Suomalaiset fanittavat Aku Ankkaa. Melkein kaikissa muissa maailmassa suosikkihahmo on Mikki Hiiri. Oma suosikkihahmoni lapsena oli Roope Setä. Nykyään olen enemmän perhekeskeinen. Kertooko suosikkihahmosi jotain asenteistasi?
Onko niin, että Aku Ankkaa fanittavat kadehtivat, jos Stephen Elop onnistuessaan kriittisessä työtehtävässään saa 19 milliä.
Kadehtivat, kun joku on koko ajan lehtien palstoilla. Eräs tuttavani sanoi minulle kerran, että on tosi ärsyttävää kun olet kokoajan lehdessä. Kysyin pitäiskö mun sitten tehdä vähemmän töitä?
Tänään olimme uudenmaan yrittäjien kanssa saunomassa ja yrittäjäkollegani totesi minulle tämän vanhan lauseen josta luulin jo päässeeni eroon:
"Suomalaiset ovat allergisia sille, että joku koko ajan menestyy ja pärjää ja kertoo hyviä uutisia."
Veikkaan että hän lukee Aku Ankkaa, koska muutkin lukevat. Meidän suomalaisten lempisuosikkihahmo Ankkalinnassa on Aku Ankka. Kerroin, ettei meikäläiselläkään aina mee hyvin. Välillä on vaikeita jaksoja. Sanoin, että mua pitää hengissä positiivisuus ja hyvät uutiset. Haluan tuoda ihmisille esimerkin, että onnistumisesta ja menestymisestä voi olla myös onnellinen. Ehkä pitää hehkuttaa myös vaikeita hetkiä ja kriisejä välillä, jottei tule liian siloteltua julkisuuskuvaa.
Mitä jos fanittaisimme enemmän Mikki Hiirtä?
Melkein kaikissa muissa maailman maissa suosikki on Mikki Hiiri.
Mikki Hiiri on energinen ja ihastuttava. Hän saa perheet olemaan yhdessä.
Oma suosikkini lapsena oli tietenkin Roope Setä. Nykyään fanittaisin, jos Roope Sedällä ois myös perhettä. Mikki Hiiri on myös ihanan romanttinen Minnin kanssa.
Arvosta menestyjiä ja fanita Suomalaisia Mikki Hiiriä.
Olen sitä mieltä, että Suomalaisten tulee saada onnistua
Meidän tulee nostaa menestyjät yhä ylemmäs. Menestymisen pitää olla Suomalaisessa yhteiskunnassa sallittua.
Menestymisen pitää olla Suomalaisessa yhteiskunnassa sallittua.
Virheiden tekemisen tulee olla sallittua.
Meidän pitää kannustaa onnistujia onnistumaan vielä isommin. Tekemään Angry Birdsit tai Clash of Clansit.
Meidän pitää luoda sukupolvi, joka unelmoi 100M omaisuudesta ja jotka ovat iloissaan siitä, että Stephen Elop tienaa onnistuessaan 19 milliä. Elop maksaa siitä kuitenkin 6,65 M€ tuloveroja. Oleellista on, että Stephen onnistuu. Jos Stephen epäonnistuisi, se tulisi maksamaan vielä enemmän.
Entä jos Aku Ankan fanituksen sijaan fanittaisimme enemmän Mikki Hiirimäistä perhe-elämää ja etsisimme hyviä puolia myös ura-keskeisistä Roope Sedistä. Roope Sedällä on toki huonojakin puolia, mutta täytyy myöntää, että on hän parempi roolimalli kuin Kulta-Into Pii.
Entä jos Roope Setä ei olisi sinkku. Entä jos Roopella olisi lapsia? Olisiko lapsiperheen isänä Roope sitten kelvollinen suosikiksemme?
Menestyjät kuten Mikki Hiiri, Cheek ja Roope setäkin ovat joskus vaikeuksissa.
Vaikka joku paistattelisi lehtien palstoilla ja olisi televisiossa, ei se tarkoita että hän on aina onnellinen ja energinen. Cheek vetäytyy pois julkisuudesta. Ei kukaan voi jaksaa tehdä töitä koko ajan. Pitää joskus myös huilata. Pitää joskus chillata ja ottaa omaa aikaa.
Raha ei merkitse mitään. Tärkeintä on se mitä saa aikaan. Tärkeintä on olla itse onnellinen. Tärkeintä on, että läheiset voivat hyvin. Tärkeintä on tehdä asiat oikein ja toteuttaa omia unelmiaan.
Ei mullakaan mene aina hyvin. Vaikka tukka on aina pystyssä, niin on välillä huonojakin päiviä. 2001 vuonna jouduin saneeraamaan yhden firman. Ihmisten irtisanominen ei ole hauskaa hommaa, mutta se on joskus tehtävä, että saa pelastettua muitten työpaikkoja. Olen itse ollut monta kuukautta ilman palkkaa. Yrittäjänä kun ei pääse edes kortistoon. Moni yrittäjä nipistää jopa omasta vapaa-ajastaan tuuratakseen sairasta työntekijää.
Vähemmän Aku Ankan epäonnen ihannointia, arvostetaan Mikki Hiiren elämää. Arvostetaan jos joku onnistuu. Kannustetaan menestyjiä menestymään.
Menestystä elämääsi! Muista ystävät. Arvosta onnistujia. Kannusta ja auta heitä jotka kompuroivat. Anna menestymiselle mahdollisuus tapahtua.
Ilkka Lavas
sarjayrittäjä
(lisäys 20.9.2023 klo 23.12):
ps. Aku Ankan alter Ego Taikaviitta on ihan mahtava hahmo. Taikaviittana Aku onnistuu. Aku auttaa ja menestyy tehtävässään. Silti Taikaviitta on nöyrä kuin Aku Ankka. Nöyrä ja palveleva. Aku Ankassa on hyvää nöyryys ja se, että Aku nousee aina vastoinkäymisten jälkeen ylös ja yrittää uudelleen. Taikaviittana Aku on loistava. Taikaviitta on rohkea nöyrä onnistuja.
Mikä hahmo olisit ja miksi? Olisitko kuin "Hessu Hopo, superpähkinöillä varustettuna?" Mitä meidän suomalaisten tulisi ihannoida? Ketä pitäisi kannustaa?
Kiitos Tomi Berg, että muistutit Taikaviitasta. Taikaviitta on mahtava hahmo.
Etätyöpäivänä voi olla missä vaan. Mielikuva etätyöstä on, että sitä voi tehdä missä vaan. Laiturin nokka on mielestäni huonoin paikka tehdä etätyötä. Teen itse etätyötä oikeastaan joka päivä. Teen etätyötä ihan missä vaan. Useimmiten asiakkaalla tai jollain toimistoistamme. Alla kalenterini.
Ylhäällä kalenterini. Suhaan asiakkailla, tapaan ihmisiä, käyn puhumassa ja sparraamassa. Joissain asioissa on parempi olla f2f. Toisiin sopii etätyö. Etätyötä olen tehnyt nyt 17 vuotta melkein päivittäin jotain etänä. Pari oleellista muutosta olen tehnyt tänä vuonna:
1) Läppäri aina mukana. Joka hetki.
riittävän hyvä läppäri, jota on hyvä raahata mukana aina jokapaikassa. Kannan läppärin himaan, toimistolle, toiselle toimistolle, asiakkaalle. Jokapaikkaan. Näin voin tehdä töitä aina kun mulla on vaikka vain 15 minuuttia ylimääräistä aikaa ennen palaverin alkua.
2) Ota käyttöön Dropbox
Tallenna kaikki tiedostosi Dropboxiin. Asenna myös Dropbox softa kaikille koneillesi.
Myös muita tällaisia systeemeitä on myös esim Box, SkyDrive, SpiderOak, mutta mielestäni Dropbox on paras koska se toimii sujuvasti kännykällä, Applella ja PC:llä.
3) Siirrä meilisi pilveen
Lopetin Outlookin työasemaversion käyttämisen 3 vuotta sitten. Sen jälkeen olen käyttänyt 100% Google Appsin maksullista Gmailia. Toimii todella hyvin ja on aina mukana.
4) Opettele käyttämään videoneuvottelua
Videoneuvottelua voi käyttää todella monessa kohtaa. Isoin kynnys on siinä, että meillä ei ole videoneuvottelun käyttöön vielä tottumusta. Käytämme esim W3:lla Google Hangoutsia Kerava-Vallila-Pori-Tampere välisissä yhteydenpidoissa sekä asiakkaiden kanssa. Google Hangoutsin lisäksi on myös esim Lync ja Skype ja Videovisit.
5) Opettele käyttämään kännykkäsi puhelinkonferenssitoimintoa
Usein kuulen sanottavan: "Okei mä puhun sen ja sen kanssa sitten kun näen hänet.". Tuollaisen lauseen kuullessani olen usein ehdottanut, että hei kokeillaanko heti saadaanko hänet tähän linjoille. "Turhilta" palavereilta voidaan välttyä jos homma hoidetaan heti pois alta.
Ota puhelun aikana kännykästäsi "Lisää puhelu" -> nykyinen puhelu jää taustalle pyörimään. -> Kun toinen vastaa, valitse "Liitä puhelut yhteen". Näin yksinkertaisesti saat tehtyä puhelinkonferenssin ilman mitään erillisiä järjestelmiä. Ja joo kyllä, myös sinun kännykästäsi löytyy tämä oli se sitten Apple tai Microsoft tai Nokia.
Tehokasta työpäivää, jokainen päivä voi sisältää etätyötä, tämä blogi on etävalmennusta.
Tämä ei ole vitsi. Tämä on täydellinen opas mitä firman perustamisessa pitää ottaa huomioon. Jos olet lakimies tai konsultti ja oot mun kanssa eri mieltä, niin voit olla eri mieltä ja laskuttaa asiakastasi näistä samoista vinkeistä jättisummia.
Jos sulla on näihin jotain lisättävää, niin alhaalla on kommentointimahdollisuus. Jos haluat eri mieltä kanssani, niin siitä vaan. Voin oppia myös sun ajatuksista ja näkemyksistä. Mulla on varaa olla väärässä myös missä tahansa allaolevista.
Firmoja ja bisneksiä on erilaisia. Riippuen sun bisneksestä, jotkut näistä vinkeistä eivät toimi ollenkaan. Jotkut toimivat täydellisesti. Nämä kysymykset vastaukset ovat asioita, joita multa on kysytty. Kysymyspatteriston pöllin James Altucherilta. Älä syytä mua tai Jamesia jos bisneksesi menee pieleen vinkkieni takia, teet itse päätöksesi elämässäsi.
Säännöt: En selittele yhtään vastauksiani. Kuuntele.
1) Osakeyhtiö vai kommandiittiyhtiö vai avoin yhtiö vai toiminimi? Osakeyhtiö jos iso. Toiminimi jos pieni. Ei missään nimessä avoin yhtiö. Ennen firman perustamista voit ihan hyvin laskuttaa ilman firmaa vaikka Ukko.fi laskutuspalvelun kautta. Kommandiittiyhtiötä en oo selvittäny joten jos siihen päädyt, ni selvitä ite.
2) Minne kaupunkiin mun pitäis perustaa firma?
Saloon tai johonkin vastaavaan kriisikuntaan tällä hetkellä. Siellä voi saada rakennemuutostukia. Muuten ihan sama minne, koska firmat on liikkuvia.
3) Pitäisikö firman perustajilla olla enemmistö yhtiöstä.
Kasvuyhtiöissä ja startupeissa kyllä pitäisi. Itseasiassa joissain firmoissa jopa niin että yhdellä henkilöllä tai ydinporukalla pitäisi olla määräysvalta yhtiöstä. Kokemukseni mukaan sellaiset yhtiöt menestyvät parhaiten, missä on yksi visionääri pääomistaja ja jolla on paljon kiinni yhtiössä. Vakiintuneet firmat ovat sitten asia erikseen.
4) Pitäiskö hankkia VC rahoitusta sijoittajilta?
Tee ensin nopeasti myytävissä oleva tuote, sitten hanki eka asiakas. Tämän jälkeen rahoitusta ystäviltä ja tuttavilta ja sukulaisilta. Rahaa tietenkin myös maksavilta asiakkailta. Vasta viimeisenä enkelisijoittajilta ja ammattimaisilta Venture Capital sijoittajilta.
5) Pitäiskö mun patentoida mun idea?
Ei, hanki ensin asiakkaita. Patentoi myöhemmin. Älä missään nimessä kysy tätä kysymystä lakimieheltäsi. Älä patentoi ollenkaan tai patentoi mahdollisimman myöhään.
6) Pitäiskö jokaiselta sijoittajalta pyytää salassapitosopimus eli NDA?
Ei. Kukaan ei oikeasti varasta ideaasi. Ideasi on varmaan jo jossain päin maailmaa keksitty. Kysymys on vain siitä kuka markkinoi idean parhaiten, nopeiten ja tekee siitä parasta bisnestä.
7) Paljonko osakkuuksia pitäisi jakaa yhtiökumppaneille?
Jaa osakkeet seuraaviin kategorioihin: Firman johto, sijoittajasuhteet, idean isä/äiti, tuo fyrkkaa taloon (eli myyjä tms), kehittää tuotteen (tai tuottaa palvelut). Jaa osakkeet tasaisesti.
8) Pitäiskö mulla olla teknistä osaamista osaava yhtiökumppani jos en ole tekninen?
Ei, jos sinulla ei vielä ole teknistä osaamista osakkaiden parista niin aina voit ulkoistaa teknologian kehityksen.
9) Pitäisikö ottaa vaihtokauppana palveluita osakkeita vastaan?
Ei, sun pitäis aina maksaa kaikista palveluista. Saat vain sitä mistä maksat.
10) Miten mun pitäisi markkinoida mun tuotetta?
Ystävien ja yrittäjätuttujen kautta, sekä käyttäjien hyvien kokemusten kautta. Hyvä kello kauas kantaa.
11) Pitäiskö mun kehittää tuotetta?
Ehkä mutta ensin sun pitää prototyypata se ja testata toimiiko idea ja vasta sitten koittaa rakentaa siitä monistettavaa tuotetta. Ota eniten käytetyt palvelut tai osiot ja tuotteista se. Liian moni tekee jättiprojektin ja ihmettelee miksei kukaan osta miljoonan ominaisuuden tuotetta joka ratkaisee kaikki maailman ongelmat.
12) Kuinka paljon osakkeita voi dilutoida uusannissa?
Jos joku sijoittaja haluaa antaa firmalle rahaa, ota se. Vanha sanonsa sanoo, että 1% jostain on parempi kuin 100% tyhjästä.
13) Pitäisikö sijoittajaa kuunnella?
Kyllä tottakai! He ovat antaneet sinulle rahaa mutta älä silti tee mitään mitä he pyytävät sinun tekevän.
14) Mitä jos kukaan ei osta tuotetta?
Ala äkkiä tuottamaan palveluita ja tee mitä tahansa mistä asiakkaat ovat valmiita maksamaan.
15) Mitä jos asiakas haluaa sinun palkkaavan jonkun tietyn kaverin tai muuten et saa asiakkuutta teille? Mitä pitäisi tehdä?
Tee aina eettinen valinta: palkkaa se tyyppi ja ota asiakkuus.
16) Mitä pitäis tehdä jos asiakas ei ostakaan?
Pysy hyvissä väleissä. Pidä yhteyttä kerran kuukaudessa silti. Älä polta siltoja äläkä suutu.
17) Mitä teen jos olen kuluttajabisneksessä?
Kehitä toimintaa joka viikko ja muista kertoa niistä.
18) Mistä saisin uusia asiakkaita?
Paras keino saada uusia asiakkaita on vanhojen asiakkaiden suosittelujen kautta. Tarjoa uusia palveluita.
19) Miten uuden asiakkaan kanssa kannattaa toimia?
Ylitä asiakkaan odotukset ja ylitoimita ekat 100 päivää. Sen jälkeen et ikinä menetä asiakasta.
20) Mitä jos asiakas haluaa tilata jotain mitä ei ole mun bisnesplänissä?
Tee mitä asiakas tilaa jos asiakas on valmis maksamaan. Jos et osaa tai voi tehdä itse, niin etsi joku joka voi tehdä sen.
21) Pitäisikö mun tilata hakukoneoptimointia?
Ei. Tee sisältömarkkinointia.
22) Pitäisikö mun tilata konsulttifirmalta facebook markkinointia?
Ei. Tee itse. Opit samalla älyttömän paljon asiakkaistasi ja siitä mikä toimii.
23) Kannattaako mun puhua pahaa yhtiökumppanista tai työntekijästä jos he on olleet tosi ilkeitä tai kauheita?
Älä juoruile. Ole rehellinen ja avoin. Suomi on pieni maa, koita pysyä väleissä ihmisten kanssa.
24) Mulla on monta tosi hyvää ideaa. Miten valitsen sen oikean? Toteuta niin monta ideaa kuin mahdollista. Oikea idea valitsee sitten sut.
25) Mistä tunnistaa amatöörin?
Mistä tahansa näistä:
Pyytää kirjoittamaan salassapitosopimuksen, eli NDA:n (koska yritysneuvoja on niin sanonut)
yrittää hakea rahoitusta pelkällä idealla, koska idea on niin hyvä, siis ennen kuin on asiakkaita tai edes tuotetta
taistelee yhtiökumppanien kanssa ekana vuotena. Anna niille potkut tai splittaa firma jos et tuu toimeen.
on huolissaan osuuksien pienenemistä rahoituksen myötä
yrittää pyytää viittä minuuttia aikaa. Ei sitä ikinä ehdi viidessä minuutissa käydä läpi, jolloin on jo lähtökohtaisesti valehtelija.
pitchaa powerpointilla, jossa ei ole talouslaskelmia. Mun täytyy tietää miten sijoitus poikii itsensä moninkertaisena takaisin.
kieltäytyy rahoituksesta vaikka ei ole juuri yhtään liikevaihtoa
26) Mistä tuntee ammattilaisen?
No siitä ettei ole amatööri, eli näistäpä tietenkin:
etenee selkeästi tuotteistuksessa palveluista monistettavaan tuoteportfolioon
karsii kuluja joka päivä
myy joka päivä, joka minuutti, joka hetki
vaikka ois miljoonan euron liikevaihto, muistaa keskittyä ydinliiketoimintaan.
kun on nolla liikevaihtoa, pysyy joustavana ja valmiina nappaamaan jokaisen myyntitilanteen mistä vain saa liikevaihtoa ja myyntiä
osaa sanoa EI sellaisille ihmisille, jotka ovat toivottomia luusereita
sanoo KYLLÄ aina sellaisille ihmisille, jotka ovat varmoja voittajia
osaa tunnistaa voittajat häviäjistä ja tietää kenen kanssa kannattaa leikkiä. Usko pois, tämä taito on opittavissa.
27) Milloin mun kannattaa palkata ihmisiä töihin?
Sitten kun sulla on riittävästi tulovirtaa.
28) Kauanko rahoituksen saaminen kestää?
Loistavassa bisneksessä puoli vuotta. Keskinkertaisessa ikuisuus.
29) Pitäisikö mun hommata toimisto?
Ei jollei sulla ole myyntiä jolla voit maksaa sen.
30) Pitäisikö mun teettää markkinatutkimus?
Kyllä, muttei konsultilta vaan itse tekemällä: etsi yksi asiakas joka todellakin haluaa ostaa palvelua sinulta. Huom huom huom, en sanonut tuotteen, koska tuotteesi ei ole ikinä juuri sitä mitä asiakas oikeasti haluaa.
31) Pitäisikö mun tehdä tulosta ja maksaa veroja?
Tietysti. Toki voit myös aina investoida lisää ja kasvattaa bisnestäsi.
32) Pitäisikö mun maksaa osinkoja?
Kasvuyrityksen pitäisi investoida kaikki kasvuun. Vakiintuneen pitäisi maksaa osinkoja säännöllisesti. Jos pystyt molempiin, investoin kaikki rahani sun bisnekseen! (tämä ei tosin ole sitova sijoituslupaus)
33) Paljonko firman TJ:n palkan pitäisi olla?
Ei enempää kuin 2x matalapalkkaisimman työntekijäsi palkka. Tämä olettaa myös sen, että olet saanut rahoitusta. JA HUOM, toimitusjohtajan palkka on se palkka, joka maksetaan viimeisenä firmassa.
34) Milloin mun pitäisi potkia työntekijöitä pellolle?
Jos sulla on vähemmän kuin 3 kk palkkojen verran rahaa kassassa etkä saa riittävästi myyntiä aikaiseksi.
35) Milloin pitäisi harrastaa seksiä työntekijän kanssa?
Kun rakastat häntä ja tunne on molemminpuolinen. En vastaa seurauksista.
36) Milloin muulloin pitäisi irtisanoa työntekijä?
jos joku on mätä omena ja levittää negatiivista ilmapiiriä
jos joku levittää ilkeitä juoruja
kun työntekijä ei ylisuoriudu jatkuvasti
kun joku pyytää lisää palkkaa vaikka alittaa riman jatkuvasti
kun joku puhuu pahaa asiakkaasta
kun jollain on väärä asenne
Huom: ylläolevilla perusteilla ei voi Suomessa irtisanoa, joten oikeasti irtisanomiseen pitää olla joku laillinen peruste.
37) Milloin pitäisi antaa palkankorotus?
Harvoin
38) Kuinka iso osuus firman osakkeista pitäisi olla työntekijöiden optioina?
Riippuu. Joko ei mitään tai sittain jotain 0-20% välillä.
39) Kuinka monta prosenttia advisoreille voi antaa?
Ei yhtään. Maksa heille konsulttipalkkioina jos heistä on arvoa.
40) Kuinka paljon osakkeia hallituksen jäsenille pitäisi antaa?
Ei yhtään. Heidän kuuluisi kaikkien olla sijoittajia. Jos he eivät ole sijoittajia, niin kokouspalkkio on hyvä.
50) Pitäiskö mun myydä firma kun sitä on tarjottu ostettavaksi?
Kyllä, käteisellä.
51) Mikä on tehokasta sähköpostimarkkinointia?
Sellainen suoramarkkinointi, joka on ammattilaisten copywriterien kirjoittamaa ja jaellaan ihmisille, jotka ovat ostaneet samaa palvelua 6:n viimeisen kuukauden aikana.
51A) Kääntäen:
Jos aiot tehdä itse suorasähköposteja etkä ole ammattimainen copywriter, niin kaikki mitä kirjoitat on tylsää.
52) Pitäiskö mun antaa jotain kamaa ilmaiseksi?
Ehkä, mutta älä odota ilmaiseksi jotain saaneiden asiakkaiden muuntuvan maksaviksi asiakkaiksi. Sun ilmaisasiakkaat itseasiassa vihaavat sua ja haluavat kaiken vastikkeetta, joten sulla on parempi olla joku muu kuin freemium bisnesmalli.
53) Pitäiskö mun polttaa pilveä tai juoda skumppaa, että saisin parempia ideoita?
Ei.
54) Pitäiskö mun mennä messuille?
Ei firmana, mutta kyllä oppijana hakemaan ideoita, inspiraatiota ja innovaatioita. Myös ei-oman-alan messuille.
55) Pitäiskö mun mennä toimialan bileisiin ja toimialan tapahtumiin?
Ei ennenkuin myynti on kunnossa.
56) Pitäiskö mun perustaa blogi?
Kyllä. Sun on pakko. City.fi:hin tietty ja firmasi sivuille. Blogaa kaikesta mitä toimialalla on pielessä ja mitä aiot tehdä paremmin. Jos luulet, että henkilökohtainen ote bisneksessäsi pelottaa asiakkaasi pois, olet väärässä. Itseasiassa asiakkaasi rakastuvat sinuun ja haluavat tehdä juuri sinun kanssasi hommia.
57) Pitäisikö mun olla huolissani firman katteista?
Ei jos toiminta on kannattavaa. Pidä huolta myynnistä.
58) Pitäiskö mun spinoffata rönsy erilliseksi bisnekseksi?
Ei. Tee yhdestä firmastasi erinomainen. Työnnä kaikki ideat sen sisään. Perusta aputoiminimi eri liiketoiminta-alueille.
59) Pitäiskö mun palkata ihmisiä koska pärjään hyvin heidän kanssaan?
Ei missään nimessä, etsi ihmisiä jotka täydentävät osaamistasi ja ovat erilaisia. Erilaisuus on rikkautta ja synnyttää innovaatioita.
60) Milloin pitää sanoa "EI" asiakkaalle?
Kun hän yrittää lähennellä ja iskeä sinua.
61) Milloin pitää sanoa "KYLLÄ" asiakkaalle?
Kaikissa muissa tilanteissa paitsi kohta 60.
62) Kannattaako mun sekstailla työntekijän kanssa?
Lopeta jo kysymästä tätä.
63) Pitäiskö mun neuvotella tiukasti ehdoista rahoittajan kanssa?
Ei. Valitse rahoittaja josta pidät ja tee molempien osapuolien kannalta hyvä sopimus. Tulee olemaan myös vaikeita aikoja, joten sun kannattaa olla hyvissä väleissä rahoittajien kanssa.
64) Pitäisikö mun sittenkään perustaa firmaa?
Ei. Tee rahaa. Tee työtä paskassa työpaikassa. Perusta vasta myöhemmin firma. Kerää rahaa niin paljon, että voit olla puoli vuotta ilman palkkaa omasta firmastasi.
65) Pitäiskö mun antaa työntekijöille bonuksia rahana hyvin tehdystä työstä?
Ei. Anna heille lahjoja hyvästä työstä.
66) Mitä mun pitäis tehdä jouluna?
Lähetä joululahja tai joulukortti kaikille jotka tunnet. Jos tuttavasi asuvat ulkomailla, osta http://suomikauppa.fi -lahjakortti.
67) Jos mun asiakas ilmoittaa että on eronnut, mitä mun pitäisi sanoa hänelle?
Hei ystävä, mä voin esitellä sinut monelle hyvälle miehelle/naiselle ja voin piffaa http://deitti.net deluxe aikaa.
68) Milloin mun pitäisi luovuttaa ja todeta ettei idea lentänytkään?
Kun et kahteen kuukauteen ole saanut uusia asiakkaita, myyntiä tai edes yhtään kiinnostunutta.
69) Miksei sijoittaja tai asiakas soittanut minulle takaisin eilisen tapaamisen jälkeen vaikka olin loistava?
Hän vihaa sua.
70) Miksei edellämainittu soittanut minulle takaisin eilisen tapaamisen jälkeen vaikka olin ihan superloistava?
Eilinen tapahtui sekunnin murto-osa sitten heidän maailmassaan ja sinulle siitä on jo ikuisuus. Yrittäjyyteen liittyy suhteellisuuden laki. Mieti mitä se merkitsee ja koeta elää sen kanssa.
71) Pitäisikö mun palkata ammattitoimitusjohtaja?
Ei. Ei ikinä.
71) Pitäiskö mun palkata myyntijohtaja?
Ei. Perustajan pitää olla myyntijohtaja kunnes liikevaihtoa on kymmenen miljoonaa.
72) Mun asiakas soitti kolmelta aamulla!
Pitäisikö mun asettaa hänelle että arvostaa yksityiselämääni? Ei. Yrittäjillä ei ole yksityiselämää. Olet yrittäjä 24/7.
73) Tein virheen. Pitäisikö mun kertoa asiakkaalle?
Kyllä. Kerro kaikki mitä tapahtui. Olet asiakkaasi kumppani ja sun pitää olla rehellinen. Et voi olla se tyyppi joka yrittää peitellä virheitään ja valehtelee.
74) Sijoittajat haluaisivat, että focusoin.
Pitäisikö uskoa heitä? Ei. Hanki liikevaihtoa joka paikasta mistä saat.
75) Tarvitsen henkilökohtaisesti rahaa. Pitäisikö lainata firmalta?
Vain siinä tapauksessa että firma voi pärjätä yli 6 kk lainastasikin huolimatta.
76) Ostin juuri 2 firmaa. Pitäisikö mun laittaa ne saman katon alle ja alkaa etsiä synergiaetuja?
Ei. Ei ainakaan kahteen vuoteen.
77) Pitäiskö mun irtisanoutua nykyisestä työstäni?
Ei. Ainoastaan jos sinulla on säästöjä ja tuloja niin paljon, että voit elää niillä puoli vuotta startupissasi. Tähtää kohti irtisanoutumistasi, mutta älä vielä irtisanoudu.
78) Mitä jos mulla on epäilyksiä?
Kysy asiakkailtasi onko epäilyksesi todenmukaisia ja uskottavia.
79) Mulla on liikaa kilpailijoita. Mitä pitäisi tehdä?
Kilpailu on hyväksi. Se on osoitus siitä, että bisnesmalli on toimiva ja asiakkaat haluavat ostaa. Nyt sun pitää olla vain parempi kuin kilpailija.
80) Mun vaimo/mies ajattelee, että vietän liikaa aikaa startuppini kanssa? Mitä mun pitäis tehdä?
Eroa ja keskity bisneksiisi.
81) Olen perustamassa firmaa, mutta mulla on ongelmia parisuhteessa. Mitä pitäisi tehdä?
Jätä se sika.
82) Pitäiskö mun laajentaa niin nopeasti eri maihin kuin mahdollista?
Ei. Hanki kaikki asiakkaasi ja paikallisesti. Matkustaminen on liian kallista ajanhukkaa.
83) Miten voin etää etteivät asiakkaani huuda minulle?
Kirjaa ylös jokainen tapaaminen lause lauseelta ja lähetä muistiinpanosi asiakkaalle heti tapaamisen jälkeen.
84) Lähetin liian pienen laskun asiakkaalle. Mitä teen?
Älä mitään. Lähetä ensi kerralla isompi lasku.
85) Mulla on idea sovelluksesta jonka haluaa ostaa kaikki maailmassa ja siitä tulee suositumpi kuin Angry Birdsistä. En tiedä mitä mun pitäisi tehdä?
Piirrä jokaisesta ruudusta ja toiminnosta kuva. Sitten ulkoista joku tekemään piirroksista kuvat siten, että ne näyttävät kuin ne olisivat oikeasta sovelluksesta. Sitten ulkoista sovelluksen kehitys. Pyydä tarkka aikataulu kehityksestä ja mikromanageeraa kehitystä jatkuvasti.
86) Haluan ostaa franchise yrityksen X. Onko se hyvä idea?
Osta vain franchise jota on pyöritetty huonosti ja tiedät miten saat sen menestymään. Älä osta tulevaisuuden odotuksia. Osta vain toteutuneita lukuja.
87) Haluan ostaa franchise yrityksen X. Onko se hyvä idea?
Luota kolmeen sääntöön:
- Kuolema: Kun joku haluaa myydä firman halvalla, hän voi myydä firman halvalla.
- Velka: Kun joku on veloissaan, hän voi myydä firman halvalla.
- Ero: kun joku pari on eroamassa ja he omistavat firman yhdessä, niin yleensä voit saada firman halvalla.
Tärkeää: Vaikka toimialan trendit lupailisivat hyvää, niin ET VOI ENNUSTAA tulevaa. Voit hyötyä historiasta ja tehdä hyvät kaupat. Tee kaupat jos voit saada firman halvalla ja osaat kääntää firman menestykseksi.
88) Mulla on paljon liikennettä mutta ei paljoakaan myyntiä. Mitä mun pitäisi tehdä?
Myy firma Ilelle, se tietää miten firma saadaan tuottamaan.
89) Mulla ei ole trafiikkia eikä myyntiä? Mitä pitäisi tehdä?
Lopeta firma.
90) Pitäiskö palkata PR toimisto?
Ei. Tee sissimarkkinointia. Lue kirjat "Newsjacking" ja "Trust me I'm Lying". PR firmat eivät osaa myydä puolestasi. Vaatii todella hyvää tuuria, että PR firmasta joku ymmärtää bisnesideaasi.
91) Mun kilpailija on mua parempi monessakin suhteessa. Mitä mun kannattaa tehdä?
Jos et tiedä mitä tehdä, olet jo hävinnyt kilpajuoksun. Lopeta ajoissa. Myy firmasi ja perusta uusi. Elämässä sinulla on vain äärellinen määrä aikaa. Älä tuhlaa aikaasi, menestyt varmasti jossain toisessa hommassa paremmin.
92) Olen pyörittänyt firmaa nyt 6 vuotta eikä firma enää kasva. Itseasiassa firma kutistuu. Mitä mun pitäis tehdä?
Ota tavoitteeksi keksiä 10 uutta ideaa ja palvelua mitä voisit myydä uusilla ja vanhoille asiakkaillesi. Yritä löytää jokaiselle palvelulle vähintään yksi asiakas. Tutki tällä keinolla mikä bisneksistä vetää ja mikä ei. Opi asiakkailta ja kuuntele mitä he tarvitsevat. Voit löytää firmallesi uuden kasvusuunnan.
93) Onko epäeettistä pyörittää firmaa jos olen vielä toisella töissä?
En tiedä onko se epäeettistä vai ei. Kysymys on enemmänkin reiluudesta ja siitä, että teet hommat avoimesti. Työnantajalta voi pyytää sivutoimiluvan ja useimmat fiksut työnantajat antavat sellaisen, kunhan bisneksesi ei kilpaile työnantajasi kanssa. Salassa ei kannata tehdä, koska salaisuudet paljastuvat aina ja siitä voi seurata hankaluuksia. Suomi on pieni maa, täällä ei kannata polttaa siltoja.
94) Mun asiakas soitti mulle viideltä illalla perjantaina ja sanoi että "meidän täytyy puhua". En kuitenkaan voi puhua hänen kanssaan ennen maanantai aamua. Mitä tämä tarkoittaa?
Olet todennäköisesti puhunut nykyisen asiakkaasi kanssa, joka on pian entinen asiakas.
95) ZIUDIX myytiin juuri kahdella miljoonalla. Onko yritykseni saman arvoinen ja voisinko myydä myös firmani?
Ei. Keskity bisnekseesi ja kehitä siitä arvokkaampi.
96) Sijoittajat ja asiakkaat haluavat tavata minut. En ehdi tapaamaan kaikkia. Kumpia tapaisin ensin, kun haluan rahaa?
Kyllä sun pitäis tämä jo tietää. Asiakkaat tietenkin aina ensin!
97) Jos yrityskauppavälittäjä kysyy miksi haluan myydä. Mitä minun pitäisi sanoa?
Sano, että sun ois helpompi kasvattaa firmaa ison firman osana kuin pienenä. Sano, että 1+1 on enemmän kuin 2.
98) Perustin juuri firman. Mitä mun pitäisi tehdä?
Myy niin paljon ja nopeasti kuin pystyt ja ihan mitä vaan mitä saat myytyä ja pystyt ja osaat toimittaa. (toimii 99%:ssa firmoista)
99) Voin muuttaa teknologiallani maailmaa.
Ei. Et voi.
99A) Vaihtoehtoinen vastaus 99:iin:
Lopeta pilven polttelu ja dokaaminen, ne eivät sovi sinulle.
100) Jos olet niin fiksu, niin mikset ole jo miljardööri?
Koska olen pyörittänyt firmojani suomessa ja täällä markkinat ovat niin pienet. Enkä tiedä olenko fiksu. Sanoisin mieluummin, että olen oppimiskykyinen, oppimishaluinen, nöyrä ja uskon tulevaisuuteen. Viisaan ja fiksun ero on siinä, että viisas ei joudu niihin tilanteisiin, missä fiksu joutuu käyttämään fiksuuttaan.
Onnea saat kun pidät itsesti terveenä ja hyvässä kunnossa. Et murehdi menneitä etkä hermoile tulevaisuuden kanssa. Meil on vaan tämä hetki. Nauti siitä. Anna unelmillesi mahdollisuus toteutua.
ps. Sain inspiraation ja kysymyspatteriston James Altucherilta. Alkuperäiset kysymykset vastaukset on tehnyt James Altucher. Muokkasin kysymykset osin suomen ilmastoon sopivaksi. Osan jätin jenkkiajatuksiksi. Muutin myös muutamia vastauksia sellaisiksi, joissa olen enemmän omaa mieltäni. Jamesilla on myös pointteja omissa vastauksissaan. Lue alkuperäinen setti täältä: http://jamesaltucher.quora.com/The-Ultimate-Cheat-Sheet-For-Starting-And-Running-A-Business
On kahdenlaisia ihmisiä:
- sellaisia joille muutos on mahdollisuus
Ja
- sellaisia joille muutos on uhka.
Asenne ratkaisee.
Yrittäjänä näen bisnesmahdollisuuksia syntyvän seuraavissa tilanteissa:
- Veromuutos
- Lakimuutos
- EU Direktiivi
- Sukupolven vaihdos / Eläkkeelle jäänti
- Jos joku joutuu myymään firman pakosta tai tappiollisuuden tai velkojen vuoksi tai jos sairastuu vakavasti
- Teknologinen muutos
Mediamurroksessa on kyse Teknologisesta muutoksesta. Esimerkiksi Digikameroiden tulo markkinoille on vastaavanlainen murros kuin mitä mediamurros on nyt.
Digikameroiden tulo markkinoille yllätti filmien valmistajat ja kehitysfirmat. Vain uudistuksessa laitteistonsa ja koneistonsa ja organisaationsa täysin päivittäneet pärjäävät edelleen. Filmien sijasta alettiin myydä muistikortteja. Kehittäminen siirtyi itsepalveluun, etämyyntiin ja postimyyntiin. Valokuvaliikkeet alkoivat myymään enemmän palveluita. Muutos oli mahdollisuus uusille alan pelureille ja uhka perinteisille toimijoille. Vain muutokseen reagoineen ja täyskäännöksen tehneet ovat pysyneet hengissä.
Mediamurros iskee nopeiten paperisiin lehtiin.
Ennen tabletteja ja älypuhelimia paperilehtien jakelutie oli kallis eikä uusilla pelureilla ollut mahdollisuuksia tulla sinne markkinoille. Toinen kilpailutekijä paperilehdillä ennen tabletteja ja älypuhelimia oli levikki. Riittävän iso levikki takasi mahdollisuuden riittävän isoon painokseen, jolloin mainosmyynnillä tai tilaajatuloilla voitiin kattaa isot kiinteät kustannukset.
Digibisneksessä kilpailutekijöinä ovat aivan toiset kuin paperisilla lehdillä.
- Jakelutie on "lähes" ilmainen. Digitaalisesti voidaan jaella mikä tahansa artikkeli tai blogipostaus mistä tahansa maasta mihin tahansa maahan.
- Levikillä ei ole enää merkitystä. Isoilla luvuilla on edelleen väliä, mutta ihmiset lukevat entistä enemmän mediaa pirstaleisesti. Sitoutuminen yhteen brändiin on heikompaa ja kuluttaja voi vaihtaa sivustoa sekunnissa. Verkostojen, innovatiivisuuden ja yrittäjien välisen yhteistyön merkitys kasvaa.
- Sisällön merkitys kasvaa. Journalisteja tarvitaan tulevaisuudessa enemmän kuin ennen. Journalistien tulee olla älykkäitä ja ymmärtää lukijoita entistä paremmin.
- Mittaaminen lisääntyy. Jokainen artikkeli on suurennuslasin alla. Tykätäänkö jutusta. Herättääkö juttu keskustelua. Jaetaanko artikkelia. Kommentoidaanko. Paperilehteä on vaikea mitata. Digiä on helppo mitata ja mittaamisen kautta toimintaa voi kehittää.
- Mainonnan ostaminen keskittyy. Isoista tulee isompia. Pienistä tulee pienempiä. Meidän ratkaisu tähän on http://www.citydigital.fi -mainosverkko ja innovaatioverkosto.
Kun viikolla 36/2013 julkaisimme paperisen City -lehden, teimme sen markkinoidaksemme City:n verkkopalveluita ja muistuttaaksemme olemassaolosta. Mediamurros on siinä vaiheessa, että kannattava digibisnes on jo mahdollista. Silti tiedän (mittauksiemme perusteella) ja uskon, että paperilehtiä luetaan. Valitettavasti moni paperilehdistä tulee muuttumaan kannattamattomiksi.
Moni paperilehti tulee ilmestymään harvemmin.
Moni paperilehti tulee ilmestymään ensin netissä ja sitten vasta printtinä. Mediamurros on muuttumista.
Mediamurros on muutoksia prosesseihin.
Mediamurros on vanhojen raja-aitojen murtamista.
Mediamurros on uuden oppimista.
Kuulutko sinä siihen väkeen, joka uskoo muutoksen olevan mahdollisuus. Vai uskotko muutoksen olevan uhka?
Mainostajista monet ovat rummuttaneet lisäävänsä mediapanostuksia. Esimerkiksi L'Oreal on ilmoittanut vaihtavansa digitaaliseen mainontaan. Samoin Stockmann. Mediamurros on sitä, että mainostajat tutkivat digitaalista mediaa ja oppivat käyttämään digitaalisen median parhaita puolia mainonnassa. Digitaalinen media muuttuu nopeasti ja tämän päivän ammattilainen on vuoden päästä amatööri, jollei suhtaudu digimaailmaan oppijan silmälaseilla.
Muutos on todellinen taloudellinen uhka heille, jotka omistavat liikaa vaikkapa liikaa painokoneita. Suomessa painokoneiden määrä tulee vähentymään. Painot tulevat väistämättä keskittymään. Vain harvalla mediatalolla tulee olemaan omia painokoneita.
Muutos on mahdollisuus heille, jotka ovat jo nyt rakentamassa digitaalista tulevaisuutta. Jos sinulla on webbisivusto, ota yhteyttä ja liity Suomen nopeimmin kasvavaan City Digital -verkostoon.
Uudenvuodenlupaukset tuppaavat unohtumaan. Kehitin 2010 vuonna itselleni yksinkertaisen menestysmuistuttimen joka on toiminut tosi hyvin. Kerron tässä siitä.
- Kirjoita kännykän kalenteri esille
- Luo uusi tapahtuma lauantai klo 10 am kohdalle, tee siitä kerran kuukaudessa toistuva.
- kirjoita mitä unelmoit ja mitä aiot saada aikaan
"Unelmani on______"
- kirjoita mitä menestys tarkoittaa:
"Menestys tarkoittaa minulle_____"
Aseta muistutus toistumaan kerran kuukaudessa. Käytän itse kännykässä Google kalenteria, niin saan muistutuksen kännykän piippauksen lisäksi myös sähköpostiini. Tässä oma menestysmuistuttimeni. Se oli aikaisemmin joka kuukauden viimeinen torstai. Päätin siirtää sen lauantaille, koska Lauantaisin minulla on paremmin aikaa kirjoittaa ja lukea. Tärkeintä on, että pysähdyn säännöllisesti pohtimaan mitä haluan tehdä ja teenkö niitä asioita, jotka edistävät unelmaani.
Andy McCoy on sanonut, että sun täytyy varoo mitä sä haluut, koska sä voit saada sen. Tämän blogin otsikko on Menestymisen ABC. Menestymisessä on kyse siitä, että hyväksymme historiamme, elämme nykyhetkessä ja niinku Andy sanoi, päätämme mitä haluamme olla tulevaisuudessa.
Olen usein esityksissäni ja kirjoissani siteerannut Andyä. Menestyminen on matka A:sta C:hen. Andy liittyy Menestymisen ABC:hen siten, että hän on hyvä esimerkki miehestä jolla on vahva historia. Andy voisi olla toisilla valinnoilla jo kuollut kuten useat rokkarit.
Menestymisessä ABC tarkoittaa:
A = missä olen ollut Historiasi, kokemuksesi ja saamasi palaute määrittelee pitkälti itsetuntosi. Kuinka paljon pidän itsestäni? Meidän pitää hyväksyä historiamme, mutta meidän ei pidä sen antaa liiaksi määrittää nykyisyyttämme (B) tai tulevaisuuttamme (C)
B = Missä olen nyt Millaisena näen itseni nyt. Millainen olen nyt? Missä olen hyvä. Mitä osaan. C = Minne haluan mennä
Millainen haluaisin olla? Millaisia ihmisiä ihailen? Esikuvat? Mitä haluaisin osata? Kenet minun pitäisi tuntea? Kolmannen kerran vielä: Sun täytyy varoo mitä sä haluut, koska sä voit saada sen.
Elämä on viiva, joka alkaa syntymästä ja loppuu kuolemaan. Toisten mielestä elämä on ympyrä. Kolmansien mielestä elämä on spiraali. En ota kantaa mikä on oikea, mutta sen voin sanoa, että olet nyt kohdassa B. Nykyisyys on B. Kohtien A ja C välillä on nykyisyys jossa olet sinä kaikkine elämän valintoinesi.
Aiotko sporttailla tänään?
Aiotko syödä terveellisesti tänään?
Aiotko lukea hyvää ravitsevaa kirjallisuutta tänään?
Aiotko perustaa blogin tänään?
Aiotko levätä tänään?
Aiotko nähdä rakkaita ystäviäsi tänään?
Aiotko hankkia uusia ystäviä tänään?
Aiotko kirjoitaa ylös unelmasi?
Aiotko unelmoida tänään?
Aiotko suunnitella minkälaisen tulevaisuuden (C) haluaisit itsellesi.
Elämä on valintoja. Historiaan emme voi vaikuttaa. Nykyisyydestä voimme sanoa sen, että nykyisyys on huomisen historiaa. Huomisesta tiedämme sen, että siihen voimme vaikuttaa.
Huomiseen voit vaikuttaa. Voit vaikuttaa siihen tämän päivän valinnoillasi.
Mitä aiot saada aikaiseksi vuoden loppuun mennessä? Mitä tulikaan luvattua uudenvuoden lupauksena? Loppuvuoden asioihinkin voit vielä vaikuttaa.
Tulevaisuus on käsissäsi. Päätä mitä sä haluut tai niinkuin Andy McCoy sanoisi: "Sun täytyy varoo mitä sä haluut, koska sä voit saada sen"
Yrittäjien iltagaalassa näytin palautetta monille yrittäjäkollegoille. Olin ylpeä siitä että olimme onnistuneet. Olin tyytyväinen, että edes yksi ihminen oli saanut jotain muutosta aikaan käsityksissään. Elämälläni oli merkitystä. Tilaisuutta ei järjestetty turhaan. Pieni kiitoksen sana, joka tuli pyytämättä auttaa minua tsemppaamaan jatkossakin yrittäjyyskasvatusasioissa.
Usein puhujana unohtaa kysyä palautetta. Sama tilanne on monessa muussa hommassa. Pomo ei muista antaa palautetta työntekijöille eikä työntekijät tajua pyytää palautetta pomolta. Palaute käydään kerran vuodessa kehityskeskusteluissa. Palautetta saa parhaiten kysymällä, mutta onko niin pakko olla? Voisimmeko sinä ja minä tehdä muutosta omalta osaltamme. Voisimmeko kiittää useammin ja oikea-aikaisemmin?
Työkavereita tulee kiitettyä aivan liian harvoin. Päätin tänä vuonna uudenvuodenlupauksessani, että koitan muistaa kiittää ihmisiä useammin. En vain sen takia, että kiittäisin kiittämisen vuoksi, vaan sen vuoksi, että itsekin havaitsisin milloin muut ovat olleet minulle kilttejä ja ystävällisiä. Kun toinen on sinulle ystävällinen, on vain sinusta kiinni, annatko kiitosta välittömästi.. Olen monesti palannut huoneeseen takasin toteamaan: ainiin, meinasin unohtaa, kiitos, ton sä teit muuten tosi hyvin ja mulle tuli siitä hyvä mieli.
Kiitollisuus on elämän rakastamista.
Kiitoksen antaminen on toisen työn arvostamista.
Kiittäminen ääneen on pieni teko, jonka voimasta toinen voi jaksaa tehdä työtään.
Kiittäminen ei ole vaarallista. En ole kuullut, että kukaan olisi kuollut että olisi saanut liian paljon kiitosta. Sen sijaan olen nähnyt ihmisiä, jotka kärsivät kun eivät saa palautetta työstään. Hyvää on mukava jakaa. Tee sinä samoin. Kiittämällä vilpittömästi saat toiset ihmiset loistamaan.
Kiitos muuten kun luet tätä blogia ja kiitos kaikille, jotka olette jakaneet mun juttuja. Annetaan hyvän kiertää! Kiitollisuutta päivääsi!
Maahanmuuttaja, joka on ahkera. Hän puhuu lähes täydellistä suomea. On asunut Suomessa 5 vuotta. Hän on pian 18 vuotias ja on perustamassa omaa firmaa. On elättänyt itse itsensä 16 vuotiaasta lähtien. Osa tästä tarinasta on fiktiivistä. Osa totta. Nimeän tapaamani kaverin X:ksi.
Tässä ote keskustelusta X:n kanssa:
Mä: Mistä olet oppinut noin hyvin suomen kieltä kun puhut noin sujuvasti?
X: Frendeiltä ja koulusta.
Mä: Mistä olet kotoisin?
X: Virosta. Mul ei oo isää, mut mutsi on.
Mä: Mitä oot opiskellut?
X: liiketaloutta, se on kiinnostavaa. Oon aina ollu kiinnostunut bisneksistä. Bisneksien pyörittämisessä on mahdollisuus menestyä ja mun mielestä on hienoa pärjätä omillaan ja tehdä omaa juttua.
Mä: ahaa, kerro lisää.
X: No esimerkiks ku mä olin jotain 15 vuotta, ni mä korjasin rikkinäisiä polkupyöriä. Hain niiden korjaamiseen luvan poliisilta ja osan pyöristä sain poliisin huutokaupasta. Korjasin pyöriä ja myin ehjät sitten eteenpäin voitolla.
Keskustelu jatkui pitkään. Pyörittelin silmiäni miten näin ahkeria ja reippaita kavereita voi vain muuttaa Suomeen.
Monelle Suomi on mahdollisuuksien maa. Monelle Suomi on se, missä on jokaisen mahdollista menestyä.
Osaammeko arvostaa tätä meidän maata? Osaammeko arvostaa turvaverkkoja vai heittäydymmekö liian helposti turvaverkkojen varaan?
Mitä voisimme oppia tältä maahanmuuttajalta? Ainakin minä arvostan hänen ahkeruuttaan ja yritteliäisyyttään.
Yrittäjänpäivä on 5.9. Miettikäämme sitä, miten ahkeruus ja yrittäjyys voivat pitää meidän rakkaan kotisuomen maailman parhaimpana paikkana yrittää, toteuttaa unelmia ja kasvaa ihmisenä.
Hyvää yrittäjänpäivää kaikille!
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä
PS. Haastattelemani yrittäjä on kirjoittamisen jälkeen perustanut ensimmäisen yrityksensä. Lähettänyt ensimmäiset laskunsa ja on myös ottanut ensimmäisen työharjoittelijan firmaansa.
Muutosta saa aikaan kahdella tavalla. Vaihtamalla omistajaa tai vaihtamalla johtoa. Nokian puhelinten tapauksessa tappiokierre saadaan parhaiten katkaistua, kun koko omistaja vaihtuu. Suomelle Nokia on merkinnyt paljon, mutta ainakaan pariin viime vuoteen ei ole verotuloja tappiolliselta Nokialta tippunut.
Pörssissäkin noteerattu Microsoft ostaa Nokian Devices & Services -liiketoiminnan eli yhtiön älypuhelinliiketoiminnan. Tieto tuli tänään tiistaina aamulla.
Emoyhtiö saa kaupasta 5,44 miljardia euroa. Tämä tuloutuu 2014 vuonna jolloin Nokia maksanee tulosta veroja suomeen vähennettyään ensin aikaisemmat tappiot.
Johto myös vaihtuu ja Stephen Elop saa lähteä. Timo Ihamuotila hoitelee hommia toistaiseksi.
Jatkossa Nokian isoin osa on NSN joka rakentaa verkkoja sekä karttapalveluita tekevä HERE. Mitä vanhoille Symbian puhelimille tehdään jää arvoitukseksi. Ehkäpä siinä on jollekin yritteliäälle Jolla -kauppiaalle hyvä mahdollisuus ostaa Microsoftilta "rönsyt pois". Mitenköhän esim Ashalle käy? Ashasta voisi saada seuraavan Jollan johonkin sopivaan markkinaan.
Näin Nokia itse kuvailee toimintojaan:
Nokian elokuusta 2013 lähtien kokonaan omistama ja langattoman laajakaistaliiketoiminnan johtajiin kuuluva NSN keskittyy toimintaansa langattoman teknologiakentän uusien sukupolvien edelläkävijänä, mukaan lukien LTE-tekniikan ja tulevaisuuden teknologiakehitys, jotka auttavat ihmisiä viestimään entistä laajemmin.
HERE jatkaa keskittymistään toimialansa johtavan aseman kasvattamiseen laajalla paikkatietopalvelutarjonnallaan, johon kuuluvat ratkaisut ja palvelut matkaviestimiin ja muihin langattomiin laitteisiin sekä yritysasiakkaille ja autoteollisuudelle suunnatut ratkaisut. HERE-liiketoiminnan strategian tavoite on tarjota johtava paikkatietoon perustuva pilvialusta. HERE jatkaa tavoitteensa toteuttamista tarjoamalla asiakkailleen eri näytöille ja käyttöjärjestelmille soveltuvaa kartta- ja paikkatietopalvelua.
Advanced Technologies -liiketoiminta rakentuu useista toiminnoista, jotka liittyvät nykyiseen Nokian CTO-yksikköön ja immateriaalioikeuksiin. Advanced Technologies tutkii uusia liiketoimintamahdollisuuksia edistyksellisen tutkimuksen, kehitystyön ja konseptituotteiden avulla eri alueilla, joita ovat esimerkiksi connectivity-, sensori- ja materiaaliateknologiat sekä internet- ja pilviteknologiat. Advanced Technologies suunnittelee jatkavansa Nokian patentti-innovointia, ja sen tavoitteena on laajentaa teknologialisensointia kattamaan niin nykyiset kuin tulevaisuuden langattomat ratkaisut.
Mitä ikinä sitten oikeasti tarkoittavatkaan?
Muutos on mahdollisuus. Nokia on ollut iso työllistäjä ja on muuttunut aikaisemminkin. Sama firma voi tehdä eri aikoina kumisaappaita, kaapelia, kortsuja, sadetakkeja, televisioita kännyköitä ja tulevaisuudessa mitä vain.
Muutosta saa aikaan myymällä tappiollisia bisneksiä ja keskittymällä kannattaviin. Puhelinbisnes oli oman aikansa juttu. Tulevaisuuden Nokia voi olla mitä vaan.
Täyskäännökset voivat merkitä uutta mahdollisuutta. Microsoft on jo Suomessa iso työnantaja ja tämän kaupan jälkeen on vieläkin isompi. Myös Nokia voi keskittyä tappiollisten bisnesten sijaan kannattaviin kasvubisneksiin.
On kahdenlaisia elämänkatsomuksia.
Toiset uskoo, että omaan elämään voi vaikuttaa.
Toiset uskoo, että joku muu päättää meidän puolesta.
Jotkut puhuu johdatuksesta. En osaa päättää kumpaan kategoriaan ne kuuluu, koska niissäkin on kahdenlaisia ihmisiä.
Sellaisia joiden mielestä johdatus tuo eteen valintoja, joista voi itse päättää.
Ja sellaisia, jotka uskoo, että johdatus on kuin kohtalo, jota on toteltava.
Mikä ikinä noista onkaan oikea, olen sitä mieltä, että hauskempaa on kun voi itse valita. Omat valinnat voi valita eteen tulevista tai sitten ihan itse eteen itse hakemista vaihtoehdoista.
Uskon, että menestys ja onnellisuus on pitkälti meidän omista valinnoista ja asenteista kiinni.
Onnellisuus on valinta... sun oma valinta.
Päätät mitä syöt.
Päätät paljonko sporttailet.
Päätät kenen kanssa leikit.
Päätät missä maassa asut.
Päätät minne firmaan haet töihin vai perustatko oman.
Päätät missä kaupungissa asut.
Päätät mitä puet päällesi.
Päätät miten suhtaudut muihin ihmisiin.
Päätät miten annat muiden mielipiteiden vaikuttaa itseesi.
Päätät miten suhtaudut tunteisiisi.
Päätät annatko kyynisyyden vallata mielesi.
Päätät antaa onnellisuudelle
tilaa elämässäsi.
Onnellisuus on valinta... sun oma valinta.
Onnellista hetkeä. Hymyile nyt.
Saat itse päättää hymyiletkö.
Jos hymyilet, mieti tuntuuko se hyvältä. Haluatko hymyillä.
Olisiko kiva hymyillä useammin?
Hymyile ihmisille huomenna työpaikalla.
Hymyile peilillesi aamulla.
Hymyile nyt. Kiitos. Sait minutkin hymyilemään.
Reipasta illanjatkoa :-)
Ilkka Lavas
hymyilevä sarjayrittäjä
ps. oikeasti mun piti valmistella huomista Lead13 -seminaarin esitystä, mutta innostuin bloggaamaan
pps. kuvan otti http://www.valopeitto.com / suvi sievilä
ppps. hyvä sääntö on: anna minulle tyyneyttä hyväksyä asiat, joita en voi muuttaa, rohkeutta muuttaa ne jotka voin ja viisautta erottaa nämä kaksi toisistaan.
pppps. pakko myöntää, että pöllin tän ajatuksen Michael Jordanilta.