Contour

Vähän harrastuksia, paljon töitä ja nukkumisesta on turha runoilla. Blogi on alkanut sinkkuuntumisen jälkeen ja varmaan loppuu kunnollisen naisen iskiessä.

Kahdet terveiset Africasta, yhdet hukkaputksesta  1

Liikenteenohjausjärjestelmä on susi ja ohjaushuoneeseen valuu vettä. Tämä nyt sitten oli se laatupisteillä halvemman tarjouksen edelle kivunnut rakennelma...

Happy Human kävelijä on viimein päässyt perille!

Oletan että kasvo/tatuointi/hiusmuistini osuu tällä kertaa kohdalleen. Tuon Kärnän näin vilaukselta hänen taipaleensa ensimmäisellä kilometrillä ja päivän lehdessä kissafarmilta palanneen naisen oletan nähneeni monta kertaa. Monta kertaa nähnyt, mutta en ole hänen työpaikkansa kanta-asiakas.

Rohkea veto lähteä Etelä-Afrikkaan. Varmasti hienot maisemat, hyvä ilmasto, mielekästä puuhaa jne, mutta kun luki muutaman muunkin jutun niin ei ehkä kuitenkaan se paikka johon ensimmäisenä haluaisin esimerkiksi oman tyttöystävän lähtevän kissaeläimiä hoitamaan. Ei ole toki tällä hetkellä tyttöystää, eikä siis siitä huolta.

Paikallinen lehti uutisoi kuinka Africassa lesboja yritetään "parantaa" raiskaamalla. Vailla parempaa tietoa oletan että paremmin toimisi kun siinäkin maassa raiskaaminen loppuisi kokonaan. Ehkä vähän kärjistettyä näin sanoa, mutta niillä lukemilla siinä maassa jokainen on jatkuvassa vaarassa tulla raiskatuksi. Jos jokainen raiskatuksi tullut saa siitä kauhukuvia ja kertoo edes yhdelle naisystävälleen niin ei se seksi miehen kanssa enää houkuta sitäkään vähää mitä saattoi houkuttaa aikaisemmin.

Parantaa on lainausmerkeissä, koska se ei ole sairaus vaikka joku poppamies voi olla pakit saatuaan sitä mieltä.

Mikä sitten on totuus ja onko heteronainen paremmin turvassa- vaikea sanoa kun en ole siellä käynyt. Samalla työmaalla oli sieltä entinen upseeri parina päivänä apunani, mutta ei kyllä puhuttu naisten oikeuksista tai raiskaustilastoista.

"Eläintenhoitaja kuvaa tuotantoeläinten arkea julmaksi"- tässä sitä sitten ollaan kotomaassa tärkeiden kysymysten äärellä. En ole laskenut kuinka monella tilalla olen ollut ja tuotantoeläiimiä nähnyt, mutta tuota otsikkoa en allekirjoita niistä yhdenkään osalta. Ainoa kerta kun olen nähnyt jotain tuon suuntaista oli yli 25 vuotta sitten kun tilalta karannutta sonnia vedettiin maasturilla kotia kohti. Toki sitä tuhatkiloista jässikkää olisi voinut yrittää heinäpaalilla houkutella pois vihreältä niityltä, enkä usko että senkään viljelijän mieltä lämmitti moiseen puuhaan ryhtyä. Vaihtoehtona oli jättää sonni tekemään tuhojaan naapureiden maille, viedä pois tai ampua sinne.

Sitä viljelijää ei enää ole ollut vuosikymmeniin, mutta tila on edelleen olemassa ja uskokaa tai älkää niin se on se sama tila missä nykyään käydään helpostikkikin Helsingistä saakka eläimiä katsomassa.


Ukraina VS Kosovo  1

En ole kovin aktiivisesti seurannut mitä tapahtuu itänaapurustossa. Viimeinen uutinen minkä luin oli että Ukrainassa ollaan täydessä sotavalmiudessa, reserviläiset on kutsuttu palvelukseen jne.
Kuitenkin lähihistoriaa on vielä sen verran muistissa että pahaa pelkään Kosovon toisintoa.

Se taas tarkoittaa että Venäjä suorittaa pienen nurkanvaltauksen eli ottaa haltuun vaikkapa lentokentän ja kaasulinjan. Se tehdään oman maan kansalaisten suojelemisen varjolla ja samalla saadaan näytettyä mihin sotavarusteluun käytetyillä miljardeilla pystytään.

Jos oikein muistan niin Kosovon maakuntaan etenivät ensimmäisenä ulkomaana venäläiset ja miehittivät Pristinan lentokentän ympäristön.

Kun maahan syntyy valtatyhjiö ja kansalaiset ammuskelevat toisiaan se avaa ulkovalloille mahdollisuuden iskeä sotilaallisesti. Taas toisaalta kyseessä voi olla poliittinen temppu jolla pyritään yhdistämään Ukrainan kansa rajalle ryhmittäytyviä venäläisjoukkoja vastaan. Onnistuessaan se on kova temppu ja saattaa hyvinkin rauhoittaa suuren osan Ukrainaa, mutta epäonnistuessaan saattaa syntyä sota jonka vaikutukset kantavat Suomeen saakka. Jos en väärin muista on Ukrainalla ainakin ollut entisen neuvostoliiton jäljiltä ydinaseita.


Ei sittenkään vielä kesäkumeja  1

Tälle päivälle oli pieni suunnitelma renkaanvaihdon muodossa. Aamulla kuitenkin oli vesiletku jäässä ja yksi suuri kone odotti huoltovuoroaan.

Vasta kun sain koneen sisään kiristettyäni sitä ennen perävaunuista kahden navan laakerit aloin selvittämään mitä kaikkea se punaisena palava huoltoilmaisin käskee vaihtamaan.

Lista oli sen verran pitkä että joudun turvautumaan ohjekirjaan, mutta sitä ennen oli hoidettava helpommat eli napojen pesu ja moottoriöljyn vaihtaminen. En tiedä mitä on suunnittelija ajatellut kun on laittanut moottoriöljyn suodattimen ylös konetilaan ja kierre alaspäin. Seuraavalla kertaa lyön vanhaan suodattimeen pistepuikolla reijän ettei koko suodattimellinen öljyä leviä nostaessa pitkin konetilaa.

Tuollaisella suunnittelulla saa koneesta varsin helposti palovaarallisen vaikka suodatin onkin imusarjan puolella.

Vanhoissa toisen korealaismerkin koneissa suodattimen vaihto oli ensimmäisellä kertaa vähän saman suuntainen, mutta rakensin siihen tarkoitukseen peltikourun. Sen jälkeen suodattimesta ja öljykanavasta purkautunut öljy meni kourua pitkin nätisti jäteöljyastiaan, eikä mihinkään runkopalkin päälle ja ympäriinsä konetilaa.

Iltapäivällä vesiletku oli sen verran sulanut että pääsin pesemään takavanteet. Takavanteet erityisesti siksi että renkaanvaihdon yhteydessä vaihdan takajarrupalat. Voi olla että kunnostan myös etujarrusatulat. Yksi pölytiiviste on ainakin vaihdettava ettei mäntä ruostu.


Rehellisyyden sietämätön vaikeus  2

Heitän tässä yleisen haasteen. Ole päivä, viikko, kuukausi, paaston aika tai vaikka pidempäänkin valehtelematta. Kyllä se onnistuu, mutta näköjään pirun pitkät jäljet totuuden puhumisellakin voi olla.

Vaikkakin lähdetietojen mukaan olen osaksi savolaista sukujuurta olen todella huono selittämään muunneltua totuutta. Jos kyse on konekaupasta ja varsinkin isoista rahoista, eikä mistään pesukoneen jalan säätöavaimesta/kaukosäätimen paristoista niin ei tulisi mieleenkään väittää koneessa olevan jotain sellaista mitä siinä ei ole, väittää ehjää rikkinäiseksi tai rikkinäistä ehjäksi.

Entisen työpaikkani reissuhommissa päädyin noin 2000 kilometriä etelään. Siellä sitten asiakas oli intoa puhkuen valmiina ottamaan käyttöön peruskunnostetun koneen. Kone oli ikivanha, mutta olin nähnyt sen tehtaalla palasina kun se modernisoitiin, laakeroitiin ja osia + työtä meni tuhansien eurojen edestä jo tehtaan omakustannushinnoillakin mitattuna.

Se ei vaan asiakasta paljon lohduttanut kun koulutuspäivänä koneesta alkoi tihkua öljyä monesta paikasta. Se vitutti minua niin suunnattomasti, koska tiesin sillä kertaa mistä niinkin selkeä vika johtui. Ehkä joku olisi siinä tilanteessa pystynyt valehtelemaan, mutta minä kerroin että tihkuminen johtuu modernisoinnissa tehdystä muutoksesta ja että sen olisi pitänyt tulla ilmi tehtaalla koeajossa jos ulkoilman ja sen myötä myös koneen lämpötila olisi noussut tarpeeksi. Kerroin, piirsin kuvan, mitä oli tehty ja ihmettelin sen perään miksi ihmeessä oli menty huonompaan rakenteeseen ja tehty ilmeisesti vielä hyvistä työkaluista huolimatta huonot kierteet. Tai vaikka sitten ihan hyvätkin kierteet, mutta alkuperäisestä umpiperään tehdystä poiketen jokainen kierre meni läpi öljytilan seinästä.

Mitä sitten pitäisi tehdä kun työnantaja puhuu muunneltua totuutta?

Taas tähän esimerkkiin palasin kun minua muistutettiin episodista joka ei oikeastaan olisi koskenut minua ollenkaan. Ei olisi jos en olisi sattunut tarvitsemaan muutaman tunnin ajaksi kolmannen osapuolen konetta. Sellaista konetta jossa oli ollut vikaa kaupantekohetkellä eikä uusi omistaja ollut sitä huomannut tai jos oli niin ei ainakaan ollut sitä korjannut. Koska kuitenkin piti töitä tehdä niin jouduin sitten mukaan tilaamaan varaosaa ja sanoin silläkin kertaa rehellisesti mikä on rikkia ja mikä taas ei. Vaikkei rahallisesti varmaan ollut kyse mistään suuresta asiasta niin ei sentään kilpailevan firman koneen korjaamiseksi kannata ruveta konemyyjää kusettamaan.


Kesäkummittelua  1

Tänään voisi olla viimeinen päivä talvirenkaiden kanssa. Ilmeisesti niille tieosuuksille jotka on varusteltu muuttuvilla nopeusrajoituksilla voidaan jo laittaa voimaan kesänopeudet. Ei taida koskea Hämeenlinnan hukkaputkea.

No joka tapauksessa tiet on sulat painorajoituksia alkaa ilmaantua ja routavaurioita odotellaan.

Siirsin koneen ikuisuustyömaalta lähemmäs huoltopistettä ja ilokseni huomasin että siellä oli viimein saatu kaapeleita upotettua. Ilmeisesti työmaasähkö on jo otettavissa oikeaa kaapelia pitkin, mutta helvetti sentään kuinka pintaan ne kaapelit oli vedetty...


Ne mökkiläiset  1

Näköjään kun ihminen on päässyt mökkeilyn makuun niin tuntuu olevan valmuiutta sijoittaa melkoisia rahasummia viihtyvyyden parantamiseen.

Tietysti täytyy olla joko omaisuutta tai tuloja että niin voi tehdä. Joitain päiviä sitten kaupassa vastaan käveli varsinainen elämäntapamökkiläinen. Siis siinä mielessä että saa sanoa jokainen neliömetri sillä tontilla on kaivettu koneella vähintään kerran ja suurin osa vielä sen lisäksi joko aseteltu käsin tai koneella 1-3 kertaa.

Ranta on tietenkin yksi valtava rahareikä. Se on sitä varsinkin jos lähtötilanteessa on niukasti vettä, runsaasti kaislikkoa ja tavoitteeena kirkasvetinen hiekkaranta.

Myös pihaan saa uppoamaan käsittämättömiä summia jos lähtötilanteessa tontti on yhtä Stonehedgeä ja tavoitteena kivetön vihreä niitty.

Rakennuksiin saa uppoamaan käsittämättömiä summia. Pieneenkin rakennukseen kun tekee perustusvaiheessa muutaman virheen, runkovaiheessa muutaman virheen ja huomaa ne vasta viimeistelyvaiheen jälkeen.


Karhupumpun metsästäjät  1

Shoppailu voi jonkun mielestä olla kivaa. Taas toisen mielestä joskus on pakko mennä kauppaan ja ostaa jotakin tai sitten tehdä se itse. Tänään oli puutoslistalla jalka aisan kannattajaksi.

Kaupan oli myös multapusseja ja niitä pusseja tutkimassa oli nuori kaunis naismyyjä. Hän sitten ihmetteli toiselle myyjälle kuinka samanlainen ja samaa multaa sisältävä pussi toisessa pinossa on höyhentyynymäisen pehmeä ja toinen on taas kivikova.

Absoluuttista totuutta tästä turhan tiedon lähteestä on turha hakea, mutta noin maalaisjärjellä ajateltuna toinen multasäkki/koko lava on ollut puristuksissa ja silloin multa kovettuu. Pehmeä säkki taas on ollut sekä varastoinnin että kuljetuksen aikana pinon päällä.

Toki kovettuminen voi olla myös kemiallisen reaktion seuraus.

Valtavista valikoimista ei kuitenkaan löytynyt juuri sitä mitä minä etsin- tai sanotaan vaikka että vastaan tuli jotain mitä en ole nähnyt moneen vuoteen työpaikkansa ja työvaatetuksensa ulkopuolella. Oli siis metsästämässä isoa karhupumppua - sinänsä aika outo juttu kun juurikin sitä samaa työkalua kaipasin eilen kotona. Välillä vanhojen talojen vanhat viemärit käyvät vähän ahtaiksi,


Päiväni lukkoseppänä  1

Oli tullut aika siirtyä seuraavalle työmaalle. Edelliselle mennessä asiakas kertoi ettei hänen lukkonsa toiminut, vaan lukkopesä pyöri tyhjää.

En ollut koskaan purkanut tai nähnyt kenenkään muunkaan purkavan/kasaavan Perinteistä ulko-oven Abloy pakettia, mutta kun ei vielä siirtämäänkään päässyt niin päätin ihan vaan mielenkiinnosta kokeilla jos saisin sen kuntoon.

Asiakas oli itse purkanut lukkonsa ja pöydällä oli epämääräinen muovipussillinen osia, joista tunnistin lukkopesän, sisäpuolen vääntimen ja ruuvit. Kaikki muus sälä oli vierasta. Kun sitten aloin lähemmän tutkiskelun niin ensimmäisenä ihettelin kuinka ruuveja oli kolmea pituutta ja aika pian sen jälkeen arvasin minkä vuoksi lukko oli lakannut toimimasta.

Koko paketti ruuvataan kasaan sisäpuolelta ja kun kaikki osat olivat uusia/kulumattomia ei ollut haitannut vaikka lukkopesää kannattelevista ruuveista toinen oli pohjannut lukkopesän kromattuun suojakanteen. Kulumisen myötä lukkopesästä töröttävä pieni kieli oli pyöristynyt ja alkanut pomppia vastakappaleensa kärkien yli.

Korjausvaihtoehtoja oli lukuisia, mutta koska ei ollut oikein mitään millä katkaista ruuvi päädyin lisäämään lukkopesän jatkeeksi jatkomodulin ja vääntämään paketin kasaan niillä vanhoilla ruuveilla- modulin ansiosta ruuvit eivät pohjanneet ennen kiristymistä ja lukko toimii hienosti ja todennäköisesti toimii vielä pitkään kun vaan muistaa välillä kiristää ruuvit sisältä ja ulkoa.


Lentävä sauna  1

Ammattilehti oli saapunut ja en saanut ensimmäistä lukuvuoroa. Kun kuvaan tuli Valtran linkku mainitsi ensimmäinen lukija siitä välittömästi. Johon minä sitten sanoin että älä kerro enempää vaan minä kerron. Kerroin kuinka ohjaus toimii ja mitä uusia / Vammaksesta (Magnum vuodelta 1989) tuttuja ominaisuuksia siinä on- ja olihan niitä. Oli kaikki mitä mainitsin ja muutama uusikin ominaisuus joiden toteuttaminen olisi ollut järjettömän kallista vielä vuonna 1989 tai 1994

Ilmeisesti Valtralla luetaan asiakaspalautetta ja niitä tuotekehitykseen lähetettyjä pitkiäkin kirjeitä. Kun edellisen kerran työmaalle tuli esittelykäytöstä "uusi" kone lähti sen palautekirjekuoressa noin kuuden sivun edestä tekstiä ja muutama kuvakin.

Lopputulosta en ole vielä nähnyt kuin kuvissa, mutta se on juuri sellainen jollaiseksi olisin halunnut seuraavan uuden traktorin muotoutuvan.

Kuvista ei tosin ilmennyt mahtuuko siihen laittamaan ketjut kaikkiin neljään pyörään (ja ajamaan turvallisesti) ilman tankin vaihtoa/muuta lisävarustelua.

Se on varmasti kallis. Se on varmasti niin kallis ettei niitä tule edes joka kuntaan sitä yhtä kappaletta- voi toki tulla kun kuntien määrä pienenee ja jos nyt sitten tällä kertaa runko-ohjaus on jälkiasennuskelpoinen lisävaruste myöhempiinkin malleihin ollaan oikealla tiellä.

Valtrahan on ollut joskus edellä, joskus jäljessä, mutta nyt loikka on sellainen että varmaan AGGO:n johtoryhmäsä on tilattu lisää nitroja ja mietitään kuumeisesti voidaanko samaa tekniikkaa hyödyntää myös konsernin muissa merkeissä vai lyödäänkö N Directiin vain uudet logot Suolahdessa.

Yhdistelmäohjaus on pirun vanha keksintö. Se on eri asia kuin nelipyöräohjaus, koska yhdistelmäohjauksessa toinen akseli on jäykkä. Se taas tarkoittaa että 60 cm pidemmästä akselivälistä on hyötyä raskaissa nostoissa runko suorana ja taas runko + pyörät samaan suuntaan kääntämällä ketteryys on omaa luokkaansa.

Yhdistelmäohjauksella voidaan ajaa myös tarvittaessa suoraan neliraiteisesti. Esimerkiksi äkeen tai kylvökoneen + paripyörien kanssa maa tiivistyy tasaisemmin. En tiedä onko kyntämisessä mitään käytännön hyötyä, paitsi tietysti päisteessä pyörähtäessä. Ehkä jollain rinnepellolla voi löytyä odottamatonta hyötyä.

Lehdessä ei mainittu mitään A- Sarjalaisista. Toivoin runko-ohjausta myös niihin- miksi runko-ohjatun taytyisi olla iso ja kallis, koska preerialla mahtuu kyllä ajamaan isolla jäykkärunkoisellakin, taajamien porttikongeissa välttämättä taas ei. Lisäksi jos koneella on tarkoitus poiketa tieltä metsään tai jonnekin kivikon, kaislikon tai turpeen sekaan- ei se siellä tarvita välttämättä maailman hienointa vaihteistoa, monipuolista ohjelmoitavaa hydrauliikkaa tai viirusilmävaloja.

Päivällä suoritetussa Saunan siirrossa ei tarvittu ihmeitä- pitkät liinat ja nostovoimaa niiden jatkoksi.


Koira ja sen talutettava  1

Tänään oli kirjanpitopäivä. Se on yleensä ollut vuoden paskimpia päiviä, mutta tällä kertaa meni puolet nopeammin kuin viime vuonna ja ilman kikkailuja.

Kun sitten viimein pääsin kauppaa kohti totesin että nyt ei ole ihan kaikki kohdallaan. Jos on päättänyt muuttaa hiekkatien varteen ja kokolailla sinne viimeiseen taloon niin en pidä kovin järkevänä lähteä autolla ulkoiluttamaan koiraa. Bensa on ilmeisesti liian halpaa tai ulkoiluttajan jaloissa jotain vikaa. En usko että koira tykkää pahaa näistä keleistä. Enemmän se on isäntien ja emäntien ongelma kun koiran mukana saattaa tulla kuraa jo omasta pihasta.

Ehkä se ajaminen vaan on niin kivaa kun koira on kyydissä ja onhan se toki koirallekin vaihtelua. Täytyy muistaa ainakin omille naapureille todeta että heidän koiransa saa heidän oman tonttinsa puolella ja aitauksensa sisällä haukkua ja purra ihan vapaasti, mutta jos sen tekee mun puolellani ensimmäinen kerta on poliisiasia.