Contour

Vähän harrastuksia, paljon töitä ja nukkumisesta on turha runoilla. Blogi on alkanut sinkkuuntumisen jälkeen ja varmaan loppuu kunnollisen naisen iskiessä.

Kello neljältä soi jälleen 15.2  1

Jestas näitä unettomia öitä. Sisäinen kello on ihan väärässä ajassa neljältä heräämisiin.

18.2 onkin sitten mentävä katsomaan kuinka ikivapauttaan ja itsenäisyyttään julistanut kaverini marssii uudessa hääpuvussaan avioliiton vahvistamiseksi alttarille.

Henriikkar oli löytänyt blogiinsa sarjakuvia. Kesti vähän aikaa ymmärtää mitä se koira oikein teki siinä kuvituksessa. -30, De Saden tuotanto varmaan toimisi paremmin kuvittamaatomana.

Poutaa odotellessa.


Ei olis tarvinnu  1

Ystävänpäivä- tuo kaupallisista hullutuksista heti Joulun, kiinalaisen uuden vuoden ja kiitospäivän jälkeen seuraava koitti tänään. Jostain ei kaupallisesta syystä ei lähtenyt ainuttakaan korttia tai pakettia. Ei edes sähköpostia- toistaiseksi.

Aamun kuitenkin valjettua suht inhimillisissä pakkaslukemissa arvelin että nyt voisin tehdä jotakin edes yhden ihmisen eteen. Se siis tarkoitti käytännössä polttopuukuormaa. Eilen ei pystynyt kun oli töitä ja vähän muitakin asioita hoidettavana.

Liityin autuaiden ajotaidottomien joukkoon noin 200 metriä ennen puupinoa. Loiva ylämäki hieman tyhjän päälle auraamalla levitetty tie ja lumipolannetta. Onneksi ei juurikaan ojaa. Riitti kun otti lapiolla vähän keulan eteen tilaa, vähän eteenpäin ja kolmannen lapioinnin jälkeen olikin jo komiasti tiellä ilman että tarvi taistella.

Kaveri oli sit löytänyt hangen alta omenapuun pilkkeitä- sehän on kuivana aivan loistavaa polttopuuta. Vein silti vaunullisen jos sattuu saamaan ne palamaan. Jos ei niin hyvin tulevat vaunulla takaisin. Onneksi oli peittänyt omenapuunsa- viime talvena olivat puut varmaan ihan samalla kohdalla, mutta lunta valtavasti enemmän. Nyt hää sai ne sieltä kivuttomasti esiin.

Ei olis tarvinnut, mutta sai kuitenkin ja jos ei tänä talvena saa poltettua niin talvi tulee taas viimeistään tammikuussa.



Rehtorin keikkuva palli  1

Tervetuloa tasa-arvon maailmaan. On pieni kunta ja haussa hyvä virka. Hyvä veli järjestelmän mukaisesti valitaan rehtoriksi mies jolla on naispuolista hakijaa selvästi heikommat meriitit ja pätevyys.

Noin periaatteessahan tuo olisi mennyt läpi ja niin olisi käynytkin, mutta joku yksityishenkilö valitti ja koko vaali kumottiin. Kysymys kuuluukin miten alkujaan pääsi noin käymään. Eikö voisi olettaa että kunnan virkamiehet osaavat lukea, vai oliko kenties naispuolisen hakijan hakemus tehty ruotsiksi.

Päiväohjelmassa oli lumitöitä, luvassa unettomia öitä

Bunkkerista hain haarukkavaunun kotiin.Harvoin olen iloinnut siitä että joku työkalu on lumihangessa noutohetkellä, mutta tänään iloitsin. Vältyin noto/ylämäkeen raahaus operaatiolta.

Minä osaan tankata- samaa ei voi sanoa yhdestä lähisukulaisesta. Siitäkin huolimatta että osaan niin kävin palvelutankkauksessa ekaa kertaa sitten vuoden 2000. Tankki täyteen V-poweria. Ei muuta merkitystä, mutta mietityttää tuleeko tankkiin vettä ja kestävätkö bensaletkut 95 E 10 + kovan pakkasen.- Eberi ainakin yski.

Kysyin sit onko tankannut vanhaa kuplaa- no ei ollut, eikä osannut sanoa mistä kohtaa kuplan tankinkorkki löytyy. Ei tosin tiennyt vaarikaan joskus ajalle ennen kuin ajokortin sain, vaikka harmaa kupla ollut sillä monta vuotta.


Vähäpukeisia hikisiä naisia  1

Eilen illalla tuli puhelu, jonka seurauksena meni melkein kaikki pasmat sekasin. Ei siis ollut mikään väärään numeroon soittanut seksityöläinen vaan urheiluseuran edustaja.

Vähän empien suostuin menemään toimitsemaan naisten 2. div salibändyä, viimeksi oli sentään maajoukkuetason ottelussa vastaava pyyntö. Tällä kertaa näköäalat oli kuitenkin paremmat. Vähän empien kun arvelin että voisi olla parempaakin seuraa ja tekemistä luvassa tälle päivälle.

No tänään aamulla tuli sit pari puhelua jotka todistivat olettamani oikeaksi, Naapuri toki tarvi apua ja vanha koulukaveri herätti aamulla perkele kun saanut nukutuksi just vajaat 4 tuntia. Polttopuut jäi viemättä.

Mutta loppujen lopuksi tilanne se jotta pääsin ajoissa toimitsijapöydän ääreen ja hetimiten toisen joukkueen kapteeni oli suojalaseineen täysi kymppi.

Ennen toista tai kolmatta sisäänlyöntiä totesin "Toisella puollella on suojalasit hyvin edustettuina". Hyvä kun sain lauseen loppuun niin suojalasivaltaiselta puolelta lähti hyvä veto ja suojalasitonta päätä päin ilmeisesti mustan silmän arvoisesti.

Kellon käyttö meni heikosti, mutta ei vaikuttanut lopputulokseen. Jäähypenkkiä kahdesti kuluttanut nainen sai pasmani hetkeksi niin sekaisin että kello seisoi. Kymppi oli varsinainen tuhlaaja, tuli omat pelit mieleen. Ainakin 7 kertaa hyvässä paikassa ja kahdesti tyhjä maali edessä. Viimeisellä minuutilla ei ollut edes maalivahtia ja silti ohi.

Viihdearvosta vastasivat toisilleen nokittelevat ja ihan harvinaisen hyvin ja tasapuolisesti tuomineet tuomarit- kiitettävä arvosana heille molemmille.


Tuulen viemää  1

Arvelin että tänääs saisi ladata sekä omia että koneen akkuja rauhassa. Yöllä voisi sitten ajaa vaikka Tampereelle tai lähikaupunkiin.

Latautuminen alkoi hyvin, tulta pesään ja kottikärryllinen odottamaan auringonlaskua.

Juuri kun arvelin että pääsisi sulattelemaan lounasta kaikessa rauhassa piti suorittaa eläkeläiskuljetus fysioterapiaan. Samalla tyhjättyä säästöpossun ja kolikot pussista. 70 ja risat kolikoita€

Paluumatkalla arvelin ehtiväni poiketa bunkkerissa, mutta onneksi lähdin samoin tein autolle. Puhelin soi ja pitikin sitten samoin tein lähteä auttamaan neitoa hädässä. Tällä kertaa selvisin ilman taluttamista ja sydämmentytyksiä kun ongelmana oli vain kylmästä kärsinyt auto. -29 ja tuuli käy järven ja pellon yli.

Juuri kun pääsin pihaan heräsi korealainen ja hurautettiin sillä sit muutamat kaupat ja tultiin jouset pohjassa takaisin. Mukava olla pelkkänä nosto- ja kantoapuna. Harmi vaan että sitä tuskin naapuri uskoi kun meidät kaupalta pongasi. Päivä siirtyi historiaan ja laturi sulamaan.

Oi puhelin, miksi en pistänyt sitä kiinni... Toisaalta teki mieli ajella katselemaan ympärilleen. Tuli siis pyyntö talkoohommiin. Tunti tai kaksi ja olisin varmaan kieltäytynyt, mutta koskapa kyseessä on naisurheilua ja eturivin paikat on parhaat niin suostuin pitkin hampain.


Tulipelti  1

Eilen vähän vaiheeseen jäänyt tulipelti meni tänään uusiksi. Voi olla että uusi rakenne värähtelee, mutta ainakaan koeajon aikana mitään sivuääniä ei ollut.

Oli huoltoluukku kokoa A 4. Se on edelleen ihan käyttökelpoinen, mutta nyt pystyy myös purkamaan tuipellin yläosan erikseen, jolloin 4 pulttia poistamalla lähtee sekä houltoluukku että tulipellin yläosa. se että joutuuko avaamaan 4, 6 vai 11 pulttia on sivuseikka. Nyt tarvittavat 4 on hyvin esillä ja huoltoluukun 2 vanhoilla paikoillaan

Jos tulipellin yläosasta tekisi vain kiskoilla paikoilleen pudotettavan tai suurentaisi huoltoluukkua. Saranointi tai sitten katkaistava pystypalkki- kumma etteivät osaa kantata. Itse päädyin katkaisemiseen ja kahteen hitsattuun korvakkeeseen. Näin tulipelti on edelleen umpinainen vaikka siitä 1.6 mm välistä lähtikin.

Pienet parannukset vie karmean paljon aikaa, mutta aika usein säästävät aikaa ja hermoja tulevina työpäivinä.


Ensihoitoa  1

82 tuntia mittarissa ja aika kurkistaa mitä konepellin alta löytyy. No mitsuhan sieltä löytyi. Moottoriöljyn tyhjennysventtiili on onneton lirpake, jonka saa auki ilman työkaluja. Siihen se helppo huollettavuus sitten loppuukin.

Ensimmäisen sukupolven lyhytperäkone eli kaikki osat on vaan survottu puolisen metriä lyhyempään tilaan.

Moottoriöljynsuodatin muutti aika paljon muotoaan ennen kuin irtosi- vielä niukasti helpon puolella, järjettömän lujaa vaan väännetty kiinni.

Esisuodatin on hassu pötkylä jossa on monta osaa, on vesianturi, tyhjennyshana, käsipumppu, polttoaineen lämmitin ja läpinäkyvä muovinen pohja. Tiukassa oli sekin, mutta voi jessus noita ohjeita. Käsketään tyhjentää hanasta. Hanasta lähtevä letku on sidottu nippusiteellä panssarin yläpuolelle ja niin ettei normaaleilla sivuleikkureilla pääse vapauttamaan, hana ei pyöri tarpeeksi kun letku hannaa vastaan ja kun letkun vapauttaa lorahtaa suodattimellinen panssareiden yläpuolelle koteloon.

Sit kun viimein esisuodattimen saa rutussa irti pitää se säälittävä muovikuppi saada ehjänä irti. Jos talvella menee tuo tukkoon työmaalla niin varmaan murtuu jos on likikään yhtä kiinni kuin tänään.

Sitten herkkupala viimeiseksi. Kun öljynsuodattimelta on polttoainesuodattimelle matkaa kokonaista 30 cm on jälkimmäisen vaihtamiseksi purettava tulipelti ja että sen saa irti vähän muutakin. Tietysti vielä lujempaa kiinni kuin edelliset ja ahtaimmassa paikassa. En silti jättänyt vaihtatta.

Kasaamaan en ruvennut, koska tulipellille tarvii tehdä jotain. Todella harmi että tehdasuudessa koneessa tulipellin huoltoluukku on 10 cm liian kapea tai tulipellin pystykannake huonossa kohtaa. Kyllä ne lämpimässä tallissa saa purettua ja kasattua vaan huonosti käy jossain korvessa talvella


Lumivapaa  1

Nyt pääsee sit 1000 nokialaista takaisin luontoon- ei sinänsä mikään yllätys kun juuri eilen taas kerran blogimerkinnässä totesin työpaikkojen valuvan ulkomaille.

Tässä voisi toki kokeilla Kiinan tai Venäjän mallia: Se menee seuraavasti- perustetaan tehdasta varten ihan oma kaupunki. Sinne sit houkutellaan työvoimaa joille maksetaan ehkä 1/10 osa Suomen palkkatasosta kuukaudessa ja töitä tehdään siinä 80 tuntia viikossa tahdilla.

Millä ihmiset saadaan pysymään töissä- no sillä että tehtaan vieressä on kaikki tarvittava. Asuminen on edullista, seuraa löytyy omasta ikäluokasta, on puoskarit, kaupat ja jonkinlainen kulkuyhteys kerran pari vuodessa. Rahaa tulee vähän, mutta jää silti elämiseen, säästöön ja lähetettäväksi sukulaisille.

Suomessa metsä- puu - ja paperiteollisuudessa on ollut sama idea sillä erotuksella että työvoiman kustannukset on vahvojen ja lakkoherkkien liittojen myötävaikutuksella nousseet kilpailukyvyttömiksi- Ei siis puhuta pelkästään Pertti ja Pirkko perusduunareista vaan myös johtajista. Näin on saatu teollisuutta sinne missä on raaka-ainetta ja nostettua jalostusastetta kotimaisella työllä.

Ennen sanottiin että sitten kun on miljoona markaa tilillä ja talo maksettu voi lopettaa työt ja elää koroilla hautaan saakka. Nyt sit monessakin firmassa johtoryhmälle ladotaan kymmenen tai sadan (satojen) duunarin edestä palkkaa vallan ja vastuun lisäksi.

Eilisen ahkeroinnin jäljilta katselin kauhuissani taivaalta putoilevia haituvia. Onneksi niitä tuli vain muutama hassu.

145 odotti tallissa yhäkin jäisenä monin paikoin. Kun keli on tämä ja teräs pakkasen puolella niin sen kyllä huomaa.

Korealaiset on ilmeisen pienikätisiä kun tutustuu tuonkin härvelin huollettavuuteen. Öljyt mene ongelmitta, mutta ei sit ole voineet polttoainesuodattimen jalkaa laittaa muualle kuin tulipellin tolpan kohdalle. Kyseessä on toki CR moottori, joten lyhyestä putkesta irotoaa vähemmän paskaa- kysymys vaan kuuluuki millä ilveellä uuden suodattimen saa paikalleen puhtaana.

Hiljaista on kun paalutuskoneen ääni kuuluu ainakin kymmenen kilometrin päästä.


Käynnistysvaikeuksia 3  1

Aamu valkeni sakean lumipyryn saattelmana. Forecan ennuste osui vaihteeksi ihan tunnilleen ja pyryn perään alkoi työt.

Luntahan tuli varsin vähän ja tuo määrä oli sellainen minimiannos että ylipäätään kannattaa laittaa koneita käyntiin.

Toinen Korean kone sentään reagoi virtalukkoon, piippaili, näytti mittarit ja hehkutti- pyörikin jopa startilla vaan ei lähtenyt käyntiin. Josko sen huomenna laittaisi laturiin.

Eilen ladattu kone meni tänään talliin ihan ongelmitta.