"Päätettiin Jusufin kanssa lähettää tästä päivästä lähtien toimeentulotukihakemukset Cheekille!", totesi tänään Musta Barbaari. Kun Jare Henrik Tiihonen eli Cheek vetää hattutempun ja myy stadikan täyteen 1,5 tunnissa, niin täytyy sanoa, että tässä todellakin on oikein tehty markkinointi. Eikä edes pelkkä markkinointi tee Cheekistä gurua vaan koko brändi ja tuote: on ymmärretty, että musabisnes on showbisnestä joka kannattaa kun sen oikein osaa.
Musiikki ei nykyään ole vain pelkkää musiikkia. Musiikki on kokonaisvaltainen elämys joka koostuu markkinoinnin elementeistä: fiiliksestä, brändistä, kohderyhmästä, ajoituksesta ja tietty vähän myös musasta.
Täydellinen ajoitus. Onnistunut tuotteistus. Sopiva kohderyhmä ja BOOOOOOOOM ! Stadikka on täynnä 1.5 tunnissa. Wau!
Cheek on yks suomen kovimmista markkinoijista. Sanokaa mitä sanotte, mutta mä arvostan!
Menestystä elämääsi! Toivottavasti menestyt vielä upeammin kuin Cheek! Todellakin timantit on ikuisia!
4. Ja tasa arvon vuoksi 5 miestyyppiä Instragramissa:
5. Täältä tulee toinen kupla
Elämässä pitää olla hauskaa. Parodia ja huumori on tapa, jolla voimme hyväksyä isojakin muutoksia elämässä. Netti on tullut jäädäkseen. Ei tule enää netitöntä aikakautta. Altavistaa ei enää kukaan muista, mutta mitkä sometyökaluista jäävät on arvoitus.
Työelämässä jo olleet, tietävät, että kaikki on kiinni omasta asenteesta ja suhtautumisesta muihin ihmisiin ja työn tekoon.
Voin oppia jotain jokaisena työpäivänä
Jos onnistun, voin oppia siitäkin
Jos epäonnistun, voin oppia siitäkin
Jos joku muu epäonnistuu, voin oppia siitäkin
Jos joku muu onnistuu, voin iloita ja oppia siitäkin
Reippaus ja ammattiylpeys
Puhuin myös reippaudesta, luotettavuudesta ja ammattiylpeydestä eli siitä, että haluaa tehdä kaikki työt erinomaisesti. Luotettavuus heijastaa omaan henkilöbrändiin.
Tehdä oma työ niin hyvin, että asiakkaat kiittävät
Olla niin reipas, että pomo kiittää
Olla niin luotettava, ettei maailmasta löydy toista yhtä tunnollista
Etten olisi ikinä kipeä, vaan voisin joka päivä olla valmiina uusiin haasteisiin, jotten menetä yhtään uraani mahdollisesti edistävää päivää sairasteluun
Työ kannattaa tehdä niin hyvin, että jos joskus lähden firmasta, olen niin hyvä ja suosittu, että asiakkaat soittavat pomolleni, että koska se tyyppi lähti, niin he siirtävät asiakkuutensa sen tyypin firmaan.
Hyvä kello kauas kantaa. Unelmoin, että minut valitaan parhaana asiakaspalvelijana.
Kerroin myös Facebookissa kavereiltani saamani vinkit:
Asiakaspalaute korvamerkitsee hyvän työntekijän. Kiitosta ei ainakaan isännöintibisneksessä kuulu ikinä eikä mistään, mutta huipputyöntekijä saa sitäkin. Ja tarjouspyynnöissä lukee jo valmiiksi, että jos meidän yritys tulee valituksi, niin reunaehtona asiakkaan puolelta on se, että sen-ja-sen niminen työntekijä täytyy nimetä isännöitsijäksi. Tämmöinen palaute kertoo aina jotain.
Tiimitaidot ja ammattitaito
Tahto auttaa työkavereita. Yhdessä onnistumisen into.
Asiakaspalvelutaito ja halu (sisäisesti - ulkoisesti) / tulevaisuuden kilpailuetutekijä, koska minä palvelen ja vastaan...
Ammattitaito, deliveroi - aina ja pelkkää timanttia, jalat maassa eikä leilu omassa erinomaisuudessaan.
Huipputyöntekijä on valitettavasti myös katoava luonnonvara. Ei sellaisia työmarkkinoilta mistään löydä, eikä heitä juurikaan ole vapaasti siirtymässä yrityksestä toiseen. Joko yritys itse korvamerkitsee tällaisen henkilön (tarjoaa osakkuutta), tai sitten työntekijä itse ryhtyy yrittäjäksi tai osakkaaksi/partneriksi johonkin yritykseen.
Asennetta, ratkaisukeskeistä ajattelua, eteenpäin katsomista, tiedon jakamista, luottamusta, avoimuutta
Huipun työntekijästä tekee ammattitaidon, oma-aloitteisuuden, persoonallisuuden, luovuuden ja ahkeruuden yhdistelmä! Ilokseni voin sanoa, että meillä on sellainen työntekijä!
Luotettavuus, Positiivisuus, Asenne, Joviaalisuus, Tiukassa paikassa venyminen, Palautteen antaminen, Negatiivisien asioiden esittäminen parannusehdotuksen kanssa eikä vain niiden esittäminen.
Sitä että sanaan voi luottaa, jos sanoo että asia hoidetaan niin hoidetaan ja jos ei hoideta, niin sekin ilmaistaan selkeästi
Intohimo
Luottamus. Asenne. Ratkaisukeskeisyys. Rohkeus. Tulevaisuushakuinen. Valmennettavuus. Paineensieto.
Hyvä tyyppi hyvinä ja huonoina hetkinä, vastuunkanto ja suoraan puhumisen taito. Halu. Intohimo. Erilaisuuden sieto
Ajattele isosti! Rohkea rokan syö, kaino ei saa kaaliakaan
Meidän Vivas.fi se vaan kasvaa ja kasvaa. Vuosi sitten kirjoitin blogiini, että ajattele isosti.
Suomi on pieni kansa, meitä on vain 5 miljoonaa ihmistä. Täällä pitää olla joku todella yleinen bisnes, että siitä saa tehtyä ison. Ei ole sattumaa, että meillä on vain 2 oikeasti isoa ruokakauppaa (S ja K), pari isoa karkkifirmaa, pari isoa bensaketjua (Neste ja ABC) jne. Loput niche bisnekset jäävät suomen markkinoilla valitettavan pieniksi.
Moni Jenkeissä, Kiinassa, Saksassa tai Venäjällä elinkelpoinen bisnes on suomessa niin pieni markkinan koosta johtuen ettei sillä ole menestymisen mahdollisuuksia. Esim William Wolframin DealDash tuskin pärjäisi ollenkaan, jos tekisi vain Suomessa senttihuutokauppaa.
Suomalaiset pystyvät varmasti tulevaisuudessa pärjäämään hyvin niche markkinoilla ja sellaisilla markkinoilla, missä huippuosaaminen on merkityksellistä. Meillä on monikulttuurisuusymmärrystä, kielipäätä ja olemme luotettava toimija.
Ajattele kuin pieni jättiläinen
Matti Salo esitti teknologiateollisuuden ja ohjelmistoyrittäjien Software Finland -tilaisuudessa käsitteen: Small Giant. Pieni jättiläinen on kapeaan alueeseen erikoistunut globaali yhtiö joka haluaa olla tässä kapeassa osaamisessaan maailman paras. Matin luotsaama Napa on hyvä esimerkki suomalaisesta yrityksestä, joka menestyy maailmalla laivan kulkemisen optimointibisneksessä ja pyrkii jatkuvasti olemaan sillä kapealla bisnesalueella maailman paras.
Pieni jättiläinen ajattelee markkinoitaan alusta lähtien globaalina ja tästä hyvänä esimerkkinä Napa on alusta lähtien ajatellut markkinoitaan ja toimintaansa kansainvälisesti. Napa on siis aito Born Global -yritys.. Pelkästään suomen markkinoilla Napa tuskin pääsisi kymmenesosaankaan nykyisestä yli 14 miljoonan euron liikevaihdostaan.
Olen kasvanut ympäristössä, jossa ei vielä ollut nettiä tai Angry Birdsejä. Siinä ympäristössä ei osattu ajatella isosti. Suomalainen opetus on ollut ennen vanhaan tällaista:
Joka kuusee kurottaa se katajaan kapsahtaa
tai
" ... essää mittään ossaa ekkä koskaan opikkaan"
FAIL! VÄÄRÄÄ AJATTELUA!
Mietin, että niinhän meille on opetettu. Nykyään Rovion, TLD Registryn, Supercellin ja muiden suomalaisten menestyvien startuppien myötä on lisääntynyt globaali ajettelu, mutta vieläkään emme uskalla antaa menestymiselle täyttä rohkaisua.
Ehkä suomalainen opetus on nyt jotain tällaista:
Joka kuuseen kurottaa, kokeilkoot onneaan
VÄÄRÄÄ AJATTELUA!
Haluan rohkaista teitä entistä enemmän kansainvälistymiseen ja Born Global ajatteluun. Suomalainen opetus pitää olla mieluusti tulevaisuudessa tällä asenteella:
Joka kuuseen kurottaa, voi menestyä ja menestyminen on hyvä asia. Menestyjiä ei pidä kadehtia, vaan heiltä pitää kysyä neuvoja miten voisi itsekin menestyä. Jos kuuseen kurottaja sitten matkallaan katajaan kapsahtaa, autetaan kaveri ylös jaloilleen kohti uusia seikkailuja ja seuraavaa kokeilua.
Jos et ekalla kerralla onnistu, yritä uudelleen. Onnistuminen ja epäonnistuminen ovat molemmat oppimiskokemuksia jotka vievät sinua eteenpäin urallasi!
Tähän liittyy sananlaskukin:
Rohkea rokan syö.
Tiesitkö että se jatkuu:
kaino ei saa kaaliakaan.
OIKEAA AJATTELUA!
Think BIG as a Small Giant! Rohkeutta siihen mihin ikinä ryhdytkin :) Menestystä elämääsi!
Disclaimer: Tämä postaus siis ei ole suositus eikä kehoitus mihinkään laittomaan eikä edes kannanotto onko smurffeista varoittaminen laitonta tai epäeetistä tai eettistä vaan enemmänkin esimerkki siitä, mitä tiedonkulkua someyhteisöt voivat saada aikaan.
Jos kirjoitan otsikoksi: Tavallisten ihmisten elämää, kukaan ei katso tätä. Ihmiset haluavat aina jotain muuta kuin mitä on.
Suomalaiseen yhteiskuntaan kuuluu valittaa aina jos jollain muulla on vähänkin paremmin kuin itsellä. Kuitenkin me jokainen lähdemme samoista lähtökohdista. Saamme saman koulutuksen. Saamme samat mahdollisuudet elämään. Olemme jokainen siis näitä ihan tavallisia ihmisiä.
Aivan tavallinen suomalainen yrittäjä Heidi Ekholm-Talas on päästänyt toimittajat ihanaan kotiinsa kuvaamaan ja tekemään "Suomen kaunein koti" -ohjelmaa. Netissä on ollut kateellisia ääniä, että Heidi ei muka olisi tavallinen ihminen. Heidi todellakin on luonut itse kaiken ja on samalla tavalla ihan yhtä ihmeellinen kuin kukin meistä. Sinulla on ihan samat mahdollisuudet menestyä kuin Heidilläkin.
Meinasin kirjoittaa blogauksen, jossa kerron menestyneiden ihmisten elämästä. Menestynyt ihminen on kuitenkin ihan tavallinen ihminen, joten laitan tähän kuvia ihan tavallisten ihmisten elämästä. Moni ystäväni on yrittäjä joten, kuvat ovat ihan tavallisten yrittäjien elämästä.
Miljonäärejä on kolmenlaisia:
1. Sellaisia, joilla on perittyä varallisuutta
2. Sellaisia, joilla on itse luotua varallisuutta
3. Sellaisia, joilla on lainattua varallisuutta
Miljonäärit ovat ihan tavallisia ihmisiä. Useimmilla on paljon lainaa, meilläkin on satojentuhansien asuntolainat. Lainoja sitten lyhennellään pikkuhiljaa ja toivotaan, ettei korot nouse karmeiksi. Useimmat suomalaiset yrittäjät ovat lähteneet nollasta eli samasta mistä jokainen ihan tavallinen ihminen lähtee. On osin tuurista kiinni miten onnistuu, mutta siksihän sitä yritetään että joku joskus onnistuisi. Oikeasuuntaisen tekemisen määrä lisää onnistumisen mahdollisuuksia.
Ja tässä vielä Heidin ihana asunto:
Olen käyttänyt kuvissa vain omia ottamiani kuvia ja frendien julkisia facekuvia. Joistan kuvista olen joutunut poistamaan yksityisyyssyistä ihmisiä tai tunnistetietoja. Heidin kuvat on remonttifirman sivuilta.
Niin tällä kaikella siis halusin muistuttaa, että me jokainen ollaan ihan tavallisia ihmisiä. Sinullakin on mahdollisuus menestyä jos vain rohkaiset itsesi. Menestystä elämääsi!
TV Show Ylvis is promoting it's show on music video What does the fox say.
We have seen the power of Viral at Vivas.fi . 10 years we have been talking about Viral advertising and nowadays it really is true. Youtube hits are becoming radio hits. New businesses are spreading not only mouth-to-mouth but from screen to screen via social media.
Still alive nigga
Kuka sano et saat tuloksii ilma duunii?
Älä usko niit se on pelkkä satu. Musta Barbaari ei oo neekeri (nekrut ei ikin kuole)
vaa stadin revityin laku
Sä halusit saada hyötyy ilma kipu, naah nigga
su pitää olla salil eka salil vika, still alive nigga
Yö musta ja nii oon mäki, joka yö kohtaan unessani Tupacin
se sanoo kuuntele mua veli nyt, valkoset ei ota tosissaa
jossä et oo revitty
mä heräsin hikisenä, huusin äänee still alive nigga
pakko saada pumppi päälle
kuolemaan asti valmis rippaa, ne yrittää lähettää
barbaari takas afrikkaa, mut en oo menos bäkkii
mua ei pidättele häkki, liian vahva liian bläkki
sun ei tarvi mua enempää motivoida
mä oon paha musta mörkö en oo sun kotipoika
jos mun täytyy ni oon valmis salil yöpyy, ei kipuu ei hyötyy
nekru hä? Mä käyn sossus enkä puurra hies
mul on jo vaikein duuni suomes, mä oon musta mies.
Kuka sano et saat tuloksii ilma duunii?
Älä usko niit se on pelkkä satu.
Musta Barbaari ei oo neekeri
vaa stadin revityin laku
Sä halusit saada hyötyy ilma kipu, naah nigga
su pitää olla salil eka salil vika, (ye buddy) still alive nigga
Veli ootsä rikki? jos unelmoit bentleyst ota pikavippi
still alive niga shitti, ei aika nukkuu mu päässä
Tupacin kuulin se sano niga aika tehä duunii
meen salille repii, et voin levii, pelkkää mustaa pääl
mut en kuuntele hevii, mun kroppa on taulu käsipaino
pensseli, pistä musta nyrkki ilmaan jossä oot veli
josset bulkkaa sä et oo haippi, en oo rasisti,
mun autokuski on whaitti, en oo lightweight,
pelkkii vapaapainoi eikä mitää laitteit, believe meh
En käytä juoksumattoo, mä juoksen leijonii karkuu
tu afrikkaa kattoo, mut en oo ikin pelänny,
mä oon aidoin veli joka Tuupacin jälkee on eläny.
Kuka sano et saat tuloksii ilma duunii?
Älä usko niit se on pelkkä satu.
Musta Barbaari ei oo neekeri
vaa stadin revityin laku
Sä halusit saada hyötyy ilma kipu, naah nigga
su pitää olla salil eka salil vika,(ye buddy) still alive nigga
Kuka sano et saat tuloksii ilma duunii?
Älä usko niit se on pelkkä satu.
Musta Barbaari ei oo neekeri
vaa stadin revityin laku
Sä halusit saada hyötyy ilma kipu, naah nigga
su pitää olla salil eka salil vika, still alive nigga
Kaikki alkoi pikkujouluista. Olimme (W3.fi ja Suomikauppa.fi porukoilla) eilen palaamassa rentouttavalta tallinnan kylpylä- ja gourmeateriatäyteiseltä pikkujoulureissulta myöhäisellä laivalla. Istuimme pöydissä ja pidimme hauskaa palkiten toisiamme vuoden mitalipäivän kunniaksi, kun meidän luokse tuli laivan DJ:ksi itsensä esittelevä Joonatan Pitkänen.
Joonatan kertoi, ettei hän ole tällä paluumatkalla duunissa eikä saa palkkaa, mutta ajatteli kun meillä näyttää olevan hauskaa, niin hän voisi myös pitää hauskaa meidän kanssa ja vetää meille musavisan ihan vain huvin vuoksi.
Joonatanin heitossa yhdistyi hyvin onnellisen elämän, menestyvän ihmisen ja työnteon periaatteet:
- Tee sitä mitä rakastat
- Hyödynnä työssäsi omia vahvuuksiasi
- Älä ajattele rahaa, ajattele asiakkaitasi
Meillä oli todella hauskaa ja niin oli myös koomikolla. Aika kului rattoisasti. Parhaimmillaan harrastuksesta tulee työ jolla elää hyvin.
Keskustelimme myös menestymisestä. Jokaisella meillä on vahvuutemme ja vaikka joku Ismo Leikola on kova Suomessa, niin Joonatanin ei kannata siltikään benchmarkata itseään Leikolaan vaan ennemminkin Chris Rockiin.
- Benchmarkkaa itseäsi maailman parhaisiin, älä Suomen parhaisiin.
- Tavoittele suuria, jokainen tapaamasi ihminen on mahdollisuus kehittyä urallasi
- Käytä jokainen tilaisuus hyväksesi kehittyäksesi ammattilaisena
Kun teet duunia, älä ajattele rahaa, ajattele miten voit kehittyä duunissasi ja miten voit parhaiten palvella asiakkaitasi. Ikinä et tiedä kuka eteesi tulee. Menestystä elämääsi!
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä
ps. Chris Rock:lta legendaarinen show:
pps. Nii ja tietty: Miks kannibaalit eivät syö koomikkoja? Vastaus on tietenkin: Koska ne maistuvat hassuilta.