oli helppo myydä, kun mainostajat eivät osanneet laskea, mutta nykyään mainostajat onneksi osaavat laskea. Pitäisi siis käyttää mieluummin inscreen hinnoittelua.
Printin Inscreen CPM jos sivun hinta olisi 10000€. Tällöin inscreen CPM nouseekin 62,5 euroon. Pelkästä Inscreenistähän kannattaa maksaa ja jos vertaa digihintoihin, jossa inscreen mainontaa saa puolella tästä, kannattaa joko maksaa printistä vähemmän tai sitten lisätä digimainonnan panostuksia.
Meillä ei laskuteta turhasta. Printissäkin huomioimme inscreen näkyvyyden. Kysy tarjous, niin yllätyt!
Älä maksa näkymättömistä mainoksista
Menestystä elämääsi ja mainonnan mittaamiseen.
Ilkka Lavas
sarjayrittäjä